ئابلىز ھەسەن مۇئەللىمنىڭ لېكىسيەسى
تورداشلارغا ئابلىز ھەسەن مۇئەللىمنىڭ لېكسىيەسىنىڭ دېتالىنى يوللىدىم . ئاۋازلىق ھۆجىتى ئېلىنماپتۇ ، بار بولۇپ قالسا ، ئابلىز ھەسەن مۇئەللىم ئۆزى كېيىن يوللاپ بېرىدۇ . tvRa.3 مەن كۆپچىلىككە بۇ لېكسىيەنى يوللاش بىلەن بىرگە ئابلىز ھەسەن مۇئەللىمگە تەۋپىقداشلار نامىدىن كۆپتىن -كۆپ رەخمىتىمنى بىلدۈرىمەن ، ئابلىز ھەسەن مۇئەللىم تور بېتىمىزنى لېكسىيە ئارىلىقىدا كۆپچىلىككە تونۇشتۇرۇپ چىقتى ، ھەممەيلەننى مۇشۇ تور بەتكە تەكلىپ قىلدى . تور بېتىمىزدە ئوقۇتقۇچىلارغا پايدىلىق نۇرغۇن بايلىقلارنىڭ ... دەرس تەييارلىقلىرىنىڭ ، دېتاللارنىڭ بارلىقىنى كۆپچىلىكنىڭ پايدىلىنىشى ھەم يوللىشىنى تەۋسىيە قىلدى ، لېكسىيەسىنىڭ ئاخىرىنىمۇ خوش كەسىپداشلار، ئالدىمىزدا تەۋپىقتا كۆرۈشەيلى دەپ ئاياقلاشتۇردى . ئۆزىمۇ تەۋپىقنىڭ بۇندىن كېيىنكى دائىملىق ئەزاسى بولىدىغانلىقىنى ئېيتتى . 'U}i<^,c aeUm,'Y$ E?
F @ http://howfile.com/file/2d35b415/5b94842d/ P!bm$h*3? W97Ka}Y y
I mriCT >b*Pd
*f دىتال مەزمۇنى: 3wR5:O$H ITbl%q yY_]YeeR
ئوتتۇرا مەكتەپ تىل – ئەدەبىيات دەرسخانا ئوقۇتۇشى ھەققىدە wRie{Vk
NpRC3^
( دەرسخانا ئوقۇتۇش تەجرىبە – ساۋاقلىرىم ) i,RK0q?>
قومۇل ۋىلايەتلىك 1- ئوتتۇرا مەكتەپ @$(4;ar
_&w!JzpXT
ئابلېز ھەسەن قۇتيار QT-rb~
"sHD8TUX
2011 يىل.ئۆكتەبىر )O7 Mfr
o}
%
ئوتتۇرا مەكتەپ تىل – ئەدەبىيات دەرسخانا ئوقۇتۇشى ھەققىدە pCg0xbc`
Y+G4:
ھەممەيلەنگە مەلۇم، بۈگۈنكى جەمئىيەت ئۆگىنىش تىپىدىكى جەمئىيەت. موشۇ يەردە ئولتۇرغان ھەربىرىمىز ئۆگىنىپ، ئۆگىتىپ ھارمايدىغان، يېڭىلقنىڭ، تەرەققىياتنىڭ، مەدەنىيەتنىڭ ئاشنالىرى. ئەشۇ ئىشىق ۋە ئەۋلادلار ئالدىدىكى مەسئۇلىيەت بىزنى يەنە بىر قېتىم جەم قىلدى. مۆھتىرەم ئۇستاز ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىننىڭ سۆزى بىلەن ئېيىتسام، ‹‹ مائارىپ بىر – ئىككى يىل كۆڭۈل بۆلىنىدىغان سېغىن كالا ئەمەس، نەچچە ئون يىل مەشغۇل بولىدىغان بىناكارلىق. ›› شۇ نۇقتىدىن ئېلىپ ئېيىتقاندا، ئوقۇتقۇچىلار تولىمۇ ئۇزاق ۋە مۈشكۈل بىر سەپەرنىڭ كارۋىنى ھېسابلىنىدىكەنمىز. بىزنىڭ بۇ كارۋان توپىنى ئاخىرقى مەنزىلگە يەتكۈزۈپ قويالمايدىغانلىقىمىز ئېنىق. ئىزىمىز ئۆچۈپ قالمىسۇن دەپ، بارلىق قان – تەرىمىز، ئارزۇ – ئىستەكلىرىمىزنى شۇلارغا بېغىشلىدۇق. بىراق، ئۇلارنى ئۆتمۈشنى ئۇنتۇپ قالمايدىغان، بۈگۈننى قەدىرلەيدىغان، شۇنداقلا ئەتىنى كۆرەلەيدىغان پەزىلەت ۋە نۇسىرەت ئىگىلىرىدىن قىلىپ چىقىشتەك تارىخىي بۇرچنى ئادا قىلىش ئۇنداق ئاسان ئىش ئەمەس. *YDx6\><
تىل – ئەدەبىيات ئوقۇتۇشى ئۆزىنىڭ مىللىيلىكى، گۇمانىتارلىقى ۋە سەنئەتلىك ئالاھىدىلىكى بىلەن ئادەمنىڭ مەنىۋىيىتىنى نۇرلاندۇرۇپ، توغرا كىشىلىك تۇرمۇش قارىشى تۇرغۇزۇشقا ياردەم بېرىدىغان، ساغلام پىسخىكا ۋە ئىستىتىك زوق ئاتا قىلىدىغان ئەڭگۈشتەر ئىلىم. مىللەتنىڭ ئانا تىل – ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىسى بولغانلىقىدىن پەخىرلەنمەيدىغان تىل – ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىسى بولمىسا كېرەك. ئۇنداقتا، موشۇ شەرەپ ۋە بەختكە يارىشا ھېچقانداق ياتلىشىش ۋە غەيرىلىك بولمايدىغان ئانا تىل ۋاستىسى ئارقىلىق ئەشۇ قارا كۆز بالىلىرىمىزنىڭ قەلبىگە سىڭىپ كىرىپ، ئۇلارنىڭ ئاجىزلىقى ۋە مۇۋاپپەقىيىتىنى توغرا تونۇپ، ئۇلارغا ھەرتەرەپتىن تەسىر كۆرسىتىپ، ئۇلارنىڭ قەلبىدە پەننى سۆيىدىغان، پەن ئارقىلىق ھاياتنى، ئۆزىنى سۆيىدىغان، ئاندىن كەلگۈسىنى، مىللەتنى، ۋەتەننى سۆيىدىغان غايىلىك، ئەخلاقلىق، مەدەنىيەتلىك روھ ئۈندۈرمىلىرىنى بىخلاندۇرالاۋاتىمىزمۇ؟ O~xc>
w
2oq>tnYyV[
مېنىڭچە نېمە قىلماقچى ئىكەنلىكىمىزنى، نېمە قىلىۋاتقىنىمىزنى بىلىپ تۇرالىساقلا، كۆزلىگەن مەقسەت، مەنزىللىرىمىزگە يېتەلەيمىز، دەپ قارايمەن. بۇ سۆزۈمنى دەرسخانا ئوقۇتۇشىغا قارىتايلى. Wxg|jP$~
ئوقۇتقۇچىلاردا بىلىمگە ئەھمىيەت بېرىش مۇقەررەرلىككە ئايلانغان. ھېچبولمىغاندا بۇنى ئىمتىھان بەلگىلەپ قويغان دېيىشكە بولىدۇ. سىنىپلاردا تەكرار – تەكرار سۆزلەش، ئۆلۈك يادلىتىش، بىر قېلىپتا مەشىقلەندۈرۈش... بۇنىڭ نەتىجىسىدە ئوقۇغۇچىلاردىكى ئىچ پۇشىقى، زېرىكىش، بىزارلىق... Z&}94
يېڭى دەرس دەسلەپ يولغا قويۇلغاندا، بىز جۈملىدىن مەن بەك ھاياجانلانغان. دەرسلەر ھاياجان بىلەن ئۆتىلەتتى. نېمىلەرنىدۇ تالىشىپ كېتەتتۇق، دەرسخانىلاردا قىزغىن مۇنازىرە سائەت – سائەتلەرگە سوزۇلاتتى. ئوقۇغۇچىلارنىڭ ‹‹ پىكرىگە ھۆرمەت قىلاتتۇق››. نەتىجىدە، ئورمانلىقتىكى قۇشلاردەك ھەركىم ھەرنېمە دەپ سايراۋېرىپ، گاھىدا كىمنىڭكىنى ئاڭلاشنى، كىمنىڭكىنى توغرا قىلىشنى بىلەلمەي قالغان چاغلىرىمىزمۇ بولغان. ئوقۇغۇچىلارغا ‹‹ يېڭى كۆك چۆچۈرىسى ›› بېرىمەن دەپ ھەركۈنى ئۆزۈمنى ئالدىرىتىپ، ئاخىر تېزلا ئىچىم قۇرۇپ قالغاندەك، ئەمدى دەپ بەرگۈدەك ھېچنېمە قالمىغاندەك ھېس قىلغان چاغلىرىمىز بولغان. بۇنىڭغا ئوخشاپ كېتىدىغان ئىشلار ۋە تۇيغۇلار بەك كۆپ. ئوقۇتۇش تەتقىقات ئىشخانىسىدا ئىشلەۋاتقان چاغلىرىمدا ئوقۇتقۇچىلاردىن مۇنداق ئىنكاسلارنى ئاڭلىدىم. -EL"Sv?
A. يېڭى دەرسنى دەسلەپ يولغا قويغاندا ئوقۇغۇچىلارنىڭمۇ، مېنىڭمۇ قىزغىنلىقىم بەك يۇقىرى ئىدى. ۋاقىت ئۇزارغانسېرى دەرسخانىدىكى بىرقاتار ئوقۇتۇش ئۇسۇللىرى، ‹‹ بۇ تېكىستتىن نېمىنى ھېس قىلدىڭىز، ئۇنىڭ ئورنىدا سىز بولغان بولسىڭىز قانداق قىلاتتىڭىز؟ ›› دېگەندەك قېلىپلىشىپ قالغان سۇئال – جاۋابلاردىن مەنمۇ، ئوقۇغۇچىلارمۇ زېرىكىپ قالدى. ~w!
B. يېڭى دەرسنى ئىشلەتكەندىن بۇيان پۇخادىن چىققۇدەك دەرس سۆزلەپ باقماپتىمەن. ھەدېگەندە ئوقۇغۇچىلارنى سۆزلىتىش كېرەك دەپ، ئۇلارنىڭ ئاغزىغا قاراپ، بىزگە سۆزلىۋالغۇدەك پۇرسەتمۇ يوق. Q04N
C. يېڭى دەرسلىكتىكى مەزمونلار بەك يىنىك، بەزىدە ئادەم نېمىنى قىيىن، مۇھىم نۇقتا قىلىشنىمۇ بىلەلمەي قالىدۇ. تېخى دەرسىم بالدۇر تۈگەپ قالسا، بالىلارنى تاپشۇرۇق ئىشلىتىمەن. 9RAN$\A
Ky
Wk$%0xZ7
D. يېڭى دەرس ئوقۇتۇشى مېنى گاڭگىرىتىپ قويدى. قولىمىزدىكى تىل – ئەدەبىيات دەرسلىكىمۇ ياكى ئۇنىۋېرسال بىلىملەر توپلىمىمۇ؟ ئۇ مەزمونلارنى ئۆگىنىپ يىتىشىپ بولالمىغاننىڭ ئۈستىگە، دەرسلىكتە بۇرۇنقىدەك سېستىمىلق نەزىرىيىۋىي بىلىملەر بولمىغاچقا، ئۇلارنى تېپىپ، ئوقۇغۇچىلارغا يازدۇرۇپ، چۈشەندۈرۈپ قىلىپ بولغىچە، دەرس پىلانىمغا يىتەلمەي بەك ئارقىدا قېلىۋاتىمەن. ھازىر ماتېماتىكىچىلاردىن بەكرەك مەن دەرس تالىشىدىغان بولۇپ قالدىم. "\e9Y<
تىل – ئەدەبىيات گۇمانىتارلىققا، قۇراللىق ئالاھىدىلىككە، مىللىي خاسلىققا، شۇنداقلا ئىستېتىك گۈزەللىككە ئىگە پەن. بىز بايىلا دەپ ئۆتتۇق. بىز ئۆگىنىشكە تىگىشلىك نەرسىلەر بەك كۆپ. بىز ھەممىنى ئۆگىنىپ بولالمايمىز، بالىلارغىمۇ ھەممىنى ئۆگىتىپ بولالمايمىز. خۇلاسە شۇكى: h],
_1!0
1. ئوقۇتقۇچى ئالدى بىلەن دەرسلىك كىتابنى، دەرسنى تەتقىق قىلىشى كېرەك. iXXgPapz
2. ئوقۇتقۇچى يەنە ئۆزىنى، كۆز ئالدىدىكى ئوقۇغۇچىنى تەتقىق قىلىشى كېرەك. eLl;M4d
3. ئوقۇتقۇچى ئوقۇتۇش ئۇسۇلى ئۈستىدە ئىزدىنىشى، ئۆگىنىش روھى بولۇشى كېرەك. AC
3 ;i
مەن يۇقىرىدا دېگەنلىرىمنى دەرسخانا ئەمەلىيىتىمدىكى بىرنەچچە سائەتلىك دەرسىمنىڭ ئوقۇتۇش لايىھىسى ئارقىلىق كۆپچىلىك بىلەن ئورتاقلاشماقچى. ئەلۋەتتە، ئوقۇتۇش لايىھىسى ئوقۇتۇش شارائىتى، ئوقۇتۇش ئوبىكتى ۋە ئوقۇتقۇچىنىڭ ئوقۇتۇش تەپەككۇر يۆنىلىشى بويىچە روياپقا چىقىدۇ. بىركىمنىڭ لايىھىسى ئەڭ قالتىس لايىھە ياكى ئەڭ ناچار لايىھە بولۇشى ناتايىن. مۇھىمى ئوقۇتقۇچىنىڭ شۇ بىر سائەتلىك دەرستە نېمىلەرنى مۇھىم، قىيىن نۇقتا قىلىپ تاللىغانلىقى ۋە ئۇنى قانداق ئۇسۇل – چارىلەر بىلەن ئوقۇغۇچىلارغا سىڭدۈرمەكچى بولغانلىقى. كىشى ھەمىشە مەشۇقىنىڭ كۆڭلىنى ئىزلەپ تۇرغاندەك، مەنمۇ دەرسخانا ئوقۇتىشىدا ھەمىشە ماڭا ھەمراھ بولۇپ تۇرىدىغان تىل – ئەدەبىياتتىن ئىبارەت بۇ گۈزەلنىڭ شۇ بىر سائەتتىكى خاسلىقى ئۈستىدە ئىزدىنىپ كەلدىم.
]Wfnpqc^
1. دەرسخانا ئوقۇتىشىدا تىل – ئەدەبىياتنىڭ گۇمانىتارلىقىنى گەۋدىلەندۈرۈشكە ئەھمىيەت بەردىم. C
!uwD
W${0#qq
سىزگە ئىشىك ئېچىلدى EK[~lIXg
o_jVtEP
بۇ دەرسكە باشلاپ كىرىش ئوقۇتقۇچى – ئوقۇغۇچىلار ئۈچۈن بۇ تېكىستنىڭ باشلىنىشى بولۇپلا قالماي، بۇ بۆلەكنىڭ، بۇ كىتابنىڭ، ھەتتا بۇ بىر يىللىق، شۇنداقلا پۈتكۈل ئوتتۇرا مەكتەپ تىل – ئەدەبىيات ئوقۇتۇشىنىڭ باشلىنىشى بولۇپ قالىدۇ. شۇڭا ئوقۇتقۇچىلار بۇ دەرسنى ئۆتۈشتە، يەنى ئوتتۇرا مەكتەپ تىل – ئەدەبىيات بوسۇغىسىدىن ئاتلاپ كىرىشتە ۋاقىت، ئۇسۇل ۋە باشقا بارلىق چەكلىمىلەر دائىرىسىدىن بۆسۈپ ئۆتۈپ، ئۆز خاسلىقى، تېكىستنىڭ ئالاھىدىلىكىنى تۇتقا قىلىپ، ئامالنىڭ بارىچە ئوبىكىتنى، ئوقۇغۇچىلارنى ئاساس قىلىش، ئۇلارنى قوزغىتىش، ئۇلارنىڭ تىل – ئەدەبىيات دەرسىگە بولغان ئىشتىياقى، ئۆگىنىش قىزغىنلىقىنى يۇقىرى كۆتىرىش بىلەن بىرگە ئوقۇغۇچىلارنى ئۆزىگە جەلپ قىلىپ، ئارىدىكى رىشتىنى چىڭىتىشقا ئاساس سېلىش لازىم. مەن بۇ دەرسنى ئۆتۈشتە دەل يۇقىرىقىدەك مەقسەتلەرنى ئاساس قىلىپ، ئوقۇغۇچىلار قىزىقىپ ئاڭلايدىغان رىۋايەت ئارقىلىق دەرسكە، ئوتتۇرا مەكتەپ ئەدەبىيات ئوقۇتۇشىغا باشلاپ كىرىشنى پىلان قىلدىم. دەرس پىلانى تۆۋەندىكىچە: j].XVn,
دەرس 3 سائەت ئۆتىلىدۇ. ئوقۇتۇش نىشانى: 1[mX_ }K
بىلىم نىشانى: 1) ئەسەر نامى، ئاپتورى، ژانىرىنى ئەستە ساقلاش. 2) ئەدەبىيات ۋە ئەدەبىياتنىڭ رولى ھەققىدە دەسلەپكى چۈشەنچىگە ئىگە قىلىش. yA=#Ji
ئىقتىدار نىشانى: 1) تېكىستنى راۋان، چۈشىنىشلىك، ھېسسىياتلىق ئوقۇيالايدىغان بولۇش. 2)ئەسەردە ئۇچرىغان چۈشىنىكسىز سۆزلەرنىڭ لۇغەت مەنىسى ۋە ئىشلىتىلىشىنى بىلىۋېلىش. 3) ئويلىغانلىرىنى ئوبرازلىق، لېرىك پارچە شەكلىدە ئىپادىلەپ يېزىش ماھارىتىنى يۇقىرى كۆتىرىش. }zj_Pp
ھېسسىيات، پوزۇتسىيە، قىممەت قارىشى نىشانى: تىل – ئەدەبىيات دەرسىنىڭ قىزىقارلىقلىقى، جەلپكارلىقى ۋە سېھرى كۈچىنى نامايەن قىلىپ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۆگىنىش ئىشتىياقى ۋە قىزغىنلىقىنى قوزغاش. ?>DN7je
r
",..{
مۇھىم نۇقتا: تېكىستنى راۋان، ھېسسىياتلىق ئوقۇيالايدىغان بولۇش بىلەن بىرگە تېكىست مەزمونىنى ئەستە ساقلاش. K#tT \
قىيىن نۇقتا: ئوقۇغۇچىلارغا چۈشىنىكسىز سۆزلەرنىڭ مەنىسى ۋە ئىشلىتىلىشىنى بىلدۈرۈش، ئۇلارنىڭ ئۆگىنىش ئىشتىياقى ۋە قىزغىنلىقىنى قوزغاش. ={B%qq
ئوقۇتۇش جەريانى: 1 – سائەتلىك دەرسكە باشلاپ كىرىش: _?CyKk\I
‹‹ فەرھاد – شېرىن ›› رىۋايىتى ئارقىلىق دەرسكە باشلاپ كىرىمەن. yxik`vmH
ئۇسۇل: ئاۋال ئۆزۈم ۋەقەلىكنى باشلاپ بايان قىلىمەن. ئاندىن ئوقۇغۇچىلارنى قوزغىتىپ، ئۇششاق سۇئاللار ئاساسىدا تەپەككۇر، تەسەۋۋۇرغا يىتەكلەيمەن. بۇ مەزكۇر تېكىستنى ئوقۇتۇشتىكى قىيىن نۇقتىنى ھەل قىلىش بىلەن بىرگە، ئوقۇغۇچىلارنىڭ تىل - ئەدەبىيات سەۋىيىسىنى مۆلچەرلەش، ئۆز – ئارا چۈشىنىشنى چوڭقۇرلاشتۇرۇپ، دەرسخانا كەيپىياتىنى يۇقىرى كۆتىرىشكە پايدىلىق. Uyj6Ij_Pj)
1. فەرھاد بىرىنچى ئىشىكنى ئېچىپ نېمىنى كۆردى؟ نېمىلەرنى ئويلىدى؟ ))66_bech
2. فەرھادنىڭ قىزىقىش، جاسارەت، تەۋەككۈلچىلىك ۋە قاراملىق بىلەن داۋاملىق ئىلگىرلىشىگە قارىتا سىز قانداق ئوي – خىياللاردا بولدىڭىز؟ فەرھادنىڭ ئورنىدا سىز بولسىڭىز قانداق قىلغان بولاتتىڭىز؟ lK
5@qG#
يۇقىرىقى ئىككى سۇئال ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلارنىڭ دادىل پىكىر قىلىش، مۇستەقىل كۆز قاراش تىكلىشىگە يول ئېچىپ بېرىش بىلەن بىرگە، ئۇلارنىڭ دۇنيا قارىشى ۋە قىممەت قارىشىغا ئىجابىي يىتەكچىلىك قىلغىلى بولىدۇ.
تاپشۇرۇق: كېيىنكى سائەتتە بىزمۇ بىرىنچى ئىشىكنى ئېچىپ باقايلى. بۇنىڭ ئۈچۈن ھەممىڭلاردا ئاچقۇچ بولۇشى كېرەك. بۈگۈن قايتىپ ئويلىنىپ بېقىڭلار، ئاچقۇچ زادى نېمە؟ #oW"3L{,
Ra)wlIx
``4e&
h!=h0
2 – سائەتلىك دەرسكە باشلاپ كىرىش |W_;L6)
فەرھاد قاتمۇقات سىرلىق ئىشىكلەرنى ئېچىپ، نۇرغۇن جەۋر – جاپالارنى يېڭىپ، ئاخىر بەخىتنىڭ ۋەسلىگە يەتتى. شۇ تاپتا سىلەرنىڭ ئالدىڭلاردىمۇ بىر سىرلىق ئىشىك تۇرۇپتۇ. بۇ ئىشىكنىڭ ئىچىدىمۇ سىلەرنىڭ ئېچىشىڭلارنى كۈتۈپ تۇرغان، ئىرادەڭلار ۋە پاراسىتىڭلارنى سىنايدىغان نۇرغۇن سىرلىق ھېكمەتلەر ۋە سىلەرنىڭ ۋۇجۇدۇڭلار، ھايات يولۇڭلارنى نۇرلاندۇرغۇچى خىسلەتلىك مۆجىزىلەر بار. بۈگۈندىن ئېتىبارەن بىز بۇ قاتمۇقات ئىشىكلەرنى بىرلىكتە ئېچىپ، ئورتاق ئىلگىرلەيمىز. ئەمىسە، ئىشىكنى ئاچايلىمۇ، تەييارلىقىڭلار بارمۇ؟ s|I
Y
t^
دەرس ماۋزۇسىنى دوسكىغا يېزىپ، ئوقۇغۇچىلارغا ( قول كۆتۈرگەنلەرگە ) تېكىستنى نۆۋەت بىلەن ئىككى قېتىم ئوقۇتىمەن. چۈشىنىكسىز سۆزلەرگە ئىزاھات بېرىشتە كۆپرەك ئوقۇغۇچىلارغا تايىنىپ، سۆزنىڭ ئىشلىتىلىش ئورنىغا ئاساسەن پەرەز قىلىپ مەنىسىنى يېشىشكە يىتەكلەيمەن. بۇ دەرسنىڭ مۇھىم، قىيىن نۇقتىلىرىنى ھەل قىلىشتىكى ئەڭ مۇھىم ئۆتكەل ھېسابلىنىدۇ. ئوقۇش، چۈشىنىش ۋە قوللىنىشنى بىلىش ئەڭ ئاساس بىلىم. z_93j3#
مۇھاكېمە سۇئالى: ^G|*=~_
ئەسەردىكى سىز ناھايىتى ياخشى يېزىلىپتۇ، دەپ قارىغان جۈملىلەر قايسى؟ بۇ جۈملىلەردىن قانداق ئوي – خىياللارغا كەلگەنلىكىڭىزنى سۆزلەپ بېرەلەمسىز؟ !7Eodq-0
بۇ سۇئال مۇھاكىمىسى ئارقىلىق مەن دەرسخانا كەيپىياتىدىكى جىددىلىكنى پەسەيتىپ، يەنىلا ئوقۇغۇچىلارغا ئازادە سۆزلەش، ئۆگىنىش مۇھىتى يارىتىپ بەرمەكچى. 0civXZgj
`AYq,3V
تاپشۇرۇق: تېكىستنى پىششىق ئوقۇشنى مەشىق قىلىڭ ھەمدە ئەدەبىياتقا بېرىلگەن تەبىرلەر ئاساسىدا سىزمۇ ئۆزىڭىزنىڭ بۇ جەھەتتىكى كۆز قارىشىڭىزنى يەكۈنلەپ كېلىڭ. sYjhQN=Y*
3 – سائەتلىك دەرسكە باشلاپ كىرىش 2n)?)w]!M
سەن بىپايان زىمىن، چەكسىز ئاسمان... سەن كۆككە تاقاشقان تاغ، دولقۇنلۇق دېڭىز – ئوكيان... سەن ئۇزاق ئۆتمۈش، شۇنداقلا ئەمدىلا ئۆتۈپ كەتكەن تۆنۈگۈن... سەن بىر سەمىمىي ۋە ۋاپادار دوست. سېنى سۆيگەنلەرگە ئۈن – تۈنسىز ئۆزۈڭنى تەقدىم قىلىسەن. ئۇلارنى بىپايان، گۈزەل دۇنياغا باشلاپ كىرىپ، دۇنيادىكى ئەڭ جەزىبىدار مەنزىرىلەرنى كۆرسىتىسەن. ئۇلارغا كىشىلىك ھاياتنىڭ ھەقىقىتىنى تونىتىسەن...
C];P yQS
مۇھاكىمە سۇئاللىرى: P q$0ih
1. ئويلىنىپ بېقىڭ، ئاپتور نېمىشقا ئۆزىنىڭ كۆز قارىشىنى يۇقىرىقىدەك ئوخشىتىشلار ئارقىلىق ئىپادىلىگەن؟ I)tiXcJw
2. سىلەرچە ئەدەبىياتنى يەنە نېمىلەرگە ئوخشىتىش مۇمكىن، نېمىشقا؟ !$A/.;0$
بۇ سۇئاللار ئارقىلىق ئەدەبىيات ھەققىدىكى ئېنىقلىما، ئەدەبىياتنىڭ رولى ۋە ئەسەرنىڭ ژانىر ئالاھىدىلىكى ( ئىستىلىستىكىلىق ۋاستىلەر ) قاتارلىق نەزىرىيىۋى بىلىملەرنى خۇلاسىلەشكە ئاساس سالغىلى بولىدۇ. Q_U.J0
سوۋغا: U@M3.[jw
بۇ جاھان باغىدا بىر قۇش، بەلكى سۇمۇرغ ئەدەبىيات. N ai5!_'
پەلسەپە باشتۇر ئۇنىڭغا، تىل دېگەن گويا قانات.
oQ 2$z8
يۈرىكى تارىخى ئۇنىڭكى، قۇيرۇقى قالمىش ساۋات، [ n7>g
ئۇ شۇلار بىرلە مۇقەددەس، ئۇ شۇلار بىرلە ھايات. n:,mo} ?X
يىتەكلەش: يۇقىرىقى شېئىرغا باغلاپ ئەدەبىياتقا تەبىر بېرىپ بېقىڭلار. Zge(UhZ
j-":>}oW2.
ئوقۇغۇچىلارنىڭ بەرگەن تەبىرلىرى ئاساسىدا ئۆزۈممۇ چۈشەنچە بېرىپ، ئەدەبىيات ۋە ئۇنىڭ رولى ھەققىدىكى نەزىرىيىۋى بىلىمنى ئاددى قىلىپ يازدۇرۇپ قويىمەن. u.|Z3=?VG
مەشىق: بۇ تېكىستنى ئۆگەنگەندىن كېيىن نېمىلەرنى ھېس قىلدىڭىز؟ ‹‹ مېنىڭ نەزىرىمدىكى ئەدەبىيات ›› دېگەن تېمىدا قىسقا پارچە يېزىپ بېقىڭ. Snx!^4+MF
دەرس ئاخىرىدا 4 – 5 كىچە ئوقۇغۇچىنى ئوقۇتۇپ، ئوقۇغۇچىلار بىلەن بىرلىكتە پارچىلارنىڭ بەدئىلىك جەھەتتىكى ئالاھىدىلىكىنى خۇلاسىلايمەن، مۇئەييەنلەشتۈرۈش، ئىلھاملاندۇرۇشنى ئاساس قىلىمەن. rZ~w_DK*
%GHGd'KO&
تاپشۇرۇق: 1) تېكىستنىڭ يادلاشقا تاپشۇرۇلغان قىسمىنى يادلاپ كېلىڭلار. 2) تىلى ئوبرازلىق، يىنىك يېزىلغان، قىسقا نەسىردىن بىرنى تېپىپ، تاپشۇرۇق دەپتىرىڭلارغا كۆچۈرۈپ يېزىپ كېلىڭلار. {~3QBMx6
دەرستىن كېيىنكى ئويلىنىش: دەرسخانا كەيپىياتى، ئوقۇغۇچىلارنىڭ پىكىر قاتناشتۇرۇش ئاكتىپلىقى ناھايىتى ياخشى بولدى. مۇھىم، قىيىن نۇقتىلارنى ھەل قىلىش مەقسىدىگە يەتتىم، دەپ قارايمەن. ئوقۇغۇچىلار قىينالغان، رازى بولمىغان نۇقتىلار بايقالمىدى. مېنىڭچە، ئوقۇتقۇچى بىلىمنىلا ئەمەس، ياخشى كەيپىيات، ياخشى ئۇسۇللانىمۇ دەرسخانىغا بىللە ئېلىپ كىرىشى كېرەككەن. i"WYcF|
ئوقۇغۇچىلار سوۋغىسى: v $Iw?y
كۆسەينى ئۇزۇن قىل قولۇڭ كۆيمەيدۇ، AcC &Q:g
تىرىشقىن،ئەمگەك قىل،نامىڭ ئۆلمەيدۇ. !+eH8
فەرھادتەك سۇ باشلا چۆللەرگە تاغدىن، Vw;Z0_C
بولمىسا ياقتۇرۇپ شېرىن سۆيمەيدۇ. F5h/>
K~N$s"Qx
EB~]6.1
ياخشىلىق ۋە يامانلىق توغرىسىدا l~c[} wv
بۇ تولۇق ئوتتۇرا زۆرۈر دەرسلىك 2- قىسىم 2- بۆلەككە كىرگۈزۈلگەن قاراخانىلار خانلىقى دەۋرى ئەدەبىياتىغا مەنسۇپ ئەسەر بولۇپ، كىلاسسىك ئەدەبىيات نەمۇنىمىز ‹‹ قۇتادغۇبىلىك ›› ۋە پەخىرلىك بوۋىمىز يۈسۈپ خاس ھاجىپنى ئوقۇغۇچىلارغا تېخىمۇ ئەتىراپلىق تونۇشتۇرۇپ، ئۇلاردا سۆيۈنۈش ۋە ئىپتىخارلىق تۇيغۇسىنى قوزغاش بىلەن بىرگە، ئەسەر مەزمونىدىكى دىداكتىك تېمىلار ئاساسىدا ئوقۇغۇچىلارنىڭ روھىي دۇنياسىغا سىڭىپ كىرىپ، تېخىمۇ نۇرلۇق ۋە بۈيۈك بىر سىيما ئارقىلىق ئۇلارغا ھېسسىيات، پوزۇتسىيە ۋە قىممەت قارىشى تەربىيىسى ئېلىپ بېرىشقا بولىدىغان ئېسىل تېكىست. بۇ تېكىستنى ئوقۇتۇشتا مەن شېئىرلار ھەققىدىكى بىرقىسىم نەزىرىيىۋى مەزمونلاردىن تاشقىرى ئاساسلىقى يەنىلا گۇمانىتارلىقنى گەۋدىلەندۈرۈشكە ئەھمىيەت بەردىم. ]A*}Dem*5
دەرس پىلانى تۆۋەندىكىچە: C($l'jd&
دەرس 3 سائەت ئۆتىلىدۇ. ئوقۇتۇش نىشانى: o
NtFYY
بىلىم نىشانى: 1) ئەسەر نامى، ئاپتورى، ژانىرىنى ئەستە ساقلاش. 2) قاراخانىلار خانلىقى دەۋرى ئەدەبىياتى ۋە ئاپتورنىڭ شۆھرەتلىك ئەسىرى ‹‹ قۇتادغۇبىلىك ››كە مۇناسىۋەتلىك مەزمونلارنى ئەستە ساقلاش. ( بىلىم نىشانىنى دەرسنىڭ قىيىن نۇقتىسى قىلىپ تاللىدىم. ) @60D@Y
ئىقتىدار نىشانى: 1) تېكىستنى راۋان، چۈشىنىشلىك، ھېسسىياتلىق ئوقۇيالايدىغان، شېئىرغا مۇناسىۋەتلىك نەزىرىيىۋىي بىلىملەرنى توغرا تەھلىل قىلالايدىغان بولۇش. 2)ئەسەردە ئۇچرىغان چۈشىنىكسىز سۆزلەرنىڭ لۇغەت مەنىسى ۋە ئىشلىتىلىشىنى بىلىۋېلىش. 3) ئويلىغانلىرىنى ئوبرازلىق، لېرىك پارچە شەكلىدە ئىپادىلەپ يېزىش ماھارىتىنى يۇقىرى كۆتىرىش. #Y'eS'lv4
ھېسسىيات، پوزۇتسىيە، قىممەت قارىشى نىشانى: ئوقۇغۇچىلارغا يۈسۈپ خاس ھاجىپ ۋە ‹‹ قۇتادغۇ بىلىك ››نى بىلدۈرۈش، ئۇلاردا سۆيۈنۈش ۋە ئىپتىخارلىق تۇيغۇسىنى قوزغاش، توغرا ئادىمىيلىك تەربىيىسى ئېلىپ بېرىش. ( ھېسسىيات نىشانىنى دەرسنىڭ مۇھىم نۇقتىسى قىلىپ تاللىدىم. ) ~zVxprEf_
x9_
mlZ
1- سائەتلىك دەرسكە باشلاپ كىرىش: uO?+vYAN
18X@0e
!`DRJ)h
※ ئىنسان بالىسىنىڭ قەدىر – قىممىتى ئەقىل ۋە بىلىم بىلەن بولىدۇ. ;nY#
/%f
※ بىلىملىك كىشى قىممەتلىك دىناردۇر، بىلىمسىز نادانلار قىممەتسىز يارماقتۇر. |VfEp
※ ئادەم بىلىمى بىلەن تونۇلىدۇ، بىلىمسىزلەر تىرىك تۇرۇپ كۆزگە كۆرۈنمەيدۇ. jCd]ENl+_ ※ بىلىملىكلەر ئۆلسىمۇ نامى تىرىك بولىدۇ، بىلىمسىزلەر تىرىك بولسىمۇ نامى ئۆلۈك بولىدۇ oZ{,IZ45
- يۈسۈپ خاس ھاجىپ EKc<|e,F
بۈيۈك مۇتەپەككۇر، ئۇلۇغ پەيلاسوپ، ئالىم ۋە شائىر، دۆلەت ئەربابى ، چوڭ ھەجىمدىكى دىداكتىكىلىق داستان — ‹‹قۇتادغۇبىلىك›› نىڭ مۇئەللىپى }i9:k kfq2
xd?=#d
ئاپتور ۋە ئەسەر ھەققىدە: wm@m(ArE=
يۈسۈپ خاس ھاجىپ (1020/1019 – 1086/1085) 11- ئەسىرنىڭ ئوتتۇرىلىرىدا قاراخانىيلار پايتەختلىرىدىن بىرى بولغان بالاساغۇن شەھىرىدە تۇغۇلۇپ، قەشقەردە ياشاپ ئىلىم تەھسىل قىلغان ھەم ئىجادىيەت بىلەن شۇغۇللانغان. ‹‹قۇتادغۇبىلىك›› داستانىنى تەخمىنەن ( 1069 - 1070 ) يىللىرى يېزىپ بولغاندىن كېيىن، قاراخانىيلار ھۆكۈمدارى تاۋغاچ بۇغرا قاراخان ئەبۇئەلى ھەسەنگە تەقدىم قىلغان، شۇنىڭ بىلەن ھەسەن بۇغراخان مۇئەللىپكە خاس ھاجىپلىق (ئارىچى، ۋەكالەتچى، خاننىڭ ئەڭ يېقىن مەسلىھەتچىسى دېگەن مەنىلەردىكى ئەرەبچە سۆز) ئۇنۋانىنى بەرگەن. b'4a;k!rS ‹‹قۇتادغۇبىلىك›› داستانىنىڭ ئەسلى قوليازمىسى تېخى تېپىلغىنى يوق. ھازىر ئىلىم دۇنياسىغا مەلۇم بولغىنى ئۆز زامانىسىدىن خېلى كېيىن باشقىلار تەرىپىدىن كۆچۈرۈلگەن ئۈچ قوليازمىسى يېتىپ كەلگەن. بۇلاردىن بىرى كونا ئۇيغۇر يېزىقى بىلەن كۆچۈرۈلگەن ۋىنا نۇسخىسى (1939 – يىلى ھىراتتا كۆچۈرۈلگەن ھىرات ياكى ۋىنا نۇسخىسى)، ئىككىنچىسى ئەرەب يېزىقى بىلەن (14 – ئەسىرنىڭ بىرىنچى يېرىمىدا) كۆچۈرۈلگەن قاھىرە ياكى مىسىر نۇسخىسى، ئۈچىنچىسى 12 – ئەسىرنىڭ ئاخىرى ۋە 13 – ئەسىرنىڭ باشلىرىدا كۆچۈرۈلگەن ئەڭ قەدىمىي ۋە تولۇق نۇسخا بولغان ئەرەب يېزىقىدىكى نەمەنگەن ياكى فەرغانە نۇسخىسىدۇر. h!tpi`8\z ‹‹قۇتادغۇبىلىك›› — بەخت كەلتۈرگۈچى بىلىم دېگەن مەنىنى بىلدۈرىدۇ. s|IBX0^@
‹‹قۇتادغۇبىلىك›› 82 باب، 6644 بېيىت (13288 مىسرا) تىن تەركىب تاپقان چوڭ ھەجىمدىكى دىداكتىكىلىق داستان بولۇپ، باشتىن – ئاخىر ئارۇز ۋەزنىنىڭ مەسنىۋى شەكلى بىلەن يېزىلغان. ئەسەردە ئاپتور ئاساسەن دۆلەتنى باشقۇرۇش يوللىرىنى ۋە ئۆزىنىڭ پەلسەپىۋى، ئەخلاقىي قاراشلىرىنى ئۆزىگە خاس بىر خىل بەدىئىي ئۇسۇلدا، يەنى ئادالەت ۋە قانۇنغا سىمۋول قىلىنغان پادىشاھ كۈنتۇغدى، بەخت – سائادەتكە سىمۋول قىلىنغان ۋەزىر ئايتولدى، ئەقىل – ئىدراكقا سىمۋول قىلىنغان ئۆگدۈلمىش، قانائەتكە سىمۋول قىلىنغان ئودغۇرمىشتىن ئىبارەت سىمۋوللۇق ئوبرازلار ۋاستىسىدە كۆركەم ئەدەبىي تىل بىلەن بايان قىلىدۇ. TX)W.2u=
$ (}rTm
Z+B*V)a=
دەرس ماۋزۇسىنى دوسكىغا يېزىپ بولۇپ، تېكىستنى شەخىسلەر ئارا ئۈچ قېتىم، كوللىكتىپ بىر قېتىم ئوقۇتىمەن. چۈشىنىكسىز سۆزلەرگە ئىزاھات بېرىشتە كۆپرەك ئوقۇغۇچىلارغا تايىنىپ، سۆزنىڭ ئىشلىتىلىش ئورنىغا ئاساسەن پەرەز قىلىپ مەنىسىنى يېشىشكە يىتەكلەيمەن. بۇ ئارقىلىق دەرسنىڭ مۇھىم، قىيىن نۇقتىلىرىنى ھەل قىلىشقا ئاساس سالىمەن. Kp7DI0~
مۇھاكېمە سۇئالى: !mv5i%3
ئەسەردىكى سىز گە تەسىر قىلغان مىسرالار قايسى؟ بۇ مىسرالاردىن قانداق ئوي – خىياللارغا كەلگەنلىكىڭىزنى سۆزلەپ بېرەلەمسىز؟ 2n.HmS
بۇ سۇئال مۇھاكىمىسى ئارقىلىق مەن ئوقۇغۇچىلارنى دەرس مەزمونىنى ئىگەللەشكە يىتەكلەپ، كېيىنكى سائەتلىك مۇھاكىمە ئۈچۈن يول ئاچىمەن. A%#M#hD/
P!-RZEt$
تاپشۇرۇق: تېكىستنى پىششىق ئوقۇشنى مەشىق قىلىڭ ھەمدە قاراخانىلار خانلىقى ۋە بۇ خانلىق دەۋرىدىكى ئۇيغۇر ئەدەبىياتى ھەققىدە ئىزدىنىپ كېلىڭ. RKLE@h7[?
قاراخانىلار خانلىقى ھەققىدە: 0"7+;(\1Rk
قاراخانىلار خانلىقى (مىلادى 870- مىلادى 1213-) شىمالدا يەتتەسۇ -ئالتاي تاغلىرىدىن، جەنۇپتا قۇرۇم ۋە ھىندىقۇش تاغلىرى، غەرپتە ئامۇ دەرياسى، شەرقتە ئىدىقۇت ئۇيغۇر خانلىقى بىلەن چېگرىلانغان، تۈنجى تۈرك – ئۇيغۇر ئىسلام خانلىقى بولۇپ، ‹‹ قارا ›› - ‹ كۈچلۈك، باتۇر، ئۇلۇغ ›› دېگەن مەنىلەرنى بىلدۈرىدۇ. بۇ دەۋردىكى ئەدەبىيات خانلىقنىڭ نامى بىلەن ‹‹ قاراخانىلار ئەدەبىياتى ›› ياكى ‹‹ خاقانىيە ئەدەبىياتى ›› دەپ ئاتالغان. بۇ دەۋردىكى تىل ئەرەب – پارس تىللىرىنىڭ تەسىرىگە كۆپ ئۇچرىمىغان ساپ ۋە نەپىس ئۇيغۇر تىلى ئىدى. بۇ دەۋردە ئۇيغۇرلار ئىسلام دىنىنىڭ تەسىرى بىلەن ئەرەب يېزىقىنى قوللاندى. ئەدىب، ئالىملاردىن مەھمۇد قەشقەرى، فارابى، بىرۇنى، مەھمۇد يۈكنەكى... قاتارلىقلار بار. 6uD
xVB
rwkk(
2 – سائەتلىك دەرسكە باشلاپ كىرىش: /KvJjt'8
1. ئىككىنچى دۇنيا ئۇرۇشى مەزگىلىدە سوۋىت ئىتتىپاقى ئۇرۇش مەيدانىدا بىر گىرمانىيىلىك ئەسكەر بومباردىمان ئىچىدە يىغلاپ ئولتۇرغان بىر كىچىك بالىنى كۆرۈپ، ھۇشقىتىپ كېلىۋاتقان بىر بومبىنىڭ دەل بالا تۇرىۋاتقان جايغا چۈشۈش ئېھتىماللىقىنى پەرەز قىلغان ۋە ھېچنىمىگە قارىماي ئېتىلىپ بارغىنىچە بالىنى باغرىغا بېسىپ يېتىۋالغان. بومبا دەھشەتلىك پارتلاپ... =rymd3/
پەرەز قىلىپ بېقىڭلار: ئاقىۋەت قانداق نەتىجە يۈز بەرگەندۇ؟ ]Ea-MeH
1j
CHTK.%AQH!
=?$~=1SL+
2. ئىككى دوست بولغانىكەن. ئۇلار ھەمكارلىشىپ بىللە قىلغان بىر قېتىملىق سودىدا نۇرغۇن پۇل پايدا ئاپتۇ. ئاندىن ئىككىسى خۇشال – خورام يۇرتىغا قايتىپ كىلىۋېتىپ، تاغ ئارىسىدىكى ئۆڭكۈرلەردە يۈرۈپ تىنەپ قاپتۇ. ئۇنىڭ ئۈستىگە كەچ كىرىپ قالغاچقا، شۇ ئۆڭكۈرنىڭ ئىچىدە ئۇخلاپ ئارام ئالماقچى بولۇشۇپتۇ. بىرى مەشئەل ياندۇرۇپ، پۇللارنى جايلاشتۇرىۋاتقاندا، يەنە بىرەيلەننىڭ نىيىتى بۇزۇلۇپ، ئۇنىڭ بېشىغا تاش بىلەن ئۇرۇپ ياتقۇزىۋەتكەندىن كېيىن، پۇللارنىمۇ، مەشئەلنىمۇ ئېلىپ بۇ يەردىن كەتمەكچى بولۇپ، ئالدىراش – تىنەش مېڭىپتۇ... W,EIBgR(R5
پەرەز قىلىپ بېقىڭلار: ئاقىۋەت قانداق بولغاندۇ؟ JPn)Op6
<O7!(
مۇھاكىمە سۇئاللىرى: ,KJHY m=Q
1. ئاپتور شېئىرىدا نېمىلەرنى ياخشىلىقنىڭ بەلگىسى سۈپىتىدە تەكىتلىگەن؟ نېمىلەرنى يامانلىقنىڭ بەلگىسى سۈپىتىدە كۆرسىتىپ بەرگەن؟ )Xqjl
2. شائىر نېمە ئۈچۈن ئۆزۈمچىل قىلىقنى كىشىگە ئېغىر يۈك دەپ قارايدۇ؟ يەنە ھەسەتنى نېمە ئۈچۈن داۋاسى يوق كېسەل دەيدۇ؟ w:lj4Z_
3. بىزدە ‹‹ياخشىلىققا ياخشىلىق ھەركىشىنىڭ ئىشى، يامانلىققا ياخشىلىق ئەر كىشىنىڭ ئىشى ›› دەيدىغان ماقال بار. بۇنىڭدىكى ھېكمەت نېمە؟ l
4. ئۇيغۇر خەلقىنىڭ ئەجدادلاردىن ئۇدۇم بولۇپ كەلگەن قانداق ئېسىل ئەخلاقى – پەزىلەت قاراشلىرى ۋە ئادەتلىرى بار؟ بۈگۈنكى كۈندىمۇ بۇلارنى تەكىتلەشنىڭ زۆرۈرىيىتى، ئەھمىيىتى بارمۇ؟ Uk] jy>7;!
5. سىزنىڭچە ئوتتۇرىغا قويۇپ مۇھاكىمە قىلىشقا تىگىشلىك يەنە قانداق مۇھىم ياكى گۇمانلىق مەسىلىلەر بار؟ =s":Mx,o
يۇقىرىقى مۇھاكىمە سۇئاللىرى ئارقىلىق دەرسنىڭ مۇھىم نۇقتىسى ھەل قىلىنىدۇ. ئوقۇغۇچىلار بۇ سۇئاللارنى مۇھاكىمە قىلىشتا، ئۆزى خالىغىنىنى تاللىۋالسا بولىدۇ. ئاندىن ھەممەيلەن مۇستەقىل ئويلىنىدۇ. ئايرىم ساۋاقداشلار بىر – بىرى بىلەن گۇرۇپپا بولۇپ، مۇزاكىرە ئېلىپ بارسا بولىدۇ. ,93Uji[l
vN^.MR+<
سوۋغا: 2, )>F"R
2j8GJU/L
※ ناداننىڭ سۆھبىتىدىن زىنداننىڭ ئازابى ياخشىراق . (a#gCG\ ※ ئەقىلنىڭ ئالامىتى كەمتەرلىك،ئەخمەقلىقنىڭ بەلگىسى تەكەببۇرلۇقتۇر. pM@8T25=
※ ھاراقكەش ئادەم خۇددى ھاراق بوتۇلكىسغا ئوخشايدۇ، ئۇنىڭ بوينى، قورسىقى بار، لېكىن كاللىسى يوق. 9{OO'at? ※ دۇمباقنىڭ ئاۋازى يوغان، ئىچى بوش؛ ماختانچاقنىڭ گېپى يوغان، بېلى بوش. PolJo?HZ ※ يۈزى چىرايلىق، خۇلقى سەت كىشى ئىملاسى خاتا خۇشخەتكە ئوخشايدۇ. ywJ [WfCY
K bLSK
تاپشۇرۇق: 1) بۇ دەرستىن ئالغان تەسىراتىڭلارنى ‹‹ ئەخلاق – ئادەم زىننىتى ›› دېگەن ماۋزۇغا باغلاپ بىر پارچە مۇھاكىمە ماقالىسى يېزىپ كېلىڭلار. 2) ياخشىلىق ۋە يامانلىق ھەققىدە ماقال – تەمسىل ۋە ھېكمەت توپلاپ كېلىڭلار. L0"|4=
7 2JwG7qh
دەرستىن كېيىنكى ئويلىنىش: rQ{|0+l
دەرس مۇھاكىمىسى بەك قىزغىن، دەرسخانا كەيپىياتى ناھايىتى يۇقىرى بولدى. ئىككىلا سائەتتە دەرسكە باشلاپ كىرىشنىڭ مۇۋاپپەقىيىتى شۇ سائەتلىك دەرسخانا كەيپىياتى بىلەن دەرسنىڭ ئۈنۈمدارلىقىنى يۇقىرى كۆتىرىشكە پايدىلىق بولدى. مۇھاكىمە سۇئاللىرىدىكى 5 – سۇئال مۇنازىرە پەيدا قىلدى. مۇنازىرە داۋامىدا يەنە ‹‹ قورام تاش ›› نىڭ ھېكايىسىنى سۆزلەپ بەردىم. بۇ بىر سائەتلىك دەرسنىڭ ئومۇمىي نىشانىغا يەتتىم، دەپ قارايمەن. قىسمەن ئوقۇغۇچىلارغا قاراتمىلىق تەربىيە ئېلىپ بېرىش مەقسىدىگىمۇ يەتتىم. # &.syD#
دەرسخانىدا مۇنداق ئۈچ تۈرلۈك سۇئالنى سوراپ تۇرۇشنى ئۇنۇتماڭ. L"
ejA
1. بۇ بىرسائەتلىك دەرستىن نېمىنى ھېس قىلدىڭىز؟ قانداق قانۇنىيەتنى بىلىۋالدىڭىز؟ )&_bY~P
2. سىزنىڭچە بۈگۈنكى دەرستە قايسى بىلىم سىزگە ئەڭ ئەسقاتىدىغان بىلىمكەن؟ ئاچقۇچلۇق يېرى نەدە؟ Pv5S k8
3. سىزنىڭچە ئوتتۇرىغا قويۇپ مۇھاكىمە قىلىشقا تىگىشلىك يەنە قانداق گۇمانلىق مەسىلىلەر بار؟ ئوتتۇرىغا قويۇپ بېقىڭ. K9EHT-
6d]4
%Q T
2. دەرس بايلىقىنى قېزىشقا، تىل – ئەدەبىياتنىڭ قۇراللىق خارەكتىرىدىن ئۈنۈملۈك پايدىلىنىپ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ نەزىرىيە ۋە ئەمەلىي بىلىمىنى تەڭ تەرەققىي قىلدۇرۇشقا ئەھمىيەت بەردىم. Dst;sLr[,
پارىژغا ساياھەت 3R<r[3WP
ئەسئەت سۇلايمان 5Jo'h]
بۇ تولۇق ئوتتۇرا مەكتەپ تىل – ئەدەبىيات زۆرۈر دەرسلىك 3 – قىسىم 3- بۆلەككە كىرگۈزۈلگەن ساياھەت ئەدەبىياتى ئەسىرى بولۇپ، ئەسەردە بىر ئائىلە كىشىلىرىنىڭ پارىژدىكى قىسقىغىنە ساياھەت جەريانىنى يىنىك، ئوبرازلىق ۋە ئاممىباب تىللار ئارقىلىق بايان قىلىش بىلەن بىرگە، قاراتمىلىق، چوڭقۇر مەنىلىك مۇھاكىمە تىلى ئارقىلىق كىتابخانلارنى نۇرغۇن مەسىلىلەر ئۈستىدە ئويلىنىشقا سېلىپ قويىدىغان ئىپىك نەسىر. ئۇنىڭدا گۈزەل مەنزىرىلىك جايلار، مەدەنىي يادىكارلىق ئورۇنلىرى بولۇپلا قالماي، يەنە مەدەنىيەتلىك پارىژلىقلار، شۇنداقلا تارىخ، ئەدەبىيات، جەمئىيەت بىلىملىرى، ئۆزلۈك ۋە كىملىك ھەققىدىكى بىشارەتلىك، ئىشارەتلىك ئوي – پىكىرلەرمۇ بار. ئەسەرنىڭ ئارقا كۆرۈنۈشى بولمىش ‹‹ ئۆزلۈك ۋە كىملىك ›› ناملىق كىتابنىمۇ ئاز – تولا ئىزاھلاشقا توغرا كېلىدۇ. ئەگەر ئوقۇتقۇچى ئىچكىرىلەپ ئىزدەنسە، بۇ تېكىستنى تېخىمۇ چوڭقۇر قازالىشى مۇمكىن. مەن بۇ دەرسنى ئۈچ سائەت ئۆتۈشنى پىلانلىدىم. ;>Z+b#C[
[8za=B/
ئوقۇتۇش نىشانى:
بىلىم نىشانى: aQmS'{d?^
1) ئەسەر نامى، ئاپتورى، ژانىرىنى ئەستە ساقلاش. 2) ساياھەت ئەدەبىياتى ھەققىدىكى نەزىرىيىۋىي بىلىملەرنى ئەستە ساقلاش. ]vf_4QW=
ئىقتىدار نىشانى: Vyi.:lL _8
1) تېكىستنى راۋان، چۈشىنىشلىك، ھېسسىياتلىق ئوقۇيالايدىغان، ئەسەرنىڭ ژانىر ئالاھىدىلىكىنى توغرا تەھلىل قىلالايدىغان بولۇش. 2)ئەسەردە ئۇچرىغان چۈشىنىكسىز سۆزلەرنىڭ لۇغەت مەنىسى ۋە ئىشلىتىلىشىنى بىلىۋېلىش. vX>{1`e{S
ھېسسىيات، پوزۇتسىيە، قىممەت قارىشى نىشانى: & |