مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 1208|ئىنكاس: 15

سادايىمنى تىڭشاپ قوي دۇنيا ! [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 98567
يازما سانى: 4
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 147
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 5 سائەت
تىزىم: 2013-10-9
ئاخىرقى: 2013-11-23
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-20 07:31:04 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

سادايىمنى تىڭشاپ قوي دۇنيا !!!!!!!

ئارتۇچ

ھەرقانداق بىر تەرەققىيات ئۆز مۇساپىسى جەريانىدا تەجىربىلەنگەن مەلۇم ۋاستىنى يۇقىرى ئۆرلەشنىڭ شۇتىسى قىلىدۇ.ئەمما قوللىنىلغان ۋاستە ھەرۋاقىت ئۈنۈملۈك بولۇشتىن مۇستەسنادۇر.ئەگەر قوللىنىغان شۇ ۋاستە ئۈنۈمسىز بولسا ياكى شەكىلگە ئايلىنىپ قالسا مۇقەررەركى دىتلىغان مەخسەت روياپقا چىقمايلا قالماستىن مەخسەت ئارقىلىق يىتىدىغان ئۈنۈم ھالاك بولۇش بىلەن نەتىجىلىنىدۇ. مائارىپىنى تەرەققى قىلدۇرۇشتىكى مۇھىم ۋاستىلەرنىڭ بىرى بولغان ئوقۇ-ئوقۇتۇش شەكىلگە،ساختىلىققا ئايلىنىپ قالسا شۇ ئارقىلىق ھەقىقىي ئادىمىيلىككە ئىگە ئادەم تەربىيلەشتىن ئىبارەت ئالى مەخسەت ئەمەلگە ئاشماي جەمىيئەت، مىللەت خار-زارلىققا دۇچار بولوپ زەبۇنلىقتا، نادانلىقتا ئىڭرايدۇ.مائارىپتىن ئىبارەت بۇ ئىلىمي ئەمگەككە شەكىلۋازلىقنىڭ ئارلىشىپ قېلىشى گەرچە سۇ بىلەن تەمىنىلەش پونكىتىغا ئوغۇرلىقچە كىرىپ ئىچىدىغان سۇغا بىر نەرسە ئارلاشتۇرىۋەتكەنگە ئوخشاش دەرھال ئۈنۈم كۆرسىتەلمىگەن تەقدىردىمۇ ئەمما ساپ سۇدا ئەركىن يايراپ يىتىلىدىغان «بىلىجانلىرىمىزنى»پات يىقىنىدا سۇ  قورساق قىلىپ « سۇ »يۈزىگە «لەيلىتىپ»«قورسىقىنى» ئاسمانغا قارىتىپ قۇيۇشتەك تەقدىرى قىسمەتلەرگە مۇپتىلا قىلىدۇ.ئۇ چاغدىكى ئاقىۋىتىنى تەسەۋۋۇر قىلىپ ئۈلگۈرگىلى بولمايدۇ.

يىڭى خىزمەت ئورنىمىزغا بىرىشتىن ئاۋال ئۈرۈمچىدە تەربىيلىنىۋاتقان مەزگىللەردە «خىزمەت ئورنىمغا بىرىپ چوقۇم سەرخىل دەرىس لاھىيەلىرىنى تۈزۈپ، تەييارلىقىمنى ئالدىن پۇختا قىلىۋىلىپ ئاندىن دەرىسكە كىرىمەن»دەپ نىيەت قىلغانتىم.ئەمما خىزمەتكە چىققاندىنكىيىن مەن كۆپرەك ئەمەلىي پائالىيەت قىلىپ بىرىشىنىڭ يىزا باللىرىنىڭ مەكتەپ تۇرمىشىدا مۇھمىنىڭ مۇھىمى ئىكەنلىكىنى ھىس قىلىپ ئوقۇغۇچىلارنى دەرىستىن سىرىتقى پائالىيەتلەرگە كۆپرەك تەشكىللەپ،ھەرخىل كۇرجىكلارنى قۇرۇپ كۆپ ۋاقتىمنى ھەرخىل مۇسابىقە،زىھىن سىناش ئۆتكۈزۈپ  ئۇلارنىڭ مەنىۋىي تۇرمۇشىنى جانلاندۇرۇشقا سەرىپ قىلىدىم.بىراق بىر ئوقۇتقۇچى ماڭا«سىز كونسىپىكنى چەستەي يىزىپ تەقلەپ قويسىڭىز، دەرسخانىغا كىرىپ ئۆتەمسىز، ئۆتمەمسىز، ئىجىراسى قانداق بولىدۇ ھىچكىمىنىڭ كارى يوق،پەقەت كانسىپىكىڭىز تولۇق،15كۈن بۇرۇن تەستىقلانغان بولسىلا بولىدۇ.شۇنچىۋالا ئەمىلى ئىش قىلغىنىڭىز بىلەن قىلغان ئىشىڭىزنى ئۈچۈر-بۈجۈرىگىچە خاتىرلەپ ماڭمىسىڭىز قىلغانلىرىڭىزنىڭ ھەممىسى بىكار،يازىدىغاننى يازمىسىڭىز ۋاقتى كەلگەندە قىلغان ئەمىلى پائالىيەتلىرىڭىزنىڭ بىرىمۇ سىزگە ئارا  تۇرالمايدۇ»دىدى.بۇ گەپلەرنىڭ ئەمىليىەت ئىكەنلىكىنى كىيىنكى خىزمەت جەريانىدا تىخىمۇ چوڭقۇر چۈشەندىم. ئۇنىۋىرسال بىر  زىھىن سىناش پائالىيىتى ئۆتكۇزمەكچى بولۇپ پىكىرىمنى مەكتەپكە ئىيتسام ئاۋال ئىلتىماس يىزىشىم، ئۇنىڭدىنكىيىن مەكتەپ مۇدىرى ياكى شۇجى قۇشۇلىشى كىرەك ئىكەن،ئۇنىڭغا پىلان لاھىيىە يىزىپ ئۇنى ئىلىمى مۇدىرغا تەستىقلاتقاندىنكىيىن ئۆتكۈزسەم بولىدىكەن،ئەمما پائالىيەت جەريانىدا ئىش چىقماسلىققا،بىخەتەرلىككە كاپالەت بىرىشىم كىرەككەن،ئۆتكۈزۈپ بولغاندىنكىيىن چوقۇم پائالىيەتنىڭ ئەھمىيىتى، قانداق ئۆتكۈزۈلگەنلىكى، نەتىجىسىنىڭ قانداق بولغانلىقى ھەققىدە خۇلاسە يىزىپ ئىلىمى بۆلۈمگە تاپشۇرىدىكەنمەن،بالىلارنىڭ2-دەرسىخانا پائالىيىتىنى جانلاندۇراي دەپ مەكتەپتە ئۆتكۈزىدىغان ئادەتتىكى بىر پائالىيەت ئۈچۈن(ئەگەر مۇكاپات تەسىس قىلاي دىسەم رەسمىيتى ئۇنىڭدىنىمۇ كۆپ) بۇنىچىۋالا تولا رەسمىيەتنى بىجىرپ بولالماي پائالىيەتنى ئۆتكۈزۈشتىن يالتايغان بولساممۇ ئۆتكۇزىمەن دەپ ۋەدە قىلغىنىم ئۈچۈن پىلانلىغان ۋاقتىمدىن ئىككى ئاي كىچىكىپ ئۆتكۈزدۇم.ئادەتتە بىز نۇرغۇن خاتىرلەر بىلەن ھەپىلىشىپ كۈننى كەچ قىلىمىز،قارىسىڭىز بىر كۈنىڭىز بىر نەرسە يىزىش بىلەن ئۆتكەندەكلا ھىس قىلىسىز، سىنىپ مۇدىرلىرىنىڭ يازىدىغانلىرىمۇ يىتىپ ئاشىدىغان بولۇپ بىردەم ئۇ بۆلۈمنىڭ، بىردەم بۇ بۆلۈمىنىڭ جەدىۋىلى،بىردەم ئۇ بۇلۇمىنىڭ پالانى ئىشىنىڭ خاتىرلىرىنى تولدۇرۇش بىلەن كۈنى ئوتىدۇ.بەزىدە ھەيران قالىمەن،بىز قىلغان،قىلمىغان ئىشلىرىمىزنى خۇددى ھەقىقەتەن قول سىلىپ ئۈنۈم ياراتقاندەك خاتىرىمىزگە پىلان- ئىجرالىرىنى كەلتۈرۈپ يىزىپ چىقىدىكەنمىز،شۇڭا كۆرىنىشتە خىزمەتنى تۇلىمۇ ئەستايىدىل ئىشلىگەندەك كۆرىنىدىكەنمىز.ئەمما ئۇ پىلان خاتىرە ئىچىدىن چىقامدۇ ياكى شۇ پىتى تۇپا –چاڭلارغا باش بولامدۇ بۇنىڭ كارايىتى چاغلىق،مۇھىمى دەپتىرىڭىزگە خەت توشقان بولسىلا كۇپايە.بىراق ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئادىمىيلىك، ئەخلاق جەھەتتە چىكىنىشى ھەر بىر ۋىجدان خۇجايىنىنى ئازاپلىق ئويلارغا ئەسىرا قىلىدۇ. بىر قانچە كەسىپدىشىمىنىڭ دەرىس لاھىيەسىنى كۆرۈپ باقتىم،لاھىيە شۇنداق چىرايلىق خەت بىلەن، ھەرخىل رەسىم ،سۆرەتلەر چاپلىنىپ، شىئىرلار يىزىلىپ خۇددى مۇۋاپىقىيەتلىك بىر سائەتلىك دەرس ئۆتۈش پىلانلانغاندەك لاھىيىلىنىپتۇ، ئەمما لاھىيەنىڭ ئۆزى خام نەرسە، ئۇ ئەمەلىيەتتە ئەشۇ بويىنچە ۋە ئۇنىڭدىن ئاشۇرۇلۇپ ئىجرا قىلىنغاندا ئوقۇغۇچىلار شۇ دەرىستىن ھىس قىلغانلىرىنى ئەمەلىيەتكە تەتبىقلىيالىغاندا ئاندىن پىشىپ ھەقدادىغا يىتىدۇ.يىزىلغان ماتىرىياللارنى تەكشۈرۈش ئاساسى ئورۇندا،ئەمىلي نەتىجە قۇشۇمچە بولغاندىنكىيىن ئوقۇتقۇچىلار ماتىرىيال يىزىشقا بەكمۇ ئەھمىيەت بىرىپ، يىزىپلا قويۇپ ئەملىلىشىشىگە تاز كۈچىمەيۋاتىدۇ.يىڭى دەرىس ئىسلاھاتى بىزنى كۆپ قىتىم ئەمەلىيەتچان بولۇش، ئوقۇغۇچىلارنىڭ نەزىرىۋي بىلىملىرىنى كۆپرەك ئەمىلىيەتكە تەدبىقلاشنىڭ ئۈنۇملۈك يۇلى ھەققىدە ئاگاھلىدى ۋە تەربىيەلىدى.ئەمما ئۇ قىسمەن مەكتەپلەردە بىر ئاغزاكى جاكارلىما بولۇپ قىلىۋەردى.يىڭى دەرىس ئىسلاھاتىنىڭ قوڭغۇرىقى قۇلاق تۈۋىمىزدە چىلىنىۋەرسمۇ ئولتۇرغان جايىمىزدىن بىر تۇتام «توپىنى» يۇلۇپ ئىلىپ دەس تۇرۇپ كىتەلمىدۇق.تالاي يازمىلار،ئىجرادىن مۇستەسنا يازىدىغان دۆۋە-دۆۋە ماتىرىياللار مەكتەپ تۇرمۇشىمىزنى، مائارىپ يۇلىمىزنى يىڭىچە مەزمۇنلىيالمىدى.ئۇنىڭ ئورنىغا قۇشۇمچە بىرەر تىل ئۈگىنىپ قويىدىغانغا ياكى كەسپى بىلىمىمىزنى ئۈزۈكسىز يىڭىلاشقا ۋاقتىمىز قىس.مەخسۇس ۋاقىت ئاجىرتىپ خەنزۇچە ئۈگەنسەكمۇ يەنە شۇ ئۈگىنىشىنىڭ كونسىپىك، تاپشۇرۇقلىرىنى سۈرۈشتە قىلىدىغانلار ئۈچۈن تەييار قىلىپ قۇيىمىز،ئەمەلي نەپ يىراقتىكى گەپ.مەن كىچىكىمىدىن يىزىقچىلىققا قىزىقىپ بۇ جەھەتتە ئاز-تۇلا ئىزدىنىۋاتقانلىقم ئۈچۈن خىزمەتكە ئەمدىلا چىققان ۋاقتىمدا شەنبە،يەكشەنبە،تەتىللەرگە ئوخشاش خىزمەتنىڭ ئارسالدى ۋاقتىدىن پايدىلىنىپ بىرەر كىتاپچە يىزىشنى كۆڭلۈمگە پۈككەن ئىدىم.بىراق پىلانلىغان ۋاقتىم تالاي يازمىلارنىڭ قۇربانى بولۇپ كەتتى.ھازىرغا قەدەر ئۇنداق بىرەر كىتاپچىدىن بەش-ئالتىسى يىزىلىپ پۈتكىدەك خاتىرىگە خەت يىزىپتىمەن.ئەمما ئاقىۋەت ھەممىسى قۇرۇق قەغەزگە،ئارزۇيۇم كۆپۈككە ئايلاندى. ئەگەر شۇنىڭ ئورنىغا بىرەر پايدىلىق يازما يىزىلغان بولسا ئىدى،ھىچبولمىغاندا زىرىككەندە بولسىمۇ ئۇقۇشقا ئەسقاتاتتى. ئائىلە دىمەي، شەنبە– يەكشەنبىلەرنى قۇربان قىلىپ يازىمىز، ھەتتا ئوقۇغۇچىلار كەلمەيدىغان تەتىلدىمۇ يازىمىز،ئەمما ماڭىدۇ،ماڭىدۇ قىردىن ئاشالمايدۇ دىگەن تىپىشماقىنىڭ جاۋابىنى ئۈنلۈك ئاۋازدا ئۆزىمىزگە تەدبىقلىيالمايمىز.خىزمەتلەرنى تەكشۈرۈش مەزگىلىدە باھالاشقا تاقابىل تۇرۇش ئۈچۈن جان-جەھلىمىز بىلەن چاس بىرىپ تەييار تۇرىمىز. بەزىدە بىز شۇنچە تەييارلىق قىلىپ خاتىرلەرنى تەقلەپ تەكشۈرىشكە تەييارلىنىپ تۇرساقمۇ ۋىلايەت،ئاپتۇنۇم رايۇندىن كەلگەن تەكشۈرگۈچىلەر بىزنىڭ شۇنچە جاپادا يازغان خاتىرلىرىمىزنىڭ بىرەر بىتىنىمۇ ۋاراقلاپ قويمايدۇ.ئەكسىچە ئۇلار مەكتەپنىڭ قاتتىق دىتال قۇرلىشى، ئوقۇغۇچىلارنىڭ قىزغىنلىقى،مەكتەپنىڭ ئومۇمى كەيپىياتىنى تەكشۈرۇپ مەكتەپلەرگە ھەقىقىي باھا بىرىدۇ.

ئوقۇتقۇچى ئۈچۈن ئەڭ مۇھىم،داۋاملىق يىڭلاپ تۈزۈپ تۇرمىسا قەتئي بولمايدىغان دەرىس لاھيىسىدىن باشقا مەۋسۇم بىشىدىكى تۈرلۈك پىلانلاردىن ئون خىل پىلان،ئۇنىڭدىن كىيىن مۇشۇ پىلانلار ئاساسىدا شەكىللەندۇرىلىدىغان ئون خىل خاتىرە،ئۇنىڭ خۇلاسىللىرى، سىنىپ مۇدرلىرى يازىدىغان يازمىلاردىن ئائىلە سۆھبەت خاتىرسى،تەكتىنى ئىنىقلاش خاتىرسى، سىنىپ يىغىنىنىڭ لاھيەسى، خاتىرسى،ئىجراسى،جەزمەن زىيارەت ئوبىكىتىلرى خاتىرسى، «تۆتنى بىلىش تۆتنى ئىنىقلاش خاتىرىسى»، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۆسۈپ يىتىلىش خاتىرسىدىن باشقا مەكتەپتىكى چوڭ-كىچىك يىغىنلارنىڭ خاتىرسى،بايراق ئالدىدىكى تەربىيە سۆزى،ھەر كۈنى قەرەلسىز يىزىلىدىغان ماتىرىياللار،يىلدا بىر ئىككى نۆۋەت«پۇل تۆلىسىڭىزلا سۇئال ۋە پايدىلىنىش كىتابىنى بىرىمىز،جاۋاپنى كۆچۇرۇپ يىزىپ تاپشۇرساڭلار بولىدۇ»دەپ ئىلىنىدىغان ھەرخىل ئىمتىھانلار،ھەر قىتىملىق تەتىل كىلىشى بىلەن باشلىنىپ كىتىدىغان ھەرخىل تىمىلىق ئۈگىنىشلەرنىڭ يازمىچە ماتىرىياللىرى،مەن يەنە تىلغا ئىلىشىنى ئۇنتىغان ئاللاقانداقتۇر يازمىلار تەخىرسىزلىك بىلەن يىزىشىمىزنى كۈتۇپ تۇرىدۇ.بەلكىم بۇ ماتىرىياللارنى يىزىشنى ئورۇنلاشتۇرغان يۇقىرى دەرجىدىكى تارماقلار ئوقۇتقۇچىلارنى ئوقۇغۇچىلارغا يىقىنراق تۇرسۇن،ئۇلارنىڭ ئەمىلى ئەھۋالىنى بىلسۇن دەپ يولغا قويغان بىر ۋاستە بولىشى مۈمكىن ، بۇنىڭدىن يۇقىرى ئورۇنلارنىڭ ئوقۇغۇچىلارغا بولغان ھەقىقي كۆيىنىشىنى قىلغان خىزمەتنى خاتىرلەپ مىڭىش شەكلى ئارقىلىق ئەمەلگە ئاشۇرۇشىنى مەخسەت قىلغانلىقىنى بىلگىلى بولىدۇ.ئەمما بۇ پاك مەخسەت قىسمەن جايلارغا يۈزلەنگەندىنكىيىن شەكىلگە ئايلىنىپ قىلىپ ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئەمىلي ئەھۋالى راستىچىل ئىگەللىنىلمەي،ھەققى كۆڭۈل بۆلۈش خاتىرىگە يالغاندىن يىزىپ قۇيۇشقا يۈزلىنىپ قالدى.بۇ خاتىرىلەرگە تەستىق سېلىپ باھالغۇچىلاردىمۇ ئوقۇتقۇچىلارنى ئوقۇتقۇچى بىلەن ئوقۇغۇچىنىڭ مۇناسىۋىتىگە قاراپ باھا بىرىشتىن ئوقۇتقۇچىنىڭ يازغان خاتىرىسىگە قاراپلا باھالايدىغان ئەھۋال مەۋجۇت بولغاچقا ئوقۇغۇچىلارنىڭ تەكتىنى ئىنىقلاش دىگەنلەر ئەمىليلىكتىن بەكلا يىراقلاپ كەتتى.شۇڭا ئۆز ئوقۇغۇچىسىنىڭ نىمىگە قىزىقىدىغانلىقى، ئەمىلي ئەھۋالى نەدىن-نەگىچە ئىكەنلىكىنى بىلمەيدىغان سىنىپ مۇدىرلىرى كۆپەيدى. يازىدىغان نەرسىنىڭ توللىلىقىدىن ئەسلى ئوبىكىتىلارنىڭ ئائىلىسىگىچە بىرىپ يازىدىغان سۆھبەت خاتىرسىنى (ئوقۇغۇچىنىڭ ئۆيىگە بارغان-بارمىغانلىقىنى مۇشۇ خاتىرىگە يىزىلغان خەتكە قاراپ ئىسپاتلايدىغان بولغاچقا) ئىشخانىدىلا يىزىپ خىتى سەترەك بىرەر ئوقۇغۇچىنىڭ ئىمزاسىنى قويدۇرۇپ تاپشۇرىۋىتىمىز. دىمەك، سۆھبىتىمىز خاتىرە بىلەن ئۆزىمىز ئوتتۇرىسدا ئىلىپ بىرىلىپ بۇنىڭدىنىمۇ خەت تولدۇرۇشلا بار بولۇپ شۇ ئوقۇغۇچىنىڭ ئۆيىگىچە بىرىپ ئەمىلى ئەھۋالنى كۆرۇش، نەقمەيداندا ھەل قىلىش ، تەربىيە بىرىش،ئاتا-ئانىلارغا  ئىدىيۋي خىزمەت ئىشلەشتىن مۇستەسنا قالىمىز.ھەر مەۋسۇمدا ئوقۇغۇچىلار بىلەن ئىمزالايدىغان مەسئۇلىيەتنامىلەر بىر قانچىگە يىتىدۇ.ئەمما ئۇلارنىڭ ئەمىلىلىشى ئانچە مۇھىم ئەمەس. سۈرىشتىسى قىلىنغاندا«قىلدىڭمۇ؟ قىلدىم مانا!»دەپ كۆرسىتىلىپ بولغاندىنكىنيلا ئىقى قەغەز،قارسى سىياھقا ئايلىنىدۇ.بۇنى بىر مەۋسۇم ئىشلىتىلىشكە يىتىدۇ دەپ قەرەلەنگەن مەكتەپ ئىش قەغەزلىرىنىڭ، سىېتىۋىلنغان پىرىنتىر ۋە كۆپەيتىش قەغەزلىرىنىڭ قەرەلسىز تۈگەپ كىتىۋاتقانلىقىمۇ گۇۋاھلىيالايدۇ.

قىلىدىغان ئۈگىنىشىنىڭ تۇلىلىقىدىن بىشى قىيىپ«ئىلمي تەرەققىيات دىگەن نىمە» دىگەن سۇئالغا بىرىلىدىغان جاۋاپنى تاپالماي تۇرۇپ قالغان ئىلگىرىكى ئوتتۇرا قاتلام مۇدىرىمىز بىر قىتىم ماڭا ئوقۇغۇچىلارنىڭ تىرناق ئالغان-ئالمىغانلىقىنى، قۇلاق ئارقىسىنى تازلىغان-تازلىمىغانلىقىنى خاتىرلەپ ماڭماپسىز دەپ بىرمۇنچە كايىپ مىقدارلاشتۇرۇپ باھالاش نۇمۇرۇمدىن تارتىۋالغان ئىدى.خاتىرلەپ قۇيۇش تۇلىمۇ ئۇڭاي، ئەمما  ئەمەلىيەتتە شۇنداق قىلىش ئۈچۈن يەنى بالىلاردا ياخشى تازلىق ئادىتى يىتىلدۇرۇش ۋە ماس ھالدا ئادەتلەندۇرۇش ئۈچۈن قانچىلىك ئەمەلي جەرياننى بىسىشقا،ئۈلگە بولۇشقا توغرا كىلىدۇ؟ئۇ خاتىرىگە خەت يىزىپ قويغاندەكلا ئاسان ئىش ئەمەس،ئەلۋەتتە.ئۇنداقتا،يازغان يازمىلىرىمىزنىڭ قانچىسىنىڭ ئوقۇتۇش سۈپىتىنى ئۆستۈرىشىمىزگە،ئوقۇغۇچىلارغا ئەدەپ- ئەخلاق،ئادىمىيلىك تەربىيىسى بىرىشمىزگە ياردەمى تىگىۋاتىدۇ؟ئوقۇتۇش سۈپىتىنى ئىلگىرى سۈرۈشتە قانچىلىك پىشاڭلىق رولى جارى بولىۋاتىدۇ؟قاچانغىچە ھەركەتكە كەلمەيدىغان دەپتەرنىڭ ئىچىدىكى خەتىنىڭ ئىچىدىن چىقالماي ئۆزىمىزگە ئۆزىمىز سۆزلەپ ئۆتىمىز؟بۇ يەردە مەن ئۇلارنى يازماسلىق كىرەك ئىدى دىمەكچىمۇ ئەمەسمەن.ئەگەر يازغانلىرىمىز ئەمەلىيەتكە يىقىنلاپ مائارىپ سۈپىتىنى ئۆستۈرۈشتە ھەقىقى تۈرۈتكىلىك رول ئويناۋاتقان بولسا يىزىپ-يىزىپ خۇماردىن چىقمىغان بوللاتتۇق.ئەپسۇس،يىزىلىپ بولغاندىكىيىنلا ئەمەلىلەشمەيدىغان قىسمەن يازمىلار ۋاقتىمىزنى ئىگەللىۋىلىپ يەتمەكچى بولغان ئۇلۇغۋار نىشانلىرىمىز بىر چەتكە تاشلىنىپ قىلىپ بويۇن قىسىپ قىلىۋاتىدۇ.شۇنداق ئىكەن باش قاتۇرۇپ دەرىس تەييارلاش،ئۇنى ئوقۇغۇچىلارغا جايىدا سىڭدۈرۈش جەھەتلەردە ۋاقىت يىتىشمەي مۇھىم يازمىلارنىمۇ قولىمىزنىڭ ئۇچىدىلا يىزىپ ئادەتلىنىپ قىلىۋاتىمىز،ھەرقايسى بۆلۈملەرنىڭ ئايدا بىر قىتىم  تەكشۇرۇپ نۇمۇر قويىشىدىن ئوڭۇشلۇق ئۆتىۋىلىش ئۈچۈن مەكتەپتە يىزىپ بوللالمىغانلىرىمىزنى ئۆيدە خۇددى ئۈنچە-مارجان تىزغاندەك خاتىرىگە تىزىۋەتسەكلا بىز ھەرقاچان«خو»ئوقۇتقۇچى بولىۋىرىمىز.شۇڭا ھەرۋاقىت قەلبى كىرسىز ئەشۇ قارا كۆزلەردىن ئايرىلماي ئۇلارنى ھەر جەھەتتىن يىتەكلەپ توغرا بولغان كىشلىك قەدىر- قىممەت يۇلىنى كۆرسىتىشكە كۈچەش جەريانىدا ماتىرىيال يىزىشقا يىتىشەلمىگەن ئوقۇتقۇچى لاياقەتسىز، ئەكسىچە قىلغىنىغا قىلمىغىنىنى قوشۇپ ماتىرىيال يىزىشقىلا ئەھمىيەت بىرىدىغان ئوقۇتقۇچىلار مۈنەۋۋەر بولۇپ كىلىۋاتقان ئەھۋاللاردىن قۇتىلالمايۋاتىمىز.بەلكىم قىسمەن بىئەستايىدىل ئوقۇتقۇچىلار دەرىس لاھىيسى قاتارلىق يىزىشقا تىگىشلىك مۇھىم يازمىلارنى ۋاقتىدا يىزىپ ماڭمىغاچقا ئايدا بىر قىتىم ئىلىپ بىرىلىدىغان مىقدارلاشتۇرۇپ باھالاش تۈزىمى ئوتتۇرغا چىققان بولىشى مۈمكىن، ئەگەر ئۇنداق قىلمىسۇن دىسەك قىسمەن كانسىپىك يازمايدىغان،تەستىق سالدۇرماي دەرىسكە كىرىدىغان داۋىخور ئوقۇتقۇچىلارمۇ يوق ئەمەس بار بولغاچقا بەزى ئوقۇتقۇچىلار ئىسىمىنى ئۆزگەرتىۋالغان «ئىلمەك بۆلۈم»نىڭمۇ خاتا تەرەپلىرىمىزنى، كەمچىلىكلىرىمىزنى ئىلمىكىدە ئىلىپ ، تەكشۈرۇپ تۇرماي ئامالى يوق.مىقدارلاشتۇرۇپ باشقۇرۇشتا ئوقۇتقۇچىلار تالاي ماتىرىياللار ئىچىدىن ئۆزىگە لازىملىق ماتىرىيالنى شەكىللەندۇرۇپ نۇمۇر ئۈچۈن كۆرەش قىلىشقا ئادەتلەندۈرۈلگەچكە خاتىرىلىرىمىز تەكشۈرۈلۈپ بولغاندىنكىيىن يازغانلىرىمىزنىڭ ئەمىلىلىشىشى قانچىلىك بولىۋاتىدۇ،ئوقۇغۇچىلار نىمىلەرنى ئۈگەندى،ئۇلارنىڭ ئەخلاقىغا« سەپىرىڭ قاياق»دەپ سوراقلاپ تۇرۇشقا تازا كارىمىز بولماي قالدى.پەقەت مەيلى قىلايلى ياكى قىلمايلى دەپتەرگە خەت توشسىىلا،تالاي تاپشۇرمىلارنىڭ بەجا كەلتۇرلىشى خاتىرىمىزدىن چىقسىلا بىز نوچى بولىۋەردۇق.بۇ نەتىجىگە،ئۈنۈمگە ئىتىبار بەرمەيدىغان قىسمەن ئوقۇتقۇچىلارغا يىشىل چىراق بولوپ بەردى.مۇشۇنىڭدەك بىر تالاي خاتىرلەيدىغان قىلغان، قىلمىغان ئىشلار، بىزنى ساختىلىققا،شەكىلۋازلىققا زورلايدىغان يازمىلار بىزىرىپ تۇرىۋىلىپ يىزىپ تۈگىتىشىمىزنى، مۇناسىۋەتلىكلەرگە كۆرسىتىپ يول يۇرۇق سورىشىمىزنى،تەكشۈرتۈپ تەستىق سالدۇرۇشىمىزنى ساقلاپ تۇرىدۇ.شۇنىڭ بىلەن ئايىغى چىقمايدىغان تالاي خاتىرلەرگە خەت تولدۇرۇش بىلەن ئاۋارە بولۇپ ئوقۇغۇچىلارغا كۆڭۈل بولۇشىنى ئويلىمايدىغان،ئۇلارغا ئادىمىيلىك تەربىيسى بىرىشكە ۋاقتىمىز چىقمايدىغان بولۇپ قالدۇق.چۈنكى ئوقۇغۇچىلارغا بەرگەن تەربىيەمىز ئۈنۈمسىز بولسا ئىسمىمىز ئاشكارلانمايدۇ،ئەمما يازىدىغان يازمىللىرىمىزنىڭ بىرەرى چالا قالسا ئىسمىمىز ئاشكارلاش سەھنىسىگە قوندۇرلۇپ بولىدۇ. شۇڭا بەزىدە ئوقۇتقۇچى بىجاندىل دەرىس  ئۆتۇشىنىڭ ياكى ھىلىقى دوۋلەگلىك تاپشۇرۇقلارنى تەكشۈرىشىنىڭ ۋە ياكى باشقا تۈگىمەس ماتىرىياللارنى يىزىشىنىڭ قايسىنىڭ مۇھىملىقىنى بىلەلمەي ئوقۇتۇشقا ھەقىقى  كۆڭۈل بۆلىنمەي تەلىم-تەربىيە بىر خىل ئىزغا چۈشۇپ قالىدۇ.ئىشقىلىپ يىزىپ خاتىرلىگەنلىرىمىزنىڭ ئۆز قىممىتىدىن مۇستەسنا ئىكەنلىكى بىزنى بىزار قىلىسىمۇ ئۆزگەرتىش تەرەپتارىدا بولماي يىزىشقىلا ئەھمىيەت بىرىپ كىتىۋاتىمىز.قارىسىڭىز بەزى مەكتەپلەرنىڭ پىلاكات،ئارخىپ خالتىسى، تەشۋىقات،خاتىرە قاتارلىق يازمىچە ماتىرىياللارنىڭ ھەممىسى ئىنتايىن تولۇق، ھەمدە ئۆلچەمدىن ئاشۇرۇپ ئىشلەنگەن،ئەمما خاتىردىكى شۇ گەپلەرنىڭ خاتىرە ئىچىدىن«پۇت»چىقىرىپ ھەركەتكە كىلىشى،ئەمەلىيەتكە ئۇيغۇنلىشىشى تۇلىمۇ ئاز ۋە ئاستا.ئەمەلىيەتتىمۇ ئوقۇغۇچىللىرىدىن مەسىلە كۆپ چىقىۋاتقان،يۈز بىرىۋاتقان يامان تەسىرى بار ئىشلار دەل ئەنە شۇنداق  شەكىلۋازلىق قوغلىشىپ ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۈنۋىرسال ساپاسىغا،ئەخلاق ساپاسىغا ئەھمىيەت بەرمەيۋاتقان مەكتەپلەرنىڭ ئوقۇغۇچىللىرىدىن سادىر بولىۋاتقانلىقى كۆزىمىزگە چېلىقىپ تۇرىۋاتىدۇ.يەنە قارسىڭىز ھەممە كىشى شۇنداق بىرىلىپ خىزمەت قىلۋاتقاندەك ، شۇنداق ئالدىراشتەك كۆرىنىدۇ، بىزنىڭ ئۇنچىۋالا پالاقشىپ كەتكىنىمىزگە لايىق سەۋزىمزدىن بىخەۋەر پولورىمىز دەم يەۋەردى،ئەمما ئۇ چالا دەم يىگەن بولغاچقا قۇرسىقىمىزنى مۇجۇپ ئاغرىتىپ قويىۋاتىدۇ.

ئەمىلي ئىشىنىڭ ئاز بۇلۇپ،يازىدىغان رەڭۋازلىق تۈسىدىكى نەرسىلەرنىڭ كۆپ بولىشى، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئىدىيىسىنى ئىچىش جەھەتتكى ئەمەلي ھەركەتنىڭ كەڭ كۆلەملىك، ئەتىراپلىق،ئىزچىل بولماسلىقى،بەزى ئاتا-ئانىلارنىڭ مائارىپچىلارغا ماسلاشماسلىقى، شەكىلۋازلىقىنىڭ ئەۋج ئىلىشى،ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئوقۇش ئىدىيىسىنىڭ ئۆسمەيۋاتقانلىقى، ساختا سۆھبەت خاتىرىسى،ساختا ئىمتىھان، ساختا نەتىجە،ساختا ئىلغارلىق، مائارىپتىن بەكرەك مۇئاش ئۈچۈن سوقىۋاتقان يۈرىكلەرنىڭ رىتىمسىزلىشىشى قىسمەن يىزا ۋە ناھىيەلەر مائارىپنىڭ باشقا جايلارنىڭ مائارىپىغا يىتىشەلمەيۋاتقانلىقىدىكى سەۋەپلەر بولىشى مۈمكىن. شۇڭلاچقا ئوقۇغۇچىللىرىمىزنىڭ ئوقۇش ئىدىيىسى بىر ئىزدا،يەنىلا ئوقۇغۇچىلىرىمىز مەكتەپتىن قاچىدۇ،يەنىلا ئوقۇ-ئوقۇتۇش سۈپىتىمىز تۈۋەن،يەنىلا ئاپتۇنۇم رايۇن ھەر مەۋسۇمدا چىقارغان ئىمتىھان سۇئاللىرىغا تاقابىل تۇرۇش ئىقدىدارىمىز ئاجىز. دىمەك،يىزا مائارىپىدىكى بۇ مەسىلىلەرنى بىر ياقىلىق قىلىش ھەممەيلەنگە،ئالدى بىلەن ئاتا-ئانا،ئاندىن مەكتەپ، ئوقۇتقۇچى،ئوقۇغۇچىغىچە باغلىنىشلىق.ئۇنىڭ ئۈستىگە پارتىيە-ھۆكۈمەتنىڭ مەخسۇس كۈچ ئاجىرتىپ قوللاپ ، مەبلەغ كاپالىتىگە ئىگە قىلىپ شارائىتىمىزنى ياخشىلاپ بىرىشىگە ئەگىشىپ قىسمەن ئاتا-ئانىلاردا تاينىۋىلىش پىسخىكىسى ئىغىرلاپ كەتتى. بىركۈنى بىر ئوقۇغۇچىنىڭ دادىسىنىڭ«مەكتەپتە بالامغا لەغمەن ئىتىپ بەرمەيدىكەن ،شۇڭا بالامنى مەكتەپكە ئەۋەتمىدىم»دىگەنلىكىنى ئاڭلاپ قالدىم. خۇددى بەزى نەرسىلەر بىزنىڭ قولىمىزدىنلا چىقىدىغاندەك قىسمەن ئاتا-ئانىلار مەكتەپكە كىلىۋىلىپ«ھۆكۈمەت بىرىۋاتسا نىمىشقا بەرمەيسىلەر»دەپ بىزنى خىجىل قىلىشىدۇ.مانا مۇشۇنىڭىدەك پەقەت قورساق مەسلىسىنى ھەل قىلىش ئۈچۈنلا مەكتەپكە كىلىدىغان ئوقۇغۇچىلارنىمۇ قىينالمايلا تاپالايمىز.

ھىكايە،چۆچەكلەردە كىشلەرنىڭ ئەزەلدىن ئېشەكنى دۆت دېيىشكە ئادەتلەنگەنلىكىنى بىلىمىز.شۇڭا كىشىلەر قاراڭلار ئاۋۇ ئىككى قۇلىقى سالپاڭ دۆت ئېشەككە،....دەپ ئېشەك توغرىسىدا پاراڭلىشىدۇ.

«ئاھ خۇدا،مىنى كىشلەر ئەمدى بۇنداق دېمىسۇن!-دەپ ئويلاپتۇ ئېشەك،-مەن بۇنىڭ ئۈچۈن ئۆزەمنىڭ ئوبرازىنى ئۆزگەرتسەم بولاتتى.ئاڭلىسام كىيىنىش ئوبراز تىكلەشتىكى ئەڭ ئاددى،ئەڭ تىز ئۇسۇلكەن».

شۇنىڭ بىلەن ئېشەك ئۆزىگە يارىشىملىق بىر قۇر كىيىم تىككۈزمەكچى بولۇپتۇ ۋە ئەڭ ياخشى تىككۈچىنى تېپىپ ساپسىرىق كىمخاپ تون تىككۈزۈپتۇ،بۇ كىيىم قارىماققا خۇددى زەر يىپتا تىككەندەك ناھايىتى چىرايىلىق ئىكەن،ئېشەك پاقىراپ تۇرغان توننى كىيىپ،بازارغا بىرىپ كىشلەر ئارىسىدا ئۇياق-بۇياققا يورغىلاپتۇ.ئىشىنىمەنكى،كىشلەر ماڭا تامامەن باشقىچە قاراشتا بولىدۇ،دەپ ئويلاپتۇ ئېشەك كۆرەڭلەپ ماڭغاچ.

-قاراڭلار ! دۆت ئىشەك كەلدى، دۆت ئىشەك كەلدى!

-بۇ كىيىم ھەقىقەتەندە چاكىنا ئىكەن!

-نىمىدىگەن قاملاشمىغان كىيىم بۇ،بۇ دۆت ئېشەك بىزگە شۇملۇق ئىلىپ كىلىشى مۇمكىن.

كىشلەر ئۇنى-بۇنى دەپ باھا بىرىپتۇ،ئېشەك باش كۆزى توپا-چاڭغا مىلەنگەن ھالدا ئۆيىگە قايىتىپ كىلىپ:

-قارىغاندا مەن ھەقىقەتەن دۆت ئوخشايمەن،-دەپتۇ.

خۇددى ئافغانىستانلىق يازغۇچى ئۈلفەت ئىيىقاندەك«بىز كونا شەيئىلەرنىڭ ئەتراپىغا يىڭى مەزمۇنلارنى توپلىدۇق.بۇ پەقەت قىرى مۇمايغا كەشمىر ياغلىق ئارتىپ قويغانغا ئوخشاش بولدى.ئۇلارنىڭ ماكانى يىڭى، ئىدىيىسى يەنىلا كونا ، ئۇلار گەرچە يىپيىڭى بىنالاردا تۇرىۋاتقان،ئوقىۋاتقان بولسىمۇ،بىراق يىڭى ئىدىيە ۋە يىڭى مەزمۇنلار بارلىققا كەلمەيۋاتىدۇ.» ئىككى ئاساسەن خىزمىتىنى تەكشۈرۈپ ئۆتكىزىۋىلىشتا گەرچە سىنىپلىرىمىز، ئوقۇتۇش بىنالىرىمىز،ئۈسكىنە،سايمانلىرىمىز،ئوقۇ-ئوقۇتۇش قۇراللىرىمىز يىڭىلانغىنى بىلەن سىنىپلىرىمىزدا ئوقۇۋاتقىنى يەنىلا يىڭى چاپان كىيىۋالغان كونا ئىدىيەدىكى،ئەخلاقى كىرىزىسكە دۇچ كەلگەن ئوقۇغۇچىلار.بۇنى ئىشلىتىشكە تاپشۇرغىنىغا بىر يىلمۇ بولمىغان بىنالارنىڭ ئاجىراپ كەتكەن ئىشكىلىرىدىن،بۇزۇپ تاشلانغان پەشتاق رىشاتكا-راملىرىدىن، تاملارغا قالايمىقان يىزىلغان،سىزىلغان خەت،رەسىملەردىن،يوغان ئاياغ ئىزلىرىدىن، ھاي دىگەنگە ئۇنىماي 1-قەۋەتتىن3-قەۋەتكە،ئۈستىدىن ئاستىغا چىقىپ- چۈشۈپ يۈگىرىۋالسا ئالەمچە خوش بوپ كىتىدىغان ئوقۇغۇچىلارنىڭ ھەركىتىن بىلىپ تۇرىمىز.يىقىندا ئوقۇغۇچىلارغا ۋەتەنپەرۋەرلىك تەربىيىسى بىرىش،مەكتەپتە ئۈگەنگەنلىرىنى ئەمەلىيەتتە كۆرسىتىش ئۈچۈن ھەر بىر سىنىپتىن بىردىن ئەلاچى ئوقۇغۇچىنى قەشقەردىكى يۈسۈپ خاس ھاجىپ مەقبەرسى،بەنچاۋ قەدىمي شەھىرى،قەشقەر پىداگوگىكا ئىنىستىتوتىنىڭ ھەرقايسى پەن تەجىرىبخانىلىرىغا ئىكىسكۇرىسىيەگە تەشكىللەپ ئاپاردىم.ئەمما كىتابخانىدىكى ئىش مىنى تۇلىمۇ ئازاپلىدى،مەن ئۇقۇغۇچىلارغا بىر سائەت ئەتراپىدا كىتاپ كۆرۈشنى،ياقتۇرغان بالىلار كىتاپلىرىنى سىتىۋىلىشىنى ئۇرۇنلاشتۇرۇپ بۈگۈنكى پائالىيەتتە تارتىلغان سۈرەتلەرنى يۇيدۇرۇپ كىرسەم ئۇلار لىفىتقا چىقىپ ئۈستىدىن پەسكە چۈشۈپ ئويناۋىتىپتۇ.بۇنى كىمىدىن كۆرىمىز؟ئاتا-ئانىلاردىنىمۇ؟ئوقۇتقۇچىلاردىنمۇ؟ياكى مەكتەپلەردىنمۇ؟كۆز يۇممايدىغىنىمىز شۇكى  دۆلەت زور كۈچ ۋە مەبلەغ بىلەن قوللىغاچقا مەكتەپلەرنىڭ قاتتىق دىتال قۇرلىشى ياخشىلىنىپ ھەممىمىز شاتلاندۇق.ئەمما دولەتنىڭ يەنە نۇرغۇن مەبلەغ سىلىپ ئىدىيىمىزدىن ئىبارەت«يۇمشاق دىتالىمىزنى» ئۆزگەرتىپ قويىشى ئەقىلگە ئۇيغۇن ئەمەس!دولەت پەقەت بىزگە ۋاستىلىق ھالدا ياردەم بىرەلەيدۇ،بىز بىۋاستە ھالدا تىخى ماھايىتىمىزدە ھەقىقىي مەنىدىكى ئۆزگىرىشنى روياپقا چىقىرالمىغان تەرەپلەرنى ئۆزىمىز ئۆزگەرتىشگە، قول سېلىپ ئىشلەشكە  توغرا كىلىدۇ.مائارىپ ئۈچۈن ئىلىپ ئىيتقاندا شەكىل جەھەتتىكى ئۆزگىرىش ھەرگىزمۇ تەرەققىياتىنىڭ بەلگىسى بولمايدۇ.پەقەت ئىدىيەدە زور بۇرۇلۇش،پارتىلاش خاراكتىرلىق بۆسۈش ئىپادە قىلالىساقلا مائارىپىمىزنىڭ ھەقىقي نەتىجىسى روياپلىنىدۇ.چۈنكى شەكىلىگە ئايلىنىپ قالغان ئىشىنىڭ ھالاكىتى ئەڭ تىز، شۇنداقلا، باشقىلارغا ئىلىپ كىلىدىغان خېيىم–خەتىرىمۇ ئەڭ كۆپ بولىدۇ.شەكىل جەھەتتىكى ئۆزگىرىشتىن شاتلانغىنىمىز ماھيىتىمىزدە مەسلىنىڭ ئىغىرلىقى بىلەن كارىمىز يوق نادانلىقىمىزغا قول قۇيۇشتۇرۇپ تۇرغانلىقىمىزدۇر.ئۇقۇغۇچىلىرىمىزنىڭ ئوقۇش ئىدىيىسىنىڭ ئەتىراپىدىكى يىڭى نەرسىلەرگە قۇشۇلۇپ تەڭ بوي تارتىپ ماڭالمايۋاتقانلىقىدىن ۋىجدان ئىشى قىلىدىغان قەلبىمىز ئۆرتەنسىكەن دەيمەن.ئەتراپىمىزدا تالاي رەڭمۇ-رەڭ،كۆككە تاقاشقان بىنالار قەد كۆتىرىۋەردى،ئەمما شاگىرىتلارنىڭ ئاڭ سەۋىيسى، ئادىمىيلىك ساپاسى، مىھرى- مۇھەببىتى شۇ بىنالار بىلەن تەڭ قەد كۆتۈرۈش،ئۆسۈش ئۇياقتا تۇرسۇن تۆۋەنلەپ،پۈچەكلەپ كىتىۋاتقانلىقىنى ئىتىراپ قىلماي تۇرالمايمىز.يەنە شۇنىمۇ ئىتىراپ قىلىش كىرەككى،ئىدىيە ئۆزگەرتىش كۆرىشى ۋە مىللىي خاسلىققا ئىگە ئەخلاق ساپا جىڭى يەنىلا ئوقۇتقۇچىلاردىن ئىبارەت جەڭگىۋار قۇشۇننىڭ جاپالىق، ئۇيۇشچان كۈچىدىن غەلبە سىگىنالىنى چالىدۇ.

دىمەك،پەردازلاش بىلەن ماھىيەتنى ئۆزگەرتكىلى بولمايدۇ.سىرىتقى قىياپىتىنى ئۆزگەرتىش ئارقىلىق ئىرىشكەن ئوبراز بىزنى«ئالامەت»قىلالمايلا قالماستىن ئابرۇيىمىزنى يەر بىلەن يەكسان قىلىدۇ.مەن قىسمەنلىكىنى ئاساس قىلغان بۇ خىل ساختىلىق، شەكىلۋازلىق، زۆرۈر ئەمىلىيەتنىڭ چەتكە قىقىلىشىنىڭ قاچان ئۆزگىرىدىغانلىقىنى بىلمەيمەن، ئەمما ئۆزگەرگىچە ساقلاپ تۇرماي ئۆزگەرتىش ئۈچۈن تىگىشلىك چارە- تەدبىرىمىنى،يۈرەك قىنىمىنى ئايىمايمەن.شۇڭا ئىشەنچىم كامىلدۇركى،ئەۋلادلارنىڭ كەلگۈسى ئىستىقبالىغا كۆڭۈل بۆلىنىپ،ئەمەلي ئوقۇتۇش چىڭ تۇتىلىدىغان،ئادىمىيىلىك تەربىيسى ئاساسي ئورۇنغا ئۆتىدىغان بىر كۈن ھامان بىزگە قۇچىقىنى كەڭ يايىدۇ. ئەلۋەتتە، بۇ يەردىمۇ ئوقۇش ۋە بىلىم ئىلىش تەرەققى قىلغان شەھەرلەردىكىدەك ھەقىقي تەلەپ ۋە ئىھتىياجغا ئايلىندىكەن،ئاتا-ئانىلارنىڭ ئاڭ سەۋىيەسى ئۆسۈپ پەرزەنتلىرىنىڭ گەلگۈسىگە ھەققى كۆڭۇل بۆلىدىكەن ھەممە ھەققىي ئوقۇتۇشىنى چىڭ تۇتىشقا يۈزلىنىپ قۇرۇق شەكىلگە ئايلانغان نەرسىلەرگە بازار قالماي بىر يوللا بۇغدايلىقتىكى چار ئوتتەك يۇلۇپ تاشلىنىدۇ.شۇڭلاچقا تەقەززالىق ۋە ئۆمىد ھازىرىقى خىزمەت قىزغىنلىقىمنى كۈل ئىچىدىكى چوغدەك ساقلاپ كىلىشىمىدىكى ئەڭ زور روزىغارىمدۇر.

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   مارشال تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-10-21 01:37 AM  


ھازىرغىچە 1 ئادەم باھالىدىمۇنبەر پۇلى يىغىش سەۋەبى
nazigul8 + 69 ئۈمۈتۋار سادالاركەن!

ھەممە باھا نومۇرى : مۇنبەر پۇلى + 69   باھا خاتىرىسى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 86954
يازما سانى: 2890
نادىر تېمىسى: 2
مۇنبەر پۇلى : 16634
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 2554 سائەت
تىزىم: 2012-11-7
ئاخىرقى: 2015-4-5
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-20 10:33:40 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ھەقىقەت يولىدا ئازاپ چېكىشمۇ شەرەپ...

ئۇيغۇر ئوغلى

تەجىربىلىك ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 76363
يازما سانى: 4226
نادىر تېمىسى: 2
مۇنبەر پۇلى : 20145
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 1663 سائەت
تىزىم: 2012-2-22
ئاخىرقى: 2015-4-5
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-20 11:04:46 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ھازىرقى مائارىپ دەل مۇشۇنداق....پىلان جىق، قۇرق خەت، خاتىرە جىق پەقەت تەكشۈرۈشكە يارىسا بولدى، ئەمما ئىجرا ،ئەمەلىيەت بىلەن كىمنىڭ كارى!!! ئىسسىت

ئەرلەر مىللەت ئۈچۈن مۇش تۈككەندە، ئاياللار مىللەت ئۈچۈن ياش تۆككەندە مىللەت گۈللىنىدۇ!!

باغراش كاككۇكى!!!

تەجىربىلىك ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 34870
يازما سانى: 5406
نادىر تېمىسى: 2
مۇنبەر پۇلى : 20197
تۆھپە نۇمۇرى: 1962
توردا: 2261 سائەت
تىزىم: 2011-3-22
ئاخىرقى: 2015-4-6
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-20 11:07:51 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
uyol يوللىغان ۋاقتى  2013-10-20 11:04 PM
ھازىرقى مائارىپ دەل مۇشۇنداق....پىلان جىق، قۇرق خەت، خا ...

يالغۇز مائارىپ ئەمەس، ھەر ساھادە شۇنداق. كۆز بويامچىلار بىلەن توغۇپ كەتتى.
بۇ قۇدرەتلىك دەۋلەت

سۆيۈشنى بىلگەنلەر سۆيۈملۈك ئەزەل.

چىراقپاي

تىرىشچان ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 64123
يازما سانى: 552
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 8751
تۆھپە نۇمۇرى: 100
توردا: 1272 سائەت
تىزىم: 2011-11-8
ئاخىرقى: 2015-3-2
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-20 11:10:25 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
   21-ئەسىردىكى مىللى مائارىپىمىزنىڭ...بۈگۈنكى ھالىغا  ناھايتى ئەستايىدىل دىاگنۇز
قويۇپسىز ھەم جاپا چېكىپسىز...ئەشۇ يۈرەك-سادايىڭىزنى...ئاڭلايدىغان دۇنيادىن...
جاۋابەن ئاخىر بىرەر سادا چىقىپ قالار...ياخشى يېزىپسىز، ھارمىغايسىز، سىزگە ئۇتۇق
تىلەيمەن!

△《ھەقىقەت ئىجازەتسىز ساياھەت  ...》قىلىپ بولغۇچە،رەزىللىك ئۇنىڭ يوللىرنى توساپ تۇردۇ.

يولدىن چىقما ،خاندىن قوقما

مەستانە ئـــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 20827
يازما سانى: 1522
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 8642
تۆھپە نۇمۇرى: 300
توردا: 2969 سائەت
تىزىم: 2010-12-5
ئاخىرقى: 2015-2-25
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-21 12:17:06 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
مائارىپ ساھەسىدە ماڭقۇرتلار ھەقىقەتەن بەك كۆپ .  كىيىنكى ئەۋلادلىرىمىز دەپ مىھنەتسىز  تەر تۈكەي دىسە شۇنىمۇ تۆككىلى قويمايدۇ .

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 90534
يازما سانى: 959
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 10810
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 2010 سائەت
تىزىم: 2013-1-24
ئاخىرقى: 2015-3-30
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-21 08:12:37 AM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
 ئۇيغۇر مائارپىغا نەزەر

مەنبەسى :http://www.akademiye.org/ug/?p=209
ئالىم، پىسخولوگ جىك ھونتېر (ئامېرىكا)

مۇقەددىمە

مەن ئۇيغۇر نامى بىلەن ئاتالغان ئەلدە خېلى ئۇزۇن تەلىم ئالدىم. لېكىن مەندە قالغان تەسرات شۇ بولدۇكى، ئۇ يەردە ھەقىقى مەنادىكى مائارىپ تېخى شەكىللەنمەپتۇ. ۋەتەنگە ۋاقتىدا قايتىپ كەلمىگەن بولسام، مەنمۇ تەربىيىسىز قالاركەنمەن. زاۋۇتتىن چىققان خىشتەك، بىر خىللا ئىدىيىلىك، بىر قىلىپتىكى ئادەملەرنى تەربىيىلەپ چىقىشنى مەقسەت قىلغان ئۇ سىستېما ھەققىدە بەك كۆپ توختالغۇم يوق. ئۇلار تېخى ئۆزلىرىچە مائارىپتا ئىسلاھ ئىلىپ بېرىۋاتىمىز، دەپ قارايدىكەن. ئۇلار ئىسلاھات دەپ چۈشەنگەن ئىشنىڭ ماھىيىتىنى قىسقىلا قىلىپ ئۈچ نوقتىغا يىغىش مۇمكىن.
1- باب. ئۇيغۇر مائارىپىدىكى «ئىسلاھات» قا ئىزاھات
ئۇلار بىز ئىسلاھات ئىلىپ بېرىۋاتقىلى يىگىرمە نەچچە يىل بولدى دەپ ماختىنىدىكەن، ئەمىلىيەتتە ئۇيغۇر مائارىپىدا ئەزەلدىن ئىسلاھات بولۇپ باقماپتۇ. بىر زاماندا روسلارنىڭ ئەندىزىسى بىلەن شەكىللەنگەن مائارىپىدىن پەخىرلەنگەن ئىكەن. مانا ئەمدى خەنزۇ مائارىپىنىڭ كۆچۈرۈلمىسىدىن ماختىنىپ يۈرۈپتۇ. بۇ خىل كۆچۈرۈلمە ئەندىزىسىمۇ يىل ساناپ ئۆزگىرىپ تۇرىدىكەن. بۇ يىل نىشانلىق ئوقۇتۇش دېگەن شۇئارنى كۆتۈرۈپ چىقسا، كېلەر يىلى ساپا مائارىپى دېگەن گەپنى ئوتتۇرىغا قويىدىكەن، ھازىر «ئېمتىھان مائارىپى» دېگەن ئۇقۇمنى پەيدا قىلسا، ئەتە تۇرۇپلا ئامېرىكىنىڭ 20- ئەسىرنىڭ 70- يىلىلىرىدىكى پېداگوكى بۆلۈمىنىڭ نەزەرىيسىنى بازارغا سالىدىكەن. مەھمۇت قەشقىرى، نىزامىدىن ئەلشىر ناۋايى … قاتارلىق يىتۈك ئۆلىما ئۇستازلىرى ياراتقان تەربىيىلەش تەجرىبىلىرىنى تەتقىق قىلىپ كۆرمەي، چەتئەلنىڭ سۇخۇلمىنىسكى، كۇڭزى كەبى پېداگوكلىرىنىڭ ئۆزلىرىگە ماس كەلمىگەن تەشەببۇسلىرىغا ئېسىلىۋالىدىكەن. ئىسلاھات دەپ كۈچىگەنسېرى ئوقۇغۇچىلارنىڭ دەرسلىك كىتابلىرى كۆپىيىپ كېتىدىكەن، ئۇ دەرسلىكلەر ئەمەلىيەتتىن ئايرىلغان بولۇپ، ئۇنى ئوقۇپ چىققانلار رېئاللىققا، تۇرمۇشقا زادىلا ماسلىشالمايدىكەن. ئەقەللىيسى، فىزىكا ئوقۇغانلار ھەمىشە كۆرۈپ تۇرغان شال بىلەن بۇغداي مايسىسىنى پەرىقلەندۈرەلمەيدىكەن. باشلىق كۆپەيتىش – ئۇلار دېگەن ئىسلاھاتنىڭ مۇھىم بىر تەركىبى قىسمى ئىكەن. «ئادەم كۆپ بولسا ئىش كۆپ بولىدۇ» دېگەن گەپ ئۇلارنىڭ دەستۇرى سانىلىدىكەن. ئادىمى يۈزگىمۇ يەتمەيدىغان مەكتەپنىڭ 8-10 نەپەر مۇدىرى بولىدىكەن. بۆلۈم، گۇرۇپپا مەسئۇللىرى، سىياسى خىزمەتچىلەر… دېگەنلىرىنى قوشقاندا مەكتەپ خادىمىنىڭ 40-0 پىرسەنتىنى باشلىقلار تەشكىل قىلىدىكەن.
باشلىقلار كۆپىيىپ تۇرغىنى بىلەن «ئىخچاملاش» نى ئېغىزدىن چۈشەرمەسلىك ئۇلارغا ئورتاق ئۇدۇم ئىكەن. ئىخچاملىدۇق دەپ بىر-بىرىگە مۇناسىۋەتسىز بىر تالاي مەكتەپلەرنى زورمۇ-زور بىرلەشتۈرۈپ قويۇپتۇ. بۇنىڭ بىلەن ئاپپارات كېلەڭسىزلىشىپ ئادەم تېخىمۇ كۆپىيىپ كېتىپتۇ. «شىتات قىسقارتىمىز» دېگەن گەپ شۇنىڭدىن چىقىپتۇ. ئۇلار شىتات قىسقارتىشنى ئۈنۈملۈك ئېلىپ بېرىش ئۈچۈن جاي-جايلاردا «شىتات قىسقارتىشقا رەھبەرلىك قىلىش گۇرۇپپىسى» دەيدىغان مەخسۇس شىتاتلىق ئورگاننى كۆپەيتىپتۇ.
ئۇلارنىڭ «ئىسلاھات» دەپ چۈشىنىدىغان يەنە بىر ئىشى — ئۆز تىلىدا ئۆتۈلگەن دەرسلەرنى ئۆزلەشتۈرۈپ بولالمايۋاتقان ئوقۇغۇچىلارغا باشقا تىلدا دەرس ئۆتۈش ئىكەن …
قىسقىسى، ئۇيغۇرلارنىڭ خاس مائارىپ ئەندىزىسى يوق ئىكەن. ھازىرقى شارائىتتا ئۇلارنىڭ مائارىپىدا ئىسلاھاتنىڭ بولىشىمۇ مۇمكىن ئەمەس ئىكەن. ئەگەر يېڭىلىق بار دېيىلسە ئۇ خورىتىش ۋە قورقىتىش ئىكەن!
2- باب. خورىتىش
ئىنسانىيەتنى ئۈزلۈكسىز ئىسلاھات ئېلىپ بېرىشىدىكى تۈپ مەقسەت — ئىشلەپچىقىرىش كۈچلىرىنى ئازاد قىلىش.
بۇ ئاز ئىشلەپ، كۆپ ئۈنۈم ھاسىل قىلىش ئۈستىدە ئىزدىنىش دېگەنلىك. لېكىن ئۇيغۇر مائارىپى بۇنىڭ ئەكسىگە قاراپ تەرەققى قىلىۋېتىپتۇ. ئۇلار «ئىسلاھات» دېگەن بۇ ئۇقۇمنى «كۆپ ئىشلىتىش، كۆپ باشقۇرۇش، كۆپ چارچىتىش» دەپ چۈشىنىدىكەن. ئۇلاردا ئوقۇتقۇچىلارنى قانداق قىلغاندا ئىشتىن باش كۆتۈرەلمەيدىغان قىلغىلى بولىدۇ، دېگەن مەسىلە ھەققىدە ئىزدىنىش ئەڭ چوڭ ئىسلاھات سانلىدىكەن. شۇڭا ھەر قانداق مەكتەپ مۇدىرى ۋەزىپىگە تەيىنلەنگەن ھامان مۇشۇ توغۇرلۇق باش قاتۇرىدىكەن. كىم ئوقۇتقۇچىلارغا ئىش تېپىپ بېرەلىسە، يېڭىدىن يېڭى ئۈنۈمسىز ۋەزىپىلەرنى ئارتالىسا، شۇ ئىقتىدارلىق مۇدىر ھېسابلىنىدىكەن. شۇنىڭ ئۈچۈن ھەممىسى ئوقۇتقۇچىلارنىڭ يۈكىنى ئاشۇرۇش كويىدا پالاقلايدىكەن. بىر مۇدىر دەرس ئوقۇتقۇچىلىرىنى قايسى ئۇسۇلدا ھاردۇرۇشنىڭ ئامالىنى ئىزدەپ، ئون، ئونبەش خىل قوللانما تۈزسە، يەنە بىر مۇدىر ئۇنىڭدىن قالماسلىق ئۈچۈن، كېچە-كۈندۈز باش قاتۇرۇپ يۈرۈپ، سىنىپ تەربىيىچىلىرىنى جازالاش ھەققىدە 20-25 تۈرلۈك مەخسۇس قوللانما تۈزۈپ چىقىدىكەن. ئۈچۈنچى بىرسى ئۇنىڭدىن ئېشىپ چۈشىدىغان بىمەنىلىكلەرنى ئويلاپ تاپىدىكەن …
ئوقۇتقۇچىلار كېچە-كۈندۈز ئارام ئالماي، تۈرلۈك ئەھمىيەتسىز جەدىۋەل، قوللانمىلارنى تولدۇرۇپ ھالىدىن كېتىدىكەن. ئۇلارغا ئارام خۇدا دەرس تەييارلىغۇدەكمۇ ۋاقىت بېرىلمەيدىكەن. ئۇنىڭ ئۈستىگە دەرسلىك ئۆزگەرمىگەن ئەھۋال ئاستىدىمۇ بۇ يىلقى تۈزگەن كونسىپىكنى كېلەر يىلى ئىشلىتىشكە بولمايدىكەن.
ئۇلارنىڭ «گۇرۇپپا باشلىقى» دەپ ئاتىلىدىغان دۇنيادىكى ئەڭ كىچىك باشلىقى كونسىپىكنى قايتا-قايتا كۆچۈرتۈپ ئۇنىڭ ئاخىرىغا سەت خەتلەر بىلەن ئىسمىنى يېزىۋالمىسا ئۇنىمايدىكەن. ئاڭلىسام، ئۇلارنىڭ ئىشى مۇشۇ ئىشتىن ئۆسىدىكەن. شۇڭا، ئوقۇتقۇچىلارنىڭ كۈنى دەرسلىكتىن كونسىپىككە، پايدىلىنىش ماتېرىيالىدىن دەپتەرگە، دەپتەردىن دەپتەرگە، دەپتەردىن يېڭى دەپتەرگە كۆچۈرۈش بىلەن ئۆتىدىكەن …
مەكتەپ باشلىقلىرىنىڭ دەرسلەرنى باھالاش ئۇسۇلىمۇ غەلىتە ئىكەن. ئۇلار ئالدىن بېكىتىۋالغان مەڭگۈ ئۆزگەرمەيدىغان باھالاش ئۆلچىمىنى مەخسۇس دەپتەر قىلىپ باستۇرۇپ، ھەممە ئوقۇتقۇچىغا بىردىن تارقىتىپ بېرىدىكەن. بارلىق ئوقۇتقۇچى مۇشۇ دەپتەر بويىچە دەرس ئۆتۈشى كېرەك ئىكەن، يەنە كېلىپ ئوقۇتۇشنىڭ ھەر بىر باسقۇچىغا مۇقىم ۋاقىت بېكىتىلگەن بولۇپ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئەمەلى ئەھۋالىغا قاراپ ۋاقىت چىكىنى بۇزۇشقا ھەرگىز بولمايدىكەن، دەرس ئۆزلەشسۇن، ئۆزلەشمىسۇن مۇشۇ ۋاقىت بويىچە قىلىپقا چۈشۈرۈپ دەرس ئۆتۈپ بەرگەن ئوقۇتقۇچى مۇنەۋۋەر ئوقۇتقۇچى بولۇپ باھالىنىدىكەن. سەل چوڭقۇرلاپ كەتكىنى بېكىتىلگەن ئۆلچىمىگە چۈشمەي قالىدىكەن – دە، لاياقەتسىز باھالىنىدىكەن. شۇڭا ھەممە ئوقۇتقۇچى بىر ئادەمدەك دەرس ئۆتىدىكەن. ھىچقايسىسى قائىدىدىن چىقىپ كەتمەيدىكەن. تېخىمۇ قىزىق بولغىنى ئوقۇتۇشتىن ئىبارەت سوبېيكتىپ جەريان قېلىپلاشقان، مىخانىك پائالىيەتكە ئايلىنىپ قاپتۇ.
يىل بويى ئارام ئالماسلىق، ئۇلارنىڭ نەزەرىدىكى يەنە بىر ئىسلاھات ئىكەن. مەكتەپلەر ئوقۇتقۇچىلارنى قىشۇ-ياز تەتىلگە قويۇپ بەرمەي، تۈرلۈك ئۆگىنىشلەرگە سالىدىكەن. شەنبە-يەكشەنبىلەرمۇ ئىشلەۋېرىدىكەن. قانۇنىيەتكە خىلاپ بۇ ئادەت ئوقۇتقۇچى-ئوقۇغۇچىلارنى ئاسانلا كاردىن چىقىرىدىكەن. شۇنداق بولغانلىقتىن ئۇلارنىڭ ئوقۇغۇچىلىرى گومۇش، يىراقنى كۆرەلمەس … قاتارلىق كېسەللەر بىلەن، ئوقۇتقۇچىلىرى ئۆپكە، يۈرەك، بۆرەك … دېگەندەك رەئىس ئەزالار كېسىلى بىلەن ئاغرىيدىكەن. مەن بۇ ئەلدىكى ئىلى، ئاقسۇ، قەشقەر، خوتەن قاتارلىق يەرلەرنى ئارىلاپ يۈرگەنلىرىمدە تالاي ئوقۇتقۇچىلارنى شۇ خىلدىكى كېسەلگە گىرىپتار بولۇپ كەتكەنلىكىنى ئۆز كۆزۈم بىلەن كۆردۈم.
ئۇلاردا ئوقۇتقۇچىلارنىڭ يۈكى ئىنتايىن ئېغىر ئىكەن، مەكتەپ مۇدىرلىرى دەل موشۇ ئىشتىن پەخىرلىنىدىكەن. ئوقۇتقۇچىلارنى قانچىكى كۆپ قاقشاتسا، قانچە كۆپ ئۈنۈمسىز ئىشلارغا مەلىكە قىلالىسا بۇ ئىسلاھات ھېسابلىنىدىكەن. دوكتور، يازغۇچى، تەتقىقاتچى … دېگەندەك كەم تېپىلىدىغان ئىقتىساس ئىگىلىرى بولغان ھالەتتىمۇ تۈرلۈك شەكىلۋازلىقلىرىغا كۆنۈشى كېرەك ئىكەن. بۇ شەكىلۋازلىققا چىداپ ئىشلىگەنلىرى بولسا بەش-ئالتە يىلغا بارمايلا بەلگىلەنگەن قېلىپ بويىچە ئۆلچەملىك دەرس ئۆتۈشتىن باشقىغا يارىمايدىغان ئادەتتىكى «مۇئەللىم» گە ئايلىنىدىكەن. بۇ نېمە دېگەن ئېغىر پاجىئە – ھە!؟
شۇڭا دەيمەن، ئۇلاردا ھەقىقى مائارىپ يوق، ئىسلاھات يوق، قەستەن خورىتىشلا بار ئىكەن!
«دۇنياۋى مەتبۇئاتتا كىملەرنىڭ گېپى» ناملىق ماقالىلار توپلىمىدىن ئېلىندى

ئۇيغۇر ئوغلى

تەجىربىلىك ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 76363
يازما سانى: 4226
نادىر تېمىسى: 2
مۇنبەر پۇلى : 20145
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 1663 سائەت
تىزىم: 2012-2-22
ئاخىرقى: 2015-4-5
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-21 09:43:37 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
kakkuk11 يوللىغان ۋاقتى  2013-10-20 11:07 PM
يالغۇز مائارىپ ئەمەس، ھەر ساھادە شۇنداق. كۆز بويامچىل ...

مانا بۇ دەل ئالامەت

ئەرلەر مىللەت ئۈچۈن مۇش تۈككەندە، ئاياللار مىللەت ئۈچۈن ياش تۆككەندە مىللەت گۈللىنىدۇ!!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 446
يازما سانى: 4543
نادىر تېمىسى: 3
مۇنبەر پۇلى : 28759
تۆھپە نۇمۇرى: 2354
توردا: 6035 سائەت
تىزىم: 2010-5-23
ئاخىرقى: 2015-3-3
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-21 10:01:36 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
kakkuk11 يوللىغان ۋاقتى  2013-10-20 11:07 PM
يالغۇز مائارىپ ئەمەس، ھەر ساھادە شۇنداق. كۆز بويامچىل ...

ئىنكاسىڭىزدىكى - كۆز بويامچىلار بىلەن توغۇپ كەتتى بۇ يەردە ئىملا خاتالىقى يۈز بىرىپتۇ . تىزراق ئوقىغان كىشى تۇغۇپ كەتتى ( يەڭگىدى ) دەپ چۈشىنىپ قالغۇدەك ...



گەرچە مائارىپچى بولۇش شەرەپلىك بىر خىزمەت بولسىمۇ بىراق مەن بۇ شەرەپكە نائىل بولالمىغانلىقىمدىن قىلچىمۇ ئەپسۇسلانمايمەن .

مۇھتاجىلىق بەك يامان

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 85255
يازما سانى: 30
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 353
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 134 سائەت
تىزىم: 2012-9-20
ئاخىرقى: 2015-4-6
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-21 10:58:36 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
مېنىڭ ئويلىغانلىرىمنى تۇلۇق يېزىپسىز  ئارتۇچ ئاكا ،مەن بايئاۋات ئوتتۇرا مەكتەپتىن،سىز بىلەن تونۇشۇش ئارزۇيۇم  بار ئېدى.  تەلەي يۇلتۇزىدا سىزنى  كۆرۈپ بەك خۇشال بولدۇم! بەل قويۇۋەتمەيلى، چوقۇم نەتىجە  چىقىدۇ.  چچ :1781755255

كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش