tursun |
2013-09-21 03:07 |
ئوقۇغۇچىلاردا- يېزىقچىلىق ئىقتىدار ...بۇژغۇن
ئوقۇغۇچىلارنىڭ يېزىقچىلىق ئىقتىدارىنى يېتىلدۈرۈشتە قايسى جەھەتتىن ئىزدىنىش كېرەك؟ a lyA#zao| dl+c+w" (ئىزدىنىش ۋە تەتقىقات) P?zL`czWd AZnFOS ئاپتورى:تۇرسۇن ھۈسەيىن بۇژغۇن p%5(Qqmlk vZIx> يېزىقچىلىق ئىلمىنىڭ تۈپ مەقسىدى-ئۇنىڭ ئالاھىيدىلىكى ۋە تۈپ ۋەزىپىسىنى پۇختا ئىگىلىگەن ئاساستا،بۇ ھەقتىكى نەزىريە ۋە ئەمەلىيەت ئۆزئارا زىچ بىرلەشتۈرۈلگەن ئاساسىي ساۋات خاراكتېرىدىكى بىلىملەرنى ئەستايىدىل ئۆزلەشتۈرۈپ،چۈشەنچىنى تېخىمۇ چۇڭقۇرلاشتۇرۇپ،كەڭ ئوقۇغۇچىلارنىڭ يېزىقچىلىق بىلىمى ۋە ئەمەلىي ماھارىتىنى {mA#'75a# ئۆستۈرۈپ،ھەر خىل ژانىر،شەكىلدىكى ماقالە-ئەسەرلەرنى ئۆز ئىقتىدار دائىرىسىدە بىمالال يازالايدىغان قىلىپ،تەدرىجى ھالدا ئوقۇغۇچىلارنىڭ مۇستەقىل ھالدا ئىنتىلىش، ئىجاد قىلىش ئىقتىدارىنى يېتىلدۈرۈپ،ئۆزلىرى تەلمۈرگەن،ھەۋەس قىلغان گۈزەل تىل-ئەدەبىيات باغچىسىنىڭ ئىشىكىنى بىمالال ئاچالايدىغان قابىلىيەتنى يېتىلدۈرۈشتىن ئىبارەتتۇر... jNAboSf2Y _J0(GuG=~ بۇنىڭ ئۈچۈن قايسى تەرەپلەردىن ئىزدىنىشكە تېگىشلىك...؟ KXcE@q9 (~^KXJ{-> 1.ئالدى بىلەن تىل -ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرىدا يېزىقچىلىق ئوقۇتۇشىنىڭ تىل ئەدەبىيات ئوقۇتۇشىنىڭ مۇھىم بىر تەركىۋى قىسمى بولۇشتەك خاراكتېرىگە قارىتا تونۇشى ئەتراپلىق ھەم پۇختا بولۇش،بۇ ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلارغا gO bP نىسبەتەن«يېزىقچىلىق ئوقۇتۇشىنىڭ ئۇنچىۋالا سىرلىق ئەمەسلىكىنى ھېس قىلدۇرۇش.» |q 0iX2W 2.ئوقۇتقۇچى-ئۆز نۆۋىتىدە ماھىر سەنئەتكار بولۇش سۈپىتى بىلەن كەڭ ئوقۇغۇچىلارنى تەدرىجى ھالدا ئەدەبىياتنىڭ `12Y2W 9 رەڭدار باغچىسىغا باشلاپ كىرىپ،ئۇلارغا ئۆزلىرى ھېس قىلمىغان دەرىجىدە گۈزەللىك تۇيغۇسى،سەنئەت تۇيغۇسى،سۆيۈنۈش ۋە پەخىرلىنىش تۇيغۇسى ئاتا قىلىش كېرەك. wArzMt}[ 3.ئوقۇتقۇچى -دەرسخانا ئوقۇتۇش تىلىغا(نۇتقىغا) ئالاھىيدە دىققەت قىلىش؛سۆزلىگەندە،سۇئال تاشلىغاندا،باھالىغاندا ھەم يەكۈنلىگەندە سەگەكلىك بىلەن سۆزلەش؛سۇئاللارنى ئېنىق ۋە چۈشىنىشلىك،شۇنداقلا باغلىنىشلىق لايىھەلەش؛ئىلمىي ھەم توغرا باھالاشقا ئەھمىيەت بىرىش؛شۇ ئارقىلىق ئوقۇغۇچىلارنىڭ توغرا سۆزلەش،ئەتراپلىق ئويلاش،لوگىكىلىق تەپەككۇر يۇرگۇزۇش،ئۆزئارا قايىل قىلارلىق ھالدا باھالاش ھەم خۇلاسىلاش،شۇنداقلا نۇتۇق جەھەتتىن ئەركىن رىقابەتلىشىش،سۇئاللار ئۈستىدە دادىل مۇلاھىيزە ئېلىپ بىرىشتەك جۇشقۇن كەيپىياتلىرىنى يېتىلدۈرۈشكە پۇختا ئاساس سالغىلى بولىدۇ. s+a#x(7{ 4.تىل ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىسى-«ئۈلگىنىڭ كۈچى-چەكسىزدۇر»دېگەن ھېكمەتتىن قىلچە يىراقلىشىپ كەتمەسلىك
!-8y;,P كېرەك.ئوقۇغۇچىلارغا يېزىقچىلىق ماھارىتىنى ھەقىقى سىڭدۈرۈش-تىل ئەدەبىيات ئوقۇتۇشى بىلەن شۇغۇللىنىۋاتقان 67 wq8| ھەم شۇ كەسپنىڭ نېنىنى يەۋاتقان تىل ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرىنىڭ شەرەپلىك مەجبۇرىيىتى ھەم مەسئۇلىيىتىدۇر. IKnXtydeI} ئوقۇغۇچىلارغا ئورۇنلاشتۇرۇلغان تۈرلۈك شەكىل،تۈرلۈك مەزمۇنلاردىكى يېزىقچىلىق تاپشۇرىقىنى ئورۇنلاشتىن ئاۋۋال ,sn
9&E ئوقۇتقۇچى ئۆز قەلىمى،ئۆز تەپەككۈرى ئاساسىدا يېزىپ چېققان شۇ قېتىملىق ئورۇنلاشتۇرۇلغان تاپشۇرۇق تەلىپىگە I>@Qfc
bG ماس كېلىدىغان ئەسىرىنى كۆز ئالدىدىكى ئوقۇغۇچىلىرىغا ئۈلگە قىلىپ ئوقۇپ بىرىش،ئەسەر يېزىش پەقەت قولىدىن كەلمىگەن ئەھۋالدا شۇ تاپشۇرۇق مەزمۇنىغا ماس كېلىدىغان ماقالە-ئەسەرلەرنى ئالدىن تەييارلاپ ئۈلگە قىلىپ ئوقۇپ بەرسىمۇ بولىدۇ.مۇشۇنداق قىلغاندا:بىرىنجىدىن-ئوقۇغۇچىلاردا:«بىزنىڭ مۇئەللىممۇ بوش ئەمەسكەن...» دېگەن تۇيغۇنى قوزغىساق؛ئىككىنجىدىن_بالىلارنىڭ ماقالە-ئەسەر ئوقۇش جەھەتتىكى ھېسىياتىنى يېتىلدۈرەلەيمىز. @BqSu|'Du, ئۈچىنجىدىن_ئوقۇغۇچىلارنى تۇيدۇرماستىن يېزىقچىلىق باغچىسىغا بىمالال باشلاپ كېرەلەيمىز. ,/..f!bp تۆتىنجىدىن_ئوقۇغۇچىلاردا كۆپ كىتاپ ئوقۇش، چۈشىنىپ ئوقۇش ئىقتىدارىنى يېتىلدۈرەلەيمىز.شۇڭا،«ئۈلگىنىڭ ^-K~y رولى»غا قەتئىي سەل قاراشقا بولمايدۇ. |3 v+&eVi 5.ئوقۇغۇچىلار تىل-ئەدەبىيات ئوقۇتۇشىدىن مەمنۇنلۇق،رازىمەنلىك،خۇشاللىق ھېس قىلىشقان چېغىدا،ئوقۇتقۇچى ماھىرلىق بىلەن ئوقۇغۇچىلارغا كۈندە بەش بەت كىتاب ئوقۇپ،ئوقۇغانلىرىدىن«كىتاب ئوقۇش خاتىرسى»يېزىشقا RU,!F99'1 يېتەكلەش،كۈندە بىر سائەت (دەرستىن سىرت) ۋاقىت چىقىرىپ بالىلار يېزىپ كەلگەن ھەر كۈنلۈك كىتاب ئوقۇش خاتىرسىنى دەل ۋاقتىدا تەكشۈرۈپ باھالاش،ياخشى يېزىلغانلىرىنى سىنىپتا ئومۇملاشتۇرۇش ئارقىلىق تەدرىجى &y.6Hiy& ھالدا ئوقۇغان مەزمۇنلاردىن ئۆزىگە ئەڭ تەسىر قىلغان سۆز-جۈملىلەردىن: q%k _C0 (1)تىل تەسۋىرى،پىسخىك تەسۋىر،تاشقى قىياپەت تەسۋىرى،دىئالوگ،مونۇلۇگ،رتورىك خىتاپ،رتورىك سۇئال، Z+C&?K جانلاندۇرۇش،ئوخشىتىش،سىمۋول،مۇبالىغە،سىلىشتۇرۇش،تەكرارلاش ....قوللىنىلغان ئۈلگىلەردىن خاتىرە قالدۇرسا؛ S&;D (2)شۇ پارچىدا ئۈلگە قىلىنغان ھېكمەتلىك سۆزلەر،ئىدىيۇملار ھەم ماقال-تەمسىللەرنى ئۆزئارا پەرەقلەندۈرۈپ ئىشلىتەلەيدىغان ئىقتىدارغا ئىگە قىلغىلى بولىدۇ. BI
0 A
0 (3)پىرسۇناژلار خارەكتېرىنى پىششىق ئىگىلەپ،ئۆزلىرىگە تەسىر قىلغانلىرىنى خارەكتېر جەھەتتىن تەھلىل قىلىپ 1<3! خاتىرە قالدۇرالايدۇ. Ry4x^A (4)ئابزاس-بۆلەك،قاتلاملارغا ئايرىشنىڭ پىرىنسىپ،قائىدە-قانۇنىيەتلىرىنى،رولى ۋە ئەھمىيتىنى ئەمەلىي كۈزىتىش ئارقىلىق بارا-بارا چۈشىنىپ يېتەلەيدۇ. kS$m$
D (5)كىتاب ئوقۇش جەريانىدا تىنىش بەلگىلىرىنىڭ قانداق رول ئوينايدىغانلىقىنى ھېس قىلىشىدۇ. g=x1}nm (6)ۋەقەلىك ۋە ۋەقەلىك يۈز بەرگەن تۈرلۈك مۇھىت ھەمدە شۇ مۇھىت تەسۋىرى بىلەن پىششىق تونۇشۇش پۇرسىتىگە ئىگە بولالايدۇ،شۇنداقلا مۇھىت تەسۋىرىدىكى ئوبرازلىق،تەسىرلىك نوقتىلاردىن قىسقا خاتىرە قالدۇرۇپ،ئۆزلىرىنىڭ W1p5F\ wt كېيىنكى ئىجادىيەت قەدىمى ئۈچۈن پۇختا ئاساس تۇرغۇزۇپ،مۇستەقىل قەلەم تەۋرىتىشكە ماس كېلىدىغان ئىقتىدار قۇرۇلمىسىنى شەكىللەندۇرىدۇ. ?FwjbG< 6.تىل-ئەدەبىيات دەرسىنىڭ يېزىقچىلىق مەشقى ئوقۇتۇشىدا چوقۇم ئىمكانىيەت يارىتىپ،ئوقۇغۇچىلارنى كەڭ تەبىئەت RaLc}F)9 قوينىغا باشلاپ بېرىپ،ئۇلارنى شەيئىلەرنى ۋە ئۇلارنىڭ ئۆزگىرىش ھالەتلىرىنى،تەبىئەت ھادىسلىرىنى،تۇرمۇشنىڭ ھەر خىل قاتلاملىق مەنزىرىلىرىنى كۈزىتىشكە تەشكىللەپ،ئوقۇغۇچىلارنى تۇرمۇشقا،تەبىئەتكە ھەمدە تۈرلۈك شەيئىلەرگە 2Jc9}
|, يېقىنلاشتۇرۇپ،كەڭ تەبىئەت دۇنياسىدىن ھوزۇرلاندۇرۇپ،تۈرلۈك شەيئىي ۋە ھادىسىلەرگە قارىتا كۈزىتىش_قول سىلىپ 41jlfKiOm ئىشلەش_پىكىر يۈرگۈزۈش_ماتىريال تاللاش_قەلەم تەۋرىتىش_قايتا-قايتا پىششىقلاش_باھالاش_ئۈلگە تىكلەش_ lF.y
Q ئومۇمىيۇزلۇك خۇلاسىلاش ئارقىلىق ئويلىغانلىرىنى ئىجاد قىلالايدىغان،ئىجاد قىلغانلىرى ئۈستىدە دادىل پىكىر يۈرگۈزەلەيدىغان جانلىق تەپەككۈر شەكلىنى يېتىلدۈرگىلى بولىدۇ. 'K|tgsvgme 7.دەرسلىككە بېرىلگەن تېكىستلەر ۋە ئوقۇغان دەرستىن سىرتقى ئەدەبىي ئەسەرلەردە كۆرۈلگەن مەسىلىلەرنى بايقاشقا j\.\ePmk] تەشكىللەش ئارقىلىق،ئوقۇغۇچىلارنىڭ«تەتقىقاتلىق،گۇمانتارلىق،ئىزدىنىشلىك ئۆگىنىش ئىقتىدارى»نى بارلىققا كەلتۈرگىلى بولىدۇ. _=R
K قارايدىغان بولساق،بالىلار كۈزىتىشكە ماھىر،بايقاشقا ۋە تەسسەۋۇر قىلىشقا ھېرىسمەن كىلىدۇ. m kHcGB!~ مەسىلەن:تولۇقسىز 8-يىللىق 2-مەۋسۇم ئۈچۈن تۈزۈلگەن «2-قىسىم تىل ئەدەبىيات دەرسلىكى» 14-تېما ZMI
vzQYI «مۇساپىرلار قاۋىقى»دا دېگەن تېكىستنى ئوقۇتقاندا...« /yS/*ET8 (1) ئا ئوقۇغۇچى:«...ئولتۇرغانلار تاماقلىرىنى چېكىپ كېتىشتى...»دېگەن بىر تەسۋىردە «تاماقلىرىنى...»دېگەن B!zqvShF سۆز جايىدا قوللىنىلمىغان؛بۇنى«تامغاقلىرىنى» دېسە توغرا بولاتتى دەپ يەكۈنلىگەن بولسا؛ Y;6%pm $ (2) ب ئوقۇغۇچى :«...يۈزۈمنى سىيلىسام بەش قولنىڭ ئىزى بىلىنىپ قاپتۇ...»دېگەن بىر تەسۋىر بار بولۇپ،بۇنىڭدا u }~%9Pi «قولنىڭ»نىڭ ئەمەس،«بارماقنىڭ» دەپ ئالغان بولسا تېخىمۇ جايىغا چۈشكەن بولاتتى،دەپ پىكىر بايان قىلدى. =FtJa3mHK (3) س ئوقۇغۇچى:«...بىر نەچچە لوبەننى تۇتۇۋىلىپ...»دېگەن پارچىدىمۇ «لوبەننى...»دېگەن سۆزنىڭ ئورنىغا njN]0l{p «خوجايىنلارنى»دەپ ئىشلەتكەن بولسا،ئۇيغۇر تىل ئەدەبىياتنىڭ خارەكتېرىگىمۇ ھۆرمەت قىلىنغان بولاتتى 9 ?~Y ئەمەسمۇ؟-دەپ تەھلىل يۈرگۈزدى.دېمەك،بالىلارنى ئوقۇغان كىتاب،دەرسلىك تېكىستلىرى ئۈستىدە كۈزىتىشكە، c/\$AJV.H ئىزدىنىشكە،تەھلىل قىلىشقا ياخشى تەشكىللىگەندىلا،ئۇلار تىلدىن ئۈنۈملۈك پايدىلىنىش،سۆزلەرنى جايىدا ئىشلىتىشتىن ئىبارەت تەتقىقاتلىق ئۆگىنىش ئىقتىدارىنى ساغلام يېتىلدۈرگىلى بولىدۇ. bxA1fA; 8.يېڭى سۆزلەرنىڭ مەنىسىنى چوقۇم توغرا چۈشەندۈرۈشكە ئەھمىيەت بېرىش ئىنتايىن مۇھىمدۇر. pRLs*/Bw 2007-يىلى شىنجاڭ ئۇنۋېرىستېتى نەشىرياتى نەشىر قىلىپ تارقاتقان «يېڭى دەرسلىك ئىسلاھاتى بويىچەتۈزۈلگەن |U4t 8 تولۇقسىز ئوتتۇرا مەكتەپ تىل-ئەدەبىيات دەرسلىك تېكىستلىرىدە ئۇچرايدىغان يېڭى سۆزلۈكلەر ئىزاھاتلىق لوغىتى» r9d dVD (3-قىسىم)دا يۇقارقى مەسىلىلەرگە تولۇق ئەھمىيەت بېرىلمىگەن. {BlKVsQ (1)پوكەي_«دۇكان،ماگىزىن»دەپ ئىزاھلانغان؛ئەسلىدە«پوكەي»نى:«دۇكان،ماگىزىنلاردا پىركازچىك بىلەن خېرىدارنى ئايرىپ تۇرىدىغان توساق،ياكى پۇل يېغىدىغان ئۈستەل...» دەپ ئىزاھلىغان بولسا ھەم توغرا،ھەم چۈشىنىشلىك بولاتتى. }.R].
4gT (2) سىپتا_«نېپىز،قىلىن ئەمەس -يوپكا»دەپ ئىزاھلانغان. «سىپتا» دېگەن سۆزنى «سېلىق،كۆركەم،يارىشىملىق» 8K/o / دەپ ئىزاھلىغان بولسا توغرا بولاتتى... ^,M&PP6 مەسىلەن:«بۇ كىيىم تولىمۇ سىپتا(سېلىق،يارىشىملىق...)تىكىلىپتۇ-ھە!» دېگەن جۈملىنى «بۇ كىيىم تولىمۇ نېپىز qm&Z_6Pw (قىلىن ئەمەس،يوپكا) تىكىلىپتۇ-ھە!»دېگىلى بولمايدۇ ئەلۋەتتە. :9Vd=M6, دېمەك،بۇ لوغەتتە بۇنداق مىساللار ئىنتايىن كۆپ،شۇڭا،تىل-ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى ئوقۇغۇچىلارغا يېڭى سۆز- @~l?hf ئاتالغۇلارنى چۈشەندۈرگەندە توغرا چۈشەندۈرۈش،مەنىسىنى خاتا ئىزاھلاشتىن قەتئىي ساقلىنىش كېرەك.بۇنداق بولغاندا ئوقۇغۇچىلارنىڭ يېزىقچىلىق ئەمەلىيتىدە سۆزلەرنىڭ مەنىسىنى توغرا،دەل جايىدا ئورۇنلۇق قوللىنىش ئىقتىدارىغا ھەقىقىي كاپالەتلىك قىلغىلى بولىدۇ. ,LHQ@/}A C 9.ئوقۇغۇچىلارغا يېزىقچىلىق مەشقى ئورۇنلاشتۇرغاندا ،سىنىپتىكى ئوقۇغۇچىلارنىڭ كەڭ ئىجتىمائىي بوشلۇقتىكى رەڭدار ئۆزگۈرۈشلەردىن ئۈنۈملۈك پايدىلىنىش ئىقتىدارىنى ئاساس قىلىپ،ئوخشىمىغان ئوبېيكتىغا قارىتا قىيىنلىق +.b@rU6H دەرىجسى ماس كېلىدىغان يېزىقچىلىق تاپشۇرىقى ئورۇنلاشتۇرۇپ،ئەستايىدىل باھالاش،باھا سۆزىنىمۇ ئالاھىيدە X0.-q%5 ئويلىشىش،ئەستايىدىل تۈزىتىپ ئوقۇغۇچىلارنىڭ روھىيغا ۋە قىزىقىشىغا ئىلھام بېرىش؛سەل ئاددىي يېزىلغان ماقالە-ئەسەرلەرگە قارىتا ھەرگىزمۇ يىنىكلىك بىلەن خۇلاسىلىۋەتمەسلىك كېرەك.ئەگەر«يىنىكلىك»پوزىتسىيىسىنى قوللانسىڭىز QFfKEMN ئۇلارنىڭ يېزىقچىلىق ماھارىتىنى يېتىلدۈرۈش نىشانىغا مۇۋاپىقىيەتلىك يېتىش ئۇياقتا تۇرسۇن،يېزىقچىلىق ئوقۇتۇش f
@cs قانۇنىيىتىگىمۇ خىلاپلىق قىلغان بولىسىز...! s;0eD5b>x yeCR{{B/' مەن بۇ جەھەتتە ئۆزگىچىراق ئۇسۇل قوللىنىپ،تاپشۇرۇققا بالىلارنىڭ ئىقتىدارىغا مۇۋاپىق ھالدا باھا يېزىپ، N+vU@)_lC ئۇلارغا ھەر دائىم مەدەت ۋە ئىلھام بېرىپ كەلدىم.... {xC CUU مەسىلەن:بىر قىسىم باھالىرىمدىن ئۆرنەك يوللاي... yMNLsR~ rh (1) >t"]gQHtx ۋاقىت دېگەن ئاتقان ئوق، k"P2J}4eO ئاڭا سالما تاشلىغىن. s'^zudx چۈشەنمىگەن سۇئالنى، 4Pljyq: سوراپ ئۆگەن،قاچمىغىن...! fJCh باش ئەگدۈرۈپ ۋاقىتنى، e^@/Bm+B مۈشكۈللەرنى قاتلىغىن. (oxe\Qk ئارزۇيۇم شۇ سېنىڭدىن، r2T?LO0N{ داۋانلاردىن ئاتلىغىن...! cLlfncI (2) qD\%8l.]Z نېمە بولدى ساڭا؟ $Yz &x%Lb جاۋاپ بەر ماڭا. EGwY|+3 «ئانا«-ھەققىدە، lkg-l | |