مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 21621|ئىنكاس: 114

خىرىستىيان دىنىغا ئېتىقات قىلىدىغان تۈركىي خەلق – گاگائۇزلار   [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 97607
يازما سانى: 81
نادىر تېمىسى: 2
مۇنبەر پۇلى : 614
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 48 سائەت
تىزىم: 2013-9-5
ئاخىرقى: 2015-3-18
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-9 07:19:29 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

مولداۋادىكى خىرىستىيان دىنىغا ئېتىقات قىلىدىغان  تۈركىي خەلق – گاگائۇزلار

                  摩尔达维亚的崇拜基督教的突厥语民族嘎嘎乌孜人  

خوجا نىياز (ئاقسۇمائارىپ ئىنىستىتوتى دوتسېنتى)

      قىسقىچە مەزمۇنى :  بۇ ماقالىدە  مىللەتشۇناسلىق نوقتىسىدىن، گاگائۇز مىللىتىنىڭ كىملىگى، تارىخىي كېلىپ چىقىشى ،ئولتۇراقلاشقان جايلىرى، نۇپۇسى،دىنىي ئېتىقادى،قىسقىچەمەدەنىيەت  ئەھۋالى ،سىياسىي ئورنى ، تىل–يېزىغى،قاتارلىق مەسىلىلەر  يۇرۇتۇپبېرىلىدۇ.

      ئاچقۇچلۇق سۆز :       مولداۋىيە         گاگائۇز مىللىتى          ھازىرقى ئەھۋلى         


clip_image002.jpg

گاگائۇزلار قەدىمكى چاغدىكى ئۇيغۇر - ئۇغۇزلارنىڭ نەسلى نەسەبىدىن بۇلۇپ، مىلادى 5 - ئەسرلەردە ئالتايتاغلىرى ئەتراپى، مۇڭغۇليە ئەتراپلىرىدىن غەرپكە سۇرۇلۇپ، ئۇرال ۋە ئېتىل(ۋولگا)ئارقىلىقبىر قىسمى شەرىقى ياۋرۇپاغا، يەنە بىر قىسمى قارا دېڭىز ئەتراپلىرغا كۆچكەن.مىلادى 1000 - يىلاردا «دۇبرۇجا» ○1دېگەن يەرگە ئۇلتۇراقلاشقان. 1224 - يىلى مۇڭغۇللار رۈسلارنى يەڭگەندىن كىيىن، گاگائۇزلار تۇنا دەرياسىدىن ئىككنىچى قېتىم ئۈتۇپ، سىلستىرې ۋە ۋامادېگەن يەرگە جايلاشقان. يەنە بىر قىسم گاگائۇزلار بولسا بالقان يۇلى بىلەنئادالارا، ئانادۇلۇغا يەرلەشكەن. گاگائۇزلار تۇركىي تىلى(ئۇغۇز تىللىرى گۇرۇپىسنىڭئۇغۇز - بۇلغار تارماق گۇرۇپىسى) دا سۆزلىشىدىغان ، خىرستىيان دىنىنڭ پىراۇسلاۋىيە مەزھىپىگە ئىتقاد قىلىدىغان بىر خەلقتۇر .«گاگائۇز»دېگەن بۇ نام ئاتاق ھەققىدە بەزىلەر« گاگائۇز » ئەسلى «ئۇغۇز» دېگەن سۆزنىڭ يەنەبىر خىل ۋارىيانىتى دىسە يەنە بەزىلەر، ئۇ « كۆك ئۇغۇز » دېگەن سۆزدىن كىلىپچىققان. چۈنكى گاگاۋۇز مىللىتىنىڭ چېچى سېرىق، كۇزى كۆك بولغاچقا « كۆك ئۇغۇز » دەپمۇئاتالغان دەيدۇ.


  

clip_image002.jpg

      گاگائۇزلار 11 - ئەسىردە بىزانىس دىنچىلىرىنىڭزورى بىلەن خىرىستىئان دىنىنى قوبۇل قىلىشقا مەجبۇر بولغان، 13 - ئەسىردە شىمال ۋە شەرىقتىكىبالقاندا (يۇگۇسلاۋىيە، ئالبانىيە، بۇلغارىيە، رۇمانىيە، گىرىتسىيە ۋە تۈركىيەقاتارلىق جايلاردا) ئولتۇراقلىشىپ قالغان. 13  - ئەسىردە تۇنجى قېتىم يەنى 1263 - يىلدىن1383 -يىلغچە120 يىل مەۋجۇت بولغان مۇستەقىل گاگائۇز دۆلىتى قۇرغان، ئۇلارنىڭ بايرىقىقىزىل رەڭلىك يەرشارنىڭ ئۈستىگە ئاق رەڭلىك بىر خۇرازنىڭ سۈرتى چۇشۇرۇلگەن بايراقبولغان.دوبرۇجادائوسمان تۈرۈك ئىمپىرىيسى ھۆكۈم سۈرگەن ۋاقىتلاردا گاگائۇزلار ئۆزىنىڭ تۈركى مىللەتبولۇشىغا قارىماي، خىرىستىئان دىنىنى قوبۇل قىلغانلىقى ئۈچۈن ئوسمان تۈرۈك ئىمپىرىيسى ئىسلام دىنىغىلا ئەھمىيەت بېرىپ، تۈركى مىللەت بولغان گاگائوزلارغا ئەھمىيەت بەرمىگەن. 1770 - يىلى مولداۋىيەدە تۈنجى قېتىم چېدىر، ئورغاق دېگەن ئىككى يېزىنى قۇرۇپ چىققان. 1768 - يىلىدىن 1774 - يىلىغىچە بولغان ئارىلىقتىكى تۈرك، رۇس ئۇرۇشلىرىدىن كېيىن «بۇخارىست» كېلىشىمىگە ئاساسەن تاتار مۇسۇلمانلىرى رۇسلار تەرىپىدىن بوجاك ناھىيسىدىن قوغلانغاندىن كېيىن، پىراۋۇسلاۋىيە مەزھىپىدە  بولغان گاگائۇزلار رۇسلارنىڭ تەشۋىقاتى بىلەن تاتارلار ئىلاجىسىز تاشلاپ كەتكەن بېسارابىيىگە (ئوكرائىنانىڭ بۇرۇنقى ئىسمى) 1806- يىلدىن 1812 - يىلىغىچە كۆچۈپ كەلگەن. 18 - ئەسرىنىڭ ئاخىرى، 19 - ئەسىرنىڭ باشلىرىدا دوبرۇجادىن بېسارابىيىگە، يەنە ئوكرائىنىيەگە كۆچۈپ بارغان گاگائۇزلارنىڭ سانى 200 مىڭدىن ئېشىپ كەتكەن. 1818 - يىلىغا كەلگەندە چېدىرلىق گاگائۇزلار«چاتىر»، ئورغانلىق گاگائۇزلار بولسا «ئاۋدارما» دېگەن يېزىلارنى قۇرۇپ چىققان.گاگائۇزلارنىڭ بىر بۆلىكى 1990 -، 1910 - يىللىرى تۇرمۇشنىڭ قاتتىقچىلىقدىن ئوتتۇرا ئاسىياغا كۆچۈپ كېلىپ، تورغاي رايونىغا، 1925 - يىللىرى تاشكەنىت تەۋەسىگەجايلىشىپ قالغان. ھازىر گاگائۇزلارنىڭ مۇتلەق كۆپچىلىكى مولداۋىيەدىكى گاگائۇز جۇمھۇرىيتى تەۋەسىدە ياشايدۇ.

   clip_image003.jpg

گاگاۇزلارنىڭ  ئومۇمىي نۇپۇسى 1979 - يىلى 193 مىڭ بولغانبولسا، ھازىر250 مىڭ دىن- 300 مىڭغىچە ئىكەنلىكى تەخمىن قىلىنماقتا.  بۇنىڭدىن باشقا ئوكرائىنىيە (قىرىمىدا )،رومانىيەدە، بۇلغارىيە، گېرىتسيە، تۈركىيە، قازاقىستان، ئۆزبىكىستان ۋە رۇسىيە فېدىراتسىيەدىكىقابارداي - بالقار جۇمھۇرىىتى، داغىستان ئاپتونۇم جۇمھۇرىيتى تەۋەسىدە 300 مىڭدىنكۆپ ساندا ياشايدۇ.○2يەنە1930 - يىلى ئىقتىسادى بۆھراندىن قېچىپ بىر بۆلەك گاگائۇزلار ئەرجاندىن بىرازىلىيەۋە كاناداغا كۆچۈپ يەرلەشكەن.ھازىر مولداۋا جۇمھۇرىيتىدەتۈركى تىلدا گەپلىشىدىغانلار 550 مىڭ كىشى بولۇپ، بۇنىڭ ئىچىدە 350 مىڭى تاتارچە،200 مىڭ كىشى گاگائۇزچە گەپلىشىدۇ. بۇلار «بېسارابىيە گاگا ئۇزلىرى» دەپ ئاتىلىدۇ،رومانىيەدە 320 مىڭ كىشى تۈركى تىلدا سۆزلىشىدىغان بولۇپ، ئۇلار دوبرۇجادا ياشايدۇ،بۇنىڭ 20 مىڭى گاگائۇزچە گەپلىشىدۇ. ○3 ئوكرائىنىيەدە 500 مىڭ كىشى تۈركى تىلدا گەپلىشىدىغان بولۇپ،بۇلار ئىسمايىل ۋىلايتىدە توپلىشىپ ئولتۇراقلاشقان، بۇلاردىن 460 مىڭ كىشى تاتارچە،40 مىڭ كىشى گاگائۇزچە گەپلىشىدۇ.  ○4   گاگائۇز ئوكرائىنيەدىكى ئودىسا ،زاپوروجيە ياشايدۇ .بۇلغارىيەدە تۈرك (تۈركىيە تۈركلىرى) ۋە گاگائۇزلاربولۇپ  1 مىليۇن 72 مىڭ كىشى (1984 - يىلى) تۈركى تىلدا گەپلىشىدۇ○5 -2004  يىلىدىكى مەلۇماتقا 1 مىليۇن 200 مىڭ كىشى تۈركى تىلدا گەپلىشىدۇ دىيلگەن ○6 باشقا مەنبەلەردە ھازىر بۇلغارىيەدە  3 مىليۇندىن ئارتۇق تۈركى خەلقلەر ياشايدۇ. بۇ بۇلغارىيە نوپۇسىنىڭ %30 تىنى تەشكىل قىلىدۇ دەپ كۆرسىتلگەن . ○7 گېرىتسىيەدە تۈركىيە تۈركلىرى ۋە گاگائۇزلار تۈرۈكلىرىدىن بولۇپ تەخمىنەن 800 مىڭ كىشى (1984 -يىلى ) تۈركى تىلدا گەپلىشىدۇ ○8.گاگائۇزلار تارىختا شانلىق ئىزلارنى قالدۇرغان مىللەت。 بۇ ھەقتە سوۋېت ئىتتىپاقىنىڭ ئاتاقلىق تارىخ تەتقىقاتچى ئالىمى گومۇليىۋ «كۆك تۈركلەر» ناملىق ئەسىرىنىڭ «كۆك ئوغۇز» قىسمىدا مەخسۇس توختالغان بولۇپ، ئۇلارنىڭ مۇستەقىل خانلىقلىرى ۋە ئۇلارنىڭ كۈرەش تارىخى بايان قىلىپ كۆرستىىلگەن. كېيىنكى تەرەققىيات جەريانىدا، گاگائۇزلار تۈرلۈك سەۋەپلەرگە كۆرەبىر دۆلەت بولۇپ ئۇيۇشالماي سىياسىي ھەم تېرىتورىيە (تۇپراق) جەھەتىتىن بىر قانچەگۇرۇپىلارغا بۆلۈنۈپ كەتكەن. ئوسمان تۈرك ئىمپىرىيسى دەۋرىدە مولداۋىيە ئوسمان تۈرك ئىمپىرىيسى تەۋەلىكىدە بولۇپ كەلگەن. 1912 - يىلى تۈركىيە تەۋەلىكىدىكى مولداۋىيەرۇسىيە تەرىپىدىن بېسىپ ئېلىنغان. 1919 - يىلى رومانىيەگە بۆلۈپ بېرىلگەن، 1940 -يىلى 6 - ئاينىڭ 28 - كۈنى رومانىيەدىن ئېلىۋېلىنىپ، 1940 - يىلى 8 - ئاينىڭ 2 - كۈنىمولداۋا سوۋېت سوتسىيالىستىك جۇمھۇرىيتى بولۇپ قۇرۇلغان.

      1980-يىلىدىكى دۇنيا ۋەزىيتىدىكى ئۆزگىرىش «ھەر مىللەت ئۆز تەقدىرىنى ئۆزلىرى بەلگىلەش،ھەر مىللەت ئۆزلىرىگە ماس كېلىدىغان تەرەققىيات يولىنى ئۆزلىرى تاللاش» ئېقىمى - شۇئارىتۈرۈتكىسىدە مولداۋا جۇمھۇرىيتىدىكى گاگائۇزلار ئۆز تەقدىرىنى ئۆزلىرى بەلگىلەش ئۈچۈن  ھەركەتلىنىشكە باشلىغان. 1987 - يىلى «گاگائۇز خەلقى ئۇيۇشايلى» ئاتلىق خەلق ھەرىكىتىنى باشلىغان. 1989 - يىلى 5 - ئايدا دەسلەپكى خەلق يىغىنى ئېچىلغان، يىغىندا: گاگائۇزخەلق ھەرىكىتى جەنۇبى مولداۋىيەدىكى كومرات شەھرىنى ئۆزلىرىگە باش مەركىزىي شەھەر- باش كەنىت قىلىپ بەلگىلەش. مولداۋا جۇمھۇرىيتى تۇپراق پۈتۈنلىكى ئىچىدە گاگائۇز  ئاپتونۇم سوۋېت سوتسىيالىستىك جۇمھۇرىيتىنى قۇرۇش،ئاساسىي قانۇن تۇرغۇزۇش، مولداۋاغا قاراشلىق بىر رەھبەرلىك (باشقارما)ئورگىنى قۇرۇپ چىقىش قاتارلىق مەسىللەر ماقۇللانغان.

گاگائۇزلار 1990 - يىلى 21- ئاۋغۇست كۈنى چوڭ يىغىنىدا گاگائۇز ئاپتونۇم سوۋېت سوتسىيالىستىك جۇمھۇرىيتى قۇرۇلغانلىقىنىجەنۇپتىكى گاگائۇزلار ئەڭ كۆپ ياشايدىغان كومىرات شەھرىدە ئېلان قىلغان. بۇ مولداۋائالىي سوۋېت تەرىپىدىن رەت قىلىنغان، 1990 - يىلى 10 - ئاينىڭ 25 - كۈنى گاگائۇز خەلقىئىتتىپاقى يەنە چوڭ يىغىن ئۆتكۈزۈپ گاگائۇز جۇمھۇرىيتىنى قۇرۇش چوڭ سايلىمىنى ئۆتكۈزگەن.بۇ مولداۋا مىللەتچىلىرى ۋە رۇس ئەسكەرلىرىنىڭ قارشىلىقى ۋە قورشاۋىدا قالغان بولسىمۇ قەتئىي قارشىلىق كۆرسىتىپ، گاگائۇز خەلق قۇرۇلتىيىنى قەتئىي داۋاملاشتۇرغان.1990 - يىلى 10 - ئاينىڭ 31 - كۈنى كومىرات شەھرىدە يېڭى بىر گاگائۇز ئالىي سوۋېتقۇرۇپ چىقىلغان، سېتىپان توپال مىنىستىر قىلىپ سايلانغان. 1991 - يىلى 8 - ئاينىڭ27 - كۈنى مولداۋىيە سوۋېت ئىتتىپاقىدىن ئايرىلىپ چىقىپ، ئۆز ئالدىغا مۇستەقىل دۆلەت بولغانلىقىنى جاكارلىغان . شۇنىڭدىن كېيىن 1994- يىلى 23 - دېكابىر مولداۋا جۇمھۇرىيتى قارار ماقۇللاپ، گاگائۇز ئاپتونۇم جۇمھۇرىيتىنىرەسمىي ئېتىراپ قىلغان ھەمدە گاگائۇزىيە - گاگائۇزىستاننىڭ مەخسۇس ھوقۇقى، ھوقۇق دائىرىسى قاتارلىقلار قانۇن قىلىپ چىقىرىلغان. قانۇنغا كۆرە، گاگائۇزلارغا مولداۋا ئاساسىي قانۇنىغا تەسىر كۆرسەتمەسلىك شەرتى بىلەن تۈرلۈك شەھەرلەردە قانۇنچىقىرىش ھوقۇقى بېرىلگەن. ئۇنىڭدا : گاگائۇزىيە - گاگائۇزىستان جۇمھۇرىيتىنىڭ ئالىي رەھبىرى باش مىنىستىرى بولىدۇ. گاگائۇزىيەنىڭ ھەممە باشلىقلىرى رەئىسكە (باش مىنىستىرگە) قاراشلىق بولىدۇ. گاگائۇزىيەنىڭ رەسمى تىلى گاگائۇز تىلى، مولداۋاتىلى، رۇس تىلى بولىدۇ دېيىلگەن. گاگائۇز خەلىقى مەدەنىيەت، بىلىم، ئۇقۇل (ئوقۇتۇش-مائارىپ)، ئىقتىساد (مال-مۈلۈك)، پۇل-مالىيە، ئادەم ئورۇنلاشتۇرۇش، شەھەرلىك ھۆكۈمەتخىزمەتلىرى، سەھىيە، تەنتەربىيە، مۇھىت قاتارلىق ساھەلەردە مولداۋىيە ئانا قانۇنىغا تەسىر يەتكۈزمەسلىك ئاساسىدا قانۇن - پەرمان ئېلان قىلغان ○9.

      گاگائۇزىيەنىڭ يەر كۆلىمى831. 1 كوۋادىرات كىلومېىتر بولۇپ، 2000 - يىلىدىكى مەلۇماتقا قارىغاندا نوپۇسى200 مىڭدىن كۆپ. باش كەنتى -  مەركىزىكومرات، قوشنىلىرى شىمالدا ئوكرائىنا، غەرىپتە رومانىيە، جەنۇبىي غەرىبىدە بۇلغارىستانبىلەن چېگىرلىنىدۇ. clip_image004.jpg


clip_image005.gif





clip_image006.jpg


   ئاساسلىق شەھەرلىرى: كومرات، چادىر، لونگا، ۋۇلكانشىتىدۇر.
  تىل يېزىق جەھەتتە:

   گاگائۇزلار ئۇزاقتارىخى شارائىتتا، تۈرلىك سەۋەپلەرگە كۆرە ئوسمان تۈركچىسى، ئەرەپچە، پارىسچە سۆزلەرنىئازراق، يۇنان، بۇلغار، رومان، مولداۋا ۋە رۇسلار بىلەن ئارىلىشپ ياشىغانلىقى ئۈچۈن ئۇلارنىڭ تىللىرىدىن كۆپرەك سۆز، ئاتالغۇلارنى قوبۇل قىلغان. بۈگۈنكى گاگائۇز تۈركچىسى ئەدەبىي تىلدا كۆپ ساندا سىلاۋيان ئەسلى سۆزلىرى بولماقتا.      گاگائۇزلار ئوسمان تۈرك ئىمپىرىيسى دەۋرىدە ئوسمان تۈركچىسىدىكى ئېلىپبەنى،ئوسمان تۈركچىسىدىكى ئەدەبىي ئەسەرلەرنى ئوقۇغان. ئۇنىڭدىن كېيىن ئۇزۇن زامان رۇسئېلىپبەسى بىلەن يېىزىلغان كىتاپلارنى ئوقۇغان. ھەرقايسى شارائىتلاردا رۇمچە، بۇلغارچە،رۇسچە ۋە رومانچە ئۆگۈنۈش ۋە بۇ تىللارنىڭ ئېلىپبەلىرىنى قوللۇنۇشقا   مەجبۇربولغان . 1918 - يىلىدىن 1932 - يىلىغا قەدەر رۇس ئېلىپبەسىنى، 1932 - يىلىدىن1957 - يىلىغا قەدەر لاتىن ئېلىپبەسىنى قوللانغان. 1957 - يىلىغا قەدەر گاگائۇزلارنىڭئۆز ئالدىغا ئېلىپبەسى بولمىغانلىقى ئۈچۈن، 1957 - يىلىدا مولداۋا سوۋېتسوتىسيالىستىك جۇمھۇرىيەتلەر ئىتتىپاقى ئالي سوۋېتى قارار چىقىرىپ، رۇس ئېلىپبەسىدىكى بىر قانچە ھەرىپلەرنى ئاساسقىلىپ، رۇس گاگائۇز ئېلىپبەسىنى ياراتقان. 1957 - يىلىدىن 1996- يىلىغا قەدەر تەكراررۇس ئېلىپبەسىنى، 1996 - يىلىدىن كېيىن لاتىن ئېلىپبەسىنى قوللۇنۇشقا باشلىغان. گاگائۇز تۈركچىسى مورفولوگىيە، فونتىكا ۋە سېنتاكىس قاتارلىق تەرەپلەردەسىلاۋيان تەسىرىگە ئۇچرىغان. گاگائۇز تۈركلىرىنىڭ ئىككى دىيالىكتى بار، بىرسى مەركىزى دىيالىكتى - كومرات ۋە چادىر دىيالىكتى، يەنە بىرى جەنۇپ - ۋولكانىش دىيالىكتىدۇر.قانۇنلارغا كۆرە «گاگائۇز يېرى» (گاگائۇز ئاپتونۇم جۇمھۇرىيتى)نىڭ رەسمى تىلى «گاگائۇزچە، رۇسچە، رومانچە» دەپ بەلگىلەنگەن. ھەرھالدا گاگائۇزلار«ئاپتونۇم جۇمھۇرىيەت» نامىدا كېتىۋاتقاچقا، ئانا تىللىرىنى قوللىنىش ئىمكانىيتى تۇغۇلغان.گاگائۇزلار بىرقانچە دۆلەت ياكى رايونلاردا بۆلۈنۈپ ياشىغانلىقى ( بىر دۆلەت بولۇپ ئۇيۇشالمىغانلىقى) ئۈچۈن بىر-بىرىدىن پەرىقلىق ئېلىپبەلەر قوللىنىش زورلىقىدا (بېسىم ىئاستىدا ) قالغان بولسىمۇ گاگائۇزلار ياشىغان دۆلەت ياكى رايون ئېلىپبەسى بويىچە گاگائۇز تۈركچىسىچە كىتاپلار نەشىر قىلغان. بېسارابىيدە گاگائۇزلارنىڭ ئاتاقلىق يازغۇچىسى مېخائىل چاكىر گاگائۇزلار ھەققىدە نۇرغۇن كىتاپلار يازغان.گاگائۇز ئەدەبىياتىنىڭ تەرەققىياتىدا ئۇ بۈيۈك رول ئوينىغان. چۈنكى مېخائىل چاكىرئەڭ دەسلەپ 1904 - يىلىدا گاگائۇز تۈركچىسى بىلەن ئىككى گېزىت چىقارغان ۋە بۇتىلنىڭ گاگائۇز ئەدەبى تىل ھالىغا كېلىش ئۈچۈن ئوت ياققان. 1934 - يىلىدا گاگائۇز تۈركچىسى بىلەن «بېسارابىيەلىك گاگائۇزلارنىڭ تارىخى» ئاتلىق كىتاپ چىقارغان،بۇكىتاپ بىر گاگائۇز تەرپىدىن يېزىلغان دەسلەپكى «گاگائۇز تارىخى» دۇر. يەنە مېخائىلچاكىر 1939 - يىلىدا «گاگائۇزچە، رومانچە سۆزلۈك» نى نەشىر قىلدۇرغان ۋە «ئىنجىل»نى ئانا تىلى- گاگائۇزچىغا تەرجىمە قىلىغان. 1957 - يىلىدىن كۈنىمىزگە قەدەر گاگائۇزتۈركچىسى بىلەن 25-30 پارچە ئەدەبى ئەسەر نەشىر قىلدۇرغان○10. ئوقۇتۇش تەربىيە جەھەتتە:
1986 - يىلىدىن بۇرۇن بېسىم ئېغىر بولغاچقا گاگائۇزتىلى ۋە مەەنىيتىنى قوللايدىغانلار ئاز بولغان، گاگائۇزلار رۇسچە ئوقۇل (مەكتەپ)لاردا ئوقۇشقا زورلانغاچقا ئۇلار ئىككى تىللىق بولغان. موسكىۋادا ياشايدىغان مىللەتلەرئىچىدە رۇسچىنى ئىككنچى تىل قىلىپ قوللىنىدىغانلار ئارىسىدا ئەڭ يۈقىرى ئورۇندا تۇرىدىغانگورۇپ گاگائۇزلار بولۇپ، گاگائۇزلارنىڭ % 74 تى رۇسچە ئوقۇغان.1986 - يىلىدىن باشلاپ يېزىقلىرى (رۇس گاگائۇز ئېلىپبەسى)ئەسلىگە كەلتۈرۈپ، نەشىرىيات ئورۇنلىرى قۇرۇلۇپ، كۈنىگە 15 مىنۇتلۇق رادىئو ئاڭلىتىشباشلانغان. 1991 - يىلى 8- ئاينىڭ 27 - كۈنى مولداۋىيە مۇستەقىل بولغاندىن كېيىن1994 - يىلى گاگائۇزلار «گاگائۇز يېرى» (جەنۇبى شەرىقي مولداۋىيە) دە مولداۋائاساسىي قانۇنىغا ئاساسەن مولداۋا تۇپراق پۈتۈنلىكىدە تۇرۇش  ئاساسىدا «گاگائۇزىستان»نى قۇرۇپ چىققان. ئوقۇللار(مەكتەپلەر) دە 1996 - يىلىلاردىن باشلاپ لاتىن ئېلىپبەسى قوللىنىشقا باشلاپ گاگائۇزچە گېزىتلاردىن«گاگائۇز ئاۋازى» ۋە «ئانا سۆزى»ناملىق گېزىتلەر چىقىرىلىشقا باشلىغان. يەنە« سابا يىلىتىزى» ئاتلىق ژورنال (دەرگى)چىقىرىلىشقا باشلىغان. گېزىتلەرنىڭ سەرلەۋھەسىگە ئانا سۆزى بىلەن « ئوغۇزلارياشىسىۇن» دېگەن سۆزى يېزىلغان. ھازىر مولداۋادىكى گاگائۇزلاردىن تۈرلى ئىلىم ساھەسىبويىچە كۆپلىگەن ئالىملار يېتىشىپ چىققان. كومرات ئۇنۋېرسىتىدا چەتئەللىك ئوقۇغۇچىلارمۇكېلىپ ئوقۇيدۇ، گاگائۇز تىلىنى ئۆگۈنىدۇ. باشقۇرۇش جەھەتتە: گاگائۇز يېرى - گاگائۇزسىتاننىڭ ئەڭ يۈقىرى باشقۇرغۇچىرەھبىرى -  باش مىنىستىر دەپ ئاتىلىدۇ.گاگائۇزىيە قانۇنىنىڭ 6 - ماددىسىغا كۆرە پۈتۈن گاگائۇزىيە تەۋەسىدىكى يەر ئاستى ۋەيەر ئۈستى بايلىقلىرى - مۈلۈكلىرى گاگائۇزىيىگە تەۋە دەپ كۆرسىتىلگەن. گاگائۇزىيەنىڭ مولداۋا جۇمھۇرىيتى بايرىقى يېنىدا بۆرى بېشى چۈشۈرۈلگەن كۆكبايرىقى لەپىلدەپ تۇرىدۇ.   clip_image007.jpg


         ئۇلار تارىختىكى كۆك تۈرك ۋە ئورخۇن ئۇيغۇرخانلىقىنىڭ بايرىقىنى ئۆزىنىڭبايرىقى قىلىپ بېكىتكەن. سەۋەبى تارىختا تۈركى قەۋمىلەر بۆرىنى ئۆزىنىڭ مۇقەددەسسىموۋلى دەپ قاراپ كەلگەن. «ئوغۇزنامە» داستانىدا ئۇيغۇرلارنىڭ قەھرىمان خاقانىبولغان ئوغۇزخان «كۆك بۆرە بولسۇن بىزگە ئۇران» دېگەن. شۇڭا ھازىر گاگائۇزلار بۆرەبېشى چۈشۈرۈلگەن كۆك بايراقنى تۈرك قەۋمىلەرنىڭ مۇقەددەس سىموۋلى دەپ تونۇيدۇ.

ھېيىت-بايرام ئۆرۈپ-ئادەت جەھەتتە:

      گاگائۇزلار 1054- يىلىدىن ئىلگىرى ئىسلام دىنىغا ئېتىقادقىلغان بولسىمۇ كېيىنچە خىرىستىئان دىنىنى قوبۇل قىلغان.

clip_image008.jpg

clip_image009.jpg


     خىرىستىيان دىنى قائىدىسى بويىنچە مىيىتنى ئۇزۇتىدۇ، ئەمما يەنىلا  ئۇيغۇر ،تاتار قاتارلىق  تۈركى خەلقلەرگە ئوخشاش  ئادەتلىرىنى ساقلاپ قالغان .1990 - يىللاردىن بۇيان ئۇلارباشقا تۈركى خەلىقلەر قاتارىدا تۇرۇش ئۈچۈن ئەسلىگە قايتىپ، ئاتا-بوۋىلىرى ئېتىقادقىلغان ئىسلام دىنىغا كىرگەنلەر كۆپىيىپ بارماقتا. گەرچە كۆپچىلىكى خىرىستىئاندىنىغا ئېتىقاد قىلسىمۇ لېكىن يەنىلا ھەج-تاۋاپ قىلىش، قۇربانلىق قىلىش ئۇلارنىڭ ئەن-ئەنىۋى ئادتىدۇر.
    گاگائۇزلار قارىماققا تىپىك مۇسۇلمانغا ئوخشايدۇ. ئاغزىدىن « ئاللاھ، پەيغەمبەر،جەننەت، جەھەننەم، گۇناھ» دېگەن سۆزلەر چۈشمەيدۇ. ئەمما ئۇلار مۇسۇلمان ئەمەس، بۇسۆزلەر ئۇلارغا ئاتا-بوۋىلىرىدىن ئادەت قالغان ئىكەن. ئۇلار ھەر يىلى ئاتا-بوۋىسىدىن قالغان ئادەت بويىچە تۈركقەبىلىلىرىنىڭ مۇقەددەس سىموۋولى بولغان بۆرىنى خاتىرلەپ بۆرە بايرىمى ئۆتكۈزىدۇ.بۆرە بېشى چۈشۈرۈلگەن كۆك بايراقنى تۈرك قەۋمىلىرىنىڭ مۇقەددەس سىموۋلى دەپ قاراپ،تۈرلۈك شەكىلدىك خاتىرلەش، تەبرىكلەش پائالىيەتلىرىنى ئۆتكۈزىدۇ.
     1994  - يىلى 8 -ئايدا مولداۋىيەدە 1 - قېتىملىق «خەلقئارا گاگائۇز تۈركلىرى مەدەنىيتى» ئىلىمى مۇھاكىمە يىغىنى ئۆتكۈزۈلگەن. يىغىن مەزگىلىدە يەنە « گاگائۇز تىلى بايرىمى» بولغان، «ئۈزۈمچىلىك»بىلەن نام چىقارغان گاگائۇزلار «ئۈزۈم» دېگەن مەيدان ئوتتۇرسىغا گاگائۇزلارنىڭ مەشھۇريازغۇچىسى مېخائىل چاكىرنىڭ ھەيكىلى ئورنىتىلغان بولۇپ، ھەيكەلنىڭ ئاستىغا چاكىرنىڭ«ئۈمۈتۋار بول، گاگائۇز مەدەنىيتىى تەرەققىي قىلدۇ»، «ۋەتىنىم، ئانا تىلىم -ھاياتىم مېنىڭ » دېگەن سۆزلىرى يېزىلغان. ئۆرۈپ-ئادەتلىرى، ئۆي ياساشلىرى تۈركى خەلقلەرگە ئوخشايدۇ، ئۆي تۇتۇشلىرى،ئۆي بېزەكلىرى ئۇيغۇرلارنىڭكىگە ئوخشايدۇ، ئۇيغۇرنىڭ ئۆيىگە كىرگەندەك ھېس قىلىسىز، سۇپۇنىڭ ئۈستىگە تاماق ئۈستىلى قويۇشلىرى، نان، قايماق، قېتىق،قاتلىمىلار بىلەن چاي ئىچىشلىرى خۇددى بىز ئۇيغۇرلارنىڭكىگە ئوخشايدۇ. بېشىغاياغلىق چىگىشلىرى، بويىنىغا مارجان ئېسىشلىرى، تاملىرىغا گېلەم ئېسىشلىرى، رىشىلىيەپەردىلىرى ئۇيغۇرلارنىڭكىگە ئوخشايدۇ. ئۇلار ئۇيغۇر، قازاق، قىرغىزلاردەك ئاتنى بەكياخشى كۆرىدۇ.
   clip_image010.jpg


     ئۇيغۇر تىلى بىلەن گاگائۇز تىلىنىڭئوخشاشلىقى جەھەتتە:

گەرچە ئۇيغۇرلار بىلەن گاگائۇزلارنىڭ ئارىلىقى خېلىلايىراق، ئايرىلىپ تۇرغان ۋاقتى ناھايتى ئۇزۇن بولسىمۇ لېكىن نەسىلى، نەسەبىدىن قەدىمدەبىر خەلق بولغانلىقى ئۈچۈن ئۇيغۇر تىلى بىلەن گاگائۇز تىلىدا ئوخشاشلىققا ئىگە سۆزلەرخېلى كۆپ. ئۇيغۇرلار تۈركىيە تۈركلىرىگە قارىغاندا گاگائۇز تۈركلىرى بىلەن بىمالالسۆزلىشەلەيدۇ. ئاي، كۈن ۋە دۆلەت ناملىرىنى بىز ئۇيغۇرلاردەك ئاتايدۇ، بەزى سۆزلىرىئۇيغۇرچە سۆز بىلەن پۈتۈنلەي ئوخشاش. مەسىلەن: بوران، جۇۋاپ، مەخسۇس، كۆز، چەينەك،ئەجەل، ھال (ھالرەڭ)، ھالۋا، دوست، مالاي، مايىل، ناماز، سېمىز (تۈركيە تۈركلىرىبولسا سېمىز سوزىنى ھايۋانلىرىغا ئىشلىتىدۇ)،توي،جانابىڭىز، ئۈزۈك، يىراق، زال،زىندان، زۇلۇم، قارا كۆز، قاراقاش، قىرقى نەزىر، قالاق، شان-شەرەپ، تالانت، قىز، ئېشەك،بۇغداي، سۇ، ئۆلۈش، يىقىلىش، سۇپۇر، يېمەكلىك، بۈيۈك، سىيىر، ئالتۇن، كەتمەكقاتارلىقلار ○11.

   clip_image011.jpg

        ئادەم ئىسىملىرىدا دىلبەر، ئابدۇللا، ئارۇپ، قەمبەر، قاسىم، نەزەر، ئوسمان،سالامەت، سۇلتان، ئايگۈل، ئايدىن، گۈلپاتىمە، زۇمرەت، ھەيدەر قاتارلىق ئىسىملىرىبار بۇ جەھەتتىمۇ ئۇيغۇرلار بىلەن ئوخشاشلىقى بار. گاگائۇزلار ئاتاقلىق تىلشۇناس مەھمۇدكاشغەرى(قەشقەرى)نى تۈرك مىللىتىدىن چىققان ئالىم ئۇ بىز گاگائۇزلارنىڭمۇ ئالىمى ۋەپەخىرى دەپ قاراپ ناھايتى يۈقىرى ھۆرمەت بىلدۇرىدۇ. «تۈركى تىللار دىۋانى»نى بىزنىڭ قەدىمكى زامان تۈرك تىلىمىزنى ئۇرخۇن مەڭگۈ تاشلىرىدىن كېيىن ساقلاپ قالغان، تۈركى قەۋىم ۋە ئۇلارنىڭ ھايات شان - شەرىپىنى يورۇتۇپ تۇرىدىغان يېگانە ئەسەر دەپ بەكمۇ قەدىرلەيدۇ. ئۇلار مەھمۇد كاشغەرىگە بولغان ھۆرمىتىنى بىلدۇرۇش ئۈچۈن مولداۋىيەنىڭ كومرات شەھرىدىكى كومرات ئۇنۋېرسىتىتىنىڭ بىر زالىغا «مەھمۇد كاشغەرى» زالى دەپنام بېرىپ، ئۇلۇغ ئۇيغۇر تىلشۇناسى مەھمۇد كاشغەرىنىڭ سۈرئىتىنى ئاسقان. ئۇلار ئۆزلىرىنىڭ تۈرلۈك پائالىيەت يىغلىشلىرىنى شۇ جايدا ئۆتكۈزىدۇ.

ئىقتىساد، تېرىم،چارۋىچىلىق، باغۋەنچىلىك جەھەتتە:

كىرىمنىڭ % 40تى دېگۈدەك سانائەت مەھسۇلاتلىرىدىن كېلىدۇ.گاگائۇزلار تېرىم (دېھقانچىلىق) باغۋەنچىلىك، چارۋىچىلىق، بېلىقچىلىق، گىلەمچىلىكقاتارلىق كەسىپلەر بىلەن شوغۇللىنىدۇ. يىلىغا 400 مىڭ توننا ئۈزۈم ئىشلەپ چىقىرىدۇ،12 ئۈزۈم پىششقلاش زاۋۇتى، بىر دانە گۆش پىششىقلاپ ئىشلەش زاۋۇتى، ئىككى دانە ياغزاۋۇتى، بىر دانە تاماكا(تۈتۈن) زاۋۇتى، ئىككى دانە گېلەم توقۇش فابرىكىسى قاتارلىقلار بار. ئۈزۈم ھارىقى ئىشلەپ چىقىرىشتا دۇنيادا داڭلىق بولغان گاگائۇزلارئۈزۈم يېتىشتۈرۈشتىن باشقا يەنە دانلىق زىرائەت، پۇرچاق ۋە سەۋزە تېرىيدۇ، مېۋە-چىۋەيېتىشتۈرىدۇ.

ئەدەبىيات - سەنئەتجەھەتتە:

ھەرخىل سەھنە ئەسەرلىرى،ناخشىلىرى، چۆچەكلىرى، رىۋايەتلىرى ۋە داڭلىق ھېكايىلىرى بار.

ئىزاھاتلار:

○1«  «دوبرۇجا» -دېگەن بۇ جاي قارا دېڭىز ئەتىراپىدىكى ئەكىرەنە ناھىيسىدىن تونا دەرياسىنىڭ تورتۇكا ناھىيسىگىچە بولغان ئارىلىق بىلەن تونا دەرياسىنىڭ قارا دېڭىز قويۇلىدىغان جايلار ئەتىراپىنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ. « دوبرۇجا» دېگەن بۇ نام قارا دېڭىز ئەتىراپىداياشىغان ئوغۇز تۈركلىرى بېگىنىڭ نامىدىن كەلگەن. (2)   ○7  «تۈركلەر ھەققىدە ئومۇمىي مەلۇمات» 2001 - يىلى ئەنقەرە تۈركچە نەشىرى،482 - ۋە 506 - بەتكە قاراڭ. ○3○4○5  يېلىماز ئۆز تۇنا (تۈركيە): «دۆلەتلەر ۋە خانىدانلار» 4 - جىلت، ياۋرۇپادۆلەتلىرى قىسىمى، 1991 - يىلى ئەنقەرە تۈركچە نەشىرى 72-،230-،37- بەتلەرگە قاراڭ.
○6  « بۇلغارىستاندا ياشاۋاتقان تۈركلەر»2004 - يىلى تۈركچە تۈر نۇسقىسى.
○8  « يۇنانىستاندا ياشاۋاتقان تۈركلەر»2004 - يىلى تۈركچە تور بېتى ۋە ○2ئىزاھات يۇقىرىقى ئەسەر 26 - بەتكە قاراڭ.
○9 «گاگائۇز جۇمھۇرىيتى» 2003 - يىلىتۈركچە تور بېتىگە قاراڭ.
○10  « گاگائۇز يېرى» 2004 - يىلى تۈركچە تور بېتىگە قاراڭ.
○11 « بۇلاق» ژورنىلى، شىنجاڭ خەلق نەشىرىياتى،ئۇيغۇرچە، 2004 - يىللىق 2 - سان 112 - بەتكە ۋە.ن. ئا. باسكاكوۋ:«تۈركى تىللار »،1986 - يىلى، بېيجىڭ ئۇيغۇرچە نەشىرى، 250-، 251 - بەتلەرگە قاراڭ.

摩尔多瓦的崇拜基督教的突厥语民族   -嘎嘎乌孜人   



阿克苏教育学院 胡加尼孜     


     新疆                              


  2014.4.8















بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   yolluqtekin تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-4-9 07:54 PM  


rexmen wahit.JPG
elqe بۇ ئەزا ئۆچۈرۈلگەن
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-9 08:38:09 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەسكەرتىش : يوللىغۇچى چەكلەنگەن . مەزمۇننى كۆرەلمەيسىز .

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 11366
يازما سانى: 237
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 9476
تۆھپە نۇمۇرى: 530
توردا: 314 سائەت
تىزىم: 2010-9-24
ئاخىرقى: 2015-3-23
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-9 08:49:16 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
       
       
ئاللاھ بۇ كىشىلەرگە ھىدايەت بەرسۇن!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 98027
يازما سانى: 240
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 1243
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 319 سائەت
تىزىم: 2013-9-20
ئاخىرقى: 2015-1-26
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-9 08:53:55 PM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بىزنى شۇلارغا ئوخشاش ئازغۇنلۇقتا قىلمىغان ئاللاھقا چەكسىز شۈكۈرلەر بولسۇن!

ئاللاھتىن قورقمايدىغانلاردىن بىزمۇ قورقمايمىز!!!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 105168
يازما سانى: 95
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 347
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 183 سائەت
تىزىم: 2014-3-22
ئاخىرقى: 2014-7-27
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-9 09:09:48 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ھەج دىگەن-ئسلام دىننىڭ شەرىتلىرنىڭ بىرىدۇر.

سەن رىياللىقنىڭ ۋاقىتلىق مەنپەئەتلىرى ئاتا قىلغان راھەتلەرگە،ئۆتكۇنچى ھەۋەسلەرگە ئالدانسڭ ھەقىقى ئۆزۇڭدىن ئايرىلىپ قالسەن.

"/ئارتۇق گەپ

مەستانە ئـــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 15156
يازما سانى: 1888
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 13101
تۆھپە نۇمۇرى: 395
توردا: 3897 سائەت
تىزىم: 2010-10-25
ئاخىرقى: 2015-3-23
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-9 09:19:18 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
قاشقايلاردىن كېيىن يەنە بىر تۈركى قەۋمىنى توۇشتۇرغىنىڭىزدىن كۆپ خۇرسەنمەن، بەرگەن تارىخى ساۋاتلىرىڭىزغا رەخمەت...

باتۇر بىر ئۆلىدۇ، قورقۇنچاق مىڭ.....!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 82720
يازما سانى: 1185
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 5131
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 1081 سائەت
تىزىم: 2012-7-10
ئاخىرقى: 2014-8-15
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-9 09:31:34 PM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئاللاھ ھىدايەت بەرسۇن بۇ قەۋمگە ، ھەم شۇنداقلا مۇنبىرىمىزدىكى خىرىستىيانلارغىمۇ ھىدايەت بەرسۇن

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 105168
يازما سانى: 95
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 347
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 183 سائەت
تىزىم: 2014-3-22
ئاخىرقى: 2014-7-27
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-9 09:40:40 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
تارىخى ساۋاتلاردىن ئازتولا چۇشەنچىلەرگە ئگە بولدۇم تىمە ئگىسىگە رەخمەت.

سەن رىياللىقنىڭ ۋاقىتلىق مەنپەئەتلىرى ئاتا قىلغان راھەتلەرگە،ئۆتكۇنچى ھەۋەسلەرگە ئالدانسڭ ھەقىقى ئۆزۇڭدىن ئايرىلىپ قالسەن.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 92788
يازما سانى: 194
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 1090
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 719 سائەت
تىزىم: 2013-3-6
ئاخىرقى: 2015-3-24
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-9 09:42:57 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
يەنە بىر تۇركى مىللەت بىلەن تونۇشتۇم .رەخمەت سىزگە.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 95977
يازما سانى: 128
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 454
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 115 سائەت
تىزىم: 2013-7-16
ئاخىرقى: 2014-8-22
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-9 09:59:30 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بۇ خىرىستىياندىگەنمۇ ھەج قىلىپ  قۇربانلىق قىلامدىغاندۇ بۇلا نەدەھەجقىلىدىغاندۇ

كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش