مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 1363|ئىنكاس: 6

ئىمام بۇخارىىينڭ ھاياتى ۋە سەھىيھۇلبۇخارىي ھەققىدە [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 22705
يازما سانى: 4501
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 4262
تۆھپە نۇمۇرى: 742
توردا: 8423 سائەت
تىزىم: 2010-12-17
ئاخىرقى: 2015-3-16
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-26 02:38:19 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

ناھايىتى شەپقەتلىك ۋە مېھرىبان اللە نىڭ ئىسمى بىلەن  ‹ باشلايمەن ›

ئىمام بۇخارىىينڭ ھاياتى ۋە سەھىيھۇلبۇخارىي ھەققىدە قىسقىچە مەلۇمات

ھەدىس ئاتالغۇ نۇقتىسىدىن-پەيغەمبىرىمىز مۇھەممەد(صلى الله عليه وسلم) نىڭ سۆزى ، ھەركەتلىرى ، سۈپەتلىرى ۋە ئۇ بېكىتكەن ئىشلارنى كۆرسىتىدۇ.

ئۇ دىنىمىزدا 2.قانۇن چىقىرىش مەنبەسى.

پەيغەمبىرىمىزنىڭ دەۋرىدىن تارتىپلا ئۇنى يادلاش ، ساقلاش ۋە باشقىلارغا يەتكۈزۈش ئىشلىرى باشلانغان.

تارىختىن بۇيان نۇرغۇن ئالىملار بۇ ساھەدە  كۆپ تىرىشچانلىقلارنى كۆرسەتكەن.

بۇ ئالىملارنىڭ ئىچىدە ئىمام بۇخارىي ئەڭ كاتتىسىدۇر.

ئىمام بۇخارىينىڭ تولۇق ئىسمى ( ‹ أبو عبدالله محمد بن إسماعيل بن المغيرة بن بردزبة البخارى الجعفى ›-ئەبۇ ئابدۇللاھ مۇھەممەد ئىبنى ئىسمائىل ئىبنى ئىبراھىم ئىبنى ئەلمۇغىيرە ئىبنى بەردىزبە ئەلبۇخارىي ئەلجۇئفىي )  بولۇپ ھىجرىيە 194.يىل شەۋۋالنىڭ 13.كۈنى ‹ مىلادىيە 810.يىل20.ئىيۇنغا توغرا كېلىدۇ › جۇمۇئە كۈنى ئۆز ۋاقتىدىكى خۇراسانغا تەۋە بۇخارادا تۇغۇلغان.

ئۇنىڭ ئاتىسى ئىسمائىل ئىبنى ئىبراھىيم-‹اللە ئۇنىڭغا رەھمەت قىلسۇن ! › بولسا زامانىسىدىكى كاتتا ھەدىسشۇناس ئىدى .

ئۇ ئۆزدەۋرىدىكى  ھەدىسشۇناسلىق ساھەسىدە مۇھىم ۋە يۇقىرى ئورۇن تۇتىدىغان ئىمام مالىك ئىبنى ئەنەس ۋە ھەمماد ئىبنى زەيىد‹اللە ئۇ ئىككىسىگە رەھمەت قلسۇن ! › نىڭ شاگىرتىدۇر.

ئىمام بۇخارىي كىچىك چېغىدىلا ئاتىسى ۋاپات بولۇپ كەتكەن ئىدى.

ئىمام بۇخارىينىڭ ئانىسى بولسا تەقۋادار  ، ئىبادەتتە مۇستەھكەم ، دۇئالىرى ئىجابەت بولىدىغان زاھىدە ئايال ئىدى.

شۇ سەۋەبلىك ، ئىمام بۇخارىي كىچىك چېغىدا كۆزى كۆرمەس بولۇپ قالغاندا، ئانىسى ئۇنىڭ ئۈچۈن  كۆپ يىغلاپ دۇئا قىلىپ ، اللە تائالانىڭ شىفالىق بېرىشى بىلەن ئۇنىڭ كۆزى ئېچىلغان.

بۇ ھەقتە مۇنداق بىر ۋەقەلىك بار-

( ئانا ئۆز ئوغلى ئۈچۈن دۇئا قىلىۋاتقان كۈنلەرنىڭ بىرىدە ، چۈشىدە ئىبراھىيم‹ اللە ئۇنىڭغا ئامانلىق نىسىب قىلسۇن ! ›نى كۆرىدۇ.

ئىبراھىيم‹ اللە ئۇنىڭغا ئامانلىق نىسىب قىلسۇن ! › ئۇنىڭغا مۇنداق دەيدۇ-ئەي ئانا ! ھەقىقەتەن اللە تائالا دۇئالىرىڭنىڭ كۆپلىكى سەۋەبلىك پەرزەنتىڭنىڭ كۆزىگە شىفالىق بەردى.

ئەتىسى ئەتىگىنى ئىمام بۇخارىينىڭ كۆزى ساقىيىدۇ. )

ئىمام بۇخارىي كىچىكىدىنلا تىرىشچان ، ئۆتكۈر ، چېچەن بولۇپ ، ئەستە تۇتۇش قابىلىيىتى كىشىنى ھەيران قالدۇرىدىغان دەرىجىدە يۇقىرى ئىدى.

ئۇ  10 ياش ۋاقىتلىرىدا قۇرئان كەرىمنى تولۇق يادلىغاندىن باشقا ، يەنە ئۆز زامانىسىدىكى كاتتا ئالىملارنىڭ مەشھۇر كىتابلىرنى يادلىغان ئىدى.

ئۇ يۇرتىدىكى كاتتا ئالىملاردىن نۇرغۇن ئىلىملەرنى ئۆگەندى .

18 ياش ۋاقىتلىرىدا ئائىلىسىدىكىلەر بىلەن بىرگە ھەج قىلىش ئۈچۈن مەككە مۇكەررەمە شەھرىگە باردى .

ھەجنى ئادا قىلغاندىن كېيىن مەككە مۇكەررەمەدە قېلىپ ھەدىس ۋە باشقا ئىلىملەرنى ئۆگەندى .

ئۇ ئۇستازى ئىسھاق ئىبنى رەھۇۋىيەنىڭ تەشەببۇسى ۋە ئۆزدەۋرىنىڭ ئىلمىي ئېھتىياجى ئۈچۈن پەيغەمبىرىمىز مۇھەممەد ‹ صلى الله عليه وسلم › نىڭ مۇبارەك ھەدىسلىرىنى توپلاشقا كىرىشتى ۋە شۇمەقسەددە نۇرغۇن ئىلمىي سەفەرلەرنى قىلدى.

ئۇ ھەدىس توپلاش ئۈچۈن مەدىينە مۇنەۋۋەرە ، ھىجاز ، يەمەن ، باغداد ، شام ، نەيسابۇر ، كۇفە قاتارلىق شۇدەۋىردىكى ئىلىم-مەئرىيفەت مەركەزلىرىگە باردى ۋە ئۇجايلاردىكى كاتتا ئالىملاردىن ئىلىم ئۆگەندى .

ئۇنىڭ مانا مۇشۇنداق ئۇزۇن ئىلمىي سەفەرلىرى سەۋەبلىك ئۇستازلىرى ۋە شاگىرىتلىرى ئىنتايىن كۆپ بولدى .

بۇ ھەقتە مۇھەممەد ئىبنى ئەبىي ھاتىم مۇنداق دەيدۇ-(ئىمام بۇخارىي 1080 دىن ئارتۇق ئالىمدىن ھەدىس توپلىغان . )

‹‹ئۇلارنىڭ ھەممىسى تابىئىين ، ئەتبائۇتتابىئىين ‹ تابىئىنلاربىلەن ئۇچراشقان مۇسۇلمانلار › نىڭ ئىچىدىكى ئەھلى سۇننەت ۋەلجامائە ئەقىدىسىدىكى ھەدىسشۇناسلارئىدى . ››

كاتتا ھەدىسشۇناس ئالىم ھافىز ئىبنى ھەجەر ئەسقەلانىي ئىمام بۇخارىينىڭ ئۇستازلىرى ھەققىدە مۇنداق دەيدۇ-

((ئىمام بۇخارىينىڭ ئۇستازلىرى بەش قاتلامدا چەكلىنىدۇ :

1.             قاتلام

بۇ تابىئىنلار قاتلىمى بولۇپ ئىمام بۇخارىي بۇلاردىن :

‹1.›مەككىي ئىبنى ئىبراھىيم . ‹ ئۇنىڭدىن يەزىد ئىبنى ئۇبەيدە ھەدىس بايان قىلغان › ۋە باشقا كاتتا تابىئىنلاردىن ھەدىس بايان قىلغان .

2.             قاتلام

بۇ قاتلامدىكى ئالىملار تابىئىنلار بىلەن بىردەۋىردە بولغان ئەمما ئىشەنچىلىك تابىئىنلاردىن ھەدىس ئاڭلىمىغانلاردۇر .

بۇلاردىن:

ئادەم ئىبنى ئەبىي ئىياس ، ئەبۇ مۇسھەر ئەبدۇلئەئلا ئىبنى مۇسھەر ، سەئىيد ئىبنى ئەبىي مەريەم ، قۇتەيبە ئىبنى سەئد ، ئەبۇلۋەلىيد ھىشام ئىبنى تەيالىسىي قاتارلىقلار بار.

بۇلاردىن ئىمام بۇخارىي 50 دىن يۇقىرى 100 دىن تۆۋەن ھەدىس توپلىغانلىرى :

ئابدۇللاھ ئىبنى زۇبەيىر ئەلھۇمەيدىي ، مۇھەممەد ئىبنى يۇسۇف ئەل فەريەبانىي ، ھەفس ئىبنى ئۇمەر قاتارلىقلادۇر .

بۇ قاتلامدا يەنە ئىمام بۇخارىينىڭ ئىلىم ۋە تەقۋالىقتا ‹‹ ئىمام ›› لىق دەرىجىسىگە يەتكەن ئۇستازلىرىدىن :

‹1.› ئىمام ئەھمەد ئىبنى ھەنبەل ‹ اللە ئۇنىڭغا رەھمەت قىلسۇن ! › بار بولۇپ ،

ئىمام بۇخارىي بۇ ئىمامدىن پەقەت سەھىھ ‹ يەنى ئىشەنچىلىك ›ھەدىسلەرنىلا يەتكۈزگەن .

‹2.› ئىسھاق ئىبنى رەھۇۋىيە-ئىمام بۇخارىي بۇ ئىمامدىن 30 دەك ھەدىس يەتكۈزگەن

‹3.› ئەھمەد ئىبنى سالىھ ئەلمۇسەيرىي .

‹4.› ئەبۇ نەئىيم فەزل ئىبنى دەكىين ۋە ئۇلاردىن باشقا ئىماملار .

3.             قاتلام

بۇ قاتلام ئىمام بۇخارىينىڭ ئوتتۇرھال ئۇستازلىرى بولۇپ ، ئۇلار تابىئىنلار بىلەن ئۇچراشمىغان بولۇپ بەلكى ئەتبائۇتتابىئىنلارنىڭ كاتتىلىرىدىن ھەدىس بايان قىلغان .

ئۇلاردىن :

سۇلەيمان ئىبنى ھەرىب ، قۇتەيبە ئىبنى سەئد ، نەئىيم ئىبنى ھەمماد ، ئەلىي ئىبنى ئەلمەدىينىي ، يەھيا ئىبنى مەئىين ۋە باشقىلار بار .

بۇ قاتلامدا يەنە ئىمام مۇسلىم يۇقارقى ئالىملاردىن ئىلىم ئالغان .

4.قاتلام

بۇ قاتلامدىكى ئالىملار ئىلىم ئۆگىنىشتە ئىمام بۇخارىيغا ساۋاقداش بولغانلار بولۇپ ، لېكىن ئۇلار بىرقىسىم ھەدىسلەرنى ئىمام بۇخارىيدىن ئىلگىرى ئاڭلىغان .

ئۇلاردىن :

مۇھەممەد ئىبنى يەھيا ئەززۇھەيلىي ، ئەبۇ ھاتەم ئەررازىي ۋە باشقىلاربار .

شۈبھىسىزكى يۇقارقىلاردىن  ئىمام بۇخارىي  ئۆز كىتابلىرىدا ئۇستازلىرىدىن ئاڭلىيالمىغان ھەدىسلەرنى ياكى باشقىلاردىن ئاڭلىمىغان ھەدىسلەرنى ئاڭلاپ بايان قىلغان .

4.             قاتلام

بۇ ھەدىس ئۇستازلىرىنىڭ ياش قۇرامى ۋە ھەدىس  يوللىرى باراۋەر بولغان قاتلام بولۇپ ، بۇنىڭدا ئىمام بۇخارىي -

ئابدۇللاھ ئىبنى ھەمماد ئەلئامىلىي ، ئابدۇللاھ ئىبنى ئەبۇلئاس ئەلخارازەمىي ، ھۇسەين ئىبنى مۇھەممەد ئەلقەببانىي ۋە باشقىلاردىن ھەدىس بايان قىلغان . ))

ئىمام بۇخارىينىڭ ئۇستازلىرى ئىچىدە ئۇنىڭغا ئەڭ تەسىر كۆرسەتكەن ۋە ئەڭ يۇقىرى نوپۇزغا ئىگە ئالىم-ئەلىي ئىبنى ئابدۇللاھ ئەلمەدىينى ھېسابلىنىدۇ .

بۇ توغرىسىدا ئىمام بۇخارىي مۇنداق دەيدۇ-

‹‹ مەن ئەلىي ئىبنى ئەلمەدىينىينىڭ ھوزۇرىدىن باشقا، ھېچبىر كىشىنىڭ ئالدىدا ئۆزۈمگە سەل قارىمايمەن . ››

‹‹ھافىزلارخاتىرىسى 2/428››

يۇقىرىدا بايان قىلىنغىنىدەك ئىمام بۇخارىينىڭ ئۇستازلىرى كۆپ بولۇپلا قالماستىن ، بەلكى ئۇنىڭدىن ھەدىس ئاڭلىغانلار ،شاگىرىتلار ھەم ناھايىتى كۆپدۇر .

بۇ ھەقتە مەشھۇر ئالىم خەتىيب ئەلبەغدادىي فەربىيدىن بۇ سۆزنى نەقىل قىلىدۇ-

فەربىي مۇنداق دەيدۇ-مەن بىلەن بىرگە 70مىڭدەك كىشى ئىمام بۇخارىيدىن سەھىھ ھەدىسلەرنى ئاڭلىدى .

ئۇنىڭ شاگىرىتلىرىدىن-ئىمام مۇسلىم ئىبنى ھەججاج ئەلقۇشەيرىي- بار بولۇپ ، ئۇ ئىمام بۇخارىينى بەك كاتتا بىلەتتى .

ئىمام مۇسلىم ئىمام بۇخارىيدىن سەھىھ بولمىغان ھەدىسلەرنىمۇ ئاڭلىغان .

ئۇنىڭدىن باشقا تىرمىزىي ، نەسەئىي ، ئەبۇداۋۇد  قاتارلىقلار

‹ سۇنەن › كىتابلىرىدا ، ئىبنى  ئەبىيددۇنيا ، نەسەفىي ، ئىبنى خۇزەيمە قاتارلىق نۇرغۇن ھەدىسىشۇناسلار ئىمام بۇخارىيدىن ئىلىم ئۆگەنگەن ۋە ھەدىس بايان قىلغان .

ئىمام بۇخارىي ئەخلاق ۋە تەقۋادارلىقتا ئىنتايىن كامالەتكە يەتكەن بولۇپ ، باشقىلارغا كۆپ سەدىيقە قىلاتتى ، ئاددىي-ساددا ، قانائەتچان ئىدى .

ئۇنىڭ ئىسلامىي ئىلىملەردە بولۇپمۇ ھەدىسشۇناسلىق ساھەسىدە بىلىمى ناھايىتى مول ۋە زور ئىدى .

ئۇ ھەدىسشۇناسلىق ساھەسىدە ئىلگىركىلەرنىڭ كەم كەتكەن  تەرەپلىرىنى تولۇقلىغان .

نۇرغۇن جەھەتلەردە ئۆزى مۇستەقىل ئىزدىنىپ ، ئۆزگىچە ئۇسلۇب ۋە پىرىنسىپلارنى بېكىتكەن .

ئۇ 600مىڭدىن ئارتۇق ھەدىس توپلىغان بولۇپ ، ئۇنىڭدىن 300مىڭنى يادقا ئالغان .

ئىمام بۇخارىي بۇ توغرىسىدا مۇنداق دەيدۇ- ‹‹ مەن 100 مىڭ سەھىھ ھەدىس ۋە 200 مىڭ سەھىھ بولمىغان ھەدىسنى يادقا بىلىمەن . ››

ئۇ نىڭ مانا مۇشۇنداق كاتتا ئىلىمىي سەۋىيەسى سەۋەبلىك ئالىملار ئۇنىڭغا ( أميرالمؤمنين في الحديث-ھەدىسدە مۇئمىنلەرنىڭ پېشىۋاسى ) دېگەن ئالىي ئىلمىي دەرىجە نامىنى بەرگەن .

‹ سەھىيھۇلبۇخارىي › ھەققىدە

كىتابنىڭ تولۇق ئىسمى (الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلى الله عليه وسلم و سننه و أيامه - ‹ صحيح البخارى › - رەسۇلۇللاھنىڭ ئىشلىرى ، سۇننەتلىرى ۋە كۈنلىرى ھەققىدىكى ئىخچام ، سەھىھ ، مۇسنەد ھەدىسلەر توپلىمى . )

بۇ كىتاب ئەھلى سۇننەت ۋەلجامائە ئەقىدىسىدىكى مۇسۇلمانلارنىڭ نەزىرىدە ھەدىس كىتابلىرىنىڭ ئەڭ سەھىيھسى بولۇپ ، قۇرئان كەرىيمدىن قالسا 2.ئورۇندا تۇرىدۇ .

بۇ مەخسۇس‹سەھىھ ھەدىسلەر›لا توپلانغان تۇنجى كىتابدۇر .

ئىمام بۇخارىينىڭ بۇ كىتابنى تۈزۈشتىكى سەۋەبلىرى ئاساسلىق تۆۋەندىكىچە :

‹1.› ئۇستازى ئىسھاق ئىبنى رەھۇۋىيەنىڭ تەشەببۇسى .

بۇھەقتە ئىمام بۇخارىي مۇنداق دەيدۇ-: بىز ئىسھاق ئىبنى رەھەۋىيەنىڭ ھوزۇرىدا ئولتۇرغان كۈنلەرنىڭ بىرىدە ئۇ-

‹ سىلەر رەسۇلۇللاھ صلى الله عليه وسلم-نىڭ سۇننەتلىرى ھەققىدىكى ئىشەنچىلىك،قىسقا بىر كىتابى توپلىغان بولساڭلار بوپتىكەن ›-دېدى .

شۇ سەۋەبلىك بۇ ئىش مېنىڭ قەلبىمگە چۈشتى .

شۇندىن كېيىن مەن سەھىھ ھەدىسلارنى توپلاشقا باشلىدىم .

‹2.› ئۆزدەۋرىدىكى مۇسۇلمانلار جەمئيىتىدە ھەرخىل سەۋەبلەر تۈپەيلى ئەقىدىلەرنىڭ بۇزۇلۇشى خاۋارىجلارنىڭ چىقىشى ، شىيئەلىشىش ، مۇئتەزىلىييە ، قەدەرىييە ، جەبرىييە ، مۇرجئييە ، بۇزۇلغان سوفىلار قاتارلىق خىلمۇ-خىل خاتا ئېقىملارنىڭ پەيدا بولۇپ تارىلىپ كېتىشى ؛

‹3.› مەزھەب تەرەببازلىقى ، رەسۇلۇللاھ صلى الله عليه وسلم- نىڭ ئائىلە-تاۋابىئاتلىرىنى تىللايدىغان ‹‹ناسىبىييە›› ئېقىمىنىڭ تارىلىشى ؛

‹4.› خاۋارىجلارنىڭ ئەقىدە ، ئىبادەتدە چېكىدىن ئاشۇرۇپ ، باشقىلارنى كافىرغا چىقىرىپ توغرا يولدىن چەتنىشى ؛

‹5.› خاۋارىجلار ، مۇئتەزىلىيلەرنىڭ ئۆزىچە  ‹خەبەرۇلئاھاد›  ھەدىسلەرنى قوبۇل قىلماسلىقى ؛

يۇقارقىدەك نۇرغۇن ئامىللار ئىمام بۇخارىينىڭ بۇ كىتابنى توپلىشىغا سەۋەب بولغان .

ئىمام بۇخارىي ھەدىسلەرنى توپلاش ، قوبۇل قىلىش ، رەتلەش ، توغۇرلاش ، ھەدىس يەتكۈزگىچىلەرنىڭ ئىشەنچىلىكلىك دەرىجىسىنى بېكىتىش ئۈچۈن ئۇزۇن سەفەرلەرنى قىلغان ۋە نۇرغۇن تىرىشچانلىقلارنى كۆرسەتكەن .

ئىمام بۇخارىي بۇ كىتابنى توپلاش ئۈچۈن 16 يىلدىن ئارتۇق ۋاقىت سەرىپ قىلغان .

ئۇ ئۆزى تاللىغان ھەربىر ھەدىسنى كىتابىغا كىرگۈزىشتىن ئىلگىرى غۇسلى قىلىپ ، ئىككى رەكئەت ئىستىغفار نامىزى ئوقۇپ ، تاللىغان ھەدىسنىڭ سەھىھ ئىكەنلىكىگە تولۇق ئىشەنچ قىلغاندىن كېيىن ئاندىن كىتابىغا كىرگۈزگەن .

ئۇ ھەدىس يەتكۈزگۈچىلەرنىڭ ئىشەنچىلىكلىكىدە ئازراق گۇمان بولغان ۋە ھەدىس مەتنىسىدە ‹ يەنى ھەدىس تېكىستىدە› ئازراق شەك-شۈبھى بولغان ھەدىسلەرنى كىرگۈزمىگەن .

كىتابنى تۈزۈپ بولغاندىن كېيىن  ھەدىسلەرنى قايتا-قايتا تەكشۈرگەن .

ئاندىن كىتابىنى ئۆزدەۋرىدىكى كاتتا ئىماملاردىن ئەھمەد ئىبنى ھەنبەل ، ئەلىي ئىبنى ئەلمەدىينىي ، يەھيا ئىبنى مەئىين قاتارلىق ھەدىسشۇناس ئالىملارنىڭ كۆرۈپ چىقىشىغا سۇنغان .

ئۇلار ‹ سەھىيھۇلبۇخارىي › دىكى ھەدىسلەرنىڭ سەھىيھلىكىگە گۇۋاھلىق بەرگەن .

‹سەھىيھۇلبۇخارىي› نىڭ يېزىلىش ئۇسلۇبى ئۆزگىچە بولۇپ ، ئۇلار تۆۋەندىكىچە-

1. بىر قىسىم ھەدىسلەر تەكرار بايان قىلىنىدۇ ۋە ھەدىس يوللىرىدىكى ھەدىس يەتكۈزگىچىلەر ۋە ھەدىس يولى تاشلىنىدۇ ؛

2. ھەر تېمىدىن مۇئەييەن فىقھىي ھۆكۈم يەكۈنلەپ چىقىرىلىنىدۇ ؛

3. بابلار تېمىسىنىڭ شۇ بابتىكى ھەدىسلەر بىلەن مۇناسىۋەتلىك بولۇشى ؛

بۇ ھەقتە ھافىز ئىبنى ھەجەر مۇنداق دەيدۇ-

باب تېمىسى بىلەن شۇ بابتىكى ھەدىسلەرنىڭ مۇناسىۋىتى ئاساسلىق 2 خىل بولۇپ -

‹1.› ئاشكارە مۇناسىۋەتلىك بولىدۇ .

بۇ خىل مۇناسىۋەتنى ھەرقانداق بىر ئوقۇرمەن ھېس قىلالايدۇ .

‹2.› يوشۇرۇن مۇناسىۋەتلىك بولىدۇ .

بۇخىل مۇناسىۋەتنى بىر قاراشقىلا بىلگىلى بولمايدۇ .

بەلكى تەكشۈرۈش ۋە ئىنچىكە تەفەككۇر نەزىرى بىلەن بىلەنلا بىلگىلى بولىدۇ .

مەزكۇر كىتابتىكى زور كۆپ ساندىكى بابلار مۇشۇ ئۇسلۇبتا .

بۇ خىل ئۇسلۇب كۆپ قىسىم ئالىملارنىڭ ئارىسىدا تونۇشلۇق ئىشدۇر .

4.بابلارنىڭ تۈرلىرى

ئالىم كىتابىنى فىقھىي تەرتىب بويىچە يازغان بولۇپ ، گاھىدا بىر ھەدىىس باشقا بىر يولدىن بايان قىلىنىش ئارقىلىق قارىماققا ھەدىسنىڭ ئاشكارە مەنىسىدە ئوخشىماسلىق كۆرۈنىدۇ .

ئىمام بۇخارىي تىلغا ئالغان بابلارنىڭ تېمىلىرى ئايەت-ھەدىسلەر ، ساھابە-تابىئىنلارنىڭ فەتىۋالىرى قاتارلىق نۇغۇن مول مەزمۇنلارنى ئۆزئىچىگە ئالىدۇ .

ئالىمنىڭ بۇنىڭدىكى مەقسىدى ، تېمىنى روشەنلەشۈرۈش ۋە بۇ مەزمۇنلارنى تېمىغا دەلىل سۈپىتىدە بايان قىلىش ئۈچۈندۇر .

مانا بۇ سەۋەبلىك ئالىملار ئارىسىدا ‹‹ سەھىيھۇلبۇخارىينىڭ مەزمۇنلىرى - ئۇنىڭ تېمىلىرىدا ›› دېگەن سۆز مەشھۇر بولغان .

دېمەك ، ھەربىر باب تېمىسى ھەربىر خاتا ئەقىدە ۋە ئېقىملارغا رەددىيەدۇر .

‹ سەھىيھۇلبۇخارىي › دىكى ھەدىسلەرنىڭ سانىدا قاراش ھەرخىل بولۇپ ، ھافىز ئىبنى ھەجەر مۇنداق دەيدۇ-

(( كىتابتىكى تەكرار ھەدىسلەرنى قوشقاندا مەزكۇر كىتابتا 9082 ھەدىس بار ، بۇ ساھابە-تابىئىنلار ۋە ئۇلاردىن كېيىنكىلەرنىڭ سۆزلىرىنى ئۆزئىچىگە ئالمايدۇ .

تەكرار ھەدىسلەرنى چىقىرۋەتكەندە كىتابتىكى سەنەدى ‹ يەنى ھەدىس يولى ؛ لىنىيەسى › ئۇلانغان ھەدىسلەردىن جەمئىي 2601 ھەدىس بار .

باشقا ئورۇندا سەنەدى ئۇلانمىغان ‹ مەرفۇئـ › ، ‹ مۇئەللـەق › ھەدىسلەردىن 159 ھەدىس بار .

ئۇلارنىڭ ھەممىسىنى قوشقاندا جەمئىي 2761 ھەدىس بار .

بۇلارنىڭ ئىچىدە ئەبۇ ھۇرەيرە ‹ اللە ئۇنىڭدىن رازىي بولسۇن ! › دىن يەتكۈزىلگىنى 270 ، ئائىشە ‹ اللە ئۇنىڭدىن رازىي بولسۇن ! › دىن  242 ، فاتىيمە زەھرائـ ‹ اللە ئۇنىڭدىن رازىي بولسۇن ! › دىن 1 ھەدىس يەتكۈزىلگەن . ))

كىتابنىڭ دىنىمىزدىكى ئىلمىي ئورنى شۇنچە مۇھىم ۋە قىممەتلىك بولغاچقا ، تارىختىن بۇيان نۇرغۇنلىغان ئالىملار ھەرخىل ئۇسلۇبتا كۆپ خىل شەرھىي ، ھاشىيەلەرنى ۋە ئاز ئۇچرايدىغان سۆز مەنىلىرى ، ھەدىس يەتكۈزگىچىلەرنىڭ ئىسىملىرى ۋە كىتابقا مۇناسىۋەتلىك بولغان نۇرغۇن تېمىلاردا مەخسۇس كىتابلارنى يازغان .

بۇ كىتابلارنىڭ ئومۇمىي سانى140 غا يېتىدۇ .

ئۇنىڭ ھەرخىل شەرھىيلىرى بولسا 80دىن ئاشىدۇ .

ئۇنىڭ ئاساسلىق كىتابلىرىدىن تۆۋەندىكى كىتابلار بار –

1. فتح البارى بشرح صحيح البخارى – فەتھۇلبارىي - بۇ شەرھىينى ئىمام ئىبى ھەجەر ئەسقەلانىي 20 نەچچە يىل ۋاقىت سەرىپ قىلىپ يازغان .

2. عمدة القارىء- ئۇمدەتۇل قارىي - بۇ شەرھىينى ئىمام ئەينىي يازغان .

3. شرح القسطلاني—شەرھۇل قەستەلانىي - بۇ شەرھىينى ئەھمەد ئىبنى مۇھەممەد ئەلقەستەلانىي يازغان .

4. شرح صحيح البخارى- لإبن بطال القرطبي-شەرھۇل سەھىيھۇلبۇخارىي-بۇ شەرھىينى قۇرتۇبەلىك ئبنى بەتتال يازغان .

5. شرح البخارى-للإمام النووي-شەرھۇل بۇخارىي- بۇ شەرھىينى كاتتا فىقھىيشۇناس،ھەدىسشۇناس ئالىم-ئىمام نەۋەۋىي يازغان .

6. التوشيح - للإمام السيوطي – ئەتتەۋشىيھ -بۇ شەرھىينى كاتتا ئالىم جالالۇددىين سۇيۇتىي يازغان .

يۇقارقىلاردىن باشقا نۇرغۇن شەرھىيلەر بار .

ئىمام بۇخارىي ھاياتىدا كۆپلىگەن كىتابلارنى يازغان بولۇپ ، ئۇلاردىن التاريخ الكبير ، خلق أفعال العباد ، كتاب الضعفاء ، رفع اليدين في الصلاة قاتارلىقلار بار بولۇپ ،

بىراق بۇلاردىن ئاز بىرقىسمىلا بىزگە يېتىپ كەلگەن .

ئىمام بۇخارىي ئىلىم ئۆگىتىش جەريانىدا ھەرخىل ئەرزىيەتلەرگە ، دۈشمەنلىكلەرگە ئۇچرىغان .

مەسلەن- ئۇنىڭ نەيسابۇردىن مەجبۇرىي چىقىرۋېتىلىشى ، ‹‹ قۇرئان مەخلۇقمۇ ئەمەسمۇ ؟ ›› دېگەن فىتنىلەرگە ئۇچرىشى...... قاتارلىق  نۇرغۇن ئەرزىيەتلەر .

ئىمام بۇ خارىي ھاياتىنىڭ ئاخرلىرىدا يۇرتىغا قايتىپ كېلىدۇ .

بىراق بۇخارا ۋالىيسىنىڭ توغرا بولمىغان تەلىبىنى رەت قىلغانلىقى ئۈچۈن ، ئانا يۇرتى بۇخارانى تاشلاپ ‹ خەرتەڭ › دېگەن يۇرىتقا چىقىشقا مەجبۇر بولىدۇ .

ئۇ ھىجرىيە 256.يىل شەۋۋالنىڭ 1.كۈنى ‹ مىلادىيە870.يىل 1.سېنتەبىر › شەنبە كۈنى روزا ھېيىتنىڭ كېچىسى خۇپتەن نامىزى ۋاقتىدا ۋاپات بولىدۇ .

ئەتىسى روزا ھېيىت نامىزىدىن كېيىن ئۇنىڭغا جىنازە نامىزى ئوقۇلىدۇ .

ئۇ ئۆز ۋەسىيىتى بويىچە كۆڭلەك ۋە سەللىسى بولمىغان ئاق رەڭلىك ئۈچ قۇر رەخىت بىلەن كېپەنلىنىدۇ .

ئۇ ۋاپات بولغاندا ‹ھىجرىيە ھېسابى بويىچە ›62 ياش ئىدى .

اللە تائالا ئىمام بۇخارىيغا رەھمەت قىلسۇن !

ئۇنى فىردەۋىس جەننىتىگە نىسىب قىلسۇن !

2014/4/26.شەنبە مۇسلىم ئابدۇللاھ

-                     ۋېكىيپىدىيە تورىدىن تەرجىمە قىلىندى .

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   alafasy تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-4-26 06:51 PM  


ئەمەللەر نىيەتكە باغلىق .

قەبرەمگە سەپەر---شەجەرىم

مەستانە ئـــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 82336
يازما سانى: 2151
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 6733
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 1847 سائەت
تىزىم: 2012-7-1
ئاخىرقى: 2015-3-26
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-26 04:13:27 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ھىجرىيە256.يىل شەۋۋالنىڭ 1.كۈنى‹مىلادىيە87.يىل1.سېنتەبىر›شەنبە كۈنى روزا ھېيىتنىڭ كېچىسى خۇپتەن نامىزى ۋاقتىدا ۋاپات بولىدۇ.


    ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم تېما ئىگىسى  قېرىندىشىمىز...   ئاللاھ  سىزگە  ۋە   ئالىمغا   رەھمەت قىلسۇن.....        

تېمىنىڭ مۇشۇ يەردىكى سان سىفىردا  ئازىراق خاتالىق بارمۇ قانداق ....

ھەممە  ئۆز ئەسلىگە -تەبئىيلىكىگە قايتقانغا ئوخشاش ،ئىنسان تۇپراقتىن يارتىلىپ ، تۇپراققا قايتقۇچىدۇر___شەجەرىم.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 105524
يازما سانى: 755
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 2121
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 652 سائەت
تىزىم: 2014-3-31
ئاخىرقى: 2015-3-23
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-26 11:39:11 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئىمام بۇخارىينىڭ ھاياتى بىلەن تەپسىلىي تونۇشۇۋالدۇق.سىزگە كۆپ تەشەككۇر.سەھىيھۇل بۇخارىينى 16 يىلدا پۈتتۈرۈپتۇ ، بۇ كىتابنىڭ شەرھىلا 80 دىن ئاشىدىكەن. قۇرئان بىلەن بىرگە ساقلاپ، تۇرمۇشىمىزدا قىبلىنامە قىلىشقا تېگىشلىك شاھانە كىتاب.بولسا داڭلىق شەرھىلىرىنىمۇ نەشىر قىلغان بولسا بەك ياخشى بولاتتى...!!!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 18979
يازما سانى: 1656
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 14965
تۆھپە نۇمۇرى: 400
توردا: 2775 سائەت
تىزىم: 2010-11-25
ئاخىرقى: 2015-3-25
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-26 11:54:45 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
سەھىھۇلبۇخارىي ئىسلام دۇنياسىدا  ئىشەنچىلىكلىك دەرجىسى قۇرئان كەرىمدىن قالسىلا 2-مۆتىۋەر كىتاپ .
تىما ئىگىسى ئاللا رەھمەت قىلسۇن .

مەسلەكداشلىق مىللەتداشلىقتىن ئەلا!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 81628
يازما سانى: 1625
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 7610
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 1783 سائەت
تىزىم: 2012-6-15
ئاخىرقى: 2015-3-26
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-27 11:08:26 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ھەدىسلەردە ئىسمىنى تولا ئۇچراتقان ،لىكىن شۇ شەخىسنىڭ تەرجىمىھالى تىخى ناتونۇش ئىدى،ئاللاھ ئەجرىڭىزنى بەرسۇن

قۇياش نۇرى پاسكىنا يەرگە چۈشكەن بىلەنلا قەدىرسىز بولۇپ قالمايدۇ....

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 95426
يازما سانى: 116
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 248
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 67 سائەت
تىزىم: 2013-5-28
ئاخىرقى: 2015-3-26
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-27 11:57:04 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بۇخارى ھەزىرەتلىرىنىڭ ھاياتى پائالىيەتلىرىدىن قىسقىچە چۈشەنچىگە ئىگە بولدۇق ، تىما ئېگىسىدىن ئاللاھ رازى بولسۇن .

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 69499
يازما سانى: 175
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 4935
تۆھپە نۇمۇرى: 140
توردا: 579 سائەت
تىزىم: 2011-12-10
ئاخىرقى: 2015-3-25
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-27 09:12:21 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
سەھىھۇلبۇخارىي ۋە قەستالانى شەرھى سېتىلىدۇ. 200 يوەن يۇمشاق تاشلىق،1-نەشىرى.مۇھەممەد سالىھ داموللا ھاجىم تەرجىمە قىلغان.

كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش