بۇ مەسلىگە تورداشلارنىڭ ئەستايىدىل مۇئامىلە قىلغانلىقىدىن بەكمۇ خۇشال بولدۇم ، بىز قول سېلىپ ئىشلەپ مەكتەپلەردە ئۆتكۈزۈلگەن ئاتا -ئانىلار يىغىنى ۋە سىنىپ يىغىنى دەرسلىرىنىڭ لايىھەلىرىنى يوللاپ ، مۇكەممەل بولمىسىمۇ ماتېرىياللارنى يوقلۇقتىن بارلىققا كەلتۈرسەك ، ئۆزئارا ھەمكارلىشىپ ياخشى ئۈنۈم ھاسىل قىلساق دەيمەن ... بولۇپمۇ ئىشخانىدىكى باشقا يولداشلارنىڭ توردىن پايدىلىنىپ نۇرغۇن ئىشلارنى قىلىۋېتەلەيدىغانلىقىغا بەكلا ئىچىم قىزىيدۇ ، شۇڭا ۋاقىت چىقسا بۇ ھەقتە ھەرىكەت قىلىشنى مەجبۇرىيىتىمكەن دەپ ئويلاپ قالدىم . بۇنىڭدىن 9 يىل ئىلگىرى مەن ھازىرقى مەكتەپكە يۆتكىلىپ كىرگەندە ( ئۇ ۋاقتتا تىكەندەك يالغۇز ، ھازىر ئويغۇر مەكتەپلەر قۇشۇۋېتىلدى ) مەكتەپنىڭ بالىلارنى ئادەتلەندۈرۈش تەربىيەسى ھەققىدە مەخسۇس تېمىلىق سىنىپ يىغىنى ئېچىشقا ئورۇنلاشتۇرغان ، قىزىق يېرى شۇ ۋاقتتا مەندە « مەخسۇس تېمىلىق» دېگەن سۆزگە نىسپەتەن ھېچقانداق چۈشەنچە يوق ئىدى . خەنزۇچە لايىھىلەپ ماتېرىيال تاپشۇرۇش بىلەن ئەمدىلا خەنزۇچە قۇبۇل قىلىشنى باشلىغان قوش تىل ئوقۇغۇچىلىرىغا قانداق قىلىپ رەسىمىي تۈردىكى بىر تېما ئاستىدىكى سىنىپ يىغىنىنى تۈزۈش جەھەتتە نۇرغۇن قىيىنچىلىققا ئۇچرىغان ئىدىم ، شۇ ۋاقتتا مەن نۇرغۇن مەكتەپلەر بىلەن كۆرۈشۈپ بىزدە تېخى مەخسۇس تېما دېگەن ئۇقۇم شەكىللەنمەپتۇ دەپ ئويلىغان ... R)?{]]v مېنىڭچە ، ئاتا - ئانىلار يىغىنى بولسۇن ، سىنىپ يىغىنى بولسۇن ، پادا بېقىش شەكلىدىكى مەكتەپنىڭ بۇيرۇقىنى ئىجرا قىلىش ۋە ئارخىبقا تولدۇرۇش ماتېرىيالىنى تەييارلاش شەكلىدىكى ئادەمنى زېرىكتۈرىدىغان ، قىلىپ ئۈچۈنلا قىلىب ياسايدىغان « بىچارە دەرس » كە ئايلىنىپ قالماسلىقى كېرەك . ئاتا- ئانىلار يىغىنى ئېچىشتا ئالدى بىلەن قاندان تېمىدا ئېچىش ، قانداق مەسلىنى ھەل قىلىش ، قانداق ئۈنۈمگە ئېرىشىش مەسلىسىنى ئەتراپلىق ئويلىشىش كېرەك . مەسىلەن ، يىغىن تىپلىرىدىن : خۇلاسە تىپىدىكى يىغىن بۇ ئەنئەنىۋى شەكىل ، يەنە باشلىق سۆزلەپ ، ئوقۇتقۇچىلار سۆزلەپ تۈگىتىدىغان يىغىندۇر ؛ پائالىيەت تىپىدىكى يېغىن ، مەسىلەن ، ئوقۇغۇچىلاردىن پايدىلىنىپ ئاتا -ئانىلار بىلەن ئوقۇغۇچىلارنى تەسىرلەندۈرۈش ئاساس قىلغان يىغىننى كۆرسىتىدۇ . بۇ يىغىننى كۆپرەك تەشكىللەش كېرەك دەپ قارايمەن. چۈنكى پەرزەنتى ئوتتۇرغا چىقىپ سۆزلىسە ياكى ئۆزىنى كۆرسەتسە خۇشال بولمايدىغان ئاتا - ئانا يوق. تەجرىبە تۇنۇشتۇرۇش شەكلىدىكى ئاتا -ئانىلار يىغىنى : مەسىلەن ، مەسىلەن پەرزەنت تەربىيەسىدە مۇۋەپپەقىيەت قازانغان ئاتا -ئانىلار ( شۇ سىنىپتىكى ئاتا -ئانىلار بولسىمۇ جەمئىيەتتىن تەكلىپ قىلىنسىمۇ بولىدۇ ) ئۆگىنىش تەجىرىبىسى ياخشى ئوقۇغۇچىلار (باشقا سىنىپتىن تەكلىپ قىلىنسىمۇ بولىدۇ ) كۆرگەزمە خارەكتېرلىك يىغىن : مەسىلەن . تاپشۇرۇق دەپتەر ، سىزغان رەسىم ياكى ئوقۇغۇچىلارنىڭ نەتىجىسىگە مۇناسىۋەتلىك بارلىق ئەمگەك مىۋىلىرى كۆرسىتىلسە بولىدۇ. تەكشۈرۈش خارەكتىرلىك ئاتا -ئانىلار يىغىنى: مەسىلەن ، كىچىك مۇخبىر تەشكىللەپ سۇئال -جاۋاب شەكلىدە ئېچىش . مەكتەپ ئوقۇتۇش ئىشلىرىدىن سۇئال چىقىرىپ جاۋاب بېرىش شەكلىدە ئېچىش ياكى سىنىپ ئىچىدىكى ئەھۋاللارغا مۇناسىۋەتلىك سۇئال لايىھىلەپ ئېچىش دېگەندەك ... مەخسۇس ئاتا-ئانىلارنى تەربىيلەش خارەكتېرلىك يىغىن : مەسىلەن، پەرزەنتلەرنىڭ قۇرامىغا يېتىش ئالدىدىكى ئۆزگىرىشلەر ، قانداق قىلغاندا ئىمتىھاندا جىددىلىشىشنىڭ ئالدىنى ئالغىلى بولىدۇ دېگەندەك ئىمتىھانغا مۇناسىۋەتلىك تەھلىل يىغىنلىرى ؛ مەسىلەن ئىمتنىھاندىن كېيىن ئېچىلىدىغان يىغىن ىلەن ئىمتىھان ئالدىدا ئېچىلدىغان يىغىن . ( بۇ خىل يىغىن سەل سەزگۈرلىككە ئىگە ، ئىمتىھان نەتىيجىسىنى قانداق ئۇسۇلدا تەھلىل قىلىشنى ياخشى ئەگەللەش كېرەك ، چۇقۇم ئوقۇغۇچىنىڭ تەرەقىياتىغا پايدىلىق ئۇسۇل قوللىنىپ تەھلىل قىلىشى كېرەك) ئۇندىن باشقا قەرەللىك تۈردە ئاتا ئانىلار ۋەكىللىرى يىغىنى تەشكىللەش بەكمۇ مۇھىم . ( ئادەتتە بۇ خىل ئۇسۇلغا نۇرغۇن ئوقۇتقۇچىلار سەل قارايدۇ) ھەر بىر سىنىپتىن 5 تىن 10 غىچە ۋەكىل سايلاپ چىقىپ ، قەرەلللىك تۈردە سىنىپ ئەھۋالىنى ئىگەللەش ،ۋە سىنىپتا كۆرىلگەن ئىقتىسادىي مەسىللەر ۋە باشقا جەمئىيەت تۈسىنى ئالغان مەسىللەرنى ھەل قىلىشتا پايدىلىنىدۇ ... باشقا ئاتا -ئانىلارنى پەرزەنتلىرىنىڭ خۇشاللىقىدىن تولۇق بەھىرلەندۈرۈشكە كۈچ چىقىرىپ ، ئاتا ئانىلاردا ئوقۇتقۇچىنى توغرا چۈشىنىدىغان ، ھۈرمەتلەيدىغان ، مائارىپنى قوللايدىغان ئۇمۇمىي كەيپىياتنى ھازىرلاشقا مۇشۇنداق لايىھەنىڭ ئوتتۇرغا چىقىشى تۈزۈلۈشى ئۈچۈن ۋاقت سەرپ قىلىپ كۈچ چىقىرىشىمىز كېرەك. ){s*n=KIO بۇ مەكتەپتە ئىشلەش جەريانىدا ئائىلىدە مائارىپ قارشى تولۇق يېتىلمىگەن ئائىلىلىرى قانچە كۆپ بولغان مىللەتنىڭ ئوقۇتقۇچىلىرى شۇنچە كۆپ جاپا تارتىدىكەن دېگەن يەكۈنگە كەلدىم. قىسقىسى ، مەھەلە ،رايۇنىمىزدا ،ئوقۇغۇچىلار كېلىۋاتقان مەنبەنى ياخشى تەھلىل قىلىپ مىللىي پىسخىكىنى دەرس بايلىقىغا كۆتىرىپ ، بۇ دەرس ئارقىلىق مىللەت پىسخىكىسىدىكى ئىللەتلەرنى تۈزىتىپ ئۆزئارا قوللاشنى قولغا كەلتۈۈرەلگەن ئاتا -ئانىلار يىغىنى ئۈنۈملۈك يىغىن ھېسابلىنىدۇ ، چۈنكى ، بىزنىڭ مىللىي ئوقۇتقۇچىلار ئوقۇغۇچىلارنىلا ئەمەس ئاتا -ئانىلارنىمۇ يېتەكلەشتەك قوش ۋەزىپىنى ئۆز ئۈستىگە ئالغان . باشقىلار باھالىسۇن باھالىمىسۇن ، كۆرسۇن كۆرمىسۇن ، ئوقۇتقۇچىلىق قەلبىمىزدە ئىنىق ئوقۇتقۇچىلىق ئۆلچىمى بولۇشى مەكتەپنىڭ ئورۇنلاشتۇرغان پائالىيەتلىرىگە ئوقۇتقۇچىلىق تەدبىركارلىق ۋە ئەقلىمىزنى قۇشۇپ يېڭى يېتەكلەش يوللىرى ئۈستىدە ئويلىنىش بىزدىكى زۆرۈرىيەت! بەكلا ئالدىراپ قالدىم ... |