ئىككىنچى بۆلەك كلاسسىك شېئىرلار xil[#W]7Ge
(18 -، 19 – ئەسىر شېئىرلىرى) O:{U^K:*
wZ4tCZA
nuo Pg3Nl
1. «كاشغەر»، گۇمنام (19 – ئەسىر)، تېمىسى: ۋەتەنپەرۋەرلىك bWZbG{Y.
G60R9y47c
5. «كوللىيات مەسنەۋى خاراباتى»دىن، ئابدۇللا خاراباتى، ئىلىم '+
xu#R
,-+"^
>
6. «رابىيە سەئىدىن»، نىزارى (18 – ئەسىر)، مۇھەببەت BS&;n
kQaSbpNmH
7. «ئاتا»، ئابدۇللاھ پوسكامى، (19 – ئەسىر)، ئاتا c8Q]!p+Yp
`z0{S!
`:O\dN>ON
_U{([M>;
ئوقۇتۇش ھەققىدە كۆرسەتمە +,v-=~5
1. ئۇيغۇر ئەنئەنىۋى شېئىرىي شەكىللىرىدىن غەزەل، مەسنەۋىي قاتارلىقلارنىڭ ئۆزىگە خاس ئالاھىدىلىكى ۋە پەرقىنى يەنىمۇ چوڭقۇر ئىگىلەش. mR8W]'gl.L
=`Y.=RL+'n
2. خەلقىمىزنىڭ ئەينى دەۋردىكى ھېسسىياتىنى يەنى، ئۇلاردىكى ۋەتەنپەرۋەرلىك، ئالىملار ۋە ئىلىمگە بولغان ھۆرمەت، چىن مۇھەببەت، ئاتىلىق مېھرى – شەپقەت قاتارلىق جەھەتلەردىكى ھېسسىياتىنى چۈشىنىش، ئوقۇغۇچىلاردا بۇ ھەقتە توغرا دۇنيا قاراش ۋە قىممەت قارىشى يېتىلدۈرۈش. \([WH!7
?R-9W+U%f
3. شېئىرلارنى ئارۇز ۋەزىنلىك شېئىرلارنىڭ ئوقۇلۇشىغا قويۇلغان تەلەپلەر بويىچە قايتا – قايتا دىكلاماتسىيە قىلىش ھەمدە شېئىر دىكلاماتسىيە قىلىشتىن بەدىئىي زوق ئېلىش. O:#+
%
tn|,O.t
4. شېئىرلارنى ئەسلىسى بىلەن يەشمىسىنى سېلىشتۇرۇپ ئوقۇپ، ئۇلارنىڭ چوڭقۇر ئىدىيىۋى مەزمۇنىنى ئىگىلەش، ھەمدە ئومۇملاشتۇرۇش. 5]1leT
5cK@WE:
5. قورال كىتاب («چاغاتاي تىلىنىڭ ئىزاھلىق لۇغىتى»)لاردىن پايدىلىنىپ، شېئىردىكى بىر قىسىم سۆزلەرنىڭ لۇغەت مەنىسىنى تېپىش ۋە سۆزلەرنى ئۆزلەشتۈرۈۋېلىش. ^MD;"A<
FFEfp.T1M
6. شېئىرلاردىكى مول ھېسسىيات، گۈزەل، ئاھاڭدار شېئىرىي تىلدىن بەدىئىي زوق ئېلىشنى ئۆگىنىۋېلىش ھەمدە، شېئىرغا قىزىقىش ھېسسىياتىنى شەكىللەندۈرۈش. qQxz(}REu9
aFY_:.o2k`
7. شېئىرلاردىكى ئىستىلىستىكىلىق ۋاسىتىلەر ۋە شېئىرنىڭ مۇزىكىلىقلىقى (ئاھاڭدارلىقى)نى تەھلىل قىلىپ، شېئىرلارنىڭ بەدىئىي ئالاھىدىلىكىنى يەكۈنلەش. }a&mY^
v&g0ta@
8. شېئىرلاردىكى چۈشىنىش ۋە بەدىئىي زوق ئېلىشنى ئۆگىنىۋېلىش. P&
*sB%B
7:h!Wj-a]
9. ئوقۇتۇش جەريانىنى لايىھىلىگەندە، ئايرىم دىكلاماتسىيە قىلدۇرۇش، قوش كىشىلىك دىكلاماتسىيە قىلدۇرۇش، كوللېكتىپ دىكلاماتسىيە قىلدۇرۇش ئۇسۇلىدىن باشقا يەنە قىز – يىگىتلەرنى ئايرىپ دىكلاماتسىيە قىلدۇرۇش، مۇزىكا تەڭكەش قىلىنىپ دىكلاماتسىيە قىلىش قاتارلىق ئۇسۇللارنى قوللىنىشقا، ئۆزئارا باھالاشقا يېتەكلەشكە ئەھمىيەت بېرىش كېرەك. مۇمكىن بولسا شېئىر دىكلاماتسىيە قىلىش پائالىيىتى ياكى شېئىر دىكلاماتسىيە قىلىش مۇسابىقىسى ئۆتكۈزسىمۇ بولىدۇ. R*1kR|*_)
,`td@Y
10. ئوقۇغۇچىلارنى ئۇيغۇر كلاسسىك ئەدەبىياتى، كلاسسىك شېئىرلىرى ھەققىدە تەشەببۇسكارلىق بىلەن ئىزدىنىشكە ئىلھاملاندۇرۇش ۋە يېتەكلەش زۆرۈر.
oJ*1>7[ J
11. شېئىرغا قىزىقىدىغان ئوقۇغۇچىلارنى بايقاشقا، ئۇلارنى تەشكىللەش، يېتەكلەش ۋە ئىلھاملاندۇرۇشقا ئەھمىيەت بېرىش، ئۇلارغا شېئىر ئىجادىيىتىنىڭ ھوزۇرىنى ھېس قىلدۇرۇش كېرەك. AB.(CS=i
iO!6}yJ*V
12. شېئىرلارنى دىكلاماتسىيە قىلىپ ئوقۇش ۋە تەھلىل قىلىش جەريانىدا، گۈزەللىك تۇيغۇسىغا ئىگە قىلىش، ھېسسىياتىغا تەسىر قىلدۇرۇش، قەلب تارىنى چېكىش، ئۇلۇغۋار، گۈزەل غايە تىكلەش ۋە بەدىئىيلىككە قىزىقىش، بەدىئىيلىكتىن ھوزۇرلىنىشنى بىلىشتەك ئېسىل ئادىمىيلىك خىسلەت يېتىلدۈرۈشكە ئەھمىيەت بېرىش. ]*%+H|l
t~
K%.|'0
;n#%G^!H
oB c@]T5>
ئۈچىنچى بۆلەك ئىجتىمائىي تېمىدىكى ماقالىلەر ]Ql 0v"` F
Az*KsY{/r
(مۇھاكىمە ماقالىلىرى، فىليەتۇن، ئەدەبىي پارچە ۋە خاتىرىلەر) US? Rr
"c`xH@D
8. «كىيىم كېچەك مىللەتنىڭ سىمىۋوللۇق نۇسخىسىدۇر». ((DzUyK
HV]Ze>}
ئابدۇكېرىم راخمان، مۇھاكىمە ماقالىسى EU`
T6M
ysXx%k
9. ئەكېلىشپەرۋەرلىك، لۇشۇن، فىليەتون %l9$a`&
R"6;NPeo
10. تىل – ئەدەبىيات ۋە ماتېماتىكا، سۇ بو چىڭ، مۇھاكىمە ماقالىسى QocQowz
['Z{@9
11. قىسقا ماقالىللەر، ئەدەبىي خاتىرىلەر (ۋاڭ مېڭ)، ئەدەبىي پارچىلار 6* r
cR]
#1Z7R/
(① مېنىڭ يەنە بىر تىلىم ② ياشلىق ③ ئادەملەردىكى پەرق ④ قەدىر – قىممەت) F&@ |M(
.)PqN s:
hLuJWjCV
5:gj&jt;)7
ئوقۇتۇش ھەققىدە كۆرسەتمە YF[$Q=7.
R^{xwI
1. ئەدەبىياتقا ئائىت ئاساس بىلىملەردىن مۇھاكىمە ماقالىلىرى، فىليەتون، ئەدەبىي پارچىلار ۋە خاتىرىلەر ھەققىدىكى ئەدەبىي چۈشەنچىلەرنىڭ ئوخشاشلىقى ۋە پەرقىنى ئىگىلىۋېلىش كېرەك. }} # be
AA.Ys89V
(فىليەتون – بەدىئىيلىككە ئىگە ئىجتىمائىي ئوبزور. ژانىر جەھەتتىن ئۇ ئەدەبىي ئەسەر، چۈنكى ئۇ ئەدەبىيلىك ۋە ئوبرازلىققا ئىگە. ئەمەلىي قوللىنىلىدىغان ماقالىلەر نۇقتىسىدىن ئۇنى مۇھاكىمىلىق ماقالە دېيىشكىمۇ بولىدۇ. چۈنكى ئۇنىڭدا مۇھاكىمە يۈرگۈزۈلىدۇ، قائىدە – داۋلىلار سۆزلىنىدۇ. فېليەتون مۇھاكىمىلىق نەرسىلەرنىڭ بىر تۈرىگە كىرىدۇ دەپ ئايرىلغان. نەسىردە لىرىكا بىلەن بايان كۆپرەك بولىدۇ. خاتىرە ۋە پارچىلاردا مۇھاكىمە تەركىبى كۆپرەك بولىدۇ. ئۇلار بىر – بىرىگە يېقىن كېلىدۇ). kxy]vH6m
<4$YO-:E
2. بۇ بۆلەكتىكىلەر ئومۇمىي جەھەتتىن مۇھاكىمىلىق ئەسەرلەر، بۇ بۆلەكنى ئوقۇتۇشتا ئوقۇغۇچىلارنىڭ مۇھاكىمە قىلىش ئىقتىدارىنى يېتىلدۈرۈشكە ئالاھىدە ئەھمىيەت بېرىش كېرەك. tx)OJY
8 >dq=0:
3. تېكىستلەرنى ئوقۇش، تەھلىل قىلىش جەريانىدا، ئوقۇغۇچىلارنى ئىزدىنىش، باھا بېرىشقا يېتەكلەش بىلەن بىرگە، ئۆزىنىڭ پىكرىنى بايان قىلىشقا ئىلھاملاندۇرۇپ، ئىجادچانلىق روھىنىڭ يېتىلىشىگە كۆڭۈل بۆلۈش كېرەك. Un\Ubqi0
Ff&R0v
4. ھەربىر ئەسەرنى ئوقۇغاندا ئۇلاردىكى مەدەنىيەت ھادىسىلىرىگە ئائىت بولغان ھەربىر كۆز قاراشنى تېپىپ چىقىش ئىمكان يار بەرسە ئۇلارنى تىزىس شەكلىدە يېزىپ چىقىشقا يېتەكلەش كېرەك. Yg|"-
r
hZQQOQ
5. ماقالىللەردىكى نۇقتىئىيينەزەرلەرنىڭ قانداق ماتېرىياللار ئارقىلىق دەلىللىنىپ، قانداق خۇلاسە چىقىرىلغانلىقىنى، فېليەتوندىكى كۈچلۈك ھەجۋىي ۋە يۇمۇرىستىك خۇسۇسىيەتنى ۋە تىلى جەھەتتىكى ئالاھىدىلىكىنى تەھلىل قىلىشقا يېتەكلەش. XK3!V|y`
PJ0Jjoh"Y
6. ماقالە ئەسەرنىڭ مەدەنىيەت ئاساسى ۋە مەدەنىيەت ئارقا كۆرۈنۈشىنى چۈشەنگەن ئاساستا تەھلىل قىلىپ، ئەنئەنىگە ۋارىسلىق قىلىش بىلەن تەرەققىياتنىڭ مۇناسىۋىتىنى توغرا ئىگىلەشكە، بۇ ھەقتە توغرا بولغان دۇنيا قاراش يېتىلدۈرۈشكە يېتەكلەش كېرەك. [xWEf#', !
q$|0)
}
PRZ8X{h
7^&lbzVbm(
تۆتىنچى بۆلەك ئەدەبىي تەرجىمىھاللار dA|Lufy#
K_Z+]]$#
12. «كۆلتېگىن مەڭگۈ تېشى» sD2*x T
ZRX^^yN
13. «يۈرىكىم يىغلايدۇ»، ئەختەم ئۆمەر {uEu>D$8
(I>HWRH
14. ليەن پو، لىن شياڭرۇ تەزكىرلىرى، سىمچيەن >,kL p|gA
<|B$dz?r
15. ئوغلانغا تۇتۇلغان گۈلدەستە، مۇھەممەت سالى مەتروزى 4+-5,t7
V/@[%w=
-<]\l3E&J
7Y%!,ff
ئوقۇتۇش ھەققىدە كۆرسەتمە )o86lH"z
1. ئەدەبىي تەرجىمىھال (تەرجىمىھال ئەدەبىياتى)غا ئائىت ئەدەبىيات نەزەرىيىسىگە ئائىت چۈشەنچىلەرنى يەنىمۇ چوڭقۇرلاشتۇرۇش. u):X>??
an-\k*w
2. ئەدەبىي تەرجىمىھال بىلەن تارىخىي تەرجىمىھالنىڭ، ئەدەبىي تەرجىمىھال بىلەن ئەدەبىي ئاخباراتنىڭ ئوخشاشلىقى ۋە پەرقىنى ئىگىلىۋېلىشقا ئەھمىيەت بېرىش كېرەك. Bjurmo
]lymY _ >
3. قەدىمكى ۋە بۈگۈنكى دەۋرگە ئائىت تەرجىمىھاللارنى ئوقۇش ئارقىلىق قەھرىمان شەخسىلەر، دانىشمەن كىشىلەر، ئۇلۇغ ئەدىبلەر ۋە ئالىملار بىلەن تونۇشۇش، ئۇلار ياشىغان دەۋرنىڭ ئالاھىدىلىكىنى ئىگىلەش، ئۇلارنىڭ خاسلىقى، ئىدىيىسى، پەزىلىتى ۋە ئۇلۇغ روھىنى ھېس قىلىش، ئىلھام ئېلىش ھەمدە ئۆزىنىڭ ھايات يولىدا، ئۆگىنىش جەريانىدا ئۇنى ئۆزىگە ئۈلگە قىلىش. =%Q\*xaR.W
jB*9 !xrd,
4. تەرجىمىھاللاردىكى مەشھۇر شەخسىلەرنىڭ بەزىلىرى ھېكايە ۋەقەلىكلىرى ئارقىلىق بەدىئىي ئوبراز (تىپ) شەكىلدە تونۇشتۇرۇلغان بولسا، بەزىلىرى ئىخچام بايانلار ئارقىلىق تونۇشتۇرۇلغان؛ يەنە بەزىلىرى ئەدەبىي ئوبزور، ئەدەبىي ئاخبارات شەكلىگە ئوخشاپ كېتىدىغان شەكىللەردە تونۇشتۇرۇلغان. ئوخشىمىغان ئۇسۇلدا يېزىلغان تەرجىمىھاللارنىڭ ئۆزىگە خاس يېزىلىشى، ئەكس ئەتتۈرۈلۈش ئالاھىدىلىكىنى ئىگىلەش كېرەك. 9
vB9k@9
Kh>?!`lL
5. «مەڭگۈ تاش» ۋە «مەڭگۈ تاش ئەدەبىي يادىكارلىقلىرى» ھەققىدە بىر قەدەر چوڭقۇرراق ئىزدىنىشكە، ئۇلارنىڭ ئالاھىدىلىكى، ئۇيغۇر تىل – ئەدەبىياتىدا تۇتقان ئورنى ۋە رولى ھەققىدە يەنىمۇ كەڭ دائىرىدە چۈشەنچىگە ئىگە بولۇشقا يېتەكلەش. \a{Aa
PpX{+^z-%
6. تېكىستلەردىكى مەشھۇر شەخسىلەر (ئوبرازلار)نى تەھلىل قىلىشقا ئەھمىيەت بېرىپ، ئۇلارنىڭ خاراكتېرىدىكى ئالاھىدىلىكلەرنى، ئۇلارنى ئۇلۇغ، مەشھۇر قىلىپ كۆرسەتكەن ئامىللارنى تېپىپ چىقىشقا يېتەكلەش كېرەك. 113Z@F
*O2^{ C
7. تېكىستلەرنىڭ يېزىلىش ئۇسلۇبى،قۇرۇلمىسى ۋە تىلى جەھەتلەردىكى ئالاھىدىلىكىنى ھېس قىلىش ھەمدە ئۇلارنى ئۆز يېزىقچىلىق پائالىيىتىدە ئۆرنەك قىلىشقا تىرىشىش. >VpP/Qf
>qSO,$
8. ئوقۇغۇچىلارنى تارىختا ئۆتكەن ئۇلۇغ، مەشھۇر شەخسىلەرنى سېغىنىش، ئۇلۇغلاش، ئۇلارنى ئۆزلىرىگە ئۈلگە قىلىش، ئۇلارنىڭ روھىغا ۋارىسلىق قىلىش ھېسسىياتى بىلەن سۇغىرىش كېرەك. jEC'l]l
k@'?"CP\Xq
9. ئادەتتە جۇڭگو ۋە چەتئەللەرنىڭ مەشھۇر تەرجىمىھاللىرى «ليەن پو، لىن شياڭرۇ تەزكىرىلىرى» دېگەن شەكىلدە («... نىڭ تەرجىمىھالى»، «.... نىڭ تەزكىرىسى») ئىپادىلىنىدۇ. ئەمما بۇ بۆلەكتىكى قالغان ئۈچ ئەسەر بۇنداق شەكىلدە ئىپادىلەنمىگەن، بۇنىڭ نېمە ئۈچۈنلىكى ھەققىدە مۇھاكىمە قىلىنىپ كۆرۈلسە بولىدۇ. Y?"v2~;3
$bF`PGR_
fS;m+ D!j@
T>AI
0R3
G
#_(7X& .#:@cP~v bTA14&&q C9"f6>i