گۈلنىھال |
2014-03-16 22:34 |
گۈلنىھال : يۈسۈپ خاس ھاجىپ ۋە ئۇنىڭ ئىقتىساد ئىدىيەسى
يۈسۈپ خاس ھاجىپ ۋە ئۇنىڭ ئىقتىساد ئىدىيەسى PY7H0\S) z8t;jw ;LP3 tNr'@ls Z[*unIk ئۇيغۇرلار شىنجاڭدىن ئىبارەت مانا مۇشۇ قەدىمكى جۇڭگۇ مەدەنىيىتى،قەدىمكى ھىندى مەدەنىيىتى ۋە قەدىمكى يۇنان مەدەنىيىتى بىربىرى بىلەن ئۇچراشقان ،ئىجتىمائىي ئىقتىساد بۇيىچە ئىش تەقسىماتى بۇرۇنلا مەيدانغا كىلىپ،چارۋىچىلىق،دېھقانچىلىق،قول-ھۈنەرۋەنچىلىك ئىشلەپچىقىرىشى بىر قەدەر تىز راۋاجلانغان ۋە يىپەك يۇلى سودىسىغا ھەم مەيدان ھەم كۆۋرۈك بولغان بۇ بىر ئالاھىدە جۇغراپىيەلىك رايۇندا ياشىغانلىقى ئۈچۈن،ماددى ۋە مەنىۋى مەدەنىيەت جەھەتتە شۇ دەۋىردىكى ئەڭ ئىلغار مىللەتلەردىن ئىدى. ]>(pj9) ]$L5}pE3 بۇلۇپمۇ 9-ئەسىردىن 13-ئەسىرگىچە ھۈكۈم سۈرگەن قاراخانىلار 11-ئەسىرگە كەلگەندە غايەت زور گۈللىنىش دەۋرىگە كىردى.بۇ دەۋىردە بىر تەرەپتىن ئاللىقاچان باشلىنىپ كەتكەن يېزا ئىگىلىك ۋە قول ھۈنەرۋەنچىلىك ئىجتىمائىي ئىشلەپچىقىرىش كۈچلىرىنىڭ ئاساسىي قىسمى بۇلۇش نەتىجىسىدە ئولتۇراقلىشىش ۋە شەھەرلىشىش ئومۇملاشتى.قەشقەر،بارچۇق،بالاساغۇن ۋە سەمەرقەنتكە ئوخشاش يېرىك ئىقتىساد ۋە مەدەنىيەت مەركەزلىرى مەيدانغا كەلدى.يەنە بىر تەرەپتىن،ئۇزاق تارىخقا ئىگە مىللىي مەدەنىيەت ئاساسىدا ئوتتۇرا شەرىقنىڭ ئىسلام مەدەنىيىتى ۋە جوڭگۇنىڭ ئوتتۇرا تۈزلەڭلىك مەدەنىيىتىنىڭ مۇنەۋۋەر ئامىللىرى قۇبۇل قىلىنىپ ئۇيغۇر مىللىتىنىڭ مەدەنىيەت تارىخىدا يېڭى بىر گۈللىنىش دەۋرى باشلاندى.بۇ يېڭى دەۋىر مەدەنىيىتى تاكى 13-ئەسىرگىچە تەرەققى قىلىپ ھەتتا غەرىپ مەدەنىيىتىدىنمۇ ئېشىپ كەتكەن ئىدى.ئەنە شۇ ئالتۇن دەۋردە قاراخانىلار سۇلالىسى تىرىتورىيەسىدە يۈسۈپ خاس ھاجىپقا ئوخشاش يىتۈك ئالىم،شائىر،مۇتەپەككۈرلەر مەيدانغا كەلگەن.<<قۇتادغۇبىلىك>> داستانى ئەنە شۇ دەۋىرنىڭ بىزگە قالدۇرغان بىباھا گۆھەرلىرىدىندۇر. 8k-]u3 Rmmu#-{Y Z
C01MDIY K\9CW%W يۈسۈپ خاس ھاجىپ-ئويغۇر خەلقىنىڭ ئۇلۇغ مۇتەپپەكۈرى،شائىرى ۋە دۆلەت ئەربابى،جۈملىدىن ئىلمىي ۋە بەدىئى قىممەتكە ئىگە <<قۇتادغۇبىلىك>> نىڭ ئاپتۇرى.ئۇ مىلادىيە 1020-يىلى قاراخانىلارنىڭ ئىلگىركى پايتەختى،كىيىنكى ئاساسلىق شەھەرلىرىدىن بىرى بولغان بالاساغۇن(ھازىرقى قىرغىزىستان)دا دۇنياغا كەلگەن.ئۇ،ئۆسمۈرلۈك ۋە ياشلىق دەۋرىدە قاراخانىلار سۇلالىسىنىڭ ھۈكۈمرانلىقىدىكى بۇخارا،سەمەرقەندتە ۋە ئەينى زاماننىڭ سىياسىي،مەدەنىيەت مەركىزى بولمىش قەشقەردە ئىلىم تەھسىل قىلغان.ئۇ ئىلىم-مەرىپەتتە كامالەتكە يەتكەن ۋە قاراخانىلار سۇلالىسىنىڭ ئىچكى-تاشقى ۋەزىيىتىدىن تۇلۇق خەۋەردار بولغاندىن كىيىن قۇلىغا قەلەم ئېلىپ ،قاراخانىلار جەمىيىتىنىڭ ئىجتىمائىي،سىياسى،ئىقتىسادىي ۋە ئەخلاقىي تەربىيە قاتارلىق مەسىلىلەرگە ئالاقىدار نۇرغۇن زىدىيەتلىرى ئۈستىدە ئىنچىكە تەكشۈرۈش ئېلىپ بېرىپ،چۇڭقۇر تەتقىق قىلىش ئارقىلىق ئىگىلەپ چىققان يەكۈنلەرنى ئىلمىي قاراش بۇيىچە سېستىمىلاشتۇرۇپ،ھۈكۈمرانلارنىڭ دۆلەتنى ئىدارە قىلىش ئۈسۈللىرى،دۆلەت خادىملىرىنىڭ ئۆتەشكە تىگىشلىك ۋەزىپىسى،ئۇلاردا بۇلۇشقا تىگىشلىك ئەخلاق-پەزىلەت ۋە ئۇلارنىڭ شەرتلىرى قاتارلىق دۆلەتنىڭ ئىچكى قۇرۇلمىسىغا دائىر مەسىلىلەرنى چوڭقۇر پەلسەپىۋىي كۆز قاراش بىلەن يۇرۇتۇپ بەرگەن. *t| !xO
Sk+XBX(} K0(
S%v|,} _x(hlHFk <<قۇتادغۇبىلىك>> داستانىنى(1070-1096 -يىلىغىچە) قەشقەردە تاماملاپ ئۇنى تاۋغاچ ئەبۇ ئەلى ھەسەنگە تەقدىم قىلغان.ئەبۇ ئەلى ھەسەن بۇغرا قاراخان مۇئەللىپكە خاس ھاجىپ (ئوردىنىڭ ئومومىي ئىشلىرىغا مەسئۇل خاننىڭ يېقىن مەسلىھەتچىسى)لىق مەرتىۋىسىنى بەرگەن .يۈسۈپ خاس ھاجىپ شۇنىڭدىن باشلاپ ئوردىدا ئون بەش يىل ۋەزىپە ئۆتەپ تەخمىنەن 1085-يىلى قەشقەردە 65 يېشىدا ئالەمدىن ئۆتكەن.ئىلىم ئەھلىلىرىدىن ئاڭلاشلارغا قارىغاندا ئۇنىڭ يەنە <<سىياسەتنامە>> دىگەن بىر ئەسىرىنىڭ بارلىقى مەلۇم.ئەپسۇسكى ئۇ ئەسەر ھازىرغىچە تېپىلمىدى.مۇبادا ئۇ ئەسەر ئاتالمىش <<مەدەنىيەت زور ئىنقىلابى>>دا كۈلگە ئايلىنىپ كەتمىگەنلا بولسا ھامان بىر كۈنى تېپىلغۇسى. x @q.u3o9 W{'hn&vU #d,)Qe[ \54B 80-يىللاردىن بۇيان تەتقىقاتچى،ئالىملارنىڭ قان-تەر سىڭدۈرىشى نەتىجىسىدە قۇتادغۇبىلىك تەتقىقاتى بىر يېڭى دولقۇنغا كۆتۈرۈلگەن بولسىمۇ بىراق يۈسۈپ خاس ھاجىپنىڭ ئىقتىساد ئىدىيەسى تېخىچە يېتەرلىك تەتقىق قىلىنغىنى يوق.ئالىمنىڭ ئىقتىساد ئىدىيەسى داستاننىڭ 35-بابىدىكى خەزىدارلىققا قانداق كىشى لازىملىقى توغرىسىىدا ئېيتقان نەزمىلىرىگە مۇجەسسەملەنگەن.مەن ئالىمنىڭ ئىقتىساد ئىدىيەسىدىن يۈزەكى ھىس قىلغانلىرىمنى تەتقىقاتچىلار ۋە كەسىپداشلار بىلەن ئورتاقلاشماقچىمەن. 9#U]?^DJ@ `.pEI q^
:a/rwZ[r VnW6$W?g قاراخانىلار سۇلالىسىدىمۇ باشقا پادىشاھلىق تۈزىمىدىكى دۆلەتلەرگە ئوخشاشلا قانۇن ۋە ئەسكەر بار ئىدى،قانۇن دۆلەت ئىچىنى ئىدارە قىلسا ئەسكەرلەر دۆلەت ۋە پۇقرانى سىرتقى كۈچنىڭ تاجاۋۇزىدىن قوغدايتى ھەمدە ياتلارنى ئۆزلىرىگە ئەل قىلاتتى،ئەسكەرلەرنىڭ ۋە خانلىقنىڭ تۈرلۈك چىقىملىرى ئۈچۈن كېتىدىغان خىراجەت-بىرى پۇقرالارغا باج -سېلىق سېلىش ئارقىلىق يىغىلاتتى يەنە بىرى ئۇرۇشتا غەنىيمەت ئالغان ئالتۇن-كۈمۈش ۋە باشقا قىمەتلىك بۇيۇملارنىڭ شۇ قېتىملىق جەڭدە باتۇرلىق كۆرسەتكەن ئەسكەرلەرگە مۇكاپات شەكلىدە تارقىتىپ بېرىلگەن قىسمىدىن باشقىلىرىنى خانلىق خەزىنىگە كىرىم قىلىش ئارقىلىق توپلىناتتى.پادىشاھنىڭ ئەنە شۇ بايلىقىنى بىر نەپەر باج خەزىنىدارىنىڭ يېتىكچىلىكىدە بىر قانچە ياردەمچى خەزىنىچى كىرىم-چىقىم قىلىپ باشقۇراتتى.دېمەك قاراخانىلارنىڭ مالىيە ئىشلىرىنى باشقۇرغۇچىلار خەزىنىدار دەپ ئاتالغان ئىدى.يۈسۈپ خاس ھاجىپنىڭ ياخشى بىر خەزىنىداردىن كۈتىدىغان پەزىلەتلەرنىڭ نېمىدىن ئىبارەت ئىكەنلىكىنى بىلىش ئۈچۈن تۆۋەندىكى مىسرالارغا مۇراجەت قىلايلى: ben-<3r ?[ )}N
_o# 2750.تېپىپ بەخت ،كۆپەيسۇن دېسەن مال-تاۋار، 36OQHv;& u]NsCHKlT كۆزى توق،پەيلى ئۇز بولسۇن خەزىنىدار. 0=HB!{@ Cydo~/ [ ?7QmZK ZPw4S2yw3. ھۆكۈمران ياكى پادىشاھ دۆلەتنىڭ مال-مۈلىكىنى كۆپەيتىپ،خەلق بېيىسۇن،ئۆزەم بەخت تاپاي دېسە،خەزىنىدارلىققا خىيانەت قىلمايدىغان،كۆزى توق ئادەملەرنى قويسۇن،شۇنداق قىلغاندىلا دۆلەتنىڭ مال-مۈلۈكى كۈندىن-كۈنگە كۆپىيىپ،دۆلەت روناق تاپىدۇ،خەلق بەختىيار تۇرمۇشقا ئېرىشەلەيدۇ. R4;1LZ8XzS I= :yfW 2764.مەي ئىچمەي بولسۇن ئۇ ،ئۆزىن تۇتقۇچى، S\N l|U[ M**Sus87Q ئۆزىن تۇتقۇچى ئۇ،بەخت تاپقۇچى. ]_B Xxh^4vKjX d>F7i~W *c4OhMU( خەزىنىدارلار يەنە مەي ئىچمەيدىغان،ئۆزىنى تۇتالايدىغان،سالماق ئادەملەردىن بولسۇن،روھىي تېنىنى ،ۋىجدانىي نەپسىنى كونتورۇل قىلالايدىغان ئادەملەردىن بولسۇن.مەي-شاراپقا ئامراق،بەزمە-زىياپەتتىن كەلمەيدىغان رېستۇران<<كۈچۈكلىرى>>دۆلەتنىڭ ئىقتىسادىنى باشقۇرىدىغان خەزىنىدارلىققا يارىمايدۇ. hb*Y-$Zp e}2?)B`[ 2765.مەي ئىچسە مېلىغا سېخىيلىق قىلۇر، cG0)F%?X? xS@
jV6E~ كىشىگە بېرىپ مال،ئالالماي قالۇر. M/W9"N[ta +?6]Vu&|f HkRvcX
5 $9\8?gS مۇبادا خەزىنىدارلار ئەنە شۇنداق ھاراقكەشلەردىن بولۇپ قالسا خۇدىنى بىلمەي سېيىنى يەپ ھارىقىنى ئىچىپ،ئۇنىڭغا يۈز كېلەلمەي دۆلەتنىڭ ئىقتىسادىنى بۇيرۇپ بېرىشكە مەجبۇر بولىدۇ.خەقنىڭ نەرسىسى گېلىدىن ئۆتۈپ كەتكەندىن كېيىن ئۇنى قايتۇرۇپ ئالالمايدۇ.بىر ساپ ئۈزۈم ئۈچۈن بىر باغقا ئوت قويىدىغان ئاچ كۆز ئادەملەرنى خەزىنىدارلىققا قويۇشقا بولمايدۇ. WVQHb3Pe0 'g<{l&u 2773.ئۇ بولسۇن يېزىش ھەم سىزىش ماھىرى، bhRa?wuoY !Usmm8!K ھېسابات تۇتۇشقا بولسۇن ھۈنىرى. .mrv"k\< @)Vb?|3 >N!
Xey 0K"+u9D^ خەزىنىدارلار مەلۇم دەرىجىدە يىزىقچىلىق ئىقتىدارىغا ئىگە بولسۇن،يەنە ئۆزنىڭ ئىشلىگەن خىزمەتلىرىدىكى ئارتۇق-كەمچىلىكنى ئىلمىي يۇسۇندا خۇلاسىيالايدىغان بولسۇن،شۇنىڭ بىلەن بىرگە ھەرخىل سىتاستىكا جەدۋەلىرى ۋە كىرىم-چىقىم دەپتەرلىرىنى سىزالايدىغان ،تۈزىيەلەيدىغان،خاتىرلىيەلەيدىغان بولسۇن،قىسقىسى ھېسابات تۇتۇشقا دائىر ھەرخىل بىلىملەرنى ئىگەللىگەن كەسپ ئەھلىلىرىدىن بولسۇن. p\~ a= bp8sZK"z 2775.يىل،ئاي،كۈن يېزىلسا ۋاقىت ھەم ئېنىق، BuM#&]s K;THYMp/[ بىلىنگەي رەقەم سان ئايرىم ۋە ئۇچۇق. kQ\l7xd L1`^M ffB | |