تاللاڭيانفۇن نۇسخىسى | 继续访问电脑版

كۆرۈش: 1672|ئىنكاس: 25

شائىرنىڭ زىممىسىدىكى قوش بۇرچ   [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

UID
28744
يازما
56
تېما
6
نادىر
0
جۇغلانما
56
تىزىملاتقان
2012-2-5
ئاخىرقى قېتىم
2012-11-28
توردا
72 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-2-18 03:03:20 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

شائىرنىڭ  زىممىسىدىكى قوش بۇرچ   
( مىكرو  ئوبزور )
ئەزىز ھېيىت كۈن : ئالپامىش

-  غوجىمۇھەممەد  مۇھەممەدنىڭ «قانىغان  قان» ناملىق شېئىرى ھەققىدە




         مەن تېخى يېقىندا « ئەل كۈيى مۇنبىرى» دە «قانىغان قان» ناملىق شېئىر ۋە « قانخور » ناملىق تورداشنىڭ مەزكۇر شېئىرنى ئىنكار قىلغان ئىنكاسى توغۇرلۇق ئىنكاس يازغان.مەزمۇنى:يۇقۇرقى شېئىرنىڭ ساپ شېئىر ئىكەنلىكى... «قانخور» تەرىپىدىن خاتا ئىنكار قىلىنغانلىقى ... ئىدى.

           مەن يەنە ئويلاپ قالدىم:« قانخور » ناملىق تورداشنىڭ ئەسلى مەقسەت-مۇددىئاسى توغرا.لېكىن پىكىرنى ئوتتۇرىغا قويۇش ئۇسۇلى توغرا بولمىغان.« قانىغان قان » ھەقىقەتەن ئەدەبىيات،شېئىرىيەت نۇقتىسىدىن ھەقىقى شېئىر جۈملىسىگە كىرىدۇ.لىكىن شېئىرىيەت،ئەدىبىيات جەھەتتە مۇنتىزىم تەربىيە كۆرمىگەن باشقا ساھەلەردىكى،سەۋىيەدىكى، قىزىقىشتىكى ئوقۇرمەنلەر ئۈچۈن چۈشىنىكسىز شېئىر ئىكەنلىكى راست.تورداش «قانخور» يۇقۇرقى شېئىردىن ئۆزى بەھىر ئالالمىغانلىقى ۋە ناھايىتى نۇرغۇن ئوقۇرمەنلەرنىڭ بەھىر ئالالمايدىغانلىقى، شېئىر ئاپتورىنىڭ ئوقۇرمەنلەرنى-كەڭ خەلقنى كۆزدە تۇتۇپ ئاممىباپ،ئۇنۋېرسال،ئىجتىمائى خاراكتىردىكى شئېىرلارنىمۇ يېزىپ ئېلان قىلىشىنى ئۈمىد قىلىدىغانلىغىنى ئوتتۇرىغا قويسا تامامەن توغرا بولاتتى.

       غوجىمۇھەممەد مۇھەممەدنىڭ «قانىغان قان » ناملىق يەككە شېئىرىنىڭ ئۆزىدە يېتەرسىزلىك يوق.ئەمما غوجىمۇھەممەد مۇھەممەدنىڭ پۈتكۈل شېئىرلىرىدا بىر يېتەرسىزلىك بار.يەنى ئاۋام -خەلققە مەسئۇل بولۇش خاھىشى كەم. مەن ئالدىنقى قېتىم يازغان ئىنكاستا غوجىمۇھەممەد مۇھەممەدنىڭ ساپ ئەدەبىياتقا،ساپ شېئىرىيەتكە مەسۇل بولۇش روھىدا ئىجات قىلىۋاتقان تالانتلىق شائىرنىڭ بىرى ئىكەنلىكىنى ئېيتقان ئىدىم.  بۇ شائىردا بولۇشقا تېگىشلىك چوڭ مەسۇلىيەتنىڭ بىرى.يەنە بىرى : ئۆز خەلقى ئالدىدا مەسۇل بولۇش بۇرچىدۇر.ئەگەر شېئىر شائىرلار ۋە شېئىرغا ھەۋەس قىلغۇچىلار ئۈچۈنلا يېزىلسا خەلق ئالدىدا مەسۇل بولۇش ھەققىدە سۆزلەشنىڭ زۆرۈريىتى يوق ئىدى.قىممەتلەرئىچىدە ئىجتىمائى ( ئىشلىتىلىش ) قىممىتى ھەممىنىڭ ئالدىدا تۇرىدۇ.شۇندىلا ھەرقانداق تاۋار ئىقتىسادى،ئىستىتىك،تەربىيۋى،تارىخى،ئىلمى قىممەتلەرگە ئىگە بولىدۇ.شېئىرمۇ شۇنداق.ئەگەر بىر شائىرنىڭ شېئىرلىردىن ئۆز مىللىتىنىڭ 90 پىرسەنت پۇقراسى بەھىر-زوق ئالالمىسا ئۇ شائىرنى ھەرگىزمۇ «مىللەت شائىرى» دېگىلى بولمايدۇ.

       شائىرنىڭ مەسئۇليىتى يۇقۇرقىدەك ئىككى چوڭ تۈرلۈك بولۇشتىن باشقا مەۋجۇتلۇق،دۇنيا،رىئاللىق،ھاياتلىقنىڭ ماھىيىتى ئىككى خىل بولىدۇ.يەنى بىز مەۋجۇدىيەتنى ،دۇنيانى،رىئاللىقنى،ھاياتلىقنى بىلەلەيمىز ھەم بىلەلمەيمىز،سېزەلەيمىز ۋە سېزەلمەيمىز.ئوچۇقلۇق بىلەن گۇڭگىلىق بىلىش،سېزىش شۇنداقلا بىلەلمەسلىك،سېزەلمەسلىكتە مەۋجۇت.ئەگەردۇنيا بىلەن ھاياتلىق پۈتۈنلەي ئوچۇق،يۈزدە يۈز چۈشىنىشلىك بولۇپ كەتكەن بولسا دۇنيانىڭ ،ھاياتنىڭ قىززىقى،مەززىسى بولمىغان بولاتتى.گۇڭگالىق،غۇۋالىق مەۋجۇتلۇقنىڭ،ھاياتلىقنىڭ ئۆزىدە مەۋجۇت.شئېىرنى پۈتۈنلەي غۇۋالاشتۇرۋەتمەي بىر «بىلىش،سېزىش » يىپ ئۇچىنى قويۇپ شئېىرنى سېھرىگەرلىك قىلغاندەك داۋاملاشتۇرۇش ۋە ھەزىم قىلىش -ئويلىنىش بوشلىقى قويۇپ ئاخىرلاشتۇرۇش كېرەك.

        ئەسلى ئەنئەنىۋى يېزىش،گۇڭگا يېزىش دېگەن مەسىلە ئەدىبىيات ،شېئىرىيەت ساھەسىنىڭ ئىچكى قىسمىدا ھەل قىلىنىشى،گۇڭگا يېزىلغان شېئىرلار كەڭ پۇقرالار-ئاۋامغا سۇنۇلماسلىقى،مۇنازىرە،تالاش-تارتىش ئىچكى قىسىمدا قانات يېيىشى كېرەك ئىدى.ئاۋام خەلققە ئۇلار قۇبۇل قىلالايدىغان ئوتتۇرا ھال سەۋىيەدىكى ئاممىباپ شېئىرىي ئەسەرلەر سۇنۇلىشى كېرەك ئىدى.ھازىرقى دەۋىر ئۇچۇر،رىقابەت دەۋرى بولغاچقا ئەڭ كەڭ خەلقتىن شېئىرنى شائىرلاردەك،شېئىر مەستانىلىرىدەك سېزەلەيدىغان،ئاڭقىرالايدىغان بولۇشنى تەلەپ قىلغىلى بولمايدۇ.شائىرلار خەلق ئاممىسى بىلەن ئۆزلىرى ئوتتۇرسىدا بىر ھاڭ پەيدا قىلىۋالماسلىقى كېرەك.بۇ يەر چەت ئەل ئەمەس،بىزنىڭ خەلقىمىز چەتئەللىكلەر ئەمەس.بىز ئۇيغۇر شېئىرىيىتىنىڭ ئەنئەنىۋى تەپەككۇر ئەندىزىسىنى بىراقلا يوققا چىقارماسلىقىمىز،كەڭ خەلقتىن بىراقلا يۇقۇرى زوقلىنىش سەۋىيەسىدە بولۇشىنى تەلەپ قىلماسلىقىمىز بەلكى ئۇلارنىڭ زوقلىنىش سەۋىيىسىنى پەيدىن-پەي يۇقۇرى كۆتىرىشكە يېتەكلەپ مېڭىشىمىز كېرەك.بۇ شائىرلار ۋە تەنقىدچىلەر چوڭقۇر ئويلىنىپ كۆرۈشكە تېگىشلىك مەسىلە.

      شېئىرىيەت تۈر جەھەتتە كۆپ خىلغا بۆلۈنسىمۇ ماھىيەت جەھەتتە تەبئەتنى يورۇتۇش تىپىدىكى ۋە ئىجتىمائىيەتنى يورۇتۇش تىپىدىكى دەپ ئىككى خىلغىلا بۆلىنىدۇ.ئاۋۋالقىسى تەبىئەت روھى،ئادەمنىڭ سەزگۈسىنى يورىتىدۇ.كىيىنكىسى
تۈرلۈك ئىجتىمائى مەزمۇندىكى ۋە تەنقىدى مەنادىكى شئىرلارنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ.«گۇڭگاچىلار» ئىجتىمائى مەزمۇندىكى شئېىرلارنىمۇ بەلگىلىك ساندا ئەمەس نۇرغۇن يېزىشى،ئىجتىمائى مەزمۇندىكى شېئىرلارنى يېزىشقا ئۆزىنى ئاتىۋەتكەنلەر «شائىرلار بەھىر ئالالايدىغان» شئېىرلارنى بەلگىلىك ساندا  يېزىپ چىقىشى كېرەك.ئۇسۇل ئۆزگەرتىش چوڭ زىيان ئەمەس.چوڭ زىيان مەسۇليەتتىن قېچىش.خەلقتىن ئايرىلىپ قېلىش ياكى شېئىرنىڭ سۈپىتىگە يۈز كېلەلمەسلىك. مېنىڭ يۇقۇرىدا ئېيتقانلىرىم بىر ياكى بىر قانچە شائىرغا قارىتىلغان بولماستىن پۈتكۈل شېئىرىيەت ساھەسىگە قارىتىلغان.بىر تەرەپتىن شېئىرنىڭ بەدىئىي سۈپىتىنى ئويلىماي بولمايدۇ.يەنە بىر تەرەپتىن ئەڭ كەڭ خەلقنىڭ  شېئىردىن بەھىر ئالالىشىنى كۆزدە تۇتماي بولمايدۇ.شۇنداق بولغاندىلا ھەم ئەدىبىياتقا ھەم خەلققە يۈز كەلگىلى بولىدۇ.تېيىپجان ئېلىيۇپ ،ئابدۇرېھىم ئۆتكۈر خەلق شائىرى،مىللەت شائىرى،ئۇلارنىڭ شېئىرلىرىدىن 98 پىرسەنت ئۇيغۇر بەھىر ئالالايدۇ.شۇنداقلا ئۇلارنىڭ شېئىرلىرى بەدئىيلىك ئۆلچىمىگە 98 پىرسەنت توشىدۇ.بۇ ئويلاپ كۆرۈشكە تېگىشلىك مەسىلە. بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   مۇبارەك تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-2-19 16:00  


ئەلكۈيى مىكرو بلوگ ئېچىلىش مۇراسىمى

UID
11404
يازما
18
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
318
تىزىملاتقان
2011-5-20
ئاخىرقى قېتىم
2012-4-13
توردا
30 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-2-19 10:39:17 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۆز خەلقى ئالدىدا مەسۇل بولۇش بۇرچىدۇر.ئەگەر شئېىر شائىرلار ۋە شئېىرغا ھەۋەس قىلغۇچىلار ئۈچۈنلا يېزىلسا خەلق ئالدىدا مەسۇل بولۇش ھەققىدە سۆزلەشنىڭ زۈرۈريىتى يوق ئىدى.قىممەتلەرئىچىدە    ئىجتىمائى ( ئىشلىتىلىش ) قىممىتى ھەممىنىڭ ئالدىدا تۇرىدۇ.شۇندىلا ھەرقانداق توۋار ئىقتىسادى،ئىستىتىك،
تەربىيۋى،تارىخى،ئىلمى قىممەتلەرگە ئىگە بولىدۇ.شئېىرمۇ شۇنداق.ئەگەر بىر شائىرنىڭ شئېىرلىردىن ئۆز مىللىتىنىڭ 90 پىرسەن پۇقراسى بەھىر-زوق ئالالمىسا ئۇ شائىرنى ھەرگىزمۇ مىللەت شائىرى دىگىلى بولمايدۇ.
--------------------
بۇ قاراشلىرىڭىز بويىچە شائىرلار
قازان چۆمۈچ ماي بولدى،
دېھقان ئاكام باي بولدى
دەپلا شېئىر يېزىپ ئۆتۈپ كەتسە بولىدىكەندە؟
ئەقەللىيسى بىرەر تاۋارنىڭ كىشىلەردە 90% ئومۇملاشقىنىنى كۆرگەنمۇ ؟

دائىملىق ئەزا

..ئىھ  سىنىڭ كۆز

UID
2827
يازما
529
تېما
66
نادىر
0
جۇغلانما
18115
تىزىملاتقان
2010-6-14
ئاخىرقى قېتىم
2012-10-28
توردا
29 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-2-19 12:10:52 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئايغا ،بايغا ،تايغا ،سايغا ،چايغا  دەپ  قاپى كەلتۇرپ يېزىش كىرەك شئېر دېگەننى مانا  بۇ خەلىقچىللىق

تىرىشچان ئەزا

www.teshnayi.com

UID
16297
يازما
159
تېما
8
نادىر
0
جۇغلانما
519
تىزىملاتقان
2011-10-22
ئاخىرقى قېتىم
2012-12-8
توردا
126 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-2-19 12:32:33 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
دېمىسىمۇ ئۇيغۇر شىئىرىيىتى بەدئىيلىكنى قوغلىشىپ، خەلىقتىن يىراقلاپ كەتتى. بۇلارنى پۈتۈنلەي شائىرلاردىن كۆرۈشكىمۇ بولمايدۇ، ئۇلار پەقەت ئۆز ھېس تۇيغۇلىرىنى تېخىمۇ يۇقىرى ماھارەت بىلەن ئىپادىلەشكە تىرىشتى. لېكىن مۇھىم بىر مەسىلە، ھازىر مائارىپتا تىل- ئەدەبىيات تەربىيسى ھەممىمىزگە ئايان، شۇنداق بولغانىكەن ئوقۇرمەنلەرنىڭ سەۋىيەسى بىر ئىزدا توختاپ قالدى، شۇڭا قارايدىغان بولساق شئىرلارنى شائىرىلار ئۆزى يېزىپ ئۆزى ھوزۇرلىنىۋاتقاندەك قىلىدۇ. بۇخىل رېئاللىق ئالدىدا شائىرلار ئامال بار ئۇسلۇپ جەھەتتىن يىڭىچە، تېل جەھەتتىن ئىنتايىن يىنىك، ئىجتىمائىي تۇرمۇشتىكى كىشىلەرنىڭ نازۇك تۇيغۇلىرىغا يىقىن بولغان شئېرلارنى يېزىشقا ئۇرۇنسا ياخشى بولاتتى.
   شئېر دېگەن يانار تاغقا ئوخشاش پۈتمەس-تۈگىمەس ئىنىرىگىيەنى خەلقنىڭ روھىي قاتلىمىدا بەرپا قىلالايدىغان بولىشى كىرەك، شائىر دېگەن تىز پۈكمەس ئېنقىلابچى بولىشى كىرەك.(مېنىڭچە)

UID
22055
يازما
10
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
10
تىزىملاتقان
2012-1-3
ئاخىرقى قېتىم
2012-3-13
توردا
0 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-2-19 12:48:04 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مېنىڭچە بولغاندا شائىرنىڭ خەلىققە يېقىن بولۇشى ئۇنىڭ شېئىرلىرىنىڭ ئاممىبابلىقىدىن بولىشى شەرت ئەمەس.چۈنكى ،ھەقىقى بىر شائىر بولمىش زات شېئىرنى قەلەم بىلەن ئەمەس، قەلبى بىلەن يازغاندا ئاندىن ئۇ شېئىردا شەكىل ئارقىلىق زورلىمىسىمۇ  خەلىققە چۈشىنىشلىك بولغان ئىدىيە ۋە مەزمۇن شەكىللىنىدۇ.

تىرىشچان ئەزا

ئۇيغۇران

UID
16846
يازما
383
تېما
7
نادىر
0
جۇغلانما
773
تىزىملاتقان
2011-11-4
ئاخىرقى قېتىم
2012-12-10
توردا
386 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-2-19 17:40:24 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
جىن يوللىغان ۋاقتى  2012-2-19 12:10
ئايغا ،بايغا ،تايغا ،سايغا ،چايغا  دەپ  قاپى كەلتۇرپ يې ...

جىن ئەپەندى، «ئادەم ۋە تاش» دېگەن شىئېرنى تېما قىلىپ يوللاپ قويۇپلا بۇ يەرگە كىرىپ ئالپامىشنى ياكى خەلقچىللىقنى مازاق قىلىغىنىڭىز نېمىسى؟
ئالپامىشنىڭ پىكرىگە قارشى بولسىڭىز، مازاق قىلغۇچە پاكىتلىق ھالدا ئوتتۇرىغا قويمامسىز، سىزمۇ شىئېرنى «خېلى» يېزىپ قويىدىكەنسىزغۇ؟

تىرىشچان ئەزا

ئۇيغۇران

UID
16846
يازما
383
تېما
7
نادىر
0
جۇغلانما
773
تىزىملاتقان
2011-11-4
ئاخىرقى قېتىم
2012-12-10
توردا
386 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-2-19 17:42:09 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ugdurmix يوللىغان ۋاقتى  2012-2-19 12:48
مېنىڭچە بولغاندا شائىرنىڭ خەلىققە يېقىن بولۇشى ئۇنىڭ  ...

ئۇغدۇرمىش ئەپەندى، ماۋۇ پىكرىڭىز تازا جېنى بار گەپ بولدى.

UID
6284
يازما
263
تېما
10
نادىر
0
جۇغلانما
7665
تىزىملاتقان
2010-10-6
ئاخىرقى قېتىم
2012-12-9
توردا
75 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-2-19 17:57:30 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەن بىر كىتابتىن شۇنداق بىر جۈملىنى ئوقۇغىنىم ئىسىمدە«خەلق بىر دۆلەتكە ۋەكىللىك قىلىدۇ، شۇ خەلقنىڭ ئىچىدىن شائېرلار شۇ خەلققە ۋەكىللىك قىلىدۇ» دەپ.
ئۆز خەلقىگە ۋەكىللىك قىلالىغىدەك  شائېر بولۇش ئاسان ئەمەس.

باھا سۆز

tograk001  ئەمسە پۇرسەت چىقسا ماڭا يوللاپ بەرسىڭىز قانداق...  يوللىغان ۋاقتى 2012-8-5 20:15:27
koygandengiz  شائىردىن باشقىلارچۇ ؟!كىمگە ۋەكىللىك قىلغۇدەك ........  يوللىغان ۋاقتى 2012-2-21 18:05:31

كۆيۈمچان ئەزا

خىياللار مىنىڭ ب

UID
3846
يازما
442
تېما
12
نادىر
0
جۇغلانما
13947
تىزىملاتقان
2010-7-29
ئاخىرقى قېتىم
2012-8-15
توردا
12 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-2-19 17:59:45 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مۇنبەرداشلار      قەيەردىن غوجىمۇھەممەد  مۇھەممەد ئاكىنىڭ  شىئېرلىرىنى تاپالايمەن.    بۇ ئاكىنىڭ بىرەر شىئېر توپلىمى بارمۇ؟    بۇ توغۇرلۇق بىرەر ئۇچۇر بەرسەڭلار.     رەھمەت

باھا سۆز

taxnayi-a  مەندە «ئەرنىڭ ئىپپىتى» ناملىق توپلىمىنىڭ ئېلىكىتابى بار.  يوللىغان ۋاقتى 2012-2-19 20:34:18

UID
22356
يازما
176
تېما
5
نادىر
0
جۇغلانما
176
تىزىملاتقان
2012-1-4
ئاخىرقى قېتىم
2012-12-10
توردا
160 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-2-19 20:10:14 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
شېئىرغا يېقىن تۇرساڭ خەلقتىن يىراقلىشىسەن
خەلققە يېقىن تۇرساڭ شېئىردىن يىراقلىشىسەن


كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

|شىركەت ھەققىدە ئەلكۈيى ھەققىدە| سەھىپىلىرىمىز| مۇلازىمەتلىرىمىز| ئېلان بىرىڭ| ئەلكۈيى چوڭ ئىشلىرى| نەشىر ھوقۇقى | ئالاقىلىشىش

Powered by Discuz! X2(NurQut Team) © 2006 - 2015 www.alkuyi.com All Rights Reserved
爱酷艺网络科技公司版权权益 نەشىر ھوقۇقى: ئەلكۈيى تور - تېخنىكا چەكلىك مەسئۇلىيەت شىركىتىگە تەۋە 新ICP备10001494号-1
شىركەت ئادرېسى : ئۈرۈمچى شەھىرى جەنۇبىي شىنخۇا يولى 835- نومۇر گۇاڭخۇي سارىي 13- قەۋەت ئې ئىشخانا
مۇلازىمەت قىززىق لىنىيە تېلىفۇن نومۇرى:3222515-0991 : : 8555525-0991   QQ: 285688588

رەسىمسىز شەكلى|يانفۇن|ئەلكۈيى تورى ( 新ICP备10001494号-1 )

چوققىغا قايتىش