查看完整版本: [-- گرامماتكا ھەققىدە چۈشەنچە(ئۇيغۇر) --]

تەۋپىق مۇنبىرى -> ئۇيغۇرتىلى دەرىس تەييارلىقلىرى -> گرامماتكا ھەققىدە چۈشەنچە(ئۇيغۇر) [打印本页] 登录 -> 注册 -> 回复主题 -> 发表主题

ئۇيغۇر 2013-11-11 23:26

گرامماتكا ھەققىدە چۈشەنچە(ئۇيغۇر)

گرامماتكا ھەققىدە چۈشەنچە 0tL5t7/Gr  
2.گرامماتكىنىڭ تەتقىقات ئوبىكتى Og1\6Q  
3.مورفولوگىيە توغرىسىدا چۈشەنچە ": BZZ\!  
مورفىما (سۆزنىڭ بۆلەكلىرى ) x1`(Z|RJ  
دەرىس خارەكتىرى : qi7*Jjk>90  
  نەزەرىيۋى بىلىم ( ئۇيغۇر تىلى بىلىمى ) w5s&Ws  
ئوقۇتۇش نىشانى : BR?DW~7J j  
بىلىم نىشانى: c)N_ "#&  
(1) گىرامماتكىنىڭ تەتقىقات دائىرىسى 0Bp0ScE|FA  
(2) گىرامماتكىلىق قائىدىلەر kSol%C  
(3) گىرامماتكىنىڭ ئالاھىدىلىكلىرى P8=J0&5  
ئىقتىدار نىشانى: r/0 #D+A  
(1) باش مورفىما بىلەن ئەگەشمە مورفىمىنىڭ پەرقى @>~S$nw/  
(2) سۆز ياسىغۇچى قۇشۇمچە بىەن سۆز تۈرلىگۈچى قۇشۇمچىنىڭ پەرقى hU p3$4w  
(3) بۇغۇم بىلەن مورفىمىنى پەرىقلەندۈرۈش pX>wMc+  
(4) سۆزلەرگە قۇشۇمچىلارنىڭ ئۇلىنىش تەرتىپى bOrE8 6v:  
مۇھىم نۇقتا : wRwx((eb  
(1) مورفولوگىيەنىڭ تەتقىقات ئوبىكتى d3?gh[$  
(2) مورفىما ۋە ئۇنىڭ تۈرلىرى 54TWFDmGi  
(3) قۇشۇمچە ۋە ئۇنىڭ تۈرلىرى GO][`zZJ]  
قىيىن نۇقتا : kaEu\@%n  
(1) باش مورفىما بىلەن ئەگەشمە مورفىمىنىڭ پەرقى O f-gG~  
(2) سۆز ياسىغۇچى قۇشۇمچە بىەن سۆز تۈرلىگۈچى قۇشۇمچىنىڭ پەرقى _Bn8i(  
ھىسيات نىشانى : P:X X8&#  
ئۇيغۇر تەرەققىياتى توغرىسىدا ئىلمى چۈشەنچىگە ئىگە قىلىش cx)x="c  
ئەخلاقى تەربىيە نىشانى : ={190=\9  
ئۆز ئانا تىلىنى توغرا ئىشلىتەلەيدىغان ئانا تىلىنىڭ تەرەققىياتىغا كۆڭۈل بۆلىدىغان روھنى يىتىلدۈرۈش . o1]1I9  
ئوقۇتۇش جەريانى ۋە ئۇسۇلى 4=* ml}RP  
1.    باسقۇچ :  يىڭى دەرىسكە باشلاپ كىرىش ۋە تەييارلىق سىناق باسقۇچى . G CcSI;w  
تۆۋەندىكى سۇئاللارنى سۇراش ،خۇلاسىلاش ئارقىلىق يىڭى دەرىسكە باشلاپ كىرىدۇ  . ھەر قانداق بىر تىل تۈزىلىش جەھەتتىن (فونتىكا ) ، ( لىكسىكا ) ، (گىرامماتكا ) دىن ئىبارەت ئۈچ تەركىبى قىسىمدىن ئىبارەت ئۈچ تەركىبى قىسىمدىن تۈزىلىدۇ. Xd~lifF  
(2) بۇغۇم سۆزىنىڭ (فونتىكىلىق )  جەھەتتىن بۆلۈنىشى بولسا مەنىلىك بۆلەك سۆزىنىڭ (مورفولوگىيەلىك ) قۇرۇلما جەھەتتىن بۆلىنىشى   *nUa0Zg4q6  
(3) گىرامماتكا تەتقىقات مەزمۇنىنىڭ ئوخشىماسلىقىغا  ئاساسەن ( مورفولوگىيە) . (سىتاستىكىسى ) دەپ ئىككى تۈرگە بۆلۈنىدۇ . (G"/C7q  
(4) مورفولوگىيە سىتاستىكىسى دىگەن سۆزلەر ئادەتتىكى لوغەت تەركىبىگە كىرىدىغان سۆزلەردۇر . %o0.8qVJi  
2.باسقۇچ :     نىشاننى چوڭقۇرلاشتۇرۇش باسقۇچى : (W`=`]!  
دەسلەپتىكى مۇھىم مەزمۇنلار ؛ rk?G[C)2c  
(1) گىرامماتكا – سۆزلەرنىڭ ياسىلىش ، تۈرلىنىش ۋە سۆزىلەردىن جۈملە تۈزەش قائىدىلىرىنى تەتقىق قىلىدۇ .  YwB\kN  
(2) گىرامماتكىنىڭ كىشىلىك قۇرۇلما قانۇنى بۇلۇپ ئۇ سۆزلەرنىڭ تۈرلىنىش قائىدىسى بىلەن سۆز جۈملىلەرنىڭ بىرىكىش قائىدىسىدىن ئىبارەت ئىككى يۈرۈش قائىدىنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ . @/?$ZX/e[  
(3) گىرامماتكا تۆۋەندىكىدەك ئالاھىدىلىكلەرگە ئىگە   X_I.f6v{  
1) گىرامماتكىلىق قائىدىلەر ئۇمۇملۇققا ئىگە ؛ 2) گىرامماتكىلىق قائىدىلەر سېستىمىلىققا ئىگە ؛ 3) گىرامماتكىلىق قائىدىلەرتۇراقلىققا ئىگە ؛ 4) گىرامماتكا مەزمۇنىغا ئاساسەن مورفولوگىيە ۋە  سىتاستىكا دەپ ئىككى قىسىمغا بۆلىنىدۇ . 2. مورفولوگىيە سۆزلەرنىڭ ياسىلىش ، تۈرلىنىش ۋە تۈركۈملەرگە بۆلۈنۈش ھەققىدىكى قائىدىلەرنىڭ يىغىندىسى مورفولوگىيە دەپ ئاتىلىدۇ. مورفولوگىيە يۇقارقىلارنى ئۆزىنىڭ تەتقىقات دائىرىسى قىلىدۇ . Dr"F5Wbg  
3. مورفىما ( سۆزىنىڭ مەنىلىك بۆلەكلىرى ) ;,LlOR  
ئۆز تىلىدا ئەركىن قوللىنىدىغان تىلنىڭ قۇرۇلۇش ماترىيالى تىلىمىزدىكى تۈپ سۆزلەردىن باشقا ھەر قانداق بىر سۆزنى پارچىلاپ مورفىمىلارغا ( مەنىلىك بۆلەكلەرگە ) ئاجراتقىلى بۇلىدۇ . بىر سۆز بىر ۋە بىر قانچە مورفىمىلاردىن تۈزۈلگەن بۇلىدۇ . 8c'E  
بۇغۇم سۆزنىڭ فونتىكىلىق تۈزىلىشى بولسا مەنىلىك بۆلەك بولسا سۆزنىڭ مورفۇلوگىيەلىك قۇرۇلما جەھەتتىن بۆلىنىشى سۆزنى تەشكىل قىلغۇچى ئەڭ كىچىك مەنا بۆلىكى مورفىما دىيىلىدۇ . UbV} !  
مەسىلەن : ئوقۇغۇچى = ئوقۇ + غۇچى 30/ (  
             ياغاچچىلىق = ياغاچ +چىلىق -n$fh::^  
مورفىمىلار سۆزنى تەشكىل قىلىشتىكى رولىغا قاراپ مەنىلىك بۆلەك ۋە ئەگەشمە مەنىلىك بۆلەك دەپ ئىككى خىلغا بۆلىنىدۇ . %S4pkFR  
مۇستەققىل تۇرۇپ ئۆز ئالدىغا مەنا ئىپادىلەيدىغان مورفىما باش مورفىما دىيىلىدۇ .  
مەسىلەن : ئاش ، مەن ، سۇ ، ئوقۇ ، قەلەم ، @7 ';bfsix  
ئۆز ئالدىغا بەلگىلىك لىكسىكىلىق مەنا ئىپادىلىمەيدىغان پاقات باش مورفىمىغا ئەگىشىپ مۇشۇلۇپ گىرامماتكىلىق ھەم لىكسىكىلىق مەنا ئىپادىلەيدىغان مورفىما ئەگەشمە مورفىما دىيىلىدۇ . "^ cn9AG{  
مەسىلەن : گۈل + لۈك  ئاش + لىق + قا `ja**re  
ئەگەشمە مورفىما رولىغا قاراپ ياردەمچى سۆز ۋە قۇشۇمچە دەپ ئىككى تۈرگە بۆلىنىدۇ . ئۆز ئالدىغا تۇرۇپ لىكسىكىلىق مەنا بىلدۈرمەيدىغان سۆز يىلتىزىغا ئۇلىنىپ مەلۇم لىكسىكىلىق ۋە گىرامماتكىلىق مەنا ئىپادىلەيدىغان تەركىبلىرى قۇشۇمچە دىيىلىدۇ . yeNC-U<  
قۇشۇمچىلار تۈرلىگۈچى قۇشۇمچە ۋە ياسىغۇچى قۇشۇمچە دەپ ئىككى تۈرگە بۆلىنىدۇ . PR Cr7f  
ئىش + چان      تۇز +لۇق BY$%gIB6>  
يۇقارقىغا ئوخشاش سۆزلەرگە قۇشۇلۇپ يىڭى سۆزلەرنى ياسايدىغان قۇشۇمچىلار سۆز ياسىغۇچى قۇشۇمچە دىيىلىدۇ . *(x`cf;k  
ئىش + چان + لار + غا     ،     تۇزلۇق  +  تىن   A :ef}OCL  
سۆزلەرگە قۇشۇلۇپ لىكسىكىلىق مەنا ئۆزگەرتمەي ئۇنىڭغا مەلۇم گىرامماتكىلىق مەنا قۇشىدىغان قۇشۇمچىلار تۈرلىگۈچى قۇشۇمچىلار دىيىلىدۇ . z>hG '  
ئۇيغۇرتىلىدىكى سۆز ياسىغۇچى قۇشۇمچىلارنىڭ كۆپچىلىگى سۆزلەرنىڭ ئاخىرىغا قۇشۇلىدۇ . ئاز بىر قىسمى سۆزلەرنىڭ ئالدىغا قۇشۇلىدۇ . sEL[d2oO  
گۈل + لۈك  = گۈللۈك ، بى + ئەدەپ = بىئەدەپ avk0pY(n  
ئۇيغۇرتىلىدىكى سۆز  تۈرلىگۈچى قۇشۇمچىلارنىڭ ھەممىسىنى سۆزلەرنىڭ ئاخىرىغا قۇشۇلىدۇ . VHB5  
مەسىلەن ئىش +چان +لار+غا                      بالا+ م =8fp4# ]7  
يۇقارقى مەزمۇنلار ئوقۇغۇچىلارنى مىسال ئېلىشقا يىتەكلەش دوسكىسىدىن پايدىلىنىپ مەشىق ئىشلەشكە يىتەكلەش قاتارلىق ئۇسۇللار ئارقىلىق دەرس مەزمۇنى يەتكۈزۈلىدۇ ۋە مۇستەھكەملىنىدۇ . Pd\S{ Y~wk  
3.باسقۇچ : شەكىللەندۈرۈش سىناق سۇئاللىرى 7WW@%4(  
ھۆكۈم قىلىڭ : q?{wRBVVB  
1. بۇغۇم سۆزىنىڭ  فونتىكىلىق جەھەتتىن بۆلىنىشى مەنىلىك بۆلەك سۆزىنىڭ مورفولوگىيەلىك قۇرۇلما جەھەتتىن بۆلىنىشى . (     ) Rg,pC.7;  
2. مورفولوگىيە سۆزلەرنىڭ ياسىلىشى ، تۈرلىنىشى سۆزلەردىن جۈملە تۈزەش قائىدىلىرى قاتارلىقلارنى تەتقىق قىلىدۇ (     ) IiIF4 pQ,  
3. مەنىلىك بۆلەك ئۆزىدىن باشقا مەنىلىك بۆلەكلەرگە بۆلۈنمەيدىغان مىنە بۆلەكلىرىدىن ئىبارەت . (     ) n_hV;  
تاپشۇرۇق لايھەسى : Uo 
مەزمۇنى : P|_>M SO1'  
تۆۋەندىكى جۈملىلەرنى +بەلگىسى ئارقىلىق باش مورفىما ئەگەشمە مورفىمىلار ئايرىپ كۆرسىتىڭ تۈرلىگۈچى قۇشۇمچە ياسىغۇچى قۇشۇمچىلارنى ئايرىپ كۆرسىتىڭ ؟ ھازىرقى جەمئىيىتىمىزدە بىلىملىكلەر بىلەن بىلىمسىزلەرنىڭ پەرقى بۇلىۋاتىدۇ . l_y:IY$"  
مەقسەت : 1eHU!{ 
ئۆگىنىپ ئۆتكەن نەزەرىيەۋى بىلىملەرنى مۇستەكلەملەش X83,f CCl5  
باھالاش شەكلى : كىيىنكى سائەتلىك دەرسنىڭ تەييارلىق سىناق باسقۇچىدا سۇراپ ئۇمۇملاشتۇرۇلىدۇ . u@&e{w~0  

تىلداش 2013-11-12 10:30
لايىھە ناھايىتى ياخشى يۈزۈلۈپتۇ. %-?k [DL6  
دەرسنىڭ قىيىن نۇقتىسىغا مورفېمىغا ئايرىش ھاجەتسىز بولغان بەزى سۆزلەرگە ، يەنى    ‹‹نان-پان...،ئوڭتەي-توڭتەي...،سادىغانكېتەي(سەدىقەڭ بولۇپ كېتەي)...››قاتارلىق سۆزلەردىن ئەسكەرتىش بېرىشكە بولارمۇ؟

بابۇر0725 2014-02-17 23:51
بىرىلگەن ئىكاسنى ياخشى قۇبۇل قىلارسىز؟


查看完整版本: [-- گرامماتكا ھەققىدە چۈشەنچە(ئۇيغۇر) --] [-- top --]


Powered by phpwind v8.7 Code ©2003-2011 phpwind
Gzip enabled