«بۆرە تۇتىمى» دېگەن كىتابتىن ئۈزۈندىلەر ikRIL2Y <ئاچىل> بىلوگىدىن ئېلىندى uf)W?`e~ cuk2\> Xl (1) تەڭرى قورقۇمسىز ئادەملەرنى ياخشى كۆرىدۇ.(454) r&3fSx9 c\b>4 &n (2) ئادەملەرنىڭ كۆڭۈل بىرلىكى بۆرىلەرنىڭ كۆڭۈل بىرلىكىگە يەتمەيدۇ.(500) "&+0jfLY+ ^c7L!F (3) تاماق يېيىشنىڭ ئۆزىمۇ جەڭ.(534) j5)qF1W, q%vUEQLBp (4) قورسىقى تويغاندا ئاچ قالغان چاغلىرىنى ئېسىدىن چىقارمايدىغان بۆرىلەرلا قەيسەرلىك بىلەن ياشىيالايدۇ.(536) tj&A@\/ '} kq@
(5) ھاياتلىقنىڭ ھەقىيقىتى ھەرىكەتتە ئەمەس،كۆرەشتە.(543) ZF/KV\Ag) ^
>p [b (6) ئىت دېگەن نىجاسەت يەيدىغان ھايۋان،بۆرە دېگەن ئادەمنى يەۋېتىدىغان ھايۋان.(548) p{J_d,JH GT.^u#r (7) جەڭ دېگەن بېرىگە ھاياتلىق بەرسە،بىرىگە ئۆلۈم بېرىدۇ.(586) 80EY7#r@w Chup %F (8) جان پىدا قىلىپ كۆرسىتىپ ئۆلگەندىن ئۆمىلەپ يۈرۈپ جان باققان ياخشى.(590) K?je(t^ bSghf"aN (9) جەڭگىۋارلىقى يوق ئەمگەكچى پەقەت قارا ئىشلەمچى.(624) TH!8G,(w .[fz x` (10) تېرىقچىلىق بىلەن شۇغۇللىنىدىغان مىللەت دېڭىزلار قۇرۇپ،تاغۇ-تاشلار چىرىپ كەتمىگۈچە،ھەممە نەرسە ۋەيران بولمىغۇچە ياش ئېقىتمايدىغان مىللەت.(651) }j1Zk4}[x \cP'#jZz (11) يايلاق قويلىرى جان چىقىۋاتسىمۇ مەرەشكە پېتىنالمايدىغان تۆەن دەرىجىلىك ھايۋانلاردىن ئىدى.(661) U]0)$OH5e pHB35=p28 (12) يايلاقتا ۋاقىت دېمەك گۆش دېمەك ئىدى.(662) l6c%_ y32++b! (13) بۆرىنىڭ قوينى يەۋېتىشى ئەلۋەتتە ئىپلاسلىق،لېكىن قويغا ئوخشاش،ئائىلە ھايۋانلىرىغا ئوخشاش شەخسىيەتچى،تەپسە تەۋرىمەيدىغان،قورقۇنچاق ئادەملەر تېخىمۇ مۇدھىش ئىدى،ئۇلار ئادەملەرنىڭ يۈرەك-باغرىنى ئېزىپ پارە-پارە قىلىۋېتەتتى.(664) .Pes{uHg @) ZO$h (14) كىمكى ئازراقلا بىخەستەلىك قىلسا،ئازارقلا ئىكىلەنسە،شەپقەتسىزلىك ئىچىدە شاللىنىپ كېتىدۇ.(668) |zq!CLjD@ :n9xH (15) نۇپۇس ھەددىدىن زىيادە كۆپىيىپ كەتكەن مىللەت جان بېقىشنى ھەممىدىن ئەلا بېلىدۇ،ئۇلاردا ئۆزىنىڭ سەنئەت ھۈجەيرىسىنى تەمىنلەيدىغان ئارتۇقچە قۇۋۋەت ھەرگىز بولمايدۇ.(710) 2HGD{;6>v{ CQzjCRS
d (16) ئىنسانلارنىڭ تارىخى ماھىيەت جەھەتتە مەۋجۇدلۇق ماكانىنى تالىشىش بىلەن قوغداشنىڭ تارىخى.(734) Sci4EGc 9;]wF8h (17) ئىتنىڭ ھەيۋىسى ئىگىسىگە قاراپ كۈچىيىدۇ.(750) P"9@8aLB 7<1fKrN?GF (18) ناۋادا بىرە مىللەتنىڭ ئىقتىدارى يوقىرى بولمىسا،مىجەزىدە قەيسەرلىك بولمىسا،ئۇلارنىڭ مۇستەقىل،ئەركىن،دېموكراتىك ۋە كۈچلۈك مىللەت بۇلۇشىمۇ خام خىيال.(762) y,v0-o~q P,/13tZ#3 (19) ئىنسانىيەت تارىخى تەرەققىي قىلىپ بۈگۈنكى كۈنگە قەدەر،دۇنيانىڭ ئەڭ ئالدىدا ھۇجۇمغا ئۆتىۋاتقانلارنىڭ مۇتلەق كۆپچىلىكى بۆرە روھى بىلەن قۇراللانغان مىللەت ئىدى.(895) 7mn,{2 PPCTc|G (20) ئات ئۈستىدىكى مىللەت موتسىلىت ئۈستىدىكى مىللەتكە ئايلانغاندىن كېيىن،بىر كۈنلەر كەلگەندە ئېكولوگىيىلىك مۇساپىر مىللەتكە ئايلىنىدۇ….(1120) q)?p$
\
umm \r&]A (21) مىللەتنىڭ مەۋجۇدلۇقى مىللەتنىڭ خارەكتېرىنى بەلگىلەيدۇ،مىللەتنىڭ خاراكتېرى شۇ مىللەتنىڭ تەقدىرىنى بەلگىلەيدۇ.(1150) ByhOK}u;P4 cK|rrwa0 (22) پەقەت كۈچلۈك مىللەتلەرلا كۈچلۈك كەسىپ بىلەن شۇغۇللىنالايدۇ.(1151) 8K.s@< Eg`R|CF (23) ئەگەر بىر مىللەتنىڭ تەرەققىي قىلغان مېڭىسى بىلەن قولىلا بولۇپ،تاشتە ئۇيۇل ئومۇرتقىسى بولمىسا،ئۇنداق مىللەت جىمىكى مىللەتلەر قاتارىدا ئومۇرتقىسى يوق،يۇمشاق تەنلىك ھايۋان بوپ قالىدۇ.(1227) $v:gBlj%" #.)xm(Ys (24) ئەگەر بىر مىللەت شاللىنىپ كېتىش تەقدىرىنىڭ ئالدىنى ئالىمەن دېسە،ئۇ چۇقۇم قەيسەر مىللىي خاراكتېرنى يېتىشتۈرىدىغان ئىشلەپ چىقىرىش شەكلى بىلەن شۇ خىلدىكى مىللىي مەۋجۇدلۇقنى ئاز بولسىمۇ ساقلاپ قېلىشى كېرەك ياكى يارىتىشى كېرەك.(1234) C|4U78f{ hGed/Yr (25) بىر مىللەت پەقەت ئۆزىدە مۇستەھكەم،قەيسەر مىللىي خاراكتېرنى يىتىشتۈرەلىگەندىلا،ئاندىن ئۆزىنىڭ تەقدىرىگە ئېگە بۇلالايدۇ.(1234) M)"]$TM 3`&VRF8 (26) دۇنيادا قەدىمدىن بۈگۈنگىچە ئاساسەن ئوۋچىلىق، كۆچمەن چارۋىچىلىق، تېرىقچىلىق، سودىگەرچىلىك، دېڭىز سەپىرى، سانائەتتىن ئىبارەت ئالتە خىل كەسىپ ۋە شۇ كەسىپ بىلەن شۇغۇللانغان ئالتە مىللەت بولۇپ كەلدى. بۇنىڭ ئىچىدە ئەڭ ئالاھىدە بولغىنى تېرىقچىلىق. چۈنكى، تېرىقچىلىق قىلغانلار ئۆزىنى ئۆزى باقالايدۇ، ئۆزىنى ئۆزى قامال قىلالايدۇ، ئۆزى بىلەن ئۆزى چاڭلىشالايدۇ، ئۆزلۈكىدىن چېكىنىپ كېتەلەيدۇ. ئاساسىي جەھەتتىن ئالغاندا، ئۇلارنىڭ رىقابەتكە، ئالماشتۇرۇشقا، شالغۇتلىشىشقا ھاجىتى چۈشمەيدۇ. تېرىقچىلىقتىن باشقا بەش خىل كەسىپنىڭ ھېچقايسىسى ”تىنچ“ كەسىپ ئەمەس، ئۆزىنى ئۆزى قامدىيالمايدۇ، رىقابەت قىلمىسا، ئالماشتۇرمىسا، بىر-بىرىنى قىرمىسا مەۋجۇت بولۇپ تۇرالمايدۇ ھەمدە تەرەققىي قىلالمايدۇ. بۇ بەش خىل كەسىپنىڭ ھەممىسى رىقابەت كەسكىن، خەۋپ-خەتەر ئەڭ زور، شارائىتى قەبىھ، يا ئۆلۈم-يا كۆرۈم دەيدىغان كەسىپ. ناۋادا بۇ بەش خىل مىللەتتە بۆرىگە ئوخشاش ۋەھشىيلىك ۋە قەيسەرلىك بىلەن ئالغا ئىنتىلىدىغان خاراكتېر بولمىسا مەۋجۇت بولمايدۇ.شۇڭا، بۇ ئالتە خىل كەسىپتىن بارلىققا كەلگەن ئالتە مىللەت ئىچىدە تېرىقچىلىق مىللىتىدىن باشقىلىرى، يەنى ئوۋچىلىق مىللىتى، كۆچمەن چارۋىچى مىللەت، سودا بىلەن شۇغۇللىنىدىغان مىللەت، دېڭىز سەپىرى بىلەن بولىدىغان مىللەت ۋە سانائەت مىللىتى دۇنيادىكى تىنىمىسىز ئالغا باسىدىغان قەيسەر مىللەت قاتارىغا كىرىدۇ.(1151-بەت) k;;nE o~6 e86Aqehle (27) خاراكتېر شەخىس ئۈچۈن ئالغاندا ئۇنىڭ مۇۋەپپەقىيەت قازىنىش-قازىنالماسلىقىدكى، تەرەققىي قىلىش-قىلالماسلىقىدىكى ھەل قىلغۇچ ئامىل. مىللەت ئۈچۈن ئالغاندا، مىللەتنىڭ خاراكتېرى شۇ مىللەتنىڭ تەقدىرىدىكى ھايات-ماماتلىقنى بەلگىلەيدىغان چوڭ ئىش. دۇنيادىكى ھەرقايسى مىللەتلەرنىڭ گۈللىنىش،ھالاك بولۇش، روناق تېپىش،خارابلىشىش تارىخىدىن قارىغاندا، مىللەت خاراكتېرى مىللەتنىڭ ئۇمۇرتقىسىغا تەئەللۇق مەسىلە. تارىخ بىر مىللەتنىڭ خاراكتېرى قەيسەر، ئىلگىرلەش روھىغا باي بولسا، شۇ مىللەتنىڭ مەۋجۇتلۇق تەرەققىيات پۇرسىتىنىڭ ھەم كۆپ، ھەم زور بولىدىغانلىقىنى؛ بىر مىللەتنىڭ خاراكتېرى ئاجىز بولسا، بۇ مىللەتنىڭ شاللىنىپ كېتىش ئېھتىماللىقىنىڭ زورىيىدىغانلىقىنى ئىسپاتلىدى. دۇنيادىكى مىللەتلەرنىڭ ئەسلىي مەۋجۇت بۇلۇپ ىدىن قارىغاندا، مىللەتنىڭ خاراكتېرىدىكى ئاجىزلىق شۇ مىللەتتىكى ئەڭ ئەجەللىك نوقسان. چۈنكى، مىللەتنىڭ خاراكتېرىدىكى ئاجىزلىق جىمىكى بالا-قازانىڭ مەنبەسى، ئۇ شۇ مىللەتنى ئەڭ نومۇسلۇق، پەقەت ئەپۇ قىلىشقا بولمايدىغان بىر مۇنچە جىنايى ئىللەتكە، ئالايلۇق، ئىلگىرلەش ئۈستىدە باش قاتۇرماسلىق، قۇدۇقنىڭ ئىچىدە ئولتۇرۇپ ئالەمنى كۆزىتىش، ھوقۇقتىن مەھرۇم بولۇپ، دۆلەتنىڭ يۈزىگە داغ چۈشۈرۈش، ئاسىيلىق قىلىپ تەسلىم بولۇش، بوينىنى قىسىپ قول قوۋۇشتۇرۇش قاتارلىقلارغا گىرىپتار قىلىدۇ. خەلق قىرغىن قىلىنىدۇ، سېتىلىدۇ، قۇل قىلىنىدۇ،كەمسىتىلىدۇ، مىللەتنىڭ ئىرقى،يېزىقى، فامىلىسى، كىملىكى قاتارلىقلار ئۆزگەرتىلىدۇ. دۇنيادىكى سان-ساناقسىز قەدىمىي تېرىقچىلىق مىللىتى دەل خاراكتېرى ئاجىز بولغانلىقى تۈپەيلى شەپقەتسىز دۇنيادىن رەھىمسىزلەرچە شاللىۋېتىلگەن. دۇنيا تەرەققىي قىلىپ بۈگۈنكى كۈنگە كەلگەندە، نوپۇس شىددەت بىلەن كۆپىيىپ، ھاياتلىق ماكانى بىلەن بايلىق مەنبەسى كۈنسايىن ئازىيىپ، مىللەتنىڭ خاراكتېر مەسىلىسى بارغانسىرى گەۋدىلەنگىلى تۇردى. شۇڭا، مىللەتنىڭ خاراكتېر مەسىلىسىگە تېخىمۇ يېتەرلىك ئەھمىيەت بېرىش لازىم. بۇنىڭ ئۈچۈن جۇڭخۇا مەدەنىيىتىنىڭ ئۆزگىرىش-تەرەققىي قىلىش تارىخىغا چوقۇم مىللەتنىڭ خاراكتېرى نۇقتىسىدىن قايتا نەزەر سېلىشقا توغرا كېلىدۇ.(1179-بەت |