مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 1013|ئىنكاس: 11

ئۇيغۇرلارنىڭ مەدەنىيەتتىكى مۇۋاپىقىيەتلىرى [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 89950
يازما سانى: 1
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 74
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 25 سائەت
تىزىم: 2013-1-12
ئاخىرقى: 2014-2-28
يوللىغان ۋاقتى 2014-2-7 10:17:37 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

ئۇيغۇرلارنىڭ مەدەنىيەتتىكى مۇۋاپىقىيەتلىرى

    نىيە ۋە لوپنۇردىن بايقالغان، بۇنىڭدىن 2000 يىللار  بۇرۇنقى زامانغاتەۋە بولغان گىلەملەر ئۇيغۇرلارنىڭ بۇنىڭدىن خېلى بۇرۇنلا مەدەنىيەت دەرۋازىسىغاقەدەم تاشلىغانلىقىنى چۈشەندۈرىدۇ. ئۇيغۇرلار ئۆز تەرەقىيات مۇساپىسىدە نۇرغۇننەرسىلەرنى ئىجاد قىلىپ ياكى ئۆزگەرتىپ دۇنيا يەرەقىياتىغا تەسىر كۆرسەتكەن .ئەجدادلىرىمىز ئىجاد قىلغان نەرسىلەر تا ھازىرغىچە ئۆز قىممىتىنى يوقاتمايكېلىۋاتىدۇ. بۇلار كىيىم ـ كېچەك ، تۇرمۇشقا كېرەك بولغان ھەرخىل ئۈسكۈنەسايمانلار، بىناكارلىق، پەلسەپە ھەتتا ھايۋاناتلارغىمۇ چېتىلىدۇ.

      مېنىڭ ئەڭ دەسلەپتە چۈشەندۈرىدىغىنىمئۇيغۇرلارنىڭ كىيىم – كېچەك مەدىنىيىتى. ئىنسانىيەت ھېچقاچان كىيىم – كېچەكتىنئايرىلمىغان. ئەڭ دەسلەپكى ئىنسانلار يازدا دەرەخ يوپۇرماقلىرىنى، قىشتاھايۋانلارنىڭ تېرىلىرىنى يېپىنچا قىلغان. كېيىن ئىنسانلارنىڭ .ئەقىل – ئىدراكىنىڭئۆسكەندىن كېيىن ئىنسانلار كېۋەز تېرىپ، پىلە قۇرتى بېقىپ كىيىم – كېچەك تىكىدىغانخام ماتىرىيالغا ئىگە بولدى. ئۇيغۇرلار خېلە بۇرۇنلا پىلە قۇرتى چىقارغان يىپەكنىبوياپ ئەتلەسنى ئىشلەپ چىقاردى. ئەتلەستە ئۆسۈملۈك، چاقماق ۋە يۈرەكقاتارلىقلارنىڭ شەكلى بار بولۇپ، بۇ ئۇيغۇرلارنىڭ تەبىئەت ھادىسىلىرى ئىجتىمائىتۇرمۇشنىڭ بىر قىسمى دەپ قارىغانلىقىنى بىلدۈرىدۇ. ئۇنىڭدىن باشقا ئۇيغۇرلارنىڭئەنئەنىۋى باش كىيىمى بولغان دوپپىدىمۇ گۈللەرنىڭ، زىننەت بۇيۇملىرىنىڭ شەكلىچۈشۈرۈلگەن بولۇپ، بۇ ئۇيغۇرلارنىڭ تەبىئەتنى، گۈزەللىكنى سۆيىدىغان روھىنى ئەكسئەتتۈرگەن. ئەتلەس، دوپپا قاتارلىقلار ھازىر ئۇيغۇرلارنىڭ سىمۋولىغا ئايلاندى. بۇئەلۋەتتە ئەجدادلىرىمىزنىڭ تۆھپىسى. نۇرغۇن كىشىلەر كاستىيومنى ياۋروپالىقلارلاھىلىگەن دەپ قارايدۇ. ئەمەلىيەتتە كاستىيومنى بىر ئۇيغۇر لاھىيلەپ تىككەن بولۇپ،ئەسلى ئىسمى كاسا تون ‹كاسىغا چۈشۈپيۇرىدىغان تون › ئىدى. بۇ خىل يېڭى پاسون ئەينى ۋاقىتتا ئۇيغۇرلار تەرىپىدىن قوبۇلقىلىنماي ، بەلكى ياۋروپالىقلار تەرىپىدىن قوبۇل قىلىندى. بۇ ئۇيغۇرلارنىڭ دۇنياكىيىم ـ كېچەك مەدەنىيىتىغا كۆرسەتكەن تەسىرى.  

           قەدىمدىن تا ھازىرغىچەپەقەت ئېھتىياج بولغانلىقى ئۈچۈنلا ئۈسكۈنىلەر كەشىپ قىلىنغان. ئوخشىمىغانجۇغراپىيىلىك رايونلاردىكى خەلقلەرنىڭ يېمەك-ئىچمىكى ئوخشىمايدىغان  بولغاچقا تائام يېيىشتە ئىشلەتكەن سايمانمۇئوخشاش بولمىغان. مەسىلەن ئوتتورا تۈزلەڭلىكىدىكى مىللەتلەر چوكىنى، ياۋروپالىقلارۋىلكىنى، شۇنىڭغا يانداش ئۇيغۇرلار قوشۇقنى ئىختىرا قىلدى. ئۇيغۇر تائاملىرىدىنچۆچۆرە ، نان چاي، سۇيۇق ئاش قاتارلىقلارنى چوكا بىلەن ئىستىمال قىلىش قۇلايسىز،ئەمما قوشۇق ئۇزۇندىن بېرى بۇ ئېھتىياجتىن چىقىۋاتىدۇ.

    ئۇيغۇرلار قاراخانىيلار سۇلالىسىدىن بۇرۇنباشقا تۈركىي مىللەتلەرگە ئوخشاش كۆچمەن چارۋىچىلىق بىلەن شۇغۇللانغان بولغاچقاگۆشتىن پۇشۇرۇلغان كاۋاپ، شورپا، سۈتتىن تەييارلانغان سۈزمە، قېتىق، قۇرۇتقاتارلىقلارنى ئاساسلىق يېمەكلىك قىلغان. ئورخون خانلىقىدىن كېيىن يەنسەيۋادىسىدىن غەرىبكە كۆچكەن شەرىقى ئۇيغۇرلار قېرىنداشلىرى بولغان غەربىي ئۇيغۇلاربىلەن بىرلىشىپ ھازىرقى شىنجاڭ، گەنسۇ، ئوتتورا ئاسىيا قاتارلىق جايلاردا  ئىدىقۇت ۋە قاراخانىيلار سۇلالىسىنى قۇرۇپمۇقىم ئولتوراقلىشىشقا يۇزلەندى. بۇنىڭ بىلەن ئۇيغۇرلار يېزا ئىگىلىكنى ئاساسلىق ،چارۋىچىلىقنىقوشۇمچە كەسىپ قىلغان. شۇنىڭدىن كېيىن بۇغداي، قوناق، ئارپا قاتارلىقلارلىقلار گۆشۋە سۈتنىڭ ئورنىنى ئېلىپ ئۇيغۇرلارنىڭ ئاساسلىق يېمەكلىك خام ئەشياسى بولغان.ئۇيغۇرلار بۇلاردىن نان ، سۇيۇقئاش قاتارلىق ھەرخىل مىللى تائاملارنى تەييارلىدى.ئەڭ دوسلەپ ئۇيغۇرلار ئىستىمال قىلغان كاۋاپ، پولو. نان قاتارلىق يېمەكلىكلەرپۈتۈن تۈركىي مىللەتلەرنىڭ يېمەك- ئىچمەك مەدەنىيىتىگە تەسىر كۆرسەتتى.بۇ تائاملارھازىر ياۋروپالىقلار، ئامرېكىلىقلار ھەم ئاسىيادىكى ھەر قايسى مىللەتلەرنىڭياقتۇرۇپ ئىستىمال قىلىشىغا ئېرىشتى.

ئۇيغۇرلاربۇنىڭدىن 5000  يىل بۇرۇن ھازىرقى ئۆي ئېتىۋە ئۆي تۆگىسىنىڭ ئەجدادى بولغان ياۋا ئات ۋە ياۋا تۆگىنى كۆندۈردى. شۇنىڭدىنتارتىپ تۆگە تا ھازىرغىچە قۇرغاق رايونلاردىكى خەلىقلەرنىڭ ئەڭ ياخشى قۇرۇقلۇققاتناش قورالى بولدى. ئات بولسا ئىنسانلارنىڭ ئەڭ يېقىن دوستى سۈپىتىدە تاكىسانائەت ئىنقىلابىغىچە ئەڭ ياخشى قاتناش قورالى بولدى. دەھشەتلىك جەڭلەردە ئېگىسىبىلەن ھايات- ماماتتا بىللە بولدى. ئۇيغۇرلار ئاتنى كۆندۈرگەندىن كېيىن مىنىشكەقۇلايلىق بولىشى ئۈچۈن ئۈزەڭگە ۋە ئېگەرنى ياساپ چىقتى. قەدىمقى ئۇيغۇرلار ئات بىلەن.ئوينىلىدىغان ئويۇنلاردىن چەۋگەن توپ، بەيگە، ئوغلاق تارتىشىشنى ئىجاد قىلدى.كېيىن يېزا ئىگىلىكىنىڭ تەرەقى قىلىشىغا ئەگىشىپ ئۇيغۇرلار بۇغدايدىن چىققانساماننى ئىككى قۇلاقچىغا تىقىپ ئاندىن بۇ ئىككى قۇلاقچىنى بىر-بىرىگە ئۇلاپ تىكىپتوپ قىلىپ ، ئىككى توپقا بۆلۈنۈپ تېپىپ ئوينىدى. ئەجدادلىرىمىز بۇ ئويۇننى قاپقاتوپ دەپ ئاتىغان بولۇپ پۇتبولنىڭ ئەڭ ئىپتىدائى شەكلى ئىدى. بۇ ئۇيغۇرلارنىڭدۇنيانىڭ قاتنىشى ۋە تەنتەربىيە ساھەسىگە كۆرسەتكەن تەسىرى.

      يەنسەي ۋادىسى سىبرىيىگە يېقىن بولغاچقاقىش كېچىلىرى ناھايتى سوغۇق بولغان. بۇنىڭ بىلەن ئۇيغۇرلار كارۋاتنىڭ ئاستىغائۈستى يېپىق ئوچاق سېلىپ ئاندىن ئوچاققا ئوت قالاپ ئىسىنىپ ئۇزۇن ھەم سوغۇق قىشكېچىلىرىنى ئۆتكۈزگەن. بۇ خىل كارۋات ھازىر بىزگە كاڭ دېگەن ئاتالغۇ بىلەن يېتىپكەلدى. بۇ ھازىرقى بىنا ئويلەردىكى پارنىڭ رولىغا ئوخشىشىپ كېتىدۇ.

   ئۇيغۇرلار دۇنيادىكى مەدەنىيەتكە ئەڭ بۇرۇنكىرگەن مىللەتلەرنىڭ بىرسى بولۇش سۈپىتى بىلەن ھازىرقى ئىلىم-پەننىڭ ئاساسىنى بارلىققا كەلتۈردى. يېقىندا تۈركىيەئالىملىرى مەتبەئەنىڭ ئۇيغۇرلار تەرىپىدىن ئىجاد قىلىنغانلىقىنى ئىسپاتلىدى. ھازىرقەغەز ياسىغان سەيلۇننىڭمۇ ئۇيغۇرلىقى توغرىسىدىكى قاراش ئوتتورغا چىقىپ بەزىدەلىللەر كۆرسۈتۈلدى. داڭلىق ئالىم گېڭ شىمىڭ ئۆز كىتابىدا ‹‹مىلادىيە 2-ئەسىرلەردە ئۇيغۇرلاردا قەغەزچلىك پەيدا بولغان ›› دەپ يازغان. بۇ ۋاقىت سەيلۇنقەغەزنى كەشىپ قىلىپ ئۇزۇمىغان دەۋرلەرگە توغرا كېلىدۇ. كېيىن خوتەنلىك ئۇيغۇرلارخوتەن قەغىزىنى ئىشلىدى. خوتەن قەغىزى ئىلگىرىكى قەغەزلەرگە قارىغاندا ئاق ھەمسۈپەتلىك بولۇپ،ئەينى دەۋردە ناھايتى كەڭ تارقالغان. خوتەن قەغىزى ياسايدىغانئۇستىلار تا ھازىرغىچە بار بولۇپ، كىشىلەر ھازىر يەنىلا سېتىۋالماقتا. ئالىملار دۇنخۇاڭمىڭ ئۆيلىرىدىن ئېگىزلىكى ، قېلىنلىقى، كەڭلىكى ئوخشاش بولغان، قاتتىق ياغاچتىنياسالغان، نەپىس،نازۇك،مىلادىيە 11 –ئەسىرلەردىكى مىخ مەتبەئە ھەرپىدىن نەچچەيۈزنى تاپقان. بۇ شىنجاڭدا 5 –ئەسىرلەردىن 12 –ئەسىرگچە مەتبەئەنىڭ ناھايتىگۈللەنگەنلىكىنى كۆرسىتىدۇ.

    قەدىمقى ئۇيغۇرلار ئورخون خانلىقى دەۋرىدەبىرخىل يېزىق ئىجاد قىلغان بولۇپ، بۇ يېزىنى پۈتكۈل تۈركىي مىللەتلەر قوللانغان.قاراخانىيلار دەۋرىگە كەلگەندە ، سۇلتان سۇتۇق بۇغراخان ئىسلام دىنىنى قوبۇلقىلىپ، يولغا قويغاندىن كېيىن ئەرەب تىلى تەدرىجىي تۈرك تىلىغا سىڭىپ كىرىپ تۈركتىلى يوقۇلۇشقا يۇزلەندى. شۇنداق شارائىتتا مەھمۇد كاشغەرىي ‹‹دىۋانە لۇغەتىتتۈرك››نى يېزىپ تۈرك تىلىنى قۇتقۇزۇۋالدى. ‹‹دىۋانە لۇغەتىت تۈرك›› بولسا تۈركتىلى ۋە ئەرەب تىلىنىڭ سېلىشتۇرما لۇغىتى ۋە تۈركىي مىللەتلەرنىڭ خەلق ئېغىزئەدەبىياتىنى، تۇرمۇش رىتىمىنى، ئەنئەنىۋى ئۆرۈپ-ئادەتلىرىنى، خاتىرلىگەن قامۇسبولۇپ، تۈركىي مىللەتلەرنىڭ تۇنجى سىستىمىلىق لۇغىتى ئىدى. قاراخانىيلار سۇلالىسىمۇنقەرز بولۇپ، موڭغۇللار ئوتتورا ئاسىيانى ئىشخال قىلغاندىن كېيىن، چىڭگىزخانئۇيغۇر يېزىقىنى قوبۇل قىلىپ دۆلەت يېزىقى قىلدى. ئۇيغۇر ئالىمى تاتاتۇڭانى موڭغۇلخانزادىلىرىگە ئۇيغۇر تىلىنى ئۆگۈتۈشكە قويدى. كېيىن ئۇيغۇر يېزىقىنى مانجۇ، شىبەقاتارلىق مىللەتلەر .ئۆگۈنۈپ ئۆزىنىڭ يېزىقى قىلىۋالدى. يۈەن سۇلالىسىنى قۇرغانقۇبلايخان گەرچە ئۇيغۇريېزىقىنى ئەمەلدىن قالدۇرۇپ يېڭى يېزىق تۈزگۈزگەن بولسىمۇ،موڭغۇللار بۇ يېزىقنى قوبۇل قىلمىدى. خۇددى ‹‹ئىستىلا قىلغۇچى مىللەت ئۆزى قۇلقىلغان مىللەتنىڭ مەدىنىيىتى تەرىپىدىن مەغلۇب قىلىنىدۇ›› دېگەندەك كېيىن شىنجاڭغاھۆكۈمرانلىق قىلغان چاغاتاينىڭ ئەۋلادلىرى تەدرىجى تۈركلىشپ كەتتى. تۈركلەشكەنچاغاتاي ئەۋلادلىرىدىن ئەمىر تۆمۈرنىڭ نەۋرىسى ئۇلۇغبەگ دەۋرىگە كەلگەندەئۇيغۇرلاردا ئىلىم-پەن ناھايتى گۈللەندى. ئۇلۇغبەگ ئۆزى باش بولۇپ سەمەرقەنتتەرەسەتخانا قۇردى. بۇ رەسەتخانا ئەينى چاغدىكى دۇنيا بويىچە ئەڭ چوڭ رەسەتخانائىدى. ئۇلۇغبەگ ئاسماندىكى 148 يۇلتۇزنىڭ ھەركىتىنى ئېنىقلاپ يۇلتۇزلار خەرىتىسىنىسىزىپ چىقتى. قەدىمقى ئۇيغۇرلارنىڭ ئاسترونومىيىدىكى يەنە بىر مۇۋاپىقىيىتى شۇكىئۇلار 12 مۆچەللىك كالىندارنى تۈزۈپ چىقتى. بۇلار بولسا قەدىمقى ئۇيغۇرلارنىڭ تىل-يېزىق ۋە ئاسترونومىيەدىكىمۇۋاپىقىيەتلىرى.

      مىلادىيە 8- ئەسىرلەردە ئۇيغۇرلاردا ئەدەبى–سەنئەت ناھايتى گۈللەنگەن بولۇپ ، ئۇيغۇر مىللى چالغۇ ئەسۋابلىرىدىن نەي، غېجەك ،ئۇسسۇللاردىن شىر ئۇسسۇلى، پىرقىرىما ئۇسسۇللار شىنجاڭدىن ئىچكىرى ئۆلكىلەرگەتارقىلىپ جۇڭخۇا مەدىنىيىتىنى تېخىمۇ بېيىتتى. بۇ ھەقتە ئاتاقلىق تاڭ شائىرى بەيجۈيىنىڭ شېئىرلىرى بار.

     ئۇيغۇرلاردىن قاراخانىيلار دەۋرىدە چىققانبۈيۈك مۇتەپەككۇر، پەيلاسوپ يۈسۈپ خاس ھاجىپ ‹‹قۇتادقۇ بىلىگ›› ناملىق ئەسىرىدەتەپەككۇرنى مېڭىنىڭ مەھسۇلى دەپ قارىدى. ئۇنىڭدىن ئىلگىرىكى  ئارىستوتىل قاتارلىق داڭلىق پەيلاسوپلارتەپەككۇرنى يۈرەكتىن چىقىدۇ دەپ قارىغانىدى. ھالبۇكى ھازىرقى زامانپەن-تېخنىكىلىرى تەپەككۇرنىڭ مېڭىدىن چىقىدىغانلىقىنى تولۇق مۇئەييەنلەشتۈردى.ئۇيغۇر-قارلۇق ئالىمى ئەل فارابى كۆپلىگەن پەلسەپە ئۇقۇملىرىنى يېڭىلاپ‹‹ئارىستوتىلدىن كېيىنكى ئىككىنچى ئۇستاز››دەپ تەرىپلەندى. ئۇيغۇرلاردىن چىققانئەلىشىر نەۋائى ئەرەب، پارس، تۈركىي مىللەتلىرىنىڭ ئەڭ يۇقىرى شېئىرىيەت پەللىسىنىياراتتى. بۇلار ئۇيغۇرلارنىڭ ئەدەبىيات-سەنئەت، پەلسەپەدىكى مۇۋاپىقىيەتلىرى.

    تۇرپان دۇنيا بويىچە ئەڭ ئىسسىق رايونلارنىڭبىرى بولغانلىقى ئۈچۈن سۇنىڭ پارلىنىشى تېز، ھاۋاسى قۇرغاق. شۇڭا سۇ يېتىشمەسلىكئەھۋالى ئېغىر. قەدىمقى ئۇيغۇرلار بۇ مەسىلىنىمۇ ئۈنۈملۈك ھەل قىلغان. ئۇلار كارىزچېپىپ ، سۇنى كارىز ئارقىلىق باغ، ئېتىزلارغا باشلىغان. ئۇنىڭدىن باشقادەرەخلەرنىڭ يېنىغا بىردىن قاپاق ئېسىپ، بۇ قاپاقنىڭ ئۈستىنى ئېتىپ ئاستىدىن كىچىكبىر تۆشۈك تېشىپ قويۇپ سۇ قاچىلىغان. بۇنىڭ بىلەن سۇ ئاستا-ئاستا تامچىپ چۈشۈپدەل-دەرەخلەرنىڭ ئۇسسۇزلۇقى قاندۇرۇلۇش بىلەن بىرگە سۇنىمۇ تېجەپ قالغان. بۇ سۇئىنشاھاتى قۇرلۇشى ھازىرقى تېمىتىپ سۇغۇرۇش ئىنشاھاتىنىڭ ئاساسىنى ياراتتى.

     بىلىمىمنىڭ يېتەرسىزلىكى سەۋەبىدىن  قوشۇلۇپ قالغان ياكى كەم قالغان تەرەپلەربولۇشى مۇمكىن. تورداشلارنىڭمۇ ئۆزىنىڭ بىلىدىغىنىنى يوللاپ تەڭ ئورتاقلىشىشنىئۈمىد قىلىمەن.

                                       ئاپتۇرى: ئەخمەت جان ئەنۋەر


بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @# r! e- J7 j$ J. M  U1 u' S/ z

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 95943
يازما سانى: 4
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 31
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 1 سائەت
تىزىم: 2013-7-15
ئاخىرقى: 2014-3-13
يوللىغان ۋاقتى 2014-2-8 01:48:51 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 11199
يازما سانى: 412
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 5682
تۆھپە نۇمۇرى: 489
توردا: 1302 سائەت
تىزىم: 2010-9-23
ئاخىرقى: 2014-3-28
يوللىغان ۋاقتى 2014-2-8 02:28:10 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بەكمۇ ئىخچام ھەم چۈشۈنۈشلۈك قىلىپ يېزىپسىز،ئەجرىڭىزگە رەھمەت.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @. D2 c5 G1 o3 Y) O0 h& I
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @! j6 `0 c: O, z& f9 n9 d3 [مەن ئاۋۇ كاستىيومنىڭ ئىشىنى ئەمدى ئاڭلاۋاتىمەن.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @" T7 x" e; S( K0 p; sمەكتەپلەردە،ئۆز دۆلىتىڭلانى تونۇشتۇرۇڭلار دىسىلا،ھازىرنىڭ ئۆزىدىكىنىلا دەي دەپ،نىفىت،گاز،ئالتۇن-كۈمۈش،قاشتېشى....دەپ بارماقلىرىمنى پۈكۈپ تۇرۇپ ھاياجان بىلەن بىر-بىرلەپ ساناپ كىتىمەن.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @% Y% m7 c4 X& q# n& E

ئانامنىڭ دۇئاسى مەن بىلەن بىللە،ھاياتىم شۇ دۇئا بىلەن بەخىتلىكتۇر.

ئەجەل بىر، ئۆزگەرمەس!

دائىملىق ئــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 23152
يازما سانى: 933
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 2494
تۆھپە نۇمۇرى: 215
توردا: 1095 سائەت
تىزىم: 2010-12-20
ئاخىرقى: 2014-3-28
يوللىغان ۋاقتى 2014-2-8 05:36:47 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئاللاھ كائىناتتىكى ھەر بىر شەيئىگە خارلىق بىلەن ئەزىزلىكنى بېرىپتىكەن.بىر خارلىقنىڭ ھامان بىر ئەزىزلىكى بولىدۇ!

كىمىكى قېلىچنىڭ قارا دەستىسىنى تۇتۇشنى خالىمىسا،ئۇنىڭ ئۆتكۈر بىسىغا دۇچ كېلىدۇ..............! ›

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 74547
يازما سانى: 633
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 4560
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 471 سائەت
تىزىم: 2012-2-2
ئاخىرقى: 2014-3-27
يوللىغان ۋاقتى 2014-2-8 09:40:43 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
تارىخ بىلىملەردىن خەۋەردار قىلغىنىڭىزغا رەھمەت.

مەردان يىگىت

مۇنبەر باشقۇرغۇچىسى

Rank: 8Rank: 8

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 17099
يازما سانى: 3222
نادىر تېمىسى: 4
مۇنبەر پۇلى : 28215
تۆھپە نۇمۇرى: 1334
توردا: 8322 سائەت
تىزىم: 2010-11-10
ئاخىرقى: 2014-3-28
يوللىغان ۋاقتى 2014-2-8 10:42:44 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
خوتەن قەغىزى سەيلۇننىڭ قەغىزىدىن بۇرۇن ياسالغان.

قىزىنى باشقۇرمىغان ئانا گۇناھكار،ئايالىنى باشقۇرمىغان ئەر جىنايەتچى،ئاچا-سىڭىللىرىنى باشقۇرمىغان ئاكا-ئۇكىلار خىيانەتچى!

ئۇيغۇر ئوغلى

ئالىي ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 76363
يازما سانى: 3756
نادىر تېمىسى: 2
مۇنبەر پۇلى : 16008
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 1328 سائەت
تىزىم: 2012-2-22
ئاخىرقى: 2014-3-28
يوللىغان ۋاقتى 2014-2-8 10:53:08 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
تارىخ بىلىملەردىن خەۋەردار قىلغىنىڭىزغا رەھمەت. خېلى كۆپ بىلىملەرنى بىلىۋالدىم

ئەرلەر مىللەت ئۈچۈن مۇش تۈككەندە، ئاياللار مىللەت ئۈچۈن ياش تۆككەندە مىللەت گۈللىنىدۇ!!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 75010
يازما سانى: 1198
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 2839
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 972 سائەت
تىزىم: 2012-2-7
ئاخىرقى: 2014-3-27
يوللىغان ۋاقتى 2014-2-8 11:34:56 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئۇنداقتا مۇۋاپەقىيەتلىك بولمىغان ئىشلىرىچۇ.

http://news.bilimkuqi.com/?p=419

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 89563
يازما سانى: 1357
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 7151
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 248 سائەت
تىزىم: 2013-1-4
ئاخىرقى: 2014-3-27
يوللىغان ۋاقتى 2014-2-8 03:06:35 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

ئىملا دەۋاگەرى!

ئاكتىپ ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 9176
يازما سانى: 782
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 6644
تۆھپە نۇمۇرى: 396
توردا: 1328 سائەت
تىزىم: 2010-9-5
ئاخىرقى: 2014-3-28
يوللىغان ۋاقتى 2014-2-8 03:24:58 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
شۇنداق، ئۇيغۇرلار زامانىسىدىكى ئوتتۇرا ئاسىيانىڭ تەقدىرىنى ئۆزگەرتكەن مىللەت!بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @) W9 G+ B; h$ I4 v2 W

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ P- a' O' Q5 j6 C; S- u! R2 Oنەچچە مىڭ يىللاپ شەرىقى ئىران تىللىق خەلقلەرنىڭ  ئىختىيارىدا بولۇپ كەلگەن ئوتتۇرا ئاسىيا (ئەلۋەتتە تارىم ئويمانلىقى، شەرىقى تەڭرىتاغ، جۇڭغار ئويمانلىقى، ئىلى دەريا جىلغىسىمۇ شۇ ماكان ئۇقۇمىدا) تالاي قېتىملاپ زور ۋەقەلەر نەتىجىسىدىمۇ مىللەت، تىل، مەدەنىيەت ئامىلى ئۆزگەرمەي كەلگەن بىر رايون! غەربىي تۈركلەر ئۇيغۇرلاردىن بۇرۇنراق بۇ رايوننى ئىختىيارىغا ئالغان بولسىمۇ يەنىلا  سوغدى سوغدى پېتى،  توخار توخار پېتى (ساكلار ساك پېتى) قېلىۋەرگەن ھەم ھاكىمىيەتمۇ ساسانىيلار، سامانىيلار، تاھىرىيلەر، سەفەرىيلەر ئىلكىدە بولۇپ كەلگەن! كۈنلەرنىڭ بىرىدە ئۇيغۇرلارنىڭ بېشىغا كۈن چۈشۈپ بۇ زېمىنگە كەلگەندىن كېيىن، ۋاقت ساتۇق تېكىن دەۋرىگە كەلگەندە، ئاغۇ تېغىنىڭ «جايپەچچىم» جىلغىسىدا ساتۇق تېكىن  ئەبۇ ناسىر سامانىيدىن شاھادەت كەلىمىسى  ئۆگىنىپ ئەزان توۋلىغاندىن كېيىن، بۇ ئەزان پۈتكۈل مەركىزىي ئاسىياغا ئاڭلاندى بولغاي، ھېچكىم يىقىتالمىغان سامانىيلار تەختىنى ئۇيغۇرلار يىقىتىپ، بىراقلا  ئاھالە ئۇيغۇرلىشىش (تۈركلىشىش)، ھاكىمىيەت تۈركلىشىش، ئېتىقاد ئىسلاملىشىش ئەمەلگە ئاشتى، بۇ رايوننىڭ مىللەت، تىل، مەدەنىيەت قۇرۇلمىسىدا غايەت زور ئۆزگىرىش يۈز بېرىپ، تۈرك (ئۇيغۇر) مەدەنىيىتى تۈركلەرنىڭ باشقا سۇلالىرىنىڭ راۋاج تېپىشىغا تۈرتكە بولدى، مەسىلەن غەزنەۋىيلەر، سەلجۇقىيلەر گۈللەندى، تەدرىجىي ئۇيغۇر قاراخانىلىرى زاۋاللىققا يۈز تۇتتى، بەلكىم بۇ  ئىسلام دىنىدىكى «ئىقتا» (ئىكتار) تۈزۈمى (سۇيۇرغاللىق تۈزۈمى) نىڭ سەھۋەنلىكى بولسا كېرەك، شۇ تۈزۈم قوبۇل قىلىنىپ قاراخانىلار پارچىلانغاندىن كېيىن، ئۇيغۇرلار 2-، 3- ئوورۇنلارغا چۈشۈپ قالغان.

ئادەم ئادەم بىلەن ئادەم،
ئادەمسىز ئادەم پادەم.
ئات ئات بىلەن ئات،
ئاتسىز ئات مات.
كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|رەسىمسىز نۇسخا|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش