ئايبىكە |
2013-07-05 23:16 |
XB[<;*Iz «تەبىئەت دۇنياسىنى ھۈرمەتلەيلى » ناملىق دەرسنىڭ دەرس لاھىيەسى J=dJsk ماتېرىيال تەھلىلى x[Wwq=~ 1 ئورنى ۋە رولى Y+3!f#exm 1).« تەبىئەت دۇنياسىنى ھۈرمەتلەيلى » ناملىق ئەسەر تولۇقسىز ئۇتتۇرا تىل – ئەدەبىيات دەرسلىكى 2-يىللىق 1-قىسىم 3 -بۆلەككە كىرگۈزۈلگەن تەبىئەتنى ئاسراش تېما قىلىنغان مۇھاكىمە ماقالىسى Cz8f1suO4 2). مەزكۇر دەرسنى ئورۇنلاشتۇرۇشتىكى قاراتمىلىق سەۋەبلەر؛ ]0r|_)s بىز ئىگىرى تەبىئەتنى بويسۇندۇرىمىز دەپ داۋراڭ سېلىپ كۆپ زىيانلارنى تارتتۇق . مەزكۇر دەرس ئارقىلىق ئۇقۇغۇچىلاردا تەبىئەتنى قۇغدايدىغان ئالىيجاناب پەزىلەتنى يېتىلدۈرۈش . efY8M2 3). مۇناسىۋەتلىك دەرس ئۆلچىمىدىكى مەزكۇر دەرسنى ئوقۇتۇشقا دائىر تەلەپلەر [qoXMuC|P 4ئىنسان تەبىئىتىدىكى شەخسىيەتچىلىك بىلەن تەبىئەت دۇنياسىنىڭ زىددىيىتى مەسلىسى ئارقىلىق ئۇقۇغۇچىلارنى مەسىللەرنى چوڭقۇر ئويلىيالايدىغان ، تەبىئەتنى قۇغدايدىغان كۆز قاراشقا ئىگە قىلىش . d
HJhFw
2 . مەزكۇر دەرسنىڭ ئوقۇتۇش پائالىيىتىدە يەتمەكچى بولغان نىشانلارنى تۇنۇشتۇرۇش U'*t
~x< 1) . بىلىم ھازىرلاش نىشانى : « تەبىئەت دۇنياسىنى ھۈرمەتلەيلى » ناملىق ئەسىرى ئارقىلىق ئەجدادلىرىمىز ئۇزاق دەۋىرلەردىن بۇيان تەبىئەت بىلەن بىر جان-،بىر گەۋدە بولۇپ بۇستانلىق مەدەنىيىتىنى بارلىققا كەلتۈرگەن. ، دىيارىمىزدىكى گۈزەل مەنزىرلىك تەبىئىي تاغ – ئورمان ۋە ئۇ يەرلەردە ياشاۋاتقان ھايۋانلار ،ئىنسانلار بىلەن تەبىئەت دۇنياسى ،ئىنسانلار بىلەن تۈرلۈك ھايۋانلار ئۇتتۇرسىدىكى مۇناسىۋەتلەر ھەققىدە چۈشەنچىلەرگە ئېرىشىش بىلەن بىرگە ، خىلمۇ – خىل تەبىئىي ئاپەتلەر ھەققىدە ئۇچۇر بېرىش 5%}wV,Y 2) . ئىقتىداريېتىلدۈرۈش نىشانى : مەسىللەرنى باغلاپ تەسەۋۇر قىلىش ، ئوقۇشلۇقنى تەھلىل قىلىش ، ئۇچۇر توپلاپ بىر تەرەپ قىلىش ، ئەسەرنى ئىجدىمائىي رېئاللىق بىلەن باغلاش ، سەنئەتتىن ھوزورلىنش ئىقتىدارىنى يېتلدۈرۈش . mw^7oO# 3) . ئەخلاقى تەربىيە سىڭدۈرۈش نىشانى : ئۇقۇغۇچىلاردا ئېكىلوگىيلىك تەڭپۇڭلىقنى قۇغدايدىغان ،نەپسى ،مەنپەئەتى ئۈچۈن تەبىئەتكە زىيان يەتكۈزمەيدىغان ئېسىل پەزىلەتنى يىتىلدۈرۈشتىن ئىبارەت . W~Z<1[ 3 . دەرسنىڭ مۇھىم ۋە قىيىن نۇقتىلىرىنى تۇنۇشتۇرۇش . 5TUNX^AW دەرسلىك ئۆلچىمىدىكى تەلەپ ۋە مەزكور دەرسنىڭ ئومۇمى ئەھۋالىغا ئاساسەن دەرسنىڭ مۇھىم ،قىيىن نۇقتىلىرىنى تۈۋەندىكىدەك بىكىتتىم . Bg8#qv مۇھىم نۇقتىسى :بىز ھەر قىتىم« تەبىئەت دۇنياسى ئۈستىدىن غەلىبە قىلدۇق» دەپ كۆرەڭلەپ كەتكىنىمىزدە ، تەبىئەت ئانىنىڭ كۆزلىرىدىن بىچارىلىكنى ئەمەس ، ئۆچمەنلىكنى كۆرگىنىمىزدە نېمە ئۈچۈن قەلبىمىز غالىبلىق بىلەن ئەمەس ، بەلكى پۇشايمان بىلەن تولىدۇ ؟ J`*iZvW#Bx قىيىن نۇقتىسى : تەبىئەت دۇنياسى بىلەن ئىناق ئۆتۈش دۇنياۋى زۆرۈرىيەتكە ئايلانغان بۈگۈنكى كۈندە ، ھايۋانات دۇنياسى بىلەن ئېكولوگىيىلىك تەڭپۇڭلۇقنىڭ مۇناسىۋىتى ھەققىدە سىز قانداق چۈشەنچىدە ؟ ;
"3+YTtp 4 . ئوقۇتۇش سىتراتىگىيىسىنى تۇنۇشتۇرۇش G9g6.8*& 1). ئۇقۇتقۇچىنىڭ ئوقۇتۇش ئۇسۇلىنى تۇنۇشتۇرۇش z}Jr^> ئوقۇغۇچىلارنى مەركەز قىلىپ ، مۇستەقىل ئىشلەش ، ھەمكارلىشىپ ئىشلەش ،باغلانما تەسەۋۋۇر يۈرگۈزۈش ئاخىرىدا ئەقلىي خۇلاسە چىقىرىشقا تەشكىللەشتىن ئىبارەت V#q}Wysft 2). ئۇقۇغۇچىنىڭ ئۆگىنىش ئۇسۇلىنى تۇنۇشتۇرۇش &2I*0 ماتىريال توپلاش ، مۇنازىرە قېلىش ، مۇستەقىل ھەمكارلىشىپ ئىشلەش ،ئۆز كۆز قارىشىنى جانلىق، پاكىتلىق ، راۋان ئۇتتۇرغا قۇيۇش ھەم توپلىغان دەرىسخانا بايلىقى ئاساسىدا ئويلىغانلىرىنى ئەقلىي خۇلاسە شەكلىدە يېزىپ چىقالايدىغان ئىقتىدارنى يىتىلدۈرۈشنى مەقسەت قىلدىم . c6Q(Ygc
ئوقۇتۇش پائالىيىتىنىڭ ئوبىيكتى – دەل ئوقۇغۇچى . نۆۋەتتە ساۋاتسىزلىق ئۇقۇمى خەت تۇنۇمايدىغانلارنى ئەمەس بەلكى ئۆگىنىشنى بىلمەيدىغانلارنى كۆرسىتىدۇ . شۇڭا دەرس ئۆتۈش جەريانىدا ئوقۇغۇچىلارنىڭ ياشاش مۇھىتى ، پىسخىك ئالاھىدىلىكى ، ئادەتتىكى ئۆگىنىش ئەھۋالى قاتارلىقلار تەھلىل قىلىنىپ ئوقۇتۇش پائالىيىتىنىڭ ئومۇمى قۇرۇلمىسى شۇ سەۋىيىگە ئەڭ زور دەرىجىدە يىقىنلاشتۇرۇلدۇ . * 23DJV);g8 5 . ئوقۇتۇش پائالىيىتى جەريانى ۋە ئالدىن تەسەۋۋۇرنى ئۇتتۇرغا قۇيۇش XUV!C7 1) . يېڭى دەرسكە باشلاپ كىرىش ئۇسۇلى ( جەريانى) W0cgI9
=9 (1)بىز ئۆزىمىزنىڭ تەبىئەت دۇنياسى ئۈستىدىن غەلبە قىلغانلىقىمىزدىن ھەددىدىن زىيادە خۇشال بولۇپ كەتمەسلىكىمىز لازىم . ھەر قېتىمقى مۇشۇنداق غەلبىمىز ئۈچۈن تەبىئەت دۇنياسى بىزدىن ئۆچ ئالىدۇ . P6U%=xaC (ئېنگىلىس ) /\Q*MLwD (2)مايكىل جىكسوننىڭ«دۇنيانى قۇتقۇزايلى»ناملىق ناخشىسى قويۇپ بېرىلىپ، ئىنسانلار تەبىئەت دۇنياسىغا قەدەم بېسىشتىن ئىلگىرىكى ھالەت بىلەن ئىنسانلارنىڭ تۈمۈر تاپىنى بېسىلغاندىن كىيىنكى ھالىتى روشەن سېلىشتۇرما قىلىنىدۇ. N6Z{BLZ تەھلىل قىلىڭ : iz]rFNR 2 ) . تەييارلانغان مىساللار ۋە بۇ ئارقىلىق ھەل قىلماقچى بولغان مەسىللەر 34|a:5c 1)«ھايۋاناتلار دۇنياسى »پىروگىراممىسى نېمە ئۈچۈن «ئادەم ۋە تەبىئەت» پىروگىراممىسىغا ئۆزگەرتىلدى؟ 7k=fZ$+O 2) ئىلگىرى ئىنسانلار «بىز- تەبىئەت دۇنياسىنىڭ خۇجايىنلىرى»دەيتتى.ھازىر «بىز -تەبىئەت دۇنياسىنىڭ پەرزەنتلىرى»دەيدىغان بولدى.ئەمەلىي مېساللار ئاساسىدا ئىنسانلارنىڭ ئاچچىق ساۋاقلار بەدىلىگە يۇقارقىدەك يەكۈن چىقىرىشىنىڭ سەۋەبلىرىنى كۆرسىتىپ بېقىڭ. 8rbG*6 3) قانداق قىلغاندا تەبىئەتنىڭ بىزدىن ئۆچ ئىلىشىنى تۇسۇپ تەبىئەتنىڭ بىشىمىزنى سىلايدىغان ھەقىقىي تەبىئەت ئانا بۇلۇشىنى قولغا كەلتۈرگىلى بولىدۇ؟ _ :^7a3I ئەجداتلىرىمىز قەدىمدىن تارتىپ تەبىئەتنى قۇغداشقا ئەھمىيەت بېرىپ كەلگەن . «بىر تال دەرەخ كەسسەڭ،ئون تال تىك» قاتارلىق ماقاللارنى ھەمدە ئافرىقا خەلق ناخشىسىدىكى «ئاخىرقى دەرەخ كېسىۋىتىلگەن،ئاخىرقى دەريا زەھەرلەنگەن،ئاخىرقى بىلىق تۇتۇلغان،ئاخىرقى تامچە يېشىڭ قالغان چاغدا پۇلنى يېگىلى بولمايدىغانلىقى بىلەرسەن شۇندا.» قاتارلىق مەزمونلارنى مېسال قىلىش ئارقىلىق ئۇقۇغۇچىلار دەرىسنىڭ مەركىزى لىنيەسىگە باشلاپ كىرىلدۇ .جىياڭ رۇڭنىڭ « بۆرە توتىمى » ناملىق ئەسىرىدىن ئىچى مۇڭغۇلنىڭ قۇملىشىشى سۆزلىنىپ دەلىل سۈپىتىدە تىڭگىرنىڭ « جەننەت » ناملىق ناخشىسى كۆرسىتىلىدۇ . *9gD*AnM, دەرستىن ئىلگىرى ئوقۇغۇچىلار ئۈچ باسقۇچقا ئايرىلىپ تەكشۈرۈپ ئىزدىنىشكە ئورۇنلاشتۇرۇلغان. +iF
1sC_ 1-باسقۇچ؛ئۆزى تۇرۇشلۇق يېزىنى تەپسىلىي كۈزۈتۈپ خاتىرە قالدۇرىدۇ. tjv\)Nn' 2-باسقۇچ- نېمە سەۋەپتىن مۇشۇ خىل ھالەتنىڭ كېلىپ چىققانلىقىنىڭ سەۋەبىنى ئىزدەيدۇ. 8TZENRzx-| 3-باسقۇچ ؛يېزىنىڭ ئىكولوگىيىلىك مۇھىتىنى قوغداشنىڭ دەسلەپكى چارە-تەدبىرلىرىنى ئىزدىنىپ رەتلەپ كېلىدۇ. بو ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلار بىۋاستە جەمىيەت تەكشۈرۈش ۋە قول سېلىپ ئىشلەش پۇرسىتى بېرىلىپ دەرسنىڭ مەقسىدىگە ئەڭ زور دەرىجىدە يېقىنلاشتۇرىلىدۇ. W."f8ow يۇقارقى مەزمونلار ئارقىلىق ھەل قىلماقچى بولغان مەسلە ئوقۇغۇچىلارنىڭ تەبىئەتنى قۇغداش روھىنى يېتىلدۈرۈشتىن ئىبارەت مەركىزى ئىدىيەنى يورۇتۇپ بېرىشتىن ئىبارەت . @Z\~ 6 . دەرس خۇلاسىسىنى ئۇتتۇرغا قۇيۇش 9XV^z*E(J مەزكۇر دەرسلىك ئارقىلىق ئېكلوگىيلىك تەڭپۇڭلىقنى قۇغداشنىڭ زۆرۈرلىكى بىزگە بەدىئى يوسوندا كۆرسىتىپ بېرىلگەن ئېنگىلىسنىڭ سۆزىنى نەقىل كەلتۈرۈش ئارقىلىق بۇ نۇقتا تېخىمۇ گەۋدىلەندۈرۈلدۇ ..
CB*/ =Y 7 . دەرسنىڭ ئومۇمى مەزمون سىخىمىسى ( دوسكا لايىھەسى ) نى ئۇتتۇرغا قۇيۇش x,Y5U+]E 8 . تاپشۇرۇق بېرىش لايىھەسىنى ئوتتۇرغا قۇيۇش Bh` IXu 1) . تاپشۇرۇق مەزمونى : « بۇ يەردە كېيىنكىلەرنىڭمۇ ھەققى بار » ناملىق كىتابنى ئوقۇپ كىلىڭلار . 8sw,k 2) . تاپشۇرۇق لايىھەلەشتىكى مۇددىئا : ئقوقۇغۇچىلارنىڭ ماتىريال توپلاش ، مۇستەقىل ئىزدىنىش ، ياخشى بولغان كىتاب ئوقۇش ئادىتىنى يېتىلدۈرۈشتىن ئىبارەت . يەتمەكچى بولغان ئۈنۈم : ئوقۇغۇچىلارغا ئۆزلىرىنىڭ تەبىئەت ئالدىدىكى مەسئولىيىتىنى چوڭقۇر تۇنۇتۇشتىن ئىبارەت n,KA&)/s 3) . تاپشۇرۇقنى باھالاش ئۆلچىمى : توپلىغان ماتىرياللىرى دەرسلىك مەزمونى بىلەن باغلىنىشلىق ، تولۇق ، قايىل قىلارلىق بۇلىشى ، يەر جاي ناملىرى ، تۈرلۈك سانلىق مەلۇماتلار ئېنىق ، تۇغرا بۇلىشى كېرەك . 9 . دەرستىن كىيىنكى ئانالىزنى ئوتتۇرغا قۇيۇش o'qm82*
= دەرستىن كىيىنكى ئانالىز ئادەتتە بىر سائەتلىك دەرسنى ئۆتۈپ بولغاندىن كېيىن يېزىلىدۇ . ئەگەر دەرستىن بۇرۇن ئوتتۇرغا قۇيۇش تۇغرا كەلسە ئەسكەرتىش يېزىلىدۇ - yDtOpM8<{ 10 . ۋاقىت تەقسىماتىنى ئوتتۇرغا قۇيۇش RG?MRxC يېڭى دەرسكە باشلاپ كىرىش ( مېنوت ) 2z-$zB نىشان ( مېنوت ) j)6G7T|
جەريان ( مېنوت ) ^/{4'\p خۇلاسە( مېنوت)
;o%:7& تاپشۇرۇق ( مېنوت ) |
|