مۇسادىرە قىلىۋالسا بولامدۇ؟
ئوقۇتقۇچىلارنىڭ ئوقۇغۇچىلارنىڭ نەرسە -كېرەكلىرىنى مۇسادىرە قىلىۋالسا بولامدۇ؟ m/Erw"Z
«جۇڭخۇا خەلق جۇمھۇريىتىنىڭ «ئوقۇتقۇچىلار قانۇنى»(تۆۋەندە قىسقارتىلىپ «ئوقۇتقۇچىلار قانۇنى »دېيىلىدۇ.)نىڭ 7-ماددىسىدا ،ئوقۇتقۇچىلارنىڭ «ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۆگۈنىشىگە ۋە يېتىلىشىگە يېتەكچىلىك قىلىش ،ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئەخلاق ۋە ئۆگۈنۈش نەتىجىسىنى باھالاپ بېكىتىش»ھوقوقى بار،دەپ بەلگىلەنگەن.8-ماددىسىدا ،ئوقۇتقۇچىلار «ئوقۇغۇچىلارغا زىيانلىق ھەركەتلەرنى ياكى ئوقۇغۇچىلارنىڭ قانۇنىي ھوقوق-مەنپەئىتىگە دەخلى-تەرۇز يەتكۈزىدىغان باشقا ھەركەتلەرنى چەكلەش،ئوقۇغۇچىلارنىڭ ساغلام ئۆسۈپ يېتىلىشىگە زىيانلىق ئەھۋاللارنى تەنقىد قىلىش ۋە ئۇنىڭغا قارشى تۇرۇش »مەجبۇرىيىتى بار،دەپ بەلگىلەنگەن.«ئوقۇتقۇچىلار قانۇنى »نىڭ 7-ماددىسىدا بەلگىلەنگەن باشقۇرۇپ تەربىلەش ھوقوقى ۋە 8-ماددىسىدا بەلگىلەنگەن چەكلەش مەجبۇرىيىتى بىر مەسىلىنىڭ ئىككى تەرىپى بولۇپ،بۇلار بىر-بىرىنى تولۇقلايدۇۋە بىر-بىرىنى ئىلگىرى سۈرىدۇ.بۇ بەلگىلىمىلەر گە ئاساسلانغاندا ،ئپقۇغۇچىلارنىڭ مەكتەپكە نەرسە-كېرەكلەرنى ئېلىپ كېلىش ھەركىتى تەلىم –تەربىيە ۋە ئوقۇتۇش تەرتىپىگە ،شۇنداقلار ئوقۇغۇچىلارنىڭ روھىي ۋە جىسمانىي ساغلاملىقىغا تەسىر يەتكۈزسە ،ئوقۇتقۇچىلارنىڭ ئۇنى چەكلەش مەجبۇرىيىتى بولىدۇ.ئوقۇغۇچىلار ئېلىپ كەلگەن نەرسە-كېرەكلەرنى مۇسادىرە قىلىش ئوقۇتقۇچىنىڭ باشقۇرۇپ تەربىلەش ھوقوقىنى يۈرگۈزگەنلىكىنىڭ ئىپادىسى ياكى بىر خىل باشقۇرۇپ تەربىلەش ۋاستىسى بولۇپ ھىساپلىنىدۇ. ~|9VVeE ئوقۇغۇچىلار مەكتەپكە ئېلىپ كەلگەن نەرسە- كېرەكلەرنى مۇسادىرە قىلىش-قىلماسلىقتا،ئەڭ مۇھىمى ئۇلار ئېلىپ كەلگەن نەرسىلەرنىڭ قانۇنلۇق ياكى قانۇنلۇق ئەمەسلىكىگە قاراش كېرەك.ئەگەر ئوقۇغۇچىلار ئېلىپ كەلگەن ياكى ئىشلەتكەن نەرسە-كېرەكلەر ئىجتىمائىي قائىدە-تۈزۈملەرگە خىلاپ بولۇپلا قالماي،يەنە بەلگىلىك ناچار تەسىر پەيدا قىلىش ئېھتىماللىقى بولۇپ، باشقۇرمىغاندا نورمال ئوقۇتۇش ۋە تەلىم –تەربىيە تەرتىپىنى قوغدىغىلى بولماي،ئوقۇغۇچىلارنىڭ ساغلام ئۆسۈپ يېتىلىشىگە تەسىر يەتكۈزسە،ئۇنداقتا ئوقۇغۇچىلار ئېلىپ كەلگەن ياكى ئىشلەتكەن بۇ نەرسە –كېرەكلەر قانۇنسىز دەپ قارىلىدۇ.مەسىلەن،نۇرغۇن ئوقۇغۇچىلار ئاتا-ئانىلىرى بىلەن ئالاقىلىشىشنى باھانە قىلىپ ،مەكتەپتە يانفۇن ئېلىپ يۈرۈيدۇ.ئەمەلىيەتتە،ئۇلار يانفۇننى ئۆگىنىش ۋە ئاتا-ئانىلىرى بىلەن ئالاقىلىشىش ئۈچۈن ئىشلەتمەي،دوستلىرى بىلەن قۇرۇق پاراڭ سېلىش ئۈچۈن ئىشلىتىدۇ.بەزىدە تېخى يانفۇندا يېرىم كېچىگىچە قۇرۇق پاراڭ سوقۇپ،ياتاقداشلىرىنىڭ ئارام ئېلىشىغا تەسىر يەتكۈزىدۇ.يەنە بەزى ئوقۇغۇچىلار دەرىسخانىدا يانفۇن ئويناپ ،نورمال ئوقۇتۇش تەرتىپىگە تەسىر يەتكۈزىدۇ.كۆرۈنۈپ تۇرۇدىكى ،ئوقۇغۇچىلارنىڭ مەكتەپ ئىچىدە يانفۇن ئىشلىتىشى تەلىم-تەربىيە ۋە ئوقۇتۇش تەرتىپىگە ،ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۆگۈنۈش ۋە پىسخىك ساغلاملىقىغا زور دەرىجىدە تەسىر يەتكۈزىدۇ.ئوتتۇرا-باشلانغۇچ مەكتەپ ئوقۇغۇچىلىرىنىڭ يانفۇن ئىشلىتىشىنىڭ پايدىسىدىن زىينى چوڭ بولغاچقا ،ئۇلارنىڭ مەكتەپ ئىچىدە يانفۇن ئېلىپ يۈرۈشى ۋە ئىشلىتىشى مۇۋاپىق ئەمەس.بەزىلەر ئوقۇغۇچىلارنىڭ مەكتەپ ئىچىدە يانفۇن ئىشلىتىشىنى چەكلەش ،ئۇلارنىڭ ئالاقە ئەركىنلىكىگە دەخلى-تەرۈز قىلغانلىق ،دەپ قارايدۇ.مۇئەللىپنىڭ قارشىچە ،ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئومومىي مەنپە.ئەتىگە سېلىشتۇرغاندا ،ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئالاقە ئەركىنلىكى ئۇلارنىڭ ئادەتتىكى ھوقوقى ھېساپلىنىدۇ.قانۇندا ھوقوق توقۇنۇشلىرىنى بىر تەرەپ قىلغاندا چوقۇم ھوقوق دائىرسىگە ھۆرمەت قىلىنىشى ،يەنى ئەڭ ئاۋۋال ئالىي ھوقوقى قانائەتلەندۈرۈلۈشى كېرەك،دەپ بەلگىلەنگەن.ئالىي ھوقوق بىلەن ئادەتتىكى ھوقوق ،ھوقوق قىممىتىنىڭ يۇقۇرى تۆۋەنلىكىگە ئاساسەن بەلگىلىنىدۇ.شۇنداق ئىكەن،ئوقۇغۇچىلارنىڭ مەكتەپتە يانفۇن ئېلىپ يۈرۈشى ۋە .ىشلىتىشىنى چەكلەش ،ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئالاقە ئەركىنلىكىنى پۈتۈنلەي چەكلىگەنلىك ھېساپلانمايدۇ،ئوقۇغۇچىلار مەكتەپ ئىچىدىكى ئاممىۋى تېلىفۇنلار ئاتا- ئانىلىرى بىلەن تامامەن ئالاقىلىشالايدۇ.شۇڭا،مەكتەپلەرنىڭ ئوقۇغۇچىلارنىڭ مەكتەپ ئىچىدە يانفۇن ئېلىپ يۈرۈشى ۋە ئىشلىتىشىنى چەكلىشى قانۇنلۇق بولۇپ،ھوقوققا دەخلى- تەرۈز قىلغانلىق ھېسابلانمايدۇ. ئوقۇغۇچىلار مەكتەپكە ئېلىپ كىرگەن بۇيۇملارغا قارىتا ،ئوقۇتقۇچىلار ئوقۇغۇچىلارنىڭ شەخسىي ھوقوقى بىلەن ئوقۇتۇش تەرتىپى ئوتتۇرىسىدىكى مۇناسىۋەتنى تولۇق نەزەرگە ئېلىشى،دەلىل-ئىسپاتلار تۇلۇق بولۇپ،ئوقۇغۇچىلارنىڭ شەخسىي ھوقوقىنى قۇربان قىلىش بەدىلىگە ،تەلىم-تەربىيە ۋە ئوقۇتۇش تەرتىپىنى قوغداشقا كەلگەندە،ئوقۇتقۇچىلار ئوقۇغۇچىلار ئېلىپ كىرگەن نەرسىلەرنى مۇسادىرە قىلىۋالسا بولىدۇ.كونكىرت قىلىپ ئېيتقاندا ،ئوقۇغۇچىلار مەكتەپكە ئېلىپ كىرگەن قانۇنسىز بويۇملارغا قارىتا،ئوقۇتقۇچى ئۇنى مۇسادىرە قىلىۋېلىشقا ھوقوقلۇق؛قانۇنلۇق بۇيۇملارغا قارىتا،ئادەتتىكى ئەھۋالدا ئوقۇتقۇچى ئۇنى مۇسادىرە قىلىۋالسا بولمايدۇ.لېكىن،قانۇنلۇق بويۇم بولغان تەقدىردىمۇ،ئەگەر ئوقۇغۇچى ئۇنى مۇۋاپىق بولمىغان ۋاقت ۋە سورۇندا ئىشلىتىپ ،نورمال ئوقۇتۇش تەرتىپىگە تەسىر يەتكۈزسە ،ئوقۇتقۇچىنىڭ ئۇنى مۇسادىرە قىلىۋېلىش ھوقوقى بولىدۇ.ئەگەر ئوقۇغۇچى دەرىسخانىدا ئەستايىدىل دەرس ئاڭلىماي،ئوغرىلىقچە باشقا كىتاپلارنى كۆرسە،ئوقۇتقۇچى بۇنى بايقىغاندىن كېيىن،كىتاپنى مۇسادىرە قىلىۋالسا بولىدۇ. rf-yUH]&S gyD ;kn\CP مەنبە:شىنجاڭ مائارىپى i^e8.zgywF g0bYO!gCr قىسقارتىپ ئېلىندى. g9q}D- &oMWs]0
|