查看完整版本: [-- 19. لوپنۇر - يوقالغان كۆل --]

تەۋپىق مۇنبىرى -> تولوقسىز 9- يىللىق تىل-ئەدەبيات تەييارلىقلىرى -> 19. لوپنۇر - يوقالغان كۆل [打印本页] 登录 -> 注册 -> 回复主题 -> 发表主题

شەبنەم 2014-01-27 15:05

19. لوپنۇر - يوقالغان كۆل

مەجبۇرىيەت مائارىپى دەرس ئۆلچىمى تەجرىبە دەرسلىگى

تولۇقسىز 8-يىللىقلار 1-قىسىم تىل-ئەدەبىيات تەجىرىبە دەرسلىگىدىن  بىر سائەتلىك دەرس دوكىلات تەييارلىغى


بەشىنجى بۆلەك:
19. لوپنۇر - يوقالغان كۆل
ۋۇگاڭ
ئەدەبى ئاخبارات
(2-سائەتلىك)





بۈگۈر ناھىيە يېڭسار بازارلىق ئوتتۇرا مەكتەپتىن
ئارزۇگۈل يۈسەن
لوپنۇر يوقالغان كۆلى ناملىق تېكىستنىڭ دەرسلىك دوكىلات  دىتالى

بۇ دەرس شىنجاڭ مائارىپ نەشىرىياتىنىڭ توققۇز يىللىق مەجبۇرىيەت مائارىپى بويىچە ئۈچ يىللىق تۈزۈمدىكى تولۇقسىز ئوتتۇرا مەكتەپلەر ئۈچۈن تۈزۈلگەن تىل-ئەدەبىيات  تەجىرىبە دەرىسلىگىنىڭ  8-يىللىقلار 1-قىسىم 5-بۆلەك ‹‹ ئادەم ۋە موھىت››نامىلىق بۆلىگىگە ئورۇنلاشتۇرۇلغان بولۇپ ،بۇ بۆلەككە ئادەملەر بىلەن تەبىئەت دۇنياسىنىڭ زىچ مۇناسىۋەتلىك ئىكەنلىگى ئەكىس ئەتتۇرگەن ئەسەرلەردىن تۆت پارچە ئەسەر كىرگۈزلگەن .بۇ ئەسەرلەر ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئادەم بىلەن تەبىئەتنىڭ مۇناسىۋىتىنى توغرا چۈشىنىش،تەبئەتنىڭ قانۇنىيەتلىرىنى بىلىش ۋە ئۇنىڭغا ھۆرمەت قىلىش،ئۆزلىرىنىڭ تەبىئەتنىڭ ئايرىلماس بىر قىسىمى ئىكەنلگىنى ھېس قىلىش،ئېكىلوگىيىلىك موھىتنى قوغداشنىڭ ئىنتايىىن تەخىرسىزلىگىنى بىلدۈرۈش ۋە موھىت ئاسىراش تەربىيىسى بېرىشتە ئىنتايىن رول ئوينايدۇ .مىنىڭ ئۆتمەكچى بولغىنىم مۇشۇ بۆلەكتكى ‹‹لوپنۇر –يوقالغان كۆل ››،بۇ دەرىس ئىككى سائەت ئۆتۈلىدىغان بولۇپ ،مېنىڭ سۆزلىمەكچى بولغىنىم ئىككىنچى سائەتلىكى .

2.تېكىستنىڭ قىسقىچە تەھلىلى–بۇ تېكىستتە تارىم ئويمانلىقىنىڭ شەرقىي ،چەرچەن  ناھىيىسىنىڭ  شەرقىي شىمال تەرىپىگە جايلاشقان ،مەنزىرىسى تولىمۇ گۈزەل ،سۇ مەنبەسى تولىمۇ مول جەننەت ماكان بولغان لوپنۇر كۆلىنىڭ قۇرۇپ يەر يۈزىدىن يوقاپ كەتكەنلىگى،بۇ تىراگىدىيەنى ئىنسانلار كەلتۇرۇپ چىقارغانلىقىدىن ئىبارەت مەسلە ھەققىدە مۇھاكىمە يۈرگۈزۈلگەن .ئاپتۇر لوپنۇر كۆلىنىڭ تىراگىدىيىسى ھەققىدىكى ئېچىنىش ھېسىياتى،موھىتنى قوغداش ۋە ئاسىراش ھەققىدىكى تەشەببۇسلىرنى  ئەكىس ئەتتۈرۈلگەن ،دەل مۇشۇ ۋەقەلىكلەر ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلاردا يۈكسەك دەرىجىدىكى موھىت ئاسىراش تۇيغۇسىنى يېتىلدۈرۈش مەقسەت قىلىنىدۇ .
  بۇ سائەتلىك دەرس دەرىسلىك ئۆلچىمى ۋە دەرىسلىكنىڭ تەلىۋىگە ئاساسەن تۆۋەنىكىددك لايىھەلەندى .
4.ئوقۇتۇش نىشانى
بىلىم نىشانى    1.    لوپنۇر كۆلىنىڭ بۇرۇنقى ۋە ھازىرقى ھالىتىنى بىلىش
2.    لوپنۇر كۆلىنىڭ قۇرۇپ ھازىرقىدەك ھالەتكە كېىلىپ قېلىشىدىكى ئاساسلىق سەۋەپنى بىلىش
3.    لوپنۇر كۆلى تىراگىدىيەسىدىن چىقىپ تۇرۇپ ئۆزىمىزگە توغرا دىئاگىنۇز قويۇش
ئىقتىدار نىشانى    تەھلىل قىلىش ،مۇستەققىل پىكىريۈرگۈزۈش،ھۆكۈم قىلىش ،كۈزىتىش ،ھەمكارلىشىپ ئىزدىنىش،ھەمكارلىشىپ خۇلاسىلاش ، كىتابى بىلىملەرنى ئەمەلىيەتكە باغلاش  ئېڭى يۇقىرى كۆتۈرۈلىدۇ ،
ھېسىيات،پوزۇتسيە
قىممەت قارىشى    بۇ دەرس ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلاردا ئانا تەبىئەتنى سۆيۈش ،قوغداش ،ئانا يۇرتىنىڭ ئېكىلوگىيىلك موھىتىغا كۆڭۈل بۆلۈش ،تەبىئەت بىلەن جانلىقلارنىڭ مەڭگۈ ئايرىماس بىر گەۋدە ئىكەنلىگىنى ھېس قىلدۇرۇش،ئىمكانىيەتلىك سىجىل تەرەققىيات ئېڭىغا ئىگە بولۇش.
موھىم نوقتا    1.ئوقۇغۇچىلارغا لوپنۇر كۆلىنىڭ قۇرۇپ كېتىش سەۋەبىنى بىلدۇرۇش  
2.ئېكلوگىيىلىك موھىتنى قوغداشنىڭ تەخىرسىزلىگىنى ھېس قىلدۇرۇش.
بۇنى موھىم نوقتا قىلىشتىكى مەقسەت: ھېكايىدە لوپنۇر كۆلىنىڭ يوقۇلۇپ ، ئېكلوگىيىلىك موھىتنىڭ ئېغىر دەرىجىدە بۇزغۇنچىلققا ئۇچۇرغانلىقى  ئەڭ مەركەزلىك نوقتا قىلىپ  جايلاشتۇرۇلغان .
قېيىن نوقتا    ئاپتۇرنىڭ ئىستىلىستىكىلىق ۋاستىلەردىن دەل پايدىلىنىپ موھتنى روشەن گەۋدىلەندۈرۈپ ،ھېسىيات تۈسىنى زور دەرىجىدە كۈچەيتىشتەك ئۆزگىچە بەدئي ئۇسلۇبىنىڭ ئەسەردىكى رولىنى ھېس قىلىش.
بۇنى قىيىن نوقتا قىلىشتىكى مەقسەت: بۇ ئەدەبىي ئاخباراتتا ئاپتۇر لوپنۇر كۆلىنىڭ  گۈزەل كۆلدىن ،ئادەمنى ۋەھىمىگە سالىدىغان قاقاسلىققا ئايلىنىپ كېتىشىنى  ئستىلىستىكىلىق ۋاستىلەردىن پايدىلىنىپ ،قەلبنى ھاياجانغا سالغىدەك ئىپادىلەپ بەرگەن . ئوقۇغۇچىلاردىمۇ كۆلنىڭ يوقۇلىشىغا نىسپەتەن  كۈچلۈك ئېچىنىش ھېسىياتى پەيدا قىلغان .
ئوقۇتۇش ئۇسۇلى    1.    مىسال كەلتۈرۈش ئۇسۇلى :بۇ ئۇسۇل ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلارنى قىزىقتۇرۇش، ئويلاندۇرۇش ئارقىلىق يېڭى دەرىسكە تەبئي باشلاپ كىرىش تەلەپ قىلىنىدۇ.
2.    تەھلىل قىلىش ،مۇلاھىزە قىلىش ئۇسۇلى : بۇ ئۇسۇل ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلار بېرىلگەن تەھلىل نوقتىلىرىنى تەھلىل قىلىدۇ ،تېكىست مەزمۇنىغا ئاساسەن مۇلاھىزە ئېلىپ بارىدۇ.
3.    سۇئال قويۇش ،مۇنازىرە قىلىش ،تەسىرات سۆزلەتكۈزۈش ئۇسۇلى: بۇ ئۇسۇل ئارقىلىق ئوتتۇرغا قويۇلغان سۇئاللار ئۈستىدە ئوقۇغۇچىلار گۈرۈپپىلارغا بۆلىنىپ مۇنازىرە ئېلىپ بارىدۇ ،شۇ ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلارنىڭ پىكىر قىلىش، بىلمنى يۆتكەش،تەپەككۈر قىلىش،ئىپادىلەش ئىقتىدارىنى ئۆستۈرگىلى بولىدۇ.
4.    رىغبەتلەندۈرۈش ، قوزغىتىپ يېتەكلەش ئۇسۇلى: ئوقۇغۇچىلارنىڭ بىلىم قۇرۇلمىسىغا ئاساسەن سۇئال سوراش، ۋەقەلىكنى تەھلىل قىلىشقا يېتەكلەش ئارقىلىق بۇ مەقسەتكە يېتلىدۇ .شۇ ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلارنىڭ دىققىتىنى مەركەزلەشتۈرۈپ، بارلىق ئوقۇغۇچىلارنى قوزغاتقىلى، بارلىق ئوقۇغۇچىلارنىڭ قاتنىشىش ئېڭىنى يۇقىرى كۆتەرگىلى بولۇپلا قالماي دەرسنىڭ ئۈنىمىنى ينقىرى كۆتۈرگىلى ھەم ھادىسىلەرگە ھۆكۈم قىلىش، مۇھىم نۇقتىنى يغىنچاقلاش قابىلىيىتنى يېتىلدۈرگىلى بولىدۇ.
5.    ھەمكارلىق ئۇسۇلى ۋە خۇلاسە قىلىش ئۇسۇلى :ئوقۇغۇچىلار گورۇپپىلار بويىچە ھەمكارلىشش ئارقىلىق دەرسنىڭ موھىم ،قېيىن نوقتىلىرىنى ھەل قىلىنىدۇ. دەرسخانا كەيپىياتى جانلىنىدۇ،ئوقۇغۇچىلارنىڭ دەرسكە بولغان قىزىقىشى ۋە تىرىشچانلىقى يۇقىرى كۆتىرىلىدۇ ،ئوقۇتۇش نىشانىدىكى ھەر بىر ھالقىنى ئېنىق پەرىقلەندۇرۇش ،دەرس مەزمۇنىنى ئەتىراپىلىق ئېگىلەش مەقسىتىگە يەتكىلى بولىدۇ.
پايدىلىنىش ماتىرىياللىرى     دەرسلىك يۇمشاق دىتالى ،ئوقۇتقۇچىلار پايدىلىنىش قوللانمىسى ،دەرسلىك كىتاپ
دەرس تىپى ۋە خاراكتىرى     مۇلاھىزە دەرسى ، 2-سائەتلىگى

يېڭى دەرسكە باشلاپ كىرىش
مۇلاھىزە قىلدۇرۇش،ئويلاندۇرۇش ،قوزغىتىش كۈزىتىشكە يېتەكلەش ئۇسۇلى ئارقىلىق يېڭى دەرسكە باشلاپ كىرىشنى مەقسەت قىلىمەن .

ئەسسالام سۆيۈملۈك ساۋاقداشلار ياخشىمۇ سىلەر؟
بىز بۇ سائەتتە بايىنغۇلىن ئوبلاستىمىز تەۋەسىگە جايلاشقان لوپنۇر كۆلى ھەققىدىكى مۇلاھىزىمىزنى داۋاملىق ئېلىپ بارىمىز.
قېنى قايسى ئەقىللىق ساۋاقداش تېكىستتە تەسۋىرلەنگىنى بويچە لوپنۇر كۆلىنىڭ بۇرۇنقى ۋە ھازىرقى مەنزىرسىنى سۈرەتلەپ بېرەلەيدۇ؟ ئوقۇغۇچىلار ئاۋالقى سائەتلىك مەزمۇنىنى ئەسلەش ئاساسىدا مۇلاھىزە قىلىدۇ (ئېكىراندا لوپنۇر كۆلىنىڭ بۇرۇنقى ۋە ھازىرقى ھالىتىگە مۇناسىۋەتلىك سۈرەتلەرنى كۆرسىتىمەن ، ئوقۇغۇچلا ئىنچىكە كۈزىتىشكە يېتەكلىنىدۇ.)قېنى ساۋاقداشلار سىلەر كۆرگەن سۆرەتلەردىكى لوپنۇر كۆلىنىڭ بۇرۇنقى ھالىتى بىلەن ھازىرقى ھالىتى ئوتتۇرسىدا قانچىلىك پەرىق بار ئىكەن؟  
ساۋاقداشلار لوپنۇر كۆلنىڭ ئۆتمۈشتىكى مەنزىرىسى بىلەن ھازىرقى مەنزىرىسى ئوتتۇرسىدا نىمە ئۈچۈن شۇنچە چوڭ پەرىق كېلىپ چىققاندۇ تەھلىل قىلىپ كۆرەيلى .

ئوقۇتۇش جەرياننى چۈشەندۇرۈش  
بۇ دەرسنىڭ بىرىنچى سائەتلىكىدە ئوقۇغۇچىلار تېكىستنىڭ ئاساسى مەزمۇنى بىلەن تونۇشۇپ بولدى ،شۇڭا بۇ سائەتتە ئوقۇغۇچىلار تۆۋەندىكى نوقتىلار بويىچە تەھلىلگە يېتەكلىنىدۇ.
1-سۇئال :لوپنۇر كۆلى قەيەردە؟ سۇ مەنبەسى قەيەردىن كېلىدۇ؟
مەقسەت -ئوقۇغۇچىلارنى ئويلىنىشقا يېتەكلەپ،لوپنۇر كۆلىنىڭ خەرىتىدىكى جۇغراپىيەلىك ئورنىنى يەنىمۇ ئېنىق  بىلىۋېلىشقا ئاساس سالىمەن،يەنە لوپنۇر كۆلىنىڭ سۇ مەنبەسى،سۇ كۆلىمى توغۇرسىدا چوڭقۇر تونۇشقا ئىگە قىلىمەن )
2-سۇئال :سېۋىن ھېدىن لوپنۇر كۆلىگە قاچان كەلگەن ؟شۇ چاغدا كۆلنىڭ ئومۇمىي ئەھۋالى قانداق ئىدى ؟
(مەقسەت -بۇ سۇئال ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلارنى گورۇپپىلار بويچە تەھلىل قىلىشقا يېتەكلەپ،لوپنۇر كۆلىنىڭ بۇرۇنقى ئەھۋالى ھەققىدە تېخىمۇ چوڭقۇر تونۇشقا ئىگە قىلىش )
3-سۇئال :تارىم دەرياسىنىڭ سۇ يۈلىنىشى قاچان ئۆزگەرتىلدى ؟ بۇنىڭ لوپنۇر كۆلىنىڭ قۇرۇپ كېتىشىگە تەسىرى بولدىمۇ ؟
(مەقسەت -بۇ سۇئاللار ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلار خەرىتىدىن پايدىلىنىپ ،ھەمكارلىشىپ مۇنازىرە قىلىشقا يېتەكلىنىدۇ.ئوقۇغۇچىلار كۆلنىڭ قۇرۇپ كېتىشىدىكى يەنە بىر سەۋەپنى بىلىۋالىدۇ)
4-سۇئال :لوپنۇر كۆلى قاچان پاك-پاكىز قۇرۇپ كەتتى؟ئۇنىڭ قۇرۇپ كېتىشىدىكى سەۋەپلەر قايسى؟
(مەقسەت-بۇ سۇئال ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلار مۇستەقىل پىكىر يۈرگۈزۈپ ،كۆز قارىشىنى ئىپادىلەشكە يېتەكلىنىدۇ شۇنداقلا تۆت تۇرلۇك قارغۇلارچە ھەركەتنىڭ كۆلنىڭ قۇرۇپ كېتىشىگە سەۋەپ بولغانلىقىنى بىلدۇرۇش )
5-سۇئال :بۇ تىراگىدىيەنى كىم كەلتۇرۇپ چىقاردى ؟ لوپنۇر كۆلىنىڭ قۇرۇپ كېتىشى ئەتىراپتىكى كىشىلەرنىڭ تۇرمۇشىغا قانداق تەسىرلەرنى ئېلىپ كەلدى ؟
(مەقسەت -مۇستەققىل پىكىر قىلىشقا يېتەكلىنىپ ،كۆلنىڭ يوقۇلۇپ كېتىشىدىن ئىبارەت تىراگىدىيەنىڭ سەۋەبىنى ھەم كىشىلەر تۇرمۇشىغا ئېلىپ كەلگەن زىيانلىرنى چوڭقۇر ھېس قىلدۇرۇش، ئېكلوگىيىلىك ھادسىلەرنى كەلتۇرۇپ چىقارغۇچىلانىڭ ئىنسانلار ئىكەنلىگىنى تونۇتۇش)
6-سۇئال :تۆۋەندىكى بىر قىسىم موھىم جۇمىللەرنىڭ تەركىۋىدىكى ئىستىلىستىكىلىق ۋاستىلەرنى تېپىش ئاساسىدا ئىدىيىۋى  مەزمۇنىنى،ئىپادىلىگەن ھېسىياتنى  تەھلىل قىلىپ باقايلى
1.‹‹بۇ چاغدا مەن سۆزلەش ۋە كۈلۈشتىن توختاپ قالغان ئىدىم ،بۇ پايانسىز غايەت زور قۇملۇق يۇرىكىمنى موجىماقتا ئىدى .مەنلا ئەمەس ھەممىمىزلا ئېغىر سۈكۈتكە پاتقان ئىدۇق.›› بۇ جۇمىلىدە قانداق ھېسىيات ئوتتۇرغا قويۇلغان ؟
(مەقسەت -بۇ سۇئال ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلار لوپنۇر كۆلىنىڭ پاجئەلىك ھالىتنى ،ئېكىلوگىيەنىڭ بۇزغۇنچىلققا ئۇچىراش تىراگىدىيەسنى يەنە بىر قېتىم تېخىمۇ چوڭقۇر تەھلىل قىلىپ ،خۇلاسە چىقىرىشقا يېتەكلىنىدۇ )
2.چىڭخەي كۆلىنى قۇتۇلدۇرۋالايلى ،يۆياچۈەننى قۇتۇلدۇرۋالايلى ،ئادەملەرنىك كاساپىتىدىن قۇملۇققا ئايلىنىۋاتقان بارلىق جايلارنى قۇتۇلدۇرۋالايلى!››دىگەن جۈملىنى تەھلىل قىلىپ بېقىڭلار ، بۇ جۈملىدە قانداق تەشەببۇس ئوتتۇرغا قويۇلغان ؟
(مەقسەت-بۇ جۈملىنى ھەمكارلشىپ مۇھاكىمە قىلىشقا تەشكىللەپ ،ئوقۇغۇچىلارغا ئېكىلۈگىيلىك موھتنى قۇتۇلدۇرۇش كۈچلۈك مۇراجەت قىلىنغانلىقىنى، كۈچلۈك موھىت قوغداش ئېڭى ،غەم-ئەندىشە ئېڭى ئىپادىلەنگەنلىكنى ،غەپلەتتىن ئۇيغۇنۇشقا دەۋەت قىلىنغانلىغىنى خۇلاسىلىتىپ ،ئەسەرنىڭ مەركىزى ئىدىيسنى يەكۈنلەپ چىقىش.)
سىز دەرىسنى ئۈگەنگەندىن كىيىن قانداق تەسىراتقا كەلدىڭىز؟ موھىت ،تەبىئەت دۇنياسى ھەققىدە ئەجدادلىرىمىز قانداق ماقال-تەمىسىل ،ھېكىمەتلەرنى قالدۇرغان ؟ ئېيتىپ بېرەلەمسىز؟
(مەقسەت-بۇ سۇئاللار ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلار ئۆزىنىڭ تەسىراتىنى ئوتتۇرغا قويىدۇ  ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئىپادىلەش ئىقتىدارى ۋە تىل بايلىقىنى ئاشۇرۇش)



تاپشۇرۇق – بۈگۈر ناھىيىمىزدىكى دىنار دەرياسىنىڭ جۇغراپىيەلىك ئەھۋالى ، سۇ كۆلىمى ،موھىت بولغىنىش ئەھۋالى توغۇرسىدا ماتىرىيال توپلاپ كېلىڭ.
2. موھىت ئاسىراش توغۇرسىدا بىر پارچە تەشەببۇسنامە يېزىپ كېلىڭ.



مىېھرىما 2014-01-27 15:11
رەھمەت سىزگە شەبنەم،بۇ دەرىسنىڭ دەرىس دوكلات دىتالىنى ياخشى تۈزەپسىز كۆپ ئەجىر سىڭدۇرۇپسىز ،نۇرغۇن جەھەتتىن مەن ئۈگەنسەم بولدىكەن . داۋاملىق يوللاپ تۇراسىز.

گۈلنىھال 2014-01-27 16:17
‏ياخشى تۈزۈلۈپتۇ . ئەجرىڭىزگە رەھمەت .

قاراخان 2014-01-27 21:29
ياخشى تۈزۈپسىز، تور بىكىتىمىزدە دەرس بايانىنى دوكلات قىلىش لاايىھەسى كەم ئىدى، بولسا تېخىمۇ كۆپرەك يوللاپ تۇرسىڭىز.

ئەكبەرنىياز 2014-01-29 16:53
ھەقىقەتەن ئەتراپلىق  بوپتۇ ، ئەجرىڭىزگە كۆپ رەھمەت !!!

gulhan 2014-02-24 22:40
مۇشۇنداق ئەتراپلىق،  ياخشى لاھىيەلىرىڭىز  ئۈزۈلمىگەي !

祖丽菲 2014-03-02 12:36
مىېھرىما:رەھمەت سىزگە شەبنەم،بۇ دەرىسنىڭ دەرىس دوكلات دىتالىنى ياخشى تۈزەپسىز كۆپ ئەجىر سىڭدۇرۇپسىز ،نۇرغۇن جەھەتتىن مەن ئۈگەنسەم بولدىكەن . داۋاملى .. (2014-01-27 15:11) 

ياخشى يىزىپسىز

گۈلنىھال 2014-03-02 13:02
‏دەرس تېكىستى بولمىسا مەنلا ئۇرۇ يوللىۋىتەي !

كۆك 2014-03-02 13:43
مۇشۇنداق ئەتراپلىق،  ياخشى لاھىيەلىرىڭىز  ئۈزۈلمىگەي !

بىلىكيار 2014-03-20 10:39
  داۋاملىق كۆزىمىز سىزدە

قەلبىنۇر4 2014-03-25 10:48
مۇشۇنداق ئەتراپلىق،  ياخشى لاھىيەلىرىڭىز  ئۈزۈلمىگەي .

گۈلنىھال 2014-03-25 11:15
بۈگۈن بۇ تىمىڭىزنى  يەنە بىر قېتىم كۆرۈپ چىقتىم .

ئەجرىڭىزگە رەھمەت !

تۇمشۇق 2014-07-17 16:36
‏ياخشى تۈزۈلۈپتۇ . ئەجرىڭىزگە رەھمەت .

گۈلنىھال 2014-07-17 16:39
شەبنەم ، ياخشىمۇ سىز؟ ئەجەپ يوقاپلا كەتتىڭىز ؟ ئۇزۇن بوپتۇ كۆرۈشمىگىلى ؟


查看完整版本: [-- 19. لوپنۇر - يوقالغان كۆل --] [-- top --]


Powered by phpwind v8.7 Code ©2003-2011 phpwind
Gzip enabled