ئەنۋەرچەرچەن |
2013-07-17 13:14 |
1-قىسىم تىل- ئەدەبىياتتىن دەرس تەييارلىقى
1-قىسىم تىل- ئەدەبىياتتىن دەرس تەييارلىقى .9 on@S xd q?/^E ئوقۇش ۋە ھوزۇرلىنىش dUeN*Nq&(, بىرىنچى بۆلەك $ يېڭى دەرس تېمىسى : 1.غەزەپ ۋە زار(2سائەت) k2omJ$?v ئاپتورى : ئابدۇخالىق ئۇيغۇر U2tV4_ e ژانىرى: شېئىر(غەزەل ) sQUM~HD\a يېزىلغان ۋاقتى : 1927-يىلى AP n| \ ئوقۇتۇش نىشانى :- 1E[J%Rh\l 1.ئابدۇخالىق ئۇيغۇرنىڭ ھاياتى ۋە ئىجادى پائالىيىتىنى بىلدۈرۈش . lK?uXr7^ 2.ئوقۇغۇچىلارنى شېئىر ۋە ئۇنىڭ شەكىللىرى ھەققىدە چۈشەنچىگە ئىگە قىلىش . m4[ ;(1 3.شېئىرنى جانلىق ۋە ھېسياتلىق دېكلاماتسىيە قىلىشقا يېتەكلەش . GL>O4S<` 4.ئوقۇغۇچىلارغا شېئىردىكى ئىستىلستىكلىق ۋاستىلار ئارقىلىق شېئىردا ئىپادىلەنگەن چوڭقۇر، قايناق ئىدىيىۋى ھېسياتنى بىلدۈرۈش . b<tNk]7 5.شېئىردىكى ئىدىيىۋى ھېسياتنى ئېچىپ بېرىش مۇھىم رول ئوينىغان مىسرانى تېپىپ چىقىپ، چوڭقۇر ئىدىيىۋى ھېسىياتنى چۈشەندۈرۈش Hc;[Cs0 6. شېئىردىكى «دورا، كونا كېسەل ، باھار گۈلى ، بۇلبۇل، زۇلۇمنىڭ ئوكيانى، پاراغەت ئارىلى » قاتارلىق ئوبرازلىق سۆزلەردە ئىپادىلەنگەن چوڭقۇر مەزمۇننى تەھلىل قىلىشقا يىتەكلەش . @f_Lp%K ئوقۇتۇشنىڭ مۇھىم نۇقتىسى : /`Ug9,* ئابدۇخالىق ئۇيغۇرنىڭ ھاياتى ۋە ئىجادى پائالىيىتى ۋە ئەسەرلىرىنى بىلىش B5,N7z34F ئوقۇتۇشنىڭ قىيىن نۇقتىسى : \:P>le'1 شېئىردىكى دەۋر ئارقا كۆرۈنۈشىنى ئوقۇغۇچىلارغا بىلدۈرۈش. mn'A9er ھەل قىلىش ئۇسۇلى : `C,n0'PL. ئىزدىنىش، مۇلاھىزە ، ئىلھاملاندۇرۇش، ھەمكارلىق [XN={ ئەحلاقىي تەربىيە نىشانى : t"sBPLU\ ئوقۇغۇچىلاردا ۋەتەننى سۆيىدىغان روھنى يىتىلدۈرۈش . o]odxr ئوقۇتۇش جەريانى :- *9
{PEx 1.دەرستىن ئاۋۋالقى سىناق : شېئىر دېگەن نېمە ؟ WH%g(6w1j 2. يېڭى دەرسكە باشلاپ كىرىش : ئابدۇخالىق ئۇيغۇر ھەققىدە نېمىلەرنى بىلىسىز؟ سىز ئۇنىڭ قايسى ئەسەرلىرىنى ئوقۇغان ؟ دېگەندەك سۇئاللار بويىچە يېڭى دەرسكە باشلاپ كىرىلىدۇ . yH
YsZ,GE 3. ئاپتۇر ھەققىدە : d2FswF$C شائىر ئابدۇخالق ئۇيغۇر 1901-يىلى 2-ئاينىڭ 9-كۈنى تۇرپان شەھرىدە ئابدۇراخمان مەسۇم ھاجى ئىسىملىك ئابرويلۇق سودىگەر ئائىلىسىدە دۇنياغا كەلگەن . ئۇ بالىلىق چاغلىرىدا دىنىي مەكتەپتە ئوقۇپ كىلاسسىك ئەدەبىيات نەزمىلىرى بىلەن ئۇچراشقان . 1NFsb- 1916-يىلى چوڭ دادىسى مىجىت ھاجى بىلەن بىللە روسىيەگە چىقىپ شەمەي شەھرىدە يېڭىچە پەننىي مەكتەپتە ئوقۇغان .بىر نەچچە يىلدىن كىيىن قايتىپ كېلىپ تۇرپان شەھرىدىكى سۇكاڭغا كىرىپ خەنزۇتىلى يېزىقىنى ئۈگەنگەن. 1923-يىلى ئابدۇخالىق ئۇيغۇر تۇرپان ئاستانىلىك مەشھۇر مەرىپەتپەرۋەر زات، داڭلىق كارخانىچى، تەرەققىپەرۋەر ئىنقىلابچى مەخسۇت مۇھىتى بىلەن سابىق سوۋېت ئىتىپاقىغا بېرىپ ئۈچ يىل تۇرۇپ مول بىلىم ئالغان ۋە نەزەر دائىرىسىنى كېڭەيتكەن. 1926-يىلى يۇرتىغا قايتىپ كېلىپلا يېڭىچە مائارىپنى ۋە ئىلىم-پەن ئارقىلىق مىللەتنى گۈللەندۈرۈش ئىدىيىسىنى تەرغىب قىلغان. 1927-يىلىغا كەلگەندە مەخسۇت مۇھىتى پىچانلىق ئىسكەندەر خۇجا قاتارلىق كىشىلەر بىلەن بىرلىكتە بىر مەرىپەت ئۇيۇشمىسى تەسىس قىلىپ، جەمئىيەتتە ئىئانە توپلاپ پەننىي مەكتەپلەرنى ئاچقان . E)&I@m ئابدۇخالىق ئۇيغۇر بۇ يىللاردا بالدۇرئويغانغان ئادەمگە خاس جاسارەت، مەرىپەتپەرۋەرلەرگە خاس پاراسەت ۋە ئوت يۈرەك شائىرلارغا خاس مەسئۇلىيەت بىلەن نادانلىق ۋە زۇلۇم بىلەن تولغان ئىجتىمائىي قاباھەتكە قارشى كۈرەشنى باشلىغان . بۇ مەزگىل ئۇنىڭ شېئىر ئىجادىيىتىنىڭ مول ھوسۇل پەسلى بولۇپ ھېساپلىنىدۇ .ئۇ ئۆتكۈر قەلىمى بىلەن ئۆز دەۋرىنىڭ ئىجتىمائىي زىددىيەتلىرىنى ۋە جەمئىيەت رىئاللىقىنى ئەكىس ئەتتۈرىدىغان شېئىرلارنى يېزىپ مۇستەبىت ھاكىمىيەتنىڭ ماھىيىتىنى ئېچىپ تاشلىغان . نادان خەلقنىڭ مەنىۋى ئىللەتلىرىنى قاتتىق قامچىلىغان. ئۇنىڭ شېئىرلىرىدىكى چوڭقۇر سىياسى مەزمۇن، كۈچلۈك ئىسيانكارلىق روھ، يىراقنى كۆرەر نەزەر ۋە چاقىرىق كۈچىگە باي پىكىرلەر كەڭ خەلق ئاممىسىنى غەپلەت ئۇيقۇسىدىن ئويغىنىشقا باشلىغان . ho{*Cjv ئوت يۈرەك شائىر 1933-يىلى 3-ئاينىڭ 13-كۈنى جاللات شىڭ شىسەي تەرىپىدىن سەپداشلىرى بىلەن بىللە 32يېشىدا قىلىچ بىلەن چېپىپ ئۆلتۈرۈلىدۇ . f^ZRT@`O شائىرنىڭ «ئىسىتمەس»،«ئۈزۈلمەس ئۈمىد»،«باردۇر»،«غەزەپ ۋە زار»،«ئويغان»،«ھار»قاتارلىق 60پارچىغا يېقىن شېئىرلىرى بىزگىچە يېتىپ كەلگەن . ; 4. شېئىر دېگەن نېمە ؟ ئۇيغۇر شېئىرىيىتىنىڭ ئاساسىي شەكىللىرى قايسىلار؟ غەزەل دېگەن نېمە ؟ 'c&Ed ئىجتىمائىي تۇرمۇشنى كۈچلۈك ھېسسىيات، مول تەسەۋۋۇر ياردىمى بىلەن ئەڭ ئىخچام، ئەڭ جانلىق ، ئەڭ مەركەزلىك ھالدا ئەكىس ئەتتۈرۈپ بېرىدىغان چوڭقۇر شېئىرىي پىكىر، ئوبرازلىق تىل، يېقىملىق ئاھاڭ ۋە مۇئەييەن رېتىمغا ئىگە ئەدەبىي شەكىل شېئىر دەپ ئاتىلىدۇ . 0JS?; fk شەكلى :- غەزەل، مەسنەۋى ، رۇبائى ، مۇخەممەس . LrfVh-}|:Y غەزەل دېگىنىمىز : بىر كۇبلىتى ئىككى مىسرادىن تۈزۈلگەن ،ھەر كۇبلىتنىڭ 1-2-مىسراسى قاپىيداش، قالغان كۇبىلىتلارنىڭ 2مىسراسى ،1-كۇبىلىتنىڭ 1-2-مىسراسى بىلەن قاپىيداش كەلگەن شېئىرىي شەكىل غەزەل دىيىلىدۇ . Y Uc+0 پائىلاتۇن ۋەزنى – قىسقا ئۇزۇن Po;W'7"Po` پائىلاتۇن ۋەزىنىنىڭ تەكرارلىنىشىدىن رەمەل بەھرى ھاسىل بولىدۇ . /62!cp/F/D 5. شېئىر يېزىلغان تارىخىي ئارقا كۆرۈنۈش 539>WyG5 شائىر ياشىغان زامان – چىڭ خاندانلىقى غۇلاپ ، ھەممە خۇش بولغان بولسىمۇ، ھەربىر ئۆلكىدە ھاكىمىيەت بېشىغا چىققان مىللىتارىسىتلار جۇڭگونى 22پارچىغا بۆلۈۋەتكەن . مىللىتارىسىت ياڭ زىڭشىڭ شىنجاڭغا جاڭجۈن بولۇۋېلىپ ۋە شىنجاڭنى ئۆز ئالدىغا بۆلۈنمە قىلىۋېلىپ، شىنجاڭنى بۇلاپ-تالاپ يەۋاتقان، زۇلۇم ۋە جاھالەت ھامىيلىرى بولغان مۇتەسسىپ، غالچا قازى-موللىلار ئۇلارنىڭ ئەمرىنى تۇتماق ۋاجىپ دەپ پەتىۋا بېرىۋاتقان، ھاكىممۇتلەقلىق تەختىگە مىنگەن يەتتە باشلىق يالماۋۇزلار يىلان ،چاياندەك ھەممە يەرگە يامراپ ، خەلقنىڭ قېنىنى شوراۋاتقان ، زالىملارنىڭ زۇلمى دەستىدىن ئەمگەكچى خەلق قۇلدىنمۇ بەتتەر ھالغا چۈشۈپ قالغان، يەنە بىر تەرەپتىن شائىر ياشىغان دەۋىردە نادانلار، جاھىللار يۈز تېپىپ ئەقىل-پەزىلەت ئەھلى خار بولغان، كىم مەرىپەتتىن گەپ ئاچسا «كاپىر»،«جەدىد»دىيىلىپ تىل-ھاقارەت قارغىشتا قېلىۋاتقان زۇلمەتلىك، تەتۈر ،دەردلىك زامان ئىدى .
+E+p"7 ئۇ ۋەتەن ئاسمىنىنى جاھالەت بۇلۇتلىرى باسقان ، خەلق نادانلىق، نامراتلىق قالاقلىق، ھۇقۇقسىزلىق، مەدەنىيەتسىزلىك پاتقىقىدا ئىڭراۋاتقان كۈلپەتلىك يىللاردا ياشىدى . ۋەتەننى ، خەلقنى چەكسىز قىزغىنلىق بىلەن سۆيىدىغان بۇ شائىر ئۈچۈن ئېيىتقاندا پۈتكۈل دۇنيانى يېڭىلىققا كۆچۈش، تەرەققىياتقا ئىنتىلىش مىللىي گۈللىنىشنى ئەمەلگە ئاشۇرۇش چوقان- سادالىرى قاپلىغاندا، بارچە ئەللەر ئۆزلىرىنىڭ كېلەچىكى ئۈستىدە تەخىرسىزلىك بىلەن ئىزدىنىۋاتقان ئەھۋالدا ئۆزلىرىنىڭ كېلەچىكى ئۈستىدە تەخىرسىزلىك بىلەن ئىزدىنىۋاتقان ئەھۋالدا ئاسىيانىڭ مەركىزىدىكى بۇ قەدىمى خەلقنىڭ ھېچنىمىدىن خەۋەرسىز ھالدا غەپلەت ئۇيقۇسىدا خورۇلداپ ئۇخلىشى شائىرنى ئۈكۈندۈردى . tjS@meT 6. كۇبلىتلار بويىچە تەھلىل : 2.y-48Nz 1) ئەي پەلەك بۇ دەھشىتىڭدىن ئىنتىھا بىزارىمەن ، lFj]4 ئىستىدىم كۆپ، تاپمىدىم بۇ دەردىمە ھېچ دارىمەن. V &T~zh1 بۇ كۇبىلىتتىكى «دورا»دېگەن سۆزدە ياڭزىڭشىڭ ھۆكۈمرانلىق دەۋرىدىكى تەتۈر پەلەك دەستىدىن خەلقنىڭ تولىمۇ ئېچىنىشلىق كۈنلەرنى باشتىن كەچۈرۋاتقانلىقى، شۇنداقلا شائىرنىڭ خەلقنى بۇنداق ئازاپ ئوقۇبەتلىك تەقدىردىن قانداق قۇتۇلدۇرۇش مەسىلىسىدە كۆپ ئويلىنىپ ھېچبىر ئۈنۈملۈك چىقىش يولى تاپالمىغانلىقى، خەلقنى قارا قىسمەتتىن ئازاد قىلىشنىڭ تولىمۇ مۈشكۈل ئىش بولۇپ، قېلىۋاتقانلىقى ھەققىدىكى ئىدىيىۋى ھىسىياتى ئەكىس ئەتتۈرۈلگەن ،دىمەك «دورا» دۇچ كەلگەن كىرزىسقا ،كۈلپەتلىك قىسمەتكە ئۈنۈملۈك چارە – ئامال تاپالمىغان ئەھۋالنى ئوبرازلاشتۇرغان سۆز . >|=ts (2) ئاتا – بوۋامدىن مىراس كونا كېسەلنىڭ دەردىدە گاھ ئۆلۈپ ،گاھ تىرىلىپ، كۆپتىن بېرى ئاۋارىمەن . ]N]!o#q}L بۇ كۇبلىتتا ،خەلقىمىز نەچچە ئەسەرلەر مابەينىدە نادانلىق ،خۇراپاتلىك ،قۇلچىلىق ،تەقدىرى ئىقبالى ئۈستىدە ئىزدەنمەسلىك ،ئىتتپاقسىزلىق قاتارلىق ئىللەتلەرنىڭ ئاسارىتىدە ھايۋان كەبى تۇرمۇشقا شۈكۈر قانائەت قىلىپ كەلگەچكە بىر ئۈلۈپ ،بىر تىرىلىپ ياشاپ ناھايتى كۆپ ئەرزىمەس ئەرزىمەس ئاۋارچىلىقلارنى باشتىن كەچۈرۈپ كەلگەن . RP|`HkP-2 شائىر خەلقىمىزنى ئېچىنىشلىق قىسمەتكە مۇپتىلا قىلغان بۇ ئىللەتلەرنى «كونا كېسەل» دەپ يەكۈنلىگەن، بۇ يەكۈندىكى «كونا» دېگەن سۆز – بۇ ئىللەتلەرنىڭ خېلى ئۇزاق تارىخىي دەۋرلەردىن بىرى مەۋجۇت بۇلۇپ كېلىۋاتقانلىقىغا قارىتىلغان، «كىسەل» دېگەن سۆز – خەلقنىڭ جېنىغا زامىن بۇلۇش دەرىجىسىگە بېرىپ يەتكەنلىكىنى، جىددىي داۋالىمىسا ئاقىۋىتىنىڭ تولىمۇ يامان بولىدىغانلىقىنى كۆرسىتىدۇ . `}\
"Aw c يۇقارقى كونلىتتىكى «كونا كىسەل» - نەچچە ئەسىرلەردىن بېرى خەلقنىڭ روھىيتىنى چىرىماي ،ئىشلرىنى روناق تاپقۇزماي كىلىۋاتقان نادانلىق ،قاششاقلىق ،خۇراپاتلىق ،ھۇرۇنلۇق ،قۇلچىلىق ئىتتپاقسىزلىق ،غايىسىزلىك قاتارلىق ئىجدىمائى ئىللەتلەرنى كۆرسىتىدۇ . |e&\ (3) بىر پۇراپ ئۆلسەم ،نە ئارمان ،بېغىم باھارى گۈلىنى ،ھەر سەھەر گۈل ئىشقىدا بولبۇلىغا ئوخشاش زارىمەن . 9*wK@yEl بۇ كۇبلىتتىكى «باھارگۈلى» «بۇلبۇل» دىگەن سۆزلەر سىموۋۇللۇق مەنىگە ئىگە . P+sW[: باھارگۈلى – ئەل ۋەتەننىڭ گۈللەنگەن مەدەنىي ،زامانىۋى روھى ئازاد جاھان مىللەتلەر قاتارىدا ئۆزىنىڭ تىگىشلىك قەدىر قىممىتى ۋە ھۇقۇقى بىلەن ياشاش ئىمنكانىيتىگە ئىرىشكەن مەزگىللەردىكى سىمۋول قىلىنغان . r6qj7}\ مانا مۇشۇنداق گۈزەل ئارزۇ – ئارماننىڭ ئىشقىدا شائىر كىچە – كۈندۈز كۈيۈپ پىشىدۇ ،ئەنە شۇنداق گۈزەل مەنزىرىنى بىر كۈرۈپ ئۈلۈپ كەتسە ئارمىنى قالمايدىغانلىقىنى ئېيتىدۇ ،شائىر ئۆزىنىڭ بۇ خىل روھى ھالىتىنى ھەر كۈنى سەھەردە گۈل ئىشقىدا سايرىغان بۇلبۇلىغا سىموۋۇل قىلىدۇ . q`-N7 ,$T (4) دوستلىرىم ئوۋغا چىقاردا كەلتۈرۈر مىسالىغا قارچىغا قۇشلار ئۇلار ،مەن مىسالى سارىمەن. B9 uoVcW بۇ مسىرادا شائىرنىڭ تەڭ دىمەتلىك دوستلىرىنىڭ خەلقنىڭ تەقدىر ئىستىقبالى ئۈستىدە قايغۇرۇپ كۆپ ھەسرەت چىكىدىغان بۇ توغرۇلۇق ئۇزاقتىن – ئۇزاق خىياللارنى سۈرىدىغان ،شائىرنى قۇرۇق خىيال ،ئەمەلگە ئاشمايدىغان ئوي – پىكىرلەرنى قىلىدىغان كارغا كەلمەس سارغا ئوخشىتىپ مازاق قىلىدىغانلىقى ،ئۆزلىرىنى قارچۇغا قۇشقا ئوخشىتىپ ماختىشدىغانلىقىدەك مەزمۇن ئوتتۇرغا قۇيۇلغان .
BWrxunHO (5) يۈزمۇ – يۈز قىلماس تەئەرۇز ،كۆپ كۈڭۈلچاندۇر ،ئۇلار كۆرمىسەم چاينار نىجىس گوياكى دىل ئازارىمەن. %> eiAB_b ئۇلارنىڭ مازاق قىلىش دەرىجىسىنىڭ ھەتتا ئېغىر دەرىجىدە كەمسىتىش ،پىتنە – پاسات سۆزلەر بىلەن ھاقارەتلەش دەرىجىسىگە بېرىپ يەتكەنلىكىنى ئىپادىلەپ ،ئۇلار مەن بار جايلاردا يۈزمۇ – يۈز تورغاندا چاقچاق ئارلاش كۈڭۈل ئاياپ مەسخىرە مازاق قىلغان بىلەن كۆرمىسەم ،مەن يوق يەردە ئارقامدىن نىجاسەتكە ئوخشاش چىدىغۇسىز سېسىق گەپلەر بىلەن دىلىمغا ئازار بىرىدۇ ،دىگەن پىكىرنى مۇجەسسەملىگەن. <'*LRd$1 (6) لائەقىل دەپ ئويلىدى ،جېنىدىن نەزەر سالماي تۇرۇپ ،يېڭىلىپ كەتتى ئۇلار كۆپتىن بېرى ھۇشيارىمەن . aFYIM`?( ئۇلار يەنە ھەقىقەتنى ئەمەلىيەتتىن ئىزدىمەي ،شائىرنى ئەقىلسىز دەپ ئويلىغانلىقى ،ئۇلارنىڭ ئويىنىڭ خاتا ئىكەنلىكى ،ئەمىلىيەتتە شائىرنىڭ ناھايتى ھوشىيار ئىكەنلىكىدەك مەزمۇن ئوتتۇرغا قۇيۇلغان . eauF~md, (7) قۇلدىن كەلمەيدۇ ئىش،دەپ دائىم غىدىقلايدۇ جېنى مەن ئۇلارنىڭ شۇ سۆزىگە بەكمۇ بەك خۇنبارىمەن. ccxNbU بۇ كۇبلىتتا شائىر ،ئۇلار مىنى «قۇلدىن كەلمەيدۇ ئىش» دەپ دائىم زىتمغاتىگىدۇ ،مەن بۇ نادان بۇرنىنىڭ ئۇچىنىلا كۈرىدىغان دوسىتلىرىمنىڭ مۇشۇ خىلدىكى سۆزلىرىدىن ناھايتى ئازاپلىنمەن ،دەپ يازغان . 8oGRLYU N (8) پەنگە ماڭساق كۆز ئېچىپ كاپىر جەدىد دەپ قاغىشار ،بۇ ھاماقەت دەۋىردە ئاتەش بۇلۇپ يانۇرمەن . c+ie8Q! بۇ كۇنلىتتا شائىرنىڭ خۇراپاتلىق ،نادانلىق قاپلىغان دەۋىردە نادان كىشىلەرنىڭ تىل ھاقارىتىگە پىسەنىت قىلماي ،پەننى تەرەققى قىلدۇرۇش ئۈچۈن ئوت بۇلۇپ يېنىش ئىرادىسىنىڭ كۈچلۈك ئىكەنلىكىدەك مەزمۇن ئەكىس ئەتتۈرۈلگەن . :`sUt1Fw. (9) چۆل – جەزىرىدە ،دەشتۇ سەھرا ئىچىدە قالدىم نائىلاج ئاھ قاچان بىر يول تېپىپ ،قۇشۇلاي قاتارىمەن . !G|@6W` ئەينى دەۋىردىكى جەمىيەتنىڭ نادانلىق خۇراپاتلىق قاپلاپ كىتىپ چۆل – جەزىرە سەھراغا ئوخشاپ قالغانلىقى ،شائىرنىڭ خۇراپىي نادان كىشىلەرنىڭ ئارىسىدا پەنگە يول ئىلىشقا ،ئىلىم – پەننى ياقلايدىغانلارنى قوللاپ ،قۇۋەتلەشكە ئىلاجىسىز قالغانلىقىدەك ھەسۋەتلىك زارلىنىش ھىسياتى ئىپادىلەنگەن . z$sGv19pB (10) سوغا تەشنادۇر ،بۇ چۆل بىپايان مۇنبەت يېرى مىسلى دەريا تاپماي ئېقىش ،قاينام بۇلۇپ قاينارىمەن . ar,7S&s | |