ئۇيغۇر |
2013-11-11 23:26 |
گرامماتكا ھەققىدە چۈشەنچە(ئۇيغۇر)
گرامماتكا ھەققىدە چۈشەنچە 0tL5t7/Gr 2.گرامماتكىنىڭ تەتقىقات ئوبىكتى Og1\6Q 3.مورفولوگىيە توغرىسىدا چۈشەنچە ":
BZZ\! مورفىما (سۆزنىڭ بۆلەكلىرى ) x1`(Z|RJ دەرىس خارەكتىرى : qi7*Jjk>90 نەزەرىيۋى بىلىم ( ئۇيغۇر تىلى بىلىمى ) w5s&Ws ئوقۇتۇش نىشانى : BR?DW~7J j بىلىم نىشانى: c)N_
"#& (1) گىرامماتكىنىڭ تەتقىقات دائىرىسى 0Bp0ScE|FA (2) گىرامماتكىلىق قائىدىلەر kSol%C (3) گىرامماتكىنىڭ ئالاھىدىلىكلىرى P8=J0&5 ئىقتىدار نىشانى: r/0#D+A (1) باش مورفىما بىلەن ئەگەشمە مورفىمىنىڭ پەرقى @>~S$nw/ (2) سۆز ياسىغۇچى قۇشۇمچە بىەن سۆز تۈرلىگۈچى قۇشۇمچىنىڭ پەرقى hU
p3$4w (3) بۇغۇم بىلەن مورفىمىنى پەرىقلەندۈرۈش pX>wMc+ (4) سۆزلەرگە قۇشۇمچىلارنىڭ ئۇلىنىش تەرتىپى bOrE8
6v: مۇھىم نۇقتا : wRwx((eb (1) مورفولوگىيەنىڭ تەتقىقات ئوبىكتى d3?gh[$ (2) مورفىما ۋە ئۇنىڭ تۈرلىرى 54TWFDmGi (3) قۇشۇمچە ۋە ئۇنىڭ تۈرلىرى GO][`zZJ] قىيىن نۇقتا : kaEu\@%n (1) باش مورفىما بىلەن ئەگەشمە مورفىمىنىڭ پەرقى Of-gG~ (2) سۆز ياسىغۇچى قۇشۇمچە بىەن سۆز تۈرلىگۈچى قۇشۇمچىنىڭ پەرقى _Bn8i( ھىسيات نىشانى : P:XX8 ئۇيغۇر تەرەققىياتى توغرىسىدا ئىلمى چۈشەنچىگە ئىگە قىلىش cx)x="c ئەخلاقى تەربىيە نىشانى : ={ 190=\9 ئۆز ئانا تىلىنى توغرا ئىشلىتەلەيدىغان ئانا تىلىنىڭ تەرەققىياتىغا كۆڭۈل بۆلىدىغان روھنى يىتىلدۈرۈش . o1]1I9 ئوقۇتۇش جەريانى ۋە ئۇسۇلى 4=* ml}RP 1. باسقۇچ : يىڭى دەرىسكە باشلاپ كىرىش ۋە تەييارلىق سىناق باسقۇچى . GCcSI;w تۆۋەندىكى سۇئاللارنى سۇراش ،خۇلاسىلاش ئارقىلىق يىڭى دەرىسكە باشلاپ كىرىدۇ . ھەر قانداق بىر تىل تۈزىلىش جەھەتتىن (فونتىكا ) ، ( لىكسىكا ) ، (گىرامماتكا ) دىن ئىبارەت ئۈچ تەركىبى قىسىمدىن ئىبارەت ئۈچ تەركىبى قىسىمدىن تۈزىلىدۇ. Xd~li fF (2) بۇغۇم سۆزىنىڭ (فونتىكىلىق ) جەھەتتىن بۆلۈنىشى بولسا مەنىلىك بۆلەك سۆزىنىڭ (مورفولوگىيەلىك ) قۇرۇلما جەھەتتىن بۆلىنىشى *nUa0Zg4q6 (3) گىرامماتكا تەتقىقات مەزمۇنىنىڭ ئوخشىماسلىقىغا ئاساسەن ( مورفولوگىيە) . (سىتاستىكىسى ) دەپ ئىككى تۈرگە بۆلۈنىدۇ . (G"/C7q (4) مورفولوگىيە سىتاستىكىسى دىگەن سۆزلەر ئادەتتىكى لوغەت تەركىبىگە كىرىدىغان سۆزلەردۇر . % o0.8qVJi 2.باسقۇچ : نىشاننى چوڭقۇرلاشتۇرۇش باسقۇچى : (W`=`]! دەسلەپتىكى مۇھىم مەزمۇنلار ؛ rk?G[C)2c (1) گىرامماتكا – سۆزلەرنىڭ ياسىلىش ، تۈرلىنىش ۋە سۆزىلەردىن جۈملە تۈزەش قائىدىلىرىنى تەتقىق قىلىدۇ .
YwB\kN (2) گىرامماتكىنىڭ كىشىلىك قۇرۇلما قانۇنى بۇلۇپ ئۇ سۆزلەرنىڭ تۈرلىنىش قائىدىسى بىلەن سۆز جۈملىلەرنىڭ بىرىكىش قائىدىسىدىن ئىبارەت ئىككى يۈرۈش قائىدىنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ . @/?$ ZX/e[ (3) گىرامماتكا تۆۋەندىكىدەك ئالاھىدىلىكلەرگە ئىگە X_I.f6v{ 1) گىرامماتكىلىق قائىدىلەر ئۇمۇملۇققا ئىگە ؛ 2) گىرامماتكىلىق قائىدىلەر سېستىمىلىققا ئىگە ؛ 3) گىرامماتكىلىق قائىدىلەرتۇراقلىققا ئىگە ؛ 4) گىرامماتكا مەزمۇنىغا ئاساسەن مورفولوگىيە ۋە سىتاستىكا دەپ ئىككى قىسىمغا بۆلىنىدۇ . 2. مورفولوگىيە سۆزلەرنىڭ ياسىلىش ، تۈرلىنىش ۋە تۈركۈملەرگە بۆلۈنۈش ھەققىدىكى قائىدىلەرنىڭ يىغىندىسى مورفولوگىيە دەپ ئاتىلىدۇ. مورفولوگىيە يۇقارقىلارنى ئۆزىنىڭ تەتقىقات دائىرىسى قىلىدۇ . Dr"F5Wbg 3. مورفىما ( سۆزىنىڭ مەنىلىك بۆلەكلىرى ) ;,LlOR ئۆز تىلىدا ئەركىن قوللىنىدىغان تىلنىڭ قۇرۇلۇش ماترىيالى تىلىمىزدىكى تۈپ سۆزلەردىن باشقا ھەر قانداق بىر سۆزنى پارچىلاپ مورفىمىلارغا ( مەنىلىك بۆلەكلەرگە ) ئاجراتقىلى بۇلىدۇ . بىر سۆز بىر ۋە بىر قانچە مورفىمىلاردىن تۈزۈلگەن بۇلىدۇ . 8c'E بۇغۇم سۆزنىڭ فونتىكىلىق تۈزىلىشى بولسا مەنىلىك بۆلەك بولسا سۆزنىڭ مورفۇلوگىيەلىك قۇرۇلما جەھەتتىن بۆلىنىشى سۆزنى تەشكىل قىلغۇچى ئەڭ كىچىك مەنا بۆلىكى مورفىما دىيىلىدۇ . UbV} ! مەسىلەن : ئوقۇغۇچى = ئوقۇ + غۇچى 30/
( ياغاچچىلىق = ياغاچ +چىلىق -n$fh::^ مورفىمىلار سۆزنى تەشكىل قىلىشتىكى رولىغا قاراپ مەنىلىك بۆلەك ۋە ئەگەشمە مەنىلىك بۆلەك دەپ ئىككى خىلغا بۆلىنىدۇ . %S4pkFR مۇستەققىل تۇرۇپ ئۆز ئالدىغا مەنا ئىپادىلەيدىغان مورفىما باش مورفىما دىيىلىدۇ . مەسىلەن : ئاش ، مەن ، سۇ ، ئوقۇ ، قەلەم ، @7
';bfsix ئۆز ئالدىغا بەلگىلىك لىكسىكىلىق مەنا ئىپادىلىمەيدىغان پاقات باش مورفىمىغا ئەگىشىپ مۇشۇلۇپ گىرامماتكىلىق ھەم لىكسىكىلىق مەنا ئىپادىلەيدىغان مورفىما ئەگەشمە مورفىما دىيىلىدۇ . "^ cn9AG{ مەسىلەن : گۈل + لۈك ئاش + لىق + قا `ja**re ئەگەشمە مورفىما رولىغا قاراپ ياردەمچى سۆز ۋە قۇشۇمچە دەپ ئىككى تۈرگە بۆلىنىدۇ . ئۆز ئالدىغا تۇرۇپ لىكسىكىلىق مەنا بىلدۈرمەيدىغان سۆز يىلتىزىغا ئۇلىنىپ مەلۇم لىكسىكىلىق ۋە گىرامماتكىلىق مەنا ئىپادىلەيدىغان تەركىبلىرى قۇشۇمچە دىيىلىدۇ . yeNC-U< قۇشۇمچىلار تۈرلىگۈچى قۇشۇمچە ۋە ياسىغۇچى قۇشۇمچە دەپ ئىككى تۈرگە بۆلىنىدۇ . PR
Cr7f ئىش + چان تۇز +لۇق BY$%gIB6> يۇقارقىغا ئوخشاش سۆزلەرگە قۇشۇلۇپ يىڭى سۆزلەرنى ياسايدىغان قۇشۇمچىلار سۆز ياسىغۇچى قۇشۇمچە دىيىلىدۇ . *(x`cf;k ئىش + چان + لار + غا ، تۇزلۇق + تىن A
:ef}OCL سۆزلەرگە قۇشۇلۇپ لىكسىكىلىق مەنا ئۆزگەرتمەي ئۇنىڭغا مەلۇم گىرامماتكىلىق مەنا قۇشىدىغان قۇشۇمچىلار تۈرلىگۈچى قۇشۇمچىلار دىيىلىدۇ . z>hG
' ئۇيغۇرتىلىدىكى سۆز ياسىغۇچى قۇشۇمچىلارنىڭ كۆپچىلىگى سۆزلەرنىڭ ئاخىرىغا قۇشۇلىدۇ . ئاز بىر قىسمى سۆزلەرنىڭ ئالدىغا قۇشۇلىدۇ . sEL[d2oO گۈل + لۈك = گۈللۈك ، بى + ئەدەپ = بىئەدەپ avk0pY(n ئۇيغۇرتىلىدىكى سۆز تۈرلىگۈچى قۇشۇمچىلارنىڭ ھەممىسىنى سۆزلەرنىڭ ئاخىرىغا قۇشۇلىدۇ . VHB5 مەسىلەن ئىش +چان +لار+غا بالا+ م =8fp4#]7 يۇقارقى مەزمۇنلار ئوقۇغۇچىلارنى مىسال ئېلىشقا يىتەكلەش دوسكىسىدىن پايدىلىنىپ مەشىق ئىشلەشكە يىتەكلەش قاتارلىق ئۇسۇللار ئارقىلىق دەرس مەزمۇنى يەتكۈزۈلىدۇ ۋە مۇستەھكەملىنىدۇ . Pd\S{ Y~wk 3.باسقۇچ : شەكىللەندۈرۈش سىناق سۇئاللىرى 7WW@%4(
ھۆكۈم قىلىڭ : q?{wRBVVB 1. بۇغۇم سۆزىنىڭ فونتىكىلىق جەھەتتىن بۆلىنىشى مەنىلىك بۆلەك سۆزىنىڭ مورفولوگىيەلىك قۇرۇلما جەھەتتىن بۆلىنىشى . ( ) Rg,pC.7; 2. مورفولوگىيە سۆزلەرنىڭ ياسىلىشى ، تۈرلىنىشى سۆزلەردىن جۈملە تۈزەش قائىدىلىرى قاتارلىقلارنى تەتقىق قىلىدۇ ( ) IiIF4 pQ, 3. مەنىلىك بۆلەك ئۆزىدىن باشقا مەنىلىك بۆلەكلەرگە بۆلۈنمەيدىغان مىنە بۆلەكلىرىدىن ئىبارەت . ( ) n_hV; تاپشۇرۇق لايھەسى : Uo مەزمۇنى : P|_>M SO1' تۆۋەندىكى جۈملىلەرنى +بەلگىسى ئارقىلىق باش مورفىما ئەگەشمە مورفىمىلار ئايرىپ كۆرسىتىڭ تۈرلىگۈچى قۇشۇمچە ياسىغۇچى قۇشۇمچىلارنى ئايرىپ كۆرسىتىڭ ؟ ھازىرقى جەمئىيىتىمىزدە بىلىملىكلەر بىلەن بىلىمسىزلەرنىڭ پەرقى بۇلىۋاتىدۇ . l_y:IY$" مەقسەت : 1eHU!{ ئۆگىنىپ ئۆتكەن نەزەرىيەۋى بىلىملەرنى مۇستەكلەملەش X83,fCCl5 باھالاش شەكلى : كىيىنكى سائەتلىك دەرسنىڭ تەييارلىق سىناق باسقۇچىدا سۇراپ ئۇمۇملاشتۇرۇلىدۇ . u@&e{w~0
|
|