جېبران B\g]({E
(1883 - 1931) l!#m&'16"
لىۋان r_EcMIuk
| جۇ زىچىڭ p;?*}xa
(1898 - 1948) R:p62c;Tv0
جياڭسۇ -T6
(hT\
| ئەخمەت ئىمىن iut`7
(1950 - ) :V)lbn\
ئۈرۈمچى e6=]m#O9
| ئارسلان V8=Y@T,
(مۇھەممەت ھوشۇر) T^Ab!O
(1946 - 1996) 7j5f ;O^+
تارباغاتاي ۋىلايىتى 5=(c%
دۆربىلجىن R`F,aIJ]
| بۇغدا ئابدۇللا L.6WiVP)
(1941 - ) 3E}EBJLsZ
لەنجو-ئۈرۈمچى ^"8G`B$r
| لۇتپۇللا مۇتەلىپ iq?#rb P#I
(1922- 1945) "Clz'J]{
قازاقىستان-نىلقا WUAJjds
| ئابدۇخالىق ئۇيغۇر :ZdUx
(1901- 1933) _BnTv$.P
تۇرپان xu%'GZ,o9
| ئاپتورى }{7e7tW6
|
ئاپتور بۇ نەسىردە جانلاندۇرۇش ئۇسۇلىدىن پايدىلىنىپ، گۈلنىڭ بايانى ئارقىلىق ئادەمنىڭ تەبىئەت دۇنياسىدىكى بارلىق مەۋجۇدات بىلەن زىچ ئىچكى ئالاقىگە ئىگە ھالەتتە مەۋجۇت بولۇپ تۇرىدىغانلىقىنى، گۈزەللىك ھەممە جايدا ئەتىۋارلىنىدىغانلىقىنى، ئالەمنىڭ گۈزەللك بىلەن جەلپكارلىقىنى ئوتتۇرىغا قويۇپ، گۈزەللىكنى سۆيۈش، گۈزەللىكنى ئۇلۇغلاش ۋە گۈزەللىك بىلەن بىر جان – بىر تەن بولۇشتەك ئىدىيەسىنى ئىپادىلىگەن .*wjkirF#~
| ئاپتور بۇ لىرىك نەسىردە ئەينى دەۋردىكى ئاق تېرورلۇقتىن پەيدا بولغان نارازلىقىنى، مەلۇم دەرىجىدىكى ئىلغار ئىدىيىنى ئىپادىلىسە، يەنە بىر تەرەپتىن، رېئاللىقتىن ئۆزىنى قاچۇرۇش، تېڭىرقاش، تەنھالىق، ئۈمىدسىزلىكتىن ئىبارەت مۇرەككەپ روھىي ھالىتىنى ئىپادىلەپ، تەبىئەتنىڭ گۈزەللىكىلا كىشىنى ھوزۇرلاندۇرالايدۇ، دېگەن قاراشنى ئوتتۇرىغا قويۇپ، ۋەتەنپەرۋەرلىك ئىدىيىنى ئالغا سۈرگەن. C7*Yg$`{
| ئاپتور بۇ لىرىك نەسىردە يىراق مەدەنىيەت تارىخىمىزنىڭ گۈلتاجى بولغان ئانا تىلىمىزنىڭ ئۇزۇن زامانلاردىن تارتىپ مىللىتىمىز بىلەن بىر جان، بىر تەن بولۇپ، جەمئىيەت تەرەققىياتى بىلەن ماس قەدەمدە ئىلگىرىلەپ، نەپەسلىشىپ ئىلىم – پەن، مەدەنىيەت تارىخىمىزدا ھەم بۈگۈنكى كۈندە ئوينىغان ھەم ئويناۋاتقان رولىغا باھا بېرىپ، دۇنيا ھەم ئېلىمىزنىڭ مەدەنىيەت تارىخىغا تۆھپە قوشۇشتا ئوينىغان بۈيۈك رولىنىڭ زور ئىكەنلىكىنى تارىختىكى داڭلىق ئەسەرلەردىن پاكىت كەلتۈرۈپ ئىسپاتلىغان. بۇ ئارقىلىق ئانا تىلنىڭ قىممىتىگە يۈكسەك باھا بەرگەن. MT#[ -M\
| بۇ شېئىردا شائىرنىڭ ئوت يۈرەك شائىر ئابدۇخالىقنىڭ پاجىئەلىك ئۆلۈمىگە بولغان چوڭقۇر قايغۇسى، ئەينى زاماندىكى ئەكسىيەتچى كۈچلەرگە بولغان غەزەپ – نەپرىتى ئىپادىلەنگەن. xzf
)_ <
| شائىر بۇ شېئىردا، ئەتىنىڭ نېمە بولۇشىدىن قەتئىينەزەر ئۇ مۇقەررەر تەقدىر، ئەتە مەيلى بەختكە تولسۇن ياكى ئاپەتكە تولسۇن مۇقەررەر يۇسۇندا تەقدىر-قىسمەت قانۇنىيىتى ئىچىدە بولىدۇ. يىغا بىلەن كۈلكە، خۇشاللىق بىلەن خاپىلىق، ئامەت بىلەن ئاپەت، بەخت بىلەن ھالاكەت ھېچكىشىگە مەڭگۈلۈك ئەمەس، ئۇلار نۆۋەتلىشىپ تۇرىدۇ، دېگەن قاراشنى ئوتتۇرىغا قويغان. O9 Au =
| بۇ شېئىردا يىللارغا جاۋاب يېزىلىۋاتقاندەك كۆرۈنسىمۇ، ئەمىلىيەتتە شائىر ئۆزىنىڭ پولاتتەك مۇستەھكەم ئىرادىسى، ئىنقىلاب غەلبىسىگە بولغان قەتئىي ئىشەنچىسى، جەڭگىۋارلىق روھى ۋە تولۇپ تاشقان ھاياجانلىق ھېسسىياتى بىلەن خەلقنىڭ ئەشەددىي دۈشمىنى بولغان گومىنداڭ ئەكسىيەتچىلىرى ۋە ئىلىم – مەرىپەت ۋە دېمۇكراتىيىنىڭ بارلىق دۈشمەنلىرىگە كۈچلۈك غەزەپ – نەپرىتىنى ئىپادىلىگەن.دۈشمەننىڭ ياۋۇز، ۋەھشى ئەپت – بەشىرىسىنى ئېچىپ تاشلىغان. cF
| شىنجاڭدىكى ھەر مىللەت خەلقىنىڭ ياڭ زىڭشىن دەۋرىدە سىياسىي جەھەتتە رەھىمسىزلەرچە باستۇرۇلغانلىقى، ئىقتىسادىي جەھەتتە تالان-تاراج قىلىنغانلىقى، مەدەنىيەت، مائارىپ جەھەتتە ئاسارەتتە قالدۇرۇلغانلىقى قاتتىق پاش قىلىنغان. XkfUPbU
| باش تېمىسى D]>86&
|