查看完整版本: [-- يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىغا مۇناسىۋەتلىك نەزىرىيەلەر --]

تەۋپىق مۇنبىرى -> ئوقوتوش ۋە ئىزدىنىش -> يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىغا مۇناسىۋەتلىك نەزىرىيەلەر [打印本页] 登录 -> 注册 -> 回复主题 -> 发表主题

باھادىر 2013-11-21 16:45

يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىغا مۇناسىۋەتلىك نەزىرىيەلەر

«جوۋنەن»نىڭ يۇمشاق مۇھىتىغا  يەنە بىر چامدام ... s!eB8lkcT  
ئامىرىكا ھاۋاي ئونۋىرسىتىداجەمىيەتشۇناسلىق كەسپى بۇيىچە دوكتۇرلۇقتا ئوقۇۋاتقان،مېللىتىمىزنىڭ تەقدىرىگە مۇناسىۋەتلىك جەمىيەتشۇناسلىققا مۇناسىۋەتلىك ئىنچىكە ساھەلەردە تەتقىقات ئېلىپ بېرىۋاتقان،ئىزدىنىۋاتقان،زۇلپىقار بارات ئۆزباش ئىسىملىك ئىلىم ئوغلى «ئۆزلۈك گىرۋەكلىرىدە»ناملىق كىتابىدا دۇنيادىكى ئالغا كەتكەن مىللەتلەرگە سېلىشتۇرۇپ،بىز ئۇيغۇرلاردا، بۇلۇپمۇ ئۇيغۇر زىيالىلىرىدانەزىرىيە ئۆگىنىشكە ئەھمىيەت بەرمەسلىكتەك بىرخىل ئەجەللىك ئاجىزلىقنىڭ مەۋجۇتلۇقىنى ئوتتۇرغا قۇيغان.دىمىسىمۇ بىزدە ھەقىقەتەن مۇشۇنداق بىر ئاجىزلىق مەۋجۇت،پەنلەرگە مۇناسىۋەتلىك قانونىيەتلىك نەزىريىۋى بىلىملەرنى ئۆگۈنىشكە ئەھمىيەت بەرمەيمىز،سورۇنلاردا ئولتۇرۇپ قالساق ئوقۇتقۇچىلىرىمىز ئارسىدىمۇ قىممەتكە ئىگە نەزىريىۋى بىلىملەردىن،بىر لاۋزا خىزمەتدىشىمىزنىڭ ئىككى تۆت تال سېرىق يۇمۇرىنى ئۈستۈن ئورۇنغا قۇيىدىغانلار يوق ئەمەس. ئەمىليەتتە نەزىريىۋى سېستىمىسى يوق ئىلىمنى ئىلىم ھىساپلىغىلى بولمايدۇ. pj/w9j G6  
جۇۋنەن ئوتتۇرا مەكتەپكە كەلگەندىن كىيىن بىزنى تەقسىم قىلغان يىللىقلار گۇرۇپىسى مەسئوللىرى بىزگە دەرسلىك پىلان دەپتىرى،دەرس ئاڭلاش خاتىرىسى... دېگەندەك ماتىرياللارنى تارقىتىپ بەردى،ئوقۇتقۇچىلار دەرس پىلان خاتىرىسىگە كىرىشتۈرۋېتىلگەن،يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىغا مۇناسىۋەتلىك نەزىريىۋى بىلىملەرنى كۆرۈپ ئۆزگۈچىلىك ھىس قىلدىم.ئوقۇپ باقسام يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتى شارائىتىدا دەرس ئۈتۈۋاتقان بىزلەرگە نىسپەتەن پايدىلىنىش قىممىتى بار ئىكەن.شۇڭا يۇرتىمىزنىڭ مائارپ تەرەققىياتىغا پايدىلىق دەپ قاراپ بۇ نەزىريىۋى بىلىملەرنى كۈچۈمنىڭ يېتىشىچە تىرىشىپ تەرجىمە قىلىپ قېرىداشلىرىمغا يوللۇدۇم. rQM$lJ[x  
بىرىنچى تېما %K7wScz7  
ئوقۇتقۇچىلار يېڭى دەرسلىككە قانداق كىرىشى كىرەك؟ e=#'rDm  
ئاساسى مائارپ دەرسلىك ئىسلاھاتىنىڭ قاينام-تاشقىنلىق دەۋرى يىتىپ كەلدى.يېڭى دەرسلىك سېستىمىسىدا دەرسلىك ئىقتىدارى،قۇرۇلمىسى،مەزمونى،ئەمىللەشتۈرۈش،باھالاش ۋە باشقۇرۇش قاتارلىق تەرەپلەردە ئەسلىدىكى كونا دەرسلىككە سېلىشتۇرغاندا غايەت زور يېڭىلىق ۋە بۈسۈش بار. ئوقۇتقۇچىلارنىڭ كېلىش مەنبەسى مائارپ ئىسلاھاتىدىكى ئەڭ چوڭ توسالغۇ شۇنداقلا ئاساسى كۈچ.ھەر قانداق مائارپ ئىسلاھاتى سىياسەت ۋە بويرۇققا تايانمىسا تاماملانمايدۇ.ئۇ ئوقۇتقۇچىنىڭ يېڭى قارىشى،قىزغىنلىقى،مۇددىئاسى،ئىقتىدارى قاتارلىقلارغا ئېھتىياجلىق. LktH*ePO  
ئۇنداقتا يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتى دېگەن زادى نىمە؟ئاتاقلىق پىداگوگ ئەللىئوت مۇنداق دەيدۇ:«دەرسلىك ئىسلاھاتى ئادەمنىڭ ئىسلاھاتى»،«دەرسلىكنىڭ تەرەققىياتى،ئادەمنىڭ تەرەققىياتى»،«ئوقۇتقۇچىنىڭ تەرەققىياتى بولمىسا،ئادەمنىڭ تەرەققىياتى بولمايدۇ»شۇنىڭ ئۈچۈن ئوقۇتقۇچىلار قوشونى دەرسلىك ئىسلاھاتى ۋە يېڭىلىق يارىتىشتا ئاساسى قوشون. ئوقۇتقۇچىلار دەرسلىك ئىسلاھاتىدا يېڭىلىق يارىتىپ ئۈنۈم ھاسىل قىلىشتا تۈۋەندىكى تەرەپلەرگە كۆڭۈل بۈلىشى كىرەك. :$5$H  
    1.يېڭى بولغان مائارپ قارىشىنى تۇرغۇزۇشى كىرەك. g+  P  
ھازىرقى زامان ئاساسى مائارپ دەرسلىك تەرەققىياتى نەزىريىسى ئادەمنىڭ تەرەققىياتىنى دەرسلىكنىڭ قىممەت تارازىسى قىلىشنى تەكىتلەيدۇ.تۇرمۇشقا،يېڭىلىق يارىتىشقا،ئونۋىرساللىققا يۈزلىنىشكە،يېڭىلىق يارىتىشقا يۈزلىنىشكە ئەھمىيەت بىرىدۇ.بىز يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىنىڭ ئىلغار نەزىريىلىرىنى ئەستايىدىل ئۆگىنىشىمىز،پۈتۈنلەي يېڭىچە بولغان نوقتىدىن يېڭى دەرسلىكنى كۆزىتىشىمىز،يېڭى دەرسلىككە كىرىشىمىز لازىم. # @~HpqqR  
ئالدى بىلەن دەرسلىك قارىشىمىزنى تۇرغۇزىشىمىز،بىز چوقۇم يېڭى بىر قېتىملىق دەرسلىك ئىسلاھاتىنىڭ پەقەت بىر قىتىملىق دەرسلىك كىتاپتىكى ئۆزگىرىش بۇلۇپ قالماستىن بەلكى بىر قېتىملىق مائارپ قارىشىدىكى ئۆزگىرىش،ئىختىساسلىقلارنى يېتىشتۈرۈش ئەندىزىسىدىكى ئۆزگۈرۈش،بىر مەيدان دەرسخانا ئوقۇتۇشى ئوسولىدىكى ئۆزگىرىش،ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۆگۈنۈش ئوسولىدىكى ئۆزگىرىش ۋە كۈندۈلۈك مەكتەپ باشقۇرۇش قاتارلىق نۇرغۇن  تەرەپلەردىكى ئۆزگۈرۈش ئىكەنلىكىنى بىلىشىمىز كىرەك. b<1+q{0r  
بۇ قېتىملىق دەرىسلىك ئىسلاھاتى،دەرسلىك قۇرۇلمىسىنى قايتا تەڭشەش بولماستىن يەنە دۆلەتنىڭ دەرسلىك ئۆلچىمىنى قايتا تۈزۈشى،ئوقۇتۇش مەزمونىنى قايتا تاللىشى،دەرسلىك كىتابنى ئۆزگەرتىشى،شۇنىڭدەك ھازىرقى زامان مائارپ نەزىرىيىلىرىنىڭ كونكىرت مائارپ ئەمىليىتىگە سىڭدۈرۈلۈش جەريانى بولدى.يېڭى دەرسلىك شۇ نوقتىنى ئالاھىدە تەكىتلەيدۇكى ئوقۇتقۇچى ئوقۇغۇچى ئۆگۈنۈشىنىڭ ھەمكارلاشقۇچىسى،يىتەكلىگۈچىسى ۋە ئۆگىنىشىگە بىۋاستە قاتناشقۇچىسى.ئوقۇتۇش جەريانى بولسا ئوقۇتقۇچى-ئوقۇغۇچىنىڭ ئۆز ئارا ئالماشتۇرۇش،ئورتاق تەرەققى قىلىشتا ئۆز ئارا تۈرۈتكە بۇلۇش جەريانى.يېڭى دەرسلىك ھەر بىر ئادەم ئاكىتىپ قاتنىشىدىغان،قاتناشقۇچىلار باراۋەر ئىدىيە ئالماشتۇرۇدىغان،ئۆزلىگىدىن ئۆگىنىدىغان،ھەمكارلىشىپ ئۆگىنىدىغان جەريان.يېڭى دەرسلىكتە دەرسلىك ئېچىۋېتىلىپلا قالماستىن ئوقۇتۇش ئوسولىمۇ ئېچىۋېتىلگەن.مەسىلەن دەرسلىك ماتىريالىدا نۇرغۇن «بوشلۇقلار» بۇلۇپ ئوقۇغۇچىلارنىڭ تەپەككۈر قىلىپ ئېچىشىغا «بوز يەر»قىلىپ قالدۇرۇلغان.شۇنىڭ بىلەن بىرگە يەنە ئوقۇتقۇچىلارغىمۇ ئەقىل-پاراسىتى ۋە ئىجادچانلىقىنى چەكلىمىسىز جارى قىلدۇرۇش بوشلۇقى قالدۇرۇلغان.ئەمما مۇشۇ بوشلۇقتا ئوقۇتقۇچى نىمە قىلىش كىرەك؟مانا بۇ يېڭى بىر تۈرلۈك مەسىلە،يېڭى دەرسلىك قارىشى شۇنى نوقتىلىق تەكىتلەيدۇكى،دەرسلىك بولسا ئوقۇتقۇچى-ئوقۇغۇچىلار ئورتاق قۇرغان يېڭى بىلىم ئىگەللەش جەريانى.شۇنىڭ ئۈچۈن ھازىرقى ئوقۇتۇش ئىلگىرىكى ئوقۇتۇشقا ئوخشاش دەرسلىكتە نىمە بولسا شۇنى ئوقۇتۇپ قۇيۇش جەريانى ئەمەس،بەلكى ئوقۇتقۇچى-ئوقۇغۇچىلارنىڭ تەجىربىسىنى ئاساس قىلىپ ئوقۇتۇشتا ئۆزلۈكسىز يېڭىلىق يارىتىش،ئوقۇتۇش بايلىقىنى موللاشتۇرۇش كىرەك.بۇنداق ئۆزگىرىشكە يۈزلىنىشتە،ئوقۇتقۇچى چوقۇم ئىلغار مائارپ نەزىريىلىرىنى مول ئوقۇتۇش ئوسوللىرىنى بىلىشى،دەرسلىك ئىسلاھاتىغا مۇناسىۋەتلىك نەزىرىيەلەرنى ئۆزلەشتۈرۈشى لازىم.ئوقۇتۇش ئۇسولىدىكى ئىسلاھات شۇ چاغدىلا يېڭى ئىدىيە ئاساسىغا ۋە يېڭى نىشان نوقتىسىغا ئىگە بۇلىدۇ. 4Ow0g-{  
     2.ئوقۇتقۇچىلارمول كەسپى بىلىمگە،كۆپ خىللاشقان بىلىم قۇرۇلمىسىغا ئىگە بۇلۇش كىرەك. _dk/SWb)  
ئىنچىكە،ئەستايىدىل ئوقۇتقۇچىلار بۇرۇنلا بايقىغان بۇلۇشى مۇمكىن.يېڭىدىن تۈزۈلگەن تىل-ئەدەبىيات دەرسلىك كىتابى توملۇشۇپ كەتتى،ئوقۇشلۇقلار نىڭ مىقتارى ئىلگىرىكىدىن نەچچە ھەسسە ئېشىپ كەتتى.%60 دىن ئارتۇق تىكىسلەرنىڭ ھەممىسى يېڭى.مۇشۇنداق شارائىتتا تىل-ئەدەبىيات دەرىسىنى قانداق ئۈتۈش كىرەك؟بۇ تىل-ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى دۈچ كەلگەن بىر چوڭ مەسىلە.مۇشۇنداق ئۆزگىرىشكە يۈزلىنىشتە،ئوقۇتقۇچىدا چوقۇم مول بىلىم زاپىسى بۇلۇشى،ئۆزىنىڭ بىلىم قۇرۇلمىسىنى موللاشتۇرۇشى،كۆپ قىسىم ئوقۇشلۇقلارغا مۇناسىۋەتلىك كىتاپ زاپىسى بۇلۇشى كىرەك.شۇندىلا كۈندىن-كۈنگە ئىچىۋىتىلۋاتقان دەرسخانىنى بىمالال باشقۇرالايدۇ. {Z!x]}{M  
بىلىمنىڭ ئونۋىرساللىقى بۈگۈنكى ئىلمىي تەرەققىياتنىڭ بىر چوڭ يۈزلىنىشى.ئىلىمنىڭ ئونۋىرسال دەرسلىكىنى تەسسىس قىلىش دەرسلىك ئىسلاھاتىدىكى دۇنياۋى يۈزلىنىش بۇلۇپ قالدى.بۇ خىل ئەھۋال ئوقۇتقۇچىلاردىن ئۆزى ئۈتىۋاتقان پەندىلا« ئالتۇن سوقىدىغان زەرگەر»ياكى «قۇشقاچ سۇيىدىغان قاسساپ»بۇلۇپ قالماستىن بەلكى كەڭ كۈلەملىك،چوڭقۇر ھەم ئەتىراپلىق پەن بىلىملىرىگە ئىگە بۇلۇشى ھەم «قۇشقاچ سۇيالايدىغان»ھەم«ئالتۇن سوقالايدىغان»بۇلۇشى كىرەك.بۇرۇنقى كەسىپلەر ئوتتۇرسىدىكى بىرىنى تاغقا،بىرىنى باغقا،بىرىنى كۆلگە،بىرىنى چۆلگە قۇيىدىغان،كەسىپلەر ئوتتۇرسىدىكى ئارلىقنى كېڭەيتىۋىتىدىغان قالاق ئىدىيىلەرنى چۈرۈپ تاشلاش لازىم.يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتى شارائىتىدا تەكىتلىنىدىغىنى ئوقۇتقۇچىلار چوقۇم كۆپ خىللاشقان بىلىم قۇرۇلمىسىنى شەكىللەندۈرۈشى كىرەك.بۇمۇ ئۆلىما تىپىدىكى ئوقۇتقۇچىلارنى بارلىققا كەلتۈرۈشنىڭ يولى.ئوقۇتقۇچىلار چوقۇم ئاكىتىپلىق بىلەن ئۆگىنىشى، ئەتىراپلىق بىلىم ئىگەللىشى،خۇلاسىلاشقا ماھىر بۇلۇشى كىرەك.ئوقۇتقۇچىلاردا كەسىپكە دائىر مول بىلىم بۇلۇپلا قالماستىن تېخىمۇ مۇھىمى خىلمۇ-خىل مەدەنىيەتنى چۈشۈنىدىغان،مىللى مەدەنىيەتنى قەدىرلەيدىغان ھازىرقى زامانغا خاس ئىلغار ئىدىيە بىلەن ئۆزىنى قۇراللاندۇرۇشى كىرەك. |^k&6QO5  
3.ئوقۇتقۇچىلار سەنئەتلىك ئوقۇتۇش ئىقتىدارىنى ھازىرلىشى كىرەك. 0,whTnH|  
ئوقۇتۇش،تەلىم-تەربىيە جەريانى بىر خىل ئۇچۇر تارقىتىش جەريانى بۇلۇپلا قالماستىن بەلكى يەنە بىر تۈرلۈك سەنئەتنىڭ قايتا ئىپادىلىنىش جەريانى.ئەگەر بىر تۈرلۈك مۇكەممەل تارقىتىش ئىقتىدارى ۋە قايتا ئىپادىلەش ماھارىتى بولمىغاندا،تەلىم-تەربىيىدە دىگەندەك ياخشى ئۈنۈمنى قولغا كەلتۈرگىلى بولمايدۇ.يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىدا ئوقۇتقۇچىلاردا تەلىم-تەربىيە مۇتەخەسىسلىرىگە خاس كەسپى ئىقتىدار بۇلۇشى،ئىنسانىيەتنىڭ ئۇچۇرلىرىنى پىشىقلاپ چەكلىمىلىكلەرنى بۈسۈپ ئۈتۈشى،ئۇچۇر قۇرۇلۇشىنى يۇقىرى كۈتۈرۈپ ئۇچۇرلارنى ئۆزلەشتۈرۈشكە،ئەمىلى قوللۇنۇشقا ئەھمىيەت بىرىش كىرەك.مەسىلەن تەتقىقات خارەكتىرلىق ئۆگىنىشتە ئوقۇتقۇچىنىڭ مەسئوليىتى ئوقۇغۇچىنى ئۆزلىكسىز مەسىلىلەرنى ئوتتۇرغا چىقىرىشقا يىتەكلەش،ئۆگىنىش جەريانى ئوقۇغۇچىنىڭ ئۆزلىكسىز مەسىلە ئوتتۇرغا قۇيۇش،مەسىلە ھەل قىلىشتىكى ئىزدىنىش جەريانى؛ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۆگىنىش ماتىرياللىرىنى يىغىش ۋە قوللىنىشىغا ياخشى يىتەكچىلىك قىلغاندا،ئوقۇغۇچىلارنىڭ مۇئاپىق ئۆگىنىش پائالىيىتىنى لاھىيلىشىگە ياردەم بەرگىلى بۇلىدۇ.ئوخشاش بولمىغان ئۆگىنىش مەزمونىغا تاقابىل تۇرۇش ئىقتىدارىنى تۇرغۇزغىلى بۇلىدۇ.ئوخشاش بولمىغان ئۆگىنىش ئوسولىنى تاللاش دېگەندە مەسىلەن،قۇبۇل قىلىش،ئىزدىنىش،تەقلىد قىلىش،باشتىن كەچۈرۈش قاتارلىقلارنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ.ئوقۇغۇچىنىڭ ئۆگىنىشىنىڭ ئۆزگىرىشى مول خاسلىققا ئىگە.شۇڭا ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۆگىنىش ئاكىتىپلىقىنى قوللاش پىسخىك مۇھىتىنى شەكىللەندۈرۈشتە، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۆگىنىشى جەريانىنى باھالاش ۋە نەتىجىنى باھالاشقا ياردەم بىرىش كىرەك.  
ئوقۇتقۇچىدا يەنە ئىلغار بولغان ئۇچۇر ئېڭى،ئۇچۇر ئىقتىدارى ۋە بىر قەدەر يۇقىرى بولغان ئۇچۇر سەۋىيىسى بۇلۇش كىرەك.ھازىرقى زامان ئۇچۇر تېخنىكىسىنىڭ كەڭ كۈلەمدە قوللىنىشىغا ئەگىشىپ ئەنئەنىۋى مائارپ تەلىم-تەربىيە ئوقۇتۇشىدا ۋاستە،شەكىل،ئوسول قاتارلىق تەرەپلەردە ئىنقىلاپ خارەكتىرلىق ئۆزگىرىش بولدى.ئوقۇتقۇچىنىڭ ئۆسۈپ يىتىلىشى دەۋر بىلەن بىردەك بۇلۇشى كىرەك.بۇ ئىجتىمائىي تەرەققىياتنىڭ ئوقۇتقۇچىلار ئۆزلىرىنى قاچۇرۇشقا ئامالسىز بولغان كۈچلۈك تەلىپى. xz Hb+1+p  
4.ئوقۇتقۇچىلاردا يېڭىلىق يارىتىش روھى بۇلۇش كىرەك. gBr /Y}I  
21-ئەسىر مائارىپى،يېڭىلىق يارىتىش مائارىپىدىن ئىبارەت.ئوقۇغۇچىلارنىڭ يېڭىلىق يارىتىش روھىنى يىتىشتۈرۈشتە،ئالدى بىلەن ئوقۇتقۇچىدا يېڭىلىق يارىتىش ساپاسى بۇلۇش كىرەك.يېڭىلىق يارىتىش ساپاسىدا ئەڭ مۇھىم بولغىنى تەنقىتلەش روھى،ئىلگىرىكىلەر ۋە ئۆزىنىڭ بىر قىسىم نەزىريىۋى قاراشلىرى ۋەبىلىمىگە نىسپەتەن گۇمانلىنىش ھەتتا ئىنكار قىلىشقا جۈرئەت قىلىش روھى.بۇنىڭدا تەنقىتلەش روھىلا بۇلۇپ قالماستىن ئەڭ مۇھىمى تەنقىتلەش ئىقتىدارى.شۇنىڭ ئۈچۈن يېڭى ئەسىر ئوقۇتقۇچىلىرى ساپاسىغا قۇيىلىدىغان تەلەپتە،ئوقۇتقۇچىلار نۇقۇل پەن-مەدەنىيەت بىلىملىرىنى تارقىتىدىغان ئوقۇتقۇچى بۇلۇپ قالماي،بەلكى يېڭىلىق يارىتىش تىپىدىكى ئوقۇتقۇچى بۇلۇشىنى تەلەپ قىلىدۇ. بىلىم ۋە ئۇسولدا يېڭىلىق يارىتىشتا بىر نوقتىغا ئەھمىيەت بىرىش كىرەك ئۇ بولسىمۇ تەنقىتلەش روھى ۋە تەنقىتلەش ئىقتىدارى.21-ئەسىردىكى ئوقۇتقۇچىلار نوپوزغا ۋە دەرسلىك كىتاپقا چوقۇنماسلىقى لازىم. ئىشىنىشكە تىگىشلىككە ئىشىنىشى لازىم.بىز مەدەنىيەت دەپ قاراۋاتقان ھازىرغىچە ساقلانغان مەدەنىيەت مەھسۇلاتلىرى ئىنسانىيەتنىڭ ئۇزاق مۇددەتلىك تەجىربىلىرىنىڭ نەتىجىسى،بىزنىڭ قىلىدىغىنىمىز قانداق قىلىپ ئىلگىركىلەرنىڭ مۈرىسىنى دەسسەپ،يېڭى چوققۇلارغا كۆز تىكىش. pg Q^w0BQV  
5.دەرسلىكنى ئېچىۋېتىپ،ئىقتىدار يىتىلدۈرۈشكە ئەھمىيەت بىرىش لازىم. uFA}w:Fm  
قوللۇنۇشچان دەرسلىك ماتىرىيال مەنبەسىنى ئېچىۋىتىشنى بىلىش لازىم.يېقىن كەلگۈسىدىكى دەرسلىك ماتىريالىدا دەرسلىك ماتىريالى مەنبەسى ئۇقۇمى ئوتتۇرغا چىقىدۇ.دەرسلىك ماتىريالىنى ئېچىش ۋە قوللىنىش دەرسلىكنى ئەمىلىي قوللۇنىشقا كاپالەتلىك قىلىشنىڭ ئاساسى شەرتى.مەكتەپ ۋە ئوقۇتقۇچى دەرسلىك مەنبەسىنى ئېچىۋېتىشتىكى ئاساسى كۈچ.ئوقۇتۇش دەرسلىك ماتىريالى تەدرىجى ھالدا بىردىنبىر دەرسلىك ماتىريالى بۇلۇش سالاھىتىدىن مەھرۇم قالىدۇ.ئۇنداقتا نىمە دەرسلىك مەنبەسى بۇلىدۇ؟نۈۋەتتە دەرسلىك مەنبەسى دەپ تۈۋەندىكى ئۈچ خىل ئوبىكىتنى كۆرسىتىشكە بۇلىدۇ.بىرىنچىسى مەكتەپ ئىچىدىكى دەرسلىك مەنبەسى،مەسىلەن تەجىربىخانا،كۈتۈپخانا شۇنداقلا ھەر تۈرلۈك ئوقۇتۇش ۋاستىلىرى ۋە ئەمىلىيەت بازىلىرى؛ئىككىنچىسى مەكتەپ سىرتىدىكى دەرسلىك ماتىريال مەنبەلىرى،كۈتۈپخانا،موزىيخانا،كۆرگەزمىخانا،پەن-تېخنىكا سارىيى،زاۋۇت،دېھقانچىلىق مەيدانى،قىسىم،تەتقىقات ئورۇنلىرى قاتارلىق ئىجتىمائىي دەرسلىك مەنبەلىرى ۋە تەبىئىي دەرسلىك مەنبەلىرىنى كۆرسىتىدۇ.ئۈچۈنچىسى بولسا ئۇچۇر خارەكتىلىق دەرسلىك مەنبەلىرى بۇلۇپ مەسىلەن مەكتەپ ئىچىدىكى ئۇچۇر تېخنىكىسىنى ئېچىۋىتىش،مەكتەپتىكى تور مەنبەلىرىنى ئېچىۋىتىش قاتارلىقلارنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ. =d+`xN*  
6.ئوقۇتقۇچىلار چوقۇم ئوقۇغۇچىلارنىڭ پىسخىكىسىنى پىششىق بىلىش لازىم. !L ( )3=  
شۇنىسى ئېنىقكى بىر ئوقۇتقۇچىغا نىسپەتەن ئىيتقاندابىلىمىگە سېلىشتۇرغاندا تېخىمۇ مۇھىم بولغىنى ئوقۇغۇچىلار ئۈچۈن ئەركىن ئازادە ئۆسۈپ يىتىلىش مۇھىتى شەكىللەندۈرۈپ بېرىش.دىمىكراتىك دەرسخانا تۇرمۇشى بولسا ئەركىن-ئازادە دەرسخانا مۇھىتى شەكىللەندۈرۈشنىڭ ئاساسى.دەرسخانىدا ئوقۇغۇچىلارنى ھۈرمەت قىلىش بولسا ئوقۇغۇچىلارنىڭ روھى يۈكىنى يىنىكلىتىشنىڭ ئالدىنقى شەرتى.دەرسخانا ئوقۇتۇش ئۈنۈمىنىڭ يۇقىرى كۈتۈرلىشى،ئوقۇغۇچىلارنىڭ دەرستىن كىيىنكى يۈكىنى يىنىكلىتىش،دەرستىن سىرتقى پائالىيەت ۋاقتى ۋە پائالىيەت بوشلىقىنى كىڭەيتىشكە بىۋاستە مۇناسىۋەتلىك.ئوقۇتقۇچى-ئوقۇغۇچى مۇناسىۋىتى ئىناق بولسا،ئوقۇغۇچى تەبىئي ھالدا ئۆگىنىشكە قىزىقىدۇ.ئەركىن-ئازادە ئۆسۈپ يىتىلىش مۇھىتى شەكىللەنگەندە.ئوقۇغۇچى يۈكىنىڭ يىنىكلىشى تەبىئىي ھالدا ئىشقا ئاشىدۇ. sy-#E o#3  
ئەڭ ئاخىرىدا بارلىق ئوقۇتقۇچىلارنىڭ «تەرەققىيات تىپىدىكى»ئوقۇتقۇچى بۇلۇشنىڭ زۆرۆرلىكى ۋە مۇھىملىقىنى ئىنىق تۇنۇپ ئەڭ يېڭى مائارپ تەتقىقات نەتىجىلىرى ۋە ئۈنۈملۈك ئوقۇتۇش ئوسوللىرىنى قۇبۇل قىلىشى،ئۆزلىكسىز ئۆزىنى تەرەققى قىلدۇرۇش، ئۆزىدىن ھالقىش،ئەڭ تىز سۈرئەتتە كونا ئوقۇتقۇچىلىق ئوبىرازىنى ئۆزگەرتىپ 21-ئەسىر دەۋر تەلىپىگە ماس كىلىدىغان يېڭىچەئوبىرازىنى شەكىللەندۈرۈشنى.خاسلىققا ئىگە، ئۆگىنىش تىپىدىكى ئوقۇتقۇچى بۇلۇشىنى تەشەببۇس قىلىمىز.. rxs:)# ?A  
ئىككىنچى تېما sCmN|Q  
يېڭى دەرسلىك ۋە باھالاشتىكى ئىسلاھات `~_H\_JpO  
يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىداتەجىربە رايونىدىكى ئوقۇتقۇچىلار،مەكتەپ مۇدىرلىرى شۇنداقلا تەتقىقاتچى خادىملار تەربىيلەنگۈچىلەردۇر.يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىنىڭ ئەمىللەشتۈرۈلۈشىگە ئەگىشىپ باھالاش جەھەتتە ئىسلاھات ئېلىپ بېرىشنى مۇزاكىرە قىلشقا توغرا كەلدى. (Q&O'ng1  
ساپا مائارىپىنىڭ نىشانىنى ئوموميۈزلۈك ئەمىللەشتۈرۈش ئۈچۈن،بىز چوقۇم ساپا مائارىپىغا ماسلاشقان،باھالاش تۈزۈلمىسى ۋە ئىمتاھان تۈزۈمىنى قۇرۇپ چىقىشىمىز لازىم.«ئاساسىي مائارپ دەرسلىك ئىسلاھاتى پىروگراممىسى»(سىناق نوسخا)(تۈۋەندە قىسقارتىلىپ پىروگرامما دىيىلىدۇ)دا ئېنىق قىلىپ باھالاش ئىسلاھاتى،دەرسلىك ئىسلاھاتى نىشانىنىڭ بىرى دەپ ئېنىق كۆرسىتىلگەن،شۇنىڭدەك باھالاش ئىسلاھاتىنىڭ يۈنىلىشى كۆرسىتىپ بېرىلگەن.شۇنىڭ ئۈچۈن باھالاش يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىنى تۈزۈم كاپالىتىگە ئىگە قىلىپلا قالماستىن،ئاساسلىقى يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىنىڭ بىر مۇھىم يۈزلىنىشى. 4#.Q|vyl]"  
تەجىربە رايونىدىكى ئاساسى مائارپ تارماقلىرى مەكتەپ مۇدىرلىرىنى،ئوقۇتقۇچىلارنى،تەتقىقاتچىلارنى چوقۇم تەربىيلەشلەرگە ئەستايىدىل تەشكىللىشى،دەرسلىك ئىسلاھاتىدىكى ئوبىكىتلار چوقۇم«پىروگرامما»دا تەكىتلەنگەن باھالاش ئىسلاھاتى نىشانىنى چوڭقۇر چۈشىنىشى لازىم.«دەرسلىكنى باھالاشنىڭ ئۆزگىرىشى ئەمىليەتتە ئوقۇغۇچىلارنىڭ تەرەققىياتىنى باھالاشقا ئەھمىيەت بېرىشكە يۈزلۈنۈش بۇلۇپ ئوقۇتقۇچىلار ئوقۇغۇچىلارنىڭ تەرەققىياتىنى باھالاشقا ئەھمىيەت بېرىشكە يۈزلىنىشى،ئوقۇتقۇچىلار ئوقۇتۇش ئەمىلى ئىقتىدارىنى يۇقىرى كۈتۈرۈشى ۋەئوقۇتۇش ئوسولىنى ئۆزگەرتىشى كىرەك.ئوقۇتقۇچىلار چوقۇم «باھالاشتىكى ئاساسنى چۈشىنىشى،يېڭى باھالاش ئوسولى ۋە يولىنى تۇنۇشى،ئوقۇتقۇچىلاردا ئىسلاھات قىزغىنلىقى ۋە ئاكىتىپچانلىقى بۇلۇشى،ئىجددچانلىق بىلەن باھالاش ئىسلاھاتىغا قاتنىشىشى لازىم. uHRxV"@}[1  
1.تەرەققىيات تىپىدىكى باھالاش قارىشى L "'d(MD  
باھالاش ئىسلاھاتى باھالاش يىتەكچى ئىدىيىسىدىكى ئۆزگىرىشنى كۆرسىتىدۇ.«پىروگرامما»داباھالاش ئىسلاھاتىنىڭ نىشانى بولسا«دەرسلىك باھالاشنىڭ ئۆزگىرىشى جەريانىدا ئوقۇتقۇچىلار پەرىقلەندۈرۈش ۋە تاللاش ئىقتىدارىنى كۈچەيتىشى، باھالاش رولىنى جارى قىلدۇرۇپ،ئوقۇغۇچىلارنىڭ تەرەققىياتىنى باھالاشقا يۈرۈش قىلىشى ھەم ئۆزىنىڭ ئوقۇتۇش ئەمىلى ئىقتىدارىنى يۇقىرى كۈتۈرۈشى ۋە يېڭىلىققا يۈزلەندۈرۈشى كىرەك.بۇ نىشان كۆرسەتكۈچى،يېڭى ئەسىردىكى مائارىپنى باھالاشنىڭ يېڭى تەلىپى بۇلۇپ ،بىر تەرەپتىن بىلىم ئىگىلىكىنىڭ راۋاجلىنىشى بۇرۇنقى يېزا ئىگىلىك ۋە سانائەتنى ئاساس قىلغان ئىگىلىكنىڭ ئادەمگە بولغان چەكلىمىلىكىنى بۇزۇپ تاشلاپ،شەخىسنىڭ قابىليىتىنى ئەڭ زور دەرىجىدە قىممەتكە ئىگە قىلدى،مائارپ ئادەم كۈچى بايلىقىنى قېزىش جەھەتتە تېخىمۇ زور بۇرۇچنى ئۈستىگە ئالدى.يەنە بىر تەرەپتىن جەمىيەت تەرەققىياتى ئىقتىساسلىقلار قارىشىغا نىسپەتەن ئۆزگىرىش ئېلىپ كەلدى.سوتسىيالىستىك بازار ئىگىلىكى تۈزۈلمىسى ئاستىدا،بازار پىلانلىق تەقسىماتتىن ئىبارەت كونا ئەندىزىنىڭ ئورنىنى ئىگەللىدى.ھەر بىر ئادەم ھەر قانداق ۋاقىتتا يېڭى پۇرسەت ۋە خىرىسقا يۈزلىنىدىغان بولدى.مائارىپنىڭ تەربىيلەش ئىقتىدارى ئىجادچانلىققا ئىگە ئىقتىساسلىقلارنى تەربىيلەشتەك بۇ خىل ئۆزگىرىشكە يۈزلىنىشى كىرەك.شۇ سەۋەپلىك جەمىيەتنىڭ مائارىپنى باھالاشقا نىسپەتەن يېڭى تەلىپى ئوتتۇرغا چىقتى.باھالاش پەقەت پەرىقلەندۈرۈش ھەم تاللاش ئىقتىدارىنى جارى قىلدۇرۇپلا قالماستىن تىخىمۇ مۇھىمى تەربىيلەش ھەم تەرەققىياتنى ئىلگىرى سۈرۈش ئىقتىدارىنى ئەمەلگە ئاشۇرۇشى كىرەك.بۇ خىل ئىنقىلاپ خارەكتىرلىك ئۆزگىرىشنى تۇنۇپ يەتكەندە تەرەققىيات تىپىدىكى باھالاش قارىشىنى قۇبۇل قىلىپ مائارپ ئىسلاھاتىغا قاتناشقۇچىلارنى باھالاش ئەمىليىتى نىشانىغا ئاكىتىپ يۈزلەندۈرگىلى بۇلىدۇ. Ra6}<o  
2.ئوقۇغۇچىنى باھالاش `I4E': ZG  
ئوقۇغۇچىنى باھالاش تىلغا ئېلىنغاندا كىشىلەر ئاسانلا بۇنى ئىمتاھان ۋە سانغا باغلىۋالىدۇ،ئەنئەنىۋى ئوقۇغۇچىنى باھالاش مىخانىزىمىدا ئوقۇغۇچىنىڭ ئۆگىنىش نەتىجىسى ئوقۇغۇچىنى باھالاشنىڭ بىردىنبىر كۆرسەتكۈچى ئىدى.باھالاشنى ئىسلاھ قىلىش مەسىلىسى ئوتتۇرغا چىققاندىن كىيىن يۇقىرى ئۆرلەش ئىمتاھانى ۋە ئالىي مەكتەپ ئىمتاھانى مۇزاكىرە قىلىدىغان مۇھىم مەسىلە بۇلۇپ قالدى.ھەتتا بەزىلەر يۇقىرى ئۆرلەش ئىمتاھانى ۋە ئالىي مەكتەپ ئىمتاھانى يولغا قۇيىلىۋاتقان مۇشۇنداق شارائىتتا باھالاش ئىسلاھاتى ھەققىدە گەپ قىلىش ئارتۇقچە ئىش دەپ قارىدى. 'H4?V  
پىروگراممىدا «تۇلۇقسىز ئوتتۇرا مەكتەپتىن،تۇلۇق ئوتتۇرا مەكتەپكە ئۆرلەش ئىمتاھان تۈزۈمى»،«ئالىي مەكتەپلەرگە ئوقۇغۇچى قۇبۇل قىلىىش ئىمتاھان تۈزۈمى چوقۇم ئاساسىي مائارىپ دەرسلىك ئىسلاھاتىغا ماسلىشىشى كىرەك» دەپ ئېنىق كۆرسىتىلگەن QAMcI:5  
مائارپ مىنىستىرلىكىنىڭ «2000-يىلدىكى تۇلۇقسىزنى پۈتتۈرۈش يۇقىرى ئۆرلەش ئىمتاھان ئىسلاھاتى توغرىسىدىكى كۆرسەتمە پىكىرى»،«2000-يىلدىكى ئوتتۇرا تېخنىكوم ئىمتاھانىنى ئانالىز قىلىش»تەك مىساللار،شۇنداقلا يېڭى دەرسلىكنى ئۆلچەملەشتۈرۈپ باھالاش توغرىسىدىكى پىكىر ۋە پاكىتلار دەرسلىك ئىسلاھاتىغا قاتناشقۇچىلارغا مائارىپتا ئوقۇغۇچىنى باھالاشقا نىسپەتەن تارىخى خارەكتىلىق چوڭ ئۆزگىرىش بولغانلىقىنى ئېنىق ھىس قىلدۇرۇردى. !, rF(pz  
3.ئوقۇتقۇچىنى تەرەققىيات خارەكتىرلىق باھالاش \PFjw9s  
    ئوقۇتقۇچىنى باھالاش مەكتەپ باشقۇرۇشتىكى مۇھىم ئامىللارنىڭ بىرى بۇلۇپ،ئاساسى مەقسەت ئوقۇتقۇچىنىڭ ئوقۇتۇش ئىقتىدارىنى يۇقىرى كۈتۈرۈش،ئوقۇتقۇچىنىڭ ئۆسۈپ يىتىلىشىگە ياردەم بىرىش. ;O 5Iu  
ئوقۇتقۇچىنى باھالاش كونكىرت ئەمىللىشىش باسقۇچىدا مەمورى خارەكتىردىكى باھالاش ۋە تەرەققىيات تىپىدىكى باھالاش دەپ ئىككى چوڭ تۈرگە بۈلۈنىدۇ. OECVExb@eH  
مەمورى خارەكتىرلىق باھالاش ئوقۇتقۇچىلارنىڭ ئۈنۋانىنى باھالاش ۋە باھالىماسلىقنى بەلگىلەيدۇ،تەرەققىيات تىپىدىكى باھالاش ئوقۇتقۇچىلارنىڭ ئوقۇتۇش ئەمىليىتى جەريانىدىكى ساقلانغان مەسىلىلەرنى بايقىشىغا ياردەم بىرىدۇ،ئوقۇ-ئوقۇتۇش ھەركىتىدە ئۆزگىرىش ياساپ،ئوقۇتۇش سۈپىتىنى ئۆستۈرۈشكە تۈرۈتكە بۇلىدۇ. QFoCi&  
ئۈچۈنچى تېما l Ft&cy2  
يېڭى دەرسلىك ۋە ئوقۇغۇچىنىڭ تەرەققىياتى g[~J107%A  
        ئاساسى مائارپ دەرسلىك ئىسلاھاتىنىڭ يادرولۇق نەزىريىسى بولسا ھەر بىر ئوقۇغۇچىنىڭ تەرەققىياتىنى ئىلگىرى سۈرۈش. ~"4C z27  
شۇنىڭ ئۈچۈن مەيلى يېڭى دەرسلىكنىڭ نىشان لاھىيىسىدە بولسۇن،يېڭى دەرسلىكنىڭ ئۆلچەملەشتۈرۈلگەن تۈزۈلمىسىدە بولسۇن ئاساسلىق تەكىتلىنىدىغىنى ئوقۇغۇچى يېڭى دەرسلىكنىڭ ئۆگىنىش ئوسولىغا ماسلىشىشى كىرەك. ئوقۇتۇش ئوسولى ۋە باھالاش سېستىمىسىدىكى ئىسلاھاتلار چوقۇم ئوقۇغۇچىنىڭ تەرەققىياتىنى مەركەز قىلىشى كىرەك.دەرسلىك ئىسلاھاتىدىكى دەرسلىك كىتابنى تۈزگۈچىلەر ۋە باشقا بارلىق دەرسلىك ئىسلاھاتىغا قاتناشقۇچىلار چوقۇم ئوقۇغۇچىنىڭ جىسمانىي ۋە روھى جەھەتتىكى تەرەقىياتى ئوتتۇرسىدىكى مۇناسىۋەتنى ئىگەللىشى كىرەك.ئوقۇغۇچىنىڭ تەرەققىيات ئاساسىنى قۇرۇش-ئوقۇغۇچىنى تەرەققى قىلدۇرۇش ۋە يېڭى دەرسلىكنى ئەمىللەشتۈرۈشنىڭ ئىشەنچىلىك ئاساسى. g: U -kK!i  
1.يېڭى دەرسلىك ۋە ئوقۇغۇچىنىڭ ئومۇميۈزلۈك ماس تەرەققىياتى |z&7KoYK'  
ئوقۇغۇچىنىڭ ئوموميۈزلۈك ماس تەرەققىياتى دېگەندە ئوقۇغۇچىنىڭ جىسمانىي ۋە روھى جەھەتتىكى ساغلام ئۆسۈپ يېتىلىشىنى كۆرسىتىدۇ.يەنى ئوقۇغۇچىنىڭ تەن ساپاسى،ئەقىل-پاراسىتى،ھىسسىياتى،پوزۇتسىيىسى،قىممەت قارىشى ۋە جەمىيەتكە ماسلىشىش ئىقتىدارىنىڭ يۇقىرى كۈتۈرلىشى ۋە ماس تەرەققىياتىنى كۆرسىتىدۇ. BQeg-M  
ئەنئەنىۋى مائارپتا دائىم ھەر بىر پەن دەرسلىكنى ئوقۇغۇچىنىڭ تەرەققىيات نىشانىنىڭ بىر تۈرلۈك ئالاھىدىلىكى دەپ قارايتتى.مەسىلەن ئەخلاقى،ئەقلى،جىسمانى،گۈزەللىك تەرەپلەردىن ھەتتا كىشىلەرنىڭ ئاددى قارىشىدا ئەگەر ئوقۇغۇچى ھەر بىر پەندە مۇنەۋەر بولسا،ئومومىيۈزلۈك تەرەققى قىلغان دەپ قارىلاتتى،بۇ ئەمىلىيەتتە ئومومىيۈزلۈك تەرەققىياتنى بىر تەرەپلىمە چۈشۈنۈش ئىدى.يېڭى دەرسلىك ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئومومىيۈزلۈك تەرەققىياتىنى يېڭى بىر ئورۇنغا كۈتۈردى.ھەر بىر پەن دەرسلىكتە تۈۋەندىكىدەك ئۈچ خىل نىشانغا يېتىش تەلەپ قىلىنىدىغان بولدى.بىلىم ۋە ئىقتىدار،جەريان ۋە ئوسول،ھىسسىيات،پوزۇتسىيە ۋە قىممەت قارىشى. بۇلار ئوقۇغۇچىنىڭ ئومومىيۈزلۈك ماس تەرەققىيات تەلىپىنى قانائەتلەندۈرۈدۇ.يېڭى دەرسلىكتىكى دەرسنىڭ نىشانى كۆپ تەرەپلىمىلىككە،ئونۋىرساللىققا ۋە تەڭپۇڭلىققا قاراپ يۈزلەندۈرۈلگەن. lH @goh  
2.يېڭى دەرسلىك ۋە ئوقۇغۇچىنىڭ مۇستەقىللىق جەھەتتىكى تەرەققىياتى oz[G'[\}F  
مۇستەقىللىقنىڭ ئىنكاس قىلىدىغىنى بولسابىر ئادەمنىڭ ھەركەتتىكى ئورنى.ئۇنىڭ كۆرسىتىدىغىنى مەلۇم شارائىتتىكى ھەر بىر ئادەمنىڭ ھەركىتىنى ،ھوقوقىنى ۋە ئىقتىدارىنى كونتۇرۇل قىلىش.ئادەمنىڭ ھەركەت جەريانىدىكى مۇستەقىللىقى ئاساسلىق ئىككى تەرەپتە ئىپادىلىنىدۇ.بىرى شەخىسنىڭ پائالىيەت ئوبىكتى،پائالىيەت جەريانىنى تەقسىملەش ھەم كونتورول قىلىش ھوقوقى،ئۇ سىرىتقى كۈچكە نىسپەتلەشتۈرۈپ ئېيتىلغان بۇلۇپ ئۇ بولسا شەخىسنىڭ تۇرمۇشىنى مۇستەقىل،ئەركىن،ئۆز-ئۆزىگە خۇجا بولغان ئاساستا تەقسىملەيدىغان ھوقوق ۋە ئېھتىماللىقنى كۆرسىتىدۇ. 8493O x4 O  
ئىككىنچىسى بولسا شەخىسنىڭ ئۆز قىلمىشىغا بولغان تەقسىملەش،تەڭشەش ۋە ئىدارە قىلىش ئىقتىدارىنى كۆرسىتىدۇ. qzLD  
ئۆز-ئۆزىنى كونتۇرول قىلىش ئىقتىدارىنى ھازىرلىغان ئادەم.ئۆزىنىڭ تاللاش ھوقوقىدىن مۇئاپىق پايدىلىنالايدۇ،ئېنىق نىشانى بۇلىدۇ،ئۆز-ئۆزىگە توغرا باھا بىرەلەيدۇ،پائالىيەت جەريانىدا ئۆز-ئۆزىنى تەڭشىيەلەيدۇ،ئۆز-ئۆزىنى نازارەت قىلالايدۇ،تۇرمۇشتا ئۆز-ئۆزىگە تەربىيە بىرەلەيدۇ. r?^L/HGc  
يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتى ئوقۇغۇچىنىڭ مۇستەقىللىق ئىقتىدارىنى ئۆستۈرۈش ئارقىلىق ئوقۇغۇچىنى ئىزچىل تەرەققىياتقا ئىگە قىلىشنى چىقىش نوقتىسى قىلغان بۇلۇپ دەرسلىكنىڭ نىشانى،دەرسلىكنىڭ ئەمىللىشىش جەريانى،دەرسلىك ئۈستىدە باھالاش ئېلىپ بېرىش قاتارلىق تەرەپلەردە ئوقۇغۇچىنىڭ مۇستەقىللىقىنى يىتىلدۈرۈشكە كونكىرىت تەلەپلەرنى قۇيىدۇ.ئوقۇغۇچىنىڭ مۇستەقىللىقىنى تەرەققى قىلدۇرۇش ئۈچۈن مائارىپىمىز چوقۇم ئوقۇغۇچىلارنى مۇئاپىق بولغان مۇستەقىللىق يىتىلدۈرۈش زىمىنى ۋە مۇئاپىق بولغان تەرەققىيات بوشلۇقى بىلەن تەمىنلىشى زۆرۆر. B GOS(  
يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىنىڭ يولغا قۇيۇلۇشى ئوقۇتقۇچى- ئوقۇغۇچىلىرىمىزنى دەل مۇشۇنداق ئېھتىماللىق بىلەن تەمىن ئېتىدۇ. ~3-+~y=o~  
3.يېڭى دەرسلىك ۋە ئوخشاش بولمىغان ئوقۇغۇچىلارنىڭ تەرەققىياتى c|(Q[=   
يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتى ئوقۇغۇچىلارنىڭ تەرەققىياتىنى مەركىزى ئورۇنغا قۇيۇشنى ئىلگىرى سۈرۈدۇ.ھەر بىر ئوقۇغۇچى ئەمىليەتتە بىر ئالاھىدە خاسلىق ئىگىسى،ئۇلارنىڭ ۋۇجۇدىدا ھەم تەرەققىياتنىڭ ئورتاق ئالاھىدىلىكى ئىپادىلىنىشى ھەم شەخىسنىڭ زور دەرىجىدە پەرىقلىنىدىغان خاسلىق تەرەپلىرى ئىپادىلىنىشى كىرەك.شۇنىڭ ئۈچۈن ئورتاق قانونىيەتكە بۇيسۇنۇپ،ئوقۇغۇچىغا تەلىم-تەربىيە ئېلىپ بېرىش بىلەن بىر ۋاقىتتا ئوقۇتقۇچى چوقۇم بۇرۇنقى ئوخشاش بىر قېلىپتا ئوقۇغۇچى چىقىرىشتەك ئەنئەنىۋى ئوقۇتۇشنى بۇزۇپ تاشلاپ ھەر بىر ئوقۇغۇچىنىڭ(ياكى ھەر بىر تۈرنىڭ) خاسلىقىغا دىققەت قىلىپ شۇ ئاساستا پەرىقلەندۈرۈپ يىتەكچىلىك قىلىش ھەم قاتلاملاشتۇرۇپ ئوقۇتۇش ئېلىپ بېرىش كىرەك. u09D`QPP]  
ئاساسى مائارپ دەرسلىك ئىسلاھاتى پىروگراممىسى(سىناق نوسخا) دا ئوقۇتۇش جەريانىدا «ئوقۇتقۇچى ئوقۇغۇچىنىڭ ئادىمىيلىكىگە ھۈرمەت قىلىشى،شەخىسلەر ئوتتۇرسىدىكى پەرىققە دىققەت قىلىشى،ئوخشاش بولمىغان ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۆگۈنىش ئېھتىياجىنى قانائەتلەندۈرۈشى،ئوقۇغۇچىنى تەشەببۇسكارلىق بىلەن ئۆگۈنىشكە يىتەكلەيدىغان تەلىم-تەربىيە مۇھىتىنى ھازىرلىشى،ئوقۇغۇچىنىڭ ئۆگىنىش ئاكىتىپچانلىقىنى قوزغىشى ،ئوقۇغۇچىدا بىلىمنى ئىگەللەيدىغان ھەم بىلىمنى ئىشلىتىدىغان ئىقتىدار يىتىلدۈرۈشى،بۇ ئارقىلىق ھەر بىر ئوقۇغۇچىنى ئەتىراپلىق تەرەققى قىلدۇرۇش كىرەك دەپ ئېنىق بەلگىلەنگەن». Gf9O\wrs  
شۇنىڭ ئۈچۈن قانداق قىلىپ ئوقۇغۇچىنى ئومومىيۈزلۈك چۈشۈنۈش ھەر بىر ئوقۇغۇچىنىڭ خاسلىققا ئىگە ئالاھىدىلىكىنى بايقاش،ئوقۇتۇش ئېلىپ بېرىش ۋە باھالاشنى ئوقۇغۇچىنىڭ ئاساسى تەرەققىيات ئالاھىدىلىكى بىلەن بىرلەشتۈرۈپ ئېلىپ بېرىش،ھەر بىر ئوقۇتقۇچى يېڭى دەرسلىكنى ئەمىللەشتۈرۈش جەريانىدا ئويلۇنۇشقا ۋە تەتقىق قىلىشقا تىگىشلىك مەسىلە.ئوقۇتقۇچى چوقۇم ھەر بىر ئوقۇغۇچىنىڭ خاسلىققا ئىگە ئۆگەنگۈچى ئىكەنلىكىنى بىلىشى،پەرىققە ھۈرمەت قىلىپ ھەر بىر ئوقۇغۇچىنى ئەتىراپلىق تەرەققى قىلدۇرۇش پۈرسىتىگە ئىگە قىلىش كىرەك. c]qh)F$s8  
تۆتىنچى تېما _6YfPk+  
يېڭى دەرسلىكنى ئەمىللەشتۈرۈشتە ئوقۇتقۇچى رولىنىڭ ئۆزگۈرۈشى ۋە تەرەققىياتى *xKy^f  
يېڭى دەرسلىكنى ئەمىللەشتۈرۈش بىلەن ئەسلىدىكى مائارپ مۇھىتى،مائارپ قارىشى،باھالاش ئۆلچىمى ۋە مائارىپچىلارنىڭ ۋوجۇدىدىكى ئەسلىدە بار بولغان  شارائىت قاتارلىق تەرەپلەردە زىددىيەت ۋە توقۇنۇشلار ساقلانغان بۇلىدۇ.شۇنۇڭ ئۈچۈن يېڭى دەرسلىك يولغا قۇيۇلغان دەسلەپكى شارائىتتا،ئوقۇتقۇچىلار نۇرغۇن قىيىنچىلىق ۋە توسالغۇلارغا دۈچ كېلىدۇ.بۇ مەسىلىلەرنى ھەل قىلىشتا،يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىدىكى ئوقۇتقۇچىلارنىڭ رول ئېلىش سەھنىسىنى چوقۇم پۇرسەت ۋە شارائىت بىلەن تەمىن ئېتىش زۆرۆردۇر،شۇنداقلا ئوقۇتقۇچىلارنىڭ كەسپى قارىشى ۋە كەسپى ئىقتىدارىنى يۇقىرى كۈتۈرۈشكە ياردەم بىرىش،شۇنداقلا ئوقۇتقۇچى رولى ۋە تەرەققىياتىدا ھەقىقى يولغا قۇيۇشقا بۇلۇدىغان لاھىيىنى بەلگىلەش زۆرۆر. Wkr31Du\K  
يېڭى دەرسلىك ئەمىللەشتۈرۈلگەندىن كىيىن،ئوقۇتقۇچىلار نۇرغۇن مەشخۇلات تەرەپتىكى قىيىنچىلىقلارغا دۈچ كىلىدۇ.بەزىدە ئوقۇتقۇچى ئۆزىنىڭ ئارزۇ-ئىستەكلىرىنى باسالماي ھاياجانلىق روھى ھالاتىنى بىر تەرەپ قىلالمايدىغان ئەھۋاللار كۆرۈلۈدۇ،ئەمما ئوقۇتقۇچى كۈتۈپ تۇرماسلىقى كىرەك.ئوقۇتقۇچى ھەر قانداق ۋاقىتتا مەسىلىگە تۇنجى قېتىم دۈچ كەلگۈچى ،شۇنداقلا مەسىلىنى تۇنجى قېتىم ھەل قىلغۇچى بۇلىدۇ.يېڭى دەرسلىكنى ئەمىللەشتۈرۈش جەريانىدا بىز دۈچ كېلىدىغان 77]lp mC  
«قەرەلسىزلىك» خارەكتىرىدىكى مەسىلىلەر ئۆزىمىزنىڭ ئوقۇتۇش ئەمىلى مۇھىتى،شارائىت،لاھىيلەش قاتارلىقلاردىن ئىبارەت. ئاساسى تەرەپتىكى  مەسىلىلەر بولسا ئوقۇتقۇچىنىڭ يېڭى بىلىمى،يېڭى تېخنىكىسى،يېڭى تەشكىللەش شەكلى،يېڭى ئوقۇتۇش لاھىيىسى ۋە ھەمكارلىق مۇناسىۋىتى... قاتارلىقلاربۇلۇپ بۇ تەرەپتىكى مەسىلىلەرنى تەييارلىقسىز ھالاتتە تۇرۇپ ھەل قىلغىلى بولمايدۇ. BgB0   
ئوقۇتقۇچى ئەگەر ئۆزىنى تەرەققى قىلدۇرۇش مەسىلىسىنى ئۆزى ھەل قىلماقچى بولسا چوقۇم ئۆزىنىڭ كەسپى قابىليىتىنى يۇقىرى كۈتۈرۈشى كىرەك.بۇنۇڭ ئۈچۈن تۈۋەندىكى تەرەپلەرنى ئىشقا ئاشۇرۇشقا تىرىشىشى كىرەك.: R[m+s=+  
①ئوقۇتۇشتا ئۆز-ئۆزىگە بولغان قايىتما ئىكاسنى ئىزچىل داۋاملاشتۇرۇش كىرەك. tdp>vI!  
②ئەمىلىي ئوقۇتۇش جەريانىدانەزىرىيە جەۋھەرلەش كىرەك. t+,2 p|B  
③تىرىشىپ كەسپى ھەمكارلىقنى كۈچەيتىش كىرەك. yD0DPtti  
④ئۈمۈرلۈك ئۆگۈنۈشنى ئەمىللەشتۈرۈشكە تىرىشىشى كىرەك. F& lSRL+v  
⒈.يېڭى دەرسلىكنىڭ ئوقۇتقۇچىنىڭ رول ئېلىش تەرەپتىكى تەرەققىياتىنى تەمىنلەيدىغان شارائىتلار \vpX6!T  
ئوقۇتقۇچىنىڭ رول ئېلىش تەرەپتىكى تەرەققىياتى ،ئۇ تۇرۇۋاتقان ئوقۇتۇش مۇھىتى،شۇنداقلائەسلىدە بار بولغان دەرسلىككە  مۇناسىۋەتلىك بۇلىدۇ.يېڭى دەرسلىك ئوقۇتقۇچىنىڭ رول ئېلىش تەرەپتىكى تەرەققىياتىنى ئۆسۈپ يېتىلىش شارائىتى بىلەن تەمىنلەيدۇ.ئوقۇتقۇچى بۇ خىل شارائىتنى تۇنۇشى ۋە تەتقىق قىلىشى،ھەم ئۆز-ئۆزىگە ياردەم بىرىشى،ھەم ئەنئەنىۋى رول ئېلىش ئوسلوبىدىن ئايرىلىپ يېڭىچە رول ئېلىش ئوسلوبىنى شەكىللەندۈرۈشى كىرەك.مائارپ مۇھىتىنىڭ ئۆزگۈرۈشى ئوقۇتۇش ئىسلاھاتىغا قاتناشقۇچىلانىڭ،تەتقىقاتچىلارنىڭ،شۇنداقلائوقۇتقۇچىلارنىڭ رول ئېلىش جەھەتتىكى ئۆزگۈرۈشىنى زۆرۆرىيەت ۋە ئىمكانىيەتلەر بىلەن  تەمىنلەشكە ياردەم بېرىدۇ.يېڭى دەرسلىك نەزىريىسى ۋەئوقۇتقۇچىنىڭ رول ئېلىشىدىكى ئۆزگۈرۈشۈدىن ئىبارەت ئىككى ئامىل ئوتتۇرسىدا قۇرۇلۇش خارەكتىرلىق مۇناسىۋەت شەكىللىنىدۇ. KsqS{VVCh  
ئوقۇتقۇچىنىڭ رول ئېلىش جەھەتتىكى ئۆزگۈرۈشىنى كەلتۈرۈپ چىقىدىغان ئامىللار: gXY]NWI  
⑴ مەكتەپ مەجبورىيىتىدىكى ئۆزگۈرۈش:مەكتەپ ئوقۇغۇچىنىڭ تەرەققىياتىغا ياقىدىغان بۇلۇش،ئوقۇغۇچى مەكتەپنىڭ تەلىپىگە ياقىدىغان بۇلۇش ئەمەس. Ksk[sf?J&  
⑵ ئوقۇتقۇچىنى باھالاشنىڭ ئۆزگۈرۈشى:تەرەققىيات خارەكتىرلىق ئوقۇتقۇچىنى باھالاش تۈزۈلمىسىنى شەكىللەندۈرۈش،ئوقۇتقۇچىنىڭ ئۆز-ئۆزىنى باھالىشىنى ئاساس قىلىش. % "|W qxv  
⑶ ئۆگۈنۈش ئوسولىدىكى ئۆزگۈرۈش: ئاكىتىپلىق بىلەن قاتنىشىش،خوشاللىق بىلەن ئىزدىنىش،ھەمكارلىشىش ئاساسىدا ئالماشتۇرۇش. PM QlJ&  
⑷دەرسلىك ماتىريالى مەنبەسىدىكى ئۆزگۈرۈش: دەرسلىك مەنبەسى مەكتەپتىن جەمىيەتكە كېڭەيگەن. iWkC: fQz  
⑸ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئۆگۈنۈش دائىرىسىدىكى ئۆزگۈرۈش:بىلىم ۋە ئىقتىدار،جەريان ۋەئوسول،ھىسسىيات،پوزۇتسىيە ۋە قىممەت قارىشى. Ac}5,  
2.ئوقۇتقۇچى تەرەققىياتىنىڭ ئادەتتىكى يۈزلۈنۈشى. ajf(Ii\/  
⑴ئوقۇتۇش ئەمىليىتى جەريانىدا  كۆپ تەرەپلىمە ئىقتىدرنى جارى قىلدۇرۇش، تېخىمۇ كۆپ ئوقۇتۇشنى تەشكىللەش مەسئوليىتىنى ئۈستىگە ئېلىش كېرەك . ]v+yeGIKS  
⑵بىر تۈرلۈك بىلىمنى تەكىتلەش ئەنئەنىسىدىن،ئوقۇغۇچىلارنى ئۆگىنىشكە تەشكىللەشكە يۈزلىنىپ،بىر چوڭ چەكلىمىلىككە ئىگە رايون ئىچىدىن يېڭى ئىلىم مەنبەسىنى ئېچىشقا يۈزلىنىش كىرەك. QQ %W3D @  
⑶ئۆگۈنىشتە خاسلىق تەكىتلىنىدۇ،ئوقۇتقۇچى-ئوقۇغۇچى مۇناسىۋىتىدە ئۆزگۈرۈش بۇلۇدۇ. }z2[w@M  
⑷ئوقۇتقۇچىلار ئوتتۇرسىدىكى كەڭ كۈلەملىك ھەمكارلىق تەكىتلىنىدۇ،ئوقۇتقۇچىلار بىلەن ئوقۇتقۇچىلار ئوتتۇرسىدىكى مۇناسىۋەتتە ئۆزگۈرۈش بۇلىدۇ. FB3}M)G>M  
⑸ھازىرقى زامان مائارپ تېخنىكىسىنى كەڭ كۈلەمدە ئىشلىتىلىدۇ،شۇڭا زۆرۆر بولغان بىلىم ۋە ئىقتىدارلارنى ئىگەللەش زۆرۆر بۇلىدۇ. :8]y*j  
⑹ئائىلە باشلىقلىرى ۋە باشقا ئىجتىمائىي رايون ئەزالىرى بىلەن بولغان ھەمكارلىق تېخىمۇ قۇيۇقلۇشۇدۇ،شۇنداقلا ئوقۇغۇچىلارنىڭ نورمال ئىجتىمائى  رايون تۇرمۇشىغا قاتنىشىشى تەكىتلىنىدۇ. on1B~?*D  
⑺ئوقۇغۇچىلاركەڭ كۈلەملىك مەكتەپ ئىچى مۇلازىمەت خىزمەتلىرى ۋە باشقا دەرستىن سىرتقى پائالىيەتلەرگە قاتنىشىدۇ. IUD@Kf]S  
3.ئوقۇتقۇچى رولىدىكى ئۆزگۈرۈشنىڭ تەرەققىيات كۈلىمىدىكى مۇھىم نوقتا. sdN1BV2  
كەسپى تەرەققىيات بولسا بىر تۈرلۈك ئۈمۈرلۈك،بىرپۈتۈنلۈك،ئومۇميۈزلۈك،ئايرىمىلىق شۇنداقلا ئىزچىللىقنى بىر گەۋدە قىلغان جەريان.ئۇنۇڭ قەدەم باسقۇچلىرى شەخىسنىڭ،تەشكىلنىڭ،سىرتقى مۇھىتنىڭ...قاتارلىق مۇرەككەپ ئامىللارنىڭ تەسىرىدىن ئايرىلالمايدۇ.ئەگەر يۇقارقىدەك مۇرەككەپ ئامىللار ئۈنۈملۈك ماسلاشسا،ئوقۇتقۇچىنىڭ كەسپى تەرەققىيات يولىنىڭ تېخىمۇ تەرتىپلىك ۋە نەتىجىلىك بۇلۇش پۇرسىتى چوڭ بولغان بۇلىدۇ.ئوقۇتقۇچى ئۆزىنىڭ تەرەققىيات لاھىيىسىدە تۈۋەندىكى نوقتىلارغا دىققەت قىلىش زۆرۆر. \86NV="U  
⑴ئۆز-ئۆزىنى باھالاش ۋاقتى ۋە بوشلۇق مۇھىتىنى تۇنۇش. N]F}Z#h  
⑵مۇناسىۋەتلىك ماتىرياللارنى تەھلىل قىلىش،تەرەققىيات پۈرسىتىنى ئىنچىكە كۆزۈتۈش . cXb&Rm' L  
⑶ نىشان قەدەم باسقۇچلىرىنىڭ ئىجىراسىنى بەلگىلەش. zT>BC}~.b  
⑷ تەرەققىيات پىلانىنى باھالاش. &#!1 Y[e^  
«ئوقۇتقۇچىنىڭ رول ئېلىش جەھەتتىكى تەرەققىياتىدا قىلىشقا تىگىشلىك ئىشلار»دا مۇھىمى كونا ئوقۇتقۇچىلىق رول ئېلىش ئوسلوبىدىن ۋازكەچكەن شارائىتتىكى يېڭى ئوقۇتقۇچىلىق رول ھەركىتىنىڭ بىر تۈرلۈك كونكىرىت ئوتتۇرغا چىقىشى.بۇنۇڭدا، ئېھتىمال ئوقۇتقۇچىنىڭ قىلىشقا تىگىشلىكى ، رول ئېلىش جەريانىدىكى بايقىغان كونكىرىت ئوقۇتۇش ھەركىتى.شۇنىڭ ئۈچۈن يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىغا قاتناشقۇچىلار كونكىرىت ئىشلاردا ئۆزگەرتىش ئېلىپ بېرىش مەسىلەن:دەرسخانىدىكى جوزا-ئورۇندۇقلارنى باشقا بىر خىل شەكىلدە رەتلەش،ئوقۇتقۇچى ئوقۇغۇچىلارنىڭ دەرسخانىدىكى ھەر تۈرلۈك ئالماشتۇرۇش شارائىتلىرى ۋە ئىكىسكورسىيە بوشلۇقلىرىنى كۈچەيتىش،ئۆگۈنۈشتە قىيىنچىلىقى بار ئوقۇغۇچىلاردىن سۇئال سوراش،ئۇلارنىڭ سۇئالغا جاۋاپ بىرىش ۋاقتىنى ئۇزارتىش،ئوقۇغۇچىلارنىڭ دەرسخانا پائالىيىتى بىلەن دەرسخانا سىرتىدىكى پائالىيىتىنىڭ تەڭپۇڭلىقىنى ئىشقا ئاشۇرۇش.تەتقىقاتلىق دەرسخانا شەكىللەندۈرۈش مەسىلىسىدە ئوقۇتۇشنى باشقۇرغۇچىلار چوقۇم دەرسخانىنى باھالاش ئۆلچۈمىنى ياخشى مۇزاكىرە قىلىش ،ئوقۇتقۇچى ئائىلە باشلىقلىرى بىلەن بىرلىكتە دەرسكە تەييارلىق قىلىش:ئائىلە باشلىقلىرىنى جەمىيەتتىن دەرسلىك ماتىريال مەنبەسى بىلەن تەمىنلەشكە تەكلىپ قىلىش.ئائىلە باشلىقلىرى بىلەن ئوقۇغۇچىلار،تەتقىقاتچىلار بىلەن ئوقۇغۇچىلار بىرلىكتە دەرس ئاڭلاش،بىرلىكتە مۇزاكىرە قىلىش قاتارلىقلار. Tz&h[+6`  

natiwan 2013-11-24 15:59
باھادىرنىڭ مۇشۇنداق ياخشى تېمىنى يوللىغىنىغا تەشەككۇر. رەھمەت. قەلەم تۇلپارىڭىز ھارمىسۇن. xl@~K^c]  
2q*wYuc  
ئەپسۇس، ئەپسۇس . مۇشۇ تېمىنى كۆرگەن 40 تورداشنىڭ مۇشۇنداق ياخشى تېمىغا ئىنكاس قالدۇرمىغىنىغا ھەيرانمەن

قەلبىنۇر 2013-11-25 12:14
natiwan:باھادىرنىڭ مۇشۇنداق ياخشى تېمىنى يوللىغىنىغا تەشەككۇر. رەھمەت. قەلەم تۇلپارىڭىز ھارمىسۇن.ئەپسۇس، ئەپسۇس . مۇشۇ تېمىنى كۆرگەن 40 تورداشنىڭ مۇ .. (2013-11-24 15:59) 
Tu5p`p3-j  
بۇ مۇشۇنداق ياخشى تېمىنى يوللىغىنىغا تەشەككۇر. رەھمەت

tawpek 2013-11-29 23:55
ئوقوپ تولىمۇ سۆيۆندۈم، بىر برىدىن ياخشى تېمىلارنى ئوقوش نىسىپ بولىۋاتىدۇ. _N)&<'lB<  
Pai8r%Zfu  
ئوقوقۇچى بولوش سۈپىتىمىز بىلەن ئۆز كەسپىمىزنىڭ بۇ نەزىرىيەلىرىنى ئاڭلىق رەۋىشتە بىلىپ قويىشىمىز ھەقىقەتەن زۆرۆركەن.

ياسىنجان510 2013-12-07 23:24
ماقالىنى ئوقۇپ ،مۇزدەك بۇلاق سۈيىنى ئىچىپ چاڭقىغان يۈرەكنى ئۇسسۇزلۇققا قاندۇرغاندەك بولدۇم. بۈگۈنكى ئۇيغۇر مائارىپى ۋەئوقۇتۇش خىزمىتىمىزدە ساقلىنىۋاتقان مەسىلىلەرنى جۈرئەتلىك بىلەن ئوتتۇرغا قويغانلىقىڭىز ئۆچۈن سىزگە ئاپىرىن،ساپ ۋىجدانىڭىز،ئۆتكۈر زېھنىڭىز مېنى قايىل قىلدى سىزگە رەھمەت.

ozqan 2013-12-09 17:53
مۇشۇ خىلدىكى ئوقۇتۇش نەزەرىيەلىرى بىلەن زادىلا قوراللانمايمىز دېمسىىمۇ ، يوللىغانلىرىڭىز ھەر بىرىمىز ئۈچۈن تولىمۇ قىممەتلىك نۇقتىلاركەن ..


查看完整版本: [-- يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتىغا مۇناسىۋەتلىك نەزىرىيەلەر --] [-- top --]


Powered by phpwind v8.7 Code ©2003-2011 phpwind
Gzip enabled