查看完整版本: [-- دانىش ئەپەندىگە ياشارنىڭ دەيدىغانلىرى --]

تەۋپىق مۇنبىرى -> مۇھاكىمە خاراكتىرلىك ئەسەرلەر -> دانىش ئەپەندىگە ياشارنىڭ دەيدىغانلىرى [打印本页] 登录 -> 注册 -> 回复主题 -> 发表主题

yaxar 2012-05-01 01:34
دانىش ئەپەندىگە ياشارنىڭ دەيدىغانلىرى
ئابدىغىنى ئابلىمىت (ياشار)
بىلىشىمچە بۈگۈكى زامان ئۇيغۇر ئەدەبىياتىدا "ئىللەت تۈزەلمەي مىللەت تۈزەلمەس" دىگەن تىمىدا، پەخىرلىك ئالىمىمىز ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىن ئەپەندى، ھەقىقى مەنىدىكى زىيالىلارغا خاس بۇرۇچ تۇيغۇسى بىلەن، پۈتكۈل مىللەت كوللىكتىۋىنىڭ ئىستىقبالىغا مەسئۇل بولۇش ئىستىگى، ئۇيغۇرلارنىڭمۇ دۇنيادىكى ئىلغار مىللەتلەر قاتارىدىن ئورۇن ئىلىشىنى تىزراق رىئاللىققا ئايلاندۇرۇش ئارزۇسىدا تۇنجى قىتىم قەلەم تەۋرىتىپ، ئۇيغۇرلارنىڭ روھىيەت قۇرۇلمىسىغا دائىر تەتقىقاتىنى ئەڭ بۇرۇن باشلىغان ۋە يۇكسەك پەللگە كۆتۇرۇپ، ئۆزگىچە ئۇسلۇپ ياراتقان. پەخىرلىك ئالىمىمىز ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىن ئەپەندى ئۆز خەلقىنىڭ روھىيىتىدىكى نۇقسانلارنى بايقاش ۋە ئېچىپ تاشلاش جەھەتتە كۆپلىگەن ئىزدىنىشلەرنى ئېلىپ بېرىپ "مىللى مەدەنىيەت راۋاجلىنىشىدىكى بىر مۇھىم قانۇنىيەت "، "ھەسەتخورلىقنىڭ ئون چوڭ كاساپىتى"، "ئەنئەنىۋى ئاڭ ۋەزامانىۋى ئاڭ"، "تارىخ ھەققىدە ئويلۇنۇش- مىللەتلەر تەرەقىياتىنىڭ ئېھتىياجى"، "ياشلار ۋە ئېقتىدار قىممىتى"، "ئوخشىمايدىغان ئىككى خىل مىىللى ئويغۇنۇش"، "ھەشەمەتخورلۇق ۋە قۇرۇق شۆھرەت"، "مىللى مائارىپ ۋە نەزەرىيىۋى تەپەككۇر" ، "كىلاسسىك مەدەنىيەت ۋە نەزەرىيىۋى تەپەككۇر" ، "ياتلاشقان ئىنسسان ۋە ياتلاشقان ئەقىل پاراسەت"، "ھەسەتىخۇرلۇق ھەققىدە ھەسرەتلىك خىياللار"، "مىللەتنىڭ بىرلىك ھەمدە ملىگى ۋە يۇرتۇۋازلىق يەملىكى"، "روھنى ساغلاملاشتۇرۇش مىللەتنى گۇللەندۇرۇشنىڭ مۇقەددىمىسى"، "ھازىرقى جاھان مەدەنىيەت تۇزۇلمىسىدىكى پاجئىەلىك زىدىيەت"، " مىللەتلەرنىڭ ئۆز ئۆزىنى بىلىشى ۋە سوتسىيالىستىك مەدەنىيەت ئۈچ بۇرجكى"، " كەلگۇسى مۇشۇ يەردىن باشلىنىدۇ "، "تىل قۇدىرىتى تىل پەزىلىيىتى بىلەن"، "يىپەك يولىدىكى يېڭى سەھىپە ۋە تۆگە قۇش روھى"، "ئەنئەنىۋى ئاڭ گۇگۇمدىكى ئۇيقۇ ، زامانىۋى ئاڭ سەھەردىكى ئويغۇنۇش"، "روھىيەت ۋەمەدەنىيەت " .....  قاتارلىق ماقالىلىرىنى ئېلان قىلىپ، بۇ جەھەتتىكى بوشلۇققا ئۇل سالدى، ۋە بۇ بىر قاتار ماقالىلىرى ئارقىلىق ئۇيغۇرلارنىڭ روھىيەت قۇرۇلمىسىغا دائىىر تەتقىقاتى ئارقىلىق مىللەت پىسخىكىسىدىكى نۇقسانلارنى چۆرىدەپ تەنقىت ۋە ئۆز- ئۆزىنى تەنقىت قىلىش دولقۇنىنى قوزغىغان ئىدى، شۇندىن ئىتىۋارەن بۇ تىمىدا قەلەم تەۋرەتكەنلەر خىلى كۆپ بولغان بولسىمۇ، بىراق ئالىمنىڭ بۇ تىمىسىغا ۋارىسلىق قىلىپ، ئىزچىللىقنى تا ھازىرغىچە ساقلاپ كەلگىنى ۋە تەسىرى بىرقەدەر زور، نەتىجىسى مول ۋە گەۋدىلىك بولغىنى ئىجتاھاتلىق يازغۇچىمىز ئەختەم ئۆمەر ئەپەندى بولدى، ئەختەم ئۆمەر ئەپەندىنىڭ بۇ جەھەتتىكى ساداقىتىگە ھەرگىزمۇ كۆز يۇمۇشقا بولمايدۇ، ئەختەم ئۆمەر ئەپەندى مۇشۇ خىل تىمىدىكى يازمىلىرىدا گەرچە بەزى گەپلەرنى سەل كۆتۈرۈپ، مۇبالىغە قىلىۋەتكەن بولسىمۇ، مىنىڭچە بۇ گەپلەر (بولۇپمۇ "50 يىلدىن كېيىن ئۇيغۇرلار يوقايدۇ" دېگەنگە ئوخشاش بەزى كۆپتۈرۈپ ئوتتۇرىغا قويۇلغان ھۆكۈملەر) ھەرگىزمۇ ئىجتاھاتلىق يازغۇچىمىز ئەختەم ئۆمەر ئەپەندىنىڭ ئاغزىدىن مەسئۇلىيەتسىزلىك بىلەن مۇنداقلا چىقىپ كەتكەن گەپ بولماستىن، بەلكى كۈچلۈك مەسئۇلىيەتچانلىق تۇيغۇسى بىلەن قايتا- قايتا ئويلىنىپ، پۈتكۈل مىللەتنىڭ روھىيىتىدە بىر قىتىملىق سىلكىنىش، چۆچۈش ۋە ئىللەتتىن قول ئۈزۈش ئىرادىسىنى تىكلىشىگە تۈرتكە بولۇش ئىستەك- ئارزۇسى بىلەن ئوتتۇرىغا قويۇلغان.
ئەمدى تەۋپىق مۇنبىرىمىزدىكى ئۆزىنىڭ سالمىقى ئېغىر، پىكرى چوڭقۇر، ئىلمىي قىممىتى يۇقرى يازمىلىرى بىلەن مۇنبەرگە كىرگىنىگە ئۇزۇن بولمىغان بولسىمۇ مۇنبەرداشلارنىڭ ئىتىراپ قىلىشى ۋە ھۆرمىتىگە ئىرىشكەن دوستىمىز مۇھەممەت مەتنىياز دانىش ئەپەندىنىڭ "ئەختەم ئۆمەرگە دانىشنىڭ دەيدىغىنى" ناملىق تىمىسىغا كەلسەك مەزكۇر يازمىدا مۇھەممەت مەتنىياز دانىش ئەپەندىمۇ مىللەتنى سۆيۈش، مىللى غۇرۇرنى قوغداش مەيدانىدا تۇرۇپ پىكىر بايان قىلغان بولسىمۇ لىكىن ماڭا دوستۇم مۇھەممەت مەتنىياز دانىش ئەپەندىنىڭ ماقالىدا ئوتتۇرىغا قويۇلغان قاراشلىرى ئۇزۇن مۇددەتلىك تەتقىقاتىنىڭ يەكۈنى بولماستىن، بەلكى ئەختەم ئۆمەر ئەپەندىنىڭ "سۆزلەشتىكى ئۈچ ئادەت" مەۋزۇلۇق ئەسىرىنى ئوقۇغاندىن كېيىنكى بىردەملىك ھاياجىنىنىڭ نەتىجىسىدەك تەسىر بەردى.
ئەلۋەتتە بىردەملىك ھاياجىنىنىڭ نەتىجىسىنىڭ ئۇزۇن مۇددەتلىك تەتقىقاتىنىڭ يەكۈنىدەك مۇكەممەل، تەۋرەنمەس بولىشى ناتايىن، شۇڭا دوستۇم مۇھەممەت مەتنىياز دانىش ئەپەندىنىڭ "ئەختەم ئۆمەرگە دانىشنىڭ دەيدىغىنى" ناملىق تىمىسىدا ئوتتۇرىغا قويغان قاراشلىرىغا قارىتا بىرنەچچە ئىغىز پىكىر بايان قىلغۇم كەلدى، مەخسىدىم دوستۇم مۇھەممەت مەتنىياز دانىش ئەپەندى بىلەن بەزى مەسىلىلەر توغرىسىدا ئورتاقلىشىش.
دانىش ئەپەندى مەزكۇر تىمىڭىزدا تەكىتلەپ ئۆتكىنىڭىزدەك "ھەرقانداق نەرسىنىڭ ياخشى، يامان ئىككى تەرىپى بولىدۇ" ئەلۋەتتە ھەرقانداق ئىشنىڭمۇ ئوخشاشلا ياخشى، يامان ئىككى تەرىپى بولىدۇ، سىزنىڭچە مۇشۇ ھۆكۈمگە ئاساسلىنىپلا ھىچ ئىش قىلماي بىر چەتتە قاراپ تۇرۇش كىرەكمۇ؟ ئەمەلىيەتتە ھىچ ئىش قىلماي بىر چەتتە قاراپ تۇرۇشمۇ بىر ئىش، بۇ ئىشنىڭمۇ ئوخشاشلا ياخشى ۋە يامان تەرىپى بار، ياخشى تەرىپى قىلمىغان ئىشنىڭ يامان نەتىجىسى كۆرۈلمەيدۇ، ھىچ كىمنى خاپا قىلمايدۇ، ئەلۋەتتە خوشمۇ قىلمايدۇ، يامان تەرىپى بولسا ھىچ ئىش قىلماي بىر چەتتە قاراپ تۇرغاندا بولسا "ئىشلىگەننىڭ يۈزى يورۇق، ئىشلىمىگەننىڭ يۈزى چورۇق" دىگەن ھىكمەتتە كۆرسىتىلگىنىدەك تىگىشلىك نىسىۋىدىن قۇرۇق قالىدىغان، باشقىلارنىڭ قولىغا قاراپ قالىدىغان، مۇھتاجلىقتا بويۇن قىسىلىپ قالىدىغان گەپ، شۇڭا مىنىڭچە بولغاندا يەنىلا دادىل بولغان ياخشى، بۇ جەھەتتە ئەختەم ئۆمەر ئەپەندىنى ئۈلگە قىلىشقا ئەرزىيدۇ.
ئەمدى ئەختەم ئۆمەر ئەپەندىنىڭ "ئەاللىك يىلدىن كېيىن ئۇيغۇرلار يوقايدۇ" دېگەن سۆزىگە كەسەك، ئەختەم ئۆمەر ئەپەندى "ئەاللىك يىلدىن كېيىن ئۇيغۇرلار يوقايدۇ" دېگەن مەزمۇندىكى قارىشىنى ئوتتۇرىغا قويغاندا راستىنلا ئەاللىك يىلدىن كېيىن جاھاندا بىرمۇ ئۇيغۇر قالمايدۇ دەپ قارىغانمىدۇ؟ تۇرپانلىق 12 ياشلىق بىر ئوقۇغۇچى "شىنجاڭ مەدەنىيىتى" ژورنىلىدا ئېلان قىلغان ئوبزۇردا ئىشلىگەن ھىساپنى ئەختەم ئۆمەر ئەپەندى ئىشلىيەلمىگەن بولغىيمىدى، مىنىڭچە ئەختەم ئۆمەر ئەپەندى دەل تىخىمۇ كۆپ تۇرپانلىق، خوتەنلىك، قەشقەرلىك، ئاتۇشلۇق.... 12 ياشلىق، 120 ياشلىق ئۇيغۇرنىڭ  ئاكا (ئۇكا)، سىز ئەللىك يىلدىن كېيىن ئۇيغۇرلار يوقايدۇ، دەپسىز. مەن ھازىر 12 ياشقا كىردىم (نەۋرەم ھازىر 12 ياشقا كىردى)، يەنە 50 يىلدىن كېيىن 62 ياشقا كىرىمەن(كىرىدۇ). شۇ چاغدا ئىككىمىز (ئىككىڭلار) ھايات بولساق (بولساڭلار)، مەن (نەۋرەم) ئالدىڭىزغا بېرىپ، سىز ئەينى چاغدا 50 يىلدىن كېيىن ئۇيغۇرلار يوقايدۇ، دېگەن. مانا مەن ئۇيغۇر دېمەيدىغان بولسام (بولسا) " دىيىشىنى ئارزۇ قىلغىنى ئەختەم ئۆمەر ئەپەندىنىڭ ئەسەرلىرىدە ئىپادىلىگەن ئىددىيىسى، غۇرۇرى ۋە ئىقتىدارىغا تىخىمۇ ئۇيغۇن كىلىدۇ.
ئۆزىدىن سەل- پەل ئۈمىدسىزلىنىپ قېلىۋاتقان، كۆڭلى يېرىم مىللىتىمىزگە نېمىلەرنى دېيىشىمىز كېرەك ئىدى دىگەن مەسىلىگە كەلسەك، مىنىڭچە يەنىلا ئۈمىدسىزلىنىشنىڭ مەنبەسى ۋە ئۇنىڭدىن قۇتۇلۇشنىڭ يولىنى يوشۇرماي كۆرسىتىپ بىرىش كىرەك، چۈنكى رىئاللىقنى توغرا تونىغاندىلا ئاندىن ئۇنىڭغا يۈزلەنگىلى ۋە ئۇنى ئۆزگەرتكىلى بولىدۇ، نۆۋەتتىكى ئەھۋالدا تەنقىتتىن مۇستەسنا ماختاش، مەدھىيىلەر ئۇيقۇ دورىسىنىڭ رولىنى ئوينايدۇ، مەن ئۆزىدىن سەل- پەل ئۈمىدسىزلىنىپ قېلىۋاتقان، كۆڭلى يېرىم مىللىتىمىزگە نېمىلەرنى دېيىشىمىز كېرەكلىكى مەسىلىسىدە ئەختەم ئۆمەر ئەپەندى ئۆز بۇرچىنى  ئاساسەن ياخشى ئادا قىلدى دەپ قارايمەن.
ئەختەم ئۆمەر ئەپەندىنىڭ "سۆزلەشتىكى ئۈچ ئادەت" دېگەن ئەسىرىدىكى غەيۋەت مەسىلىسىگە كەلسەك خۇددى يۇقارقى تىمىڭىزدا ئەسكەرتىپ ئۆتكىنىڭىزدەك «غەيۋەتخورلۇق ناھايىتى يامان ئىللەت. ئىسلام دېنىدا غەيۋەتخورلۇقنى زىنا قىلىشقاندىن ئېغىر گۇناھ ھېساپلايدۇ. ئىلىم- پەندىمۇ بۇنى ئىنتايىن ئەخلاقسىزلىق سانايمىز». شۇنداق تۇرۇپ يەنە نىمە ئۈچۈن "غەيۋەتخورلۇقنىڭ ئىسلام دىنىغا ئىتىقات قىلمايدىغان مىللەت كىشىلىرىدە تېخىمۇ ئەۋجى ئالغان" لىقى. "غەيۋەتخورلۇقنى زىنا قىلغاندىن ئېغىر گۇناھ دەپ ھېساپلايدىغان مىللىتىمىزنىڭ غەيۋەتخورلۇقتا ساۋاپ ۋە گۇناھنى بىلمەيدىغان مىللەت كىشىلىرىنىڭ قولىغا سۇمۇ قويۇپ بېرەلمەيدۇ" غانلىقىنى دەستەك قىلىپ، "غەيۋەتخورلۇقنى زىنا قىلغاندىن ئېغىر گۇناھ دەپ ھېساپلايدىغان مىللىتىمىز" نىڭ غەيۋەتخورلۇقتا ساۋاپ ۋە گۇناھنى بىلمەيدىغان مىللەت كىشىلىرىدىن ئاشۇرىۋەتمەي، غەيۋەتنى ئۇلاردەك خەلقارالاشتۇرماي "ئون نەچچە ئادەم" ئارىسىدا، قىسمەن دائىرىدە قىلىشىنى ئەخلاق ئۆلچىمىمىزگە ئۇيغۇنلاشتۇرىمىز، ئەجەبا "ئون نەچچە ئادەم" ئارىسىدا، قىسمەن دائىرىدە قىلىنغان غەيۋەت غەيۋەت ئەمەسمۇ؟، "ئون نەچچە ئادەم" ئارىسىدا، قىسمەن دائىرىدە قىلىنغان غەيۋەت زىنا قىلغاندىن ئېغىر گۇناھ دەپ ھېساپلانمامدۇ؟ مىنىڭچە "قىتىق ئىچكەنمۇ ئوغرى، تاۋاق يالىغانمۇ ئوخشاشلا ئوغرى"، شۇڭا ئەقىدىمىزدە چەكلەنگەن ھەرقانداق ئىشنى ئازراق قىلىشقا تەشەببۇس قىلىشقىمۇ، رىغبەتلەندۈرۈشكىمۇ بولمايدۇ.
ئاخىرىدا سىزنىڭ ئەختەم ئۆمەر ئەپەندىگە بەرگەن "لۇشۈن ئەلدىكى ئىللەتنى كۆرسىتىپ بېرىش بىلەنلا قالماي، نۇقتىنەزىرىنىڭ دەل ئۇچىنى شۇ ئىللەتنى پەيدا قىلغۇچى تۈپ ئامىللارغا قاراتقان. سىزمۇ مىللىتىمىزدىكى ئىللەتلەرنى كۆرسىتىپ بېرىش بىلەنلا چەكلىنىپ قالماي، شۇ ئىللەتلەرنى مەسىلەن: بىزدىكى غەيۋەتخورلۇقنىڭ نېمە ئۈچۈن پەيدا بولۇپ قالغانلىقىنى ئىنچىكىلەپ ئويلاپ بېقىڭ" دىگەن تەكلىۋىڭىزگە تامامەن قوشۇلىمەن، شۇنىڭ بىلەن بىرگە بۇ مەسىلىنى يالغۇز ئەختەم ئۆمەر ئەپەندىنىڭ ئويلىنىشىغىلا ھاۋالە قىلىپ مەسئۇلىيەتتىن ئۆزىمىزنى قاچۇرساق مۇۋاپىق بولمايدۇ دەپ قارايمەن، مىنىڭچە مۇشۇنىڭغا ئوخشىغان مەسىلىلەر توغرىسىدا پۇتكۈل مىللەت توپىدا، ھىچ بولمىغاندا زىيالىلار توپىدا، تىخىمۇ مۇھىمى بىزگە ئوخشاش ئادەم تەربىيەلەيدىغان ئوقۇتقۇچىلار ئارىسىدا تىخىمۇ چوڭقۇر، تىخىمۇ ئەتراپلىق ئويلىنىش بولىشى كىرەك.

gulhan 2012-05-01 12:05
مۇنازىرە تاماشىبىننىڭ تەپەككۈرىنى ئاچىدىغان ئىلىم دەللىلەش سورىنىدۇر.
مۇنبەردە  بۇ مۇنازىرىنى كۆرگۈچى بولغۇنىمدىن خوشمەن. چۈنكى ئاقىللار بىلەن
<<ھەم داستىخان>> بولۇشمۇ  ياخشى بىر پۇرسەت.

uzqak 2012-05-01 16:29
ياشار مۇئەللىمنىڭ بۇ يازمىسىنى كۆرۈپ مۇنازىرىچى پەقەت مۇنازىرە ئەخلاقى بىلەنلا  مۇنازىرىنى باشقىلارغا تېخىمۇ نەپ ئېلىپ كېلىدىغان نىممەت داستىخىنىغا ئايلاندۇرالايدۇ  ( خاتىرەمدىن  )  دېگەن سۆزنىڭ مەنىسىنى چۈشەنگەندەك بولدۇم . تەۋپىقتە ئۆزئارا ھۆرمەت ۋە ئۆگۈنىشنى ئالدىنقى ئورۇنغا قويغان نۇرغۇن قېرىنداشلارنىڭ بولىشى بىزنى بۇ مۇنبەرگە ماگىنىتتەك تارتىپ تۇرۇدۇ.
مەيلى قانداق يازايلى قانداق تەھلىل قىلايلى ھۆرمەتكە سازاۋەر يازغۇچىمىز ئەختەم ئۈمەرنىڭ ئويغۇرغا كۆيگەن يۈرىكى ھەممىمىزگە تۇنۇش. ...
قىسقىسى بىزنىڭ باش قاتتۇرۋاتقىنىمىز ئوخشاش بىر ئىش ، مىللەتنى سۆيۈش ئۇنى ئۇلۇغلاش .
غەيۋەت دېگەن نېمە؟-[ غەيۋەت ]ئى [ئە] بىراۋ توغرۇلۇق باشقا بىر كىمگە قىلىنغان يامان گەپ؛ ئارقىدىن قىلىنغان گەپ، سۆز-چۆچەك:
غەيۋەت قانداق كېلىپ چىقىدۇ ؟
شەخسلەر ئوتتۇرسىدىكى غېيۋەتلەر؛
باراۋەر مۇئامىلىدە بولماسلىق ،كۆرەلمەسلىك ، ھەسەتخورلۇق مەلۇم ئىشنىڭ ماھىيىتىنى بىلمەسلىكتىن كېلىپ چىقىدۇ. ( ناۋادا ئەرز، شىكايەت بىلەن غەيۋەت ئۇقۇمى ئارلىشىپ كەتسە مۇرەككەپلىك كېلىپ چىقىپ ئەسلىدە توغرا قىلغان تەرەپ ئوۋالچىلىق تارتىپ قىلىشى مۇمكىن)
مەھەلىۋى غەيۋەت ؛
گۇروھۋازلىق ئاساس قىلىنغان ياكى نوپۇز ئاساس قىلىنغان ھىلىقى پۇلى بارنىڭ گېپى ئوڭ دېگەندەك غەيۋەتلەر ( قۇرۇتلىغان كۆلدىكى كۆرىنىش)
بۇ غەيۋەتلەرنى قەدەم باسقۇچلار بويىچە مۇشۇنداق يازساق سىياسىي ئۇيۇن خارەكتىرلىك غېيۋەتلەرگۈچە ( پىلانلىق ،تەشكىللىك ) بىلىشىمىزنىڭ كەملىكىدىن ، بۇنداق غەيۋەت تارىخىمىزدا تالاي تىراگگىدىيەلەرنى پەيدا قىلغان . (كۆپ سۆزلىمەي )نۇرغۇن نەرسىلەر چىقىشى مۇمكىن .
مەيلى قانداقلا غەيۋەت بولىشىدىن قەتئىنەزەر بۇ ياخشىلىقنىڭ بىشارىتى ئەمەستەك قىلىدۇ. شۇڭا غەيۋەتنى چەكلەش ھەر بىرىمىزنىڭ مەجبۇريىتى ...
لېكىن ئەرز، شىكايەت قىلىش ھوقوقىمىزنى قوغداشىنى بىلىشىمىز ،ئىسيانكارلىقنىڭ توغرا ئۇسۇللىرى ھەققىدە كۆپرەك ئويلىنىشىمىز  زۆرۈريەت !

akkax 2012-05-07 14:21
مەنچە بولسا غەيۋەتنىڭ ئاساسى ئاستا تۇرمۇش رېتىمى.
« ۋاقىتنى سائەت بىلەن ھېسابلايدىغان كىشىنىڭ ۋاقتى، ۋاقىتنى كۈن بىلەن ھېسابلايدىغان كىشىنىڭ ۋاقتىدىن 23 سائەت كۆپ بولىدۇ » دېگەندەك بىر گەپنى كۆرگەنىدىم.

akkax 2012-05-07 14:26
ئەركىن سىدىق ئەپەندىنىڭ سۆزى ئىكەن.
« ھەقىقەتەنمۇ، ۋاقىتنى مىنۇت بىلەن ھېسابلايدىغان كىشىلەرنىڭ ۋاقتى، ئۇنى سائەت بويىچە ھېسابلايدىغان كىشىلەرگە قارىغاندا 60 ھەسسە كۆپ بولىدۇ. »


查看完整版本: [-- دانىش ئەپەندىگە ياشارنىڭ دەيدىغانلىرى --] [-- top --]


Powered by PHPWind v7.3.2 Code © 2003-08 PHPWind
Time 0.025499 second(s),query:3 Gzip disabled

You can contact us