كۆرۈش: 7366|ئىنكاس: 25

غىزا-تائاملار سۇلتانى — پولو   [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

UID
4227
يازما
884
تېما
27
نادىر
0
جۇغلانما
19936
تىزىملاتقان
2010-8-5
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-6
توردا
330 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-6-18 20:25:46 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئابلىز مۇھەممەت سايرامى
   قىسقىچە مەزمۇنى : قەدىمقى مەركىزىي ئاسىيا خەلقىغە ئورتاق بولغان تائاملار شاھى پولو ـــ ئۇزاق تارىخىي دەۋرلەردىن بۇيان ئەجدادلىرىمىزنىڭ يېمەك-ئىچمەك مەدەنىيىتىدە ئىزچىل ساقلىنىپ كەلگەن، شۇنداقلا ئۇيغۇر خەلقىنىڭ دۇنيا قارىشى، دىن ئېتىقادى، تۇرمۇش ئۆرپ-ئادىتى، مېھمان كۈتۈش ھەمدە تائام تەييارلاش ئۇسۇلى قاتارلىق جەھەتلەردە ئۆزگىچە ئۇدۇم ياراتقان.
خەلقىمىز ئىچىدە «پولو»، «قويۇقئاش»، «گۈرۈچ ئاش» دەپ ئاتىلىپ كەلگەن بۇ قەدىمىي ئېسىل تائام ئۇيغۇر خەلقى ۋە ئۇنىڭ ئەجدادلىرىنىڭ يېمەك − ئىچمەك مەدەنىيىتى تەركىبىدىكى ئەزىز مېھمانلارغا خاس ئالاھىدە تائاملىرى ئىچىدە ئالدىنقى قاتارىدا تۇرىدىغان، ئىسمى − جىسمىغا لايىق «سۇلتان» لىق ھۆرمەت سالاھىيىتىگە ئىگە قەدىمىي تائام ھېسابلىنىدۇ.
پولو — دەرۋەقە تارىختىن بۇيان خەلقىمىز تۇرمۇشىدا ئومۇملاشقان، ئۇزۇقلۇق قىممىتى يۇقىرى، تەمى مەززىلىك بولۇپلا قالماي، بەلكى كىشىنى مەپتۇن قىلىدىغان ئۆزىگە خاس گۈزەللىك قىممىتىگە، ئېتنوگراگىيىلىك قىممەتكە، مەدەنىيەت قىممىتىگە ۋە تارىخىي قىممەتكە ئىگە. ئۇيغۇر يېمەك − ئىچمەك، غىزا − تائاملىرىدا بولۇپمۇ ئون نەچچە خىل پولولىرىدا دىيارىمىزنىڭ كېلمات ئالاھىدىلىكى، مىللىتىمىزنىڭ ئۆرپ − ئادەت (فولكلور) ئالاھىدىلىكى، تۇرمۇش ئالاھىدىلىكى، گۈزەللىك قارىشى، ساقلىق ساقلاش، تېبابەتچىلىك قارىشى، فىزىئولوگىيىلىك ئېھتىياجى، پسىخىك ئېھتىياجى، قىممەت قارىشى قاتارلىقلار چىقىش قىلىنغان.
ئۇيغۇرلارنىڭ پولولىرىنىڭ تۈرى ۋە تەمى ھازىرمۇ دۇنيادا شۇخىل تائام ئىچىدە ئالدىنقى ئورۇندا تۇرىدۇ. بۇ ئالاھىدە ئەھۋال بەلكىم پولونىڭ كۆپ ئەسىرلەردىن بۇيان بىزنىڭ يېمەك − ئىچمەك تۇرمۇشىمىزدا ئىنتايىن چوڭقۇر يىلتىز تارتىپ، پسىخىكىمىزغا ۋە قان − قېنىمىزغا سىڭىپ كەتكەنلىكىدىن بولسا كېرەك.
پولونى «غىزا − تائاملار سۇلتانى» دەپ ئاتاشتىكى سەۋەب، مېنىڭچە، ئۇ ئەڭ ئەزىز ۋە ئالىي ھۆرمەتكە سازاۋەر مېھمانلار ھۆرمىتىگە خاس سالاپىتى ۋە كاتتا ئابرۇيى بىلەن ئەزىز مېھمانلار داستىخانىغا قويۇلىدىغانلىقىدىن تاشقىرى، يەنە چوڭ − چوڭ مۇراسىم − مەرىكە، توي − تۆكۈن، نەزىر − چىراقلاردا، ئەجداد روھىنى سېغىنىپ ياغ پۇراتقاندا، يۇرت − جامائەتنى ئۆيىگە چاقىرىپ دۇئا − تىلاۋەت قىلغاندا، ھەتتا ھېيىت − نورۇز قىلغاندا چوقۇم داستىخانغا پولو قويۇلۇشى لازىملىقىدا بولسا كېرەك. 
پولو ئادەتتە گۆش، ماي، سەۋزە، پىياز ۋە گۈرۈچتىن تەييارلىنىدۇ. ئاۋۋال گۈرۈچ سوغۇق سۇدا پاكىز يۇيۇلىدۇ، ئاندىن ئېھتىياجغا قاراپ بەلگىلىنىدۇ. گۆش چوڭ − چوڭ پارچىلىنىدۇ، سەۋزە قەلەمچە توغرىلىپ، پىياز سېلىنىپ ئۈچ − تۆت قورۇلغاندىن كېيىن تۇز، سەۋزە سېلىنىپ ئوبدان قورۇلۇش بىلەن سۇ قۇيۇپ ئوبدان قاينىتىلىدۇ. سۈيى پىشقاندىن كېيىن گۈرۈچ سېلىنىپ تەكشى قاينىتىلىدۇ. گۈرۈچ سېلىنغاندا ئالدى بىلەن ئارىلاشتۇرماي تەكىشى قاينىتىلىدۇ. ئاندىن ئۈستى قىسمى ئاز − تولا ئۆرۈپ − چۆرۈلۈپ ئاستىغا تېگىلمەيدۇ. گۈرۈچ يۇمشاق ھالەتكە كېلەي دېيىشى بىلەن دۈملىنىپ ئوچاق قىزىقلىقى ۋە قوغ تاۋىدا يېرىم سائەتچە تۇرغۇزۇلىدۇ. ئاش دەم يېگەندە مەززىلىك پۇراق كېلىدۇ. بۇ، ئاشنىڭ پىشقانلىقىنىڭ ئالامىتى ھېسابلىنىدۇ. ئاندىن تۇۋاق ئېچىلىپ گۈرۈچ، سەۋزە تەكشى ئارىلاشتۇرۇلۇپ، لېگەن ۋە باشقا قاچىلارغا ئۇسۇلىدۇ. 
تارىختىن بۇيان ھەرخىل نېمئەتلەرگە باي، يېمەك − ئىچمىكى كەڭتاشا − مەمۇرچىلىق بۇ ئانا دىيار قوينىدا ياشاپ كەلگەن ئۇيغۇر خەلقى ۋە ئۇنىڭ ئەجدادلىرى ئۆز تارىخىدا كۆپ قېتىم كۆچۈپ − يۆتكەلگەن، كۆپ قېتىم دىنى ئېتىقاد ئالماشتۇرغان، كۆپ خىل تىل − يېزىق ئىشلەتكەن، كۆپ قېتىم ھاكىمىيەت − خانلىقلار تىكلەنگەن ۋە كۆپ خىل مەدەنىيەت بىلەن ئۇچراشقان بولسىمۇ، ئەمما يېمەك − ئىچمەك، غىزا − تائام مەدەنىيىتىدىكى ئىزچىللىقنى يوقىتىپ قويمىغان. ئۇيغۇر تائاملىرىنىڭ گۈلتاجى − سۇلتانى بولغان پولونىڭ دىيارىمىزدىكى تارىخىي يىلتىزىنىڭ چوڭقۇرلۇقىنى تارىخ − ئارخېئولوگىيە مەنبەلىرى ئىزچىل دەلىللەپ كەلدى. 
پولوغا ئالاقىدار ئارخېئولوگىيىلىك ماددى ئىسپاتلار 
پولوغا ئالاقىدار ئارخېئولوگىيىلىك ماددى ئىسپاتلار دېيىلگەندە، ئەلۋەتتە، نەق پولونىڭ ئۆزى ئەمەس (ئەلۋەتتە، قەدىمكى قەبرىلەرگە قويۇلغان پولولارنىڭ نەچچە مىڭ يىللاپ قارا يەر ئاستىدا ساقلىنىشى مۇمكىن ئەمەس ئىدى)، بەلكى پولونىڭ ماددى ئاساسى بولغان گۈرۈچ − سەۋزە، چامغۇر قاتارلىق پولونىڭ ماددى شارائىتىنى ھازىرلايدىغان خۇرۇچلار كۆزدە تۇتۇلىدۇ. 
ھازىرغىچە دىيارىمىزدا يۈرگۈزۈلگەن ئارخېئولوگىيىلىك تەكشۈرۈش ۋە قېزىشلار نەتىجىسىگە ئاساسلانغاندا، دىيارىمىزدا ياشىغان قەدىمكى ئەجدادلار بۇغداي، تېرىق، ئارپا، قوناق، چۈچگۈن (سۆك)، گۈرۈچ قاتارلىق ئاشلىق زىرائەتلىرىنى، قىچا، زىغىر، كۈنجۈت قاتارلىق مايلىق زىرائەتلەر ۋە ھەرخىل پۇرچاق تۈرلىرىنى جۈملىدىن تۈرلۈك كۆكتات، مېۋە − چىۋىلەرنى ئۆزلەشتۈرۈپ، تېرىپ ئۆستۈرۈپ ئۇلارنى ئۆزلىرىنىڭ ئۇزۇنلۇقى قىلغان. 
   A. پولونىڭ ئاساسى خۇرۇچى بولغان گۈرۈچ دىيارىمىزدا مىلادىيىنىڭ ئالدى − كەينىدىن ئېتىبارەن تېرىپ ئۆستۈرۈلگەن. مەسىلەن، 1995-يىلى ئارخېئولوگلار لوپنۇر ناھىيىسى تەۋەسىدىكى يىڭپەن قەدىمكى قەبرىستانلىقىدىكى ئارخېئولوگىيىلىك قېزىشتا M19 نومۇرلۇق قەبرىدىن شال پاخىلىنى قېزۋالغان ①. قەدىمدە دىيارىمىزنىڭ ھاۋاسى ئىسسىق، سۈيى ئەلۋەك بوستانلىقلىرىدا گۈرۈچ تېرىپ ئۆستۈرۈلگەن بولسا كېرەك. 
    B. جوڭگونىڭ قەدىمكى تارىخنامىلىرىنىڭ «غەربىي يۇرت تەزكىرىلىرى» دە دىيارىمىزدا شال تېرىپ ئۆستۈرۈشكە ئالاقىدار بايانلار بار. 
مەسىلەن، «ئۈچ پادىشاھلىق تەزكىرىسى، جىننامە، سۇڭنامە» (ئۇيغۇرچە تەرجىمىسى، شىنجاڭ خەلق نەشرىياتى 2001-يىل نەشرى) نىڭ 425 − بېتىدە ئاگنى (قاراشەھەر) ھەققىدە توختىلىپ كېلىپ: «… خەن سۇلالىسى دەۋرىدىكى قەدىمكى ئەل … ئۇ يەرنىڭ ھاۋاسى سوغۇق، يېرى مۇنبەت، ئاشلىقتىن شال، سۆك، تېرىق، بۇغداي تېرىلىدۇ»، دېيىلگەن. 
«سۈينامە. غەربىي يۇرت تەزكىرىسى» (ئۇيغۇرچە نەشرى) نىڭ1852-بېتىدە : «كۈسەن بەگلىكى … شال، تېرىق، پۇرچاق، بۇغداي، سېرىق مەرگمۇچ، قارىمۇچ، زىرە كۆپ ئۆستۈرىلىدۇ»… دېيىلگەن. 
«ئۇلۇغ تاڭدىن غەربكە ساياھەت خاتىرىسى» نىڭ 3 − بېتىدە: «كۈسەن بەگلىكى … تۇپرىقى تېرىق، بۇغداي ئۆستۈرۈشكە باب كېلىدۇ، قىسقا غوللۇق شال بار ……»، دېيىلگەن. 
«سۇڭ سۇلالىسى تارىخى. يات ئەللەر تەزكىرىسى» نىڭ 14123- بېتىدە: «كۈسەن بەگلىكىدىن شال، بۇغداي ۋە مېۋە − چېۋىلەر كۆپ چىقىدۇ»، دېيىلگەن. 
«كىتابلار جەۋھىرى» نىڭ11299- بېتىدە: «كۈسەن بەگلىكى … شال، پۇرچاق، بۇغداي كۆپ …» دېيىلگەن. 
«غەربىي يۇرتتا كۆرگەن − ئاڭلىغانلىرىم» دا:«غەربىي دىياردا ھەممە زىرائەتلەرنى تېرىشقا بولىدۇ، … ئەمما بۇغداي ئاق ئاشلىق ھېسابلىنىدۇ، شال − كېۋەزلەر ئىككىنچى ئورۇندا تۇرىدۇ …»، دېيىلگەن. 
يۇقىرىقىلاردىن باشقا، دىيارىمىزدىكى قەدىمكى شەھەر − قەلئە خارابىلىرى بىلەن كونا قەبرە − يادىكارلىقلاردىن قېزىۋېلىنغان ھەرخىل تىل − يېزىقلاردىكى ۋەسىقىلەردىمۇ شال تېرىغانلىق، بازاردا گۈرۈچ ساتقانلىق، ئالغانلىق، گۈرۈچ قەرىز بەرگەنلىك ۋە قەرىز ئالغانلىق، گۈرۈچنى باشقا نەرسىلەرگە ئالماشتۇرغانلىققا ئائىت ھېساب − كىتاب دەپتەرلىرى بىلەن ھۆججەت ، تىلخەتلەر تېپىلغان. 
پولوغا ئالاقىدار خەنزۇچە تارىخىي خاتىرىلەر 
ئۇيغۇر خەلقى قەدىمكى دەۋرلەردىن بۇيان ئەجداد − ئەجدادلىرىدىن داۋاملاشتۇرۇپ ئىستېمال قىلىپ كەلگەن ئېسىل تائام − غىزالار سۇلتانى پولو ئەجدادلار كۈندىلىك تۇرمۇشىدا، مۇراسىم − مەرىكە، نەزىر − چىراق، توي − تۆكۈنلەردىكى غىزا − تاماملىرى ئىچىدە ئالاھىدە ئورۇن تۇتۇش بىلەن بىللە، مىلادىيىنىڭ ئالدى − كەينىدىن باشلاپ يىپەك يولى ئارقىلىق ئوتتۇرا دىيار ئاھالىلىرى ئارىسىغىمۇ تارقالغان، شۇنىڭ بىلەن ئۇيغۇر پولولىرى خەنزۇچە تارىخىي خاتىرىلەردىمۇ تىلغا ئېلىنىشقا باشلىغان. 
مەسىلەن، «كېيىنكى خەننامە. بەش ئانا سىر ھەققىدە» دە: «پادىشاھ ئالىيلىرى خەن لىڭدى غۇز ئېگىنلىرىنى، غۇز چېدىرىنى، غۇز كارۋىتىنى، غۇز ئورۇندۇقىنى، غۇز تائاملىرىنى، غۇز چەڭىنى، غۇز نېيىنى، غۇز ئۇسسۇلىنى ياخشى كۆرەتتى، ئاستانىدىكى ئېسىلزادىلەرنىڭ ھەممىسى ئۇلارنى تالىشىپ كېتەتتى» ② دېيىلگەن. تارىختا ئوتتۇرا دىياردىكى كىشىلەر قويۇق ساقال − بۇرۇتلۇق، ئورا كۆز، قاڭشارلىق غەربىي يۇرتلۇقلارنى يەنى قەدىمكى ئۇيغۇرلارنى ئومۇملاشتۇرۇپ «خۇلار»(غۇزلار − 胡人) دەپ ئاتىغان. 
ئامېرىكىلىق تارىخشۇناس رافائىل: «خۇ خېتى بىلەن ئاتالغان خەلقلەر خەن سۇلالىسىنىڭ ئادىتى بويىچە تۈركىي قەبىلىلەرنى كۆرسىتەتتى»③ دەپ يازىدۇ. دېمەك، خەن لىڭدى پادىشاھ ھېرىسمەن بولغان «خۇ غىزا − تائاملىرى» ئىچىدە ئۇيغۇرلارنىڭ پولوسى بار ئىدى. 
پولونىڭ غۇز تائاملىرىغا مەنسۇپلىقى ھەققىدە تاڭ دەۋرىدە ئۆتكەن قەشقەرلىق بۇددا ئالىمى، تىلشۇناس خۇيلىن «نوملار شەرھى» دېگەن ئەسىرىنىڭ 37-جىلدىدىكى «دارنىلار» نىڭ 12-سىدە : «پوشكال ئەسلىدە غۇزلارنىڭ يېمەكلىكىدۇر، ئوتتۇرا تۈزلەڭلىكتىكىلەر ئۇنى تەقلىد قىلىپ پىشۇرغان ۋە سەل ئۆزگەرتكەن. … غۇز يېمەكلىكى دېگىنىمىز پولو «罗 毕»، قوتۇرماچ «饼烧»، غۇز نېنى «饼胡» … قاتارلىقلاردۇر»④ دەپ خاتىرە قالدۇرغان. دېمەك، پادىشاھ خەن لىڭدى ياخشى كۆرىدىغان ئېسىل تائام پولو ئەينى ۋاقىتتا، خەنزۇ خەلقى ئارىسىدىمۇ خۇددى ئۇيغۇرلار ئاتىغاندەك، «پولو» (毕罗) دېگەن ئاھاڭ تەرجىمىسىدە ئەينەن ئاتالغانلىقى مەلۇم. 
تاڭ دەۋرىدە يېزىلغان «يۇۋياڭ مەجمۇئەسى» دېگەن كىتابتا، تاڭ سۇلالىسىنىڭ مەركىزى چاڭئەندە پولو (罗毕) ساتىدىغان ئاشپۇزۇللار بولۇپلا قالماي، بەلكى مەخسۇس پولو كوچىسىمۇ بار ئىدى، دەپ خاتىرىلەنگەن ⑤. شياڭ دا ئەپەندى: «پولو، سانسكرىتىچىدە Pilan ياكى   pilow،  pilai  دەپ ئاتىلىدۇ. بىلو (罗毕)ئەمەلىيەتتە سانسكرىتچىنىڭ ئاھاڭ تەرجىمىسى» دەپ كۆرسىتىدۇ ⑥. بۇنىڭدىن باشقا، تاڭ دەۋرىدىكى قەشقەرلىك تىلشۇناس ئالىم خۇيلاننىڭ «نوملار شەرھى» دېگەن ئەسىرىنىڭ 73 − جىلدى ھېسابلانغان «دارنىلار»دا ئەينى زاماندا غەربىي يۇرتتىن ناندىن باشقا پولو قاتارلىق تائاملار ئىچكىرىىي ئۆلكىلەرگە تارقىلىپ كىرگەنلىكى ۋە ناھايىتى بازار تاپقانلىقى خاتىرىلەنگەن ⑦.
پولونىڭ تارقىلىشى ۋە تەرەققىياتى 
لىڭ خۇ يازغان :«خەن، تاڭ دەۋرىنىڭ يېمەك مەدەنىيىتى تارىخى» دېگەن كىتابتىكى بايانلارغا قارىغاندا، دىيارىمىزنىڭ نان، توقاچ، قاتلىما، پولوسى، تاتلىق ئۇماچ، ھالۋا، ئۇزۇن چۆپ (ئۈگرىنى دېمەكچى) قاتارلىق ئۇندىن تەييارلىنىدىغان غىزا − تائاملىرى خەن دەۋرىدىن باشلاپ يىپەك يولى بويلاپ ئوتتۇرا دىيارغا تارقىلىپ كىرگەن. بۇ ئۇيغۇر غىزا − تائاملىرى دەسلەپتە خان − پادىشاھلار، ئوردا ئەمەلدارلىرى، پۇلدار − باي، ئاقسۆڭەكلەر تەبىقىسىدىكىلەرنىڭ بەس − بەستە كۆز − كۆز قىلىپ يېيىشىدىغان ئادىتىگە ئايلانغان بولسا، كېيىنچە پايتەخت جامائەتچىلىكى، ئاندىن پۇقرالارمۇ ئىستېمال قىلىدىغان ئادەتكە ئايلانغانلىقى مەلۇم. 
غەربىي جىن سۇلالىسى دەۋرىدە ئۆتكەن ئەدىب شۇ جيې «غۇز تائاملىرى ھەققىدە قاپىيىلىك پروزا» دېگەن ئەسىرىدە كاۋاپ، پولو، نان، ئۈگرە ئاش قاتارلىقلارنى قالتىس گۈزەل مىسرالار بىلەن مەدھىيىلىگەن بولسا، «تەيپىڭ شىڭگۇ يىللىرىدا خان يارلىقى بىلەن تۈزۈلگەن كىتابلار قامۇسى» دا خەن دەۋرىنىڭ ئاخىرىلىرىدا ئۆتكەن جاۋچى شىمالىي دېڭىز تەرەپلەردە خۇ (ئۇيغۇر) تائاملىرى سودىسى بىلەن بېيىپ كەتكەنلىكى تىلغا ئېلىنغان. شەرقىي جىن سۇلالىسىدە ئۆتكەن داڭلىق خەتتات ۋاڭ يې ياش چېغىدا ئۇيغۇر تائاملىرىنى يەپ باققانلىقىنى، بولۇپمۇ ئۇيغۇر قاتلىمىسى، توقىچى، ھالۋىسى ۋە پولوسى قاتارلىقلارنىڭ ناھايىتى تەملىك، مەززىلىك بولىدىغانلىقىنى ئەسكە ئېلىپ ئۆتكەن. 
«تاڭ دەۋرىدىكى چاڭئەن ۋە غەربىي يۇرت مەدەنىيىتى»(« 唐代长安与西域文明») ناملىق كىتابتا بايان قىلىنىشىچە، تاڭ دەۋرىدىكى بىرقانچە كوچىلاردا ئۇيغۇر مەھەلىللىرى شەكىللەنگەن ⑧. بۇ ئۇيغۇر مەھەلىلىرى ناھايىتى ئاۋات بولۇپ، كېچە − كۈندۈز قاينام − تاشقىن كەيپىيات ۋە يېمەك − ئىچمەك سودىسى بەك قىزىپ كەتكەن. ئۇيغۇر مەھەللىرىدە پولو (罗毕)، چۆپ، بۇغداي ئېشى (سارماچۇق ۋە ئۈگرە)، نان − توقاچ، قاتلىما، شورپا ساتىدىغان داڭلىق ئاشپۇزۇللار، مەخسۇس پولوخانىلار (毕罗食店)، لوپنۇر ھارىقى، تۇرپان ۋە كۇچانىڭ ئۈزۈم ھارىقى دۇكانلىرى، مەيخانىلار، بەزمىخانىلار، مال − سارايلىرى، مېھمانخانىلار ۋە دەڭلەر بولغان. بۇ ئۇيغۇر مەھەلىلىرىدە ئۇيغۇر ناخشا − ئۇسسۇللىرى ۋە تىياتىرلىرى قويۇلۇپ تۇرغان⑨.
«ئەلنى ئىدارە قىلىشقا پايدىلىق ئومۇمىي ئۆرنەكلەر» نىڭ 232 − جىلدىغا قارىغاندا، يېمەك − ئىچمەك جەھەتتە يەنىلا غەربىي يۇرتتىن يىپەك يولى بويلاپ لوياڭ، چاڭئەنلەرگە ئۈزۈلمەي كىرىپ تۇرغان ئۇيغۇر تائاملىرى بازار تېپىپ، يەرلىك خەلقلەرنىڭ قىزغىن ئالقىشىغا ئېرىشكەن. بولۇپمۇ قوي گۆشى باسقان مىزىلىك پولولار، چوشقا گۆشى، سۆك ۋە شوۋىگۈرۈچكە ئادەتلەنگەن خەلقلەر ئۈچۈن بىر خىل يېڭىلىق تۇيۇلۇپ، ئۇيغۇر پولولىرىنىڭ باھاسى ئۆرلىگەن، ساقال − بۇرۇتلۇق ئۇيغۇر ئاشپۇزۇل خوجايىنلىرى ھەسسىلەپ پايدىغا ئېرىشكەنلىكى مەلۇم.⑩
ئۇيغۇر تائاملىرى تاڭ سۇلالىسى مەۋجۇت بولۇپ تۇرغان ئۈچ يۈز يىلغا (618 − 907) يېقىن ۋاقىت ئىچىدە، ۋېي − جىن، جەنۇبىي − شىمالىي سۇلالىلەر ۋە سۈي سۇلالىسى دەۋرىدىكى ئاساسىدا پايتەخت چاڭئەن، لوياڭ قاتارلىق چوڭ شەھەرلەردە داۋاملىق داڭق چىقىرىپ راۋاجلانغان ھەمدە تاڭ دەۋرى يېمەك − ئىچمەك مەدەنىيىتىگە مۇھىم تارىخىي تۆھپىلەرنى قوشقان ئىدى. ئۇيغۇر يېمەك − ئىچمىكىگە بولغان قىزىقىش تەيزۇڭ، گاۋزۇڭ، شۈەنزۇڭ پادىشاھتىن تاكى بەزى ۋاڭ، گۇاڭلارغىچە، ئايماق − مەھكىمىلەر ئەمەلدارلىرىدىن تاكى جەندە − كولالىق گاداي − پۇقرالارغىچە ئومۇمىي ئاھالە ئىچىدە بىر ئىجتىمائىي مەدەنىي ھاۋاغا ئايلانغانلىقى رۇشەن تارىخىي پاكىت. 
سۇڭ سۇلالىسى (960−1279) دەۋرىگە كەلگەندە، ئۇيغۇرلار بىلەن سۇڭ سۇلالىسىنىڭ سودىسىنىڭ گۈللىنىشىگە ئەگىشىپ، ئۇيغۇر يېمەك − ئىچمەكلىرى يەنە بىر زامان مودىغا ئايلانغان، بولۇپمۇ نان − توقاچ، قاتلىما، گۆشلۈك پولو قاتارلىق ئېسىل، مەززىلىك غىزا − تائاملار ناھايىتى بازار تاپقان. مىڭ سۇلالىسى دەۋرىدىكى يۈەنلاۋنىڭ «شەرقىي ئاستانىدا ساقلانغان خاتىرىلەر» دېگەن كىتابىدا، شىمالىي سۇڭ خانلىقىنىڭ مەركىزى كەيفېڭنىڭ ئاۋات مەنزىرىسىنى تەسۋىرلىگەندە، كەيفېڭ شەھىرىدىكى ئۇيغۇر ئاشپۇزۇللىرىدا نان − توقاچلار، چۆپلەر، ھېسىپ − كاۋاپلار ۋە مەززىلىك گۆشلۈك پولولارنىڭ بازىرى ئىتتىك ئىكەنلىكى، كىشىلەر بەس − بەستە ئېلىپ يېيىشىدىغانلىقى قەيت قىلىنغان. 
موڭغۇل − يۈەن سۇلالىسى (1279 −1368) دەۋرىگە كەلگەندە تۇرپان ۋە بېشبالىق (ھازىرقى جىمسار ئەتراپى) تىن نەچچە ئون مىڭ ئۇيغۇرنىڭ ئىچكىرىگە كۆچۈرۈلۈشىگە ئەگىشىپ، ئۇيغۇر غىزا − تائاملىرىنىڭ ھەممىسى دېگۈدەك ئىچكىرىگە تارقالغان. ھەتتا موڭغۇللار ئوردىسىنىڭ ئاشپەزلىرى، مۇئەللىملىرى، تېۋىپلىرى ئۇيغۇردىن بولغاچقا، ئۇيغۇر تائاملىرى يەنىلا كەڭ تەرەققىيات ئىستىقبالىغا ئېرىشكەن. بولۇپمۇ يۈەن سۇلالىسى ئوردىسىدا تائام تەييارلاش ئۇستازى بولغان ھەم «تائام تەييارلاش دەستۇرى» ناملىق يېمەك − ئىچمەك ھەققىدە مەخسۇس كىتاب يازغان مەشھۇر ئۇيغۇر تائامشۇناسى قۇسقۇي ئۇيغۇر تائاملىرىنى ئىچكىرىدە ئومۇملاشتۇرۇشتا كاتتا رول ئوينىغان.⑾
ئاخىرىدا شۇنى ئەسكەرتىپ ئۆتۈش لازىمكى، جۇڭگو يېمەك − ئىچمەك تارىخىغا دائىر خاتىرىلەرگە ئاساسلانغاندا، دىيارىمىزدىن ئوتتۇرا دىيارغا تارقىلىپ يەرلىك كىشىلەر تەرىپىدىن «罗毕» دېگەن ئاھاڭ تەرجىمىسىدە ئاتالغان تەملىك، مەززىلىك، يېيىشلىك ئېسىل تائام پولو دەۋرلەرنىڭ ئۆتۈشىگە ئەگىشىپ ئوتتۇرا دىياردىكى يەرلىك خەلقلەرنىڭ يېمەك − ئىچمەك ئادىتىگە ماسلاشتۇرۇلغان، يەنى خام ماتېرىياللىرى، خۇرۇچلىرى، تەييارلاش ئۇسۇلى جەھەتتە ناھايىتى زور ئۆزگىرىشلەرنى باشتىن كەچۈرگەن ھەمدە پۈتۈنلەي شۇ يەرلىك كىشىلەرنىڭ تەم − خۇرۇچ ئادىتىگە ماسلىشىپ كېتىپ، ئەسلىدىكى ئۇيغۇرچە تەم − پۇرىقىنى ساقلاپ قالالمىغان، ھەتتا ئۇرۇش قالايمىقانچىلىقى، قەھەتچىلىك سەۋەبىدىن پەيدىنپەي ئۇنتۇلۇپ كېتىلگەنلىكى مەلۇم. 
يۇقىرىدىكى ئارخېئولوگىيىلىك ماددى ئىسپاتلار بىلەن تارىخىي خاتىرىلەرگە ئاساسلانغاندا، نەچچە مىڭ يىللاردىن بۇيان ئۇيغۇرلار ۋە ئۇلارنىڭ ئەجدادلىرىنىڭ غىزا − تائاملىرى سۇلتانى بولۇپ كەلگەن مەززىلىك، يېيىشلىك، ھۆرمەتكە سازاۋەر ئېسىل تائامى پولو ئىنتايىن ئۇزۇن تارىخقا ئىگە. بۇ ئەنئەنىۋى غىزا ئۇيغۇرلارنىڭ جۇغراپىيىلىك ئىقلىمى، ياشاش شارائىتى، ئىشلەپچىقىرىش ئۇسۇلى، ئىجتىمائىي ئەمگىكى، كۈندىلىك تۇرمۇشى، يېمەك − ئىچمەك ئادىتى، روھىيىتى، ئالەم قارىشى ھەتتا قەدىمكى ئۇرۇق − قەبىلىلەرنىڭ ئېتنىك رىجە − قائىدىلىرىگىچە چەمبەرچاس باغلانغان. 
شۇنىڭ ئۈچۈن ئۇيغۇرلار ۋە ئۇلارنىڭ ئەجدادلىرىنىڭ ئىنسانىيەتنىڭ يېمەك − ئىچمەك مەدەنىيىتىگە قوشقان تارىخىي تۆھپىسىنى ھەرگىز تۆۋەن مۆلچەرلەشكە بولمايدۇ. ئۇيغۇرلار ھازىرقى كۈندىمۇ غايەت زور يېمەك − ئىچمەك سىستېمىسىنى شەكىللەندۈرگەنلىكى خەلق − ئالەمگە ئايان. يېقىنقى يىللاردىكى خەلقئارالىق سودا − ئالماشتۇرۇشنىڭ گۈللىنىشى، يىلىغا مىليونلاپ مەملىكەت ئىچى − سىرتىدىكى ساياھەتچىلەرنىڭ دىيارىمىزدا سەيلە − ساياھەتتە بولۇشى، بولۇپمۇ ئۆرپ − ئادەت ساياھەتچىلىكىنىڭ ئۇيغۇر ئائىلىلىرىگىچە كېڭىيىشى ئۇيغۇر تائاملىرىنى خەلقئاراغا تونۇتتى. ئۇيغۇر تائاملىرىنى ئىستېمال قىلىدىغان ئادەم كۆپ، تائام تۈرى جىق، تولىمۇ تەملىك، يۇقىرى سۈپەتلىك، تەم − پۇرىقى ئۆزگىچە بولۇپ مەملىكەت ئىچى − سىرتىدىكى نەچچە مىليون سەيلە − ساياھەتچىنى ئۆزىگە مەپتۇن قىلدى. ماھارىتى كامالەتكە يەتكەن ئۇيغۇر ئاشپەزلەر تائام پىشۇرۇش مەدەنىيىتىنى تارقاتقۇچىلار سۈپىتىدە جۇڭگو يېمەك − ئىچمەك مەدەنىيىتىگە ئۆز ھەسسىسىنى قوشۇپلا قالماي، بەلكى بۈگۈنكى سوتسىيالىستىك مەدەنىيەت قۇرۇلۇشىدا ئۆز ماھارىتىنى كۆرسەتمەكتە.⑿ ھازىر مەملىكەت ئىچىدىكى مىڭلىغان شەھەر − بازارلاردا ۋە توكيو، لوندون، موسكۋا، نيۇيورك، پارىژ، ئاموستىردام، يېڭى دېھلى … قاتارلىق يۈزلەرچە خەلقئارالىق مەشھۇر شەھەرلەردىمۇ ئۇيغۇر تائاملىرىنىڭ داڭقى چىقىپ، ئۇيغۇر خەلقى ۋە ئۇنىڭ ئۆزگىچە غىزا − تائاملىرى پۈتۈن دۇنياغا تونۇلىۋاتىدۇ. 
ئىشىنىمىزكى، كەلگۈسى خەلقئارا سودا − ئالماشتۇرۇشنىڭ گۈللىنىشى، يېڭى يىپەك يولىنىڭ ئېچىلىشى، سەيلە − ساياھەتنىڭ ئاۋاتلىشىشىغا ئەگىشىپ تەملىك، مەززىلىك، يۇقىرى سۈپەتلىك، پۇرىقى ئۆزگىچە ئۇيغۇر غىزا − تائاملىرى جۈملىدىن غىزا − تائاملار سۇلتانى بولغان مەززىلىك پولوسى دۇنيا بازارلىرىنى قاپلىغۇسى. 
ئىزاھاتلار: 
①②④⑤⑥⑦ ئىسراپىل يۈسۈپ، ئەنۋەر قاسىم: «غەربىي يۇرت يېمەك − ئىچمەك مەدەنىيىتى تارىخى»،2006-يىل مىللەتلەر نەشرىياتى نەشرى 124-، 511-، 319-بەتلەرگە قاراڭ. 
③ رافائىل (ئامېرىكا): «جۇڭگو − ئىران توغرىسىدا»،1964- يىل 1-ئاي، سودا باسمىخانىسى خەنزۇچە نەشرى. 
⑧⑨ ئابلىز مۇھەممەت سايرامىنىڭ : «تاڭ سۇلالىسى دەۋرىدە پايتەخت چاڭئەندە شەكىللەنگەن ئۇيغۇر مەھەللىرى» («شىنجاڭ گېزىتى» نىڭ 1992-يىل 12-ئاينىڭ1-كۈنىدىكى سانىدا)، «ئۇيغۇرلارنىڭ تاڭ سۇلالىسى پايتەختى چاڭئەندىكى سودا − تىجارىتى» («شىنجاڭ يېزا − بازار پۇل مۇئامىلىسى»، 1998- يىل 1-، 3-، 4- سانلىرىدا) ۋە «ئۇيغۇرلارنىڭ يېمەك − ئىچمەك مەدەنىيىتى» («ئاسىيا كىندىكى گېزىتى»نىڭ1994- يىل 12-ئاينىڭ 22 − كۈنىدىكى سانىدا) قاتارلىق ماقاللىرىگە قاراڭ. 
⑩ئابلىز مۇھەممەت سايرامىنىڭ «ئۇيغۇر پولوچىلىقى چاڭئەندە» («شىنجاڭ گېزىتى» نىڭ1992-يىل 12-ئاينىڭ 16- كۈنى سانىدا) ناملىق ماقالىسىگە قاراڭ. 
⑾ئابلىز مۇھەممەت سايرامىنىڭ «يۈەن سۇلالىسى دەۋرىدە ئۆتكەن ئۇيغۇر ئەدىپلىرى» ناملىق كىتابىنىڭ 185 −189- بەتلىرىدىكى تائامشۇناس قوسقۇي تونۇشتۇرۇلغان ماقالىگە قاراڭ، 1991 − يىل، شىنجاڭ خەلق نەشرىياتى نەشرى. 
   ⑿ ماشىڭرېن : «ئۇيغۇرلارنىڭ تاماق پۇشۇرۇش مەدەنىيىتى ھەققىدە دەسلەپكى ئىزدىنىش»، «غەربىي شىمال مىللەتلەر تەتقىقاتى»،1996- يىل 2 - سان، خەنزۇچە.

UID
47513
يازما
294
تېما
40
نادىر
0
جۇغلانما
294
تىزىملاتقان
2013-3-17
ئاخىرقى قېتىم
2015-4-18
توردا
267 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 10:06:30 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
رەھمەت سىزگە ،پولۇ توغۇرلۇق بىر قەدەر تولۇق چۈشەنچىگە ئىگە بولدۇق . بۇ ئەسەر ئىلمىيلىكى كۈچلۈك ، ئىزدىنىش تۈسىنى ئالغان ،بىزنىڭ تۇرمۇشىمىزغا بەكمۇ يېقىن ،بىر قەدەر چۈشىنىشلىك ئەسەر بوپتۇ . بولسا مۇشۇ ئەسەردەك خەلق ئىھتىياجىنى چىقىش قىلىپ ئىزدەنگەن ،خەلققە ھەقىقى مەنپەئەت بېرەلەيدىغان  ياخشى ئەسەرنىڭ كۆپلەپ چىقىشىنى ئۈمىد قىلىمەن .

UID
1147
يازما
92
تېما
7
نادىر
0
جۇغلانما
662
تىزىملاتقان
2008-12-23
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-7
توردا
29 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 11:16:23 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
نادىر تېمىدىن بىرنى يوللاپسىز، كۆپ تەشەككۇر !
ئابلىز ئەپەندىمنىڭ «لەڭمەن» ھەققىدىمۇ ماقالىسى بارمىدۇ؟ بىر كۆرۇپ باقساق بولاتتى.

UID
4227
يازما
884
تېما
27
نادىر
0
جۇغلانما
19936
تىزىملاتقان
2010-8-5
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-6
توردا
330 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 11:17:44 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
matimatika يوللىغان ۋاقتى  2013-6-19 11:16
نادىر تېمىدىن بىرنى يوللاپسىز، كۆپ تەشەككۇر !
ئابلىز ئ ...

ۋاي بولمامدىغان، لەغمەن، سارماچۇق، تۈگرە ... ھەققىدىكىمۇ ماقالىلىرى بار

UID
5751
يازما
46
تېما
3
نادىر
0
جۇغلانما
796
تىزىملاتقان
2010-9-17
ئاخىرقى قېتىم
2015-4-29
توردا
41 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 11:48:27 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش





قوشۇمچە ھۆججەت: مۇنبىرىمىزگە تىزىملىتىپ كىرسىڭىزئاندىن قوشۇمچە ھۆججەتنى كۆرەلەيسىز ۋە چۈشۈرەلەيسىز،تېخى تىزىملاتمىغانما؟تىزىملىتىش

باھا سۆز

deyarem  ئوخشىغان پولۇنى سىز بىر ئىتىپ كۆرسىتىپ قويمامسىز ...  يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 19:13:50
ehrami  ھېچقايسىسى ئوخشىغان چىراي ئەمەس...ئوخشىماپتۇ.  يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 13:41:11

UID
5751
يازما
46
تېما
3
نادىر
0
جۇغلانما
796
تىزىملاتقان
2010-9-17
ئاخىرقى قېتىم
2015-4-29
توردا
41 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 11:49:31 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
يوقارقى پۇلۇ رەسىملىرىنى ئەۋەتىپ بولاپ ئەجەپ پۇلۇ يىگۈم كەپقالدى دېسە !

UID
4227
يازما
884
تېما
27
نادىر
0
جۇغلانما
19936
تىزىملاتقان
2010-8-5
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-6
توردا
330 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 12:04:01 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

بەزىدە مۇنداق كاۋاب بىلەن  قوشۇپ يەپ قويۇشلىرىمىز بار تېخى!

UID
4227
يازما
884
تېما
27
نادىر
0
جۇغلانما
19936
تىزىملاتقان
2010-8-5
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-6
توردا
330 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 12:04:37 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
كاۋاب چىقماتۇ ئەمەسمۇ

UID
4227
يازما
884
تېما
27
نادىر
0
جۇغلانما
19936
تىزىملاتقان
2010-8-5
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-6
توردا
330 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 12:27:20 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
قوشۇمچە ھۆججەت: مۇنبىرىمىزگە تىزىملىتىپ كىرسىڭىزئاندىن قوشۇمچە ھۆججەتنى كۆرەلەيسىز ۋە چۈشۈرەلەيسىز،تېخى تىزىملاتمىغانما؟تىزىملىتىش

UID
49694
يازما
134
تېما
58
نادىر
0
جۇغلانما
134
تىزىملاتقان
2013-4-24
ئاخىرقى قېتىم
2015-4-22
توردا
88 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-6-19 13:14:58 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
پولو ئېسىل تائام جۇمۇ،بۇ ماقالا بەك ياخشى يېزىلىپتۇ،تائام مەدەنىيىتى بىر مىللەتكە نىسبەتەن تەرىپلەشكە تېگىشلىك مۇھىم ئامىل.
كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

|شىركەت ھەققىدە ئەلكۈيى ھەققىدە| سەھىپىلىرىمىز| مۇلازىمەتلىرىمىز| ئېلان بىرىڭ| ئەلكۈيى چوڭ ئىشلىرى| نەشىر ھوقۇقى | ئالاقىلىشىش

Powered by Discuz! X2(NurQut Team) © 2006 - 2015 www.alkuyi.com All Rights Reserved
爱酷艺网络科技公司版权权益 نەشىر ھوقۇقى: ئەلكۈيى تور - تېخنىكا چەكلىك مەسئۇلىيەت شىركىتىگە تەۋە 新ICP备10001494号-1
شىركەت ئادرېسى : ئۈرۈمچى شەھىرى جەنۇبىي شىنخۇا يولى 835- نومۇر گۇاڭخۇي سارىي 13- قەۋەت ئې ئىشخانا
مۇلازىمەت قىززىق لىنىيە تېلىفۇن نومۇرى:3222515-0991 : : 8555525-0991   QQ: 285688588

رەسىمسىز شەكلى|يانفۇن|ئەلكۈيى تورى ( 新ICP备10001494号-1 )

葡京赌场 游戏赌博平台 那个网上娱乐城最好 万达国际tt娱乐城 欧洲杯球衣正品专卖 永利博网上娱乐城 超级大玩家下载 爱博彩社区论坛 云鼎娱乐场 信誉最好的娱乐城 博彩网址导航 苏州国际影视娱乐城 金盛国际娱乐城 九龙国际娱乐城 澳门赌场玩法 五湖四海是什么意思 娱乐城 88娱乐城 盈丰时时彩平台 欧洲杯澳门足球盘 永利博网上娱乐城 水经注软件 澳门威尼斯人 娱乐城哪家好 胜负彩比分 qq欢乐斗地主下载 永利博网上娱乐城 网上娱乐城排行榜 英皇娱乐城英皇国际 永利博网上娱乐城 在线娱乐城天上人间 利澳娱乐城天上人间 欧洲杯决赛专题 哪家网上花店最好 欧洲杯澳门即时盘 澳门新葡京官网 422488 鱼雨大乐透13036 88娱乐城 信誉最好的娱乐城 哪家网上药店最好 澳门威尼斯官网 乾讯网网址 国际十大博彩娱乐城 娱乐城天上人间 百家乐玩法 京城娱乐城 金沙国际娱乐城 血洗唐人街 皇冠假日 高尔夫网球频道 bet365官方网站 网上现金棋牌 菲律宾太阳城娱乐网 银河娱乐场 利来国际娱乐 网上娱乐城排行榜 球探网比分 澳门赌场有那些玩法 喜达博彩真钱娱乐 百利宫影城 娱乐城去澳门 a8娱乐城看天上人间 今晚欧洲杯 红桃k说明书 脉动棋牌 真龙香烟价格英皇国际 网上娱乐城哪家最好 澳门利澳娱乐城 圣淘沙娱乐天上人间 金山海上皇宫 德甲球队队徽 太阳城娱乐城管理网 2012最新电影网址 娱乐城内部管理制度 太阳城集团 鸿运国际娱乐城 竞彩篮球比分直播 百博国际娱乐城 澳门金沙娱乐场 22555官方网 鸿运国际娱乐城 百利宫娱乐城 永利博网上娱乐城 88娱乐城 苏州国际影视娱乐城 中华娱乐城影讯 娱乐城哪家好 娱乐城天上人间 韩国华克山庄赌场 网上娱乐城排行榜 澳门永利 网上娱乐城 必赢国际 鸿利会娱乐城 澳门巴比伦娱乐城 娱乐城 京城国际娱乐城 吟唱新乐园 网上娱乐城排行榜 太阳城娱乐城管理网 菲律宾欢乐谷娱乐城 娱乐城天上人间 新豪娱乐城天上人间 网上娱乐城排行榜 淘金盈娱乐城 kk娱乐城天上人间 亿博国际娱乐城 新浪娱乐首页 明升娱乐城 88娱乐城 88娱乐城天上人间 永利博网上娱乐城 欧洲篮球比分直播 九龙国际娱乐城 kk娱乐城天上人间 360大乐透胆拖 tt娱乐城官网 苏州国际娱乐城 tt娱乐城 博九网娱乐城 在线娱乐城天上人间 德国比利时 皇冠娱乐城开户 百乐娱乐新澳博 皇冠即时水位 皇冠足球论坛 篮球即时比分 体彩投注站 网上娱乐城哪家最好 博彩通评级 环球娱乐城天上人间 澳门博彩网上投注 博久娱乐城 娱乐城去澳门 88娱乐城代理tlyd 2012欧洲杯pptv直播 皇冠开户网 博坊娱乐城天上人间 五湖四海指什么 博坊娱乐城天上人间 国际十大博彩娱乐城 kk娱乐城天上人间 美国大西洋城 0点直播吧 2012年欧洲杯qq直播 88娱乐城 国际足球新闻 娱乐城天上人间 京城国际娱乐城 皇冠网址 欧洲杯决赛博彩开盘 街拍 微博 澳门星际 美女斗地主 娱乐城内部管理制度 88娱乐城天上人间 永利高平台 至尊国际娱乐城 越豪门之娱乐后宫 利来国际娱乐城 娱乐城去澳门 tt娱乐城 新加坡圣淘沙度假村 威尼斯人赌场 澳门金沙娱乐场网址 尊龙国际娱乐城 e世博官方网站 博e百娱乐 e世博yjsol 足彩网 大乐透那个台开奖 赢钱专家粤语 澳门威尼斯人官方网 娱乐城天上人间 湖北棋牌游戏平台 北京天上人间后台 宝马会国际娱乐会所 红桃k集团 网上最大娱乐城 英国布莱顿天体海滩 博彩通首页 新加坡圣淘沙 网上棋牌室 星际娱乐场 网上娱乐城 网上娱乐城哪家最好 今天有没有欧洲杯 讯盈比分 娱乐城天上人间 大发888娱乐场下载英皇国际 浙江体彩网11选5 优博娱乐城天上人间 乐百家国际娱乐城英皇国际 足球 大西洋城赌场 希尔顿酒店集团 360大乐透杀号定胆 tt娱乐城 百丽宫影城 富国天合基金净值 九龙国际娱乐城 澳门金沙官网 澳门葡京赌侠诗 新豪娱乐城天上人间 足球小将国语版全集 北京太阳城医院 网上娱乐城哪家最好 bet365备用主页器 宝马会全讯网 玩老虎机技巧 利来国际娱乐城 太阳城管理娱乐网 bet365备用网站 京城国际娱乐城 皇冠代理25900 波恩利vs诺丁汉森林 甘肃云鼎集团 利澳娱乐城天上人间 新豪娱乐城天上人间 网上娱乐城哪家最好 皇冠足球 tt威龙电源怎么样英皇国际 88娱乐城天上人间 皇冠开户网址 网上最好药店 九龙国际娱乐城 网上赌城@黄金城 东方太阳城 88娱乐城天上人间 天朝博彩论坛 爱博彩论坛 邯郸市 金赞娱乐到天上人间 新澳门娱乐城 网络赌博 澳门新葡京娱乐城 欧洲最大的博彩公司 棋牌游戏网站 舟山星空棋牌 娱乐城哪家好 博彩论坛bozhidao 金宝博会不要给钱 赛尔号谱尼在哪 圣淘沙娱乐天上人间 娱乐城天上人间 百博娱乐城 娱乐城天上人间 娱乐城 新乐园娱乐城 a8娱乐城看天上人间 网上娱乐城 国际赌场 上海电视台劲爆体育 利澳娱乐城天上人间 福建大乐透开奖结果 2012澳门葡京赌场 大乐透专家预测单注 三国志网页游戏 万达国际tt娱乐城 上海中超地板 博彩网推百拉好吗 太阳城 网上娱乐城 海上皇宫大酒店菜单 百丽宫影城 国贸店 万达国际tt娱乐城 粤海之星 娱乐城 环球娱乐城天上人间 开彩票投注站 网页版足球游戏 tt娱乐城 阳城贴吧 环球娱乐城天上人间 欧冠足球吧 利澳娱乐城天上人间 网上娱乐城排行榜 人气最高的棋牌 吧吧在线 欧洲杯决赛亚洲指数 澳门哪个赌场好 澳门赌场娱乐城视频 沙龙国际娱乐城网站 澳门赌场新葡京 皇冠足球论坛 环球娱乐城天上人间 在线娱乐城天上人间 百家博 立即博娱乐城 棋牌游戏注册送10元 尊龙国际娱乐城 葡京国际娱乐城 现金流游戏 球探篮球即时比分 新宝投注 威尼斯人多少钱一晚 bet365去澳门娱乐城 bet007篮球 澳门彩票 皇冠足球投注平台 红9娱乐城 娱乐城注册送体验金 博彩网去澳门 必博娱乐城 宋代足球小将2全集1 御龙在天群英会喝酒 博彩网 网上娱乐城排行榜 苏州国际影视娱乐城 明星斗地主官网 球探篮球即时比分 斯科尔斯告别赛 最新皇冠网址 宜昌海上皇宫 利澳娱乐城天上人间 永利博网上娱乐城 狮威亚洲娱乐城 娱乐城哪家好 百博娱乐城

娱乐城博彩
娱乐城博彩网站排名
娱乐城代理
娱乐城鼎盛
娱乐城管理
娱乐城管理制度
娱乐城金沙国际权威
娱乐城金赞
娱乐城开户
娱乐城开户送
娱乐城开户送彩金
娱乐城开户送钱新澳博
娱乐城开户送钱英皇国际
娱乐城乐放
娱乐城哪家好
娱乐城内部管理制度
娱乐城排行榜
娱乐城棋牌
娱乐城去澳门
娱乐城去澳门
娱乐城去英皇开户吧新澳博
娱乐城去英皇开户吧英皇国际
娱乐城体验金
娱乐城天上人间
娱乐城网址
娱乐城韦德亚洲
娱乐城新澳博
娱乐城新澳博好
娱乐城新锦江6544
娱乐城新锦江xjj665
娱乐城信息资讯网
娱乐城信誉排行榜
娱乐城英皇国际
娱乐城英皇国际在线
娱乐城游戏机
娱乐城云鼎好
娱乐城注册
娱乐城注册送
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
天上人间国际娱乐城
天上人间娱乐城
天天乐娱乐城
天天乐娱乐城新澳博
天天乐娱乐城英皇国际
万博88娱乐城
万博娱乐城
万达国际tt娱乐城
万达娱乐城
万豪娱乐城
万豪娱乐城怎么样
网络娱乐城
网上 娱乐城
网上澳门赌场
网上博彩娱乐城
网上欢乐谷娱乐城
网上信誉最好娱乐城
网上娱乐城
网上娱乐城代理
网上娱乐城老虎机
网上娱乐城老虎机新澳博
网上娱乐城老虎机英皇国际
网上娱乐城哪个好新澳博
网上娱乐城哪个好英皇国际
网上娱乐城哪家最好
网上娱乐城哪家最好新澳博
网上娱乐城哪家最好英皇国际
网上娱乐城那个最好
网上娱乐城排行榜
网上娱乐城排名
网上娱乐城是真的吗
网上娱乐城是真的吗新澳博
网上娱乐城是真的吗英皇国际
网上娱乐城网站
网上娱乐城新澳博
网上娱乐城英皇国际
网上娱乐城注册
网上真钱娱乐城
网上最大娱乐城
百家乐必赢法
百家乐必赢法视频
百家乐彩
百家乐策略
百家乐策略技巧
百家乐大小技巧
百家乐代理
百家乐代理加盟
百家乐代理开户
百家乐代理哪里好
百家乐的玩法
百家乐的下注技巧
百家乐斗地主
百家乐改单
百家乐高手打法
百家乐高手看路
百家乐高手论坛
百家乐合作
百家乐会员开户
百家乐技巧策略
百家乐技巧打法赌博技巧
百家乐技巧大全
百家乐技巧公式论坛
百家乐技巧在那里
百家乐技巧之写路
百家乐交流群
百家乐开户
百家乐开户就送现金
百家乐看路
百家乐路
百家乐路单软件
百家乐路纸
百家乐论坛
百家乐论坛在线
百家乐论坛在线提供
百家乐免费试玩
百家乐免费在线开户
百家乐哪家好
百家乐哪里开户
百家乐牌技群
百家乐平台
百家乐破解
百家乐破解的方法
百家乐破解方法
百家乐破解秘籍
百家乐棋牌
百家乐群
百家乐试玩
百家乐试玩得真钱优惠
百家乐太阳城开户
百家乐投注技巧
百家乐投注开户在哪里比较好
百家乐玩法
百家乐玩法百科
百家乐玩法技巧
百家乐玩法揭秘
百家乐玩法介绍
百家乐玩法秘诀
百家乐玩法与规则
百家乐网
百家乐网上真钱娱乐城
百家乐下注策略
百家乐线上开户
百家乐线上游戏
百家乐赢钱的秘籍
百家乐赢钱技巧
百家乐用品
百家乐游戏的致胜玩法
百家乐游戏攻略
百家乐游戏规则
百家乐游戏规则是怎么样的
百家乐游戏机
百家乐游戏机破解
百家乐游戏技巧
百家乐游戏哪里比较好
百家乐游戏哪里玩好
百家乐游戏哪里有
百家乐游戏平台
百家乐游戏破解-皇冠投注
百家乐游戏软件
百家乐游戏下载
百家乐游戏有技巧吗
百家乐游戏有什么技巧
百家乐游戏真人真娱
百家乐游戏桌租赁
百家乐有什么必赢的绝技
百家乐娱乐城
百家乐娱乐城真钱游戏
百家乐娱乐官方网
百家乐园
百家乐怎么作弊
百家乐真人游戏娱乐城
百家乐注码法
百家乐庄闲必胜打法
百家乐最高概率打法
百家乐作弊
百家乐怎么玩
百家乐怎么玩才能赢钱

چوققىغا قايتىش