ozqan |
2011-10-12 00:04 |
جۈملە بىلەن باغلىنىشى يوق سۆزلەر
دەرس تېمسى : eJ+;!0 [6K2V:6: جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆزلەر gn1`ZYg Ev0GAc1 8A"[n>931 دەرس شەكلى : ئۇيغۇر تىلىدىن تەكرار LTp5T|O B/q/sC g-pDk*|I,Q ئوقۇتۇش نىشانى : ?4Lb *{R TSdjX]Kf بىلىم ، ئىقتىدار نىشانى : MVjc.^ j8?$Hk 1.جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆزلەرنىڭ تۈرىنى بىلىش (مۇھىم نۇقتا ) .!KlN% As Wq0h3AjR 2.قاراتما سۆز،قىستۇرما سۆز،ئىملىق سۆز ۋە ئىزاھلىغۇچى سۆزلەر نىڭ نېمىلىكىنى بىلىش ، ھەر بىرگە مىسال ئالالايدىغان بولۇش ، ئۇلارنى جۈملە ئىچىدىن پەرىقلەندۈرەلەيدىغان بولۇش (مۇھىم نۇقتا ) $%;NX[>j / Zz2=gDY 3.قاراتما سۆز بىلەن جۈملىنىڭ ئىگىسىنى پەرقلەندۈرەلەيدىغان بولۇش (مۇھىم ۋە قىيىن نۇقتا ) I-kM~q_ 4dMwJ"V 4.قىستۇرما جۈملە بىلەن بېقىندىلىق مۇرەككەپ جۈملىنىڭ باش جۈملىسىنى پەرىقلەندۈرەلەيدىغان بولۇش (قىيىن نۇقتا ) '0H+ 2 IAnY+=^ ھېسسىيات، پوزۇتسىيەت، قىممەت قارىشى نىشانى : 2r?g|<
: ~Ufcy{x# ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئانا تىلغا بولغان تونۇشىنى يەنىمۇ ئۆستۈرۈپ ، ئۇنىڭدىن توغرا ، ئۈنۈملۈك پايدىلىنىش ئېڭى يېتىلدۈرۈش . cJ!wZT`
,>{4*PM( جەريان ۋە ئۇسۇل لايىھەسى ھەم ئۇنى ئەمەلىيلەشتۈرۈش : ed{z^!w4 !!
2~lG<] B'yN &3 يېڭى دەرسكە باشلاپ كىرىش : r2""p p@cPm8L3 بىر پارچە يۇمۇر ئارقىلىق يېڭى دەرسكە باشلاپ كىرىش : /DbwqBx Qx.E+n\ كونا ساۋاقداشلاردىن ئىككىسى كوچىدا ئۇچرىشىپ قالدى . ئۇلار نەچچە ئون يىل ئىلگىرىكى مەكتەپ ھاياتىنى ئەسلەپ ئۆتتى . E8%O+x} #7Qn\C2 دوستۇم ، بىر ئىشقا زادى ئەقلىم يەتمەيدۇ ،-دېدى بىرى ، _ئاشۇ لېسنىڭ مەشھۇر ئەدەبىي تەنقىدچى بولۇپ كەتكىنىنى قارا . c%xxsq2n T+sO(; _ ھەي ، بۇنىڭ نېمىسىگە ئەجەپلىنىسەن ،_دېدى يەنە بىرى _ئۇ مەكتەپتە ئوقۇۋاتقان چاغلىرىدىلا ئەدەبىياتنى ياخشى كۆرمەيتتىغۇ . )j6S oWXvkDN
?\c*DNM' ئوقۇتقۇچى پائالىيىتى : DCwldkdJN i~K~Czmok+ يۇقۇرقى يۇمۇردىكى ئاستى سىزىلغان سۆزلەر جۈملىنىڭ قايسى بۆلىكى ؟ نېمە ئۈچۈن ؟ ئۇنداقتا بۇ سۆزلەر قانداق سۆز ؟ VLQf
uh; (q
+Q.Q WBC'~ h<@ تەييارلىق سىنىقى : ia?8Z"&lK ~hM4({/QN ساۋاقداشلار ، يېڭى دەرسكە سوئال تەييارلاپ كەلدىڭلارمۇ ؟ بۇ دەرستىن نېمىلەرنى بىلگۈڭلار بار ؟ قانداق مەسىلىلەرنى ئايدىڭلاشتۇرۋېلىشنى ئۈمىد قىلىسىلەر ؟ CrqWlO RQe#X6'h =&}dP%3LC) يېڭى دەرس ماۋزۇسى : RYvS,hf6z *,Y+3yM جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆزلەر eb+[=nmP (<3'LhFII m3,]j\ ئوقۇتقۇچى ، ئوقۇغۇچى پائالىيىتى : fv`%w se(_`a/4Q دەرسكە مۇناسىۋەتلىك مۇھىم نۇقتىلارنى سۆھبەت ئۇسۇلىدىن پايدىلىنىپ ئىگىلەش . !xa,[$w(^ mtJI#P جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆزلەر دېگەن نېمە ؟ b]*9![_ m2VF}%
EIr جۈملە بۆلەكلىرى بىلەن سىنتاكسىسلىق مۇناسىۋەتتە بولمايدىغان جۈملە بۆلەكلىرىدىن ئۆزىگە خاس ئىنتوناتسىيە ۋە تىنىش بەلگى (ob
eEH5J / لىرى ئارقىلىق ئايرىلىپ تۇرىدىغان تەركىبلەر جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆز ۋە بىرىكمىلەر دەپ ئاتىلىدۇ . xt40hZ$ 9h~>7VeZ) خۇسۇسىيەتلىرى : 9-)oA+$ r#^X] 1.جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆز ۋە بىرىكمىلەر جۈملىدە بىرەر سىنتاكسىسلىق ۋەزىپە ئۆتىمەيدۇ ، ئۇلار جۈملە تەركىبىدىن چىقىرۋېتىلسىمۇ ، جۈملىنىڭ مەنىسى ۋە تۈزۈلۈشىگە ھېچقانداق تەسىر كۆرسەتمەيدۇ . 3LX<&."z 2rD`]neA 2. جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆز ۋە بىرىكمىلەر ئەدەبىي ئېغىز تىلىدا ئىنتوناتسىيە ئارقىلىق ، ئەدەبىي يېزىق تىلىدا تىنىش بەلگىلىرى ئارقىلىق ئۆزى تۇرىۋاتقان جۈملىدىكى بۆلەكلەردىن ئايرىلىپ تۇرىدۇ . 8[}MXMRdb l=bB,7gL جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆزلەر ئىپادىلىگەن مەنىسىگە ئاساسەن قاراتما سۆز ، قىستۇرما سۆز ، ئىملىق سۆز ۋە ئىزاھلىغۇچى سۆز دېگەن تۆت تۈرگە بۆلۈنىدۇ . hwkol W ;>|:I(l; 1. قاراتما سۆز _Z5l
Nu rN}{v}n جۈملىدە ئىپادىلەنگەن پىكىرنىڭ كىمگە ، نېمىگە قارىتىلغانلىقىنى كۆرسىتىش ياكى باشقىلارنىڭ دىققىتىنى جەلپ قىلىش ئۈچۈن قوللىنىلغان ، جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆز قاراتما سۆز دەپ ئاتىلىدۇ . #).om*Xh uXu'I ئۇيغۇر تىلىدا ئىسىملار قاراتما سۆز بولۇپ كېلىدۇ ، قاراتما سۆزلەر بەزىدە سۆز، بەزىدە سۆز بىرىكمىسى شەكىلدە كېلىدۇ . :NS;y-{^^y r'pFHX قاراتما سۆزلەر كۆپ ھاللاردا جۈملىنىڭ بېشىدا ياكى ئاخىرىدا كېلىدۇ . قىسمەن ھالدا جۈملىنىڭ ئوتتۇرسىدىمۇ كېلىدۇ . '_@=9 \< @T]gwJ قاراتما سۆزلەر جۈملىدىكى باشقا سۆزلەردىن پەش ئارقىلىق ئايرىپ يېزىلىدۇ . kn`KU.J. O)&xT2'J 2.قىستۇرما سۆزلەر duV|'ntr C6CX{IA] جۈملىدە ئىپادىلەنگەن پىكىرگە قارىتا سۆزلىگۈچىنىڭ پوزۇتسىيىسىنى بىلدۈرىدىغان ، جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆزلەر قىستۇرما سۆز دەپ ئاتىلىدۇ . >Mrz$
z{x q.~.1
'`! قىستۇرما سۆزلەر بەزىدە بىر سۆز شەكلىدە بەزىدە سۆز بىرىكمىسى شەكلىدە ، ئايرىم ئەھۋالدا جۈملە شەكىلدە قوللىنىلىدۇ . قىستۇرما سۆزمۇ جۈملىدىكى باشقا سۆزلەردىن پەش ئارقىلىق ئايرىلىدۇ . bHWy9 - QH~/UnV 3. ئىملىق سۆزلەر {eqUEdC DU]MMR جۈملىدىكى پىكىرگە قارىتا سۆزلىگۈچىنىڭ تۈرلۈك ھېس-تۇيغۇسىنى بىلدۈرىدىغان ، جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆزلەر ئىملىق سۆز دەپ ئاتىلىدۇ . qPH]DabpI .Eh~$wm ئىملىق سۆزلەر جۈملىگە خوشاللىق ، ئەجەپلىنىش ، زوقلىنىش ،ماختاش ...تۇيغۇلىرىنى قوشۇپ ، پىكىرنىڭ تەسىرچانلىقىنى ئاشۇرىدۇ . o9q%=/@, J>]' {!+ 4.ئىزاھلىغۇچى سۆز zrRt0}?xl $
7O[|:Yv جۈملىدىكى مەلۇم بىر بۆلەكنىڭ مەنىسىنى ئىزاھلاش ، روشەنلەشتۈرۈش رولىدا كېلىدىغان ، جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى بولمىغان سۆز ئىزاھلىغۇچى دەپ ئاتىلىدۇ . 3=T<c?[ ~9h6"0K! ئىزاھلىغۇچى سۆز جۈملە بۆلەكلىرىنىڭ ھەممىسىنى ئىزاھلايدۇ. ئىزاھلىغۇچى سۆزدىن كېيىن كېلىدۇ . ئىزاھلىغۇچى سۆز ئەدەبىي ئېغىز تىلىدا باشقا بۆلەكلەردىن ئىنتوناتسىيە ئارقىلىق پەرىقلىنىدۇ ، ئەدەبىي يېزىق تىلىدا تىرناق ئىچىگە ئېلىنىدۇ ، ياكى سىزىق ئارقىلىق ئايرىلىدۇ . Ud`V"X }@!d(U* جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆزلەرنىڭ ھەر بىر تۈرگە مۇناسىۋەتلىك مەشىق ئورۇنلاشتۇرۇلىدۇ .(ئوقۇغۇچىلار ئۆزلىرى تەييارلاپ كەلگەن مەشىق ، مىساللار يېتەرلىك بولسا ، شۇ كۇپايە . ئەگەر ئۇنداق بولمىسا ، ئوقۇتقۇچى تۆۋەندىكى مەشىقلەر ئارقىلىق ئوقوغۇچىلارنىڭ جۈملە بىلەن گرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆزلەر ھەققىدىكى بىلىمىنى مۇستەھكەملەيدۇ : qECc[)B قاراتما سۆز : im*QaO%a4 Vu^J'>X ئات مىنگەن كىشى ، ھاياتقا مۇھەببەت بىلەن قارايدىغان كىشى ، مارتىن لۇتتىركىڭ ، شىراق ، سۇدىكى ئالىم بېلىق، ئۇيغۇر 12مۇقامى ، قىرسىق تەلپۈنگەن يۇلتۇز ... نىڭ مەلۇم بىرىگە بىر جۈملىلىك خىتاب قىلىڭ . (بۇنى ئسىتىلىستىكىدا نېمە دەپ ئاتايمىز ؟ يۇقۇردىكى خىتاب ئوبىكىتلىرىنىڭ نامى قانداق سۆز ؟ }I#;~|v~< 9]1-J5iO قىستۇرما سۆز : @l$cZie .fUqsq ئۆزىڭىز يادلىغان بىر كوپلىت كىلاسسىك شېئىرنىڭ ئەسلىسىدىن پايدىلىنىپ تۇرۇپ ئۇنىڭ ئالدى-كەينىگە ياكى مىسرا ئوتتۇرىسىغا قىستۇرما سۆز قوشۇپ مەلۇم پىكىرنى ئىپادىلەپ بېقىڭ . &p=|z2 J TnPd pynP ئىملىق سۆز : $T1
D
?X xfos>|0N ئوقۇتقۇچى دېگەن سۆزدىن پايدىلىنىپ ، تەركىبىدە ئىملىق سۆز بولغان بىر جۈملە تۈزۈپ بېقىڭ ؛ 2X]2;W)S; *2=:(OK ئىزاھلىغۇچى سۆز : &P[eA
u Ct$e`H!; ئالىي مەكتەپكە ئۆتكەندىن كېيىنكى خوشلىش چېيىڭىزغا تەكلىپ قىلىپ ، ماڭا بىر پارچە تەكلىپنامە ئېۋەتىڭ ، تەكلىپنامىڭىزدە ئىزاھلىغۇچى سۆزلەر قوللىنىلغان بولسۇن . %$!}MxUM > 9 i @W@M ^|>vK,q$I ئوقۇتقۇچى پائالىيىتى : ئۆتۈلگەن تەكرار دەرسىگە مۇناسىۋەتلىك يېقىنقى ئۈچ يىللىق ئالىي مەكتەپ ئىمتىھانىدا چىققان سوئاللار تەھلىل قىلىنىدۇ. [=S@lURzm@ D0lgKQ 9~
K1+%! 2009-يىللىق ئالىي مەكتەپ ئىمتىھان سوئالى : Rkw)IdB $*9h\W-)`Q تاللاشنىڭ 4-سى ،A جاۋاب : 4WzB=C(f Gv?'R0s «ساۋاقداشلار ، قىيىنچىلىقتا قالغانلارغا مېھىر-شەپقەت يەتكۈزەيلى!» دېگەن جۈملە مەزمۇن جەھەتتىن ئۈندەش جۈملە بولۇپ ، جۈملىنىڭ ئىگىسى يوشۇرۇن كەلگەن . d Am(uJ f+Pu t #J\
2/~ 2010-يىللىق ئالىي مەكتەپ ئىمتىھان سوئالى : *jCXH oz( l 4-تاللاشتىكىD جاۋاب : L/"u,~[ %$~?DDNM l «بالام ، ئەر كىشى ئۆز ھۈنىرىنى تاشلاپ ،ئۆزىگە تونۇشلۇق بولمىغان ئىشىنى باشلىسا ، بۇ يولدا ئۆز مەنزىلىگە قانداقمۇ يېتەلىسۇن ؟ » دېگەن جۈملە ئارىلاش مۇرەككەپ جۈملە بولۇپ ، جۈملە بىلەن گىرامماتىكىلىق باغلىنىشى يوق سۆزدىن بىرى بار . ]mn(lK ",B92[}Ar EZ8Ih,j9 3R
!Mfz* دەرستىن شېئىرىي خۇلاسە : %+:%%r=Q ;4z6="<Y pfe9n[ قاراتما سۆز ئىگە ئەمەستۇر ، xx
)egy_ قىستۇرما سۆز پوزۇتسىيەدۇر . Sy6Y3 ~7 ئىملىق سۆزدە ئاھ!ۋاھ ! ھوي ! بەس! j="
{^b ئىزاھ سۆزلەر روشەنلىك بېرۇر . WtN o@e' GPy+\P` 9fp1*d $z"3_4a بۇ سۆزلەر ئۆزگىچە تەلەپپۇزدىكەن، xL3-(K6e يېزىقتا پەش بىلەن ئايرىلىدىكەن. +/'3=!oyd ئەڭ مۇھىم بولغىنى :بىلىڭ ساۋاقداش، Ob$|IH
8. جۈملىنىڭ بۆلىكى بولالمايدىكەن . M.O3QKU4 })#6BN Nih8(pbe %e.tAl"!$ تاپشۇرۇق : ln-+=jk KP`{ UD) كېيىنكى سائەتتە ئۆتۈلىدىغان «ئاددىي جۈملىنىڭ تۈرى »ناملىق دەرسنى ئالدىن كۆرۈپ ، بىلگەن ۋە بىلىۋالماقچى بولغان جايلاردىن سوئال تەييارلاپ كېلىش .
3=@94i qN%i$mJTo دەرستىن كېيىنكى خاتىرە : H g(%gT eT* )r~
|
|