查看完整版本: [-- دۇنياۋىي كەشپىياتلىرىمىز يەنى بار (دانىش) --]

تەۋپىق مۇنبىرى -> باشقا ئىجادىيەتلەر -> دۇنياۋىي كەشپىياتلىرىمىز يەنى بار (دانىش) [打印本页] 登录 -> 注册 -> 回复主题 -> 发表主题

danix 2012-09-06 14:37

دۇنياۋىي كەشپىياتلىرىمىز يەنى بار (دانىش)

                                                       دۇنياۋىي كەشپىياتلىرىمىز يەنى بار !]b@RUU  
                                                                          دانىش Yp5L+~J[  
    ئۆز خان يوللانمىسىدا مىخ مەتبە ، زەمبىرەك ، راك كېسىلىنىڭ رىتسىپى قاتارلىق دۇنياۋىي كەشپىياتلىرىمىزنى ئوتتۇرىغا  قويغان. |4>:M\h  
مېنىڭچە ، بىز ئۇيغۇرلار ياراتقان دۇنياۋىي كەشپىياتلار بۇلارلا ئەمەس ، يەنى بار . مەسىلەن : #Z9L_gDp  
    ھارۋا _ بىز ئۇيغۇرلار كەشپ قىلغان دۇنيا بويىچە تۇنجى قاتناش قورالى . ھارۋىنىڭ كەشپ قىلىنىش جەريانى << ئوغۇزنامە >> ئىپوسىدا مۇنداق بايان قىلىنىدۇ : " ئوغۇزخان ئۆزىگە ياردەم بېرىش ئۈچۈن قوشۇلغان قوۋمغا ' ئۇيغۇر ' دەپ نام بەردى ، بۇ تۈركىي تىلىدا ' ئىزىدىن ماڭغان ، ئۇيغۇنلاشقان ' دېمەكتۇر . ئوغۇزخان بۇ قوۋمنىڭ ياردىمىدە بەزىدە قۇياش ئاي - ئايلاپ كۆرۈنمەيدىغان جايلاردىن تارتىپ ، بەزىدە قۇياش نەچچە ئايلاپ پاتمايدىغان جايلارغىچە ئىگەللەپ ، ھېساپسىز ئولجىلارنى قولغا چۈشۈردى . بۇ ئولجىا - غەنىمەتلەرنى توشۇشقا يالغۇز ھايۋان كۈچى يېتىشمىگەندە ، ئۇيغۇر قوۋمىنىڭ دانىشمىنى يۇسۇن بىلىك ( كېتىپ بېرىپ بىلگۈچى ) بىر ' قاڭلى' (ھارۋا)ياسىدى . مۇندىن ئىلگىرى چاق يوق ئىدى . يۇسۇن بىلىكنىڭ ئۈگىتىشى بىلەن ئۇنىڭ ھەمرالىرىمۇ قاڭلى( ھارۋا )ياسىدى. قاڭلى(ھارۋا)نى ئەڭ دەسلەپ شۇلار ياسىدى . لازىمەتلىكلەرنى ، ئېغىر يۈكلەرنى قاڭلى ( ھارۋا ) بىلەن توشۇدى . شۇنىڭ ئۈچۈن ئوغۇزخان ئۇلارغا ' قاڭقىللار' ( ھارۋىلىقلار ) دەپ نام بەردى ." h)dRR_  
     تارىخ تەتقىقاتچىلىرى ئوغۇز خاننى باتۇر تەڭرىقۇت دەپ مۇئەييەنلەشتۈردى . باتۇر تەڭرىقۇت مىلادىدىن ئىلگىرىكى 200 - يىللاردا تەختتە ئولتۇرغان .  بۇلارغا ئاساسلانغاندا ئەجدادلىرىمىز ھارۋىنى مىلادىدىن ئىلگىرىكى 200- يىللاردا كەشپ قىلغان بولىدۇ . ئەينى چاغدا ئۇيغۇرلارنىڭ بىر قىسمى بولغان ،قاڭقىللار( ھارۋىلىقلار ) دەپ ئاتالغان قەبىلە تۇرپاننىڭ يارغولنى مەركەز قىلىپ ، " قاڭقىل خانلىقى"نى قۇرغان . شۇ قاڭقىللار كەشپ قىلغان چوڭ چاقلىق ھارۋا << ئىنسانىيەت تارىخىدىكى يۈز چوڭ مەشھۇر كەشپىات >>نىڭ 5- سى بولۇپ تېلىۋېزوردا كۆرسىتىلگەن . d*- Xuv  
     مىللەتلەر نەشرىياتى 1999-يىلى 3- ئايدا نەشر قىلغان ، ئەنىۋەر بايتۇر ، خەيرىنسا سىدىقلار تۈزگەن << شىنجاڭدىكى مىللەتلەرنىڭ تارىخى >> دېگەن كىتابنىڭ 456- بېتىدە " قاڭقا(ھارۋا)نىڭ كەشپىياتچىسى ھازىرقى ئۇيغۇرلاردۇر " دېيىلگەن . ^k72{ 3N(  
    قەغەز _ مېنىڭچە قەغەزنى يەنى خوتەن قەغىزىنى بىز ئۇيغۇرلار مىخ مەتبەدىنمۇ ئىلگىرى كەشپ قىلغان . << تۇرپاندىن تېپىلغان قەدىمىي ھۈججەت ۋە ۋەسىقىلەر >> دېگەن ئەسەردە 5- ئەسىرگە تەئەللۇق بولغان ، مىخ مەتبەئەدە قەغەزگە بېسىلغان مۇنداق بىر ۋەسىقەنىڭ بارلىقى ئوتتۇرىغا قويۇلغان : " ...نىڭ ئۆيىدە بىر غالجىر ئىت بايقالدى . بۇ يەردىن ئۆتكۈچىلەر ئېھتىيات قىلغاي ."  R^tcr)(  
 دېمەك مۇشۇنداق ئاددىي بىر ئاگاھلاندۇرۇش ئېلانىنىڭ مىخ مەتبەئەدە ئىشلەنگەنلىكىگە قارىغاندا ، ئەجدادلىرىمىز  5- ئەسىردە مىخ مەتبەنى ئىجات قىلىشتىن  بۇرۇنلا مىخ مەتبە بىلەن زىچ مۇناسىۋەتلىك بولغان قەغەزنى كەشپ قىلىپ بولغان . r)B3es&&  
     كېيىم كىيىش _ كېيىم كىيىش يەنى ھايالىق جايلىرىنى ئېتىش _ ئىنسان بىلەن ھايۋاننى پەرقلەندۈرۈشتىكى مۇھىم بەلگە ! t9D S]Li  
 << شىنجاڭدىكى مىللەتلەر تارىخى >> دېگەن كىتابنىڭ 7 - بېتىدە " بۇنىڭدىن 10 مىڭ يىللار ئىلگىرى ياشىغان ' ئاتۇش  ئادىمى '  بېيجىڭ جۇكۇدىيەن ئادىمى بىلەن زامانداش " دېيىلگەن . تارىخ كىتابتا بېيجىڭ ئادىمىنىڭ   ئۈستىدە ھېچقانداق كېيىم يوق ( ھايالىق جايلىرىنىمۇ ئەتمىگەن ) ، قولىغا كۆتۈرىۋالغان توقماققا بىر توشقاننى ئېلىۋالغان رەسمىنى كۆرگەن ئىدىم . لېكىن شۇ بېيجىڭ ئادىمى بىلەن زامانداش بولغان ئاتۇش ئادىمى بولسا ، ئۈستىگە يۇڭ -تېرىدىن كېيىم كىيگەن ! بۇنىڭدىن شۇنى ھېس قىلىشقا بولىدۇكى ، بىز ئۇيغۇرلارنىڭ ئەجدادلىرى بۇنىڭدىن 10 مىڭ يىللار ئىلگىرىلا  كېيىم كىيىشنى بىلگەن . بېيجىڭ ئادىمى يالىڭاچ يۈرگەندە كېيىم كىيىشنى بىلەن ئەجدادلىرىمىز بەلكىم ، دۇنيا بويىچىمۇ ئەڭ بۇرۇن كېيىم كىيگەن كىشىلەردۇر !  
    دېمەك ، بىز ئۇيغۇرلارنىڭ كېيىم كىيىش ياكى كىيىمنى كەشپ قىلىشى بىلەن دۇنيادىكى ئىنسانلار كېيىم كىيىپ ھايۋانلاردىن  پەرقلەنگەن !!! %ck`0JZAP  
     بىز ئۇيغۇرلارنىڭ دۇنياۋىي كەشپىياتلىرى بۇلارلا ئەمەس ، يەنى بار 1 يەنى بار ! o* _g$  
 يەنى بار !!! يەنى بار !!!    قېنى ئىزدىنىپ كۆرەيلى قېرىنداشلار !

قاراخان 2014-02-23 09:59
ئەجدادلىرىمىز ياراتقان بەش چوڭ كەشپىيات -&? -  
dUZ&Ty^{  
b 
ئۇيغۇرلارنىڭ ئەجدادلىرى ئۇزاق تارىخىي جەرياندا ئۆزلىرىگە خاس مەدەنىيەتنى ياراتقان . ماكانلاشقان دىيارىغا ماسلىشىپ ھەم ئۇنى كزلەشتۈرۈپ - ۆزگەرتىپ ، ماددىي - مەنىۋىي جەەەتلەردىن ئەينى ماكان ، ئەينى زاماندا ئالەمشۇمۇل يېڭىلىقلارنى ياراتقان . يەنە شۇنداق يېڭىلىقلاردىن  بەش يېڭىلىقنى ئالاھىدە بايان قىلىشقا ئەرزىيدۇ . W}RR_Gu  
B^9 #X5!  
 _SqrQ  
1 - كارىز /`> P|J  
كارىز  سۆزى پارسچە سۆز ، مەنىسى  يەر تېگىدە سۇ ئاقتۇرۇلىدىغان ئېرىق دېگەنلىكتۇر . بۇ نامنىڭ قاچان قويۇلغانلىقى توغرىسىدا ئېنىق مەلۇمات يوق . كارىز دېيىلگەن بۇ مۆجىزىلىك سۇ ئىنشائاتى ئۇيغۇر ئەجدادلىرى ياشىغان ماكانلاردىن تۇرپان ئويمانلىقى  ( جۈملىدىن تۇرپان ، توقسۇن ، پىچان ۋە قۇمۇللار )غا مەركەزلەشكەن ۋە كۇچانىڭ ئايرىم رايونلىرىدا ئۇچرايدۇ . ھەتتا كېسەك قۇيۇش ئۈچۈن يەرنى تۆت چاسا ئويۇپ ، سۇ يىغىدىغان ئورەكمۇ  كارىز  دېيىلىدۇ . تىل ماسلاشقاق ۋە ئۆتۈشكەك ھەم يەڭگىللىكنى خالايدىغان ئالاقە قورالى ئىكەن . ئۇيغۇرلار  ئەت ،  ئەكمەك  ، ئگۈز  دېگەندەك قەدىمكى سۆزلىرىنى تاشلىۋېتىپ ، ئورنىغا  گۆش  ،  نان ،  دەريا دېگەندەك پارسچە سۆزلەرنى ئىشلەتمەكتە . بۇ ، بىر قانچە ئەسىرلىك ئەدەبىي تىل تەرەققىياتىدا كۆرۈلگەن ھادىسە . بىرەر نەرسىنىڭ مىللىي خاسلىقىنى ئۇنىڭغا قويۇلغان نام بىلەن كەسكىن ئېنىقلىغىلى بولمايدۇ . }^7V^W  
جۇڭگونىڭ سۇ ئىنشائاتلىرى تارىخىدا ، كىشىلەر كارىز بىلەن چاڭچېڭ ( سەددىچىن سېپىلى ) ۋە يۈنخې ( قانال )نى قەدىمكى دەۋردىكى ئۈچ چوڭ ئىنشائاتىمىز دەپ تەرىپلەيدۇ . مۇئەللىپلەردىن ئەن زوجاڭ  ئىككى خەن بىلەن غەربىي دىيارنىڭ مۇناسىۋەت تارىخى  دېگەن كىتابىدا : گىئولوگ خۇاڭ جىچىڭنىڭ ئازادلىقتىن ئىلگىرىكى تەكشۈرۈشىگە ئاساسلانغاندا ، پەقەت تۇرپان تەرەپتىكى كارىزلارنىڭ ھەممە يېپىق ئېرىقلىرىنى تۇتاشتۇرۇدىغان بولسا 2500 كىلومېتر كېلىدىكەن . ئۇنىڭ پىكرىچە ، بۇنداق زور ئىنشائاتنى سەددىچىن سېپىلى ۋە چوڭ قانال بىلەن بىرلىكتە ئۈچ چوڭ ئىنشائات دەپ ئاتاشقا بولىدۇغانلىقىنى قەيت قىلىدۇ . مۇتەخەسسىسلەرنىڭ ستاتىستىكىسىغا قارىغاندا، شەرقىي شىنجاڭدا _ تۇرپان ئويمانلىقىدا جەمئىي 1160 كارىز بار ئىكەن . $P3nP=mf  
تارىخىي يازما مەنبەلەردىمۇ بازى ئىشارەتلەر بار . سۇڭ خانلىقىنىڭ ئەلچىسى ۋاڭ يەندېنىڭ خاتىرىنامىسىدە : سۇلىرىنىڭ مەنبەسى ئالتۇن ئارت ( تەڭرىتاغنىڭ شەرقىي تارماقلىرىدىن بىرسى )دىن باشلىنىدىكەن . ئېرىقلار شەھەر ئەتراپىنى چۆرگىلەپ ئۆتۈپ ، ئېتىز ، باغ - ۋارانلىرىنى سۇغۇرۇدىكەن . سۇدىن تۈگمەن چۆرگىلىتىدىكەن  دەپ يېزىلغان . تۇرپان ئويمانلىقىدىكى كارىزلار تەڭرىتاغ ئېتىكىدىن كولىنىپ ، تولىسى شىمالدىن جەنۇبقا قاراپ ئاقتۇرۇلغان . V m.@qO*=  
تۇرپاننىڭ قاتتىق ئىسسىق بولىدىغان قۇرغاق كېلىماتىدا سۇنىڭ ئوچۇقچىلىقتا پارغا ئايلىنىشى تېز بولغاچقا ، ئەنە شۇنداق كارىز دېگەن يېپىق ئېرىق كەشپ قىلىنغان . چارۋا مال ئۈچۈن ئوتلاق كەم بولغاچقا ، تەڭرىتاغنىڭ شىمالىي ئېتەكلىرىدە يايلىتىلغان . ھەتتا ئىدىقۇت خانلىرى جانبالىق ( جىمسار )نى يازلىق پايتەخت قىلغان . دۇنيانىڭ باشقا يەرلىرى ( مەسىلەن ، شىئەن ۋە شەرقىي ئىران )دا كارىز چېپىلغان بولسىمۇ لېكىن تۇرپان ئويمانلىقىدىكىدەك تەرەققىي قىلمىغان ۋە بۈگۈنگىچە ساقلانمىغان . W+?[SnHL/  
G>QTPXcD  
Oy$BR <\  
2 - پاختا 3:1 c_   
ئەجدادلىرىمىز تۇرپان ئويمانلىقى ۋە تارىم بويلىرىدا بۇغداي ، ئارپا ، تېرىق ، شال قاتارلىق دانلىق زىرائەتلەرنى ، چامغۇر ، تۇرۇپ ۋە شۇنىڭدەك كۆكتاتلارنى ، ئۆرۈك ، شاپتۇل ، ئالما - ئانار ، ئۈزۈم - ئۈجمە ، قوغۇن - تاۋۇز ۋە باشقا مېۋە - چېۋىلەرنى ئۆزلەشتۈرۈپ - تىكىپ ئۆستۈرۈش بىلەن بىللە پاختا ، چېگە - لەندىر قاتارلىق ئىقتىسادىي زىرائەتلەرنى ئۆزلەشتۈرۈپ تىككەن . پاختىنى مىسال قىلساق ، ئادەتتە كىشىلەر پاختىنى غەربتىن ۋە ھىندىستاندىن كىرگەن دەپ بىر تەرەپلىمە پىكىر بايان قىلىشىۋاتىدۇ . ئېھتىمال پاختىنىڭ يېڭى سورتلىرى كىرگۈزۈلگەن بولۇشى مۇمكىن . بىراق تەڭرىتاغ ئورمانلىقىدا ياۋا كېۋەز ئۆسۈدىغانلىقى خېلى بۇرۇنلا مەلۇم بولغان . WmUW i{  
جۇڭگودا پاختا توغرىسىدا ئەڭ بالدۇرقى مەلۇمات لياڭنامە دە قەيت قىلىنغان . لياڭ _ شىمالىي - جەنۇبىي خانلىقلاردىن بىرى ، 502 _ 557 - يىللىرى يەنى 55 يىل ھۆكۈم سۈرگەن بۆلۈنمە خانلىق . لياڭنامە  ( تاڭ دەۋرىدە ، ياۋ سىليەن تۈزگەن )نىڭ  غەربىي شىمالىي رۇڭلار تەزكىرىسى دە مۇنداق يېزىلغان : گاۋچاڭ ( قۇچۇ ) مەملىكىتىدە . . . دەل - دەرەخ ، ئوت - چۆپ تولا . مېۋىسى پىلە غوزىسىدەك ئۆسۈملۈك بار ، غوزىسىدىن يىپەككە ئوخشاش ئىنچىكە تالا چىقىدۇ ، بۇنى بەختەس دەيدۇ ؛ بۇ لدىكىلەر ئۇنىڭدىن رەخت توقۇيدۇ ، رەختى ئاپپاق ، بازاردا سېتىلىدۇ Q%Q?q)x  
مۇشۇ مەزمۇندىكى بايان  كونا تاڭنامە  ،  يېڭى تاڭنامە  ۋە  خەيلۇ زاشى  ،  گۇاڭيۈجى  دېگەن كىتابلاردىمۇ تەكرارلانغان . دېمەك ، پاختىنىڭ ئىچكى ئۆلكىلەرگە مەلۇم بولغان ۋە كىرگەن ۋاقتى 6 - ئەسىرگە توغرا كېلىدۇ . q}Z T?Xk?  
ئەمما ، پاختا مىلادىدىن ئىلگىرىكى چاغلاردا ، قۇچۇ - ئۇدۇن قاتارلىق يەرلەردە ئالىقاچان ئۆزلەشتۈرۈلۈپ ، ئۇنىڭدىن تۈرلۈك رەختلەر توقۇلغان ۋە تۇرمۇشتا كەڭ ئىستېمال قىلىنغان . چۈنكى نىيە مەدەنىيەت ئىزىدىن ( ئارخېلوگىيىلىك ئاخىرقى ۋاقىت چېكى شەرقىي خەن دەۋرى ، يەنى مىلادى 25 _ 220 - يىللىرى ) ئەر - خوتۇن بىللە كۆمۈلگەن قەبرىدىن نۇرغۇن يىپەك ، يۇڭ - توقۇلمىلار بىلەن بىللە ئىككى پارچە كەمزەك ( كۆك باسما بۆز ) تېپىلغان . قۇچۇ - تۇرپان رايونىدىن ( جىن دەۋرىدىن شىمالىي خانلىقلار دەۋرىگىچە ، يەنى 3 _ 6 - ئەسىرلەرگىچە تەئەللۇق ) پاختا توقۇلمىلار چىققان . ئۇيغۇر تىلىدا ، ئېتىزدىكى پاختا ئۆسۈملۈكىنى  كېۋە ، ئۇنىڭدىن چىققان مەھسۇلاتنى  پاختا  دەيدۇ ، پاختىدىن توقۇلغان ئاق رەختنى  بۆز  دەيدۇ ( بۆزنىڭ سىپتە توقۇلغىنىنى  تولىما  ، قېلىن توقۇلغىنىنى  چەكمەن ، بۆزگە تۈرلۈك بوياقتا گۈل بېسىلغانلىرىنى  كەمزەك ، سەرگەز  ،  شاھ تاۋار  دەيدۇ ) . مەھمۇد قەشقەرى  تۈركىي تىللار دىۋانى دا كەلتۈرگەن مىساللاردىن : كەپەزلىك _ كېپەز تېرىلىدىغان يەر ؛ كەپەزلىك ئەر _ كېپىزى بار ئادەم. ئۇيغۇر تىلىدا يۇمشاقلىقنى پاختا ياكى پىلە بىلەن سۈپەتلەيدۇ . فەتﻬەلى خاننىڭ كىتابى لۇغەتىت _ تەراكىيە  دېگەن كىتابىدا ( 1690 - يىلى يېزىلغان ) پختە _ پاختا، مامۇق يەنى چىگىتى تازىلانغان پاختا  دەپ ، شۇنىڭدەك  لۇغەت چەغتايى پختە غا; پامۇق يەنى مامۇق  دەپ ئىزاھ بەرگەن . ھىندۇ تىلىدا ( سانسىكرىت تىلىدىن كەلگەن ) پاختىنى - كەرپاس  دەيدۇ ؛ ئەرەب تىلىدا  قۇتن  دەيدۇ ( چىگىتلىك پاختىنى  قۇتن خام  دەيدۇ ) ؛ پارسچىدا  كرباس  كەرباس دەيدۇ . ئەرەبچىدىكى  قۇتن  ياغاچ پاختىنى بىلدۈرۈدىغان Kudunغا يېقىن كېلىدۇ . ئۇيغۇر تىلىدا كەندىر - چىگىدىن توقۇلغان رەختنى ۋە خام ئەشياسىنى  كاتان دەيدۇ . y$o=\:  
!!%[JR)cS  
L]N2r MM  
3 - يىپەك -Jo :+].  
جۇڭگو دۇنيادا پىلىچىلىكنى ئەڭ ئەۋۋال ئىختىرا قىلغان مەملىكەت . شۇڭا ، غەربلىكلەر جۇڭگونى قەدىمكى زاماندا  يىپەك مەملىكىتى   دەپ ئاتىغان . مىلادىدىن ئىلگىرىكى 4 - ئەسىردە ئۆتكەن گرېك تارىخچىلىرى ئونېسكرىدوس ، نېئاركوس ، كىتىفوس ، شۇنىڭدەك ھىندىستاننىڭ گاندىراگوپتا پادىشاسى زامانىدا ياشىغان چادريە ئەسەرلىرىدە جۇڭگودىن يىپەك چىقىدىغانلىقى ۋە يىپەك ماللار كەلتۈرۈلگەنلىكى ھەققىدە ئېنىق مەلۇمات بەرگەن . OG7v'vmY  
پىلە _ يىپەك ئوتتۇرا تۈزلەڭلىك ، سىچۈەن ۋە غەربىي دىيار ( ھازىرقى شىنجاڭ ) رايونلىرىدا بالدۇرراق راۋاجلانغان . يىپەك ۋە يىپەك ماللار ئاۋۋال شىنجاڭ ئارقىلىق غەربىي ۋە ئوتتۇرا دېڭىز بويلىرىغا تارقالغان . پەقەت شىنجاڭ رايونىدىن ئارخېلوگىيىلىك قىدىرىشلاردا توقسۇن ئالغۇيدىن چىققان تۈس گۈللۈك كەشتىلەنگەن تاۋار ( توقۇلغان ۋاقتى مىلادىدىن ئىلگىرىكى 8 _ 5 - ئەسىرلەرگە توغرا كېلىدۇ ) ، ئۈرۈمچى نەنسەن رايونىدىكى تىك ياغاچ لەھەتلىك قەبرىلەردىن چىققان تۈرلۈك ساپال ، مىس قاچىلار بىلەن بىللە يىپەك مال ( ۋاقتى مىلادىدىن ئىلگىرىكى 5 _ 3 - ئەسىرلەر يەنى ئۇرۇشقاق پادىشاھلىقلار دەۋرىگە توغرا كېلىدۇ ) ، كىرورەن ، ئۇدۇن ، قۇچۇ ، ئاگنى ، كۇچا ، باي ، بارچۇقلاردىن تېپىلغان يىپەك ماللار ، بولۇپمۇ نىيە مەدەنىيەت ئىزىدىن تېپىلغان تاۋارلار تارىم - تۇرپان ئويمانلىقلىرىدا ياشىغان ئەجدادلىرىمىزنىڭ پىلىچىلىك ۋە يىپەك توقۇمىچىلىق تېخنىكىسىنىڭ خېلى يۇقىرى دەرىجىدە ئىكەنلىكىنى بىلدۈرىدۇ . ئەجدادلىرىمىز پىلە قۇرتى بېقىش ئۈچۈن زۆرۈر بولغان ئۈجمىنى ئاللىقاچان ئۆزلەشتۈرگەن ، ھەتتا سۈنئىي يول بىلەن ، مەخسۇس پىلە قۇرۇتى ئۈچۈنلا مەخسۇس ئۈجمە چاتقاللىرىنى ئۆستۈرگەنلىكى مەلۇم . شۇنداقلا ئۈجمىنىڭ خىلمۇخىل سورتلىرىنى يېتىشتۈرگەن . u%T$XG  
بۇ دىياردىكى قەۋملەر يۇڭ توقۇمىچىلىقتا ھۈنەر - سەنئىتى ئۆزگىچە ئالاھىدىلىكى بىلەن بىللە ، يۇقىرى سەۋىيىگە يۈكسەلگەن . يىپەك توقۇمىچىلىققا يۇڭ توقۇمىچىلىقتىكى ھۈنەرنى تەدبىق قىلىپ ، يىپەك رەختلەرنى رەڭدار ، ئۆزگىچە گۈللۈك ۋە ناھايىتى سىپتە توقۇش بىلەن ئىچكىي - تاشقىي بازارلاردا خېرىدارلىق بولغان . بۇنىڭدىن باشقا پاختا بىلەن يىپەكنى ئارىلاشتۇرۇپ توقۇش تېخنىكىسى بىلەن زىلچا - گىلەم توقۇغان . غەرب سودىگەرلىرى تارىم بويىدىكى ئەللەر ئارقىلىق ، بارا - بارا سىچۈەن ۋە ئوتتۇرا تۈزلەڭلىك بىلەن سودا ئالاقىسى قىلغان . غەربلىكلەر ئاۋۋال سۇغراق ( قەشقەر )نى    سىرىس   ( شايى ئېلى ) دەپ ئاتىغان ،    سېرى     سېريا   قەشقەرنىڭ ئەڭ بالدۇرقى نامىغا يېقىن كېلىدۇ . كېيىن جۇڭگونىڭ ئىچكىي رايونلىرىنى    سېرىس   دەپ ئاتايدىغان بولغان .ئىران - خوراسانلىقلارنىڭ خوتەننى    چىن ماچىن   دەپ ئاتىسىمۇ ، ئۇلار ئىچكى ئۆلكىلەر بىلەن خوتەن ئارقىلىق ئالاقە قىلغانلىقىغا مۇناسىۋەتلىك دەپ پەرەز قىلىش مۇمكىن . خوتەننىڭ يىپەك ماللىرى غەربىي ئەللەرگە سېتىلغاندىن تاشقىرى ، ئىچكى ئۆلكىلەرگىمۇ توشۇلغان . مەسىلەن ، بەن چاۋ ئاكىسى بەن گوغا ئاق شايى سوغا قىلىپ ئەۋەتكەندە ، بەن گو مۇنداق جاۋاب خەت يازغان :    ئەۋەتكەن 300 توپ ئاق شايى ، بازارلىق كۇشان ئېتى ، خۇشبۇي دەرمەك ، چەم قوياقنى تاپشۇرۇپ ئالدىم   . c_$&Uii  
دېمەك ، ئارخېلوگىيىلىك تېپىندىلەر ۋە تارىخىي ۋەسىقىلەرگە ئاساسەن ، تارىم - تۇرپان ئويمانلىقىدىكى پىلە - يىپەكچىلىكنىڭ تارىخى ئىككى يېرىم مىڭ يىلدىن كەم ئەمەس ، دېسەك مۇبالىغە بولماس . qbq 
8~(+[[TQ@  
i~B@(,  
4 - قەغەز -b\ V(@5  
قەغەز جۇڭگونىڭ تۆت چوڭ كەشپىياتىدىن بىرى . تارىخىي يازما مەنبەلەردە يېزىلىشىچە ، مىلادى 105 - يىلى سەي لۇن ئۆتكەنكى ئادەملەرنىڭ تەجرىبىلىرىنى يەكۈنلەپ ، قوۋزاق ، كەندىر تالاسى ، ئەسكى - تۈسكى لاتا ، كونا بېلىق تورى دېگەندەك نەرسىلەرنى خام ئەشيا قىلىپ ، ناياپ ( قەغەز سۇيۇقلۇقى ) تەييارلاپ ، بۇنىڭدىن قەغەز ئىشلىگەن . ئەمما خەلق ئارىسىدا قەغەز ياشاش تېخنىكىسى سەي لۇندىن ئىلگىرى كەشىپ قىلىنغانلىقى ئېنىق . قەغەزچىلىك ھۈنىرى ئوتتۇرا تۈزلەڭلىكتىن تارقالغان دېگەن پىكىرگە ئاساسەن ، بۇ ھۈنەر ئالدى بىلەن تۇرپان ئويمانلىقىغا كەلگەن بولۇشى مۇمكىن . چۈنكى شەرقىي خەن دەۋرى ( مىلادى 25 _ 220 - يىللار )دىن ئىلگىرى تۇرپان - تارىم ئويمانلىقلىرىدا قەۋملەر قەغەزچىلىك ھۈنىرىنى ئۆزلەشتۈرۈپ بولغان . 1901 - يىلى ئاۋرىل ستېيىن لوپنۇردىن قەغەز پارچىلىرىنى تاپقان ( ئارخېلوگىيىلىك ئاخىرقى ۋاقىت چېكى ۋېي - جىن دەۋرلىرى يەنى مىلادى 220 _ 420 - يىللار ) . 1910 - يىلى ۋىنادىكى بوتانىك - فىزولوگ ۋېسنېرنىڭ خىمىيىۋى ئانالىز قىلىشىچە ، بۇ قەغەزلەر لاتا قېتىلغان ئۈجمە قوۋزىقىدىن ئىشلەنگەنلىكى مەلۇم . يەنە شۇ دەۋرگە تەئەللۇق دەپ ھېسابلانغان تېپىندىلەردىن تۇرپان رايونىدىكى قەبرىلەردىن قەغەز كەش ۋە قەغەز ئادەم چىققان . شاڭخەي شەھەرلىك قەغەز تەتقىقات ئورنىنىڭ خىمىيىۋى ئانالىز قىلىشىچە ، بۇ قەغەزلەرنىڭ بىر قىسمى پاختىدىن ئىشلەنگەن ؛ كۆپ قىسمى كەندىردىن ئىشلەنگەن ۋە كەندىر تىپىدىكى تالالاردىن ھەم براك توقۇلمىلاردىن پايدىلانغان . تالالىق خام ئەشيانى تاللاش ۋە ئىشلەش جەھەتتە غەربىي خەن دەۋرى ( مىلادىدىن ئىلگىرىكى 206 _ 25 - يىللار )دىكىدىن خېلىلا يۈكسەلگەن : ماي ماددىسىدىن ئېرىغداش ئۇسۇلى ئىسلاھ قىلىنغان ؛ ناياپنىڭ سۈپىتىمۇ روشەن دەرىجىدە ياخشىلانغان ؛ تالالىرىنىڭ تەكشى - سىپتىلىكىمۇ يۇقىرى بولغان ؛ ئۆسۈملۈك يىلىمى قوشۇلغان ياخشى سۈپەتلىك پەردە گۈللۈك قەغەز ۋە ئەتىقە قەغەز دېيىلىدىغان ئاقارتىلغان ( سۈت ) قەغەز دۇنيادا ئەڭ بۇرۇن ئىشلەنگەن ئېسىل قەغەزلەر ھېسابلىنىدۇ . بۇلاردىن باشقا ، شىنجاڭ رايونىدىن تېپىلغان قەغەزلەر ئىچىدە كراخمال ۋە ھايۋان سۆڭىكىنىڭ يىلىمى قوشۇلغان رەڭلىك رەسىم قەغىزىمۇ بار . بۇنداق قەغەز دىنىي ئەقىدە مۇناسىۋىتى بىلەن ياكى كۈيىدىن ساقلاش ئۈچۈن سېرىق بويالغان . (&S[R{=^j  
دېمەك ، تۇرپان - تارىم ئويمانلىقىدىكى قەۋملەر مىلادىدىن ئىلگىرىلا قەغەزچىلىك ھۈنىرىنى ئۆزلەشتۈرۈپ ، قەغەزنىڭ سۈپىتىنى ئۆستۈرگەن ھەم يېڭى سورتلىرىنى ياراتقان . قەغەزچىلىك ھۈنىرى بۇ يەر ئارقىلىق خوراسان - ئىرانغا تارقالغان بولۇشى مۇمكىن . +bc#GzVF  
ciGpluQF  
QB3d7e)8>  
5 - مىخ مەتبەئە Hl2f`GZ   
مەتبەئە _ جۇڭگونىڭ تۆت چوڭ كەشپىياتىدىن بىرى . مەتبەئە كەشىپ قىلىنغىنىغا 2000 يىلدىن ئاشتى . ئەمما ئىلگىرىكى مەتبەئەلەر ئويما مەتبەئە ئىدى . تولىسى كاتىپ ۋە ئويمىكارلارنىڭ قولىدىن چىقاتتى . شىرىفتلىك ( دانە - دانە ھەرپلىك ) مەتبەئەنى ئادەتتە سۇڭ سۇلالىسىدىن رىنزۇڭ خاننىڭ چىڭلى يىللىرى ( مىلادى 1041 _ 1048 - يىللىرى )دا بى شېڭ كەشىپ قىلغان دېگەن پىكىر ئومۇملىشىپ كەتكەن . بى شېڭ يىلىم بىلەن يۇغۇرۇلغان لايغا خەت ئۇيۇپ ، ھتتا كۆيدۈرۈپ چىڭىتقان ، ئاندىن ئۇ خەتلەرنى تېرىپ بەت ياسىغان . ئەمما ، دۈنخۇاڭدىكى موگاۋ گارلىرىدىن خەت - شىرىفتلىرى تېرىلىپ بېسىلغان بۇددا نومى _    لانكا ئاۋاتارا - سۇترا   تېپىلغان بولسىمۇ ، بۇ قىممەتلىك يادىكارلىق ياۋروپاغا ئېلىپ كېتىلگەندىن كېيىن ، يورۇقلۇققا چىقماي قالغان . ئالىملارنىڭ تەتقىق قىلىشىچە ، بۇ نوم تاڭ سۇلالىسىدىن تەيزۇڭ خاننىڭ جىڭگۇەن يىللىرى ( مىلادى ( 627 _ 650 - يىللىرى )دا بېسىلغان دەپ تەتقىقلەنگەن . مۇنداق بولغاندا شىرىفتلىق مەتبەئەنىڭ كەشىپ قىلىنغان ۋاقتى 500 يىل ئىلگىرى سۈرۈلىدۇ . ياۋروپادا ، گېرمانىيىلىك يوﻫان گېنسفلىش زۇم گۇتېنبېرگ 1450 - يىلى مېتال شىرىفتلەر بىلەن بەت ياساش ھۈنىرىنى ئىختىرا قىلغانىدى . جۇڭگودا بى شېڭنىڭ كەشىپ قىلغان ۋاقتى گۇتېنبېرگدىن 400 يىل ئىلگىرى دەپ ھېسابلانغان بولسا ، تاڭ دەۋرىدە بېسىلغان نومنىڭ شىرىفتلىق مەتبەئە نۇسخىسىنىڭ ۋاقتى بويىچە 900 يىل ئىلگىرى كەشىپ قىلىنغان بولىدۇ . g[wP!y%V  
تۇرپاندىن تېپىلغان شىرىفتلەر ئېلىپبە ھەربلىرى بويىچە ئىشلەنگەن . بۇنىڭ ۋاقتىمۇ 11 - ئەسىردىن ئىلگىرىكى دەۋرگە تەئەللۇق . ئۇيغۇر مەتبەئە تېخنىكىلىرى قەدىمكى ئۇيغۇر ئېلىپبەسى ئاساسىدا ھەربلەرنى ، ئۇيغۇر تىلىنىڭ قانۇنىيىتى بويىچە ئەڭ كۆپ ئىشلىنىدىغان بوغۇملارنى تۈرلۈك نۇسخىلاردا شىرىفت قىلىپ ئىشلىگەن ؛ بۇ شىرىفتلەر بىلەن تېرىپ بەت ياساپ كىتاب باسقان . ئەجدادلىرىمىز مەتبەئەچىلىك تېخنىكىسىنى بىر بالداق كۆتۈرۈپ ، ئېلىپبەلىك يېزىق ئىشلەتكۈچى خەلقلەر ئىچىدە شىرىفتلىك مەتبەئەچىلىك ھۈنىرىنى ئەڭ بالدۇر ئىختىرا قىلغان . :O'C:n 
3Da,] w<  
   قەدىمكى ئۇيغۇر مەدەنىيىتى تارىخىدىن قىسقىچە بايان   ناملىق ئەسىرىدىن ئېلىنغان ) (O_t5 
/bbs/read.php?tid=11903


查看完整版本: [-- دۇنياۋىي كەشپىياتلىرىمىز يەنى بار (دانىش) --] [-- top --]


Powered by phpwind v8.7 Code ©2003-2011 phpwind
Gzip enabled