قولاي تىزىملىك
ئىزدەش
بېكەت تەۋسىيەسى:
ئىگىسى: ilim-qiyi

فارابى خاتىرسىگە ئىلىم چاي

 تاقاش [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

11

تېما

2

دوست

2480

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   16%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  33787
يازما سانى: 165
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى: 32
تۆھپە : 766
توردىكى ۋاقتى: 93
سائەت
ئاخىرقى: 2016-6-25
يوللىغان ۋاقتى 2016-1-9 13:42:44 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ھۇما تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2016-1-9 22:33  

.
uyghuray

11

تېما

2

دوست

2480

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   16%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  33787
يازما سانى: 165
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى: 32
تۆھپە : 766
توردىكى ۋاقتى: 93
سائەت
ئاخىرقى: 2016-6-25
يوللىغان ۋاقتى 2016-1-9 13:58:53 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ھۇما تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2016-1-9 22:34  

.

1

تېما

10

دوست

3054

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   35.13%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  49995
يازما سانى: 361
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 7
تۆھپە : 882
توردىكى ۋاقتى: 67
سائەت
ئاخىرقى: 2016-7-12
يوللىغان ۋاقتى 2016-1-9 14:20:18 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئالدى بىلەن مەزكۇر تىمىنىڭ يوللانغىنىغا، بىزنى بىر ئەھمىيەتلىك پائالىيەتنىڭ ئۇچۇرى بىلەن تەمىنلىگىنىگە رەھمەت.
قارىسام بۇ تىمىغا خىلى-خىلى ئىجدىمائى پەنچى زىيالىلار توپلاشقان ئوخشايدۇ. شۇڭا تەخرىسىزلىك بىلەن، مانداقچە ئاڭلىغاندا قۇلاققا ئانچە خۇشياقمايدىغان، بىراق جىددى يۈزلىنىپ جاۋاب بىرىلمىسە بولمايدىغان بىر قانچە سوئال سوراپ باقاي:
1. ئۇيغۇرلۇق ھىسياتىمىز بىلەن فارابىنى ئۇيغۇر دىدۇق، بىراق، فارابىنىڭ ئۇيغۇر ئىكەنلىكى ھەققىدە زادى قانداق ئىلمى ئۆلچەم بىلەن دىئاگىنوز قويۇلدى؟
سوئالىمنى تەپسىلى دىگەندە، تۈركى مىللەتلەر دەۋا قىلۋاتقان فارابى تۇغۇلغان جاي، فاراب شەھرى ئۇيغۇر ئىلىدىن ناھايىتى يىراقتىكى، ئارال دىڭىزىنىڭ ياقىسىدىكى بىر جايكەن. ھازىر قازاقىستانغا قارايدىغان بىر ئۆلكە. ئۇنىڭ ئۈستىگە، تارىختا «فاراب» دەپ ئاتالغان شەھەردىن ئۈچى بار بولغان، نۆۋەتتە ئىتراپ قىلىنغىنى ئافغانىستاندىكى بىر پارىسلار شەھرىكەن.
ۋىكى تورىدا (https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Farabi) مۇنداق دەپتۇ:

Al-Farabi (/ˌælfəˈrɑːbi/; Persian: ابونصر محمد بن محمد فارابی‎‎ Abū Naṣr Muḥammad ibn Muḥammad Fārābī;[1] for other recorded variants of his name see below) , known in the West as Alpharabius[5] (c. 872[2] in Fārāb[3] – between 14 December, 950 and 12 January, 951 in Damascus),[3] was a renowned philosopher and jurist who wrote in the fields of political philosophy, metaphysics, ethics and logic. He was also a scientist, cosmologist, mathematician and music scholar.[6]

بۇ بايانلاردا فارابىنى راسا ماختاپتۇ، تەشەككۇرلەر.لىكىن تۆۋەندىكى بىر نۇقتا كىشىنى گۇمانغا سالىدۇ:
يەنى ئۇنىڭ پارىسچە ئىسمى «ناسىر مۇھاممەت ئىبىن مۇھاممەت فارابى» بولۇپ، ئۇنىڭ يەنە باشقىچە خاتىرلەنگەن ئىسىملىرىمۇ بار ئىكەن. مىلادى 877 يىلى تۇغۇلغان ئادەم بولۇپ، تۇغۇلغان ۋاقتى ئۇيغۇرلارنىڭ ئىسلامغا كىرىشىدىن بۇرۇن يۈز بەرگەننىڭ ئۈستىگە، ئىككى ئەۋلاد نامى ئاللىقاچان «مۇھاممەت» كە ئۆزگىرىپ بولغان ئىكەن.
ئۇيغۇرلار ئىسلامنى قوبۇل قىلىشنىڭ ئالدىدا نەدە يۈرۈپ «مۇھاممەت» ئىسىملىك كىشىلەر بولسۇن؟ ئەگەر فارابى ئۇيغۇر بولىسا، ئەڭ ئەقەللى بىر ئىش يا تارىمدىكى ئەينى دەۋىردە خاتىرلەنگەن يەرلىك كىشى ئىسىملىرىدا «مۇھاممەت» بولۇشى، يا بولمىسا قەدىمى ئورخۇن ئۇيغۇر-ئوغۇزلىرىدا «مۇھاممەت» نامى بولۇشى (بۇ پۈتۈنلەي مۇمكىن ئەمەستۇ) كىرەك. ئەكسىچە فارابىنىڭ بوۋسىنىڭ ئىسمى ئاللىقاچان «مۇھاممەت»كە ئۆزگىرىپ بولغان بولۇپ، بۇنىڭدىن ئۇنىڭ بوۋىسىنىڭ ئۇيغۇرلار ئىسلامغا كىرىشتىن تەخمىنەن يۈز يىل بۇرۇنلا مۇسۇلمان بولۇپ بولغانلىقىنى كۆرىۋالغىلى بولىدۇ.
ئاندىن ۋىكى ئىنسىكىلوپىدىيىسىدە فارابىنىڭ ئىتنىك كىملىكى ھەققىدە مۇنداق گەپ قىپتۇ:
According to the Oxford Encyclopaedia of African Thought "[...] because the origins of al-Farabi were not recorded during his lifetime or soon after his death in 950 C.E. by anyone with concrete information, accounts of his pedigree and place of birth have been based on hearsay [...]".[14]
..........
يەنى «ئوكىسفورىت ئافرىقا ئىديىلىرى ئىنسىكىلوپىدىيىسى»دە ئىيتىلىشىچە فارابىنىڭ كىلىپ-چىقىشى ھەققىدە ھىچنىمە دىيىلمىگەن بولۇپ، ھەتتا تۇغۇلغان ئورنى ھەققىدىكى ئۇچۇرلارمۇ ئىشەنچىلىك ئەمەسكەن.
يەنە مۇنداق گەپلەر باركەن:
As noted by Dimitri Gutas, Farabi has in a number of his works references and glosses in Persian and Sogdian (and even Greek but not Turkish).[1][19] Sogdian has also been suggested as his native language[20] and the language of the inhabitants of Fārāb.[21] Muhammad Javad Mashkoor argues for an Iranian-speaking Central Asian origin.[22] A Persian origin has been discussed by other sources as well.[23
يەنى، فارابى ئەينى دەۋىردە ئەرەپچە ئەسەر يازغان بولۇپ، نۇرغۇن سۆزلۈكلەرنى سوغدىچە ياكى پارىسچە، ھەتتا گىرىكچە مەنبەلەردىن كىرگۈزگەن، لىكىن تۈرىكچە سۆزلۈكلەر يوق. ئۇنىڭ ئۈستىگە فارابىنىڭ ئاتالمىش يۈرتى فاراب شەھرى مەيلى شەھەر نامى ياكى ئەينى دەۋىردىكى يەرلىك تىل جەھەتتىن بولسۇن شەرقى ئىران تىلىنىڭ بىر تارمىقى بولغان سوغدى تىلىدا سۆزلىشىدىغان جايكەن. يەنى فارابىنىڭ سوغدى بولۇش، ياكى مەركىزى ئاسىيالىق ئىران ياكى پارىس نەسىللىك كىشى بولۇش ئىھتىماللىقى چوڭكەن.
ئەندى ئۇنى تۈركى زات دىگەن دەۋاغا نىسبەتەن مۇنداق گەپلەر باركەن:
Turkic origin theory
Al-Farabi on the currency of the Republic of Kazakhstan

The oldest known reference to a Turkic origin is given by the medieval historian Ibn Khallikān (died in 1282), who in his work Wafayāt (completed in 669/1271) states that Farabi was born in the small village of Wasij near Fārāb (in what is today Otrar, Kazakhstan) of Turkic parents. Based on this account, some modern scholars say he is of Turkic origin.[24][25][26][27][28][29] Dimitri Gutas, an American Arabist of Greek origin, criticizes this, saying that Ibn Khallikān's account is aimed at the earlier historical accounts by Ibn Abī Uṣaibiʿa, and serves the purpose to "prove" a Turkic origin for al-Farabi, for instance by mentioning the additional nisba (surname) "al-Turk" (arab. "the Turk")—a nisba Farabi never had.[1] However, Abu al-Fedā', who copied Ibn Ḵhallekān, corrected this and changed al-Torkī to the descriptive statement "wa-kāna rajolan torkīyan", meaning "he was a Turkish man."[1] In this regard, Oxford professor C.E. Bosworth notes that "great figures [such] as al-Farabi, al-Biruni, and ibn Sina have been attached by over enthusiastic Turkish scholars to their race".[30]
يەنى فارابنىڭ تۈركى كىشى ئىكەنلىكى، فارابىغا بەك ئامراق تۈركى نەسىللىك ئىلىم ئەھلىلىرى تەرىپىدىن زورمۇ-زور تىڭىلغان دىگەندەك گەپلەر. بىلىشىمچە، فارابىنىڭ ئەڭ قابىل ئىككى شاگىرتى ئۇيغۇر بولۇپ، فارابىنىڭ «تۈرىكى» ئىكەنلىكى شۇ ئىككىسى تاپقان گەپمىش.
نۆۋەتتە قارساقمۇ، تۈركى مىللەتلەردە مەشھۇرسىراش ھاياجان ئىچىدە، بەزى مەشھۇر كىشىلەرنى تارىخ ياكى پاكىتقا قارىماي زورلاپ ئۆزىنىڭ قىلۋالدىغان خارەكتىر بەك كۈچلۈك. مەسلەن يۈسۈپ خاسھاجىپنى مىسالغا ئالساق، يۈسۈپ خاسھاجىپ ياشىغان دەۋىردە قىرغىزلار تىخى سېبىريىدىن كۆچۈپ كەلمىگەن. يەنى رۇسلارنىڭ تۈمىسكى شەھەر تارىخىغا مۇناسىۋەتلىك تارىخى خاتىرلەرگە قارىغاندا، قىرغىزلار تىخى 16- ئەسىرلەرگىچە تومىسكى شەھرىنىڭ شەرقى، مۇڭغۇلىيىنىڭ شىمالى، بايقال كۆلىنىڭ غەربى تەرپىدىكى رايوندا بولۇپ، يۈسۈپ خاس ھاجىپ تۇغۇلغان چاغدا ئۆتكەن مەھمۇت قەشقىرىنىڭ كىتابىدىمۇ قىرغىزلارنىڭ جۇغراپىيىلىك ئورنى «خاقانىيە» ئۆلكىسىدىن كۆپ يىراقتا. شۇنداق بولىشىغا قارماي، قىرغىزلار ھىچقانداق ئىلمى پاكىت ياكى ئاساسقا قارىماي يۈسۈپ بالاساغۇننى قەتئى ھالدا قىرغىز دەپ دەۋا قىلىدۇ. بەلكىم، فارابى ھەققىدىكى دەۋالارمۇ ئوخشاش خارەكتىرگە ئىگە بولۇشى مۇمكىن دەپ قارايمەن.
ئەگەر قىرىنداشلار ئىلمى پاكىتلار بىلەن كۆڭلۈمدىكى بۇ سوئاللارغا قانائەتلىنەرلىك جاۋاب بىرىۋەتكەن بولسا، كاللامدىكى شۆبھى يوقىلىپ، فارابىنىڭ تۈركى ياكى ئۇيغۇرلىقىغا قايىل بولغۇدەك جاۋابقا ئىرىشكەن بولسام دىگەن ئۈمىددىمەن.


1

تېما

10

دوست

3054

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   35.13%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  49995
يازما سانى: 361
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 7
تۆھپە : 882
توردىكى ۋاقتى: 67
سائەت
ئاخىرقى: 2016-7-12
يوللىغان ۋاقتى 2016-1-9 14:35:40 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
2. ئىككىنچى سوئالىم، تىمىدا دىيىلگەن مۇنۇ گەپكە مۇناسىۋەتلىك:

.......ئۇ پۈتكۈل ئوتتۇرا ئاسىيا خەلقىنىڭلا ئەمەس، جۈملىدىن  ئۇيغۇر  ئىدىيە تارىخىدىكى دەۋر  بۆلگۈچ  پەيلاسوپ،.........

بۇ گەپ تازا ئەستايىدىلسىزلىق بىلەن ئىيتىلىپ قالدىمۇ قانداق؟
دىمەككى، بىز فارابىنىڭ ئالەمگە مەشھۇر ئۇلۇغ پەيلاسوفلىقىنى ئىتراپ قىلىمىز، ھەم قول قويىمىز. لىكىن، رىئال تارىخقا سەمىيمىلىك بىلەن قارىغاندا، دەل فارابىدىن كىيىنكى ئوتتۇرا ئاسىيا پەلسەپە يۈزلىنىشى ۋە ئۇيغۇر خەلىقنىڭ پەلسەپە ئىديىسى كۆرىنەرلىك فارابى تەسىرگە ئۇچىرمىغاننىڭ ئۈستىگە، ھەتتا پۈتۈنلەي تەتىرسىچە يول تۇتقانلىقىنى كۆرۈۋىلىش تەس ئەمەس.
بۇنداق دىيشىمدىكى ئاساس شۇكى، مەن فارابىنىڭ ئەسەرلىرىنى ئانچە-مۇنچە ئوقۇش جەريانىدا ئۇنىڭ پەلسەپە ئىديىسىنىڭ پۈتۈنلەي باشقىچە ئىكەنلىكىنى، ئوتتۇرا ئاسىيالىقلار، جۈملىدىن ئۇيغۇرلارنىڭ 10-ئەسىردىن كىيىن، يەنى فارابى ۋاپاتىدىن كىيىن تۇتقان پەلسەپەۋى يۈزلىنىشىنىڭ پۈتۈنلەي باشقىچە ئىكەنلىكىنى كۆرۈپ يەتتىم. يەنى دىداكتىكا بىلەن ئەقىلىيلىقنى رەت قىلىشتىن ئىبارەت. يۈسۈپ خاسھاجىپ بوۋىمىزنىڭ كاتتا ئەسرى «قۇتادغۇبىلىك» تىمۇ بوۋىمىزنىڭ شۇنداق يۈزلىنىشتىن قاخشاپ تۇرۇۋاتقانلىقىنى كۆرۈپ يىتىش تەس ئەمەس.
شۇڭا قىزىقىش ئىچىدە سوراپ باقاي، مۇشۇ تىمىنى يازغۇچى، ياكى ئۈستىدە مەن بوياپ قويغان گەپلەرنى قلىغۇچى كىشىلەر، سىلەر فارابىنىڭ ئەسەرلىرىنى ئەقەللىسيسى بىرەر قىتىم ئەستايىدىل ئوقۇپ، مۇلاھىزە يۈرگۈزگەندىن كىيىن ئۇشبۇ سۆزلەرنى قىلىۋاتامسىلەر ياكى بۇ گەپلەرنى قارسىغا دەۋاتامسىلەر؟ ھەرقانچە قۇلاققا ياقىدىغان چىرايلىق گەپ قىلساقمۇ، ئىلىمگە بولغان ئەقەللى سەمىيميلىك كىرەكتۇ؟
ئەسكەرتىش:
مەن ھىچقانداق پاكىتقا خىلاپ ياكى ئىلمى بولمىغان گەپ سۆزلەرنى بۇ يەردە ئوتتۇرىغا قويمىدىم، دەل ئەكسىچە، ئۆزۈمنىڭ پىكىرلىرىنى ھەققانىيەتكە نىسبەتەن يىقىن، سەمىيمى-راسىتچىل  دەپ قارىغانلىقىم ئۈچۈن، ئوچۇق-ئاشكارە ئوتتۇرىغا قويدۇم. مەيلى مۇنازىرچىلەر بولسۇن، ياكى مۇنبەر باشقۇرغۇچىلىرى بولسۇن، مىنىڭ پىكىرلىرىمگە بىرتەرەپلىمە مۇئامىلىدە بولماي، قارشى پىكىرى بولسا ئىلمى مۇنازىرلەشسە، دىگەن ئۈمىددىمەن.


uyghuray

0

تېما

0

دوست

1114

جۇغلانما

تىرىشچان ئەزا

ئۆسۈش   11.4%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  42375
يازما سانى: 34
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 0
تۆھپە : 360
توردىكى ۋاقتى: 16
سائەت
ئاخىرقى: 2016-7-25
يوللىغان ۋاقتى 2016-1-9 15:06:07 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ھازىرئالىم بولماق ئ‍اسانلىشىپ ،بىرەرداڭلىق ئ‍الى مەكتەپنى پۈتتۈرسىلا ئ‍الىم بولىۋېرىدۇ ،تاىختا ئ‍الى مەكتەپتە ئ‍وقۇماي ئ‍الىملىق دەرىجىسىگە يەتكەنلەر نۇرغۇن ،چۈنكى ئ‍ۇلار ئ‍ىنسانيەتنىڭ تەرەققىياتى ئ‍ۈچۈن زورتۆھپە قوشقان،نۇرغۇن كەشپىياتلارنى بارلىققا كەلتۈرگەن شۇڭا ئ‍ۇنداقلارنى پۈتكۈل خەلىقئارائېتراپ قىلىدۇ ۋەھەممەكىشى تونۇيدۇ . لىكىن بىزدىكى ئ‍الىملارئالاھىدە خاسلىققا ئ‍ىگەئۇبولسىمۇ بىرمەيدان لىكسىيە سۆزلەيدۇئۆزىگەئۆزى تەخەللۇس قويىدۇ ئ‍ۆزىنى ئ‍ۆزى ئ‍الىم ئ‍اتايدۇ .لىكىن بۇنداق ئ‍الىمنى كىم ئ‍ېتراپ قىلىدۇ؟ مۇشۇتوريۈزىدىكى نەچچىمىڭ ۋە ئ‍ۆزىنىڭ كەسىپداشلىرىدىن باشقاكىم تونۇيدۇ؟نىمىسىگە ئ‍ۆزىنى ئ‍الىم دەپ ئ‍اتايدۇ؟

2

تېما

3

دوست

6710

جۇغلانما

تۆھپىكار ئەزا

ئۆسۈش   34.2%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  38188
يازما سانى: 811
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 9
تۆھپە : 1950
توردىكى ۋاقتى: 132
سائەت
ئاخىرقى: 2016-8-4
يوللىغان ۋاقتى 2016-1-9 15:23:25 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ھۇما يوللىغان ۋاقتى  2016-1-9 13:58
mirza1 ئەپەندى، يەنىلا مەن جاۋاپ بېرەي؛ «ئابدۇشۈكۈرمۇھەم ...

قانداق ئ‍ىش بولغۇيتى ئ‍ۇ شۇنچە مۇھىم ، نېمىشقا كىچىكىپ قالغانسىز ؟ بۇ ئ‍ىككى سورۇننىڭ بىر كۈنگە بەلگىلىنپ قېلىشى شۇنچە خەتەرلىك ئ‍ىشما ؟ بۇ يا ئ‍ىككى دۆلەتنىڭ مەخپى يىغىنى بولمىسا ئ‍ۆزباش ئ‍ەپەندى ئ‍ابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىن ئ‍ەسەرلىرىنى تەتقىق قىلىشقا ئ‍ەرزىمەيدۇ دىگەن گەپنى قىلمىغاندۇ تېخى ، سىز قەستەن گەپ تپىۋاتىسىزغۇ دەيمەن ، بۇ دۇنيا ئ‍ەزەلدىن شۇنداق بەزىلەر ئ‍ۆي سېلىش مەقسىتىدە دەرەخ كىسىدۇ بەزىلەر ئ‍ورمان بەرپا قىلىمىز دەپ كۆچەت تىكىدۇ ، ھەر كىمنىڭ ياشاشتىكى مەقسەتلىرى ئ‍وخشىمايدۇ ،

2

تېما

3

دوست

6710

جۇغلانما

تۆھپىكار ئەزا

ئۆسۈش   34.2%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  38188
يازما سانى: 811
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 9
تۆھپە : 1950
توردىكى ۋاقتى: 132
سائەت
ئاخىرقى: 2016-8-4
يوللىغان ۋاقتى 2016-1-9 15:34:20 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ھۇما يوللىغان ۋاقتى  2016-1-9 13:58
mirza1 ئەپەندى، يەنىلا مەن جاۋاپ بېرەي؛ «ئابدۇشۈكۈرمۇھەم ...

نېمىگە ئ‍اساسلىنىپ تۇرۇپ فارابىنىڭ قاراشلىرنى مۇھاكىمە قىلغاندا ئ‍ابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىننى تىلغا ئ‍الىمىز ئ‍ابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىن فارابىغا تەسىر كۆرسەتكەنمۇ ؟

1

تېما

0

دوست

2293

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   9.77%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  25692
يازما سانى: 53
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2
تۆھپە : 746
توردىكى ۋاقتى: 196
سائەت
ئاخىرقى: 2016-5-4
يوللىغان ۋاقتى 2016-1-9 15:37:46 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئىت ئۈرەر ،كارۋان يۈرەر،قايىتماس ئىزىدىن ئارسىلان

باشقىلارنىڭ پىتنە پاساتلىرىدىن توختاپ قالماي ئېلىم چېيى ئۆتكۈزگەنلەر گە رەخمەت
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | دەرھال تىزىملىتىش

Powered by Discuz! X2.5(NurQut Team)

( 新ICP备06003611号-1 )