ئۇيغۇرلارنىڭ ئىسىم قويۇش ئادىتى

خەتكۈچ: ۋاقتىنچە خەتكۈچ يوق

چوققىلاش 1 ئىنكاس 0 سۆزلۈك تەھرىرلەش


ئۇيغۇرلارنىڭ ئىسىم قويۇش ئادىتى
  1. ئىسىم تاللاش
    ئىسىم تاللاش مىللەت ئەزالىرىنىڭ ئىسىم تاللاشتىكى ئىستىتىكىلىق چۈشەنچە ۋە دۇنيا قاراشلىرىنىڭ چوڭقۇرلۇق دەرىجىسى بىلەن تىل ئىشلىتىش ، زامان چۈشەنچىلىرىنى ئىسىمغا سىڭدۈرۈپ شەكىللىنىدۇ . ئەجدادلىرىمىز قەدىمدىن تارتىپ پەرزەنتىلىرىگە ئىسىم تاللاشتا تۆۋەندىكىدەك بىر قانچە ئىستىتىكىلىق چۈشەنچىنى ئاساس قىلىپ ئىسىم تاللىغان .
    1) تەبىئەتكە تېۋىنىپ ، زور تەبىئەت جىسىملىرى ۋە تەبىئەت ھادىسلىرىنىڭ ئىسمىنى پەرزەنتىلىرىگە ئىسىم قىلغان . ئالىملار تەرىپىدىن مىلادىيىدىن ئىلگىرىكى 5 - ۋە 6 - ئەسىرلەرنىڭ مەھسۇلى دەپ قارىلىۋاتقان «ئوغۇزنامە»داستانىدا ئوغۇزخان ئۆزىنىڭ ئالتە ئوغلىغا كۈن ، ئاي ، يۇلتۇز ، كۆك ، تاغ ، دېڭىز دەپ ئىسىم قويغان .
    2) ھادىسىگە قاراپ ئىسىم تاللىغان . «ئاي قاغان» ئوغلى توغۇلۇپ ئانىسىدىن ئوغۇز سۈتىنى ئىمىپلا قايتا ئەممىگەنلىكىگە قاراپ ئۇنىڭغا «ئوغۇزخان» دەپ ئسىم قويغان . ئوغۇزخان ھەربىي يۈرۈشلەردە ئۆز ئەتىراپىدىكى قەبىلە ۋە ئۇرۇقلارغا «ئۇيغۇر»(ئۇيۇشقۇچى) ، «قارلۇق»(قاردا قالغان كىشى)، «قىپچاق »(دەرەخ كاۋىكىدا توغۇلغان ) ، «قانقا» (ھارۋىنىڭ ماڭغاندىكى ئاۋازى) دەپ ئات قويغان . سۈپۈرگە ، پالتا ، چاۋار ، توقاچ ، مەڭلىك ، ئايخان ، تۈرۈك ، گۈلخان ، ئانارخان...دىگەندەك ئىسىملار ئۇنىڭ مىسالى .
    3) رىئال ئىستەك ، غايىۋى ئارزۇ – ئارمانلىرىنى پەرزەنتىگە ئىسىم قىلىپ تاللىغان . مىلادىيىدىن ئىلگىرى ھون دەۋرى ئۇيغۇر ئىسىملىرىدا تەپەككۈر جەھەتتىكى ئازادىلىك ، ئاددىي – ساددىلىق ، پىسخىكا جەھەتتىكى تەبىئەتتەك كەڭ – كۇشادىلىك تويغۇسى كۈچلۈك بولغان بولسا ، مىلادىيىدىن كىيىنكى ئۇيغۇر ئىسىملىرىدا رىئال تارىخىي ئەمەلىيەتكە ، ئوبېكتىپ ئېھتىياجىغا ئويغۇنلىشىشتەك خاھىش ئۈستۈن ئورۇندا تۇرىدۇ . مەسىلەن : ئىلتەبىر (چېچىلغان خەلقنى يىغقۇچى)، ئەل ئەتمىش ، ئەل يارۇنمىش(ئەلنى يورۇتقۇچى ، نۇرلاندۇرغۇچى) ، كۆك ئىركىن (كۆلدەك ئەركىن ، ئازادە ) ، ئەل تۇتمىش ، ئەل ئالمىش ، ئەل يارۇق ، ئەل تىرەك ، قۇت تىرەك ، ئىلتەرىش (ئەلنى تىرىلدۇرگۈچى). بۇ ئىسىملاردا مىلادىيە 11-12- ئەسىرلەردە ئۇرخۇن ۋادىسىدىكى زور داۋالغۇش ۋە گۈللىنىش باسقۇچىدىكى تارىخىي ئارزۇ – ئارمانلار ئىپادىلەنگەن . كىيىنكى ۋاقىتلاردا كىشىلەر ئۆز ئارزۇ – ئارمان ، ئىستەكلىرىنى ئاساس قىلىپ ئىسىم تاللىغان .
    (1) « مىش » قۇشۇمچىسىنى ئۇلاپ خاس ئىسىم ياساپ قويۇلغان ئىسىملار . بۇ خىل ئىسىم مىلادىيىدىن كىيىنكى ۋاقىتلاردا بارلىققا كېلىپ بارغانسىرى ئومۇملىشىپ ، مىلادىيە 11-12- ئەسىرلەرگە كەلگەندە ئازىيىپ ، باشقا ئىستىتىكىلىق مەزمۇندىكى ئىسىملارغا ئۇرۇن بوشاتقان . بۈيۈك كلاسسىك ئەسەر «قۇتادغۇبىلىك» تە بۇ خىل ئىسىم تۆت پىرسۇناژنىڭ ئىككىسىدە ئىشلىتىلگەن .
    (2) بالىسىنىڭ قاتارغا قۇشۇلۇشىنى تىلەپ قويغان ئىسىملار . بۇ خىل ئىسىم ھازىرمۇ مەۋجۇت . مەسىلەن : ئۆتەمىش ، توختامىش ، تورسۇن ، توختى ، سالامەت ، تۇردى ، پولات ، تۆمۈر...
    (3) بالىسىنىڭ باتۇر بۇلۇشىنى تىلەپ قويغان ئىسىملار . مەسىلەن : توڭا (باتۇر) ، بۆكە(جەسۇر) ، ئالىب(باتۇر) ، غالىب ، باتۇر ، جۈرئەت ، قەيسەر ، ئەركىن...
    (4) بالىسىنىڭ بىلىملىك بۇلۇشىنى تىلەپ قويغان ئىسىملار . بۇ خىل ئىسىملار مىلادىيە 530 - يىلىدىن كىيىن ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ تازا گۈللەنگەن ، نىسبىي مۇقىم مەزگىللىرىدە قويۇلغان . مەسىلەن : كۆل بىلگە (بىلىمى كۆلدەك كەڭ) ، كۈل ئۆگە ، بىلگە كۈل ، بىلگە قاغان...ھازىرمۇ داۋاملىشىپ ،  ئالىم ، دانىش ، ئېرپان...
    (5) بالىسىنىڭ توغرا نىيەتلىك بۇلۇشىنى ئارزۇ قىلىپ قۇيۇلغان ئىسىملار . مەسىلەن : تۈزمىش ، قارا ، شىرىن ، مىھىر ، دىلئارام ، قەلبىنۇر ، دىلنۇر ، ئادالەت ، ئادىل...
    (6) بالىسىنىڭ بەختلىك بۇلۇشىنى ئارزۇ قىلىپ قۇيۇلغان ئىسىملار . مەسىلەن : بەختىيار ، ئازاد ، پاشا ، شاھزادە ، مەلىكە ، شاتگۈل ، پەرىدە ، گۈلھايات ، سائادەت ، گۈلشاد...
    (7) بالىسىنىڭ ساغلام ، چىرايلىق بۇلۇشىنى ئارزۇ قىلىپ قۇيۇلغان ئىسىملار . مەسىلەن : لەيلى ، ئايخان ، چولپان ، زوھرە ، يولتۇز ، سالامەت...
    يۇقىرىدىكى ئۈچ تارماق مەزمۇن ئىسىملارنىڭ بىر قىسمى قەدىمكى ئۇيغۇر تىلىدىكى ئىسىملار بۇلۇپ ، قەدىمدىن ھازىرغىچە قوللىنىلغان . كۆپ قىسمى ئەرەب ، پارس مەدەنىيىتىنى قۇبۇل قىلىش ئاساسىدىكى ھازىرقى زامان ئەدەبىي تىلىدا قويۇلغان ئىسىملار .
    4) مىللىتى ، قەبىلىسى ۋە ئۇرۇقىنىڭ نامىنى ئىسىم قىلىپ مىللىي روھنى ئىپادىلەشتىن قۇيۇلغان ئىسىملار . بۇ خىل ئىسىملار مىلادىيە 3 -ئەسىرلەردە بارلىققا كىلىپ ، مىلادىيە 15 - ئەسرنىڭ ئاخىرىغىچە داۋاملاشقان . مەسىلەن : ئۇيغۇر باخشى ، شامقۇلى ئۇيغۇر ، ئۇيغۇرتاي ، ئەكرەنچە ئۇيغۇر ، ياغلاقار بىلگە ، قوغۇرسۇ ئالتۇن ، قاسارتىكىن ، سوغدۇبەگ ، باسمىل بەگ ، سارىخ تاتار...
    ئۇيغۇر ئەجدلارنىڭ پەرزەنتىلىرىگە ئىسىم تاللىشىدا يەنە تۆۋەندىكىدەك ئادەتلەرمۇ داۋام قىلغان . ئۇ تۆۋەندىكى بىر قانچە تۈردە ئايرىلىپ تۇرىدۇ .
    (1) دىن ۋە دىنىي ئېتىقادتىن شەكىللەنگەن ئىسىملار .
    (2) ئاسمان جىسىملىرى ۋە تەبىئەتكە تىۋىنىش مەنبە قىلىنغان ئىسىملار . مەسىلەن : كۈن ، ئاي ، يولتۇز...
    (3) توتېم ۋە ھايۋانلارنى ئەتىۋارلاش مەنبە قىلىنغان ئىسىملار .مەسىلەن :بۈركۈت ،بۇغا، بۆرە تىكىن،تۇڭا(قاپلان جىنىستىكى بىر خىل ھايۋان).
    (4) ئۆسۈملۈكلەرگە تىۋىنىش ، ئۇلۇغلاش مەنبە قىلىنغان ئىسىملار . مەسىلەن : ئانارخان ، سامساقئاخۇن ، زەيتۇنخان ، چىنارخان...
    (5) كۆز تەگمەسلىكنى تىلەپ قويغان ئىسىملار . مەسىلەن : چاۋار ، سۈپۈرگە ، سېتىۋالدى ، يانتاق ، تىلىۋالدى.
    (6) ئەجدادلىرىنى ياد ئىتىپ تۇرۇش ئۈچۈن ، ئۇلارنىڭ ئسىملىرىنى پەرزەنتىلىرىگە قايتا قۇيۇش . مەسىلەن : شەمسىدىن ، ئابدۇپەتتار ، ئابدۇلھەمىد ، ئابدۇل كېرەم ، ئابدۇرىشىت ، ئابدۇراخمان ، ئابدۇرېھىم ، مۇھەممەت ، يۈسۈپ ، ئىبراھىم ، ئىلياس ، مۇسا ، سۇلايمان ، ئەيسا ، ياقۇپ ، ئىسمايىل ، داۋۇت ، ئابابەكرى ، ئوسمان ، ئەلى ، ئۆمەر ، ئائىشە(ئايشەم) ، خەدىچە ، قادىر ، ئۇبۇل ، پاتىمە ، رابىيە ، رەھىمە ، ئەھمەد ، سەمەت ، روزى ، ياسىن ، بارات ، ھاشىم...
    6) پارس تىلىدىن قۇبۇل قىلىنغان ئىسىملار . مەسلەن : روستەم ، فېردەۋس ، پەرىدۇن...
    7) قوش ۋە بىرىكمە ئىسىم ياساپ قۇيۇش ئادىتى . مەسىلەن : مۇھەممەتنىياز ، مۇھەممەتتۇرسۇن...
    8) باش – ئاخىرى قېلىپلاشقان ئىسىملارنى قويۇش . مەسىلەن :
    (1) «نۇر» كېلىدىغان ئىسىملار : نۇرمۇھەممەت ، نورسىمان ، نۇرئەلا ، گۈلنۇر ، گۈزەلنۇر...
    (2)«ئاي»كېلىدىغان ئىسىملار .ئايقىز، ئايخان،شېرىنئاي،تۇرسۇنئاي...
    (3) ئىسىم ئاخىرىدا «خان» كېلىدىغان ئىسىملار : ئايخان ، ئايپاشا ، شىرخان ، سائادەتخان ، لەيلىخان ، قۇۋانخان...
    (4) ئىسىم ئاخىرىغا «قىز» نى قۇشۇپ ئىسىم قۇيۇش . مەسىلەن : خانقىز ، تۇرانقىز...
    (5) باش – ئاخىرىغا «گۈل» نى قۇشۇپ ئىسىم قۇيۇش . مەسىلەن : گۈلئەنبەر ، خۇشگۈل ، گۈلزار ، روشەنگۈل ، ئازادگۈل ، گۈلھايات ، شاتگۈل ، ئامانگۈل...
    9) ئىسىملارنى قاپىيداش ، ئاھاڭداش قۇيۇش ئادىتى . بۇ خىل ئسىم قۇيۇش ئادىتى قەدىمكى ئىسىم قۇيۇش ئادىتىدىكى «مىش» تىن تۈزۈلگەن ئىسىملارغا ئوخشاپ كېتىدۇ.
    (1) باش ھەرپى ئاھاڭداش ئىسىملار : سابىر ، سادىر ، دىلنار ، دىلبەر ، ھاشىم ، ھاپىز ، يادىكار ، ياشار ، ئۇتۇق ، ئۇلۇغ ، مېھرىبان ، مىرزىبان ، تۇرغۇن ، تويغۇن ، ئەسقەر ، ئەكبەر...
    (2) ئاخىرقى بۇغۇمى ئاھاڭداش ئىسىملار : نۇربىيە ، گۈلپىيە ، سەلىمە ، ھەلىمە ، ئىنايەت ، ھىدايەت ، ئاسىم ، قاسىم ...
    (3) باش بۇغۇمى ئوخشاش ئىسىملار : مىرسولتان ، مىرئەھمەد ، مىرقاسىم ، مىرئادىل ، مىرغىياس...
    (4) قاپىيداش – ئاھاڭداش ئىسىملار : سائادەت ، ئادالەت ، شاراپەت ، سالامەت...
   2. ئىسىم قۇيۇش مۇراسىم ئادىتى .
    بالا تۇغۇلۇپ يۇيۇلۇپ ، پاكىز يۆگەككە يۆگەلگەن ، ئېغىزلاندۇرۇلغاندىن كىيىن ئۈچ كۈن ئىچىدە ئىسىم تاللاپ چىقىلىپ بالىغا ئسىم قۇيۇش مۇراسىمى ئۆتكۈزىلىدۇ . قەدىمىي ئىسىم قۇيۇش ئۇسۇلى ، مۇراسىم ئادىتى ھەققىدە يازما خاتىرىلەر يوق بولسىمۇ ، قەدىمدىن بۇيانقى ئىسىمنى مۇقەددەس بىلىش ، ئىسىمنىڭ قۇدرىتىگە ئىشىنىش ئادىتىگە ئاساسلىنىپ بۇنى بىلگىلى بولىدۇ . ئىسىم قويغان ۋاقىتتا بالىنى يۆگىكى بىلەن بېشىنى ئوڭ قولغا ، پۇتىنى سول قولىغا ئېلىپ ، ئوڭدىسىغا ياتقۇزۇپ تۇتۇپ تەگبىر ئۇقۇپ ، ئوڭ قۇلىقىغا ئۈچ قېتىم ، سول قۇلىقىغا ئۈچ قېتىم ئىسىمنى ئەزان توۋلاپ ، بالا گىلەم ياكى كۆرپە ئۈستىگە يەڭگىل دوملىتىلىدۇ ، ئاندىن بالىنى قولغا ئېلىپ ، بالىنى ۋە بالىنىڭ ئاتا – ئانىسىنى تەبرىكلەيدۇ .
                                                                               
   مەنبە:تولۇق ئوتتۇرا تىل -ئەدەبىيات دەرسلىك كىتابىدىن ئىلىندى،
   

مەنىداش سۆز

قوشۇمچە ھۆججەتلەر


ئەگەر مەزكۇر سۆزلۈكنى تۈزىتىشكە تېگىشلىك دەپ قارىسىڭىز، سۆزلۈك تەھرىرلەش

سۆزلۈك مەزمۇنى پەقەت پايدىلىنىش ئۈچۈنلا بېرىلدى، ئەگەر كونكرېت مەسىلىنى ھەل قىلماقچى بولسىڭىز، (بولۇپمۇ قانۇن، مېدىتسىنا ساھەسىدىكى) مۇناسىۋەتلىك كەسىپ ئىگىلىرىدىن سۈرۈشتۈرىشىڭىزنى تەۋسىيە قىلىمىز 1

>

سۆزلۈك ئۇچۇرلىرى

  • ئۆچۈرۈلگەن
  • ئەزا ئۆچۈرۈلگەن
  • سۆزلۈك قۇرغۇچى
  • كۆرۈلىشى: 1174 قېتىم
  • يېڭىلانغان ۋاقىت: 1970-01-01