查看完整版本: [-- ئۈندەش جۈملە ۋە ئۇنىڭ تىنىش بەلگىسى --]

تەۋپىق مۇنبىرى -> ئۇيغۇرتىلى دەرىس تەييارلىقلىرى -> ئۈندەش جۈملە ۋە ئۇنىڭ تىنىش بەلگىسى [打印本页] 登录 -> 注册 -> 回复主题 -> 发表主题

سەرۋى 2012-10-04 12:36

ئۈندەش جۈملە ۋە ئۇنىڭ تىنىش بەلگىسى

%MP s}B  
مەجبۇرىيەت مائارىپى قوش تىل سىنىپلىرىنىڭ يېڭىدىن تۈزۈلگەن ئانا تىل- ئەدەبىيات دەرسلىكى DcbL$9UI  
(2-يىللىقلار ئۈچۈن 4-قىسىم تىل –ئەدەبىيات دەرسلىكى) &J hN&Ur  
kFM'?L&  
g-p OO/|  
HB`pK'gz  
+zs6$OI]V  
ئۈندەش جۈملە ۋە ئۇنىڭ تىنىش بەلگىسى @L<[38  
(سائەتلىك ئوقۇتۇش لاھىيىسى ) &vMH AZd  
R\.huOJh  
mLk Z4OZ  
==XP}w)m  
AVyZ#`,  
پىلان تۈزگۈچى : مەسئۇدە ئەھمەد u4 
غۇلجا شەھەرلىك 3-باشلانغۇچ مەكتەپ ;n;^f&;sJ  
2012-يىلى 5-ئاينىڭ 21-كۈنى
9>i6oF] Oq  
m|]^f;7z  
sRZ:9de+  
دەرس ئۆتۈلگەن ۋاقىت :2012-يىلى 5-ئاينىڭ 21-كۈنى JA{YdB;il  
دەرس تېمىسى:2. ئۈندەش جۈملە ۋە ئۇنىڭ تىنىش بەلگىسى sd[QtK^  
ئۆگىنىش نېشانى: 8zc!g|5"  
1.ئۈندەش جۈملىلەر ھەققىدىكى دەسلەپكى چۈشەنچىگە ئىگە بولۇش؛ %7d"()L  
2.ئۈندەش جۈملىلەرنىڭ  ئوقۇلىشى ۋە تىنىش بەلگىسىنى ئىگىلەش؛ aqM_t  
3.ئۈندەش جۈملىلەردە ئىپادىلەنگەن ھېسسىياتنى پەرقلەندۈرەلەيدىغان توغرا چۈشىنەلەيدىغان ھەم ئۆزىنىڭ ھەر خىل ھىسسىياتلىرىنى توغرا ئىپادىلىيەلەيدىغان بولۇش. JG<3,>@%  
ئوقۇتۇشنىڭ مۇھىم نوقتىسى: OV/FQH;V  
ئۈندەش جۈملە ھەققىدىكى چۈشەنچە ، ئۈندەش جۈملىلەردىكى ھەر خىل ھىسسىيات،ئۈندەش جۈملىلەرنىڭ ئوقۇلىشى ۋە تىنىش بەلگىلىرىنى بىلىۋىلىش. jkP70Is  
ئوقۇتۇشنىڭ قىيىن نوقتىسى: fv_wK_. %:  
ئۈندەش جۈمىلەر بىلەن بۇيرۇق جۈملىلەرنىڭ پەرقىنى بىلىۋىلىش ،ئوقۇش ۋە كۈندىلىك ئالاقىدە  ئۈندەش  جۈملىلەردە ئىپادىلەنگەن ھەرخىل ھىسسىياتنى پەرقلەندۈرۈلەيدىغان بولۇش ,xz^ k/.  
دەرسكە باشلاپ كىرىش باسقۇچى : .zAafi0  
ئوقۇغۇچىلارنى ئالدىن تەييارلانغان رەسىمگە قاراپ جۈملە تۇزۇشكە ئۇيۇشتۇرۇش ]= NYvv>H  
ئۆگىنىش جەريانى : +r$.v|6  
ساۋاقداشلار، مەن سىلەرگە قۇشلار ھەققىدە چۆچەك سۆزلەپ بەرمەكچى، ئاڭلاشنى خالامسىلەر؟ Mak9qaWqF>  
ئۇنداقتا ، «بۇلبۇللارنىڭ يېڭى ماكانى»ناملىق چۆچەككە قۇلاق سېلىڭلار. GF!{SO4  
( چۆچەككە ماس قەدەمدە ئاۋازسىز ئوقۇتۇش يۇمتالى  كىرىشتۈرۈلىدۇ. مۇھىم جۈملىلەر ئوقۇتۇش يۇمتالىغا بىرلەشتۈرۈلۈپ تەھلىل قىلىنىدۇ) zsXH{atY  
مەلۇم بىر شەھەر  ئەتراپىدا بۈككىدە ئۆسكەن بىر ئورمانلىق بولۇپ، بۇ يەر ھەر خىل قۇشلارنىڭ جەننىتى ئىكەن. قۇشلار زوق – شوخ بىلەن سايراپ، بۇ ئورماننى ئاۋاتلاشتۇرغاچقا، شەھەر ئاھالىلىرى ئەتىگەن –كەچلىرى بۇ يەرگە كېلىپ ئارام ئېلىشىنى ياقتۇرىدىكەن. قۇشلارمۇ ھېچنەرسىدىن غەم يېمەي خاتىرجەن ياشايدىكەن. L||yQH7n  
ئوچۇق ئاسماندا چاقماق چاققاندەك، بىر كۈنى تۇيۇقسىز ئورمانلىقتا توك ھەرىلىرى غۇڭۇلداپ، دەرەخ كەسكەن ئاۋاز قۇشلارنىڭ ئۇيقۇسىنى بۇزۇپتۇ.قۇشلار قارىغۇدەك بولسا، ئىشچىلار ھە-،دەپ ياغاچ كېسىۋاتقۇدەك.بىر نەچچە سائەتكە بارمايلا ئورمانلىق ۋەيران بوپتۇ. قۇشلار ئامالسىز باشقا ياققا كۆچۈشكە مەجبۇر بوپتۇ. .بالىلىرى ئەمدىلا ئۇچۇرما بولغان بۇلبۇل ئانا، ئۇ دەرەختىن بۇ دەرەخكە كۆچۈپ يۈرۈپ، بۇ سۆيۈملۈك ماكانىدىن ئايرىلىشقا كۆزى قىيمىغان بولسىمۇ ، ئەڭ ئاخىرقى بىر دەرەخ كېسىلگەندە ئامالسىز ھالدا : Gr@{p"./z  
ۋىچىر –ۋىچىر، ۋىچىر-ۋىچ، :3>yr5a7-  
ئورمان كەسكەن قانداق ئىش. HCIF9{o1j>  
بالىلىرىم خار بولدى، OPY/XKyY,  
بىر تال شاخقا زار بولدى، j'*p  
بىزگە ماكان يوقتۇر ھېچ. gZEA;N:H%<  
ۋىچىر –ۋىچىر، ۋىچىر-ۋىچ، Eb[H3v48,  
ۋىچىر –ۋىچىر، ۋىچىر-ۋىچ، inv{dg/2  
دەپ نالە قىلىپ ياش تۆككىنىچە، بالىلىرىنى باشلاپ، ئاتا –بۇۋىلىرى ياشاپ ئۆتكەن بۇ قەدىمىي ماكانىدىن ئايرىلىپتۇ. l6B^sc*@  
ئۇلار ئۇچۇپتۇ،ئۇچۇپتۇ...ئەتراپتىن ئۆزلىرىگە لايىق كەلگۈدەك، باش تىققۇدەك ماكان ئىزدەپتۇ. ئۇچۇپتۇ،ئۇچۇپتۇ... ئېگىز بىنالار، قاپقارا ئىس چىقىپ تۇرغان تۇرخۇنلار ئارقىدا قاپتۇ. قۇياش ئولتۇرۇپ،كەچ كىرىپتۇ. ئۇلار ئۇچۇشنى داۋاملاشتۇرىۋېرىپتۇ.  mz VuQ  
ئەتىسى سەھەردە ئۇلار ئاخىرى چىرايلىق بىر ئورمانلىققا يېتىپ كەپتۇ-دە ، خۇشاللىقىدىن ۋىچىرلاپ ناخشا ئېيتقىنىچە، چوڭ بىر تۈپ دەرەخكە قونۇپتۇ. PDq}Tq  
ئۇلارنىڭ ناخشىسىنى ئاڭلاپ  ئويغىنىپ كەتكەن بىر سېغىزخان بالىسى ئۇۋىسىدىن چىقىپتۇ،-دە،ئۇلارغا ھەيرانلىق بىلەن قاراپ، ئاپىسىغا: KpbZnW}g  
-ئاپا،ئاپا، ئورمانغا يېڭى قۇشلار كەپتۇ،-دەپتۇ. K?Xo3W%K  
(ساۋاقداشلار ئېيتىپ بېقىڭلارچۇ، سېغىزخان بالىسىنىڭ ئېيتقىنى قانداق جۈملە؟ نېمە ئۈچۈن؟) [5p7@6:$u  
-ئارقىدىن يەنە بىرشاختىكى  قۇش ئۇۋىسىدىن بىر قاغا چىقىپتۇ-دە، ئۇلارغا قاراپ ئارقا –ئارقىدىن : ;c m wh<  
-سىلەر نەدىن كەلدىڭلار ؟نېمىگە بۇنچە خۇشال بولۇپ كەتتىڭلار ؟-دەپ سوراپتۇ. kk /+Vx~  
(ساۋاقداشلار ئېيتىپ بېقىڭلارچۇ، قاغىنىڭ  ئېيتقىنى قانداق جۈملە؟ نېمە ئۈچۈن؟) ! F; 
-بۇلارنىڭ ۋاراڭ-چۇرۇڭىدىن ئويغانغان يەنە بىر ئۇۋىدىكى تورغاي بالىلىرىنى ئەگەشتۈرۈپ چىقىپ، ئۇلارنىڭ ھالىدىن خەۋەر تېپىپتۇ،-دە: -M1~iOb  
مېنىڭچە، سىلەر مۇشۇ يەردە قالساڭلار بولغۇدەك،-دەپتۇ. ئاپىسنىڭ سۆزىگە ئۇلاپلا بالىلىرى: H81.p  
مۇشۇ يەردە قېلىڭلارچۇ،مۇشۇ يەردە قېلىڭلار! –دەپ چۇقۇراشقىنىچە بىر بوش ئۇۋىنى كۆرسىتىپ: LA;V}%y ?  
-سىلەر مۇشۇ ئۆيدە تۇرۇڭلار،- دەپتۇ. A1|7( Sow  
(يۇقۇرىقىلار قانداق جۈملە؟ نېمە ئۈچۈن؟) RvPniT( 
بۇلبۇل ئىنتايىن خۇشال بولۇپ، رەھمەت ئېيتقىنىچە،بالىلىرىنى ئەگەشتۈرۈپ بۇ ئۆيگە كىرىپتۇ. {7K' 
بۇ ئۆي ئەسلىدىكى ئۆيىدىن ھەم چوڭ ھەم چىرايلىق بولۇپ، بۇلبۇلنىڭ چوڭ بالىسى ئۆينىڭ چوڭلىقىدىن ھەيران بولۇپ، بىر جۈملە سۆز قىپتۇ. ~`~%(DA=  
قېنى ساۋاقداشلار، تەسەۋۇر قىلىپ بېقىڭلارچۇ، ئۇنىمە دېگەندۇ؟ \f /!  
(چۆچەكنىڭ داۋامى مۇشۇ ئۇسۇلدا ئوقۇغۇچىلار خۇشاللىنىش، ئۆكۈنۈش مەنىسىدىكى جۈملىلەرنى تۈزۈشكە  يېتەكلەش بىلەن داۋاملاشتۇرۇلىدۇ ) /jZaU`  
-بۇ ئۆي نېمانچە چوڭ-ھە1 un$ Z7W/  
يەنە بىر بالىسى ئۆينىڭ چىرايلىقلىقىغا زوقلىنىپ: [xZ/ZWb/  
-پاھ، بۇ ئۆي نېمە دېگەن چىرايلىق-ھە!-،دەپتۇ. f%Z ;05  
يەنە بىر بالىسى بۇيەرگە بالدۇرراق كەلمىگىنىگە ئۆكۈنگەن ھالدا: RV0>-@/x  
ھەي، بۇيەرگە بالدۇرراق كەلسەك بوپتىكەن!،-دەپتۇ. D4=..;  
شۇ ئارىدا ئىككى بۇلبۇل بالىسى ئورۇن تالىشىپ ئۇرۇشۇپ قاپتۇ ۋە بىرى يەنە بىرىنى قىستاپ يەرگە چۈشۈرىۋىتىپتۇ. كىچىك بۇلبۇل يىغلىغىنىچە غەزەپ بىلەن: " 
-خەپ سېنى ئاپامغا دېمەيدىغان بولسام!،- دەپتۇ. $zk^yumdE  
ئانا بۇلبۇل نۇرغۇن ئوزۇق تېپىپ كېلىپ بالىلىرىغا بېرىپتۇ – دە ، ئۇلارنىڭ ئىشتىھا بىلەن يەۋاتقىنىنى كۆرۈپ، مۇشۇنداق جايدا داۋاملىق ياشاشنى ئارمان قىلىپ : u%6Irdx  
-مۇشۇ ئورماندا مەڭگۈ ياشىغان بولساق-ھە!،ــ دەپتۇ. 0`VD!_`  
ساۋاقداشلار، بۇلبۇللارنىڭ ئېيتقان ھەر بىر سۆزىگە قارىساق، ئۇلارنىڭ ھەر خىل ھىسسىياتى ئىپادىلىنىپتۇ. مانا مۇشۇنداق سۆزلىگۈچىنىڭ ھەر خىل ھىسسىياتى ئىپادىلەنگەن جۈملىلەرنى ئۈندەش جۈملە ، دەيمىز. ئۈندەش جۈملىلەرگە «پاھ،ئاھ،ئېھ،ھەي،ئىسىت، ۋاي-ۋۇي،خەپ،ئوھۇي،ئاپلا...« قاتارلىق ئىملىق سۆزلەر قوشۇلۇپ كېلىدۇ. zdxT35h  
ـ قاراڭلار، ئۈندەش جۈملىلەرگە قانداق بەلگە قويۇلىدىكەن؟ ئوقۇغۇندا قانداق ئوقۇيدىكەنمىز؟ E^Q@9C 
-قېنى ، كىم ئۆزىنىڭ ھەر خىل ھىسسىياتلىرىنى ئىپادىلەپ جۈملە تۈزۈپ باقىدۇ؟ 1s{ISWm  
(ئوقۇغۇچىلارنىڭ جۈملە تۈزۈش ئەھۋالىغا ئاساسەن مۇۋاپىق باھالاش ئېلىپ بېرىلىدۇ.) 55 S\&Ad$  
چۆچىكىمىزنى داۋاملاشتۇرايلى: pP|,7c5  
-بۇلبۇللار بۇ يەردە باشقا قۇشلار بىلەن ناھايىتى ئىناق ئۆتۈپتۇ. بىر كۈنى بىر بۇلبۇل بالىسى بىلەن بىر قاغا بالىسى ئورمان سىرتىنى كۆرۈپ كەلمەكچى بولۇپ، ئورمان سىرتىدىكى يول ئۈستىگە ئورنىتىلغان  تاختىدىكى بىر جۈملە سۆزنى كۆرۈپ قاپتۇ.ئۇ سۆزنىڭ ئاخىرىغا ناھايىتى چوڭ بىر ئۈندەش بەلگىسى قويۇلغان ئىكەن. ئۇلار تېخى مەكتەپكە كىرمىگەن بولغاچقا خەت تونىمايدىكەن،  لېكىن ئۈندەش بەلگىسىنى بىلىدىكەن. بۇلبۇل بالىسى بىلەرمەنلىك بىلەن: ,vY)n6  
ـ بۇيەردە يېزىلغىنى چوقۇم ئۈندەش جۈملە،-دەپتۇ. قاغا بالىسى بۇنىڭغا قارشى چىقىپ: &Q\_ ;  
ـ ياق ، بۇ دېگەن بۇيرۇق جۈملە،-دەپتۇ. SQq6X63 \  
ساۋاقداشلار ، ئايرىپ بېقىڭلارچۇ، بۇ زادى قانداق جۈملە؟ ( ماس ھالدا باھالاش ئېلىپ بېرىلىدۇ) *)MX%`Z}  
شۇ ئارىدا بىر شاتۇتى ئۇچۇپ كەپتۇ-دە، ئەستايىدىللىق بىلەن : VK@$JwdL  
-بالىلىرىم ، ئۈندەش بەلگىسى قويۇلسىلا ئۈندەش جۈملە بولمايدۇ، توغرا ئايرىش ئۈچۈن شۇ جۈملىنىڭ مەنىسىگە قاراش كېرەك. ئەگەر، بۇيرۇق، شوئار، چاقىرىق مەنىسىدە بولسا بۇيرۇق جۈملە ، ئۇنداق بولماي ،سۆزلىگۈچىنىڭ تۈرلۈك ھېس تۇيغۇلىرىنى ئىپادىلەپ كەلسە، ئۈندەش جۈملە بولىدۇ»- دەپتۇ. |BwRlE2CFO  
بۇلبۇل بالىسى بىلەرمەنلىك قىلغىنىغا خىجىل بوپتۇ. شۇندىن كېيىن ئۇ بىلمىگەننى باشقىلاردىن سوراپ ئۆگىنىدىغان بوپتۇ. ئۇلار ئورماندىكى باشقا قۇشلار بىلەن ئىناق-ئىتتىپاق ئۆتۈپ، بەختلىك ياشاپتۇ. v#RW{kI  
خۇلاسە: F0@Qgk]\  
چۆچەكتىن نېمىنى چۈشىنىۋالدىڭلار ،قانداق بىلىمگە ئىگە بولدۇڭلار ؟ r8IX/ ,  
تاپشۇرۇق: q^Z~IZ8IT  
ئائىلىگە بارغاندا چۆچەكنى ئاتا-ئاناڭلارغا،ئېنى-سىڭىللىرىڭلارغا سۆزلەپ بېرىڭلار . d!`lsh@tF  
مەنبە: ئېلقۇت مۇنبىرى

ozqan 2012-10-04 16:23
نېمە دېگەن ئېسىل دەرس تەييارلىقى بۇ ! دەرس تەييارلىقىنى كۆرۈۋېتىپ شۇنداق خوش بولۇپ كەتتىم ، ئەگەر ھەر بىر دەرسكە ماس ئۇسۇلدا مانا مۇشۇنداق لايىھەلەرنى تۈزۈيەلىگەن بولساق ، ئۇيغۇر تىلى دەرسلىرىمىزنىڭ ئۈنۈمى ھەسسىلەپ ئاشقان بولاتتىكەن .. ]$3+[9x'  
بۇ دەرسنى ئوقۇغۇچىلار تولىمۇ كۆڭۈللۈك ھالدا چۆچەك ئاڭلىغاچ ، ئويۇن ئىچىدىلا بىلىپ بولغۇدەك ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئېىسدىن كۆتۈرۈلمىگۈدەك ئېسىل دەرس ئۆتەي دېسە مانا مۇشۇنداق  ئىجادىي ئۇسۇللاردا ئۆتسە بولغۇدەك ... t)ld<9)eB  
)7W6-.d  
سەرۋى ، سىزگە ھەم ئىلقۇت مۇنبىرىدىكى بۇ دەرس لايىھەسىنى تۈزگۈچىگە كۆپ رەخمەت ...

uzqak 2012-10-04 16:38
بالىلارنىڭ پىسخىكىلىق ئالاھىدىلىكىگە بەكمۇ ماس كەلگەن تەييارلىقكەن. ئەجرىڭىزگە رەخمەت!

tawpek 2012-10-04 17:21
قوياش   دىگەن تەييارلىقمۇ ئەسلى باشلانغۇچنىڭ ئوخشىمامدۇ؟ J^fm~P>.  
[h4o7  
يىڭى-يىڭى سەھىپىلەرنى بارلىققا كەلتۈرۈشكە توغرا كىلىۋاتىدۇ دىسە، باشلانغۇچنىڭ ماتىرىياللىرى يوقنىڭ ئورنىدا ئىدى.

سادىر 2012-10-04 17:43
مۇنبەرگە يوللانغان دەرىس تەيارلىقلىرى ھەقىقەتەنمۇ ياخشى چىقىۋاتىدۇ ئەجرىڭلارغا رەخمەت.مەن ئىلگىركى يىڭى يىزىقچە كىرگەن ئىسىم بىلەن بۇ توربەتكە كىرەلمەيۋاتىمەن قايسىڭلار ياردەم قىلىسىلەر.

tawpek 2012-10-04 17:50
ئەلۋەتتە مەن ياردەم قىلىمەندە؟ ئەزالىق نامىڭىز؟

سادىر 2012-10-04 17:53
ئەزالىق نامىم ئەكرەم343ئىدى .ئەگەر ياردەم قىلغان بولسىڭىز كۆپ مىننەددار بولاتتىم

سادىر 2012-10-04 17:55
مەن ئامالسىز قايتىدىن ئەزا بولۇپ مۇنبەرگە كىرىش ئۈچۈن پۇل؛ توپلاۋاتىمەن

سادىر 2012-10-04 17:56
مۇمكىن بولسا بۇرۇنقى پۇللىرىمنى ھازىرقى ھىسابىمغا ئاغدۇرۋالسام

tawpek 2012-10-04 18:07
akram343، ئەكرەم343   بۇ ئىككىلى ئەزا مەۋجۇت ئەمەسكەن. &~-~5B|3"  
]gEhE  
ئەزالىق نامىنىڭ توغرا يىزىلىشىنى قالدۇرۇڭ.

سادىر 2012-10-04 18:09
كەچۈرۈڭ ئەكرەم123ئىدى

سادىر 2012-10-04 18:13
akram123مۇشۇ بويىچە كىرگۈزۈپ باقسىڭىز قانداق

tawpek 2012-10-04 18:13
غۇلجا، X-JV'KE}^z  
كوت-كوت: 1940146858 3qM Nl>>  
69-يىلى تۇغۇلغان. or?%-)  
~OFvu}]  
ھىچقانداق يازما يوللىماپتىكەنسىز. بولمىسا دوللارنى بىر يانجۇققىلا يىغىپ بىرەركەنمەن. .v`b[4M4  
d53 L65[  
ئاشۇ ئەزا شۇمۇ؟

tawpek 2012-10-04 18:15
پىنيىنچە ئەكرەمدە 39 دانە يوللانما باركەن.  نىمە سەۋەپتىن كىرەلمىدىڭىز، مەخپى نومورنى ئۇنتۇپ قالدىڭىزما؟

سادىر 2012-10-04 18:27
مەخپى نومۇرىمۇ ئىسىمدە نىمە ئۈچۈن كىرەلمىگىنىمنى مەنمۇ ئۇقالمىدىم

سادىر 2012-10-04 18:29
تەۋپىق ئەپەندى سىزنى كۆپ ئاۋارە قىلدىم كەچۈرۈڭ

tawpek 2012-10-04 18:30
akram123 O6c\KFBSJ  
0!#; j{JQ  
ئاۋۇنى ئىسىم يازىدىغان يەرگە چاپلاپ ئاستىغا مەخپى نومورنى كىرگۈزسىڭىزلا كىرىپ كەتكۈدەكسىز. سىناپ بىقىپ ئەسكەرتمە ئۇچۇرغا دىققەت قىلىڭ.

13379705568 2013-04-27 17:08
بالىلارنى جەلىپ قىلىش كۇچى تولىمۇ يۇقىرى ئىكەن

سەرۋى 2014-04-18 19:26
ئەسلى تېمىدىن چەتنەلگەن ئۇچۇرلارغا ......ھەيييييييييييييي..... دىققەت قىلايلى ئەزىزلەر.


查看完整版本: [-- ئۈندەش جۈملە ۋە ئۇنىڭ تىنىش بەلگىسى --] [-- top --]


Powered by phpwind v8.7 Code ©2003-2011 phpwind
Gzip enabled