قەشقەرمۇ قاشقامۇ؟[كۆچۈرۈلمە]
كۆكنۇر نېت تورى ئىلاۋىسى؛ قەشقەر ۋە قەشقەلىكلەرنىڭ ئۇنىڭ شەرىق تەرىپىدىكى ئاقسۇ،غۇلجا،تۇرپاندىكى ياشانغان كىشىلىرىمىزنىڭ ئېغىز تىلىدا قاشقا ۋە قاشقالىق دەپ ئاتىلىشى ئۇزۇننىڭ ياقى كاللامدا بىر تۇگۇن بولۇپ كەلگەن ئىدى.دەسلەپكى قەدەمدە ئەسلى نام قاشقا ياكى قاشقار بولىشى مۇمكىن مىللى ھۇۋىيەت چۆكۇپ ئەرەپ-پارىسلىشش پىسخىكىسىنىڭ تەسىرىدە قەشقەر ياكى كاشىگەر بولغان بولىشى مۇمكىن دىگەن پەرەزلەردىمۇ بولدۇم .قەدىم تارىخىمىزدا ئۇچرايدىغان لېكىن ھازىرغىچە نەلىكى بېكىتىلمىگەن قاش تېرمىنىنى ۋە قاش دەريالىرىنى بۇ ئاتالغۇغا باغلاپ ئويلاپ باققۇم كەلدى.بۇ ئۆزلۇك ئېڭىنىڭ تارىخىدىكى مۇھىم پاكىتى ھىىسابىغا كىرىدىغاچقا ‹قەشقەمۇ قاشقامۇ؟ › دەيدىغان ماقالا تەييارلاشنىمۇ ئويلاشتىم .ئەمما پاكىتلارنى يىتەرلىك قىلالمىغاچقا 7-8 يىلنىڭ ياقى بىر نىشان بولۇپ كىتىۋەردى.بۇگۇن خوجىنىياز ئەپەندىنىڭ بۇ خەۋەر ماقالىسىنى كۆرۇپ بەك خوش بولدۇم.كۆكنۇر نېت تورىنىڭ ئىلاۋىسىنى مەمنۇنلۇق بىلەن ئۆز نامىمغا يازدىم. ئاپتورنىڭ بۇ ئەمگىگىگە بارىكاللا! ئاللاھ بېشىمىزدىن مۇشۇنداق ئىلمى خاھىشلىق كۇچلۇك تۇيغۇلۇق ئىزدىنىشلەرنى ۋە ئىلمى ئەمگەكلەرنى ئۆكسۇتمىسۇن. كۆكنۇر نېت تورىدىن خوجىنىياز يوللۇغ ئەپەندىگە سالاملار بولسۇن .كۆكنۇر نېت تورى ئۇنىڭ تېخىمۇ ئىلگىرلەپ بۇ توغېرىسىدا ھەقىقى ئىلىم ماقالىسى يېزىپ چىقىشىغا ماددى ۋە مەنىۋى جەھەتتىن تىلەكداشمىز.بۇندىن باشقا ھازىر ھەقىقەتەنمۇ ‹قاشقاقاشقارقاشقايمۇ ياكى قەشقەركاشىگەرمۇ › دەپ ئويلىنىدىغان ۋاقىت كەلدى.بۇ چوقۇمكى بىر قىسىم ئەھلى ئىلىملىرىمىزنىڭ ئىلمى نىشانى بولمىقى لازىم.
– ھۆرمەت بىلەن داۋۇت ئوبۇلقاسىم
ئۇنۇتۇلغان خەلق قاشقايلار
خوجا نىياز(ئاقسۇ مائارىپ ئىنىستىتوتى دوتسېنتتى. )
قىسقىچە مەزمۇنى : بۇ ماقالىدەئىراننىڭ جەنۇبىي تەرەپلىرىدە ياشاۋاتقان، تۈركى خەلق قاشقايلارنىڭ جۇغراپىيەلىك ئەھۋالى، ئجتىمائىي ھاياتى ،ئېتنىك كېلىپ چىقىشى،قىسقىچە تارىخى ئوتتۇرغا قۇيۇلۇپ،قاشقايلارنىڭموڭغۇل ئىستىلاسى دەۋرىدە ئۇيغۇرلار زىمىنى تەۋەسىدىن (ھازىرقى جۇڭگۇ شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتۇنۇم رايۇنى قەشقەرتەۋەسىدىن) غەربىي ئاسىياغا كۆچۈپ بارغان ئۇيغۇرلارئىكەنلىگى،ئۇلارنىڭ ھازىر پارىسچە نامى قشقائىQashqāī) -卡什加人) ،دەپ ئاتالغانلىقى،گەرچە ئارىدىن800 يىل ئۆتۈپ ،ئۇلارنىڭ تىلى ،تۇمۇشى،ئۆرۈپ –ئادەتلىرىدە قىسمەن ئۆزگۈرۈش (ئەتراپتىكىلەرنىڭ تەسىرىگە ئۇچراش) ئەھۋاللىرى كۆرۈلگەن بولسىمۇ ئۇلارنىڭ يەنىلا ،باشقا خەلىققە تەۋە ئەمەس،بەلكىجۇڭگۇ شىنجاڭ (قەشقەر)ئۇيغۇرلىرى بىلەن بىر خەلق ئىكەنلىكى تارىخىي پاكىتلارئاساسىدا يۇرۇتۇپ بېرىلىدۇ.
ئاچقۇچلۇق سۆز :موڭغۇللار دەۋرىئۇيغۇرلارئىران قاشقايلار
在这篇论文专门探索现在在伊朗南部生存的语言为突厥语的卡什加人,展述他们的地理,社会来历及语言民族来源﹑证明出卡什加人是蒙古时代从维吾尔地域(现新疆维吾尔自治区喀什葛尔区域)往西亚细亚迁移的维吾尔族人。他们以波斯语称呼为卡什加人,在维吾尔语中却称呼为喀什葛尔人,虽然卡什加人的生活,语言及其他方面有所变化但是他们不属于其它民族人而是和中国新疆喀什葛尔维吾尔族人是同一个民族人。
تارىخ – ئۆتمۈشتىن بىلىم بىرىپ ، ئەجداتلارنى تۇنۇتقۇچى، ۋەتەن، مىللىي كىملىكىنى بۈلدۈرگۈچى،غالىبىيەتلىك كۈنلەرنى ئەسلىتىپ ،مەغلۇبىيەت تەجرىبە ساۋاقلىرىنى يەكۈنلىگۈچى، خاتالىقلارنى تەكرارلىماسلىققا ئۈندۈگۈچى، ۋەتەن سۈيەرلەرگەشاتلىق، خائىنلارغا نەپرەت ئوقلىرىنى ياغدۇرغۇچى، مىللىي روھى– قۇۋەت،تەپەككۈرىنى ئۇرغۇتقۇچى ،ئەجدات بىلەن ئەۋلاتنى،ئۆتمۈش بىلەن ھازىرنى باغلىغۇچى ،ھاياتىنى يۇرۇتقۇچى ،كەلەچەككە ئۈمۈتۋارلىق بىلەن قاراشنى ئۆگەتكۈچى ،قۇدرەتلىك قورالدۇر -( خوجا نىياز يوللۇغ ) .
1.قاشقايلارنىڭ كىملىكى.