查看完整版本: [-- «ئات» بىلەن «ئات مىنگەن كىشى»ئا.مۇھەممەتئىمىن --]

تەۋپىق مۇنبىرى -> تولوق ئوتتورا ئەدەبىياتىدىكى دەرىس تىكىسىتلىرى -> «ئات» بىلەن «ئات مىنگەن كىشى»ئا.مۇھەممەتئىمىن [打印本页] 登录 -> 注册 -> 回复主题 -> 发表主题

tunyukuk 2011-03-03 11:26

«ئات» بىلەن «ئات مىنگەن كىشى»ئا.مۇھەممەتئىمىن

R`a~8QVh&5  
Gg9MAK\C9  
;n(f?RO3X  
PZ8,E{V  
%CiF;wJ  
9. «ئات» بىلەن «ئات مىنگەن كىشى» ANu>*  
(مۇھاكىمىلىك نەسىر) *%KIq/V  
ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىن① ^{Mq J\S7H  
iXnXZ|M  
ئىنسان جىسمانىي جەھەتتە بىر ھايۋان بولۇپ، ئۇنى [ئات» قا، مەنىۋى جەھەتتىن بىر كامالەت مۇمكىنلىكىدىكى زات بولۇپ، ئۇنى «ئات مىنگەن كىشى» گە تەمسىل قىلىش مۇمكىن. Wds>'zzS  
ئىنسان ماددىي ھايات ۋە مەنىۋى كامالەت ناتەكشىلىكىدە ھەرىكەتلىنىدىغان شەيئى. ئەگەر ئات مىنگەن كىشى دانا بولسا، ئاتنى كامالەتكە يېتەكلەيدۇ، نادان بولسا، ئات ئۇنى ئوقۇرغا باشلايدۇ. ئىنسان روھىيىتى ھايۋان ئوزۇقىنىڭ − ئات يېمىنىڭ «ئىنكاسى»، «ئىپادىسى» ئۈچۈن ئىشلىگۈچى قۇلغا ئايلىنىدۇ. @r*GGI!  
كامالەتتىن خالىي ئىنسان − مۆتىۋەر ياكى گۈزەل، نازاكەتلىك ياكى قەيسەر بولۇشىدىن قەتئىينەزەر، ئۆزلۈكتىن بىخەۋەر بولۇپ، ئۆزى ھەققىدە غەم يېمەيدۇ، بەلكى ئات يېمى غېمىدە پايپېتەك بولىدۇ. سېنىڭ شېرىن خىياللىرىڭغا يوشۇرۇنغان، سەن ئۈچۈن جانىجان بولغان نىيەتلىرىڭنى تارتىنماي ئۆز ئالىقىنىڭغا تۆكۈپ كۆرچۇ! قاراپباق، ئۇلارنىڭ قانچىسى ئىنسان ماھىيەتلىرى غېمىدە ۋە قانچىسى ئات بوغۇزى غېمىدىكىن! خۇسراۋ دېھلىۋىنىڭ مۇنۇ مىسرالىرىنى ئوقۇ: -@w,tbc$  
«پەقەت ھۆسنى بىلەن گۈزەل ئەمەستۇر ئادەم، o-RZwufZ`  
گۈزەلدۇر ئۇ يەنە ئىنسانىيلىق جەۋھىرى بىلەن ھەم.» 8+oc4~!A@n  
سەن ئاسمان - زېمىن ھەققىدە يېتۈك بىلىمدان، ئەمما «ئۆزلۈك» ھەققىدە بىر تەلۋە نادان! بىلىمدان بىلەن ئاقىلنى، ئاقىل بىلەن دىل - قەلبى كامىلنى پەرق ئېتىشنى بىل. ئابدۇقادىر بېدىل مۇنداق دەيدۇ: 1sj7]G]`k  
«ھاياتلىق گۈلىستاندۇر دىل ھىممىتىدىن، Z. gb'  
باسقان ئىزىڭ بوستاندۇر قول قۇدرىتىدىن.» |(% 
بىلىملىك، ئاقىل، تەدبىرلىك − ئىقتىدارلىق كىشى بىلەن ئۇنىڭ ئىچىدىكى ئارىف② نى − قەلبى ئۆزلۈك تېڭىدا ئويغانغان كامىلنى پەرقلەندۈر: -"nkC  
بىلىم − ئوزۇقتۇر. ئۇنى ئۆزۈڭ ئۈچۈن رىزىق قىلىشىڭ، ئاۋام ئۈچۈن مەئىشەت قىلىشىڭ مۇمكىن. ئوزۇق يەنىلا ۋاسىتە ۋە بايلىق. 9y6u&!PZ\  
ئەقىل − چىراغدۇر، دىلى كور كىشى ئۈچۈن چىراغ بەلكى ناشايان بىر ۋاسىتە. ]" V_`i7Z  
ئىقتىدار − كۈچتۇر. ئىزگۈسىز قۇدرەت جاللات پالتىسىنى ئەسلىتىدۇ. بىلىم − ئەقىل − ئىقتىدارنى ئىپتىخار خەزىنىسىگە سالماي، «ئۆزلۈك» ئەينىكى ئالدىغا قويۇپ، ئۇنى تەلقىن③ قىل! n}Z%D-b$  
«ئۆزلۈك» ئەينىكىدە ئاتقا مىنگەن كىشى ئۆلمەس چەۋەندازدۇر. ئات ئۇنىڭ تېنى ۋە تۇرمۇش پائالىيىتى. بۇ پائالىيەت ئۇنىڭ فىزىئولوگىيىسى، پىكىر - تۇيغۇلىرى، تۇرمۇش مەشغۇلاتى بولۇپ، بىر قاراشتا ئۇ پېرسوناژنىڭ بارلىقى. zy$jTqDH  
ئات بىلەن ئات مىنگۈچى ئارىسىدا بىر چاك مەۋجۇتكى، ئۇلارمۇ ئالەمنىڭ «ئىككىگە پارچىلىنىش قانۇنى» نىڭ ئىلكىدە. ئادەم قېرىپ، خۇددى ئاتتەك ھالسىرايدۇ. بۇ دەل ئات مىنگەن كىشىنىڭ پىشقان، ئاتنى ئۆزى ماھىيەتلىرىگە كۆندۈرگەن ۋە كامالەت ماقامىنىڭ بوسۇغىسىغا يېقىنلاشقان چېغى سادىر بولىدىغان «ھىجران» دۇر. مانا بۇ ئات سۈپىتىدىكى ئىنساننىڭ ئۆمرى دېگەن سۆز. ئىنسان ئۆمرىنى بالىلىق بىلەن قېرىلىق ئارىسىدىكى يېرىم ئەسىرلىك مۇساپە قىرقىيدۇ، پۇچۇلدۇرىدۇ. ئەمما، ئۇنىڭ بەدىلى − مەنىۋى يېتىلىشتۇر. ئەتتەڭ! «ناۋا مۇقامى» ئەۋجىگە كۆتۈرۈلگەندە، چالغۇ تارىسى «تارس» قىلىپ ئۈزۈلىدۇ! تار ئالماشتۇرالمايسەن. بۇ خۇددى ئات يەڭگۈشلىيەلمىگەنگە ئوخشايدۇ. *]yrN`  
ئىنسان ئۆلىدۇ، ئەمما مۇتلەق مەنىدە ئەمەس. Iz+%wAZ|B6  
ئابدۇلھەسەن ھەرەكانى: «يەر يۈزىدە يۈرگەن بەزى ئادەملەرنى بىز تىرىك دەيمىز، ئەسلىدە ئۇلار ئۆلۈك. يەر ئاستىدا ياتقان بەزى زاتلارنى بىز ئۆلۈك ھېسابلايمىز. ئەسلىدە ئۇلار تىرىك» دېمىگەنمىدى؟! Cty{   
ئىنساننىڭ قىممىتى − ئاتنىڭ سۈرىتىنىڭ باھاسى ئەمەس، بەلكى ئات مىنگۈچىنىڭ ماھىيەت ۋەزنى! ئۆزۈڭگە ئات باھاسىدا، ئويناقلاپ تۇرغان ياكى پۇشۇلداپ قالغان ئات نەرخىدە قاراپ تەمەننا ياكى غەمكىنلىك يولاتما! بەلكى ئات مىنگۈچى قىممىتىدە قاراپ نەپرەتلەن! ئۆزىدىن نەپرەتلىنىشنى بىلمىگەن ئىنسان ئۆزىنى بارغانسېرى نەپرەتلىك سېيماغا ئايلاندۇرۇۋاتقان غاپىل ئىنساندۇر. ئات چەيلەپ پېتىقلىۋەتكەن بۇ ئىنسانىي قىممەتتىن ساڭا يەنە قانداق تەقدىر نېسىپ بولاتتى، ئەي نادان! dnD@BQ  
B;[ . u>f  
ئىزاھاتلار: "|(. W3f1  
① ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىن (1933 − 1995)، ئالىم، مۇتەپەككۇر، ئەدىب. شىنجاڭ ئۇنىۋېرسىتېتىنىڭ پروفېسسورى. ئۇ ھاياتىدا «ئۇيغۇر پەلسە تارىخى»، «قەدىمكى مەركىزىي ئاسىيا»، «غەربىي يۇرت تاشكېمىر سەنئىتى«، «ئۇيغۇر مۇقام خەزىنىسى»، «قۇتادغۇبىلىك خەزىنىسى» قاتارلىق يىرىك كىتابلارنى يازغان. ئۇنىڭ بۇ نەسرى «شىنجاڭ مەدەنىيىتى» ژۇرنىلىدا ئېلان قىلىنغان «ئارىفنامە» سەرلەۋھىسى ئاستىدا بېرىلگەن بىر يۈرۈش نەسرلىرىدىن ئېلىندى. :|V650/  
② ئارىف − ئەرەبچە سۆز بولۇپ، بىلگۈچى، تونۇغۇچى، مەرىپەتلىك، دانا، بىلىمدان دېگەن مەنىدە. Wx-0Ip'9  
③ تەلقىن − تەلىم؛ بىر مەسىلىنى باشقىلارغا ئېنىق قىلىپ چۈشەندۈرۈش. k#pO+[ x  
*yT>  
مۇھاكىمە ۋە مەشق: A^).i_&#  
1. بۇ بىر پارچە پەلسەپىۋىلىككە ئىگە مۇھاكىمىلىك نەسر بولۇپ، مۇئەللىپنىڭ «ئات» ۋە «ئات مىنگەن كىشى» ھەققىدىكى مۇلاھىزىسى ئادەمنى چوڭقۇر ئويلاندۇرىدۇ. ئۇنداقتا، بۇ يەردىكى «ئات» نېمىگە، «ئات مىنگەن كىشى» نېمىگە قارىتىلغان؟ نېمە ئۈچۈن؟ {K+f& 75  
2. سىز ئەسەرنى قايتا - قايتا پىششىق ئوقۇش ئارقىلىق ئوقۇتقۇچىنىڭ يېتەكچىلىكىدە تۆۋەندە بېرىلگەن جۈملىلەردە قانداق چوڭقۇر پەلسەپىۋى پىكىرلەرنىڭ ئوتتۇرىغا قويۇلغانلىقى ھەققىدە مۇلاھىزە يۈرگۈزۈڭ ۋە ئورتاقلىشىڭ. sTP\}  
1) «ئىنسان ماددىي ھايات ۋە مەنىۋى كامالەت ناتەكشىلىكىدە ھەرىكەتلىنىدىغان شەيئى. ئەگەر ئات مىنگەن كىشى دانا بولسا، ئاتنى كامالەتكە يېتەكلەيدۇ، نادان بولسا ئات ئۇنى ئوقۇرغا باشلايدۇ.» j17h_ a;  
2) «ئىنساننىڭ قىممىتى − ئاتنىڭ سۈرىتىنىڭ باھاسى ئەمەس، بەلكى ئات مىنگۈچىنىڭ ماھىيەت ۋەزنى!» M *w{Pj U  
3. سىز بۇ نەسرنى ئوقۇغاندىن كېيىن ئۆزىڭىزنىڭ «ئات» بىلەن «ئات مىنگەن كىشى» ئىكەنلىكىنى ھېس قىلدىڭىزمۇ؟ ئىلگىرىكى ئۆزىڭىزدىن ئىبارەت بۇ «ئات» قا مىنگەن كىشىنىڭ قانداق كىشى ئىكەنلىكىنى ئويلاپ باقتىڭىزمۇ؟ ,*W~M&n"m  
4. بۇ مۇھاكىمىلىك نەسرنىڭ بىرقانچە يېرىدە «ئۆزلۈك» تىلغا ئېلىنغان. سىز دەرستىن سىرتقى ۋاقىتتىن پايدىلىنىپ، مۇناسىۋەتلىك ماتېرىيال ۋە قورال كىتابلارنى كۆرۈش ئارقىلىق «ئۆزلۈك» ئاتالغۇسىغا ئالاقىدار مەزمۇنلارنى يەنىمۇ تەپسىلىيرەك چۈشىنىۋېلىڭ. `l'T/F \  
(مەنبە: تولۇق ئوتتۇرا مەكتەپ تىل-ئەدەبىيات زۆرۈر دەرسلىك 2-كىتابتىن ئېلىندى. ) 8GW+:  
n *$g1HG6  
F-zIzzb&O  

koksangun 2011-03-03 13:29
تۇنيۇقۇقنىڭ يېڭى يوللىمىلىرىدىن   خۇش بولدۇق ، ئەمگىكىڭىزگە بەرىكەت تىلەيمەن .

tawpek 2011-03-03 14:52
دەرىس تىكىسىتلىرىنى يوللاشتىكى مەخسىتىمىز ئوخشاشكەن. Z?xaXFm_  
Eh;Ia6}  
دەرىس تىكىسىتلىرىگە قوشولوپ ئىنكاس شەكلىدە شۇ دەرىسكە مۇناسىۋەتلىك دەرىس بايلىقلىرى، مۇھىمى تىكىسىتكە قوشوپ مۇشۇنداق مۇھاكىمە ۋە مەشىق سۇئاللىرىنىمۇ يوللىساق سۇئاللارغا قارىتا ئۆز قاراشلىرىمىزنى ئوتورغا قويساق سۇئاللارنىڭ تىخىمۇ مۇكەممەل جاۋاپلىرى مەيدانغا كىلىپ دەرىس تەييارلاش ياكى دەرىس دىتالى تۈزۈش قاتارلىقلاردا مۇشۇ يەردىن كۆچۆرۆپ چاپلاپلا قىلساق خەت كىرگۈزۈپ كەتكەن ۋاقىتنى تىجەپ قالغىلى بولىدۇ دەپ ئويلايمەن. :tO?+1  
EwG+' nlE  
:T$}@& -  
تولوق ئوتتورا ئوقوتقۇچىللىرى قالدۇرغان سۇئاللار سىلەرگە قالدى.

tunyukuk 2011-03-03 18:48
ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىن ئەسەرلىرىنىڭ كاتولوگىنى يوللاپ قويدۇم.

tawpek 2011-03-05 19:00
مەن كىلەر ھەپتە ئا. مۇھەممەتئىمىننىڭ   تەبەسسۇم  ناملىق ئەسىرىنى ئۆتىمەن.

tunyukuk 2011-04-25 00:11
[attachment=317][upload=1]

tunyukuk 2011-06-05 14:19
[attachment=340]  

tunyukuk 2011-06-05 19:29
1986-يىلى ئۆكتەبىردە ئالىم ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىن ياپونىيىگە كېلىپ  كىيوتو «مەركىزى ئاسىيا تەتقىقات مەركىزى» دە «ئوتتۇرا ئەسىر ئۇيغۇر مەدەنىيىتىنىڭ يېتۈك قامۇسى- قۇتادغۇبىلىك» دېگەن ماۋزۇدا ئىلمىي دوكلات بەردى.  شۇ چاغدا ياپونىيىدە ئوقۇۋاتقان ئالىم ئەركىن سىدىق بۇ دوكلاتنى نەق مەيداندا ئۇيغۇرچىدىن ياپونچىغا تەرجىمە قىلىپ بەردى. (يۇقىرىقى سۈرەتكە قاراڭ. )

tawpek 2011-06-06 23:35
مەنمۇ يۇقىرىقى قۇرلارنى ئوقوپ ھەيران قالدىم.

tunyukuk 2012-11-03 22:34
ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىن بۈگۈنكى زامان ئۇيغۇر جەمئىيىتىدىكى ئومۇمىي ئېتىراپقا ئېرىشكەن پەيلاسوپ، مۇتەپەككۇرانە پىكىرگە باي ئەدىب. شۇ سەۋەبتىن ئۇنىڭ قەلىمىگە مەنسۇپ ئەسەرلەرنى يۇقىرى بىلىمگە ئىگە كىتابخانلار بولمىسا چۈشىنەلىشى تەس، «<ئات> بىلەن <ئات مىنگەن كىشى>» ناملىق بۇ پەلسەپىۋى نەسر ئۇنىڭ «ئارىفنامە» ناملىق داڭلىق پەلسەپىۋى مونولوگلىرىنىڭ ئىچىدىكى بىر پارچىسى. ئاپتور «ئارىفنامە» ناملىق بۇ ئەسىرىنى ئۆزىنىڭ تىلى بىلەن ئېيتقاندا «ئارىفلىق يېشى» دا، يەنى يېشى 60 قا تولغاندا 1993 - يىل 3 - ئايدا يازغان. ئاپتور بۇ ئەسىرىنى پەلسەپىۋى دۇنيا قارىشىدا روشەن ئۆزگىرىش ياسىغان مەزگىلدە يازغان، دەپ ئېيتىشقا بولىدۇ. ئۇ ئۆزىمۇ بۇ ھەقتە توختىلىپ مۇنداق دېگەن: «ئاتمىش ياش − ھايات مەنزىلىدىكى ئۆزلۈكنى يوقلاش قونالغۇسى! ئاتمىش ياش − يۈكسەك سۈكۈنات، تېرەن تەلقىن پەللىسى! تەڭرى لايدىن بىنا قىلغان ۋە ئانا قارنىدىن پەرزەنت قىياپىتىدە تۆرەلدۈرگەن ئىنسان ئۆزىنى دۇنيا مەئىشەتلىرىگە بۇرما مىختەك بارغانسېرى كۈچەپ كىرگۈزۈپ ئاتمىش يىلنى تاماملىشى مۇمكىن. سىرتقى تۈسى پەرىزاتتەك ئەپسۇنكار، ئىچكى ماھىيىتى تۈگمەن تېشىدەك بىۋاپا، ياۋۇز، ھىيلىگەر بۇ قېرى دۇنيامۇ ئاتمىش يىل ئىچىدە ئۆز سىرلىرىنى ئىنسانغا يەتكۈدەك ئاشكارىلاپمۇ ئۈلگۈرىدۇ. ئۇ، نادان ۋە خەسىسكە يىغا، دانا ۋە ئارىفقا بىر سوغۇق كۈلكە ئاتا قىلىدۇ. ئۇنى بوياپ − سىرلاپ دوك بولۇپ كەتكەنلەرگە ئۇنىڭ بېرىدىغىنى خىيالىي سۇمۇرغ ئىزنىكى، خالاس! ئاتمىش يىل، ئەزەلدىن ئىنسانغا ئۇ بىر چاغلاردا تۇتىيا بىلىپ قاتتىق چاڭگاللىۋالغان نەرسىلىرىنى پىرقىرىتىپ تاشلاشقا، پىداكارلىق قىلغان ئەقىدىلىرىدىن قاقاقلاپ كۈلۈشكە بېشارەت بېرىپ كەلدى. ئاتمىش ياش − خاسىيەتلىك ئىككىنچى تۇغۇلۇش ئەييامى!»، «مېنىڭ پەلسەپە تارىخىدىكى پىكىرلىرىم ھەمىشە بىر قاتمال ھالەتتە تۇرمىغانلىقىدىن پەخىرلىنىمەن. بۇ جەھەتتىكى قاراشلىرىمنى ئىلمىي - ئەدەبىي ئەسەرلىرىم بىلەن <ئارىفنامە> دىن كۆرۈش مۇمكىن.»   u_[4n  
MLv.v&@S  

چالاقۇش 2013-03-28 20:16
ياخشى يېزىپسىز.ئابدۇشۇكۇر مۇھەممەتئىمىننىڭ ئىجادى تۆھپىلىرىنى ھەر ۋاقىت گەۋدىلەندۇرۇش مۇھىم.

tawpek 2013-03-28 20:51
مەرھابا چالىقۇش، داۋاملىق كىرىپ سۆھبەتتە بولوپ تۇرىشىڭىزنى تەۋسىيە قىلىمىز.

تىلسىن 2013-06-19 07:45
تولۇق 1- يىللىق 2-ماۋسۇم ئەدەبىيات باسۇچلۇق ئىمتىھان سۇئالى b=QGbFf  
(ۋاقتى 90مىنوت 100نومۇرلۇق) []N$;~R7  
سۇئال    1    2    3    4    5    جەمئى نومۇر e'?d oP  
ئالغان نومۇر                         LX?r=_\  
'hi\98y  
1.سۇئال :جاۋاپ تاللاش ھەر بىر تۈردە تۆتتىن جاۋاپ بىرىلگەن ،ھەر بىرىدە پەقەت بىرسىلا سۇئال تەلىپىگە ئۇيغۇن سىز شۇ جاۋاپنى تاللاپ ھەرىپ بەلگىسىنى جەدۋەلدىكى ئورۇنغا تولدۇرۇڭ(20)  zf;[nz  
سۇئال    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    جەمئى نومۇر tDLk ZCP  
جاۋاپ                                             ?kFCYZK|"  
(1) "دولان ياشلىرى"ناملىق ھېكايىدىكى زىددىيەت توقۇنۇشنىڭ راۋاجى(   ) w{O3P"N2  
: A   پالتاخۇن بىلەن ئوغلى كەنجى ئوتتۇرسىدىكى ئائىلىدە يۈز بېرىپ تۇرىدىغان زىددىيەت ئاساسىدا راۋاجلانغان.  
B: سەنئەتنى سۆيۈش بىلەن سەنئەتنى خورلاش ئوتتۇرسىدىكى زىددىيەت ئاساسىدا راۋاجلانغان.  t-x"(  
C: كەنجى بىلەن ئاسىدە ئوتتۇرسىدىكى زىددىيەتلىك ئىشلار ئاساسىدا راۋاجلانغان Z *<x  
D: كەنجى بىلەن مەتيا ئوتتۇرسىدىكى زىددىيەتلىك ئىشلار ئاساسىدا راۋاجلانغان g!Yh=kA'N  
(2)<<شىراق >>ھېكايىسى توغرىسىدا تۆۋەندىكى ئۇچۇرلاردىن توغرىسى: (   ) tP(bRQ>  
A: بۇ ئەسەر بىر تارىخى روماندىن پارچە  بولۇپ، ئاپتورى ئابدۇللا ساۋۇت. -Fc#  
B: بۇ ئەسەر تارىخى رىۋايەت ئاساسىدا يېزىلغان ھېكايە. s]8J+8  
C: ئەسەردە بايان قىلىش تەرتىپىدىن قارىغاندا چېكىنمە بايان قىلىش ئۇسسۇلىدا يېزىلغان. 2xdJ(\JWM  
D: ئەسەردە دارا Ⅰ نىڭ ئەقىللىق ،دانالىقى نوقتىلىق تەسۋىرلەنگەن.شىراق ھوشۇمچە باش پىرسوناج شەكلىدە تەسۋىرلەنگەن .'mC3E+ $  
(3)<<ئەرتە تۇردۇم ،خامە ئوردۇم ،ئەمگەنىپتۈن –كۈندۈزى>>دېگەن مىسرادىكى"ئەمگەنىپ"دېگەن سۆزنىڭ مەنىسىھەققىدىكى توغرا جاۋاپ: & O\!!1%  
A: ئېگىلىپ ، تەزىم قىلىپ،   B: جاپا تارتىپ ،جاپا چېكىپ،   C  :خوشال بولۇپ،D :بۈگۈن، ھازىر. m1o65FsY08  
(4)<<تەركى ئەدەبدىن بىرى كۈلگۈدۇرۇر، كۈلگۈ ئەدەپ تەركىغە بەلگۈدۇرۇر.>>دېگەن مىسرا ھەققىدىكىتوغرا جاۋاپ: )0d".Q|v4  
A:  پارچە ئېلىنغان ئەسەرنىڭ ئاپتورى ئەلىشىر نەۋائىي بولۇپ ئۇ ھىجىرىيە 1441-يىلدىن 1501-يىلغاچە ياشىغان. J*&=J6  
B:  پارچىدىكى<<تەركى ئەدەب>> دىكى << تەركى >>نىڭ لوغەت مەنىسى<<تۈرك>>دېگەنلىك، << ئەدەب>> نىڭ لوغەت مەنىسى<< ئەخلاق >>دېگەنلىك بولىدۇ بۇ ئىككى سۆز بىرلىشىپ <<تۈركلەرنىڭ ئەخلاقى>>  دېگەن  مەنانى  ئاڭلىتىدۇ. H08YM P>dc  
C: <<كۈلگۈدۇرۇر>>نىڭ ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىدىكى لوغەت مەنىسى<<ئورۇنسىز كۈلۈش>>تۇر. c!wB'~MS#  
D   : پارچە ئېلىنغان ئەسەرنىڭ ئاپتورى ئەلىشىر نەۋائىي بۇگۇنكى زامانىمىزدىكى ئەڭ ئۇلۇغ مۇتەپەككۇر، شائىر، ئەدەبىياتشۇناس، ۋە ۋەزىر. 2#M:J gWV  
(5)<<پارىژغا ساياھەت>>ناملىق ئەسەردىكى <<مۇشۇ نوقتىلارنى ئويلىغىنىمدا ھىلىقى ناتونۇش خانىمنىڭ ھىسسىياتىنىمۇ مەلۇم دەرىجىدە چۈشەنگەندەك بولدۇم>>دېگەن جۈملىدىكى <<ھىلىقى ناتونۇش خانىمنىڭ ھىسسىياتى>>نى توغرا ئېيتىپ بېرەلىگىنى: g@f/OsR76  
A: فرانسوزلارنىڭ ۋۇجۇدىدىكى ئۆزىنى مەنسىتمەسلىك ھېسسىياتى؛ T\CQ  
B: فرانسوزلارنىڭ ئۆز ئانا تىلىنى قوغداپ ،ئېنگىلىز تىلىنى چەكلەش،چەتكە قېقىش ھېسسىياتى؛ bO%ck-om!  
C: فرانسوزلارنىڭ ئۆزىگە بولغان ئىشەنچ ھېسسىياتى  r74w[6(  
D: فرانسوزلارنىڭ جەمئىيەتكە ،ھەرخىل مەدىنىيەتكە بولغان ئىنتىلىش ھېسسىياتى. sc>)X{eb  
(6)تۆۋەندىكى ئەسەرلەر ھەققىدە ئېيتىلغانلاردىن توغرا بولمىغىنى: Bin&:%|9?  
A: << قۇشلار نېمىشقا ئۇچالايدۇ>> پەننى ئومۇملاشتۇرۇش خارەكتېرىدىكى چۈشەندۈرۈش ماقالىسى بولۇپ ،ئاپتورى ئابباس بۇرھان.بۇ ئەسەر جۇڭگۇ پەننى ئومۇملاشتۇرۇش نەشىرىياتى شىنجاڭ ئۇيغۇر ،قازاق شۆبىسى 1983- يىلى نەشىر قىلغان <<قۇشلار ئىنسانلارنىڭ دۇستى>> ناملىق كىتابىدىن ئېلىندى. )?y"NVc*  
B: <<بىر فىزىكنىڭ تەربىيىلىنىش جەريانى>> ناملىق ئەسەرنىڭ ئاپتورى ياپون قان سېستىمىسىدىكى ئامېرىكىلىق ئالىم كاكو مىچىئو بولۇپ، ئەسەردە تىلغا ئېلىنغان << ئانتى (تەتۈر) ماددا >> دەپ ئاتالغان بىرخىل ماددىغا نەزىرىيىۋىي ئاساس سېلىپ بەرگەن كىشى ئېينىشتېين، o;I86dI6C  
C: << ھايۋانلارنىڭ ئوينىشىدىكى سىرلار >> دىكى ئالىملار ئوتتۇرغا قويغان <<ئۆگىنىش تەلىماتى>>نى <<ئويۇن ئويناش ئەمىلىيەتچانلىقى كۈچلۈك بولغان بىرخىل ئۆگىنىش پائالىيىتى. >> دېگەن قاراش توغرا ئىزاھلايدۇ. ?|yJ #j1=  
D: << قۇشلار نېمىشقا ئۇچالايدۇ>>مۇھاكىمە ماقالىسى. << ھايۋانلارنىڭ ئوينىشىدىكى سىرلار >> چۈشەندۈرۈش ماقالىسى،<<بىر فىزىكنىڭ تەربىيىلىنىش جەريانى>> بايان ماقالىسىدۇر . d0E5;3tQ  
(7) مۇھاكىمىنى ئۈنۈمدارلىققا ئىگە قىلىش ئۈچۈن مۇھاكىمىنى قانات يايدۇرۇشتىن ئىلگىرى : wb"t:(>&  
A: نىمىنى مۇھاكىمە قىلىش>>كېرەكلىكىنى ئايدىڭلاشتۇرۇۋېلىش لازىم. o!0a8i  
B: ئەستايىدىل ئويلىنىپ دادىل پىكىر قىلىش لازىم. ?IO/zkeXg  
C: قارشى تەرەپنىڭ پىكىرىدىكى مۇھىم نوقتىلارنى تۇتۇش،،ئوخشىمىغان پىكىر تەكلىپلەرنى يەكۈنلەشكىمۇ ماھىر بولۇش كېرەك. ~,1X>N"  
D: تەشكىللىگۈچى ياكى رىياسەتچى ئاڭلاش جەريانىدا ئاكتىپ ئىنكاس قايتۇرۇپ تۇرۇشى،مۇھاكىمىنىڭ يۆنىلىشى،ۋە رېتىمىنى ئىگىلەپ تۇرۇشى كېرەك. CMUphS-KE  
(7) مىقدار ھەققىدە تۆۋەندە ئېيتىلغانلاردىن توغرا بولغىنى: ^E*C~;^S  
A:" سەر،چارەك،مېتىر،نەپەر غېرىچ،قەدەم"،دېگەنلەر ھەركەت مىقداردۇر. X)5O@"4 ?  
B: مىقدارلار ئادەتتە ھېساپلاش بىرلىكىنى بىلدۈرىدىغان سۆزلەر بولغاچقا سان مىقدار بىرىكمىسى شەكلىدە قوللىنىلىدۇ. r${a S@F  
C:" چىشلەم، تىلىم، ،يۇتۇم ،چىمدىم" دېگەنلەر مەنبەسىگە ئاساسەن خاس مىقدار،مەنىسىگە ئاساسەن ھەركەت مىقداردۇر. E atDT*!  
D:  مىقدارلار قۈملىدە ئىسىمنىڭ ئالدىدا كەلسە ھالەت ،پېئىلنىڭ ئالدىدا كەلسە خەۋەر ۋەزىپىسىنى ئۆتەيدۇ. Os+ =}  
(8) "- لېكىن ئەيىپ تۈزىتىشتە ئۆزلىرىدىن قالمايمەن،ئۇكا،مەنمۇ بىلدىم،ئۇنداق ئەمگەكسىز ھايات لەززەتسىز بولىدىكەن.مېنى ئاق نانچى دەيدىغان يالغۇز سەنلا قالدىڭ .مېنىڭ ھەممە ئەيىبلىرىمنى ئاللاقانداق ھۇنەرلەر ئەمەس،مۇشۇ ئارتۇقچىلىقىم يېپىپ كېتەلەيدۇ."پارچە ھەققىدە ئېيتىلغانلاردىن توغرىسى. qIp`'.#m  
A: بۇ پارچىدا شەخىسلىك ئالماشتىن بەش ،كۆرسىتىش ئالماشتىن ئىككى ،بەلگىلەش ئالماشتىن بىر ،ئېنىقسىزلىق ئالماشلىرىدىن بىر، ئۆزلۈك ئالماشتىن بىرسى بار ]ORat.*0[T  
B: بۇ پارچىدا كۆرسىتىش ئالماشتىن ئىككى ،بەلگىلەش ئالماشتىن بىر ،ئېنىقسىزلىق ئالماشلىرىدىن ئىككى، ئۆزلۈك ئالماشتىن يەتتىسى بار. a[ De  
C: بۇ پارچىدا شەخىسلىك ئالماشتىن تۆتى ، ئۆزلۈك ئالماشتىن بىرسى، بەلگىلەش ئالماشتىن بىرسى بار Sj+#yct-  
D: بۇ پارچىدا شەخىسلىك ئالماشتىن ئالتىسى ،كۆرسىتىش ئالماشتىن بىرسى ،بەلگىلەش ئالماشتىن ئىككىسى ،ئېنىقسىزلىق ئالماشلىرىدىن بىرسى، ئۆزلۈك ئالماشتىن بىرسى بار. ) 'KHUa9  
(9)تۆۋەندىكىلەردىن ئورۇن رەۋىشلىرىدىن تولۇق گورۇپپىلانغىنى: A}# Mrb  
A: بۈگۈن،ئالدى –كەينى،پەستە،تۆۋەن.    B: ئۆگۈن،نېرى،بېرى،كەينى،يۇقۇرى. 9X~^w_cdk  
C: يۈزمۇ يۈز،سەل – پەل،بۇلتۇر،قەستەن،   D: ئالدى – كەينى، تۆۋەن، نېرى،بېرى، يۇقۇرى. 4B]a8  
(9)تۆۋەندىكى جۈملىلەردە پېئىلنىڭ راي شەكىللىرىدىن بۇيرۇق رايى ئىپادىلەنگەن جۈملە: 5`Z#m:+u  
A: باھار كەلدى،ھاۋا ئىللىدى.  B: تېرشىپ ياخشى ئۆگەنسە، نەتىجە قازانغىلى بولىدۇ. TvR2lP  
C: سەن خەت ياز،ئۇ ئوقۇسۇن. D: مەن قاچان چوڭ بولىمەن؟ b04~z&Xv  
M 5h U.3.L  
A:  <<دولان ياشلىرى>>ژانېرى ھېكايە بولۇپ ،ئاپتورى،ئابدۇللا ساۋۇت. ئۇ 1941-يىلى توغۇلغان. ?{V[bm  
B: <<قىسسەسۇل ئەنبىيا>>رابغۇزىنىڭ رومانى بولۇپ،ئۇ1441-يىلى خارەزىمدە يېزىلغان ئۇيغۇرلارنىڭ تۇنجى رومانىدۇر. s*@.qN  
C: <<پارىژغا ساياھەت>>ساياھەت ئەدەبىياتى بولۇپ،ئاپتورى ئەسەت سۇلايمان.بۇ ئەسەر 1929-يىلى يېزىلغان. wpvaTHo  
D: <<ئوتتۇرا ئەسىر ئۇسلۇبىدىكى قەشقەر>>ساياھەت ئەدەبىياتىغا تەۋە بولۇپ ،ئاپتورى شىۋىتسىيىلىك گۇننار ياررىڭ .ئۇ 1901-يىلىدىن2002-يىلغىچە ياشىغان. =}[V69a  
Ⅱبوش ئورۇننى تولدۇرۇڭ(1دىن 12نومۇر) mAMKCxz,  
(11) <<بىر قېتىم ئېيتقان سۆزنى يەنە ياندۇرۇپ دېيىش ياخشى ئەمەس>>دېگەن مىسرا ئېلىنغان ئەسەر (               ;Ba f&xK  
     )نىڭ ئەسىرى بولۇپ ،بۇ مىسرادىكى <<قېتىم>>دېگەن سۆز سۆز تۈركۈمى جەھەتتىن (       )بولۇپ بۇ مەنبەسى ۋە قوللىنىش دائىرسى جەھەتتىن (              )دۇر.<< دېيىش>>دېگەن سۆزدە ھەم(           ) تاۋۇشنىڭ ئاجىزلىشىشى،ھەم (            )تاۋۇشنىڭ قوشۇلۇپ قېلىش ھادىسىسى كۆرۈلگەن. dNR4h  
(12)<<پارىژغا ساياھەت>>تە ئاپتورنىڭ ساياھەت قىلغان ئورۇنلاردىن داڭلىقلىرى(                         )،(                                     )،(                                               .)،(                                     )قاتارلىقلاردىن ئىبارەت p0/I}n4<5n  
(13)لوگىكىنىڭ ئاساسلىق قانۇنىيەتلىرىدىن (           )قانۇنىيىتى، (               )قانۇنىيىتى (                              )قانۇنىيىتىدىن ئىبارەت ئۈچ قانۇنىيەتنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ. R~b$7jpd  
Ⅲجاۋاپ بىرىڭ ~_q\?pw<$L  
(14) <<دولان ياشلىرى>>ھېكايىسىدىكى ئاساسى پېرسوناژلار كىملەر؟كەنجى قانداق ئوبراز؟(6) ___________________________ #Jn_"cCRLx  
Wrlmo'31  
%n( s;/_  
(15)<<قۇشلار نېمە ئۈچۈن ئۇچالايدۇ>>دېگەن تېكىستتە قۇشلارنىڭ ئۇچالىشىدىكى سەۋەپلەرنى قىسقىچە يېغىنچاقلاپ چىقىڭ(6) X(8 ]9  
Yy&0b(m U  
l|DOsI'r  
)/BKN`,  
0j3j/={|.1  
(16) ئوتتۇرا ئەسىر ئۇسلۇبى دېگەن ئاتالغۇنى چۈشەندۈرۈڭ  (6) M+Dkn3bx  
;R/=9l  
iXBc ~S  
?L|@{RS{|  
(!;4Y82#  
Ⅳكۈنۈكمە ئىشلەڭ ،تەھلىل قىلىڭ(نومۇر20) dlyE2MiL:  
(17)تۆۋەندىكى سۆزلەرنىڭ لوغەت مەنىسىنى ئىزاھلاڭ(6) eqXW|,zUm  
ئۇش – ~bg FU  
خامە – jMgNi@  
ساچىغلاپ- nJrV  
(18)تۆۋەندىكى ئۈلگىگە تەقلىد قىلىپ جۈملىنى داۋاملاشتۇرۇڭ(4) h}.0Ne  
ئۈلگە:  ئوقۇغۇچى دەيدۇ  دوستلۇق- ساۋاقداشلار قەلبىنى تۇتاشتۇرغۇچى كۆۋرۈك.تېڭرىقىغاندىكى كومپاس.  :;rd!)5  
بىمار دەيدۇ – z9E*Mh(NE  
ئانام دەيدۇ – 2#ypM9  
(19)بېيېئا سىبىرىيە ئارقارلىرىنىڭ ئويۇن ئوينىشىدا چېنىقىش خاھىشىنىڭ ناھىيىتى روشەنلىكىنى ،ئۇلارنىڭ ئويۇن مەيدانىنى تاللىغاندا ئاساسەن <<ئەمىلى جەڭ>>ئاساس قىلىدىغانلىقىنى ،خۇددى كۈشەندىسىدىن قېچىپ قۇتۇلۇش ئىقتىدارىنى يېتىدۈرمەكچى بولغاندەك ،كاتاڭ دۆڭلەردە يۈرۈپ،تىك قىيالاردىن سەكرەپ ئۆتىدىغانلىقىنى بايقىغان. J/WPffqD  
(1)بۇ پارچە كىمنىڭ قايسى ئەسىرىدىن ئېلىنغان؟پارچە ئېلىنغان ئەسەرنى قانداق ئەسەر دەپ قاراشقا بولىدۇ؟(3) "rBo?%:  
&U!@l)<  
r>A, 7{  
(2)سىبىرىيە ئارقارىنىڭ بۇ خىل ئوينىشىدىكى نىشانى نىمە؟(3) xLX:>64'o>  
px" .pYr0  
j8_WEjG  
(3)جون بېيېئا ئارقارلارنىڭ ئوينىشىدىن قايسى تەلىماتنى ئوتتۇرغا قويغان ؟ئۇنىڭ بۇ تەلىماتى قايسى تەلىماتنى تولۇقلىغان ؟ (4) WR%x4\,d#  
_/]4:("  
RD,` D!  
Ⅴيېزىقچىلىق سۇئالى(30) 3M/kfy  
"دانالار دەيدۇ: <<سەن باشقىلاردىن قۇسۇر ،ئەيىپ ئىزدىگۈچى بولما ،چۈنكى سەن باشقىلاردىن ئەيىپ ئىزدىگەن ۋاقتىڭدا بشقىلار ئەشۇ قىلىقىڭدىن ئەيىپ تېپىپ بولغان بولىدۇ ئەمەسمۇ.؟>>،ئەل دەيدۇ<< ساڭا بېقىپ مەن ئىشىككە بېقىپ دەم>> .يەنە بوزىلەر<<يامانلىققا ياخشىلىق قىل ،بۇ ئەپۇچانلىق ،كەڭ قورساقلىق داستىخىنىڭ بىلەن دۈشمىنىڭنى دوستقا ئايلاندۇرالايسەن.>> dTS 7l02  
يۇقارقى پارچىنىڭ مەزمۇنى ،ئاساسىدا تېما تاللاپ ئەسەر يېزىڭ. kOeW,:&65  
تەلەپ:مەزمۇنى چوڭقۇر ،رىئال ئەھمىيەتكە ئىگە بولسۇن. uBH4E;[f  
ئۆز قاراشلىرىڭىزنى دادىل ئوتتۇرغا قۇيۇڭ، ماۋزۇنى ئۆزىڭىز تاللاڭ.ژانېرىنىن ئۆزىڭىز بەلگىلەڭ(شىئېر يېزىشقا بولمايدۇ) ئىملاسى چىرايلىق،توغرا،رەتلىك بولسۇن. ئابزاسلىرى ،بۆلەكلىرى ئۇچۇق بولسۇن بىر يېرىم بەتتىن كام بولمىسۇن.

tawpek 2013-08-01 18:57
يۇقارقى سۇئالنى ئايرىم تېما قىلىپ يوللىسىڭىزچۇ؟ n#|ljC  
[0qe ?aI  
ئايرىم تېما قىلىپ تىخى يوللىمىغان بولسىڭىز يوللاپ قويارسىز.


查看完整版本: [-- «ئات» بىلەن «ئات مىنگەن كىشى»ئا.مۇھەممەتئىمىن --] [-- top --]


Powered by phpwind v8.7 Code ©2003-2011 phpwind
Gzip enabled