tawpek |
2013-03-03 22:48 |
ئۇيغۇرچىغا زورلاش تىلىنى قوغۇداشمۇ(دانكو)
@N\
Ht'f گۈلەن: ئۇيغۇرچىغا زورلاش تىلىنى قوغۇداشمۇ I#CS;Yh95 &_Gu'A({J ئانا تىلنى قوغۇداشتا پەرزەنتلەرنى ئائىلىدە ئۇيغۇرچىغا زورلاش بىردىنبىر چىقىش يولىمۇ؟ Ns[.g
uWu- مائارىپقا دائىر بىر قانچە سۇئال 8EZ,hY^ M_F4I$V4 بۇ سۇئالغا بېرىدىغان جاۋابىم، ئۇنداق ئەمەس. sQa
9M ; HjT بالىنى يەسلىدىن تارتىپ خەنچىگە بېرىپ ئۆيدە ئۇيغۇرچىغا زورلاش مەسىلىنى ھەل قىلالمايدۇ، ئەكسىچە مەسىلە پەيدا قىلىدۇ. X\]Dx./ Wi!$b
L`l 1. ئائىلىدە ئىشلىتىلىدىغان سۆزلەر ئىنتايىن چەكلىك بولۇپ پەقەت يېمەك-ئىچمەك، يېتىش قوپۇش ۋە سالام سەھەتكە مۇناسىۋەتلىك مەزمۇنلارنىلا ئوز ئىچىگە ئالىدۇ. بۇنىڭ ئۈچۈن ئەڭ كۆپ بولغاندا مىڭ بەشيۈز سۆز بولسا مەقسەدنى تامامەن ئۇقتۇرۇپ كەتكىلى بولىدۇ. بالىڭىز ئون ياشلارغا كىرگۈچە ئالاقىدە تامامەن ئۇيغۇرچە سۆزلەپ، مەكتەپتە خەنچە ئوقۇپ قىينالمايدۇ. باشلانغۇچنىڭ يۇقۇرى يىللىقلىرىغا چىققاندا بالىڭىزنىڭ ئوي-خيالى مۇرەككەپلىشىشكە باشلايدۇ-دە سىز بىلەن بۇ خىياللىرىنى ئورتاقلاشماقچى بولسا مەكتەپتە ئىشلىتىلىدىغان مائارىپ تىلى_خەنچە ئالاقە قىلىشقا توغرا كېلىدۇ. بالىڭىزغا خەنچە گەپ قىلدۇرمىسىڭىز، چوڭقۇرراق پىكىرلىنى ئۇيغۇرچەدېيەلمەي سىز بىلەن مۇڭدۇشۇشنى ئازلىتىدۇ، نەتىجىدە كەمسۆز بولۇپ قالىدۇ. ئەل ئىچىدە تارقىلىپ يۈرگەن «مىنكاۋخەن دېگەن مۆڭ كېلىدۇ» دېگەن پاراڭنىڭ سەۋەبى شۇ. ئىنسان ئۆز بىلىمىنى ئەتراپىدىكىلەر بىلەن ئورتاقلىشالمىغاندا ئىچىگە تىنىپ كەمسۆزلۈكنى تاللايدۇ. R~XNF/QMl 0XrOOYmx 2. بالىڭىزنىڭ ئەڭ كۆپ گەپ قىلىدىغان پۇرسىتى بولىدىغان يېرى، ئەمەلىي مەسىلىلەرگە ئەڭ كۆپ يولىقىدىغان يېرى، ئەڭ خوش بولىدىغان ۋە ئەڭ قىينىلىدىغان يېرى مەكتەپ شۇڭا مەكتەپتە قوللانغان تىلى بالىنىڭ ئاساسلىق تىلى بولىدۇ. سىزنىڭ بۇ تىلنى ئائىلىدە چەكلىگىنىڭىز ئۇنى تىلسىز بولۇشقا زورلىغىنىڭىزغا باراۋەر. بۇ ئادالەتىسزلىك، بالىنىڭ نورمال پىسخىك ۋە ئەلىي تەرەققىياتىغا سەلبى تەسىر كۆرسىتىدۇ. ^VlPnx8y= Ix|^c268o< 3. بالىڭىزنىڭ ئەڭ مۇرەككەپ تۇيغۇلارنى ئىپادىلەيدىغان سۆزلىرى خەنچە ئەدەبىيات كىتابىدىكى ئەدەبىي ئەسەرلەردىن، ئوقۇتقۇچىلارنىڭ بۇ تېكىستلەرنى خەنچە بېيىتىشلىرىدىن كەلگەن. ئەگەر بالىڭىزغا ئۆيدە خەنچە گەپ قىلدۇرمىسڭىز ئەڭ چوڭقۇر سىرلىرىنى سىز بىلەن ئورتاقلاشمايدۇ، ئورتاقلىشالمايدۇ، نەتىجىدە بالىڭىزنىڭ ئائىلە، ئانىلىق ۋە ئاتىلىق سۆيگۈسىگە بولغان تەشنالىقىنى قاندۇرالماي قالىسىز. سۆيگۈڭىزنى پەقەت تاماق، كىيىم ۋە بېقىش بىلەنلا ئىپادىلىسىڭىز بالىڭىزمۇ شۇنڭىغا كۆنىدۇ-دە كېيىن سىزگىمۇ سۆيگۈسىنى شۇنداق ئىپادىلەيدۇ...ئۇيغۇرچە مېھىرگە كۆنگەن ئۇيغۇر بولۇش سۈپىتىڭىز بىلەن سىز بۇنى قوبۇل قىلىپ بولالمايسىز، بالا سىزنىڭ نەزىرىڭىزدە ئۇيغۇرچە پىسخىكا قوبۇل قىلالمايدىغان كۆيۈمسىزلەرگە ئايلىنىدۇ. 2/FH9T;e". 4. پەرزەتلىرىڭىز ئەڭ ئىنچىكە ھىسسىياتلىرىنى مەكتەپتە قوللىنىلىدىغان تىلدا ئىپادىلەيدىغىنى ئۈچۈن مۇھەببەتلىشىش، كەلگۈسىدىكى جورا تاللاش مەسىلىسىدە زىددىيەتكە دۇچ كېلىدۇ. ئاتا-ئانا بولغۇچى ئىتىقاد، ئۆرپ-ئادەت، مىجەز خۇلق ئورتاقلىقى بولمىغان خەنلەر بىلەن تويلىشىشنى خالىمايدۇ. خەنچە ئوقۇغان بالىلار ئانا تىلدا سۆزلەيدىغانلار بىلەن تىل ئۇقۇشماسلىق سەۋەبلىك چوڭقۇر تۇيغۇ ئورتاقلىقىغا ئېرىشەلمەيدۇ. نەتىجىدە بۇنداق بالىلار خەنچە ئوقۇغان ساۋاقداشلىرىنى تاللايدۇ. مېنىڭ تەكشۈرۈشمچە ئاتا-ئانىسى خەنچە ئوقۇغان بالىلارنىڭ ئانا تىلنى بىلمەسلىك نىسبىتى يۈز پىرسەتنكە يېقىن. -` e`U%n ئۇنداقتا قانداق قىلىش كېرەك؟ يەسلىدە خەنچىگە بەرمىسىڭىز ياخشى خەنچە مەكتەپلەر قوبۇل قىلمايدۇ، يەسلىدىن باشلاپ خەنچىگە بەرسىڭىز بۇ مەزگىل بالىنىڭ كاللىسىدا تىلنىڭ ئورنى مۇقۇملىشىدىغان مەزگىل بولغاچقا بالىڭىزنىڭ ئانا تىل ئورۇنلىشىدىغان تىل مىخانىزىمى خەنچىگە ئۆزگىرىپ كېتىدۇ. بالىڭىزنىڭ مىڭىسىدە ئانا تىل تەدىرىجى يات تىلغا ئايلىنىپ قالىدۇ... p4{3H
+y يەسلىدە ئۇيغۇرچىغا بېرىپ ساۋادىنى چىقىرىپ ياكى بىرىنجى يىللىقتا قوش تىلغا بېرىپ ساۋادىنى چىقىرىۋالغاندىن كېيىن خەنچىگە يۆتكىسىڭىز (بۇ ئىش مەن ئۈرۈمچىدە تەكشۈرۈشتە بولغاندا ئاشكارىلانغان) بالىڭىز ساۋادلىق بولىدۇ، ئەمما ئۇيغۇرچە ھەرىپلەرنىلا يازالايدىغان ساۋادلىق بالا بولىدۇ. G,b1 u" ھەر تەتىلدە ئۇيغۇرچە كۇرۇسقا بەرسىڭىز بالىڭزىنىڭ كۇرۇستىن كېيىن ئېسىدە قالىدىغىنى ئۇيغۇرچە ئىسىمىنىڭ قانداق يېزىلىدىغانلىقى...مەن مۇشۇنداق بالىلارغا ئۇيغۇرچە ئۆگەتكىلى ئۈچ تەتىل بولدى...بىز پۇللا تېپىۋاتىمىز، ئۈنىمى بولمايۋاتىدۇ، چۈنكى كۇرۇستىكى ئاتا -ئانا زورلاپ ئۆگەتكەن ئۇيغۇرچە نە مەكتەپتە، نە بىر رەسمىي ھۆكۈمەت ئورگىنىدا قوللۇنۇلمايدۇ، ئىتىياج يوق. تىلنى تاۋار دېسەك ئۇنىڭ قىممىتى ۋە ئىستىمال قىممىتى بولۇش كېرەك. ئۇيغۇرچىغا ئىھتىياج يوق دېگەنلىك ئۇنىڭ ئىشلتىش قىممىتى يوق دېگەنلىكتۇر. بۇنداق ئىشلەتكىل بولمايدىغان تاۋارنى بالىڭزىغا تاڭسىڭىز بالىڭىز تاشلىۋەتمەي قالمايدۇ. f@= lK?Pfh ئەمدى قانداق قىلىمىز؟ k34!*(`q vdN0YCXG ئاتا-ئانىلاردىكى قوش تىلغا يۈزلىنىش تەبىئىي ئىھتىياجمۇ ياكى سۈنئىي ئىھتىياجمۇ؟ y[@ ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم 6
bnuC ھۆكۈمەتنىڭلا ئەمەس كىشىلەرنىڭمۇ قوش تىللىق مائارىپقا يۈرۈش قىلىشى ھەرگىزمۇ پۈتۈنلەي جەمئىيەتتىكى تەبىئىي ئىھتىياج سەۋەبلىك ئەمەس پەيدا قىلىنغان ئىھتىياج سەۋەبلىك. )CC rO 1. قوش تىللىق سىنىپقا ئەڭ ياخشى بالىلار تاللىۋېلىنىدۇ، ئەڭ ياخشى ئوقۇتقۇچى، ئەڭ ياخشى ئەسلەھەلەر سەپلىنىدۇ، شۇنىڭ بىلەن قوش تىللىق سىنىپلاردا ئوقۇش غەلىبىدىن، ئىناۋەتتىن، نوپۇزدىن دېرەك بېرىدىغان بولىدۇ. %? WmWs0 2. ھۆكۈمەت ئورگانلىرى مائارىپ خىزمىتىنى باھالىغاندا قوش تىللىق ئوقۇتۇشنىڭ كېڭىيىشى ۋە ئۈنىمىنى بىرىنجى ئورۇنغا قويىدۇ. ئۆسىدىغانلار قوش تىللىق مائارىپنى شەكىلگە كېڭەيتىپ ئۆسىدۇ، چۈشىدىغانلار ئەمەلىيەتنى، ئىلمىيلىكنى ئاساس قىلغانلىقى ئۈچۈن پەشۋا يەيدۇ. iy_\1jB0 3. ئالى مەكتەپ ئىمتىھانىدا قوش تىل سىنىپىلىرى ئۈچۈن ماتىماتىكا نومۇر چېكى قويۇلمايدۇ، مەخسۇس كۇرۇسقا نومۇر چېكى بېكىتمەيدۇ. (مەنچە ئىمتىھان بەرسىلا قوبۇل قىلىدۇ) ئەمما ئانا تىل سىنىپىدا ئوقۇغانلار ئۈچۈن ئۇنداق ئەمەس. :+>:>$ao 4. شىنجاڭ ئىچى تولۇقسىز سىنىپىغا ئوقۇغۇچى ئۆتكۈزۈش نىسبىتى بىر رايۇن مائارىپىنى باھالاشنىڭ ئۆلچىمى قىلىنىدۇ، بۇ ئىمتىھان خەنسۇچە ۋە ماتىماتىكادىن ئېلىنىدۇ. شۇڭا ھىچ كىم ئانا تىل سىنىپىغا بېرىپ زىيان تارتىشنى خالىمايدۇ، ئانا تىل ئۆگىنىش نەتىجىدە پايدىسىز ئىشقا ئايلىنىدۇ. VX;tglu2 5. قوش تىل ۋە خەنسۇچە ئوقۇغان ئوقۇغۇچىلارغا ئالى مەكتەپ ئىمتىھانىدا نومۇر قوشۇپ بېرىلىدۇ. ھىچ كىمنىڭ ئانا تىل سىنىپىدا ئوقۇپ بىكارغا قوشۇپ بېرىدىغان بۇ نومۇردىن قۇرۇق قالغۇسى كەلمەيدۇ. [oQ&}3\XJ 6. خىزمەتكە ئالغاندا، ئۆستۈرگەندە، ئوقۇشقا ئەۋەتىلگەندە خەنچە ياكى قوش تىلدا ئوقۇغانلار ئالدىن ئويلىشىلىدۇ، 21BlLz 7. ئۇيغۇر تىلىدا ھىچ ئىش بېجىرگىلى بولماس، ئۇيغۇر يېزىقى ھىچ يەردە ئاقماس قىلىپ قويۇلىدۇ. 5Y&s+| ئاۋام كىشىلەرنىڭ قوش تىلغا يۈرۈش قىلىشىدا بۇندىن باشقا قانداق سەۋەبلەر بار؟ :bA@
u> سىزچە بۈگۈنكى مائارىپتا يەنە قانداق مەسىلىلەر بار؟ بۇنى مەسلە دېيىشتە سىزنىڭ قانداق پاكىتلىرىڭىز بار؟ سىزچە مائارىپ قانداق بولۇشى كېرەك؟ سىز بالىڭىزنى قانداق مائارىپتا ئوقۇتماقچى نېمە ئۈچۈن؟ 1!E+(Iq مەنچە بۇ سۇئاللارغا رەسىم، جەدىۋەل، سان سىپىر ۋە سىنلار بىلەن كونكىرىت جاۋاپ بېرىپ باقساق. F W # S.< :>[;XT<
|
|