«قۇتادغۇ بىلىگ »دىكى ئەخلاق مەسىلىلىرى توغرىسىدا
«قۇتادغۇ بىلىگ »دىكى ئىجتىمائى ئەخلاق مەسىلىلىرى توغرىسىدا R4v)}`x ئاپتور: ئامانۇللا jrT5Rw_}q ئۇيغۇر خەلقىنىڭ ئاتاقلىق ئالىمى يۈسۈپ خاس ھاجىپنىڭ «قۇتادغۇ بىلىگ» داستانى چوڭ تىپتىكى ئەدىبىي ئەسەر بولۇپلا قالماي، يەنە 11- ئەسىردىكى ئۇيغۇر جەمىيىتىنىڭ سىياسى، ئىقتىسادىي ۋە ئىدىئولوگىيىسىنى، قاراخانىلار دەۋرىنىڭ ئىجتىمائى تۇرمۇش تەرەققىياتىنى مۇپەسسەل ئەكس ئەتتۈرۈپ بېرىدىغان تارىخىي ۋە پەلسەپىي ئەسەردۇر. بۇ ئەسەرنىڭ باي ۋە چوڭقۇر مەزمۇنى- ئىلىم – پەن، مائارىپ، دۆلەت، قانۇن، تىل، تۇرمۇش، ئۆرپ- ئادەت، تەبىئەت، ئىجتىمائىيەت، ھەربى ئىستىراتېگىيە ۋە تاكتىكا، دىپلۇماتىك مۇناسىۋەت ۋە ئىجتىمائى ئەخلاق قاتارلىق نۇرغۇن ساھەلەرنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ. بىز بۇ ماقالىمىزدا پەقەت ئىجتىمائى ئەخلاق توغرىسىدىكى مەسىلە ئۈستىدىلا مۇلاھىزە ئېلىپ بارىم. n
}X)a-= 1 bv,_7UOG ئېلىمىزنىڭ پەلسەپە تارىخى ۋە ئېتنىكا تارىخىنىڭ مۇھىم بىر تەركىۋى قىسىمىنى تەشكىل قىلغان شانلىق نامايەندە «قۇتادغۇ بىلىگ»نىڭ ئەخلاقىي ئىدىيە بايانىدا، گەرچە ئەخلاق ئۇقۇمىنىڭ مەنىسى ۋە تەبىرى ئۈستىدە مەخسۇس توختالمىسىمۇ، لېكىن داستاندا باشتىن - ئاخىر ئىجتىمائى ئەخلاقنىڭ ئاساسىي قائىدىلىرى مۇجەسسەملەشتۈرۈلگەن ھەمدە بۇ ناھايىتى ئۇقۇشلۇق ۋە گەۋدىلىك ھالدا بايان قىلىنغان. nV'~uu ماركسزىمدىن بۇرۇنقى ئەخلاقىي ئىدىيلەرنىڭ تەرەققىيات تارىخى كىشىلەرنىڭ ئەخلاقىي ھادىسىلەرگە بولغان تۇنۇشىنىڭ پەيدىن- پەي چوڭقۇرلىشىش تارىخىدىن ئىبارەت. بۇ تارىخ بىر تەرەپتىن، ماتىرىيالىستىك قاراش بىلەن ئىدىيالىستىك قاراشنىڭ كۈرىشىنى ئۆز ئىچىگە ئالسا، يەنە بىر تەرەپتىن، كىشىلەرنىڭ ئىجتىمائى ئەخلاقىي ھادىسىلەرنى ئۆزلىرىنىڭ ئوخشىمىغان مەيدان ۋە نوقتىنەزىرى بويىچە چۈشەندۈرگەنلىكى تۈپەيلىدىن كېلىپ چىققان ئىلغارلىق بىلەن قالاقلىقنىڭ كۈرىشىىنىمۇ ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ. شۇنىڭ ئۈچۈن بىز ھەر قانداق مەسىلىنى كۈزەتكەندە، ئۇنىڭغا كونكىرىت تارىخىي ھالدا قارىغاندا ئوخشاش ئەخلاقىي ئىدىيىلەر تارىخىنى، جۈملىدىن، «قۇتادغۇ بىلىگ»دىكى ئەخلاقى ئىدىيىلەرنى كۈزەتكەندىمۇ، ئۇنى ئۆز ۋاقتىدىكى مۇئەييەن زامان ۋە ماكان شارائىتى ئاستىغا قويۇپ، كونكىرىت تەھلىل قىلىشىمىز لازىم. شۇنداق قىلغاندىلا، ئۇنىڭدىن توغرا، ئىلمىي ۋە تەربىيىۋى ئەھمىيەتكە ئىگە يەكۈن چىقارغىلى بولىدۇ ھەمدە مۇشۇنداق قىلىشنىڭ ئۆزى ماركىسىزىملىق ئىلمىي پوزىتسىيە ۋە مىتوت بولۇپ ھىساپلىنىدۇ. .PBma/w
W ماركىسىزىمدىن ئىلگىرىكى ئەخلاقىي ئىدىيىلەرنىڭ تەرەققىياتىنى ئومۇمەن ئېيتقاندا، 3 ئاساسىي باسقۇچقا بۆلۈش مۇمكىن: بۇنىڭ بىرى، قەدىمقى گرېتسىيە ۋە رىم قۇلدارلىق جەمىيىتىدىكى ئەخلاقىي ئىدىيىلەر؛ ئىككىنچىسى، ئوتتۇرا ئەسىردىكى فېئوداللىق جەمىيەتنىڭ ئەخلاقىي ئىدىيىلىرى؛ ئۈچىنچىسى، ئەدىبىيات- سەنئەت گۈللىنىش دەۋرىدىن باشلانغان كاپىتالىزىملىق ئەخلاقىي ئىدىيىلەر. يۈسۈپ خاس ھاجىپنىڭ ئەخلاقىي ئىدىيىسى 2 - باسقۇچقا توغرا كېلىدۇ. بۇ 3 باسقۇچتىكى ئەخلاقىي ئىدىيىلەرنىڭ تەرەققىياتى كونكىرىت مەزمۇن ۋە ئىپادىلىنىش شەكلى جەھەتتىن ئوخشاش بولمىسىمۇ، لېكىن ئومۇمى جەھەتتىن بىر ئورتاقلىققا ئىگە بولۇپ، بۇنىڭ ھەممىسى ئىجتىمائى ئەخلاق بىلەن ئىقتىسادىي مەنپەتنىڭ، شەخسى مەنپەئەت بىلەن جەمىيەت مەنپەئەتىنىڭ مۇناسىۋىتى مەسىلىسىنى دەۋرى قىلىپ كەلگەن، ياخشىلىق، يامانلىق، ئادالەت، ھەققانىيەت دىگەنلەر نىمە؟ بەخت – سائادەت ۋە ياشاشتىكى ئالى مەقسەت نىمە؟ ئەخلاقىي- پەزىلەتنىڭ ئاساسىي نىزام ۋە مىزانى قايسى؟ قانداق قىلغاندا ئالىجاناپ يۈكسەك ئەخلاقىي- پەزىلەتنى تۇرغۇزغىلى بولىدۇ؟ دىگەنگە ئوخشاش مەسىلىلەر ئۇزۇندىن بۇيان ئەخلاقىي ئىدىيىلەر تارىخىدا تالاش- تارتىش بولۇپ كېلىۋاتقان مەسىلىلەردۇر. بولۇپمۇ، بۇنىڭ ئىچىدە ياخشىلىق بىلەن بەخت- سائادەت مەسىلىسى مۇنازىرىدە مۇھىم ئورۇننى ئىگەللەپ كەلدى. كىشىلەرنىڭ بۇ مەسىلىلەرگە قانداق جاۋاپ بېرىشىدىن ئوخشىمىغان ھەر خىل ئەخلاقىي ئىدىيە، خاھىش ۋە مەزھەپلەر كېلىپ چىقتى. يۈسۈپ خاس ھاجىپ يۇقۇرىدىكى بىر قاتار مەسىلىلەرنى ئىقتىسادىي مەنپەئەتكە تاقاش ئاساسىدا چۈشەندۈردى. گەرچە، ئۇ ئەينى زاماندا فېئودال خان- بەگلەر مەنپەتىگە ۋەكىللىك قىلىپ سۆزلىسىمۇ، لېكىن بۇ ئالىم ئۆز زامانىنىڭ ئاتاقلىق مەرىپەتچىل، ئادالەتچىل ھەم خەلقچىل مۇتەپەككۇرلىرىدىن بولۇش سۈپىتى بىلەن ئاۋام خەلقنىڭ مەنپەئەتى، تەلىۋى ۋە ئارزۇسىغا ھەمدە رىيال تۇرمۇشنىڭ ئالغا ئىلگىرىلەش ئېھتىياجىغا نەزەر سالماي ۋە ئۇنى مۇئەييەن ھالدا ئەكىس ئەتتۈرمەي قالمىدى. u! `oKe; تارىخىي ماتىرىيالىزىم جەمىيەتنىڭ ماددى تۇرمۇش شارائىتى ئەخلاقىي ئىدىيىلەرنىڭ پەيدا بولۇش ئاساسى دەپ قارايدۇ. شۇنىڭ بىلەن بىللە يەنە مۇئەييەن ئەخلاقىي ئىدىيىلەر ۋۇجۇتقا كەلگەندىن كېيىن، ئۇ جەمىيەتنىڭ ماددى تۇرمۇش شارائىتىغا نىسپەتەن غايەت زور تەسىر كۆرسىتىدىغانلىغىنىمۇ مۇئەييەنلەشتۈرىدۇ. ئىنسانىيەت تارىخىدا ئەخلاقنىڭ بۇنداق ئەكىس تەسىرى ۋە رۇلىغا قارىتا تامامەن خاتا بولغان ئىككى خىل ئىككى خىل بىر تەرەپلىمىلىك قاراش ھۆكۈم سۈرۈپ كەلدى. بۇنىڭ بىر خىلى، ئەخلاقنىڭ ئىجتىمائى رۇلىنى ھەددىدىن زىيادە كۆپتۈرۈۋېتىپ، ئۇنى جەمىيەت تەرەققىياتىنىڭ تۈپكى ھەركەتلەندۈرگۈچ كۈچى دەيدىغان قاراش؛ يەنە بىر خىلى، ئەخلاقنىڭ ئىجتىمائى رۇلىنى پۈتۈنلەي ئىنكار قىلىپ، ئۇنى يوققا چىقىرىدىغان قاراش، يۈسۈپ خاس ھاجىپ ئەينى ۋاقىتتا گەرچە شۇ دەۋرنىڭ ۋە سىنىپنىڭ چەكلىمىسىگە ئۇچرىغان بولسىمۇ، لېكىن ھەر ھالدا بۇ مەسىلىنى بىر قەدەر توغرا ھەل قىلالىدى. m@ b~ يۈسۈپ خاس ھاجىپ بىر دىنىي پەيلاسوپ، ئۇ دۇنيا قاراش جەھەتتە، ئىسلام ئەھكاملىرى ۋە ئىسلام پەلسەپىسىنى ئۆزىگە يىتەكچى ئىدىيە قىلغان. لېكىن، شۇنىڭ بىلەن بىللە ئۇنىڭ ئەسىرىدە دېئىزىملىق ماتىرىيالىزىم ۋە دىئالېكتىك ئامىللارمۇ كۆپ بولۇپ، بۇ ئۇنىڭ ئەخلاق قارىشىدا گەۋدىلىك ئىپادىلىنىدۇ. K~8;wDN`b ماركىسىزىملىق ئېتنىكا شۇنداق ھېساپلايدۇكى، ئەخلاقىي ئىدىيىلەر تەرەققىياتنىڭ ئۆزىدىن ئېلىپ ئېيتقاندا، بۇنىڭدىكى ماتىرىيالىزىم ۋە ئىدىيالىزىمدىن ئىبارەت 2 لۇشىيەننىڭ قارىمۇ- قارشىلىغى ۋە تەرەققىياتىغا ئاددى ۋە مېتافىزىك ھالدا قارىماسلىق لازىم. گەرچە ئومۇمەن ئېيتقاندا، ئەخلاقنىڭ ئىقتىسات بىلەن بولغان مۇناسىۋىتى ھەمدە ئەخلاقنىڭ كېلىپ چىقىشى ۋە ماھىيىتى قاتارلىق مەسىلىلەردە ماتىرىيالىستىك پەيلاسوپلارنىڭ قاراشلىرى بىر قەدەر توغرا بولسىمۇ، لېكىن شەخسى مەنپەئەت بىلەن جەمىيەت مەنپەتىنىڭ مۇناسىۋىتى ھەمدە ئەخلاقىي غايە ۋە بەخت- سائادەت قاتارلىق مەسىلىلەردە بەزى ماتىرىيالىستلارنىڭ قاراشلىرى كۆپ بىر تەرەپلىمىلىككە ئىگە. ئەكسىچە، بەزى ئىدىيالىستىك پەيلاسوپلارنىڭ بۇ مەسىلىنى بايان قىلىشى ۋە چۈشەندۈرىشىدە بولسا، نۇرغۇنلىغان توغرا، ئەقىلغا مۇۋاپىق ئامىللارنى ئۇچراتقىلى بولىدۇ. شۇڭا، بىر پەيلاسوپنىڭ ئۆزىگە نىسپەتەن ئېيتقاندا، ئۇنى كونكىرىت تەھلىل قىلىش لازىم. شۇنداق قىلغاندا، بەزىدە مۇنداق ئەھۋالنى كۆرۈش مۇمكىن: بەزى پەيلاسوپلار تەبىئەت كۆز قارىشى ۋە بىلىش نەزىرىيىسى جەھەتتىن ماتېرىيالىسىت، ئىجتىمائى رۇلى جەھەتتە ئىلغار بولسىمۇ، لېكىن ئۇنىڭ ئەخلاق كۆز قارىشى بەكمۇ چولتا؛ ئەكسىچە، بەزى پەيلاسوپلار تەبىئەت كۆز قارىشى ۋە بىلىش نەزىرىيىسى جەھەتتىن ئىدىيالىست، ئىجتىمائى رۇلى جەھەتتىن مۇتەئەسسىپ ۋە قالاق بولسىمۇ، لېكىن ئۇنىڭ ئەخلاق كۆز قارىشى چوڭقۇر ئاقىلانىلىككە ۋە ئىجتىمائى قىممەتكە ئىگە. بۇنىڭغا گېرمانىيىنىڭ 2 چوڭ كىلاسسىك پەيلاسوپى گېگىل بىلەن فېيىرباخ تىپىك مىسال بولالايدۇ. فېيىرباخنى ئالساق، ئۇ تەبىئەت كۆز قارىشى جەھەتتە ماتىرىيالىست، لېكىن ئەخلاقى كۆز قارىشى جەھەتتە ئىدىيالىست، چۈنكى، فېيىرباخ رىيال جەمىيەتتىكى ئادەملەرنىڭ ئۆز ئارا مۇناسىۋىتىنى توغرا چۈشىنەلمىگەن. شۇڭا، ئېنگېلىس فېيىرباخنىڭ بۇ يېتىشسىزلىگىنى تەنقىت قىلىپ: «ئۇ ئادەملەر ئوتتۇرىسىدىكى مۇناسىۋەتلەر ئارىسىدىن پەقەت بىر جەھەتنىلا – ئەخلاقنىلا كۆرىدۇ، بۇ يەردىمۇ گېگىل بىلەن سېلىشتۇرغاندا، فېيىرباخنىڭ ئادەمنى چۈچۈتكىدەك چولتىلىغى بىزنى تەئەججۈپلەندۈرىدۇ» [«ماركس، ئېنگلېس تاللانما ئەسەرلىرى» خەنزۇچە، 4- توم، 232- بەت] دىگەن ئىدى. بۇنىڭ ئەكسىچە، گېگىلنىڭ ئەخلاق قارىشى شەكىل جەھەتتىن ئىدىيالىزىمغا مەنسۇپ بولسىمۇ، لېكىن مەزمۇنى رىيال، كونكىرىت، چۈنكى گېگىل ئادەملەر ئوتتۇرىسىدىكى ياخشىلىق بىلەن يامانلىقنىڭ مۇناسىۋىتىنى دىئالېكتىك ئاساستا تەھلىل قىلغان. بۇ يەردە ئېنگېلىسنىڭ فېيىرباخ ۋە گېگىلنىڭ ئەخلاقىي ئىدىيىسىگە بەرگەن باھاسى، بىزگە ئەخلاقى ئىدىيىلەرنىڭ تەرەققىيات تارىخىنى، جۈملىدىن، «قۇتادغۇ بىلىگ» داستانىدىكى ئەخلاقىي ئىدىيىلەرنى ئەتراپلىق تەھلىل قىلىپ، ئۇنىڭدىن بىر قەدەر يەكۈن ھاسىل قىلىشىمىز ئۈچۈن مۇھىم بىر مېتودولوگىيىلىك پىرىنسىپىنى كۆرسىتىپ بېرىدۇ. ?rC^@) 2 GPnd7}Tn « قۇتادغۇ بىلىگ» داستانىدا ئىجتىمائى ئەخلاقنىڭ ئاساسىي قائىدە ۋە نىزاملىرى بايان قىلىنغان. بۇ قائىدە- نىزاملار ئەخلاقىي ھادىسە ۋە مۇناسىۋەتلەرنىڭ ماھىيەتلىك تەرىپىنى ئەكىس ئەتتۈرۈپ بېرىدىغان ھەمدە ئادەملەرنىڭ ئەخلاقىي پائالىيىتىگە يېتەكچىلىك قىلىپ، كىشىلەر ئوتتۇرىسىدىكى ئەخلاقى مۇناسىۋەتلەرنى تەرتىپكە سېلىپ تۇرۇشقا ياردەم بېرىدىغان ئومۇمى چۈشەنچىلەر بولۇپ، بۇ چۈشەنچىلەر ياخشىلىق، يامانلىق، بۇرچ، ۋىجدان، شان- شەرەپ، بەخت- سائادەت قاتارلىق ئاساسىي مەسىلىلەرگە بېرىپ تاقىلىدۇ. يۈسۈپ خاس ھاجىپ بۇنىڭدىن 900 يىل بۇرۇن ئىجتىمائى ئەخلاقنىڭ يۇقۇرىدىكى ئاساسىي مەسىلىلىرى ئۈستىدە تەپسىلى توختالغان. بولۇپمۇ، بۇنىڭدا قەدىمقى ئۇيغۇر جەمىيىتىدىكى ئەنئەنىۋى ئەخلاقىي قاراشلار بىلەن ئۆز زامانىدىكى ئادەملەر ئوتتۇرىسىدىكى ئەخلاقىي مۇناسىۋەتلەر ھەمدە ئادەملەرنىڭ شەخسى ئەخلاقىي تەربىيىسىگە دائىر مەسىلىلەر بىر قەدەر مۇپەسسەل، كونكىرىت ۋە جانلىق يۇرۇتۇلغان. بۇ ھال مەملىكىتىمىزنىڭ ئېتنىكىلىق ئىدىيىلەر تەرەققىياتىنىڭ تارىخىي ئالاھىدىلىگىگە ئۇيغۇن كېلىدۇ. گەرچە يۈسۈپ خاس ھاجىپنىڭ ئەخلاقىي ئىدىيىسى ئۇزۇن مۇددەت ھۆكۈم سۈرگەن فېئودال تەبىقىچىلىك تۈزۈمىنىڭ سىياسىي تەلىۋىگە بېقىنغان ۋە شۇ سەۋەپلىك ئېتنىكىلىق نەزىرىيە جەھەتتىن قاتتىق تەلەپ بويىچە ئېيتقاندا، ئۇ ئۆز ئالدىغا مۇستەقىل بىر ئەخلاقىي سېستىمىنى تەشكىل قىلالمىغان بولسىمۇ، لېكىن بۇنىڭ بىلەن «قۇتادغۇ بىلىگ»نىڭ مۇرەككەپ، كۆپ تەرەپلىمىلىك ھەمدە كۆپ قەۋەتلىك باي ئەخلاقىي مەزمۇنىغا ھەرگىز شەك كەلتۈرگىلى بولمايدۇ. بىز تۆۋەندە بۇ ئەخلاقىي مەزمۇن ۋە چۈشەنچىلەر ئۈستىدە قىسقىچە توختىلىپ ئۆتىمىز: (5Q,d
[B 1. بۇرچ مەسىلىسى: - ئىنسانلارنىڭ ئەخلاقىي تۇرمۇشىدا، كىشىلەر مۇئەييەن جەمىيەتنىڭ ئەزاسى سۈپىتىدە جەمىيەتكە ۋە باشقىلارغا نىسبەتەن بەلگىلىك ۋەزىپە، خىزمەت ۋە مەسئۇلىيەتنى ئۈستىگە ئالغان بولىدۇ. بۇ ۋەزىپە ياكى مەسئۇلىيەت شەخسىنىڭ ئۆز ئەتراپىدىكى ئادەملەرگە، ئائىلە ئەزالىرىغا بولغان جاۋاپكارلىقتا ئىپادىلىنىشىمۇ ياكى شەخسىنىڭ ئۆز مىللىتى، دۆلىتى، سىنىپى، پارتىيىسى ۋە تەشكىلىگە بولغان جاۋاپكارلىقتا ئىپادىلىنىشىمۇ مۇمكىن. شۇڭا، ھەر قانداق بىر جەمىيەت ۋە سىنىپ شۇ جەمىيەت ياكى سىنىپنىڭ مەنپەئەتىنى ساقلاپ قېلىش ئۈچۈن، پۈتۈن جەمىيەت ئەزالىرى ئالدىغا مۇئەييەن ئەخلاقىي بۇرچنى قويىدۇ. يۈسۈپ خاس ھاجىپ قاراخانىلار خانىدانلىغىنىڭ ئاتاقلىق مۇتەپەككۇرى ۋە ئىجتىمائى ۋەكىلى سۈپىتىدە، ئۆز زامانىنىڭ ئىجتىمائى، سىياسىي تەلىۋىگە ئۇيغۇن بولغان بىر قاتار ئەخلاقىي بۇرچنى «قۇتادغۇ بىلىگ» داستانىدا ئوتتۇرىغا قويدى. ^pA|ubZ ئۇ ئالدى بىلەن كىشىلەرنى ئەلگە ياخشىلىق قىلىش، ياخشىلىق، بەخت تەلەپ قىلىش ۋە ياخشى نام قالدۇرۇشقا ئۈندەيدۇ ھەمدە بۇنداق قىلىشنى ياخشى ئادەم بولۇشنىڭ ئالدىنقى شەرتى قىلىدۇ. ئالىم ئۆزىنىڭ جەمىيەت ئالدىدا ئۆتەشكە تېگىشلىك بۇرچى، ئۆزىگە قويغان تەلەپ – مەقسىدى ۋە ئارزۇسى سۈپىتىدە ئۆز – ئۆزىگە نەسىھەت قىلىپ مۇنداق دەيدۇ: F3[3~r eKV^ia [227] ئەگەر ياخشى بولماق تىلەسەڭ ئۆزۈڭ، b489sa o<2H~2/ يۈرى ياخشىلىق قىل، قوي ئۆزگە سۆزۈڭ l(|@ dp }I_/>58 [ ماقالىدا سەھىپىنى تىجەش ئۈچۈن، «قۇتادغۇ بىلىگ»دىن ئېلىنغان نەقىلنى نەزمى يەشمىسى بويىچە ئېلىپ، ئۇنىڭ ئوڭ تەرىپىگە كوپلېت نومۇرى ئەسكەرتىلدى. بۇ نەقىللەرنى ترانسكرىپتىسيىلىك مەتنى بىلەن سېلىشتۇرۇش ئىشى كىتاپخانلارنىڭ ئۆزىگە قالدۇرۇلدى]. R:HF~} ~ldqg2c [133] ھاياتنى زايا قىلما قىل ياخشىلىق، X=]FVHV; {Dv^j# كېچەركۈن ئىچىدىن ئال ئىبرەتنى جىق. &
w%%{lM ]`[r=cG 6]`XW0{C [4466] ئۆزۈڭ ئۆلسەڭ ئاخىر، بۇ نامىڭ قالۇر، rU^?Z Q ئېتىڭ ياخشى بولسا، ھايات تەم بىرۇر. p.Y
= @|yRo8| بۇ مىسرالاردا مۇئەللىپ ئەخلاقىي بۇرچنى ئادەم نىمە ئۈچۈن ياشاش، كىم ئۈچۈن ياشاش ۋە قانداق ياشاشتىن ئىبارەت غايىۋى نىشان ۋە توغرا كىشىلىك تۇرمۇش قارىشى دەرىجىسىگە كۆتىرىپ چۈشەندۈرگەن. &hciv\YT2W .23z\M8
- يۈسۈپ خاس ھاجىپ يەنە بىر قەدەم ئىلگىرلىگەن ھالدا، بۇ يەردە ئېيىتىلىۋاتقان «ياخشىلىق»نىڭ نىمە ئىكەنلىكىنى سۈپەتلەپ، ئەسەردىكى پىرسۇناژلاردىن ئادالەت ۋە توغرىلىقنىڭ سىمۋولى كۈن تۇغدى ئىلىگنىڭ بەخت – سائادەت سىمۋولى ئايتولدىغا قىلغان نەسىھىتى شەكلىدە، ئۆزىنىڭ بۇ ھەقتىكى ئالىجاناپ كۆز قاراشلىرىنى ئوتتۇرىغا قويىدۇ:
\\<waU'' >
G4EiJS [856] ئىلىگ ئېيتتى: ياخشىلىق سۇپاتى شۇدۇر، #w2;n@7;X f-Yp`lnn.d كى خەلققە ئۇنىڭدىن پايدىلار يېتۇر. ~g&FeMo -,;r %7T [857] قىلور ياخشىلىق ئۇ پۈتۈن ئېلىگە، wi{qN___ SV-M8Im73z يەنە مىننەت ئۇرماس كىشى يۈزىگە. .}AzkKdd@ FiN^}Kh [858] تىلەر نەپ ئۇ ئەلگە ئۆز نەپسىنى دىمەس.
(A\X+S( O$'BJKj-4 يەتكۈزگەن نەپ ئۈچۈن بەدەل كۆزلىمەس. '\vmm> ?CaMn b8 روشەن كۆرۈنۈپ تۇرىدۇكى، بۇ مىسرالاردا ئالىم ياخشىلىقنىڭ سۈپىتى يەنى مەقسىدىنى خەلق ئۈچۈن خىزمەت قىلىش، خەلققە مەنپەئەت يەتكۈزۈشتىن ئىبارەت يۈكسەك پەزىلەت بىلەن مەھكەم باغلىغان ھەمدە بۇنداق قىلىش پەقەتلا كىشىلەرنىڭ ئۆز خەلقى ۋە ئۆز ئىلى ئالدىدا ئۆتەشكە تېگىشلىك ئىجتىمائى بۇرچى بولۇپ، بۇ بۇرچنى ئۆتىگەنلىكى ئۈچۈن ھەرگىز تەمەننا قويۇش، مىننەت قىلىش ۋە ھەق تەلەپ قىلىشقا بولمايدىغانلىغى ئالاھىدە تەكىتلەنگەن. r2KfZ>tWg" `s0`kp پەرزەنتلەرنى ئەدەپ – ئەخلاقلىق، بىلىملىك ۋە ياراملىق قىلىپ تەربىيلەشمۇ ئەخلاقىي بۇرچ كاتېگورىيىسىگە مەنسۇپ. يۈسۈپ خاس ھاجىپ بۇ ۋەزىپىنى ھەر بىر ئاتا – ئانا ۋە پۈتكۈل جەمىيەتنىڭ ياش – ئەۋلاتلار ئالدىدا ئۆتەشكە تېگىشلىك ئورتاق بۇرچى دەپ قارايدۇ؛ بالىنىڭ ئەركە – مىشچان، يامان خۇي – پەيلىك بولۇپ ئۆسۈشىنى ئاتا – ئانىغا باغلىق دەپ چۈشەندۈرىدۇ ھەمدە بۇنىڭ ئەخلاقىي جاۋاپكارلىقىنى ئاتا – ئانىغا، بولۇپمۇ ئاتىغا ئارتىدۇ:
3ID1> k&|#(1CFY [1218] ئاتا ئەمگىكى سىڭسە ئوغلىغا كۆپ، ~,*=j~#h :A~6Gk92A بولۇر بۇ ئوغۇلنىڭ خۇي – پەيلى خوپ oS2L"# S:.Vt&+NJ "@P
) [1223] كىمنىڭكى بولۇر ئەركە ئوغلى – قىزى، e-4 Qw#cw &l&B[s6[ چېكىپ ئاھ ۋە ھەسرەتتە يىغلار ئۆزى. h$[tEmD% pA~eGar_J D|8Pe{` [1224]كىچىك چاغدا ئوغلىنى قويسا ياۋا، @xqjAcfg cBGR%w\t% ئوغۇلدا گۇناھ يوق، ئاتىغا جاپا. R9-Ps qmF vz87]InI /XeCJxo8 [1225] ئوغۇل – قىز خۇي – پەيلى بولسا يامان، J+]W*?m @D3|Ak 1 يامان قىلغان ئاتا بۇلار ھامان SI~MTUqt ~urV`J يۈسۈپ خاس ھاجىپ يەنە، بالىلارنىڭ كىچىگىدىن تارتىپ خۇشخۇي، ئاق كۆڭۈل، كەمتەر، كىچىك پېئىل بولۇپ ئۆسۈشىگە دىققەت قىلىش؛ پۇل – بايلىققا ھەۋەس قىلماسلىق؛ كىشىنىڭ ھەققىگە كۆز قىرىنى سالماسلىق؛ دۇرۇس يولدا مېڭىش ۋە توغرا قىلىقلارنى ئۆزلەشتۈرۈش؛ كىشىلەرگە قارىتا سىلىق – مۇلايىم، ئەدەپ – قائىدىلىك بولۇش؛ كىشىنىڭ كۆڭلىنى ئاياشنى بىلىش؛ ياخشى ئادەملەر بىلەن دوست بولۇش، يامان ئادەم ۋە يامان ئىشلاردىن يىراق تۇرۇش؛ راست سۆزلەش، يالغانچىلىق، قوپاللىق، جاھىللىق ۋە قاششاقلىقتىن ھەزەر ئەيلەش؛ ھاراق – شاراپ ۋە ھاۋايى – ھەۋەسلەرگە بېرىلمەسلىك؛ ئېغىر – بېسىق، سالماق بولۇش، ئويلاپ سۆزلەش، يېنىكلىك قىلماسلىق بېھۇدە سۆزلىمەسلىك قاتارلىق بالا تەربىيلەشنىڭ كونكىرېت ئۇسۇل ۋە ئەخلاق قائىدىلىرىنى كۆرسىتىپ ئۆتىدۇ. «قۇتادغۇ بىلىگ»دە بۇنداق ئەخلاقىي تەربىيىۋى مەزمۇنلار ناھايىتى كۆپ. بۇلارنىڭ ھەممىسى ئاتا – ئانىنىڭ بالا تەربىيلەشتىكى دەستۇرى، شۇنداقلا ئاتا – بالىنىڭ ئۆز ئارا ۋە جەمىيەت ئالدىدا ئۆتەشكە تېگىشلىك ئەخلاقىي بۇرچى بولۇپ، بۇ بولۇپمۇ ئايتولدىنىڭ ئۆز ئوغلى ئۆگدۈلمىشكە قىلغان نەسىھىتى شەكلىدە كونكىرت گەۋدىلىنىدۇ. مەسىلەن: ASuxty x8a?I T. [1282] خۇيۇڭنى تۈزەتكىن، يېڭىلمە ئۆزۈڭ، Ozk^B{{o
%6`{KT? كۆڭۈل، تىل كىچىك تۇت چوڭايتما سۆزۈڭ. IJ^KYho U*ZP>Vv +#5nk,1c> [1284] ئۆزۈڭ ئوتقا ئورما بۇ دۇنيا ئۈچۈن، {
~yj]+Im A>6b
6 كىشى مېلىنى ئالما زورلاپ كۈچۈن. DBl.bgf h<.G^c) M}4%LjD [1297] يامانغا يېقىنلاشما قىلغاي زىيان، >n@?F[ Y
p.q:vI$J يامانلىق چاقار ئۇ بولۇپ بىر يىلان. DCb\=E mt7}1s,i[ [1315] كىشىگە ھەم ئۆزىگە قىلما سەن زىيان، buGW+TrWY gZgb-$b ھەۋەسنى قويۇپ قىل ياخشىلىق ھامان. k
oo`JHC i 8I%}8 Y((s<]7 [1326] تىلىڭدىن چىقارما ھېچ يالغان سۆزۈڭ، I,vy__sZ sT dD=> بۇ يالغان بىلەن خار بولۇرسەن ئۆزۈڭ. aQwc Py|1R =,KRZqz
ivC1
=+ [1505] لاغايلاپ بىھۇدە يۈرمىگىن ئۆزۈڭ، jdQ`Y+BC aOfL;I سىلىق، توغرا بولسۇن قىلىغىڭ، سۆزۈڭ. y%k\=:m l]inG^s ئېتنىكا نەزىرىيىسىدە ئەخلاقىي بۇرچ شەخسىنىڭ پۈتكۈل جەمىيەتكە، جۈملىدىن، باشقا ئادەملەرگە قارىتا ئۈستىگە ئالغان جاۋاپكارلىغىنىمۇ، شۇنداقلا جەمىيەتنىڭ، جۈملىدىن، باشقا ئادەملەرنىڭ شەخسىگە قويغان ئىجتىمائىي تەلىۋىنىمۇ ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ؛ شەخسىنىڭ ئۆزىگە ۋە ئۆزى ئىشلەۋاتقان خىزمەتكە نىسپەتەن ئۆتەشكە تېگىشلىك بۇرچى ئۇنىڭ جەمىيەت ئالدىدا ئۆتەشكە تېگىشلىك بۇرچى بىلەن بىر ياكى ئۇنىڭ مۇھىم بىر تەركىۋى قىسمى بولۇپ ھىساپلىنىدۇ. يۈسۈپ خاس ھاجىپ مانا شۇ كۆز قاراشتىن چىقىپ، ئاۋام پۇقرالارغا قارىتا ئۆز ئىلىگە ياخشىلىق قىلىش تەلىۋىنى ئوتتۇرىغا قويغان بولسا، ئىلىگ ھۆكۈمدارغا قارىتا ئۆز خىزمىتىگە تولۇق جاۋاپكار بولۇش، خىزمەتنى ئۆز ۋاقتىدا بەجانىدىل ئىشلەش، ئەلنى ياماندىن ساقلاش، پېقىر – مىسكىنلەرگە ئېھسان قىلىش، خۇشامەتچى، ئۇياتسىز كىشىلەردىن ھەزەر ئەيلەش ۋە ئېھتىياتچان بولۇش، دۆلەت مالىيىسىنىڭ پاكلىغىنى ساقلاش ھەمدە توغرا قانۇن ۋە ئادىل سىياسەت قوللىنىپ، ئەلنى ئېكىسىپلاتاتسىيە ۋە زۇلۇمدىن خالى قىلىشتىن ئىبارەت ئىجتىمائى تەلەپنى ئوتتۇرىغا قويىدۇ، ئالىمنىڭ قارىشىچە، بۇ تەلەپ ھۆكۈمدارلار ئۈچۈن ئېيتقاندا، ھەم ئۇنىڭ كەسپىي (خىزمەتتىكى) ئەخلاقىي بۇرچى ھەم جەمىيەتكە نىسبەتەن ئۆتەشكە تېگىشلىك ئەخلاقىي بۇرچى بولۇپ ھېساپلىنىدۇ: E#r6e+e1Q% U .hV1 [5503] بۆگۈنكى ئىشنى ئەتە ئۈچۈن قويمىغىل، Qn(e[
C6\ :j9{n ,F ئەتە ئىش بولسا، ئۇ قالۇر يەنە بىل. :\L{S CE-ySIa /J`8Gk59 [5528] كۆيۈمچاننى تۇتقىن ئۆزەڭگە يېقىن، {MU>5\ r^-3( 77n ئۇياتسىزنى ئۆزگە يېقىن تۇتمىغىن. G!T)V2y GM|gm-t<@ J!O5`k*.C [5574] سېنىڭدە پۇقرانىڭ ھەققى ئېرور ئۈچ، ,n TC7V 5_ -YF~ بۇ ھەقنى ئۆتە سەن ھېچ ئىشلەتمە كۈچ. su/l'p' Enm#\(j SY>i@s+ML [5575]بىرى ئۆز ئېلىڭدە كۈمۈشنى پاك ئەت، lrB@n?hk {[hH:
\ ئەي ئىلمىي كۆپ ئەرسەن، ئاياردىن ①كۈزەت. >J^bs &j W!8g.r4u+, ( ①ئايار- ئەرەپچە، ئالتۇن – كۈمۈش پۇلنىڭ ساپلىغى.) `G&W%CHB LvgNdVJDP| -hj@^Auf [5576] بىرى توغرا قانۇننى خەلقىڭگە بەر، ~Z!!wDHS
S% بىرىن – بىرى ئەزمەكنى ئەلدىن كۆتەر. jm0J)Z_"nr {i y[8eLg :L#t?~ [5577] ئۈچىنچى، ئىمىن قىل پۈتۈن يوللارنى، ..6 : _{wg J/S 47J~ يوقاتقىن قاراقچى ئوغرىلارنى. BoZ])Y6= ?;@xAj دەرۋەقە، بۇ مىسرالارنىڭ بىر قىسمى ئوتۇپىيىلىك تۈس ئالغان بولۇپ، ئىشلەپچىقىرىش ۋاستىلىرىغا خۇسۇسى ئىگىدارچىلىق تۈزۈمى ھۆكۈم سۈرىۋاتقان ئەينى فېئوداللىق زاماندا ھۆكۈمدار خان – بەگلەرنىڭ بۇ تەلەپلەرنى ئۆزلىرىنىڭ ئەخلاقىي بۇرچى دەپ بىلىپ، كەمبەغەل پېقىرلارنى باي، ئاچنى توق قىلىشى ئەسلا مۇمكىن ئەمەس، ئەلۋەتتە. ئۇنىڭ ئۈستىگە بۇرچنىڭ ئۆزى ئىجتىمائى ئەخلاقنىڭ بىر تەركىۋى قىسمى بولغىنى ھالدا، ئۇ جەمىيەتنىڭ ماددى تۇرمۇش شارائىتى ۋە كىشىلەرنىڭ ئىجتىمائى ئىشلەپچىقىرىش مۇناسىۋەتلىرىدىكى ئورنى تەرىپىدىن بەلگىلىنىدۇ. بىراق، يۇقىرىدىكى تەلەپلەرنىڭ ئورۇنلىنىش – ئورۇنلانماسلىغىدىن قەتئىنەزەر، ئاشۇنداق تارىخىي شارائىت ئاستىدا يۈسۈپ خاس ھاجىپ ھۆكۈمدار خان – بەگلەرنىڭ ئالدىغا مۇشۇنداق ئىجتىمائى تەلەپلەرنى ئوتتۇرىغا قۇيالىشى زور ئەھمىيەتكە ئىگە بولۇپ، بۇ قاراخانىلار دەۋرىنىڭ تارىخىي تەرەققىياتىنىڭ ئوبېكتىپ جەريانىغا، جەمىيەتنىڭ ئالغا ئىلگىرىلەش تەلىۋىگە ئاۋام خەلقنىڭ ئارزۇسىغا ئۇيغۇن كېلىدۇ. D,%R[F?5O T.O^40y 2. ۋېجدان مەسىلىسى: - ۋېجدان كىشىلەرنىڭ ئىجتىمائى تۇرمۇشىدا باشقىلارغا ۋە جەمىيەتكە بولغان بۇرچىنى ئادا قىلىش جەريانىدا شەكىللەنگەن بىر خىل ئەخلاقىي ئاڭ بولۇپ، ئۇ ئادەملەرنىڭ قەلبىدىكى كۈچلۈك ئەخلاقىي جاۋاپكارلىقنى ھەمدە ئادەملەرنىڭ مۇئەييەن ئەخلاقىي مىزان بويىچە ئۆزىنىڭ ئىش – ھەركىتىنى باھالاش ئىقتىدارىنى ئەكس ئەتتۈرۈپ بېرىدۇ. مەسىلەن، بىر ئادەم ئۆزىنىڭ تۇتقان يولى ۋە باسقان قەدىمىگە رازى بولۇش – بولماسلىقى، توغرا ياشاش ئۇسۇلىنى تاللىۋېلىش – ئالماسلىقى، ئۆز ئەتراپىدىكى كىشىلەرگە، پەرزەنت ۋە ئۇرۇق – تۇغقانلىرىغا نىسپەتەن ئۈستىگە ئالغان مەجبۇرىيىتىنى ئاڭقىرىش – ئاڭقىرالماسلىقى، ئەر – ئايال مۇناسىۋىتىدە ۋە باشقىلارنىڭ ھەققىگە نىسپەتەن ھايا – نۇمۇسنى بىلىش – بىلمەسلىكى ۋە شۇنىڭغا ئوخشاش بىر قاتار مەسىلىلەر ۋىجدان چۈشەنچىسىگە كىرىدۇ. ۋىجدان بۇرچ بىلەن ناھايىتى زىچ باغلىنىشلىق ھالدا دائىم ئۇنىڭ يېنىدا بىللە تۇرىدۇ. يۈسۈپ خاس ھاجىپ «قۇتادغۇ بىلىگ» داستانىدا بۇ مەسىلىلەرنى مەسىلىلەرنى چوڭقۇر، ئەتراپلىق، جانلىق ۋە ئوبرازلىق بايان قىلغان، بۇ بايانلار ئۆز زامانىسىدىلا ئەمەس، بەلكى ھازىرمۇ ئۆزىنىڭ تارىخىي ئەھمىيىتى ۋە رىئال قىممىتىنى ساقلاپ كەلمەكتە. +^tq?PfE ئالىمنىڭ قارىشىچە، توغرا يول تۇتۇش، ھالال ياشاش، ئاۋام خەلققە مەنپەئەت يەتكۈزۈش، پىداكارلىق روھ- تاشقى ئەخلاقىي بۇرچنىڭ ئادەملەر قەلبىدە ئاڭلىق تەلەپ ۋە پەزىلەتكە ئايلىنىشى بولۇپ، بۇنىڭ ئۆزى ۋىجداننىڭ شەكىللىنىشى ۋە گەۋدىلىنىشىدۇر. بۇنىڭدا ئالدى بىلەن راستچىل، توغرا بولۇش، يالغانچىلىقتىن ساقلىنىش، ئىچى بىلەن تېشىنى بىردەك تۇتۇش، قەلبىنى خەلققە تاپشۇرۇش، يۈرىگىنى ئاشكارىيالايدىغان بولۇش، ئۆز كۈچىگە تايىنىپ ياشاش، باشقىلارغا ئېغىرىنى ئارتماسلىق، ئۆز غېمىنى يىمەي، خەلقنىڭ غېمىنى يىيىش – ئادەملەر ئۆز ئىش – ھەركىتىنى باھالاشنىڭ ۋە جەمىيەت ئالدىدىكى ئەخلاقىي بۇرچنىڭ ئەھدىسىدىن چىققان – چىقمىغانلىقىنى ئۆلچەشنىڭ مۇھىم بىر مىزانى، شۇنداقلا، شۇ ئادەمنىڭ توغرا يول تۇتقان ۋە ھالال ياشىغانلىقىنىڭ ئوچۇق ئىپادىسى بولۇپ ھىساپلىنىدۇ: 3"=% [ ;@p2s'( [5077] كىشىنىڭ يامانىدۇر ئېيتسا يالغان، tn\Y: wjh[}rTV* قىلىپ ۋەدە يانغان يالغاندىن يامان. 9t@^P^}=\m u4TU"r("A pFi.?|6" [863] تېشىدەك ئىچىمۇ، ئىچىدەك تېشى، F{}mlQg 9,|{N(N<! بۇ ياڭلىغ بولۇر چىن ۋە توغرا كىشى. owL>w 58\rl G H~%HT
l [6098] ئۆزۈڭ نەپئى كۈتمە، خەلق نەپئى كۈت، IJHNb_Cku i? 5jl&30 يۈكۈڭنى يۈتتۈرمە ئەلگە، ئۆزەڭ يۈت. N*z_rZE =H&{*Ja كىشىلەرنىڭ كەينىدىن غەيۋەت قىلماسلىق، تۆھمەت چاپلىماسلىق، پىتنە – پاساتتىن يىراق تۇرۇش، ئىچى تارلىق، ھەسەتخورلۇقتىن خالى بولۇش، خۇشامەتچى، سۇخەنچىلەردىن ھەزەر ئەيلەش يۈسۈپ خاس ھاجىپنىڭ ۋىجدان مەسىلىسىدە كىشىلەر ئالدىغا قويغان يەنە بىر مۇھىم تەلىۋى: sv`+?hjG %^){Z,}M} [4410] بولۇشنى تىلىسەڭ ئۆزۈڭ قەدىرلىك، =4`#OQ&g Uywi,9f پاساتتىن يىراق قاچ ئى خۇلقى سىلىق. *Pj[r vi?{H*H4c ,{wA%Oy, [4414] پاستنىڭ يېنىغا يېقىن بارمىغىل، [ ySO 0 پاسات نەدە بولسا، خارلىق شۇندا بىل. 1 .\|,$ !V|i\O|Q2 i'Vrx(y3 [4253] ھەسەت بىر كېسەلدۇر، داۋامى ئۇزاق. 3^p DY2r6bcn` ئۆزىنى ئۆزى يەپ، سىزەر ئۇ ئاداق. Vs@[=" p.{9OrH(4 vY|{CBGbd [5303] يېقىن تۇتما ئۇششاق گەپلىك سۇخەنچىن، s9t`! Y
1e>P پىتنەخور بولسا قاچ، كەلتۈرمە يېقىن. {}F?eI Ej
c%D
SG بۇ مىسرالاردا ئالىم كىشىلەرنى ئۇياتلىق، توغرا، سەمىمى، تۈز ۋە ئاقكۆڭۈل بولۇشقا، قەلبىنى پاك تۇتۇپ، ئۆزىنى دائىم ۋىجدان تارازىسىغا سېلىپ تۇرۇشقا ئۈندەيدۇ؛ Nb.AsIR^ ?UD2}D[M شەخسىيەتچىلىكنى يېڭىش، نەپسانىيەتچىلىك قىلماسلىق، پۇل، مال – دۇنيا ئالدىدا ئۆزىنى تۇتۇۋېلىش، ئارزۇ – ھەۋەسكە بېرىلمەسلىك – ئەخلاقىي ۋىجدان چۈشەنچىسىدە يەنە بىر مۇھىم مەسىلە. يۈسۈپ خاس ھاجىپ «قۇتادغۇ بىلىگ»دە ، ئادەملەردىن ئۆز نەپسىنى كۆزلىمەي، ئەل نەپسىنى كۆزلەشكە، ئۆزىنىڭ شەخسى مەنپەئەتىنى خەلق ئاممىسىنىڭ مەنپەئىتى بىلەن بىرلەشتۈرۈشتەك كوللىكتىۋىزىملىق روھنى تىكلەشكە، نەپسى – مەنپەئەت، ئەمەل، پۇل ۋە بايلىق ئالدىدا ئۆزىنى قاتتىق تۇتۇۋېلىپ، دائىم سەگەك تۇرۇشقا ئۈندەيدۇ. tK9_]663 xw?Mc{w [5353] دېمە ئۆز نەپئىڭ سەن، ئەل نەپئىنى دە، P'Q|0lB \
;.W;!* ئۆزۈڭ نەپئى ئەلنىڭ نەپئى ئىچىدە. B>
kx$_~ 5DgfrX ;6o p|O [3933] كۆيۈمچان ئەمەس ئول ئۆزىنى دېگەن، _g+^ jR4 OnO56,+S^ كۆيۈمچان شۇكى، ئەل نەپئىنى ئىزلىگەن. N?!]^jI, 2
1Z}Zj md`PRZzj@ [3637] بۇ نەپسى بىرىنچى، بەك قۇۋۋەتلىك يېغى، rCGyr}(NC H8[L:VeNT پۈتۈن يەردە ئۇنىڭ تورى – تۇزىغى. Xo[={2_ ${"+bWG2G! YGVj
$\ [6143] مەست قىلسا بۇ دۆلەت ئەگەر كىشىنى، D[)
Z$+D4f jOs&E^">&B ئويغانماس ئۆلۈم تۇتمىغۇنچە ئۇنى. cPcp@Dp
w i,}sEoM 3. قىلىق ۋە پەزىلەت مەسىلىسى: - بۇ ئەخلاقىي ھادىسىلەردىكى ئىككى چوڭ تەرەپ بولۇپ، ئۆز ئارا بىر – بىرىگە باغلىنىپ، بىر – بىرىنى تەقەززا قىلىپ ۋە تەسىر كۆرسىتىپ تۇرىدۇ، شۇنىڭ بىلەن بىللە، بۇلارنىڭ ھەر ئىككىلىسى ئەخلاقىي قائىدە، پىرىنسىپ ۋە غايە بىلەن زىچ باغلانغان ھالدا، ئەخلاقىي تەربىيىنىڭ ئوبېكتىپ ئاساسىنى تەشكىل قىلىدۇ. بۇنىڭدا قىلىق – پەزىلەتنىڭ ئىپادىسى، مۇئەييەن پەزىلەت بولسا، قىلىقنىڭ تەرەققى قىلىش ۋە جۇغلىنىش نەتىجىسى بولۇپ ھىساپلىنىدۇ. يۈسۈپ خاس ھاجىپ «قۇتادغۇ بىلىگ» داستانىدا ئەخلاقىي ھادىسىلەردىكى بۇ ئىككى چوڭ مەسىلە ئۈستىدە مۇپەسسەل توختىلىپ، بۇ ھەقتە جەمىيەت تەرەققىياتىنىڭ تەلىۋى ھەم يۈنىلىشىگە ئۇيغۇن كېلىدىغان، خەلقنىڭ قەلبى ھەم ئارزۇسىنى ئەكىس ئەتتۈرۈپ بېرىدىغان نۇرغۇن ئەقىلگە مۇۋاپىق پىكىر، تەلەپ ۋە تەشەببۇسلارنى ئوتتۇرىغا قويدى. ,k}-I65M*t 5VWyc9Q ئەخلاقىي قىلىق، بۇ بەلگىلىك ئەخلاقىي ئاڭنىڭ يىتەكچىلىگىدە ئىپادىلىنىدىغان، باشقا ئادەملەرگە ۋە جەمىيەتكە پايدىلىق ياكى زىيانلىق بولغان ھەركەتتىن ئىبارەت. بۇنداق ھەركەت ئەخلاقلىق ھەم ئەخلاقسىزلىقنىڭ ھەممىسىنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ. ئەخلاقى قىلىقنىڭ ئاساسىي بەلگىسى شۇكى، ئۇ بىر شەخسىنىڭ باشقا ئادەم ۋە جەمىيەت مەنپەئەتىنى ئاڭلىق تۇنۇغان ۋە ئەركىن تاللىۋالغانلىقىنىڭ ئىپادىسى شەكلىدە يۈز بېرىدۇ؛ يۇسۈپ خاس ھاجىپ باشتىن – ئاخىر توغرا، دۇرۇس ئەخلاقىي قىلىق ۋە ياخشى ئادەتلەرنى ماختىدى ھەمدە ئۇنى تەرغىپ قىلدى. ناتوغرا، ناچار ئەخلاقىي قىلىق ۋە يامان ئادەتلەرنى ئايىماي سۆكتى، ئەيىپلىدى ۋە ئۇنىڭ جەمىيەتكە ھەمدە شەخسكە بولغان زىيانلىرىنى ئېنىق كۆرسىتىپ بەردى. m44Ab6gpsb ئەخلاقىي پەزىلەت – ئۇ شەخسنىڭ ئىش – ھەركىتىدە ئەخلاقىي قىلىقنىڭ دائىملىق ئادەتكە ئايلىنىشى ئاساسىدا شەكىللەنگەن بىر خىل ئەخلاقىي ئاڭدىن ئىبارەت. ئادەتتىكى ئادەت ۋە ئاڭنىڭ ھەممىسى ئەخلاقىي پەزىلەت بولۇۋەرمەيدۇ. ئەخلاقىي پەزىلەتنىڭ ئاساسىي بەلگىسى شۇكى، ئۇ ئەخلاقىي ئاڭ بىلەن ئەخلاقىي قىلىقنىڭ بىرلىكى شەكلىدە ئىپادىلىنىدۇ، ئەخلاقى قىلىق، ئەخلاقى پەزىلەتنىڭ ئوبېكتىپ مەزمۇنىنى تەشكىل قىلسا، ئەخلاقىي پەزىلەت - ئەخلاقىي قىلىقنىڭ بىرلەشكەن ئىپادىسى، شەخسنىڭ ئاڭلىق ئىرادىسىنىڭ قېتىشمىسى بولۇپ ھېسابلىنىدۇ. 92|\`\LP% « قۇتادغۇ بىلىگ» داستانىدا قىلىق بىلەن پەزىلەتنىڭ يۇقىرىدا كۆرسىتىپ ئۆتۈلگەن مۇناسىۋىتى ۋە باغلىنىشى ئوچۇق گەۋدىلىنىدۇ، ھەتتا ئۇنىڭدا ئەخلاقىي ھادىسىنىڭ بۇ ئىككى چوڭ تەرىپى شۇنداق چىڭ گىرەلىشىپ كەتكەنكى، مۇناسىۋەتلىك نەزمىنىڭ ھەر بىر مىسراسى كىشىلەر ئالدىغا ھەم ئەخلاقىي قىلىق ھەم ئەخلاقىي پەزىلەت سۈپىتىدە نامايەن بولىدۇ. `Pa z يۇسۈپ خاس ھاجىپ يالغان سۆزلەش، ۋەدىگە ۋاپا قىلماسلىق، كاجلىق، جاھىللىققا ئوخشاش ناچار قىلىقلارنى قاتتىق تەنقىتلەپ، يالغانچىلىقنى ۋاپاسىزلىق بىلەن باغلايدۇ؛ كىشىلەرنى چىن، راستچىل بولۇش، ئۇياتنى بىلىشتەك توغرا قىلىق بىلەن ۋە پەزىلەتكە باشلايدۇ: E! '|FJ ^m^4LDt [337] بۇ بىر نەچچە نەرسە كىشىگە ياۋۇز، qx,>j4yw |KF_h^ بۇنى قىلسا كىشى بۇزار ئۆز – ئۆزىنى L1'R6W~%dN < |