查看完整版本: [-- سۆز تۈركۈملىرىدىن مەشىقلەر --]

تەۋپىق مۇنبىرى -> ئۇيغۇرتىلى -> سۆز تۈركۈملىرىدىن مەشىقلەر [打印本页] 登录 -> 注册 -> 回复主题 -> 发表主题

ozqan 2013-04-26 12:55

سۆز تۈركۈملىرىدىن مەشىقلەر

سۆز تۈركۈملىرىدىن مەشىقلەر :

    ئىسىملار ھەققىدە مەشىق :

1. تۆۋەندە بېرىلگەن  سۆزلەرنى ئوقۇپ ، ئىسىملارنى ئايرىڭلار:
قىزىل   ، سەھەر ،  قادىر  ،  ئون ،  مىلتىق  ، ئىشلە  ، دوسكا  ،  نۇرغۇن  ،  يازلىق  ،  چىمەنزار  ،
ئۇخلىدى  ، بۇلبۇل  ، چوڭ  ،  مەن  ،  كېپىنەڭ ،  بەش  ،  كۆك  ،  سائەت  ،  مېتىر  ،  يامغۇر  ، 
 كىچىككىنە  ، ئىنقىلاب .

2. تۆۋەندىكى  پارچىدىن  ئىسىملارنى  ئايرىپ يېزىڭلار  ئاندىن  خاس ۋە ئومومىي ئىسىملارنى
ئايرىپ گۇرۇپپىلاڭلار :
سىر دەرياسى ئوتتۇرا ئاسىيادىكى ئەڭ ئاتاقلىق دەريا ھېسابلىنىدۇ  ، ئۇ تەڭرى تاغلىرىدىن باشلىنىپ  ،
ئارال دېڭىزىغا  قۇيۇلىدۇ . سىر دەرياسى ئوتتۇرا  ئاسىيا  ئۈچۈن چوڭ  ئەھمىيەتكە  ئىگە  .

3. تۆۋەندە  بېرىلگەن  ئىسىملارنىڭ قايسى  كېلىشتە  كەلگەنلىكىنى  ئىزاھلاڭ  :
بېشىمغا  ،   باغدا  ،    شەھەرگە  ،     نەشپۈتنىڭ ،   گۈلنى  ،    كىتاب    ،   مەكتەپتىن  ،     سۆزۈمدە  ،   تاغنىڭ  ،     باغ  ،      بولۇتنىڭ  ،         ئورماندىن   تۇرمۇشنى ،     ئالمىدىن ،    تىلەككە  .  

     تاغقا      خۇددى قاردەك ئاقاردى چېچەك ، خىرەلەشتى كۆزۈڭدىن زىيا،
      قورۇقلاغا تولدى چىرايىڭ ، قەددىڭ ئېگىلىپ بولدى مىسلى يا  .


4. تۆۋەندىكى ئىسىملارنى بىرلا  ۋاقىتتا شەخس ھەم كېلىش قوشۇمچىلىرى  بىلەن  تۈرلەپ  جۈملە  تۈزۈڭلار  :
باغ  ،  تاغ  ،  بوستان  ،   ھارۋا  ،    ئائىلە  ،  مەكتەپ.

5. تۆۋەندىكى  ئىسىملارنى تۈپ  ئىسىملارنى  بىر گۇرۇپپىغا ، ياسالما  ئىسىملارنى  بىر  گۇرۇپپىغا  ئايرىڭلار :
زىمىن  ،  ئوتلاق  ،   باغۋەن ،  چۆل ،   ھارۋىكەش ،  ئىلمەك ،  ئاش ،    ئاشلىق  ،   بېلىقچى ،   ساندۇق  ،  ئاچقۇچ،  باشلىق   ،  ھېسابسىز  ،  


6.  تۆۋەندىكى  پارچىنى  ئوقۇپ  ئىسىملارنىڭ  ئاستىغا  سىزىڭلار ، ئاندىن  ئۇلارنىڭ  قايسى  ۋەزىپىدە  كەلگەنلىكىنى   ئىزاھلاڭلار  :  
بىزنىڭ  شەھىرىمىز  ئەتراپىدىكى  يېزىلاردا  مىۋىلىك  دەرەخلەر  ناھايىتى  كۆپ  ،  تېرىلغۇ  يەرلەردىن باشقا  بوش  يەرلەرنىڭ  ھەممىسىدە  ئالما  ، ئۆرۈك  ، نەشپۈي  ، ئالۇچا،  ۋە  باشقا  مىۋىلەر  ئۆسىدۇ  ،  مىۋىلەر  پىشىپ كەتكەچكە  بالىلار باغلاردىن  چىقمايدۇ  ،  ئۇلار  سالقىنى  باغدا  مىۋىلەرنى  يىغىدۇ ، دېھقانلار  باغلاردىكى  يەل-يىمىشلەرنى قاق  قىلىۋالىدۇ . ئەتىيازلىقى بۇ  باغقا كىرسە  كىشىنىڭ  چىققۇسى  كەلمەيدۇ ، خۇش پۇراق  گۈللەرنىڭ  ھىدى  دىماقلارغا   ئۇرۇلۇپ  تۇرىدۇ .


        سۈپەتلەر ھەققىدە مەشىق :
1.  تۆۋەندىكى  پارچىنى  ئوقۇپ  تەركىبىدىكى  سۈپەتلەرنى ئايرىپ  يېزىڭلار  :
ئىللىق  شامال  گۈزەل  ۋادىلاردىن   ئۇچۇپ  ئۆتكىنىڭدە  ياپيېشىل مايسىلارنى  ، قىزىل ، سېرىق  ، ئاق  ،  ئېچىلغان چىرايلىق  گۈللەرنى  ئەركىلتىسەن  ، ئۇلارنىڭ يۇمران  بەرگىلىرىدىكى  ئاق
مارجاندەك  تاڭ شەبنەملىرىنى تەۋرىتىسەن  ، كۆركەم،  گۈزەل گۈل تاجىلىرىنىڭ  سەگەك  قۇلاقلىرىغا  
نېمىلەرنىدۇر شىۋىرلايسەن  ، ئۇلار  ساڭا تاتلىققىنە  تەبەسسۇمىنى  تارتۇق  قىلىدۇ ،سېنى تەبرىكلىگەندەك
  لەرزان ئىگىلىدۇ .


2.   تۆۋەندىكى  سۈپەتلەرنى  تۈپ  ، ياسالما  ،  قوشما  سۈپەتلەر  بويىچە   گۇرۇپپىلاڭلار  :
ئاق ،   ئورۇنسىز  ،   تۈزلەڭ  ،  بەك  ،  يوغان ، كۆڭۈلچەك ، تاتلىق  ،  ئالا-بۇلا ،   تارتىنچاق  ، 
 ئېگىز ،   ئاچ سېرىق  ،  كۈچلۈك  ،   ئويمان ،     سىلىق  ،  بېغىررەڭ  ،  يۇمشاق  ، قىپقىزىل  ،  كۈرەشچان  ،  ئىرادىلىك  ،  ئۈنۈمسىز  ،  ئويمان-چوڭقۇر ،    قويۇق  ،  دەھشەتلىك  ، 
   قارامتۇل .
  
3.    تۆۋەندىكى  سۈپەتلەرنى  سۈپەت  دەرىجىلىرىنىڭ  تۈرى بويىچە  گۇرۇپپىلاڭلار :
بەك  چوڭ ، ئاپئاق ، ئەپچىلگىنە  ،  كۆكۈچ  ، قىپقىزىل ، چوپچوڭ  ،  ئازغىنە  ،  قىزغۇچ  ،
ئوبدان  ،  ئاقۇچ  ، قىلىنراق  ،  ئېگىز  ،  تارغىنە  ،  خويمۇ  تاتلىق ، يۇمشاق ،  ئورۇققىنە  ،
تازا   ،  چىداملىقراق  ،  قاپقارا .


ئالىي مەكتەپ سوئال شەكلى :
تاللاش سوئالىنىڭ تارمىقىنىڭ  توغرا-خاتالىقىغا   ھۆكۈم قىلىڭلار  :
1. <ئاتىنىڭ ئىللىق كۈلۈمسىرىشى  قەھرىتان قىش  قۇچىقىدا  تاتلىققىنە  ئۇخلاۋاتقان  يىپيېڭى  
باھارنى   ئويغاتتى . >  دېگەن جۈملىدە  ئەسلىي دەرىجىدە  كەلگەن  سۈپەتتىن  ئىككىسى ، ئەركىلەتمە  دەرىجىدە  كەلگەن  سۈپەتتىن  بىرسى  ، ئاشۇرما   دەرىجىدە   كەلگەن  سۈپەتتىن  
بىرسى   بار .  

2.    <ئوقۇتقۇچى  قىپقىزىل  قېنىدىن ئاپئاق  سۈت ئايرىپ  سۆيۈملۈك  پەرزەنتىنى  پەرۋىش  قىلغۇچى  ئەزىز  ئانا  > دېگەن  جۈملىدە  ئېنىقلىغۇچى  ۋەزىپىسىدە  كەلگەن  تۆت  سۈپەت  بولۇپ  ،
ئىككىسى ئاشۇرما  دەرىجىدە  كەلگەن ،  ئەسلى  دەرىجىدە  كەلگەن  ئىككى  سۈپەتنىڭ  
بىرى ياسالما  سۈپەتتۇر .



سانلار ھەققىدە مەشىق :

1.  تۆۋەندىكى  سانلارنى تۈرلەرگە  ئايرىڭ  :
ئىككى يۈزچە  ،  يەتتىنچى ،  مىڭ  ، ئون، تۆتىنچى  ،  ئونلارچى  ، يىگىرمە  ، قىرىقچە  ،
ئوتتۇزبەش  ، يىگىرمە بەشىنچى  ، يۈزلەپ  ، بەشەيلەن  ،  مىڭلىغان  ، بەشلەپ  ، ئوندىن بىر
ئوتتۇزچە  ،  ئۈچتىن ئىككىسى  .

تۆۋەندىكى جۈملىلەردىكى  سانلارنىڭ  قانداق  ۋەزىپىدە  كەلگەنلىكىنى  ئېيتىپ   بېرىڭلار :
1.    كېلىۋاتقانلاردىن  ئۈچى  بىزنىڭ مەكتەپتە  ئوقۇيدۇ  .
2.    ئۇ  بۇ  يىل  بەش  ياشتىن  ئالتە  ياشقا  قاراپ  ماڭدى .
3.    بۈگۈن تۆتەيلەن  ئەمگەك  قىلدۇق .
4.    بالىلارنىڭ  بىرىنچىسى  ئالى  مەكتەپكە  ئىمتىھان  بېرىدۇ  .  
5.    رەنا  سىنىپىمىز  بويىچە  ئۆگىنىشتە  بىرىنچى .
6.    يىگىرمە  بەشكە  كەسىرسىز  بۆلىنىدۇ .
7.    بۇ  يىل ئالى  مەكتەپكە  ئۈچكۈن  ئىمتىھان  بەردۇق  .
8.    قادىر  ئون ئىككىنچى قەۋەتتە  ئولتۇرىدۇ .


تۆۋەندىكى  پارچىدىكى  سانلارنى ئايرىڭ  ،  ئاندىن  تۈرى  ۋە  ۋەزىپىسىنى  ئېيتىپ بېرىڭ :
ۋەتەنپەرۋەر  دېموكرات  ، ئوت  يۈرەك شائىر  ئابدىخالىق  ئۇيغۇر  1901-يىلى  تۇرپاندا  
تۇغۇلغان  .  سەككىز-توققۇز  يېشىدىن  باشلاپ  مەكتەپتە  ئوقۇغان .  10قېتىم  روسىيە  ۋە  سابىق  سوۋىت  ئىتتىپاقىغا  بارغان . ئۇ ئالتە خىل  تىل  بىلەتتى  . ئۇ  20 يېشىدىن  باشلاپ  شىئېر  يېزىشقا  كىرىشكەن  .  شائىر  قىسقىغىنە  ھاياتىدا  200 پارچىدىن  ئوشۇق  شىئېر  يېزىپ  قالدۇرغان  . شائىر  ئابدىخالىق ئۇيغۇر  1933-يىلى 
 3-ئاينىڭ 13-كۈنى  ئالەمدىن  ئۆتتى  .

       ئالى  مەكتەپ  سوئال  شەكلى  :
تۆۋەندىكىسى ئالىي مەكتەپ ئىمتىھانىدا چىققان تاللاش سوئالىنىڭ تارمىقى بولۇپ ، توغرىمۇ خاتا ؟
<تەخمىنەن 300 ئىشچى  40كۈن جاپالىق ئىشلەپ
1-    باسقۇچلۇق  قۇرۇلۇشنىڭ  ئۈچتىن ئىككى  قىسمىنى  غەلىبىلىك  تاماملىدى >  دېگەن  
جۈملىدە  ساناق  سان  ، تەرتىپ سان  ،كەسىر سان  ، مۆلچەر  سانلاردىن  بىردىن  بولۇپ ، ھەممىسى  جۈملىنىڭ  ئەگەشمە  بۆلىكى  بولۇپ  كەلگەن  .



مىقدارلار ھەققىدە مەشىق :

تۆۋەندىكى  سۆز  بىرىكمىلىرىنى ئوقۇپ  ئالدى  بىلەن  مىقدارلارنى ئايرىڭ  ، ئاندىن خاس  مىقدار  ۋە  كۆچمە  مىقدار  بويىچە  گۇرۇپپىلاڭ :
بەش جىڭ  ،  ئىككى  تاغار  ،  ئون غۇلاچ ،
بىر سىقىم  ،  يىـگىرمە  كىلومېتىر  ،  قىرىق  دانە  ،  بىر  چىنە  چاي  ،  بىر  سىنىپ ئوقۇغۇچى ،  
يەتتە مو يەر ،  بىر باغ بېدە ،  سەككىز  توننا  ، ئالتە  سانتىمېتىر



تۆۋەندىكى  سۆزلەرنى  ئىسىم  ، سۈپەت ، سان  ، مىقدار  بويىچە  گۇرۇپپىلاڭلار :

سۆلەتلىك ،  بەشىنچى ، جىڭ ،    چىشلەم  ،ئالما  ،  ئويمان  ،  مىڭچە  ،  توننا  ، بولۇت  ،
چاقىرىم ، سېمىز  ،  ئون ئۈچ ، تۇزلۇق ،  غېرىچ ،  ئاق  ،  چىمدىم  ، سەككىزىنچى  ،
بىر قوشۇق ، چاقماق ،   بەش تاغار ،   توقسان  ،   سۆزمەن  ،  يەتتىنچى ،  ياشلىق ،  
قارىغاي  ،   ئەللىكچە  ،  سەر  ،   گۈزەل ،     پارتا  ، كۆڭۈللۈك  ،   لېتىر ،   مىڭ

  ئالماش  ھەققىدە مەشىق :

1.  پارچىنى  ئوقۇپ  تەركىبىدىكى  ئالماشلارنى ئايرىڭ  :
شامال  سەن  تەبىئەتنىڭ  ئەركىسى  . قەيەرنى  خالىساڭ ، شۇ يەرگە  بارالايسەن ،
ئەركىن  ، خوشال ساياھەت  قىلالايسەن  . سەن  تەبىئەتنىڭ  ئەلچىسى  ،  گۈزەل 
 ۋادىلارنى  ،  گۈل-گىياھلارنىڭ  خۇش ھىدىنى  قاياقلارغىدۇ  ئەكىتىسەن  ،  كىملەرنىڭدۇ  قەلبىگە  ھوزۇر  ئاتا  قىلىسەن  ، 
 شامال  سەن  مېنىڭ  بەخىتسىز  قىسمىتىمگە  ھېسداشلىق قىلارسەنمۇ ؟  ئەگەر  ماقۇل 
 كۆرسەڭ  مەن ساڭا  ئۇنى  سۆزلەپ  بېرەي  .

2.  تۆۋەندىكى  ئالماشلارنى  تۈرلىرى  بويىچە  گۇرۇپپىلاڭلار  :
سەن  ، ئاشۇ ، كىم  ، بارلىق ،  مېنىڭكى ، ھېچنېمە  ،  قانداقتۇر   ،  ئۆزىنىڭكى  ،  
قانداق  ،  ئاللىكىم  ،  ھېچقاچان  ،  ئۇ  ،  ھەممە  ، بىر نەرسە  ،  پۈتۈن  ،  شۇنداق  ،  
ھېلىقى  ،  ھەر قاچان  ، قايسى ، ئۇلار  ،   ئەنە  ،  ئۆزۈڭ ،  قانچە  ،

     تۆۋەندىكى  جۈملىلەردىكى  ئالماشلارنى تېپىڭلار ، ئۇلارنىڭ  تۈرىنى ،
ۋەزىپىسىنى ئېيتىپ  بېرىڭلار  :
    1.بۇ باغدىكى  مىۋىلەرنى ئۆزۈم  ئۆستۈرگەن
2. كىمدۇ بىرى ئۆينىڭ  ئشىكىنى قاتتىق  ئۇردى
3.خاتىرجەم بول  ھېچقانداق  ئىش بولمىدى .
4. مەن ئەتە  سىلەرنىڭكىگە  بارىمەن .
5.سىنىپىمىزدىكى  بارلىق  ساۋاقداشلار  ئىمتىھانغا  ياخشى  تەييارلىق  قىلىۋاتىمىز .
6.  ئۇنداق  قازانغا  مۇنداق  چۆمۈچ .
7.  ئەلقەم  سىزنى  كۆپ ساقلاپ  كەتتى  .
8. سەن ئوقۇغان  كىتابلارنىڭ  كۆپى  مەندە  بار  .
9.  قار تازىلاشقا  پۈتۈن  شەھەر  ئاتلاندى .
10. ھېلىقى  كۈنى  سېنى  ئىزدەپ  تاپالمىدىم.
11. يولدا  كېتىۋېتىپ  قانداقتۇر بىر  شەپنى  ئاڭلاپ  قالدىم .
12. بۇ  ئاياغ  مېنىڭ  پۇتۇمغا  كىچىك كېلىپ  قالدى  .


  

    رەۋىش  ھەققىدە  مەشىق :

1.  تۆۋەندىكى  رەۋىشلەرنىڭ مەنە  جەھەتتىكى پەرقىگە  قاراپ  قايسى  رەۋىش  تۈرى ئىكەنلىكىنى  ئايرىپ  بېرىڭ :
ئاۋۋال  ،   يىراقتا  ،  راسا  ،  ئاستا  ،  ئەتەي  ،  ئالدى-كەينى  ،  تۇيۇقسىز  ،  
ئانچە-مۇنچە  ، مەشەدە  ،   سەل-پەل  ،  ئەتىلىككە  ، مەقسەتلىك  ، ئۈزۈل-كېسىل  ، 
 ئەپچىل  ،قىسقىچە  ،     تۆۋەندىن  ، ئۇشتۇمتۇت  


2.  تۆۋەندىكى  رەۋىشلەرنى  ئوقۇپ ،  ئاددىي رەۋىش ، ياسالما  رەۋىش  ۋە  قوشما  
رەۋىشلەرگە  ئايرىڭ :
ئاستا   ،  باتۇرانە   ، نۇرغۇن  ،  ئەتەي  ، سەل-پەل  ، قەھرىمانلارچە  ،  تاسادىپىي ،
بالدۇر، ئىلگىرى-كېيىن  ، سەل  ، كەچلەپ   ،   بىردەم ، ھازىر ،   ئوپۇل-توپۇل  ،  چاپسان  ،
كەلسە-كەلمەس  ،  بىر يولى ،  تېز  ،باتۇرلارچە ، ئىلاج قىلىپ  ،  چۈشتە،  پەس  


3. تۆۋەندىكى  جۈملىلەردىن  رەۋىشلەرنى  تېپىپ  چىقىپ  ،  تۈرگە  ئايرىڭ  :


1.ئۇ  ئالدىراپ  سۆزلەۋاتاتتى ،  ئالدىدىكى  ئادەمنى  كۆرۈپ  بىردىنلا  توختاپ  قالدى .
2.ئۇ  مەقسەتلىك  ھالدا  بېشىنى  لىڭشىتتى .
3.دىلمۇرات  خېلى  ئىشلارنى قىلالايدۇ .
4.ئۇ  ۋەتەننى  قوغداش  يولىدا  باتۇرلارچە  قۇربان  بولدى  .  
5.بېشىم  سەل-پەل  ئاغىرۋاتىدۇ  .
6.ئازاتلىق ئارمىيە  دۈشمەن ئىستىھكاملىرىنى  ئۈزۈل-كېسىل  تارمار  قىلدى .
7.بىز  بۇ  مەكتەپكە  بۇلتۇر  كەلگەن  .
8.ئۇلار  كېتىپ  قالدى  ،  بىز  تېزراق ماڭايلى .
9.  مەن  ئاتايىن  سىزنى  يوقلاپ  كەلدىم .
10.ئاشخانىمىز  ياتىقىمىزنىڭ  كەينىدە  .
11. تۇرسۇن تېخى   ھازىرلا  كەلدى ، شۇڭا  ئۇلارنىڭ  يېنىغا  سەل  تۇرۇپ  كىرەيلى  .
12. مەن  بەك  ھاياجانلىنىپ  كەتسەم  ،  ئىتتىك سۆزلەپ  كېتىمەن  .
13.ھاشىم  شەھەرگە  تۈنۈگۈن  كەتتى .
14. سەن  ھەر  كۈنى  ئۇ ياقتىن  كېلىسەنغۇ ؟
15.لۇتپۇللا  مۇتەللىپ  دۈشمەن  ئالدىدا  مەردانە  تۇرۇپ  كۈرەش  قىلدى .
16. ئۇ  ئېتىزدا  كەچكىچە  ھارماي  ئىشلىدى .
17. ئۇنىڭ  ئۆيى  مەھەلىنىڭ  يۇقۇرسىدا  .




  پىئېللار  ھەققىدە  مەشىق   :

1.  پارچىنى ئوقۇپ  پىئېللارنى  تېپىپ  چىقىڭلار :
بىر  كۈنى  كەچ  قوشنىمىز  تۇيۇقسىز  قاتتىق ئاغرىپ  قېلىپ  ،  ئۆيىدە  باشقا  
ئادىمى  بولمىغاچقا  ، دوختۇرخانىغا  ئاپىرىشقا  توغرا  كەلدى  ،  ئۇنى  بالنىستقا 
 ئورۇنلاشتۇرۇپ قويۇپ  قايتقۇچە  كۈن  نىسبىدىن  ئېشىپ  كەتتى  ،  مەن  ئەتىكى  
خىزمەتكە  ئالدىراپ تېزلىكتە  ئۆيگە  قايتىپ  كەلدىم  ، كەلگۈچە يولۇققان  ئۇ  ئىش 
 زادى  ئىسىمدىن  چىقماي  ،  مېنى  ئىزچىل ھالدا  ئازاپلاپ  كەلمەڭتە ئىدى .


2.  شېئىردىكى پېئىللارنى تېپىپ چىقىڭلار :
    
ھايات ماڭا  لەززەت  بېرەر  ھەر كۈنى ،  
يېڭى –يېڭى  تۇيغۇلارنى  ئويغىتىپ .
ئىجادىيەت  بوستانىغا  باشلايدۇ  ،  
تەپەككۈرنىڭ  گۈل بېغىدا  ئوينىتىپ .

         ھايات  ماڭا  لەززەت  بېرەر  ھەر كۈنى ،
         سۆيگۈ  ئاقار  بۇلاق  بولۇپ توختىماي.
        ئېچىلماقتا  مانا  ھايات  گۈللىرىم  .
        مەن ئاسرايمەن ئۇنى ھەرگىز قۇرۇتماي.


3.   تۆۋەندە  بېرىلگەن  رەۋىشداشلارنى تۈرلىرى بويىچە  گۇرۇپپىلاڭلار:

كۆرۈپ ، بەرگەچ ، يەتكىچە ،  ئوقۇلۇپ ، يانغاچ ،  سېلىپ ، كۆرگىچە ، سۆزلەشكىچە  ، توختىغاچ ،
ئالدۇرۇپ ، ئىشلەپ  ، قانغۇچە  ،  بارغىلى ،  ئۇخلىماقچى  ،  كۆزلىگەچ   ،  چاقىرغىلى ،



4. تۆۋەندىكى  پىئېللارنىڭ  ئىچىدىن  سۈپەتداشلارنى  ئايرىڭ  :

كەلتۈرۈپ  ، توشقىچە  ، ئاقارغان  ،  ئۆتكەچ ،  كۆرگىلى  ،  تۈزلەۋاتقان  ، ئالدۇرۇپ ، يىغلاۋاتقان
ئالمىشىپ ،  سۆزلىگەن  ،  ئالغاچ ، بېرەر ،  كەلمەس  ،  ئوقۇيدىغان  ،  كۆرمەك



5.  تۆۋەندىكى  پىئېللارنىڭ  ھەر بىرىنى  سۈپەتداش ، رەۋىشداش ، ئىسىمداشلارغا ئايلاندۇرۇڭ :
  بەر  ،  بار  ، كەل ،  بىل  ،  ئال  ،  تۇر ،  قوي  ، سال  ،  تاشلا  ،  كەت  ، ياز ، كۆتۈر .



6.  تۆۋەندىكى  قوشۇمچىلارنىڭ  ھەر بىرىدىن پايدىلىنىپ  ئىككىدىن  ئىسىمداش  تۈزۈڭ :
ش ، ىش  ، ۇش  ،  ۈش   ،
ماق  ، مەك  ،  
غۇ  ، قۇ  ،  گۈ   ، كۈ
سۈپەتداشلارغا  لىق  ،  لىك  قوشۇمچىسىنى  قوشۇش   ئارقىلىق :


7.  تۆۋەندىكى  پىئېللارنىڭ  شەخىسسىز  پىئېلنىڭ قايسى  تۈرىگە  كىرىدىغانلىقىنى
ئايرىپ  گۇرۇپپىلاڭ :
سېزىپ  ،  ئىشلەش  ،  بىلگەن  ،  كۈلۈش  ،  تەپكەن  ،  سەكرىتىپ ، كۆزلىگەن  ،
تەلمۈرۈش ، كولاش ، كۆرۈش  ،  تېپىش  ، قىچىش  ،  كۆمۈلگەن  ،  ئېچىش  ،  سالغاچ ، قوغلاش  ،  خەجلەيدىغان  ،  يانجىش  ، ۋارقىرىغان  ، قالدۇرۇپ  ،  تۇرغىچە  ، ئويلاپ ،
ئۆمىلەش  ، يەتكىچە  ،تولۇقلاش


       تەقلىد  سۆزلەر  ھەققىدە مەشىق :

تۆۋەندىكى  جۈملىلەردىكى  تەقلىد  سۆزلەرنىڭ  قايسى تۈرگە تەۋەلىكىنى  ھەمدە  قانداق  ۋەزىپىدە  كەلگەنلىكىنى  ئايرىپ  بېرىڭ :
1.    بۇ  ئورۇندۇق  غىچ-غىچ  قىلىپ مېنى  تولىمۇ  بىزار  قىلدى  .
2.    قورسىقىم  ئېچىپ  پىژ-پىژ  قىلىپ  كەتتى.
3.    بۇ  چىراغ ھېلىلا  ساق ئىدى  ، لىپ-لىپ قىلىپلا  ئۆچۈپ  قالدى .
4.    پاڭ  !    قىلغان  ئاۋاز  بىلەن  تەڭ  كەپتەرلەرنىڭ  ھەممىسى  ئۇچۇپ  كەتتى .
5.    ئۇلار  سىنىپ  مەسئۇلىنى  كۆرۈپ ئوپۇر-توپۇر  بولۇپ  كەتتى  .
6.    ئاسماننىڭ  ئۇ يەر - بۇ يەرلىرىدە  يۇلتۇزلار ئىمىر-جىمىر  قىلىپ  نۇر  چاچاتتى  .
7.    كوچىدىكى  ۋاراڭ-چۇرۇڭلار  ئەمدى بېسىلدى.
8.    غىچ-غىچ  ئادەمنى  بىزار  قىلىدىغان  ئاۋازلاردىن  بىرى  .
9.    بىزنى  بەك بىزار  قىلىدىغىنى  دىققەتنى  بۇزىدىغان   ۋاراڭ –چۇرۇڭ .  
10.    گۈر-گۈر  شامال  تېنچلىقنى  بۇزۇپ تۇراتتى  .
11.    مەن  ئۇنىڭ  خور-خور  تىنىقلىرىدىن  بىزار  بولدۇم  .
12.    ھۆڭ-ھۆڭ  يىغلاپ  تۇرغان  ئۇ  بالا  ئاتا-ئانىسىدىن   ئايرىلىپ  قالغانىكەن.
13.    شەھەر  كوچىلىرىدىكى  پوجاڭزىنىڭ  پاڭ-پۇڭ  ئاۋازلىرى  كىشىگە  ئاراملىق  بەرمەيتتى  .
14.    جىرىڭ-جىرىڭ  قىلغان  قوڭغۇراق  ئاۋازى  ئۇنى   سەگەكلەشتۈردى.
15.    بىر  دەستە  چىنە  جاراڭ-جۇرۇڭ  قىلىپ  چېىقىلىپ  كەتتى  .
16.    تۈنۈگۈندىن  بېرى  بېشىم   زىڭ-زىڭ  قىلىپ   ئاغرىۋاتىدۇ  .
17.    ئۇ ئىشىكنى  تاك-تاك  قىلىپ چېكىپ  كىرىپ  كەلدى .
18.    قورۇققىنىمدىن   يۈرۈكۈم  گۈپ-گۈپ قىلىپ جىددىي  سوقاتتى  .  
19.    ئاسماندا  يالت-يۇلت  چاقماق  چېقىلدى ،  ھاۋا  بۇزۇلۇپ  سىم-سىم  يامغۇر
يېغىشقا  باشلىدى  .

       ئىملىق   سۆزلەر  توغرىسىدا  مەشىق :

تۆۋەندىكى  جۈملىلەردىن  ئىملىق  سۆزلەرنى  تېپىڭ  ھەمدە  تۈرىنى  ئايرىڭ  :
1. پاھ-پاھ ! نېمىدېگەن   گۈزەل  مەنزىرە-ھە.
2.ھاي-ھاي !بىز  بۇ يەردە  ، بۇ ياققا  كېلىڭلار.
3. ئۇ  ھويلىدىكى  توخۇلارنى  تۈ-تۈ-تۈ  دەپ چاقىرۋاتاتتى  .
4.ۋايجان ! ئادەم  بارمۇ ؟ مېنى  قۇتۇلدۇرۇڭلار
5. ھەي  بالىلار ،  نەسىھىتىمگە  قۇلاق  سېلىڭلار
6.ئۇھ  ، ئەجەپمۇ  ھېرىپ   كەتتىم  ، بىردەم  ئارام  ئېلىۋالاي
7. ھەي ئىسىت  ،  بالدۇرراق  تىرىشسام  بوپتىكەن  .
8. ئەي ساۋاقداشلار ،  ھازىر  قىلىۋاتقىنىڭلارنىڭ  ھەممىسى  ئۆزەڭلارنىڭ  كەلگۈسى  ئۈچۈن ئىكەنلىكىنى  ئۇنتىماڭلار .
9.  ھەببەللى  ،  بۇ ئىشنى كۆڭلۈمدىكىدەك  ئورۇنداپسىز  .  
10.  ھوي بوۋا  ، سىز ئەجەپمۇ  كۆپ  نەرسىلەرنى بىلىدىكەنسىزغۇ !؟
11.  ۋاي-ۋۇي ،  چوپچوڭلا  بالا  بولۇپ  كېتىپسىزغۇ !
12.  ھوي  بالا  ،  نېمىگە كەتمەي  ھاڭۋېقىپ  قاراپ تۇرىسەن  ، ئىتنىمۇ  چاغ  دېسە  كېتىدۇ .
13. مە ، بۇ  سېنىڭ  كىتابىڭ  
14.  تېنچ ،  بۇ  دېگەن  دوختۇرخانا  .  
15.  خەپ ! ساڭا  يالغانچىلىقنىڭ  ئاقىۋىتىنىڭ  قانداق  بولىدىغانلىقىنى  بىر  كۆرسىتىپ  قويمىسام  .
16. بەس  ،  بېشەملىكنىڭمۇ  چېكى  بار ، ئۆزۈڭنى  بېسىۋالساڭ  بولارمىكىن  .  

maaripqi 2013-04-26 22:14
ئۆزقاننىڭ ئەجرىگە رەھمەت! ھارمىغايسىز.

nadiraay 2013-04-26 23:38
مەن دەل مۇشۇ مەزمۇنلارنى تەكرارلاش باسقۇچىدا ئىدىم. ئەجرىڭىزگە كۆپ رەھمەت.

alga~nap 2013-04-27 00:44
ھەقىقەتەن ياخشى تېما ئىكەن. ھەدىمىزنىڭ ئەجرىگە كۆپ تەشەككۈر.. مەن بۇ مەزمۇنلارنى بىر قىتىم تەكرار قىلدۇرۇپ كۆرىمەن.

ئەكبەرنىياز 2013-04-29 18:59
كۆپ رەھمەت ، بۇ مەزمونلار نى مەنمۇ چوقۇم بىر قېتىم تەكرار قىلغۇزىمەن !!!

xayda 2013-05-05 14:49
10 نەپەر خەنزۇۋان ئوقۇغۇچىغا سۆز تۈركۈملىرىنى تەكرار قىلىپ بېرىۋاتقان ئىدىم. بۇ مەشىق سوئاللىرى ئۇسسۇغان يەرگە بارىدىغان بولدى - دە. « سۇ ئىچكەندە قۇدۇق قازغۇچىنى ئۇنتۇما » دەپ، رەھمەت سىزگە، ئۆزقان مۇئەللىم.

شەھلا 2013-12-21 11:58
ھەقىقەتەن ياخشى تېمىكەن ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ سۆز تۈركۈملىرى ھەققىدىكى بىلىمىنى ئاشۇرۇشقا تولىمۇ پايدىسى تەگكىدەك ، رەھمەت سىزگە .

ياسىنجان510 2014-01-18 14:31
ئىزدىنىش روھىڭىزغا باركاللا ،ياخشى تېما ئىۆەن.

گۈلنىھال 2014-01-19 16:39
‏ئەجرىڭىزگە رەھمەت ، بۇ مەشىق سۇئاللىرى ئوقۇتقۇچىلارنىڭ ئۇيغۇر تىلى بىلىمىنڭمۇ خېلى كەڭ دائىرىدە بولىشىنى تەلەپ قىلىدىكەن .

بابۇر0725 2014-02-19 22:36
ئەمەلىي قوللىنىشچانلىقى ناھايىتى يۇقىرىكەن


查看完整版本: [-- سۆز تۈركۈملىرىدىن مەشىقلەر --] [-- top --]


Powered by phpwind v8.7 Code ©2003-2011 phpwind
Gzip enabled