كۆرۈش: 10611|ئىنكاس: 13

ئۇيغۇرلار قائىدە- يوسۇنلۇق مىللەت [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

UID
10174
يازما
34
تېما
6
نادىر
0
جۇغلانما
814
تىزىملاتقان
2011-3-16
ئاخىرقى قېتىم
2012-3-10
توردا
15 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2011-7-17 03:26:24 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

ئۇيغۇرلار قائىدە- يوسۇنلۇق مىللەت



ئۇيغۇر خەلقى نەچچە مىڭ يىللىق مەدەنىيەت تارىخىغا، جۈملىدىن قائىدە- يوسۇن تارىخىغا ئىگە مىللەت. ئۇلار ئۇزاق ئەسىرلىك تەرەققىيات تارىخىدا ئۆزىگە خاس مول قائىدە- يوسۇنلارنى بارلىققا كەلتۈرۈپ، ئۇلارنى تۇرمۇشنىڭ ئايرىلماس ئىجىتمائى قانۇنىغا ئايلاندۇرغان. ئۇيغۇرلارنىڭ بەزى قائىدە- يوسۇنلىرىنىڭ تارىخى ئۇيغۇرلار بىر پۈتۈن قۇۋم بولۇپ ئۇيۇشقان ناھايىتى يىراق قەدىمقى دەۋىرلەرگە توغىرا كىلىدۇ. دىنى ئېتىقاد بىلەن مۇناسىۋەتلىك قائىدە- يوسۇنلىرى بولسا، ئۇلارنىڭ شۇ دىنغا ئېتىقاد قىلغان دەۋرى بىلەن باغلىنىدۇ.

بىز ئۇيغۇر مەدەنىيىتىگە نەزەر سالىدىغان بولساق، ئۇيغۇرلار تارىختىن بىرى ئەمەل قىلىپ كەلگەن قائىدە- يوسۇنلارنىڭ مەدەنىيەتنىڭ ناھايىتى مۇھىم تەركىبى قىسمى ئىكەنلىكىنى بايقايمىز. مۇشۇ مەنىدىن ئالغاندا، بىر مىللەت قائىدە- يوسۇنسىز مەۋجۇت بولۇپ تۇرالمايدۇ، شۇنداقلا مەدەنىيىتىمۇ بولمايدۇ. بىز مەدەنىيەتنى مىللى خاسلىق نوقتىسىدىن كۈزەتسەك، ئۇ بىر مىللەتنىڭ تارىختىن بۇيان ياراتقان ماددى ۋە مەنىۋى بايلىقلىرى، ئۆرپ- ئادەتلىرى ۋە قائىدە- يوسۇنلىرىنىڭ ئومومى يىغىندىسىنى كۆرسىتىدۇ. دىمەك، قائىدە- يوسۇن مىللەتنىڭ ماددى ۋە مەنىۋى بايلىقلىرىنىڭ بارىلىق قاتلاملىرىدا ئۆز رولىنى جارى قىلدۇرغان بولىدۇ. قائىدە- يوسۇن ئىز سالمىغان ماددى ۋە مەنىۋى مەدەنىيەتمۇ بولمايدۇ. قوشۇقتا تاماق يېيىش ئۇيغۇرلارنىڭ غىزالىنىش قائىدە- يوسۇنلىرىنىڭ بىرى، تاماقنى چوكىدا يېيىش بولسا خەنزۇلارنىڭ ، ۋىلكا ئىشلىتىش بولسا غەرىبلىكلەرنىڭ تاماق يېيىش ئادىتى. بۇلار ئادەتتە كىچىك ئىش ھىساپلانسىمۇ، لىكىن ئۆز نۆۋىتىدە شۇ مىللەتلەر مەدەنىيىتى ۋە مىللى ئالاھىدىلىكىنىڭ قىسمەن تەرەپلىرىنى ئەكىس ئەتتۈرۈپ بىرىدۇ.

بىز ئۇيغۇرلارنىڭ تارىخى مۇساپىسىگە قارىساق، ئۇلارنىڭ ناھايىتى قەدىمقى دەۋىرلەردىلا ئۆزىگە خاس مىللى قائىدە- يوسۇنلارنى شەكىللەندۈرۈپ، جەمئىيەتنىڭ ئومومى ئادىتىگە ۋە ئىجىتمائى قانۇنىغا ئايلاندۇرغانلىقىنى كۆرەلەيمىز. شىنجاڭدىن تېپىلغان بۇنىڭدىن تۆت- بەش مىڭ يىل بۇرۇنقى جەسەتلەر بىلەن كۆمۈلگەن ئاخىرەتلىك بويۇملار ئۆز دەۋرىدىكى ئەجداتلىرىمىز قائىدە- يوسۇنلىرىنىڭ رەڭگارەڭ، مەزمۇنىنىڭ مول ئىكەنلىكىنى ئىسپاتلايدۇ. ئۇلارنىڭ قائىدە- يوسۇنلىرىنىڭ تارىخى يىلتىزى، تۇرمۇش ئاساسى ناھايىتى چوڭقۇر. بەزى قائىدە- يوسۇنلىرىنىڭ تارىخىنى بۇنىڭدىن نەچچە مىڭ يىل بۇرۇنقى ئىپتىدائى ئېتىقاد دەۋرىگە باغلاشقا توغۇرا كىلىدۇ. مەسىلەن، بۆرىنى قۇت بەلگىسى قىلىپ ئۇلۇغلاش ئىپتىدائى ئۇرۇقداشلىق دەۋرىدىكى ئەقىدە ئىدى. بىراق، بۇ ئەقىدە كىيىنكى ھەر قايسى تارىخى دەۋىرلەردە ئىزچىل داۋاملىشىپ، ھازىرقى ئۆرپ- ئادەتلىرىمىزنىڭ مۇھىم بىر قىسمىغا ئايلىنىپ كەتكەن. ھازىر ئۇيغۇرلاردا بۆرىنى ئۇلۇغلاش ئەنئەنىسى بولمىسىمۇ، بىراق بۆرە ئوشۇقىنى ئۇلۇغ بىلىش ئادىتى بار. مەسىلەن، ئۇيغۇرلار ئومومىيۈزلۈك ھالدا بۆرە ئوشۇقىنى ئامەت كەلتۈردۇ، بالا- قازانىڭ ئالدىنى ئالىدۇ، خېيىمخەتەردىن ساقلايدۇ دەپ قارايدۇ، ھەتتا بەزى كىشلەر ئۇنى يېنىدىن ئايرىمايدۇ. ئۇنىڭدىن باشقا جىن تەگكەنلىك ئەسىرى كۆرۈندى دەپ << ئوتلاش >>، سۈپكۈچلەش ئادىتى زەردۇشىت دىنى ۋە شامان دىنىنىڭ ئادىتى ئېدى. بىراق، ئۇيغۇرلار ئۇنى تا ھازىرغىچە داۋاملاشتۇرۇپ كەلگەن. مۇشۇ نوقتىدىن ئالغاندا، ئۇيغۇرلارنى ئەنئەنىۋى قائىدە- يوسۇنلىرىنى ئىزچىل داۋاملاشتۇرۇپ كەلگەن مىللەت دىيىشكە بولىدۇ.

ئۇيغۇر خەلقى قائىدە- يوسۇننى تەلىم- تەربىيىنىڭ مۇھىم مەزمۇنى دەپ قارايدۇ. ئۇلار قائىدە- يوسۇنلۇق ئادەمنى تەربىيە كۆرگەن، ئوقۇمۇشلۇق ئادەم دەپ قارىسا، قائىدە- يوسۇن بىلمىگەن ئادەمنى تەربىيە كۆرمىگەن، قارا قورساق دەپ قارايدۇ. يۇرۇتلاردا قائىدە- يوسۇن پېشىۋالىرىنى يۇرۇتنىڭ چوڭى قىلىپ بەلگىلەيدۇ. ئۇ مۆتىۋەر جامائەتنىڭ ھەر خىل پائالىيەتلىرىگە باشچىلىق قىلىدۇ، كىشلەر ئارىسىدا يۈز بەرگەن توقۇنۇشلارنى قائىدە- يوسۇن بىلەن ھەل قىلىدۇ. خەلق ئارىسىدا قائىدە- يوسۇنغا بوي سۇنۇش بەخىتلىك تۇرمۇشنىڭ، ئىشلىرىنىڭ قۇتلۇق بولۇشىنىڭ شەرتى دەپ قارالغاچقا، ھەر بىر ئىشنىڭ قائىدىدىن چەتنەپ كىتىشىگە يول قويۇلمايدۇ. شۇڭا، ئۇيغۇرلار << ئەلگە كىرسەڭ ئېلىڭچە، سۇغا كىرسەڭ بېلىڭچە >> دەپ، ھەر قانداق ئەلگە كىرگەندە ئۇلارنىڭ قائىدە- يوسۇنلىرىغا بوي سۇنۇشنى تەكىتلەيدۇ. ئاتا- ئانىلار پەرزەنىتلىرى تۇغۇلغاندىن تارتىپلا، قىز بولسا قىزلارغا خاس، ئوغۇل بولسا ئوغۇللارغا خاس قائىدە- يوسۇنلارنى ئۈگىتىدۇ. ھەتتا تاماق يىگەندە ئوڭ قول بىلەن يىيىش، ئۆيدىن تالاغا چىققاندا بوسۇغىدىن ئوڭ پۇتنى ئېلىپ چىقىش، ئۆيگە كىرگەندە، جامائەت سورۇنلىرىغا بارغاندا << ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم >> دەپ سالام بىرىشتىن تارتىپ ئولتۇرۇپ قوپۇشنىڭ ھەممە قائىدە- يوسۇنلىرىغىچە ئۈگتىدۇ ۋە ئۇلارغا ئادەتلەندۈرىدۇ. ئەگەر، ئاتا- ئانا ئۆز بالىسىنى ئۆز مىللىتىنىڭ قائىدە- يوسۇنلىرى بويىچە تەربىيلىمىگەن بولسا ئەيىپلىنىدۇ. قائىدە- يوسۇن ئۇقمايدىغان بالىلارنى جامائەتمۇ ئارىغا ئالمايدۇ. چۈنكى قائىدە- يوسۇن پەرزەنىتلەرنىڭ قەلبىدە ئەلگە نىسبەتەن ھۆرمەت، مۇھەببەت تۇيغۇسى ئويغىتىدۇ. قائىدە- يوسۇندىن چەتنىگەن پەرزەنىتنىڭ قەلبى ئەلدىن يىراقلاپ كىتىدۇ.

ئۆرپ- ئادەت، قائىدە- يوسۇن قەدىمكى ئۇيغۇر تىلىدا << تۆرۈ >> دەپ ئاتالغان. تۆرۈ دىمەك جەمئىيەت ئەزالىرىنىڭ ھەممىسى ئەمەل قىلىدىغان، ھۆرمەتلەيدىغان ئىجىتمائى قائىدە- تۈزۈم دىگەن مەنىنى بىرەتتى. شۇنىڭ ئۈچۈنمۇ بارا- بارا دۆلەتنىڭ قانۇن- تۈزۈملىرىمۇ << تۆرۈ >> دەپ ئاتىلىدىغان بولغان. يۈسۈپ خاس ھاجىپ تۆرۈنى ھەم دۆلەت قانۇنى مەنىسىدە، ھەم ئاۋامنىڭ قائىدە- يوسۇنى مەنىسىدە تىلغا ئالغان؛

9846.ئاژۇن بولدى ئاخىر تۆرۈ ئارتادى،
ئەسىزلەرىگ ئەدگۈ كۆرۈ ئارتادى.


( قائىدە- يوسۇن بۇزۇلۇپ، دۇنيا ئاخىرلاشتى، يامانلارنى كۆرۈپ، ياخشىلارمۇ ئاينىدى.)

1946.ئوغۇل- قىز كەمىشتى ئاتا ھۆرمەتى،
سۆكۈش بولدى ئەركە ئاۋچىغا ئاتى.


( ئوغۇل- قىز ئاتا ھۆرمىتىنى تاشلاشتى، << قېرى >> دىگەن نام ئەمدى ئۇلارغا ھاقارەت بولۇپ قالدى. )

2946.قامۇغ تەگشۈرۈلدى تۆرۈ ئۆڭدىلەر
قارالى ئۆرۈڭلى بىر ئۆك بولدىلەر.


( قانۇن- قائىدىلەر پۈتۈنلەي ئاستىن- ئۈستۈن بولۇپ كەتتى، ئاق بىلەن قارا ئارىلىشىپ كەتتى. )

يۇقۇرقى بايانلاردا تىلغا ئېلىنغان تۆرۈ ئىجىتمائى قانۇن ھىساپلىنىدىغان ئەنئەنىۋى قائىدە- يوسۇنلار ئىدى. يۈسۈپ خاس ھاجىپ بۇ يەردە ئەينى دەۋىردە قائىدە- يوسۇننىڭ بۇزۇلۇشى بىلەن زامان ئاخىرلاشقاندەك ھەممە نەرسە ئاستىن- ئۈستۈن بولۇپ كەتكەنلىكىنى؛ مىللەتنىڭ چوڭلارنى ھۆرمەتلەش، بىلىم ئىگىلىرىنى قەدىرلەشتىن ئىبارەت ئېسىل ئەنئەنىسى تەرك ئېتىلىپ، قېرىلار ھاقارەتلەنگەن ۋە خارلانغانلىقىنى تىلغا ئالىدۇ. ئۇ بۇلاردىن باشقا يەنە جەمئىيەتنىڭ قورغىنى بولغان قائىدە- يوسۇنلارنىڭ گۇمىران بولۇشى بىلەن يۈز بەرگەن نۇرغۇن بۇزۇلۇشلارنى تىلغا ئالغان؛ << قارا، مەي بىلەن يۈز يۇيىدىغان پاسىقلار باتۇر سانىلىدىغان، پىتنە- پاساتچىلار ئەر ئاتىلىدىغان، تەقۋادار، دىيانەتلىك كىشلەر مۇناپىق دەپ ئاتىلىدىغان بولدى. خەلقتىن ۋاپا كۆتۈرۈلۈپ، جاپا ئۈستۈنلۈكنى ئالدى. ئىشەنچىلىك ئادەمنى تاپقىلى بولماس بولۇپ كەتتى، كىشلەر ئارىسىدىكى يېقىنلىق پۇل- ئەمەل ئۈچۈنلا بولدى. ھەقىقەت ئۈچۈن توغۇرا ئىش قىلىدىغان قېنى؟ ئامانەتنىڭ نامىلا قالدى، ئۇنىڭغا ئەمەل قىلغۇچىلار قالمىدى. سودىگەرلەر ئامانەت مەجبۇرىيىتىنى ئۇنتۇدى. ھۈنەرۋەن ئۇستىلار نەسىھەتلەردىن ۋاز كەچتى. كىشلەرنىڭ ھەممىسى پۇلنىڭ قۇلى بولۇپ قالدى، كىمدە كۈمۈش بولسا شۇنىڭغا بويۇن ئەگدى. >> مانا بۇ مىللەتنىڭ قىممەتلىك ئەنئەنىۋى قائىدە- يوسۇنلىرى زاۋاللىققا يۈز تۇتقانلىقى سەۋەبلىك يۈز بىرىۋاتقان ئىجىتمائى تىراگىدىيە ئىدى. ئەسلىدە خەلق ئۆزىنىڭ قىممەتلىك يوسۇنى بويىچە چوڭلار ۋە ئاقىللىرىنى تۆرىگە ئالسا، ئىشنىڭ بېشى قىلسا، دانا مەسلىھەتلىرىگە ئاكتىپ ئاۋاز قوشسا، نۇرغۇن ئىشلاردا ئۇلۇغ مۇۋاپېقىيەتلەر قولغا كەلگەن بولاتتى.

ئۇيغۇرلاردا قەدىمدە<< ئەل قالار، تۆرۈ قالماس >> ( << تۈركى تىللار دىۋانى >>، 3- توم، 503- بەت ) دىگەن بىر ماقالە بار ئىدى. بۇ ماقالىدە تىلغا ئېلىنغان تۆرۈمۇ ئوخشاشلا قائىدە- يوسۇننى كۆرسىتىدۇ. مۇشۇ ماقالىدىن كۆرىۋىلىشقا بولىدۇكى، دۆلەت يوقالسىمۇ، قائىدە- يوسۇن يوقالمايدۇ، ئۇ ھاكىمىيەتنىڭ ئالمىشىشى بىلەن ئۆزگۈرۈپ كەتمەيدۇ. خەلق مەۋجۇت بولىدىكەن، شۇ خەلقنىڭ قائىدە- يوسۇنى مۇقەررەر مەۋجۇت بولىدۇ. ھەممىمىزگە مەلۇمكى، ئۇزاق تارىخى تەرەققىيات جەريانىدا ئۇيغۇرلارنىڭ تۈپ گەۋدىسى ئۆزگەرمىگەن بولسىمۇ، لېكىن ئېتنىك تەركىۋىگە نۇرغۇن تەركىپلەر ئارلىشىپ كەتتى. بۇ جەرياندا مىللەت بېشىدىن نۇرغۇن قىسمەتلەرنى ئۆتكۈزدى، بىر دەۋىردە قەد كۆتۈرگەن بولسا، يەنە بىر دەۋىردە تىز پۈكتى، شۇنداقلا نەچچە قېتىملىق دىىنى ئېتىقاد ئۆزگۈرۈشىنى بېشىدىن كۆچۈردى. ئەمما، بىر قىسىم قائىدە- يوسۇنلار شۇنچە زور ئۆزگۈرۈشلەر جەريانىدىمۇ ئۆزگۈرۈپ قالماي، ئەۋلاتمۇ- ئەۋلات داۋاملىشىپ دەۋرىمىزگە يىتىپ كەلدى. دىمەك، قائىدە- يوسۇنلىرىمىزنىڭ ئىزچىل داۋاملىشىشى بىلەن مىللىتىمىز نەچچە مىڭ يىللىق ئەگىرى- توقاي تارىخى مۇساپىدە ئۆز مەۋجۇتلۇقىنى ساقلاپ، بىر پۈتۈن گەۋدە سۈپتىدە مەۋجۇت بولۇپ كەلدى. چۈنكى، بىزنىڭ ئەنئەنىۋى قائىدە- يوسۇنلىرىمىز ھەر قايسى تارىخى باسقۇچلاردا مىللىتىمىز ئەزالىرىنى ئۆز ئاستىغا ئېلىپ، ئۇلارنىڭ ئۇيۇشۇش كۈچىنى ئۈزلۈكسىز ئاشۇرغان ئىدى.


قائىدە- يوسۇن مىللى مەۋجۇتلۇقنىڭ ئاساسى



قائىدە-يوسۇن بىر مىللەتنىڭ ئەڭ مۇھىم مەۋجۇتلۇق شەكلى، مىللى ئالاھىدىلىكىنىڭ نامايەندىسى، مەدەنىيلىك دەرىجىسىنى ئۆلچەيدىغان ئۆلچەم. ئۇ مىللەت ئەزالىرىنىڭ ماددى ۋە مەنىۋى پائالىيەتلىرىنى مۇئەييەن شەكىلگە ئىگە قىلىپ، ئۇلارنى مەلۇم بىر مەركىزى نوقتا ئەتىراپىغا ئۇيۇشتۇرىدۇ. چۈنكى، ئۇ مىللەتنىڭ تارىخى مۇساپىسىدە تەدىرىجى شەكىللىنىپ، بېيىپ، مۇكەممەللىشىپ، شۇ مىللەت ھاياتىنىڭ ئايرىلماس تەركىۋى قىسمىغا ئايلىنىپ كەتكەن. تارىختا قايسى مىللەت قائىدە- يوسۇنلىرىنى مۇكەممەللەشتۈرگەن ۋە ئۇلارغا ئەمەل قىلغان بولسا، شۇ مىللەت قۇدىرەت تاپقان؛ قايسى مىللەتنىڭ قائىدە- يوسۇنلىرى زەئىپلەشكەن بولسا، شۇ مىللەت زاۋاللىققا يۈز تۇتقان. قائىدە- يوسۇن مىللەتنىڭ ياشاش ئادەتلىرىنىڭ قىلىپلاشقان شەكلى بولۇش سۈپتى بىلەن، مىللەت ئەزالىرى قەتئى ئەمەل قىلىشقا تىگىشلىك مىزان ۋە ئىنتىزام ھىساپلىنىدۇ. ھەر بىر ئادەم تۇغۇلغاندىن كىيىن، ئۆزى مەنسۇپ بولغان قۇۋىمىنىڭ ئەزەلدىن داۋاملىشىپ كىلىۋاتقان قائىدە- يوسۇن چەمبىرىكىگە تەۋە بولىدۇ ۋە شۇنىڭ ئىچىدە تەربىيىلىنىپ، تەرەققى قىلىپ، ۋايىغا يىتىدۇ. ئادەم تۇغۇلۇپلا بۆشۈككە بۆلەنسە، ھايات مۇساپىسى ئاخىرلاشقاندا يەنە بىر بۆشۈككە بۆلۈنۈپ ئاخىرەتكە ئۇزۇتۇلىدۇ. بۇ جەرياندا ئۇ ئاتا- ئانىسىنىڭ ۋە قەمئىيەتنىڭ يىتەكلىشى ئارقىسىدا ئۆز قۇۋىمىغا تەۋە بارلىق قائىدە يوسۇنلارنى ئۈگۈنىدۇ. بىز ھازىر قائىدە- يوسۇنلۇق مىللەت دىگەن ئۇقۇمنى مەدەنىيەتلىك مىللەت سۈپتىدە قوللىنىمىز. قائىدە- يوسۇنغا ئەھمىيەت بەرمەيدىغان مىللەت دىگەندە، ئۇنى مەدەنىيەتسىز، ياۋايى مىللەت دەپ چۈشنىمىز. بىز كۆپۈنچە ھاللاردا بىر ئادەمنىڭ تەربىيە كۆرگەن - كۆرمىگەنلىكىنى، بىلىملىك ياكى بىلىملىك ئەمەسلىكى بىلەن ئەمەس، بەلكى قائىدە- يوسۇن بىلىدىغان- بىلمەيدىغانلىقى ۋە ئۇنىڭغا ئەمەل قىلىدىغان- قىلمايدىغانلىقى بىلەن ئۆلچەيمىز. بىز ئۇيغۇرلاردا يەنە مىللەتنىڭ قائىدە- يوسۇنلىرىدن يىراقلاشقان ئادەم گەرچە پىروففىسور، دوكتۇر بولۇپ كەتكەن تەقدىردىمۇ، ئۇنى ئاۋام ئارىغا ئالمايدۇ. قائىدە- يوسۇن مىللەتنىڭ ئۇيۇشۇشچانلىقىنى ئاشۇرۇدۇ، كىشلەرنىڭ مىللى روھىنى ئويغۇتىدۇ، چۈنكى ئۇنىڭغا كۈچلۈك مىللى روھ سىڭگەن بولىدۇ. قايسى مىللەتنىڭ قائىدە- يوسۇنى بارلىق مىللىت ئەزالىرى ئورتاق رىئايە قىلىدىغان مىزانغا ئايلانغان بولسا، ئۇنىڭ ئىچكى ئۇيۇشۇش كۈچى شۇنچە زور بولىدۇ.

كىشلەر دۇنيانىڭ قانداق يېرىدە بولمىسۇن، ئۆزىگە خاس مىللى قائىدە- يوسۇنلىرى ئارقىلىق باشقىلاردىن پەرىقلىنىپ تۇرىدۇ ۋە توپ بولۇپ ئۇيۇشالايدۇ. ئاددىيسى، بىر مۇسۇلمان<< ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم >> دىگەن سالىمى بىلەن دۇنيانىڭ ھەر قانداق قايلىرىدىن ئۆزىنىڭ دىنى قىرىنداشلىرىنى تاپالىغانغا ئوخشاش، ئۆزىنىڭ مىللى قائىدە- يوسۇنلىرى ئارقىلىق دۇنيانىڭ ھەر قانداق بۇلۇڭ- پۇچقاقلىرىدىن ئۆز مىللى قىرىنداشلىرىنى تاپالايدۇ.

ھەر بىر مىللەتنىڭ ئۆز داھىلىرىغا،قەھرىمانلىرىغا، ئالىم- تۆھپىكارلىرىغا ھۆرمەت بىلدۈرۈش يوسۇنى بولىدۇ. مەسىلەن، ئۇيغۇرلار قەدىمدىن تارتىپ مىللى قەھرىمانلىرى، تۆھپىكار ئالىملىرى ئۈچۈن ھەيۋەتلىك قەبىرە- گۈمبەزلەر ياساپ، ئۇلارغا تاۋاپ قىلىپ كىلىشكەن. بۇ مىللەتنىڭ ئىچكى قىسىمىدا << ئۇلۇغلارنى ئۇلۇغلىسا بەخىتلىك بولىدۇ >> دىگەن ئەقىدىنى بارلىققا كەلتۈرگەن. ئۇيغۇرلاردا << ئۇلۇغقا تېۋىنسا قۇت كىلۇر >> دەيدىغان قەدىمى بىر ماقالە بار. بۇ ئۇلۇغلارغا چوقۇنۇشنىڭ مىللەتنىڭ مۇھىم ئەنئەنىسىگە ئايلانغانلىقىنى چۈشەندۈرۈپ بىرىدۇ. دېمەك، قائىدە- يوسۇن مىللەت ئەزالىرىنى بىر گەۋدىگە ئايلاندۇرۇشتا ئىنتايىن مۇھىم رول ئوينايدۇ.

قائىدە يوسۇن كىشلەرنىڭ مەسئۇلىيەت تۇيغۇسى ۋە ئەخلاق قارشىنى يۇقۇرى كۆتۈرۈدۇ. قائىدە- يوسۇنغا سەل قارالسا، كىشلەرنىڭ ئەدەپ- ئەخلاق قارشى سۇسلىشىدۇ، مەسئۇلىيەتتىن سۆز ئاچقىلى بولمايدۇ. كىشلەر قائىدە- يوسۇن ئارقىلىق ئۆزىنى ئەخلاقى جەھەتتىن تاكامۇللاشتۇرۇپ، دۆلەت ۋە خەلقنىڭ مەنپەتىگە زىيان سالىدىغان، مىللەتنىڭ شەنىگە داغ كەلتۈردىغان يامان ئىش، يامان ھەركەتلەردىن ئۆزىنى چەكلەيدۇ.

ئەلكۈيى مىكرو بلوگ ئېچىلىش مۇراسىمى

كۆيۈمچان ئەزا

يارتىلىشىمىزدىك

UID
12641
يازما
113
تېما
2
نادىر
0
جۇغلانما
3294
تىزىملاتقان
2011-6-23
ئاخىرقى قېتىم
2012-7-23
توردا
11 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2011-7-17 13:00:56 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
رەخمەت سىزگە ، ھەممىمىز بىلىمىز دەپ گەپدانلىق قىلىدىغان  لىكىن تولۇق ئەمەل قىلىپ بولالمايۋاتقان بىر ياخشى تېمىنى يوللاپسىز...

... باشقىلار بۇ يەرگە باسقاندا ئاياع، بولىدۇ كۉل ئىزى ئۇلارعا نىشان. ئاحىرقى چوعلانى تءپىپ كۉللەردىن، كىيىنكى كارۋانلار ياقىدۇ گۉلحان.

UID
13295
يازما
6
تېما
2
نادىر
0
جۇغلانما
156
تىزىملاتقان
2011-7-17
ئاخىرقى قېتىم
2012-6-2
توردا
4 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2011-7-17 13:09:27 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بىز قائىدە -يۈسۇنغا بەكلا ئەھمىيەت بىرىمىز.  ئەلۋەتتە، ئاتا- بۇۋىمىز ئىشلىتىپ كەلگەن «قائىدىسىز ، ئەدەپسىز » ، «قائىدىلىك بالا» ئىبارىلىرى بۇ نوقتىنى تىخىمۇ ئىنىق چۈشەندۈرىشى مۆمكىن ، تىمىڭىزدىن تولىمۇ سۆيۈندۈم . يازمىڭىزغا تەشەككۈر

تاۋۇش

UID
12025
يازما
56
تېما
1
نادىر
0
جۇغلانما
1196
تىزىملاتقان
2011-6-5
ئاخىرقى قېتىم
2012-5-23
توردا
32 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2011-7-17 16:03:24 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
پولۇنى قولدا يەپ قويىمىز ھە ،  قومۇلدا ئوينىڭ تۆرى ، تۆرىگە ئوتسىلە ،  دىگەندەك سوزلەر  تۆرىخان ، ئاخۇن تورە تورۇكئايلا دىگەندەك ئىسملار بار

UID
3490
يازما
39
تېما
1
نادىر
0
جۇغلانما
1449
تىزىملاتقان
2010-7-19
ئاخىرقى قېتىم
2012-3-29
توردا
0 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2011-7-18 13:02:30 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
دادام قىززىق ئادەم ئىدى . ئىنىم كىچىك چاغلىرىدىلا ھەر كۈنى ئەتتىگەندە < ئەسسالامۇ-ئەلەيكۇم > دەپ كىرسە ئىككى موچەن بېرەتتى ئۇنداق سالام قىلمىغان كۈنى پۇل بېرىلمەيتتى . ئېسىمدە قېلىشچە دادام ھەممىزگە شۇنداق قىلغان . چوڭ بولدۇق لېكىن ھېچقايسىمىز باشقىلارغا < ئەسسالامۇ-ئەلەيكۇم > دىيىشنى ئۇنتۇپ قالمىدۇق .
  تېما ئىگىسىگە كۆپ رەھمەت .    بىز راستىنلا قائىدە -يوسۇنلۇق مىللەت.

Rank: 8Rank: 8

UID
2533
يازما
957
تېما
5
نادىر
0
جۇغلانما
42680
تىزىملاتقان
2010-6-4
ئاخىرقى قېتىم
2012-8-4
توردا
155 سائەت

ئىلغار باشقۇرغۇچى

يوللىغان ۋاقتى 2011-7-18 16:46:10 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
قەشقەرگە بارغاندا ئېسىل بىر دەرۋازىنىڭ ئۈستىگە «ئەسسىلامۇئەلەيكۇم» دەپ يېزىقلىق ئىكەن، شۇ كۈنى بىر كۈن ھاياجاندا يۈرۈپتىمەن...

ئۆتەر-كېچەر، يىلتىزى يوق بىر نېمىلەر ساڭا ئەسقاتمايدۇ.

كۆيۈمچان ئەزا

ئەتىكى مائارىپ ئۈچۈن داۋاملىق

UID
3725
يازما
330
تېما
8
نادىر
0
جۇغلانما
8351
تىزىملاتقان
2010-7-26
ئاخىرقى قېتىم
2012-8-9
توردا
50 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2011-7-18 16:56:24 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بىز شۇڭلاشقا ئۆز خاسلىقىمىزنى ساقلاپ تۇرىۋاتىمىز.

كۆيۈمچان ئەزا

نېمە يېزىشنى ئوي

UID
13028
يازما
231
تېما
3
نادىر
0
جۇغلانما
6801
تىزىملاتقان
2011-7-6
ئاخىرقى قېتىم
2012-7-30
توردا
42 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2011-7-18 18:24:47 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۇيغۇرلاردا بار ئۆزگىچە قائدە يۇسۇنلار ھەرقانداق بىر مىللەتتە يوق،لىكىن جەمىيەت تەرەققى قىلغانسىرى ،<<بىنالىشىش>>بىزدىكى نۇرغۇن قائىدە -يۇسۇنلارنى يەپ كىتىۋاتىدۇ.

UID
13396
يازما
2
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
62
تىزىملاتقان
2011-7-21
ئاخىرقى قېتىم
2012-2-5
توردا
0 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2011-7-21 15:14:06 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
توغرا بىز قائىدە– يوسۇنلۇق مىللەت ................ [s:3]

ھۆرىمەت قىلساڭ ھۆرىمەت تاپارسەن

دائىملىق ئەزا

ئىملا ساقچىسى!

UID
4227
يازما
651
تېما
26
نادىر
0
جۇغلانما
19703
تىزىملاتقان
2010-8-5
ئاخىرقى قېتىم
2012-8-8
توردا
75 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2011-7-22 00:35:18 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۇيغۇرلارغا  تۇرمۇش مەدەنىيەتىگە تەۋە بۇ قائىدە-يوسۇنلار بۆشۈكتىلا  سىڭىدۇ، بەلكىم ئانا سۈتى بىلەن سىڭىشى مۇمكىن، ئەمما باشقا مىللەتلەر نۇرغۇن نەرسىلەرنى مەكتەبتە ۋە جەمئىيەتتە ئۆگىنىدۇ! خەنزۇ مۇتەپەككۇرى، ئەدىب شۈن زىنىڭ تۆۋەندىكى ئەسىرىدن خەنزۇ خەلقىنىڭ 2000 يىللار ئىلگىرىكى دەپنە ئادەتلىرىنىڭ ئۆزگىچە ئىكەنلىكىنى بايقىدىم:

«مۇراسىم — تۇغۇلۇش بىلەن ئۆلۈمنىڭ مۇناسىۋىتىنى ئېھتىيات بىلەن بىر ياقلىق قىلماق، دېمەكتۇر. تۇغۇلۇش كىشىلىك ھاياتنىڭ ئىپتىداسى بولسا، ئۆلۈم كىشىلىك ھاياتنىڭ ئىنتىھاسىدۇر (ئاخىرلاشقانلىقىدۇر). بۇ خىل ئىپتىدا بىلەن ئىنتىھانى ياخشى بىر ياقلىق قىلغاندا ئادىمىيلىكمۇ تامامى مۇكەممەللىكىنى تاپىدۇ! شۇڭا، ئالىيجانابلار كىشىلىك ھاياتنىڭ ئىپتىداسىغا جىددىي-ئەستايىدىل مۇئامىلە قىلمىقى ۋە ئۇنىڭ ئىنتىھاسىغا ئېھتىيات بىلەن مۇئامىلە قىلمىقى ۋاجىبتۇرلەر. كىشىلىك ھاياتنىڭ بۇ خىل ئىپتىداسى بىلەن ئىنتىھاغسىغا باراۋەر مۇئامىلە قىلىش ئالىيجانابلار ئەسلىيەت ئەركانى  ھەم مۇراسىمنىڭ تەپسىلىي مىزانىدۇر. ئادەمنىڭ ھايات چېغىنى قەدىرلەپ ئۆلۈمىنىڭ ئېتىبارىنى قىلماسلىق ھايات ئادەمگە سېزىمى بار، دەپ قىلىنغان خۇشامەتگۇيلۇق بولسا ئۆلگەن ئادەمگە سېزىمى يوق، دەپ قىلىنغان ھۆرمەتسىزلىكتۇر، بۇ، پەسەندىلەرچە، بىدئەتلەرچە ئەسلىيەت ئەركانىدۇر، شۇنىڭدەك باشقىلارغا بولغان خىيانەتكارانە قەلبنىڭ ئەقەللىي ناماياندىسىدۇر.
ئالىيجانابلار مانا مۇشۇنداق باشقىلارغا بولغان خۇسۇمەت-خىيانەتكارانە دىلى بىلەن قۇللارغا، بالىلارغا مۇئامىلە قىلماقتىن نومۇس قىلىشى، شۇنىڭدەك ھەتتا مانا شۇنداق ئىپلاس دىلى بىلەن ئۆزى ئەزىزلىگەن پادشاھلار ۋە ئاتا-ئانىسىغا ئىقتىدا قىلىشى تېخىمۇ نومۇسسىزلىقتۇر! يەنە ئالايلۇق: ئۆلۈمنىڭ بىر قانۇنىيىتى بار، يەنى ھەر بىر ئادەم بىرلا قېتىم ئۆلۈدۇ ھەم بۇ ئۆلۈم زىنھار تەكرارلانمايدۇ، شۇڭا ۋەزىرلەرنىڭ پادشاھلارغا بولغان ھۆرمىتى، پەرزەنتلەرنىڭ ئاتا-ئانىغا بولغان ھۆرمىتى دەل مانا مۇشۇ چاغدا يۈكسەك پەللىگە يەتكەن بولىدۇ. شۇڭا تىرىكلەرنىڭ ھالىدىن خەۋەر ئالغۇچىلارنىڭ ساداقەتسىزلىكى، ھۆرمەتسىزلىكى قوپاللىقتۇر؛ ئۆلگەنلەرنى ئۇزاتقۇچىلارنىڭ ساداقەتسىزلىكى، ھۆرمەتسىزلىكى پىت كۆزلۈكتۇر. ئالىيجانابلار قوپاللىق بىلەن پىت كۆزلۈكنى كۆزگە ئىلمايدۇ ھەم پىت كۆزلۈكنى نومۇس، دەپ بىلىدۇ. شۇڭا پەرپۇغنىڭ جەسەد ساندۇقى يەتتە قەۋەت، پادشاھنىڭ بەش قەۋەت، تارخان-تۆرىلەرنىڭ ئۈچ قەۋەت، دانىشمەن-ئەزىمەتلەرنىڭ ئىككى قەۋەت بولمىقى قائىدىدۇر؛ شۇنىڭغا مۇناسىپ ھالدا ئۇلارنىڭ ئۆز نەسەب سالاھىيىتىگە، مەنسەپ دەرىجىسىگە لايىق لىباس-يېپىنچىسى جەھەتتىمۇ ئازدۇر-كۆپتۇر، قېلىن-نېپىز سان-سۈپىتى بولمىقى خۇسۇسىدىمۇ ئەسلىيەت مىزانى ھەم باردۇر، ھەممىسىنىڭ جەسەد ساندۇقى يوپۇقلىرى ۋە بۇ يوپۇقلارنىڭ گۈل-نەقىشلىرىدە نەسەب-مەنسەب دەرىجە پەرقلىرىمۇ باردۇر؛ بۇلار بىلەن ئۆلگەنلەرنى ئىززەت-ئېكرام كۆرسىتىپ بېزەش ئارقىلىق ئۇلارغا ھاياتلىق بىلەن ئۆلۈمنىڭ، ھاياتنىڭ ئاخىرلاشقان چېغى بىلەن باشلانغان چېغىنىڭ ئوخشاشلىقىنى ھېس قىلدۇرۇش، مانا شۇ ئىپتىدا بىلەن ئىنتىھا ئارقىلىق ئىنسانلارنىڭ ئارزۇ-ئىستەكلىرىنى قاندۇرۇش قەدىمكى مۇقەددەس پادشاھلارنىڭ ئەسلىيەت مىزانىدۇر، شۇنداقلا ساداقەتمەن ۋەزىر بىلەن ۋاپادار پەرزەنتنىڭ ئەڭ ئالىي دەستۇرىدۇر.پەرپۇغنىڭ ئۆلۈمى پۈتكۈل ئىقلىمنى ماتەمگە گىرىپتار قىلىدۇ، ئۇنى تارخان-تۆرىلەر جەم بولۇپ ئۇزاتماق بار. تارخان-تۆرىلەرنىڭ ئۆلۈمى دوست ئەللەرنى قايغۇغا سالىدۇ، شۇڭا ۋەزىرلەر جەم بولۇپ ئۇزاتماقلىق بار. ۋەزىرنىڭ ئۆلۈمى دۆلەت تەسەررۇپىنى ماتەمگە چۆمدۈرۈدۇ، ئۇلارنىڭ ئۆلۈمىنى پازىللارنىڭ جەم بولۇپ ئۇزاتماقلىقى بار. پازىللارنىڭ ئۆلۈمى بىر يۇرتنى ماتەم تۇمانلىرىغا دۇچار قىلىدۇ، ئۇلارنىڭ ئۆلۈمىنى دوست-بۇرادەرلىرى جەم بولۇپ ئۇزاتماقلىق بار. ئاۋام-رەئىيەتنىڭ ئۆلۈمى بولسا مەھەللە-كويلارنى ھازىدار قىلىدۇ، ئۇلارنىڭ ئۆلۈمىنى ئۇرۇغ-تۇغقان، خولۇم-خوشنىلار جامائەت بولۇپ ئۇزاتماقلىق بار. جازاغا تارتىلغان گۇناھكارلارنىڭ ئۆلۈمىنى ئۇرۇغ-تۇغقانلىرى، خولۇم-خوشنىلىرىنىڭ ئۇزىتىشى چەكلەنگەندۇر، پەقەت خوتۇن-بالىلىرىنىڭلا ئۇزىتىشى، جەسەد ساندۇقىنىڭ بىر ئىلىك قېلىنلىقتا بولمىقى، لىباس-يېپىنچىسىنىڭ ئۈچ يۈرۈش بولمىقى خۇسۇسىدا دەستۇر باردۇر، ئۇنداقلارنىڭ جەسەد ساندۇقىغا مەرسىيىلەر پۈتۈش چەكلەنگەندۇر، كۈندۈزى ئۇزىتىشقا بولماستۇرلەر، پەقەت گۇگۇم مەزگىلىدىلا ئۇزاتماقلىق بار، ئۇنىڭ ئۈستىگە ئۇلارنىڭ خوتۇن-بالىلىرى قارىلىق لىباسى كىيمەي ئادەتتىكى كىيىم-كېچەكلىرى بىلەنلا كۆمۈپ قويۇشلىرى شەرت، قايتىپ كەلگەندىن كېيىن يىغلاپ ھازا ئېچىشىغا، قارىلىق لىباسى كىيىشىگە بولماستۇرلەر، ئۇلارنىڭ ئۆلگۈچىنى يەرلىكىگە كۆمۈپ قويۇپلا كۈندىلىك تۇرمۇشىغا قايتماقلىقى بار، ئۆلگۈچىنى يەرلىكىدە قويۇپ بولۇپ ھېچ ئىش بولمىغاندەك يۈرۈۋەرمىكى شەرتتۇرلەر، مانا بۇ بىر گۇناھكار ئۆز جەمەتىگە، خوتۇن-بالىلىرىغا كەلتۈرگەن ئەڭ زور نومۇستۇر!»

كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

|شىركەت ھەققىدە ئەلكۈيى ھەققىدە| سەھىپىلىرىمىز| مۇلازىمەتلىرىمىز| ئېلان بىرىڭ| ئەلكۈيى چوڭ ئىشلىرى| نەشىر ھوقۇقى | ئالاقىلىشىش

Powered by Discuz! X2(NurQut Team) © 2006 - 2015 www.alkuyi.com All Rights Reserved
爱酷艺网络科技公司版权权益 نەشىر ھوقۇقى: ئەلكۈيى تور - تېخنىكا چەكلىك مەسئۇلىيەت شىركىتىگە تەۋە 新ICP备10001494号-1
شىركەت ئادرېسى : ئۈرۈمچى شەھىرى جەنۇبىي شىنخۇا يولى 835- نومۇر گۇاڭخۇي سارىي 13- قەۋەت ئې ئىشخانا
مۇلازىمەت قىززىق لىنىيە تېلىفۇن نومۇرى:3222515-0991 : : 8555525-0991   QQ: 285688588

رەسىمسىز شەكلى|يانفۇن|ئەلكۈيى تورى ( 新ICP备10001494号-1 )

چوققىغا قايتىش