查看完整版本: [-- ئونۋېرسال ئەمەليەت(مۇشائىرە) --]

تەۋپىق مۇنبىرى -> تولوقسىز 9- يىللىق تىل-ئەدەبيات تەييارلىقلىرى -> ئونۋېرسال ئەمەليەت(مۇشائىرە) [打印本页] 登录 -> 注册 -> 回复主题 -> 发表主题

ئۇيغۇر 2014-06-02 18:41

ئونۋېرسال ئەمەليەت(مۇشائىرە)

ئۇنۋىرسال ئەمەليەت پائالىيتى (مۇشائىرە)
(چىرا 1- ئوتتۇرا مەكتەپتىن ئالىمجان ئابدۇللا)
ئوقۇتۇش نىشانى
بىلىم نىشانى : ئوقۇغۇچىلارغا مۇشائىرە ھەققىدە ساۋات بىرىش .
ئىقتىدار نىشانى : مۇشائىرنىڭ نىمە ئىكەنلىكىنى پەرىقلەندۈرەلەيدىغان بۇلۇش .
ئوقۇتۇش جەريانى ۋە ئۇسۇلى
يىڭى دەرىسكە باشلاپ كىرىش : سىز " مۇشائىرە " دىگەن سۆزنى ئاڭلاپ باققانمۇ ؟ ئۇنى قانداق چۈشىنىسىز ؟ دىگەن سۇئال ئاساسىدا ، مۇشائىرە ھەققىدە تۈۋەندىكىدەك چۈشەنچە بىرلىدۇ .
مۇشائىرە – ئەرەپ تىلدىن كىرگەن سۆز بۇلۇپ ، بىزچە مەنىسى شېئىرى ئېيتىشىش دىگەنلىك . بۇنىڭدا بىر مەزمۇننى تېما قىلىپ شېئىر تۇقۇلىدۇ . بىر شېئىرغا قارتا ، شۇ شېئىرنىڭ مەزمۇننى چوڭقۇرلاشتۇرۇش مەقسىتىدە شېئىر يېزلىدۇ . بەزى مۇشائىرلەر شەكىل جەھەتتىن ، بەزىللىرى مەەزمۇن جەھەتتىن ماسلىشىدۇ .
مۇشائىرنىڭ تۈۋەندىكى شەكىللىرى بار .
(1)    بىر مىسراسىنى بىرسى تۇقۇسا ، يەنە بىر مىسراسىنى باشقا بىرسى تۇقۇيدىغان شەكىل .
(2)    بىر كۇبلىتىنى بىرسى تۇقۇسا ، يەنە بىر كۇبلىتىنى باسقا بىرسى تۇقۇيدىغان شەكىل
   مەسىلەن : نۇرمەھەممەت ئېركى:
ھىجىيىپ زورلاپ كۈلۈپ ، كۆزىنى ئويناتقان سۇپى ،
ياخشى بولماققا تېشىدا قىينىلىپ ياتقان سۇپى
دۇلاياقاش ، ئەلنى ئالداش لېيىغا پاتقان سۇپى
ئىچى قاغا، سىرتىنى بۇلبۇلغا ئوخشاتقان سۇپى
تازا چانغاندا ئىشى، ئوبدان ئىزا تارتقان سۇپى .
                       مۇھەممەت رېھىم :
            تاڭ سەھەر بىسمىللا دەپ چىقسا ئەگەر دەرۋازىدىن ،
تەقۋادارلىقنىڭ زىياسى ئاڭلىنار ئاۋازىدىن ،
        ئۆرگىلەيمۇ ساڭگىلاتقان سەللىسى پەردازىدىن ،
                سەسكىنەر ھەر كىم ئۇنىڭ قىلغان خۇشامەت نازىدىن ،
      ئەقلىنى تۇزسىز قازاندا ياخشى قايناتقان سۇپى .
(3)    سۇئال جاۋاپ شەكلىدە مۇشائىرە ئېيتىشىش . بۇ خىل مۇشائىرە شەكلى مەشرەپلەردە كۆپرەك قوللىنىلىدۇ . ئىككى شەخىس نەق مەيداندا شېئىرى ئېيتىشىش ئېلىپ بارىدۇ .
مەسىلەن :    قىز :      
يول دىسەم يول بىرەملا ،
يارىم بار ياققا ؟
سۇ دىسەم سۇ بىرەملا ،
چىنە ئاياققا؟
يىگىت:    
سۇ دىسىلە سۇ بىرەي
ھېجىر تاۋاقتا ،
ئەسلى يارىم ئۆزلىرنىڭ
ئۆيلىرى قاياقتا؟
(4)    بىر شائىر بىر پارچە شېئىر يېزىپ، مەلۇم ۋاقىت ئۆتكەندىن كېيىن شېئىردىكى ئىدىيىگە ۋارىسلىق قىلىپ باشقا بىر شائىر مۇشائىرە يازىدىغان شەكىلدۇر.
2- قەدەمدە، ئوقۇغۇچىلارنى ئەملىي مەشىقكە يېتەكلەيمەن. بۇ پائالىيەتتە بىر مىسرا- بىر مىسرادىن شېئىر ئېيتىشش ئېلىپ بارىمىز. شەكلى مۇخەممەس شەكىلدە بولىدۇ. "ئوغرى" ماۋزۇ ھەم تېما قىلىنىدۇ.
ئوغرى
ھالال- ھارامنى ئايرىماس ئوغرى،
خەقنىڭ رىسىقىنى ئايىماس ئوغرى،
ئۆزى ھەق ئىشلەپ چاينىماس ئوغرى،
كۈندە خۈدۈكتە يايرىماس ئوغرى،
ئەلنى قاخشاتقان يۈزى قېلىن ئوغرى.(يۈرىكى پوك-پوك)
نۇمۇس ھايانى بىلمەيدۇ ئەسلى،
ئۆزگىنى قاخشاتماق مەقسىتى، قەستى،
ئۇ ئىنسان ئەمەس، شەيتاندۇر نەسلى،
ئۇ پەقەت تىنچىماس ھەرئاي ھەرپەسلى،
قەلبى بەدبويدا بولغانغان ئوغرى.
قەلەم تۇرمايدۇ جوزا تارتمىدا،
پۇل ھەم تۇرمايدۇ ياندا پورتمالدا،
چارۋا مال تۇرمايدۇ ئېغىل- جاڭگالدا،
ئۇ تىمسىقلايدۇ ھەريان- ھەرتامدا،
ئەلنى تىنجىتماي سويلىغان ئوغرى.
ئوقۇغۇچىلارنى مۇشۇ تېمىدا مىسرا ۋە كوپلىت تۈزۈشكە يېتەكلەش ئارقىلىق، ئوقۇغۇچىلارنىڭ مۇشائىرە ھەققىدىكى چۈشەنچىسى چوڭقۇرلاشتۇرۇىمەن.
تاپشۇرۇق ۋە لاھىيە:
دەرسخانىدا مۇشائىرە يېزىشقا ، يازغانلىرنى قايتىدىن تۈزىتىپ ، تاپشۇرۇق دەپتەرگە كۈچۈرۈپ كىلىشكە ئۇرۇنلاشتۇرلىدۇ .
مەقسەت : ئوقۇغۇچىلارنىڭ مۇشائىرە ھەققىدىكى تۇنۇشىنى ئايدىڭلاشتۇرۇش .
تەلەپ : دەرىسخانىدا ئىزدەنگەنلىرى ۋە دەرىستىن سىرت ماتىرياللاردىن ئىزدىنىش ئاساسىدا يېزىش .
باھالاش ئۇسۇلى : تاپشۇرۇق دەپتەر يىغۋېلنىپ ، نۇمۇر قۇيۇش ئارقىلىق باھالىنىدۇ .

بابۇر0725 2014-06-02 23:05
ياخشى تەييارلىنىپتۇ.پايدىلىنىش قىممىتى بەكلا يۇقىرى ئىكەن

گۈلچىمەن 2014-06-03 01:28
تەييارلىقىڭىز  ياخشى چىقىپتۇ.

ablat0997 2014-06-03 11:03
پايدىلىنىش قىممىتى يۇقۇرى بولغان دەرس تەييارلىقى بوپتۇ،خېلى كۆپ ئەجىر قىلىپسىز.رەھمەت سىزگە!

قەلبىنۇر4 2014-06-03 11:10
ياخشى تەييارلىنىپتۇ.پايدىلىنىش قىممىتى بەكلا يۇقىرى ئىكەن. كوپتىن -كوپ راخمەت.

قەلبىنۇر4 2014-06-03 11:11
        

natiwan 2014-06-03 11:12
    
پايدىلىنىش قىممىتى يۇقۇرى

ئارزۇيۇم 2014-06-03 12:44
ئەجرىڭىزگە بارىكاللا.

ئارزۇيۇم 2014-06-03 12:45
ياخشى تەييارلقنىپتۇ.

ئارزۇيۇم 2014-06-03 12:46
مانا مۇشۇنداق پايدىلىنىش قىممىتى يۇقۇرى بولغان ماتىرياللارنى كۆپلەپ يوللىشىڭىزنى ئۈمۇت قىلىمىز.

tawpek 2014-06-09 00:48
مەن مۇشۇنداق ئۈنۋىرسال ئەمەلىيەت پائالىيتى ئەسەرلىرىنى ئۆتۆشتە  نىمە قىلىشنى بىلەلمەي سەل گاڭگىراپ قالىمەن.

بەلكىم تەييارلىقنى پۇختا قىلمىغىنىمدىن بولسا كىرەك.

بولسا ھەمكارلىشىپ ئەھمىيەتلىك بولوشقا تىرىشساق بولغۇدەك

15894005488 2014-08-24 17:59
ماۋۇ دەرسنىڭ پايدىلىنىش قىممىتى يۇقىرى ئەمەلىي،جانلىق بوپتۇ.رەھمەت.


查看完整版本: [-- ئونۋېرسال ئەمەليەت(مۇشائىرە) --] [-- top --]


Powered by phpwind v8.7 Code ©2003-2011 phpwind
Gzip enabled