koksangun |
2011-01-29 18:39 |
ئوپىرا ھەققىدە چۈشەنچە
ئوپىرا ((<`zx
ئوقۇتۇش مەزمۇنى OlY$v@| 1.ئوپېرا دېگەن نېمە؟ ئۇيغۇر ئەدەبىياتىدىكى قانداق ئوپېرالارنى بىلىسىلەر؟ O/b+CSS1 BKI
jNV3 ناخشا بىلەن مۇزىكا بىرلەشتۈرۈلگەن تىياتىر شەكلى ئادەتتە «ئوپېرا» دەپ ئاتىلىدۇ. ياۋرۇپا تىياتىرچىلىقىدا ئوپېرا ئۈزىگە خاس بىر تۈر بولۇپ، ئۇنىڭدا باشتىن-ئاخىرى ناخشا ۋە مۇزىكا ئاساس قىلىنىدۇ. پېرسوناژلارنىڭ دېئالوگ ۋە مونولوگلىرىمۇ ناخشا ۋە مۇزىكا ئارقىلىق ئىپادىلنىدۇ. qCPmbg N#ioJ^}n: ئويغۇر ئەدەبىياتىدا «غېرىب-سەنەم»، «پەرھات-شىرىن»، «رابىيە-سەئىدىن» ۋە «مەسلىھەت-چېيى» قاتارلىق مۇنەۋۋەر ئوپېرالار بار. (zcLx;N
pA}S5x 2.ئوپېرا قانداق ئالاھىدىلىكلەرگە ئىگە؟ ئۇ باشقا دراماتىك ئەسەرلەردىن قانداق پەرقلىنىدۇ؟ s:>\/[*>0c Hi}RZMr1 ئوپېرا دراماتورگىيە ژانىرىنىڭ بىر تۈرى بولۇپ،دراماتورگىيە ژانىرىدا بولۇشقا تىگىشلىك خۇسۇسىيەتلەرگە ئەمەل قىلىشتىن سىرت،تۆۋەندىكىدەك ئۆزىگە خاس خۇسۇسىيەتلەرگە ئىگە: t^tmz PWA f!_
ctp 1)ئوپېرانىڭ تىلى شېئىرىي تىل بولۇپ،ناخشىنى ئاساس قىلىدۇ.ئۇنىڭدا قىسمەن دېئالوگ ۋە مونولوگ بولسىمۇ،لېكىن پېرسوناژلارنىڭ تىلى شېئىرىي تىل بولۇپ،ناخشا پېرسوناژلارنىڭ خاراكتېرى،ئەسەرنىڭ ئىدىيىۋىي مەزمۇنىنى يۈرۈتۈپ بېرىشتىكى ۋاستە قىلىنىدۇ. 2)ئوپېرادا پېرسوناژلارنىڭ خاراكتېرى،ئىدىيىۋىي ھېسسىياتى ناخشا ئارقىلىق ئېچىپ بېرىلگەچكە،دراماتورگىيىنىڭ باشقا تۈرلىرىگە قارىغاندا ئۇنىڭ مۇزىكىغا بولغان تەلىپى يوقىرى، مۇزىكا ئوپىرا پىرسوناژلىرىنىڭ ناخشىسىغا تەڭكەش قىلىنىپ، ناخشىنىڭ ئاھاڭدارلىقىنى كۈچەيتىپ، لىرىكىلىق كۈچىنى ئاشۇرۇپلا قالماستىن بەلكى پىرسوناژلارنىڭ ھېس-تۇيغۇ، قايغۇ-شادلىقلىرىنى تېخىمۇ چوڭقۇر ئىپادىلەيدۇ. ئوپېرادا يەنە قىسمەن ئۇسسۇل ئامىللىرىمۇ بولىدۇ. 2f~($}+* 0Q5^C!K دېمەك، ناخشا ۋە مۇزىكىدىن ئىبارەت بۇ ئىككى ئامىل ئوپېرانى دراماتورگىيىنىڭ باشقا تۈرلىرىدىن پەرقلەندۈرۈپ تۇرىدىغان ئاساسىي خۇسۇسىيەتلەردۇر. /8'S1!zc V@-)\RZm SGL|Ck f9$xk|2g +kK o`S
? 1. تاللاش سوئاللېرې ]y{WD=T Elj_,z 1. ئوپپرا ھەققېدە خاتا ھۆكإم: Z4K+ / A. ئوپپرا دراماتورگېيېنېڭ ئېپادېلەش ئۇسۇلېېغا قاراپ بۆلإنگەن بېر تإرې؛.B ئوپپرادا ئارتېسلار ئإز مۇددېئاسېنې ئاساسەن شپئېر ئارقېلېق ئېپادېلەيدۇ؛ C ئوپپرانېڭ درامېدېن پەرقلېنېدېغان ئاساسلېق بېر تەرېپې ئۇنېڭ مەزمۇنېدا؛ D. تراگپدېيېلېك مەزمۇنلارنې ئېپادېلەيدېغان ئوپپرالارمۇ بولېدۇ.
uE/T2BX* 9I7\D8r 3. ئوپپرانېڭ ئەڭ ئاساسلېق ئېپادېلەش ئۇسۇلې: ZIR0PQh\ _ZB\L^j) پپرسوناژ دېئالوگې؛ B. ناخشا ۋە مۇزېكا ؛ C.ناخشېنې ئاساس قېلېدۇ ؛ D. مۇزېكېنې ئاساس قېلېدۇ. F7L &=K$2y n6d9\ 4. ئوپېرا ھەققېدېكې توغرا ھإكإم : =h6
sPJ V-I(WzR9y A.ئوپېرادا پپرسوناژلارنېڭ خاراكتپرې ئۇلارنېڭ ئېدېيە ۋە ھپسسېياتې ناخشا ئارقېلېق ئپچېپ بپرېلېدۇ؛ B.ئوپېرانېڭ مۇزېكېغا بولغان تەلېپې نېسبەتەن يۇقېرې بولېدۇ؛ C.ئوپپرادا يەنە مۇزېكا تەلېپېمۇ بولېدۇ؛ D.ئوپپرادا پېرسۇناژلارنېڭ خاراكتپرې دېئالوگ ۋە مونولوگ ئارقېلېق ئپچېپ بپرېلېدۇ . W!blAkM%i 8[CB>-9 توغرا-خاتاسىغا ھۆكۈم قىلىڭ : J`q]6qf# I$NhXZ)KT 1. ناخشا بېلەن مۇزېكا بېرلەشتإرإلگەن تېياتېر سەنئېتې ئوپپرا دپيېلېدۇ. ( ) |4mpohX #j#_cImE 2. ئوپپرانېڭ تېلې شپئېرېي تېل بولۇپ ، ناخشېنې ئاساس قېلېدۇ .( ) ;N B:e 9jN)I(^D6 3. بەزې درامېلاردا ناخشا-ئۇسۇل،مۇزېكا قاتارلېق سەنئەت ئامېللېرې ئاساس قېلېنېدۇ.( ) 6{[pou& AC
O)Dt(Y 4. ئوپپرادا ناخشا ئاساس قېلېنغاچقا، مۇزېكا بولمېسېمۇ بولېدۇ .( ) 2j(h+?N7k )$w*V9d -(`OcGM'L %{3
aW>yx *. 3N=EO J$~ sC[yI Up Cf B.ZT mMMQ|ea b$k&dT\o " P)*FT DF6c| 1. ئوپېرادا پېرسوناژلارنىڭ دىئالوگ ۋە مونولوگلىرىمۇـــــــــــــ ئارقىلىق ئىپادىلنىدۇ . .qk]$LJF7 a:~@CUD
>I 2. ئوپېرادا ــــــــــــــــــ تەڭكەش قىلىش تەلەپ قىلىنىدۇ . hO{cvHy` 3M5#4n\v$ 3. ئوپېرادا پىرسوناژلارنىڭ تىلى ـــــــــــــــــــــ ئىپادىلنىدۇ . \EbbkN:D &PcyKpyd مۇلاھىزە قىلىڭ: Kex[ >L10G [%HIbw J 1). ئوپېرا ئەسلىدە دراما بولۇپ، ناخشا-مۇزىكىلىق خۇسۇسىيىتى قۇيۇق بولغاچقا ئوپېرا دەپ ئاتالغان. شۇنداق دېيىش توغرىمۇ-خاتامۇ، نېمە ئۈچۈن؟ %IL6ix ?_6YtR,{ 2). بەزىلەر ئوپېرادىكى ناخشىلار تاماشىبىنلارنىڭ دىققىتىنى جەلپ قىلىش،ئۇلارنىڭ زېرىكىپ قېلىشىنىڭ ئالدىنى ئېلىشنى مەقسەت قىلغان بولىدۇ دەپ قارايدۇ. سىزنىڭچە مۇشۇنداق دېيىش توغرىمۇ-خاتامۇ، نېمە ئۈچۈن؟ "
oy\_1| uMXc0fs!$ 5.جاۋاپ بېرىڭ: WoL9V"] &R$Q\, 1. ئوپېرا دېگەن نېمە؟ ئويغۇر ئەدەبىياتىدىكى قانداق ئوپېرالارنى بىلىسىلەر؟ <3
@}Lj 1(#*'xR 2. ئوپېرا قانداق ئالاھىدىلىككە ئىگە؟ ئۇنىڭ باشقا دراماتىك ئەسەرلەردىن قانداق پەرقلىنىدىغانلىقىنى سۈزلەپ بېرىڭلار. &hSnB~hi GFASF,+ c i/C
-{+}U p[af[! HRk+2'wjAz l#Iof)@# Gz`Zp "i%0
|
|