خەندان |
2013-12-06 11:28 |
نەۋايىنىڭ ئاجايىپ كەشپىياتلىرى
ئاپتور:ئىنامجان ئابدىيىۋ n+ot. - %Y0,ww2 ئۆزبىكچىدىن ئـۇيـغـۇرچىلاشتۇرغۇچى:ئەھمەدجان ئابدۇرېھىم xEULV4Qw HUP~ [;/4' نەۋايى مىراسلىرى چەكسىز دېڭىزغا ئوخشايدۇ. كۆك ئاسمان ئاستىدا چايقىلىپ تۇرغان ئەنە شۇ دېڭىزنىڭ شىددەتلىك دولقۇنلىرى قۇياشنىڭ مۇنەۋۋەر نۇرلىرى بىلەن قارىشىپ،پۈتۈن مەۋجۇداتقا يارقىن ئىپار تارىتىدۇ. كۆزنى قاماشتۇرۇپ، كۆككە ئۆرلەۋاتقان تامچىلارنىڭ ھەر بىرىدە ئىلاھىي نۇر جىلۋىلىنىدۇ. نەۋايى مىراسى ئەنە شۇنداق مەڭگۈلۈك، مەپتۇنكار. بۇ تەۋەررۈك زاتنىڭ ئەسەرلىرىنى ئۆگەنگەن كىشىلەرنىڭ ھەيرەتكە چۈشىشىنىڭ سەۋەبى ھەم شۇنىڭدا. S-^:p5{r 1=*QMEv1G
ھەر بىر ئىلىمنىڭ ئۆز ئاساسچىلىرى بولار ئىكەن. ياراتقۇچىنىڭ بەندىلىرىگە مەرھەمىتىمۇ، يا شۇنچىكى تاسادىپيلىقمۇ، تارىخنىڭ زەر ۋاراقلىرىدائويغىنىش —«ئىنسانىيەتنىڭ ئالتۇن ئەسرى» نامى بىلەن ئاتالغان 15- ئەسردە — ئەلىشىر نەۋايى ياشاپ ئىجاد قىلغان دەۋردە دۇنيانىڭ نېرىقى چېكىسىدە ــ يەنى ئىتالىيەدە بىر داھىي ئىجادكار (ئەجەبلىنەرلىكى، ئۇنىڭ ئىسمىدىمۇ «شىر»دىگەن سۆز بار) لېئوناردو داۋىنچى (1452-1519) ياشاۋاتقان ئىدى. رەسسام، ئالىم، شائىر، ھەيكەلتىراش، مۇھەندىس، كەشپىياتچى، ئارخىتىكتور، مۇزىكىچى بولغان داۋىنچىنىڭ ھاياتى، قىلغان كەشپىيەتلىرى دۇنيا مىقياسىدا ناھايىتى كۆپ قېتىم تەتقىق قىلىنغان. ھاياتى ئىسمىغا، ئىسمى ھاياتىغا ئايلانغان ئۇلۇغ بوۋىمىز نەۋايىنىڭ بۈيۈك سىماسى ھەم لېئوناردونىڭكىدىن ئەسلا كەم ئەمەس. پەقەت يېتەرلىك تەتقىق قىلىنمىغان خالاس. r)4GH%+?fv ھەزرىتى نەۋايىمۇ بارچە پەنلەر بىلەن شۇغۇللاندى — ئىلمى نۇجۇم، مۇزىكا، تىبابەت، لۇگەتشۇناسلىك، ئوق ئېتىش سەنئىتى، ئەدەبىيات نەزىرىيەسى، قۇشلار ھاياتى — زوئولوگىيە. خۇسۇسەن،رەسساملىق سەنئىتدىمۇ مەشىقلەر قىلىپ تۇرغانلىقىنى، ھەتتا ھۈسەين بايقارانىڭ سۈرىتىنى سىزغانلىقى ھەققىدە مەنبەلەر گۇۋاھلىق بىرىدۇ.داۋىنچىنىڭ سىرلىق تەبەسسۇمى (مونالىزا) كەبى نەۋايىنىڭ ئۆز قولى بىلەن سىزغان «زەنجىرلەنگەن شىر» ناملىق رەسىمى ھەم مانا بەش ئەسردىن بۇيان تەكرار-تەكرار مۇنازىرىلەر مەنبەسىگە ئايلىنىپ كەلدى. بۇ بۈيۈك زات مۇزىكا ئىلمىدىمۇ تېپىلغۇسىز ئىستىدات ساھىپى بولۇپ، بىر قانچە كۈيلەرنى ئىجاد قىلغان. شۇنىڭدەك، باش مىمار سۈپىتىدە ئۆز مەبلىغى ھىسابىدىن كۆۋرۈك، تۈگمەن، ھاممام، باغ، مەقبەرە، مەسجىد، شىپاخانىلارنى بەرپا قىلدى، ئېرىقلار قازدۇردى. شۇ ئىنشائاتلىرىنىڭ ھەممىسىنىڭ دىگۈدەك لاھىيەسىنى ئۆزى سىزدى، تۈزەتتى. n5Coxvy1 «لىسانۇت-تەير» (نەسرىي بايان)دا مۇنداق كىلىدۇ: «(ئاللاھ) ئىنسان كۆڭلىنى تۈرلۈك بىلىملەر خەزىنىسى قىلدى ۋە بۇ تىلسىم ئىچىدە ئاللاھ ئۆزىنى يوشۇردى».بىلىنىپ تۇرۇپتىكى،نەۋايىنىڭ يازغانلىرى ھەم شۇنچىكى شېئرىي ھەۋەس ياكى نوقۇل ھالدا بىرەر مەنا ئاڭلاتقۇچى سۆزلەر تىزمىسىدىن ئىبارەت ئەمەس،بىشارەتلىك خۇسۇسىيىتى كۈچلۈك، مەزمۇنى كۆپ قاتلاملىق ئاجايىپ مىسرالاردۇر.. ھەر بىر بىيتى مۆجىزىلىك سەترلىرىدىن ئىلاھىي دانىشمەنلىك بىلىنىپ تۇرىدۇ. شېئر ىيەت سۇلتانى ئىلھام تۇلپارى بىلەن شۇنچە ئۇزاقلارغا پەرۋەز قىلالىغانكى، ئۇنىڭ ئالدىدا (ھەتتا) تىزلىك، بەلكى ۋاقت — ئەسىرلەرمۇ ئىتىبارسىز. مەسىلەن، ئۇنىڭ مىسرالىرىدا ئۆز دەۋرى ئۈچۈن پۈتۈنلەي نادىر ھىسابلانغان تۈرلۈك تىمساللار (ئوبرازلار) ئۇچرايدۇكى، گويا نەۋايىنىڭ تەپەككۇر غەليانلىرى ئىچىدە پەيدا بولغان ئىلمىي كەشپىيەتلىرىنى، بىشارەتلىرى ۋە پەرەزلىرىنى سەترلىرى قېتىغا سىڭدۈرۈۋەتكەندەك. بۇ مىسالغا قاراڭ، مۇتەپەككۇرنىڭ گۈزەل غەزەللىرىدىن بىرىدە مۇنداق سەتىرلەر ئۇچرايدۇ: &3@{?K "7G> خىلئەتىم تا ئەيلەمىش جانان قىزىل، سارىغ، ياشىل، ~g#$'dS شۇئلەيى ئاھىم چىقار ھەر ئان قىزىل، سارىغ، ياشىل. y}\d]*5 4G o$OQ` شىشەدەك كۆڭلىمدەدۇر گۇلزارى ھۇسنىڭ يادىدىن، ;?q>F3n تابادانىڭ ئەكسىدېك ئەلۋان قىزىل، سارىغ، ياشىل. uG\ @e'pr XABB6J] غەزەلدىكى روھىي ھالەتلىرى نازۇكلىقى، سىرلىقلىقى، تاشقى دۇنيا ۋە ئادەم سۈرىتى بىلەن ئۇيغۇن ئىكەنلىكى ناھايىتى نازۇك ھالىتدە تەسۋىرلەنگەن. شائىر تاللىغان ئۈچ رەڭ قىزىل، سارىق، يىشىل — ئۆزىنىڭ بارچە تاۋلىنىشلىرى بىلەن نامايەن بولىدۇ. ئۇ گەرچە بۇ يەردە يار تەسۋىرلىنىۋاتقان بولسىمۇ، يۇقىرىدىكى سەتىرلەرنى ئوقۇپ، سىزنىڭ خىيالىڭىزدا بۈگۈنكى كۈنلەردە پۈتۈن دۇنيادا ماشىنىلارنىڭ قاتنىشىنى تەرتىپكە سېلىپ تۇرغان قاتناش چىرىغى گەۋدىلەنگىنىگە شۇبھە يوق. توغرا، بىر قاراشتا بۇ شېئىر بىلەن قاتناش چىرىغىنىڭ بىر-بىرىگە ئومۇمەن ئالاقىسى يوقتەك تۇيۇلىدۇ. ئەمما رەڭلەر ھالقىسى ۋە ئۇلار بىلدۈرىدىغان مەنا ئىككىسىنى بىر-بىرىگە باغلاپ تۇرغىنىنى ئىلغا قىلىش ئۇ قەدەر قىيىن ئەمەس. مەلۇمكى، قىزىل رەڭ توختاش بەلگىسى، يار دەستلەپ ئاشىقنىڭ سۆيگۈسىنى رەت قىلىدۇ، ناز قىلىدۇ. سېرىق رەڭ تەييارگەرلىك، ئاشىقنىڭ رەڭگى سارغيىپ پىغانى كۆككە ئۆرلەۋەرگەچ، مەشۇقنىڭ كۆڭلى ھەم ئۇنىڭغا ئىللىشقا باشلايدۇ. يىشىل رەڭ بۇ يول ئوچۇق دىگەنلىك. غەزەلدە ھەم يار ھەرخىل رەڭلەردىكى كىيىملەردە كۆرىنىش بىرىپ، ئاشىقنىڭ كۆڭلىنى ئېزىدۇ. ئۇ يىشىللىققا پۈركەنگەندە يارنىڭ ۋىسالىغا يىتىدىغان كۈن باشلىنىدۇ. دەرۋەقە، نەۋايى بېيتلىرىدە تۇنجى قېتىم نامايەن بولغان بۇ بىشارەت - يەنى قاتناش چىرىغى ئامرىكىلىق ئالىم گاررېت مورگان تەرىپىدىن 1916 -يىلىغا كەلگەندە كەشپ قىلىندى. \>G :mMk/ ii)DOq#2 ئەمدى مانا بۇ سەترلەرگە (فەۋايىدۇل-كىبەر) ئېتىبار بىرەيلى: `[(.Q LQo>wl نېگە تەركىڭ ئېتمەي، ئېي چەرخكى: شامۇ ئەختەرىڭدىن — !vY5X2?tr, قارەدۇر يۇزىڭ، ۋە لېكىن... ئاق ئېرۇر يۇزىڭدە خەلىڭ!.. 'CfM'f3uu
L7rEMq مەزكۇر بىيتنىڭ ئىككىنچى مىسراسىدا گويا فوتو تەسۋىرىنىڭ ئىپتىداسى — نېگاتىپ كۆرىنىشلىرى (ئاق رەڭنىڭ قارە، قارە رەڭنىڭ ئاق بولۇپ كۆرۈنىشى) ھەققىدە گەپ بولۇۋاتقاندەك. ئورنى كەلگەندە ئەسلىتىپ ئۆتۈش كىرەككى، بىرىنچى فوتو ئاپپارات فرانسۇز ئالىمى لۇئى جېك دېگگېر تەرىپىدىن 1839 –يىلى كەشپ قىلىندى. تۇنجى نېگاتىپلار ھەم ئەينەن شۇ يىلى پاكس تېلىپات دىگەن ئالىم تەرىپىدىن كەشىپ قىلىندى. نەۋايى بولسا ئۇلاردىن 350 يىل ئالدىن بۇ ھەقدە مەلۇمات بەرگەن. dBeZx1Dy 1928-يىلى تاشكەنتتە كەشپىياتچىلار ب.گرەباۋسكىي ۋە ئى.بېليەۋسكىيلەر ئېلېكتر-نۇر ياردىمىدە ھەرىكەت قىلىۋاتقان تەسۋىرنى بىر جايدىن ئۇزىتىدىغان ۋە قوبۇل قىلىدىغان ئاپپارات يارىتىپ، ئۇنى مۇۋەپپەقىيەتلىك سىناقتىن ئۆتكەزدى. يۇرتىمىز ئۆزبىكىستان پايتەختى ‹تېلېۋېدىنىيە ۋەتىنى› سۈپىتىدە تەن ئېلىندى. ئەمما نەۋايى ئۇلاردىن نەچچە ئەسىرلەر ئالدىن بۇنى كۆرۈپ يەتكەنىدى. سۆزىمىز ئىسپاتى ئۈچۈن «فەرھاد ۋە شىرىن» داستانىدىن ئېلىنغان تۆۋەندىكى مىسرالارنى كەلتۈرۈش كۇپايە: qrLE1b 1$ },& =r= B غەرايىپ كۆپ ھۇۋەيدا بولغۇسىدۇر، =JM !`[ بەس، ئەندە شەكل پەيدا بولغۇسىدۇر... +}Q@{@5w sR*.i?lN كۆرۇنۇب ھەر زەمانا — كۆزگە بىر شەكل، &
VJ+X|Z كۆز ئالغاچ — بولغۇسىدۇر ... ئۆزگە بىر شەكل!.. z|Q)^ J2f}{! b+I چۇ بولدى جىلۋەگەر ئەشكار يۇز نەۋئ، Tv_KdOv8 ئەڭا ھەم بولغۇسى — تىمسال يۇز نەۋئ!.. )>QpR8
G- p9 مەلۇمكى، ئېكراندا كۆرستىلىۋاتقان سۈرەتلەرنى ھاسىل قىلىش ئۈچۈن رەسىم سىزىلغان ياكى سۈرەت ئېلىنغان كاردلار بىر سېكۇنتتا 24 قېتىم ئالمىشىدۇ ۋە جانلىق تەسۋىر كۆرىنەدى.«شەكل» بۇ كاردلار دىسەك، ئۇلارنىڭ ئالمىشىشىدىن تۈرلۈك-تۈمەن غەرايىپەتلار، جانلىق سۈرەتلەر،ھەر رەڭدىكى قىياپەتلەر زەنجىرى نامايەن بولىدۇ. ئەڭ ئەجەبلىنەرلىكرەكى، نەۋايى بۇ قۇرۇلمىنى ئۆز ھالىچە «ئايىنەئى جەھان» دەپ ئاتايدۇ. فەرھاد ئۇزاق ئەرمەن ئۆلكىسىنىڭ مەلىكىسى شىرىننىڭ ھۆسنۇ جامالىنى ئەينەن شۇ ۋاسىتە ئارقىلىق كۆرۈپ، ئۇنىڭغا مەھلىيا بولۇپ قالىدۇ. G|H+
,B «پەرھاد ۋە شىرىن» داستانىنى مۇتالىئە قىلىشنى داۋاملاشتۇرساق، بۈگۈن تىلىمىز ئانچە كىلىشىپ قالغان 20- ئەسر يېڭىلىقلىرىدىن بىرى — راباتلەر(ماشىنا ئادەملەر) ھەققىدىكى سەترلەرگە ھەم كۆزىمىز چۈشىدۇ:
&G\Vn,1v U>H"N1 بولۇر دەرۋازا ئىچرە ئاشكارا، JfGU3d*c تەمۈر جىسمىكى قىلمىش پەيكار ئەرا. `|)V]< t1}R#NB ئېرۇر ئادەمگە مانە ندۇ مۇشابىھ، eS-akx^@ ئىلغىدە تەمۈردىن ياي قىلىپ زىھ. L{1MyR7`I+ @
rI+.X ۋە لىكىن ئۇشبۇ پەيكار رەي تا فەرق، GVR/p بولىپ ئوتدېك تەمۈر ئارچىن ئەرا غەرق. ;}1O\nngR yAD-sy +/ مەنىسى مۇنداق: «ئۇ ئادەمگە ناھايىتى ئوخشاش، قولىدە ئۆتكۈر ئوق تارتىلغان تۆمۈر ياينى تۇتۇپ تۇرار ئىدى. بېشىدىن ئاياق ساۋۇتقا ئورالغان بۇ تۆمۈر ئادەم ئىچ-ئىچىدىن ئوت ئېلىپ يېنىپ تۇراتتى». +lC?Vpi^ خەمسەنىڭ تۆرتىنچى داستانى «سەبئەئى سەييارە»دە ئېسكىلاتور ۋە لىفت ھەققىدىكى پەرەزلەرنى ئوقىغان مەشھۇر شەرقشۇناس ئالىم بېرتىلس ھەم ھەيران بولغىنىنى يوشۇرمىغان ئىكەن. e_=TkG1E6 i&mcM_
g32 پايەلەر مەقدەمىدە بولغاي پەست، C- 5QhD ئەيلەگەي بىر-بىرى يۇزىگە نىشەست. _4,/uG|a O jRiXN% چۇن سەكىز پايە قەتئ بولدى تەمام، D
wmK?5 p ئەيلەغاچ شاھ ئۆز يەرىدە مەقام. Ua hsX :'`y}' يەنە ئۇل پايەلەر ئىگىز ئولغاي، @cB7tY*Ski تەختىدىن شاھ بەھرەمەند ئولغاي. sGFvSW 9$k0 كىم، قايسىان شاھ بولۇر نىشات ئەنگىز، uM)#T*( ئاز ئىشارەت بىلە يۇگۇرگەي تىز. Ty<."dyPW 3_bqDhVI5 مەنىسى مۇنداق: «شاھ بۇ تەختكە چىقىدىغان بولسا، پەلەمپەيلەر ئۇنىڭ قەدەم قويىشى ئۈچۈن پەسىيىپ، بىر-بىرىنىڭ ئۈستىگە ياتىدۇ. شاھ شۇ سەككىز پەلەمپەينىڭ ھەممىسىنى بېسىپ ئۆتىپ، ئۆز تەختىگە ئولتۇرغاندا، ئۇ پەلەمپەيلىك قۇرۇلما يەنە ئىگىز كۆتىرىلىدۇ. شاھ قايسى تەرەپكە قاراپ ئولتۇرۇشنى خالىسا، ئازغىنە ئىشارەت كۇپايە. تەخت ئاشۇ تەرەپكە قاراپ ئايلىنىدۇ». بۇ يەردە كىيىنكى ئەسرلەردە، يەنىمۇ ئېنىقراقى — 1892-يىلىدا ئامرىكىلىق كەشپىياتچى جېسسى رېنا تەرىپىدىن ياسالغان ئېسكىلاتور ھەققىدە گەپ بولۇۋاتقىنىغا شۈبھە يوق. +Jm~Um! خەمسەنىڭ بەشىنچى داستانى بولغان «سەددى ئىسكەندەرىي» مۇ مۇنداق مىسال ۋە سىموۋللار بىلەن تولغان. مەسىلەن، ئىسكەندەرنىڭ سۇ ئاستىغا چۈشۈش ئۈچۈن ئەينەك شىشىدىن مەخسۇس ئاپپارات ياساتقانلىقى ھىكايە قىلىنىدۇ: s
P
oh\n Gg e X قىلىپ سۇ تۇبىن كۆرمەك ئەندىشەيە، iD*21c< | |