مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 1347|ئىنكاس: 13

ياخشىلىق ۋە تۆت تادۇ [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 59302
يازما سانى: 294
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 5244
تۆھپە نۇمۇرى: 190
توردا: 1211 سائەت
تىزىم: 2011-10-6
ئاخىرقى: 2015-3-7
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-24 10:13:13 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

دۇنيا، ماكان زامان ئىنسان مەدىنىيەتتىن ئىبارەت تۆت تادۇنىڭ مەسھۇلى.ماكان تۇپراق, زامان ئوت ، ئىنسان سۇ، مەدىنىيەت ھاۋا .  ماكان بىر ئادەم بولسا، ئۇ ئۆز ئىچىگە ئالغان ئىنسانمۇ بىر ئالەم. ئىنسان كۆزيىشى تەبىئەتتىكى يامغۇرنى قىياسلىسا،كۇلكە غەزىۋى گۇلدۇرمامىنىئەسلىتىدۇ. زىمىن تىرىگە ئوخشىسا، ئۇنىڭدىكى ئۆسۇملۇكلەرمىسالى تۇك.تاغلار سۆڭەكنى ئەسلەتسە ، دەريالارئىقىنلار قان تۇمۇر،دىڭىزلار قورساق بوشلىقى.قۇملۇقلار كۆكرەكلەرگە ئوخشايدۇ. ئاندىن ئىنسان سان مەجمۇئەسى بولغان زامان ئوخشىشى،كونىلاردا يەتتە ئەزايى ساق دەيدىغان ماقال بار. يەتتە ئەزا دىگەندەپۇتى ، قولى ، غولى ، ئىغىز ، قۇلاق، بۇرۇن،كۆز تاشقىي جۇپ ئەزالارنى كۆرسىتىدۇ.بۇنى زامانغا قىياسلىساق، بىر ھەپتە يەتتە كۇن بۇلىدۇ. كۆز،  يۇرەك ، جىگەرئۇچىنىڭ مىجازى ئوت. بىر كۇن ئەتىگەن چۇش كەچ  ئۇچ ۋاخ. ئىغىز،  ئاشقازان ، ئۇچەي،  تاناسىل ئەزا تۆتى مىجازى سۇ . تۆت ھەپتىنى ياكى تۆت پەسىلنى تەقاسلايدۇ. مەدىنىيەتتىمۇزامان سان ئىزنالىرى بار. بىلىشكە ۋەكىل تۇپراق خۇسيەتتىكى يەھۇدىيلار قەدىمدە ئون ئىككى بۇلاقتىن سۇ ئىچكەن ئون ئىككى قەبىلەبولغان.بىريىل ئون ئىككى ئاي. ياخشىلىق سۇ سۇپەتتىكى مۇسۇلمانلارنىڭ مەشھۇر تۆت ساھابىسى بار.باش قىسمىمىزدىكى بۇرۇن كۆز قۇلاق ئىغىز تۆت ئەزاغا سىموۋۇل . ھازىر تادۇ بۇيىچە تەقۋادارلىق ھاۋا زامانى، يەنى رەسۇلىللادىن زامانى ئاخىرغىچە ھاۋا ئىراسى دىيىشكە بۇلىدۇ. نامازدا تەكرارلىنىدىغان ئايەتمۇيەتتە. ئاسمان ھاۋا يەتتە قات. دىمەك تادۇ بۇيىچە خۇي خۇسيەتلىرى ئىنىقلانسا،ئىنسانغاقاراپ ماكاننى پەرەزقىلغىلى،زامانغا قاراپ ئىنسان مەدىنىيتىنىڭ سىر ئەشيالىرىنىسىستىمىلىق يەشكىلى بۇلىدۇ.بۇ جەھەتتە ئەجداتلىرىمىزنىڭ نۇرغۇن مۇساپە ئىجتىھات سەمەرىلىرى بولغان.

مەدىنىيەت بۇيىچەتادلىغاندا ،ئىسلام مەدىنىيتى ياخشىلىق سۇپەتتە بۇلۇپ،زىدىلەرنى پەزىلەت بىلەن داۋالاشتا مەنىۋىي قورغانلىق خۇسيىتى كۇرنەرلىك. قۇياشنى ئوت دىسەك،ئاي تۇپراق،زىمىن سۇ ، يۇلتۇزلار ھاۋابۇلىدۇ. سۇياخشىلىققا ۋەكىل زىمىندا تۇپراق ئوت سۇ ھاۋاتۆت تادۇ ھەممىسى مەۋجۇت بولغانغا ئوخشاش . ياخشىلىق سۇپەتتىكى ئىسلام مەدىنىيتىمۇ، تۇپراق خۇسيەتتەبىلىش، ئوتقا ئوخشاش ئادىللىق،سۇ سۇپەتتە ياخشىلىق،ھاۋاغا قىياس تەقۋادارلىقتىن ئىبارەت تۆت تادۇدىن تۇزۇلگەن. ئەبۇ بەكرى بىلىشنى ياقىلىغان بولسا، ئۇمەر ئادىللىقنى، ئوسمان ياخشىلىقنى، ئىلى تەقۋادارلىققا ئۇل سالغان. ئەرەپلەر بىلىشنى چۅرىدىسە، خاۋارىجلار ئادىللىق،تۇرۇكلەر ياخشىلىق،شىئەلەر تەقۋادارلىقتىن ئىبارەت تۆت تادۇنى ئەكىس ئەتتۇردۇ.ئەمىلىي پائالىيەتلىرىمىزدىمۇ  ئىمان ئىيتىش تەۋھىد ئەقىدىسى بىلىشنى كۆرسەتسە. ئاندىن قۇرئان كۆرسەتمىلىرىگە بوي سۇنۇش يەنى ناماز زاكات  رۇزا ھەج قاتارلىقلار ئەھدە ئادىللىق . بۇنىڭ بىلەنلا پۇتۇنلەنمەيدۇ. يەنە ياخشىلىق قىلىش زۇرۇل، خەيرى ئىھسان سەدىقەنەزىرلەر  ئارقىلىق قەلىپلەر يۇيىلىدۇياۋشىيدۇ. ئاندىن زىكىر تەسبىھلەرگە ئادەتلىنىش داۋاملاشتۇرۇش قاتارلىق تەقۋادارلىققا ئائىت پائالىيەتلەر بىلەن ئىمان مۇستەھكەملىنىدۇ.

   يىڭى تەرجىمە قۇرئان سۇرە رەئىدنىڭ 19دىن 21-ئايەتكىچە،-‹ئى مۇھەممەد، پەرۋەردىگارىڭ تەرپىدىن ساڭانازىل قىلىنغان نەرسىنىڭ ھەق ئىكەنلىگىنى بىلىدىغان ئادەم‹ئۇنى بىلمەيدىغان دىلى›كور ئادەم بىلەن ئوخشاش بولامدۇ؟بۇنىڭدىن پەقەت ئەقىل ئىگىلىرىلا نەسىھەت ئالىدۇ.ئۇلارئاللاھ تاپشۇرغان ئىشلارنى تۇلۇق ئورۇنلايدۇ، بەرگەن ۋەدىسىنى بۇزمايدۇ.ئۇلارئاللاھنىڭ تۇققانلارغا ياخشىلىق قىلىشتىن ئىبارەت ئەمىرىنى بەجا كەلتۇرىدۇ، ئاللاھتىن قورقىدۇ،قاتتىق ھىساپ ئىلىشتىنمۇ قورقىدۇ.›دىيىلگەن. ئايەتلەردىكى ‹بىلىدىغان ئادەم ، ئەقىل ئىگىلىرى› تۇپراق خۇسيەتتىكى بىلىشنى كۆرسەتسە. ‹بەرگەن ۋەدىسىنى بۇزمايدۇ،›بۇ ئەھدە قانۇن ئوت خۇسيەتتىكى ئادىللىقنى كۆرسىتىدۇ.‹تۇققانلارغاياخشىلىق قىلىش› بۇ سۇ ياخشىلىق بولسا.‹ ئاللاھتىن قورقىدۇ›بۇ ھاۋا خۇسيەتتىكى تەقۋادارلىقنى كۆرسىتىدۇ.

دىمەك،مەنىۋىيەتتىكى تۆت خۇسيەتنىڭ بىريەردە تەرتىپ بۇيىچە بايان قىلىنىشى، ئىسلام مەدىنىيتىدە تۆت تادۇ پەلسەپىسىنىڭ بەلگۇلۇك ئورنى بارلىقىنى، يەرلىك تىلداقەيىت قىلساق، ئاتلاپ ئۆتۇپ كىتىشكە بولمايدىغانلىقىنى پاكىت بىلەن نەزىرىمىزگە تاشلايدۇ. ئىسلام مەدىنىيتىدىكى تۆت تادۇ قارشى، ئىسلام پەلسەپىسىنىڭ ئاساسى بۇلۇپ،ماكان زامان ئىنسان دىن ماھىيەتلىرىنى تۇنۇش تەخمىن قىلىش، ئىدىيال قاراشلارنى ۋايىغا يەتكۇزۇشتە كەم بولسا بولمايدىغان مۇھىم ھالقا.

ماكاندىكى ياخشىلىقنىڭ تادۇلىرى

تۇپراق خۇسيەتتىكى بىلىش ئىككى ياقىلمىلىققا ئىگە. بۇرۇننىڭ ئىككى تۇشىگى‹دىماق› مىڭىگە تۇتاش بولغانغائوخشاش، ئىسلام مەدىنىيتىدە بىلىشنىڭ ئىككى ياقىلمىلىقى بۇلىدۇ.   رەسۇلىللا ۋاپاتىدىن كىيىن ، ساھابىلار خەلپەمەسىلىسىدە ، مەككىلىكلەر ھاشىم جەمەتىدىن ئەلىنى خەلپە سايلاش، مەدىنىلىكلەرتەمىم جەمەتىدىن ئەبۇ بەكرىنى خەلپە سايلاش توغرىسىدا  كەسكىن دەتالاش قىلغان. نەتىجىدە ئەبۇ بەكرى خەلىپە بولغان.ئەبۇ بەكرى دەۋىرلىرىدە ھەدىس ياقىلىغۇچىلار ئاساسىي سالماقنى ئىگىلىگەن بۇلۇپ، قۇرئان ئايەتلىرى ھەدىس بۇيىچە شەرھىيلەنگەن.ئۇمەرنىڭ ئۇزۇنغاسۇزۇلغان ئىستىلالىرى ، ئەرەپلەرنىڭ قاراش يۇرۇش تۇرۇش ئۆرۇپ ئادەتلىرى بىلەن  پەرىقلىق، باشقا تىل خۇيدىكى قەۋىملەرنىڭ ئىسلام مەدىنىيتىنى قۇبۇل قىلىشى سەۋەپلىك رەي ئىقىملىرى پەيدا بۇلۇشقا باشلىغان.ھىجاز ھەدىس بۇيىچە شەرھىلەشنى تۇتقا قىلغان بولسا. ئىراق رەينى ئاساس قىلغان.بارابارا ھەدىسنىلا تۇتقا قىلىش، ياكى رەينىلا چىقىش قىلىش مۇشۇنداق راۋاجلانغان.دىمەك؛ ئورۇن جەھەتتە مەككە بىلەن مەدىنە  بۇرۇننىڭ ئىككى تۇشىگى بولسا، ھەدىس بىلەن رەي مىڭە پائالىيتىنىڭ ئىككى ياقىلمىلىقى ھىساپلىنىدۇ . ھازىرغا كەلگەندە زامان تۇسى بىلەن بىرلىرى تەرەققىياتنى ، بىرلىرى ئەنئەنىۋىيلىكنى ئەسلىيەتنى ياقىلىماقتا.بىزدىكى تەسىرنى تەخمىن قىلساق، بۇرۇنلاردا ئىلىم چىندا بولسىمۇ ئۇگۇنىڭلاردەپ كەڭرى يول تۇتقان بولسا، ھازىر زەئىپ ھەدىس سانىلىپ ،بارغانچە چىڭىپ ،رەسۇللىلا دەۋرىدىكى ئەرەپلەرنىڭ ھالەتلىرىگە كۇچلۇك سىلىشتۇرۇلۇلماقتا.

ئادىللىقنىڭ پۇتى ئۇچ.ئادەم بەدىنىدىكى كۆز‹قاش قىلىچ مىسالى، ئىككى كىرپىك ئوقيا›، يۇرەك،جىگەر بۇئۇچىنىڭ مىجازى ئوت. ئوت دىمەك ئادىللىق.ئەبۇ بەكرى‹بىلىش›دىن كىيىن ئۆمەر‹ئادىللىق›,ئۇمەردىن كىيىن ئوسمان‹ياخشىلىق›،ئوسماندىن كىيىن ئىلى‹تەقۋادارلىق› ‹تادۇ رىتى بۇيىچە›خەلپەبولغان. خەلپە مەسىلىسىدە دەتالاش بولغان مەزگىللەردە ئادىللىق سۇپەتتىكى خاۋارىجلار سىياسىي مەزھەپ سۇپىتىدە پەيدا بۇلۇشقا باشلىغان .ئۇلار خەلپىنى مۇسۇلمانلار ئىختىيارىي يۇسۇنداسايلام ئارقىلىق سايلىشى كىرەك دەپ قارىغان، ئاندىن ئىلىنىڭ مۇئاۋىيە‹ئوسماننى قوللىغۇچىلار›بىلەن بولغان جەڭدە ، مۇئاۋىيەنىڭ قۇرئان بۇيىچە ھۇكۇم قىلىش توغرىسىدىكى تەلىپىگە قۇشۇلغانلىق تۇپەيلى ، ئىلىگە قايىل بولماي ئاجىرلىپ چىققان . خاۋارىجلار ئۇچ پۇت بۇلۇپ،بىرىنجىسى ئەزراق مەزھىپى،ئىككنجىسى نەجداتلار،ئۇچۇنجىسى ئابازىيە مەزھىپى.ئابازىيە مەزھىپى ئافىرقىغا كەڭ تارقالغان. ئەزراق مەزھىپىنىڭ قانۇنشۇناسلىقتا داڭقى بار.

ياخشىلىق ئىچىدىكى ياخشىلىقمۇ تۆت تادۇدىن تۇزۇلگەن. ئىنسان بەدىنىدە ئىغىز، ، ئاشقازان، ئۇچەي تاناسىل ئەزا تۆتى مىجازى سۇ ‹ياخشىلىق›  بۇلۇپ،بۇنى مەدىنىيەتكە تادلىساق، مەزھەپلەر ئوتتۇرسىدىكى قاراش ياقىلمىلىقى ،مەسلەن ؛ ئىرادەئەركىنلىكى، تەقدىرچىلىك قاراشلىرىدىكى زىدىيەتلەر.خەلپە توغرىسىدىكى دەتالاشلار.,,, قاتارلىقلارغا مادارا قىلىش ، ئىتىپاقلاشتۇرۇش ئۇچۇن مۇرجىئەلەر مۇئتەزىللەر قاراشلىرى دەسلەپ قەدەمدە شەكىللەنگەن. كىيىنچە مۇئتەزىللەر ئاساسىي رول ئوينىغان. مۇئتەزىللەر بىلىشكە ۋەكىل پەيلاسۇپلار، ئادىللىقنى ياقىلايدىغان كالامچىلار،ئىنساننى ياخشىلىقنى ياقىلىغان تىۋىپ پەنچىلەر،تەقۋادارلىق تەسەۋۋۇپ ئىقىمىغا مايىل شىئىريەت ساھالىرى قاتارلىقلار بىلەن خاراكتىرلەنگەن.

قارايدىغان بولساق، فارابىي ئىنسان تەپەككۇرىنى ، ناۋايى دىل قەلىپنى، ماخمۇت قەشقىرى تىل، يۇسۇپ خاس ھاجىپ خۇي‹تەپەككۇر دىل تىل خۇي  تۆتى ئىنسان روھىيتىدىكى تۆت تادۇ.› قاتارلىقلارنى ياقىلاپ ، ئىسلام مەنىۋىيتىنى بىيىتقان.ھازىربىزدە يىڭچە ئىقىمدىكىلەرقاراشلىرى‹بىلىش›، تەسەۋۇپ ئەھلى‹تەقۋادارلىق› ، تىبابەت دىنىي ئىلمدە يىتىشكەنلەر‹ياخشىلىق›،مىڭ يىللىق ئىسلام ئەنئەنىسىگە ئىككىلەنمەي كىسىم پىچالايدىغان ‹ئادىللىق› تىپىدىكىلەر ئۇچرايدۇ.

ھاۋا خۇسيەتتىكى تەقۋادارلىق يەتتە قات بۇلىدۇ.ئىنسان بەدىنىدە قۇلاقتىن باشلاپ،ئۆپكە، سۆڭەك،گۆش، قان،پەي سىڭىرلار،تىرەچاچ تىرناقلار مىجازى يەل، ئاسان يەل تاشىدۇ.قۇتادغۇبىلىگدەيەتتە يۇلتۇز .ئون ئىككى بۇرۇج بايان قىلىنغان. شىئەلەر ھازىرغىچىلىق ئون ئىككى ئىمامغا بەيئەت قىلىدۇ.ئىران، ئىراق ، تۇرك ئەللىرى ، مىسىر، ئافرىقا،ھىندى ئەللىرى،سەددىچىن بويلىرىدىمۇ گۆش پەي سىڭىرلارغائوخشاش، ئوخشىمىغان سۇپەتتە شىئەئەقىدە ئىزنالىرى ئۇچرايدۇ.شىئەلەرنىڭ مەزھەپ قاتلىمى مۇرەككەپ بۇلۇپ، ئىمامىيلارزەيدىلەر دەپ ئىككى ئاساسى لىنىيە ئۇندىن باشقا ئىسمايىللار،راۋىندىيلار،نۇسەييىرلەر،نئمەتۇللاھىيلەر،جەففەرىيلەرمەزھىپى قاتارلىق تارماق پىرقىلەرخەتلەنگەن. پىقىرنىڭ تادلىشىچە، ئىماملار ۋەئۇلارنى ياقىلىغۇچىلار ئەلى، ھەسەن، ھۇسەن،زەيىد، جەفەرسادىق، ئىسمايىل،مەھدىي دىن ئىبارەت يەتتە قەۋەت يەتتەئىقىمغا ئايرىش مۇمكىن.  تەسەۋۋۇپتا زامانغا قىياس يەتتە مەسەل توغرىسىداقاراشلار ساقلانغان. زور ئىشلاردا يەتتە يۇلتۇز  نۇجۇم قائىدىسى بۇيىچە تەقاسلاش ، بىشارەتلەرگەسەمىيمىي مۇئامىلە قىلىش بىلەن خاراكتىرلىنىدۇ.قىسقىسى يەتتە بىلەن  تەقۋادارلىق زىچ مۇناسىۋەتكە ئىگە.

مەنبە؛ قۇتادغۇبىلىگ،ئىسلامىيەتنىڭ سۇبھى دەۋرى قاتارلىق كىتاپلاردىن پايدىلىنىلدى.

ئاخىرى بار....

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   تادۇ تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-10-24 10:48 AM  
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @( g' \: r9 Z: ~% }, Y3 U( t: A$ n9 Oبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @, Z* _5 O. q+ Y$ L: @/ B

ئىي ئۇلۇغ اللە ئۆمرۈمنڭ ئۇزۇن

ئۈمىدلىك ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 45524
يازما سانى: 2556
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 10396
تۆھپە نۇمۇرى: 189
توردا: 293 سائەت
تىزىم: 2011-6-24
ئاخىرقى: 2015-3-15
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-24 03:31:18 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ياخشىلىق ئۆزگگە نۇر ياغار ئۆزىگە

شاھزاد

ئىي ئۇلۇغ اللە ئۆمرۈمنڭ ئۇزۇن

ئۈمىدلىك ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 45524
يازما سانى: 2556
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 10396
تۆھپە نۇمۇرى: 189
توردا: 293 سائەت
تىزىم: 2011-6-24
ئاخىرقى: 2015-3-15
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-24 03:32:21 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بىلپ   قال  خەنلە     بىزنىڭ مەدىنيتىمىز نەچچە مىڭ يىللىق تارخقا ئىگە   سەنلە يوقىتىپ بولاممايسە

شاھزاد

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 59302
يازما سانى: 294
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 5244
تۆھپە نۇمۇرى: 190
توردا: 1211 سائەت
تىزىم: 2011-10-6
ئاخىرقى: 2015-3-7
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-25 09:56:58 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
زاماندىكى ياخشىلىقنىڭ قىلىقلىرىبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ \- d# v% Z) L% ^) w! l% I* j* k
ياخشىلىقتىكى بىلىشنىڭ باشلاش رولى گەۋدىلىك بۇلۇپ،بىر مەزگىل سائادەت يۇلىنى ياقىلاپ، ئىنساننى بىرئىلاھقا قۇلچىلىق قىلىشقا تەۋھىدكە ئۇندىسە، بىر مەزگىل يىڭىلىق ئىستەپ ، بەخىت يولىغا باشلايدۇ.  مەسلەن ؛ئەرەپلەر رەسۇلىللا باشچىلىقىدا 4-ھاۋا ئىراسىنىڭ بىرىنجى بىلىش قەدىمىنى سائادەت دىن يۇلىغا باشلىغان بولسا، ئىككىنجى ئادىللىق قەدىمىنى ئابدۇلۋاھاپ باشچىلىقىدا، ياۋرۇپا ئەدىبىيات سەنئەت گۇللىنىشىنى مەرگەز قىلىپ تەرەققىيات ئىسلاھات يۇلىنىشىگە باشلىدى .تەبىئەت ئىلىملىرىنى ئۇگۇنۇش، تەرەققىي قىلىش بەخىت بايلىق شۇ مەۋقە ئاساسراق . بىزدىكى تەسىرىگە كەلسەك، ئاففاق خوجا تەقۋادارلىق تەرەپدارى بولۇپ دىللارنى ئىلاھقا باغلىغان بولسا، ئابدۇ قادىر داموللام دىنىي مائارىپنى ئىسلاھ قىلىپ، جەدىت يەنى يىڭىلىق ھالال پەتىۋاسىنى ئىلىپ كەلگەن.دىمەك تەۋھىد بىلەن تەرەققىيات، تەرەققىيات بىلەن تەۋھىد ئوتتۇرسىدىكى  تەكرارلىنىش بىلىشنىڭ قىلىقىدۇر.ئۇنىڭدىن باشقا بىرى ئىچىدىن ئۇرۇق بىلەن كەلسە، بىرى سىرىتتىن ئۇفۇنەتلىنىشكە مايىل. زىۋىد رولىدىكى قارمۇ قارشىلىقى بار .بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ g' Z2 @+ @1 q
ئادىللىق  دىمەك قانۇن دىمەكتۇر. قانۇن بار يەر بىلەن قانۇن يوق يەرنىڭ پەرقى مۇستەھكەملىكتە.قانۇن شاھقىمۇ گادايغىمۇ ئوخشاش تۇز كۆزدە قارايدۇ. قانۇن باراۋەرلىك ئورنىتىدۇ. قۇتادغۇ بىلىگ كۇنتوغدى ئولتۇرغان كۇرۇسنىڭ ئۇچ پۇتى مۇشۇ.يەنى مۇستەھكەم تۇز باراۋەر بۇلۇش. خاۋارىجلار ئىتىقاد بىلەن ھەركەتنى زىچ بىرلەشتۇرگەن بۇلۇپ، دىنغا ئىشەنگەن تەقدىردىمۇ،گۇنا مەسىيەت قىلغان كىشىنى بىردەك كۇپرى كۆرىدۇ. ھەتتا كىچىك گۇناھ قىلغانلارنىمۇ كۇپرى سانايدىغان ئەھۋاللار بار.ئۆز قارشى بىلەن پەرىقلىق قاراشلارغىمۇ كەسكىنرەك، مۇراسىم قىلىپ باشقىدىن ئىمان ئىيىتمىغىچە قايىل بولمايدۇ. بۇ دىنىي مۇستەھكەملىكنى،دىندا چىڭ تۇرۇشنى بىلدۇرسە. قۇرئان ئايەتلىرىنىڭ تۇز مەناسىنى قوغلىشىشى، مەسىللەرگە كەسكىن پۇزۇتسىيدە بۇلىشى،ئىكىلەنمەي ئۇيانلىق بۇيانلىق ۋاستىسىنى تاللىشى تۇزلۇكنى كۆرسىتىدۇ. مەيلى قانداقلىكى كىشى ، قۇل بولسىمۇ خەلپىلىك سالاھىيتىگە ئىگە، خەلپە سايلام ئارقىلىق سايلىنىشى ، ناۋادا خاتالاشسا ئىكىلەنمەي بىتەرەپ قىلىشىنى ياقىلىشى باراۋەرلىك ئىستەيدىغانلىقىنى بىلدۇرىدۇ. مۇستەھكەملىكنى سەۋەپ دىسەك، تۇزلۇك جەريان،باراۋەرلىك نەتىجە.مۇشۇ ئۇچ پۇت بىلەن قاپاقنى تۇرۇپ تۇرۇش، ئادىللىق تىپىدىكى خاۋارىجلارنىڭ ھاياتىلىق مۇساپىلىرىدۇر. يەنە قانۇنچىلىق، تۇزەش، ئادىللىق ئورنۇتۇش جەھەتتە خاۋارىجلار ئەۋزەللىككە ئىگە。بىر پۇتۇن ئىسلام تارىخى شۇلارنىڭ قان ياشلىرى بىلەن بۇيالغان.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @0 S, j) e8 H% B1 C
ياخشىلىق بەئەينى خىش پىشۇرۇشتۇر. قىساسۇل ئەنبىيا باش قىسمى يەنى ئىنسان يارتىلىشى توغرىسىدىكى مەلۇماتلاردا، ئىنساننىڭ تۇپراقتىن يارتىلغانلىقى، تۇپراققا سۇنى ئارلاشتۇرۇپ لاي بولغاندا  شەكىلگە كىرگۇزۇلگەنلىكى ،ئاندىن ھاۋادا كۇن نۇرى‹ئوت›دا قۇرۇتۇلۇپ، چەكسە جىرىڭلايدىغان ساپال‹ھىجىر› ھالەتكە يەتكەندە ، روھ پۇدەلگەنلىكى توغرىسىدىكى مەلۇماتلار تەپسىلىي خاتىرلەنگەن. ياخشىلىقنىڭ زاماندىكى يۇرشى خۇددى خىش پىشۇرشقا ئوخشاش ئالدى بىلەن تۇپراق بىلىش كىلىدۇ. مۇئتەزىللەر ئىسلام مەدىنىيتىنى پەلسەپە بىلەن بىيىتقان بۇلۇپ،يىلتىزى ساھابە كىراملار دەۋرىگىچە تاقىشىدۇ. نۇرغۇن دەتالاشلارغا بىتەرەپ پۇزۇتسىيە تۇتقان،خاۋارىجلارنىڭ ئەكسىچە ھەل قىلىش مۇرەسسە تەدبىرلىرى ئۇستىدە ئىزدەنگەن.بۇلۇپمۇ قۇرئان ئايەتلىرنى قىزىش رەي يۇلىنىشىنى ياقىلاشتا گەۋدىلىك بولغان. بارا بارا زىيادە كەڭرى پۇزۇتسىيىسى قۇرئان مەخلۇق قارشىنى كەلتۇرۇپ چىقىرىپ ، ھەنبەل دەۋرىگە كەلگەندە باستۇرۇلغان. دىمەك ساھابەكىراملار دىن ھەنبەلگىچە ئىككى يۇزيىل مابەينى ئىدىيە قىسمى بىلىشنى كۆرسەتسە، ھەنبەلنىڭ چەك قۇيىشى خىشنى كىسىپ قىلىپقا سىلىش ،چاسىلاش ئادىللىق دەۋرىنىڭ بىشارىتى.ئۇنىڭدىن كىيىن ئاباسىيلارسۇلالىسىنىڭ ئاخىرغىچە ھەدىس ئىقىملىرى زىدىيتىدەبىر ئۆسۇپ بىر چۆكۇپ تاۋلانغان.ھىلاكۇ دىن باشلاپ ئوسمان ئىمپىريىلىرى تازا گۇللەنگەن دەۋىرلەرگىچە ياخشىلىق ئەكىس ئەتكەن.ئاندىن ئىمپىريەنىڭ زاۋاللىققا يۇزتۇتۇپ، ئابدۇلۋاھابنىڭ ۋاھابىي ئىقىمى غىدىقلىغىچە تەقۋادارلىق سوفا ئىزىم قىش پەسلىنى بىشىدىن ئۆتكۇزگەن.دىمەك تۆت تادۇ تۆت پەسىل بۇيىچەمىڭىش، ئىسلام مەدىنىيتىدىكى ياخشىلىقنىڭ مەنزىللىرىدۇر.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @0 X) l- K3 I2 Q% p  }; z
تەقۋادارلىق بىر بىرىگە بويسۇنۇپ،قەدەم باسقۇچلۇق يەتتە قەۋەت ھاسىل قىلىدۇ،ئۇرۇق بۇيىچە ماڭىدۇ ،سىلىشتۇرۇپ ئوبرازلىق تەپەككۇر قىلىش ئادىتى سىڭگەن بۇلىدۇ.تەقۋادارلىقنى ئوبىرازلىق ماڭدۇرساق.ئىنسان تۇپراقنىڭ جەۋھىرىدىن يارتىلغان.ئاندىن بەچچىداندا ئابىمەنىي ، لەختە قان، پارچە گۆش، سۇڭەك،سۆڭەككە گۆش قۇنۇپ،ئاخىردا ئىنسان بۇلۇپ  يەتتە باسقۇچ تاماملانغاندا شەكلىگە كىرگەن. ئەلىنى تۇپراقنىڭ جەۋھىرى دىيىشكە بۇلىدۇ،چۇنكى ئۇ رەسۇلىللاغا كىيئوغول بۇلغان. ھەسەن ئابىمەنىي ،مۇئاۋىيە بىلەن بىرلەشكەن،ھەمدەخەلپىلكنى تاشلاپ كۇچۇپ كەتكەن .  ھۇسەن لەختەقان ،كەربالادا يەتمىش كىشى بىلەن شىھىت بولغان.زەيىد پارچە گۆش ، شىئەلەر بىلەن سۇننىيلار ئارسىدا مۇرەسسە يولنى تۇتقان‹قان بىلەن سۆڭەك ئارلىقىدىكى لەختەگۆشتەك›.جەففەر سادىق سۆڭەك،شىئەلەرنىڭ ھوقۇق ۋەقانۇن جازىسى شۇلارنىڭ قولىدا.ئىسمايىل سۆڭەككە قونغان گۆش، سوففىچىلىقتا ئالتىنجى مەسەل چىشى تۇگە،جەففەرسادىق ئىسمايىلنىڭ ئورنىغائىماملىققا مۇسىكازىمنى تىكلىگەن ، خۇددى سالىھ دەۋرىدىكى تۇگىگە ئوخشاش قۇربانلىق بولغان.بۇنىڭغا نارازى بولغانلار بۇئىقىمنى شەكىللەندۇرگەن.مەھدىي ئىنسان بۇلۇپ شەكىلگە كىرىش قاتارلىق بىشارەتلىك يەتتە باسقۇچ بۇيىچە تاماملانغان. بۇ قۇتادغۇ بىلىگدىكى يەتتە يۇلتۇز يۇرىشىگىمۇ چۇشىدۇ. ئۇندىن باشقا يەتتەكۇن بىرھەپتە بۇلىدۇ. تۆت ھەپتە بىرئاي. شۇنىڭغا قىياس بۇ يۇرۇشمۇ قايتىلىنىشى مۇمكىن.دىمەك تەقۋادارلىقنىڭ مىڭىشى تەقدىر قىسمەتكە تولغان دىيىشكە بۇلىدۇ.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @  i7 ?* G2 x# d5 ~6 m. D* M

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 59302
يازما سانى: 294
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 5244
تۆھپە نۇمۇرى: 190
توردا: 1211 سائەت
تىزىم: 2011-10-6
ئاخىرقى: 2015-3-7
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-25 10:04:15 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بۇرادەر ئاشىق ئىككىنجى كاتەكتىكى ئىنكاسىڭىزنى تەھىرلىۋەتكەن بولسىڭىز؟

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 63473
يازما سانى: 5747
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 32136
تۆھپە نۇمۇرى: 647
توردا: 3358 سائەت
تىزىم: 2011-11-3
ئاخىرقى: 2015-3-15
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-25 11:30:22 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ياخشىلىق ئۆزگگە نۇر ياغار ئۆزىگەبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @6 Y$ Y: M) P& Z; p/ \
  بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 L4 L9 ?. T% y+ T: s6 v' ^
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @& Q  `& ~+ h5 {" e
ياخشىلىقتىن نۇر ياغار ئۆزىگە ۋە ئۆزگىگە.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @) H  M! r$ T% X: o* X5 h) l3 F( ~
  بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @' V" N" K4 l& I5 q5 D
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @/ i/ q" e0 X3 \, ~% A0 r" u

قېرىپ قالساڭمۇ قال،ھېرىپ قالما!!يىتىم قالساڭمۇ قال،غېرىپ قالما!!!!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 63473
يازما سانى: 5747
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 32136
تۆھپە نۇمۇرى: 647
توردا: 3358 سائەت
تىزىم: 2011-11-3
ئاخىرقى: 2015-3-15
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-25 11:30:50 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ياخشىلىق ئۆزگگە نۇر ياغار ئۆزىگە
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @: }6 b' `+ g& @  i* l  بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @3 s0 t: e% V3 t
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @( o; g$ c7 D5 K( i- E
ياخشىلىقتىن نۇر ياغار ئۆزىگە ۋە ئۆزگىگە

قېرىپ قالساڭمۇ قال،ھېرىپ قالما!!يىتىم قالساڭمۇ قال،غېرىپ قالما!!!!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 98904
يازما سانى: 501
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 4940
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 620 سائەت
تىزىم: 2013-10-22
ئاخىرقى: 2014-12-14
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-25 11:37:20 PM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
تادۇ يوللىغان ۋاقتى  2013-10-25 10:04 AM
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @3 j6 Q) @9 k* u! J- ^4 X5 zبۇرادەر ئاشىق ئىككىنجى كاتەكتىكى ئىنكاسىڭىزنى تەھىرل ...

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @6 B# Z5 f% }; q# c; q      مەن سەل گال ئوخشايمەن,  ئسلامنى بۇ يوسۇندا شەرھىلىگەننى بۇگۈن كۆرۈشۈم. ماقالىدە ئلگىرى سۈرۈلمەكچى بولغان مەۋقەنى بىلەلمىدىم.تۆت تادۇ دىگەن تۆت ئاناسىر شۇغۇ! لېكىن بۇنىڭ ئسلام بىلەن قانداق مۇناسىۋىتى بار?....
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @3 p' x' l% e, `# T9 w             خاپا بولماڭ, بۇ شەخسى كۆز قارىشىم.

ادام ساتىپ اقشا تاباتىن زامان كەلگەن ەكەن عوي. (بىزگە قازاقنىڭ باھاسى)

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 59302
يازما سانى: 294
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 5244
تۆھپە نۇمۇرى: 190
توردا: 1211 سائەت
تىزىم: 2011-10-6
ئاخىرقى: 2015-3-7
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-26 10:26:11 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
gayur1 يوللىغان ۋاقتى  2013-10-25 11:37 PM بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @- F' ^; l4 z% `, X5 Y
مەن سەل گال ئوخشايمەن,  ئسلامنى بۇ يوسۇندا شەرھىلى ...
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @# h3 H( ~1 O2 d& d: q+ E+ N6 R+ s5 A$ `
تۆت تادۇ دىگەنلىك تۆت ئاناسۇر يەنى تۇپراق ئوت سۇ ھاۋا مۇشۇ تۆتنى كۆرسىتىدۇ. ئۇيغۇر تىبابىتىدە   سەۋدا  سەپرا   بەلغەم   خۇن  دەپ ئىلىنىدۇ .سەۋدا تۇپراقنى بىلدۇرىدۇ. سەپرا ئوت ، بەلغەم  سۇ، خۇن ھاۋا.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @/ P8 X: H7 L( T) z. X7 `% L5 N
بۇنەزىريەنى ئىنسان جۇملىدىن ئىنسانلار روھىيتىگە تەدبىقلىساق، بىلىش تۇپراق بۇلىدۇ. ئادىللىق ئوت، ياخشىلىق سۇ،تەقۋادارلىق ھاۋا بۇلىدۇ.بۇيەردە ئىلگىرى سۇرۇلگىنى تىۋىپلار تۇمۇر تۇتۇپ كىسەل ئىنىقلىغان قۇلىنىڭ ئۇچچىدىكى ھۇنەر بىلەن، باللارچە ئىپتىدايىراق  پىكىر قىلىش، تۆت تادۇ پىكىر ئۇسۇلى بۇيىچە تاسقاپ تادلاپ بىقىش.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @" T# n  Y" ]7 a: Z
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @' \5 M( y" K: I8 I' hبۇ نەزىريەلەرنىڭ بۇلۇپمۇ تۆت تادۇنىڭ مەدىنىيەت بىلەن بولغان مۇناسىۋىتىگە كەلسەك.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @! l/ f: y" @& Iيۇقۇردا يەنى تىمىنىڭ بىرىنجى ئابزاستا، ماكان بىلەن ئىنساندا ئوخشاشلىق باغلىنىش بارلىقى تۇغرىسىدا ئىنسان بىلەن زامان ئوتتۇرسىدىمۇ ئوخشاشلىق بارلىقى توغرىسىدا قەيىت قىلدىم. پىقىرنىڭ قارىشىچە  ماكان زامان  ئىنسان  قۇرئان  بۇ تۆت ئان ئوتتۇرسىدا ئوخشاشلىق بار . يەنى ھەقتائاللا ئىنساننى قانداق خەلىق ئەتكەن بولسا، ماكاننىمۇ شۇنىڭغا ئوخشىتىپ زاماننىمۇ شۇنىڭغا ئوخشىتۇپ خەلىق ئەتكەن.ئىنساندا يەتتە ئەزا بولغانغا ئوخشاش، زىمىن ماكانمۇ يەتتە قىتئە. زاماندا بىرھەپتە يەتتە كۇن.مۇشۇنداق ئوخشاشلىق بار.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @6 L+ ]$ M6 v5 U5 ]' k/ @! W& Hبۇرۇنلاردا ئاخۇنۇم بىلەن تىۋىپ بىر ئىدى. ئاخۇنلار تىبابەتتىنمۇ ئىلىم تەھسىل قىلغان.ئۇنىڭدىن بۇرۇن مەدىنىيەت تۆت تادۇ نەزىريىسى بۇيىچە چۇشۇنۇلگەن . شۇبۇيىچە ئاڭغا يىقىنلاشتۇرۇلغان.بۇنىڭ پاكىتى قۇتادغۇ بىلىگ بۇلالايدۇ.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @& ]9 E$ G9 T* p7 l9 |' v6 h0 Yچۇشۇنۇشلۇك دىگەندە ، يەھۇدىيلار توغرىسىدىكى بايانلاردا ئۇلارنىڭ سامساق بىلەن يىسىمۇق تەلەپ قىلىشى بىرنەرسىدىن ئاسان زىركىدىغانلىقى بىلدۇرىدۇ. بۇ سەۋدا مىجازيەنى بىلىشنىڭ خۇيىنى بىلدۇرىدۇ. كالىنىڭ رەڭگى يىشى،،،،نى سۇرۇشتۇرۇپ تۇرۋىلىشى بىرنەرسىنى زىيادە ئىنچىكىلەيدىغانلىقىنى زىرىپلىقىنى بىلدۇرىدۇ. بۇمۇ بىلىش تەپەككۇرنىڭ سەۋدانىڭ ئالامىتى. ئۇندىن باشقا نىسارالار ئۇچ قىتىم قەسەم قىلغان ، ئەھدى قىلىش ۋەدىسىدە تۇرۇشنى چوڭ بىلىش سەپرا ئادىللىقنىڭ بىشارىتى.شۇنىڭغا ئوخشاش مىساللارنۇرغۇن. بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @, w5 N" Z& K( m9 g$ u
بۇ گەپلەر كونىدەك بىلىنگەن بىلەن ئىزدىنىپ باقسىڭىز بوش گەپلەرئەمەس.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @- t4 G3 _# v1 G6 [, S
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   تادۇ تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-10-26 10:27 AM  
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @/ a! P9 H. m$ _
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @: h  R* D% }1 o4 T) V

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 59302
يازما سانى: 294
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 5244
تۆھپە نۇمۇرى: 190
توردا: 1211 سائەت
تىزىم: 2011-10-6
ئاخىرقى: 2015-3-7
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-28 09:42:59 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ياخشىلىقنىڭ ئىنساندىكى خۇيى
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @# `# Q" j0 I7 pئىنسان جىسمى تۇپراق ئوت سۇ ھاۋادىن تۇزۇلگىنىدەك،ئۇنىڭ روھىيتى  تەپەككۇر نەفىس كۆڭۇل روھتىن ئىبارەت تۆت تادۇدىن تۇزۇلگەن.نەفىس دىلنى كۆرسەتسە، تىل كۆڭۇل، روھ خۇي تارتىدۇ. كۆڭۇل نەفىسنىڭ تىزگىنى، تەۋرەنمەس روھ تەپەككۇرنى چەكلەيدۇ. تەپەككۇر نەفىسنى ئارزۇلارغا بەنىت قىلسا، كۆڭۇل مۇمكىنچىلىك ئىستەپ باغلايدۇ، روھ تەۋرەنمەي ھاسىلاتلارنى نەتىجىگە ئۇندەيدۇ . تەپەككۇر بىلەن  نەفىس دىل يىقىن .يەنەكۆڭۇل تىل بىلەن روھ خۇي يىقىن. كۆپۇنچە دىل خۇيغا باقىدۇئوت كۇيىشى ئۇچۇن ھاۋا بۇلىشى كىرەك. تەپەككۇر تىلغا.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @( G5 Y$ [4 e% h
تەپەككۇر جەھەتتە؛ ئىنسان تەپەككۇرى تۆت تۇرلۇك بۇلىدۇ.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @4 |) }9 O+ A9 k7 {8 t$ f
بىلىشتە ئجادىي تەپەككۇر ئۇسۇلى ئەكىس ئىتىدۇ . بۇ خىل تەپەككۇر ئۇسۇلىدا بايقاش يىڭىنى تىپىش ئاساسىي مەۋقە بۇلۇپ.بىر پۇتۇنلۇكنى بۇلەك بۇلەككە ئاجىرتىپ،ماھىيەتنى چوڭقۇرلايدۇ. مەسلەن؛مۇسا قىسسىدە كالادىسە،رەڭگى يىشى جىنسى سىغىنمۇ؟ياكى يەرگە قاتقانمۇ دەپ بۇلەكلەرگە ئاجىرتىپ،زىيادە چوڭقۇرلىغاندەك.چوڭقۇرلاشقانچە بايقىغانچە باغلاش تەسلىشىدۇ. مەسلەن؛ مىللىي مەدىنىيەت دىگەن ئەسلى بىر ئۇقۇم .مىللەت جىسمى بۇلسا ، مەدىنىيەت ئۇنىڭ روھىي.جىسىمسىز روھنى قىياس قىلغىلى بولمىغىنىدەك، روھسىز جىسىممۇ سىسىق جەسسەت. بۇنى بۇغۇنىدىن ئايرىپ، مىللىتىڭگە تۇرامسەن ياكى دىنىڭغىمۇ ؟دىسەك. بىرنەرسە ئىككىگە ئايرىلىدۇ.تەپرىقچىلىق كىلىپ چىقىدۇ.بۇ خىلىتنىڭ بىر تۇردە بىلىشى چوڭقۇر。 كەڭ دائىرلىك باغلاشقا ئاجىز.تەۋھىد چۇشەنجىسىدە بۇخىل تەپەككۇر شەكىلى مۇھىم.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @! X; B' c# X$ Y+ A% L% _8 C( Nئادىللىق لوگىكىلىق تەپەككۇر ئۇسۇلى.بۇ ئۇسۇلدا تەپەككۇر زامان ئاساسى لىنىيە بۇلۇپ، تارىخىي تەرەققىيات سان سىپىرلارنى قوغلىشىدۇ. سەۋەپ جەريان نەتىجە بۇيىچە ماڭىدۇ. ھازىرقى سايمان بىلەن ئۆلچەپ بىكىتىشمۇ لوگىكا بىلەن مۇناسىۋەتلىك.مەسلەن ئەرەپلەرنىڭ جاھىلىيەت دەۋرىدىكى ئەھۋالى ، ئاندىن مۇئىمىن بولغاندىكى ئەھۋالى، مۇئمىن بولغاندىن كىيىنكى ئەھۋالى قاتارلىقلار بىرقاتار تارىخىي پاكىتلار بىلەن ئىسپاتلىنىپ ،بۇنى دىلنىڭ ئادىللىق تارازىسىغا تاشلايدۇ.بۇنىڭدا پەزىلەتتىن سۆز ئاچمىغان تۇززۇك ھاق ناھاقلا بار .
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @2 h: ^) B6 x& a" L( @; Qياخشىلىقتا تادۇچە تەپەككۇر ئۇسۇلى ئىرسىي تەپەككۇر.بۇنىڭدا ئالدى بىلەن تۆت تادۇ بۇيىچە خۇي خۇسيەتلىرى ئىنىقلىنىقلىنىپ قىلىپقا چۇشۇرىلىدۇ. ئاندىن تۆت تادۇنىڭ زىدىيەت مۇناسىۋىتىگە سالىدۇ. مەسلەن؛ قۇتادغۇ بىلىگىدە ئاۋال ماكان ئاندىن زامان ،ئاندىن ئىنسان،ئاندىن مەدىنىيەت رىتى بۇيىچە شىئىرلىنىپ ،ئايتولدى بىلىش تۇپراق، كۇنتۇغدى ئادىللىق ئوت، ئوگدۇلمىش ياخشىلىق سۇ،ئوغدۇرمىش تەقۋادارلىق بۇيىچە تادۇغا سىلىنغان.سۇرە رەئىدمۇ شۇنداق،ئالدى بىلەن ماكان،ئاندىن قىيامەت زامان،ئاندىن سۇ ئىنسان، ئاندىن تەقۋادارلىق مەدىنىيەت رىتى گەۋدىلىنىدۇ. بۇخىل تەپەككۇر ئۇسۇلىدا بايقاش ئاجىزراق بىراق كەڭ دائىرلىك كۇچلۇك باغلاش ئىقتىدارى بار.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @% ?9 {: D, U) a* Z
تەقۋادارلىقتىكى ئوبىرازلىق تەپەككۇر ئۇسۇلىدا. ئوبراز ئۇلگە ئارقىلىق سىلىشتۇرىلىدۇ. مەسلەن؛كەلىلە ۋەدەمىنە مۇشۇ خىل تەپەككۇردا يىزىلغان. ئۇندىن باشقا ماقال تەمسىللەر، قىقىنۇس توغرىسىدىكى ‹ئەلكۇيىدىكى› يۇسۇپ ھۇسەيىننىڭ جاۋابىدا ئوبرازلىق تەپەككۇر ئەكىس ئەتكەن.بۇنىڭدا چۇشۇنۇش ناھايتى قۇلاي.ئۇمۇملىشىش ئىقتىدارى يۇقرى بۇلىدۇ.ئەنئەنىۋىيلىك ئەكىس ئىتىدۇ.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @1 N: k% b8 m7 L. y$ w3 [قۇتادغۇ بىلىگىدە تەپەككۇر ،ھۇش ئەقىل پەزىلەت بىلىم دەپ تۆت تادۇغا ئايرىلغان.ئەرەپلەر ھۇش بايقاشتا گەۋدىلەنسە،خاۋارىجلار تەدبىر،تۇرۇكلەر پەزىلەت، شىئەلەر بىلىم تەجىربە ساۋاق شۇ بۇيىچە گەۋدىلىنىدۇبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @4 j* V3 m8 |7 {4 v: k
نەفىس جەھەتتە؛ ئىنسان نەپسى ئوت، نەپىسنىڭ بىلىش سۇپەتتە غايەئىستىكى گۇمانى بۇلىدۇ. ئادىللىققا يانداش غەزەپ كىبىرى  غۇرۇرۋىجدانى بۇلىدۇ‹نەپسىم ئىزا تارتتى دەيمىز›. ياخشىلىق سۇپەتتە ھۇزۇرىي ،ۋە تەقۋادارلىق سۇپەتتە قورقۇشى بار.ئىنسان نەفسى قەلبىمۇ خۇددى تەپەككۇرغا ئوخشاش ئايرىم بىر ساھا.قەلىپنىڭ ئورنى يۇرەك.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @2 M5 _2 @& w( g& R0 M  F% L" ? بىلىشتە دىل قەلىپ تەسەۋۋۇر غايىلەرگە باي بۇلۇپ.غايە بۇيىچە جەمىيەت قۇرۇش خاھىشى كۇچلۇك بۇلىدۇ. يەنى؛ بىرى ئىرىق يوق مىللەت يوق تىل يوق ئىرسىي پەرىق يوق مىللەتلا بار غايىۋىي جەمىيەت قۇرۇپ . بۇ ئارقىلىق ئىختىلاپنى تۇگۇتۇپ، ھەممەكىشىنىڭ سائادەتلىك مۇسۇلمان بۇلىشىنى خالىسا.بىرى رەسۇللىلا دەۋرىدىكىدەك دىننىڭ پۇتۇن ساپ مايسا ھالىتىنى قىياسلايدۇ. بۇ خىل قاراشنىڭ پەزلى ھەم يەتكۇچە بولسىمۇ. ئىتىدالدىن ئاشسا ئەمىلىيەت چەتكە قىقىلىپ، يەتتە ئەزايى ساق ھەتتا ئۇنىڭدىنمۇ پۇتۇن مەدىنىيەت ئەندىزىلىرىنى ئىكىلەنمەي پۇتاپ ياكى يىلتىزىدىن قۇمۇرۇپ،ئەسلى مەۋقەدىن يىراقلاشتۇرۇپ قۇيىدۇ.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @% b$ U  Z/ ]# o1 I+ t  a. X
ئادىللىقتا قەلىپ غۇرۇرۋىجدان بىلەن يۇرىيدۇ.بوي ئىگىشتىن يىراق .تارىختا نۇرغۇن ئادىللىق كۇن مىسالى ھۆكۇمدارلار ھەقنى بىلىپ تۇرۇپمۇ، نەفىس خاھىشى كۇچلۇك بولغاچ، قىسقىسى بويسۇنۇشقا رايى بارمىغاچ ئازاپ بىلەن گۇمران قىلىنغان. خاۋارىجلارتارىخىدىمۇ مەزھەپلەر ئوتتۇرسىدىكى كۇرەشلەردە ئۇلارنىڭ تىزپۇكمەس ئىرادىسى ، غەيرىتى، تۇلىگەن بەدەللىرىگە مەنسىتمەسلىگى قاتارلىقلار قەلەم ساھىبلىرىنىڭ قەلىپ تارىلىرىنى چەككەن.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 P3 J. a. D# S) w, R! @( z
ياخشىلىق ھۇزۇرىي قەلىپ ئىگىلىرى بۇلۇپ، ئادەتتە بىزدىمۇ مەسچىت خانىقا سالغانلارنى ، يىتىم يىسىر ھاجاتمەنلەرگە خەيرى ئىھسان قىلغانلارنى چوڭ بىلىدىغان ئەھۋاللاربار ، ئاخىرەتتىكى ئازاپتىن قورقۇشقا قارغاندا، قىلغان ياخشىلىقتىن ساۋاپ ئۇمۇت قىلىپ ،ھۇزۇرىي قەلىپ بىلەن يۇرۇش يۇكلۇگرەك ..يىقىنقى ئوسمان ئىمپىريىسى دەۋىرلىرىدىمۇ ،كەپتەرۋازلىق بىلەن سەنئەتنىڭ زىيادىلىشىشى قەلىپتىكى ھۇزۇرنى زىيادە قوغلاشقانلىقتىن دىيىشكە بۇلىدۇ. باشقىلارغا قازان ئاسىدۇ يىگۇزىدۇ ئىچكۇزىدۇ ئۆمىلاقمان ياخشىلىق قىلىدۇ، ئازراق خەرەج يەتسە ،خاۋارىجلارغا ئوخشاش بەدەللىرىگە پىسەنىت قىلماسلىقنىڭ ئورنىغا، ھەسرەتلىنىپ سۇ بۇلۇپ كىتىدۇ.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @  r# Y1 Z( H( ?8 R# Xتەقۋادارلىقتا قەلىپ قورىققان ھالەتتە بۇلىدۇ. قەلىپنىڭ قورىققان ھالىتىنى قىياسلاش تەس، چۇنكى بۇ ئىلىمنى كىتاپتىن كۇرۇپ ئەقىل ئىشلىتىپ ماھىيتىنى تۇنۇش قىيىن. بۇنىڭدا ئۇستازلارنىڭ كۆرسەتمىسى بۇيىچە، قەلىپنى باغلاپ نۇرغۇن قىتىملىق مەشىق كۇنەگ ئارقىلىق مەخسەتكە يەتكىلى بۇلىدۇ.ئىلاھنى ياد ئىتىشىنى بىردەقىقە ئۇنۇتماسلىققا قەسەم قىلغان ھەدىسلەر ئۇچرايدۇ.قورىققان قەلىپ ئەھيا قىلىشتازىكىر تەسبىھلەرگە ئادەتلىنىشنىڭ رولى چوڭ.ئۇندىن باشقا قورىققان قەلىپ ئالاھىدە ئىقتىدار بىشارەت مۆجىزىلەرگە مايىلراق.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ ~- O( E+ _0 \4 |+ T( b. h) v6 z
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   تادۇ تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-10-28 09:43 AM  بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 h' [  t1 o# @- H! T0 r1 {/ x% n( z& ~
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @3 I7 g! f" V/ P+ T
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @! w) t/ S/ D+ `/ v

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @2 A/ L! k8 _8 w: B% Uتولۇقلىما مەزمۇن (2013-10-29 10:00 AM):بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @6 t3 u( B; `) H! z7 m5 H1 y5 G
بىرى ئىرىق يوق مىللەتيوق تىل يوق ئىرسىي پەرىق يوق مىللەتلا  ئەمەس. ئىممەتلا

كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش