مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 1571|ئىنكاس: 24

ئىسلامنىڭ ئىلىم ئۆگىنىشكە ئىلھاملاندۇرۇشى [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 45034
يازما سانى: 441
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 1528
تۆھپە نۇمۇرى: 148
توردا: 3438 سائەت
تىزىم: 2011-6-20
ئاخىرقى: 2012-6-10
يوللىغان ۋاقتى 2012-3-11 07:51:31 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

ئىسلامنىڭ ئىلىم ئۆگىنىشكە ئىلھاملاندۇرۇشى

ئىسلامنىڭ ئىلىم ئېلىشقا قىزىقتۇرۇش شەكىللىرى:

ئىسلامىيەتتىن ئىلگىرى، ئالىملار خەلق ئاممىسىدىن ئايرىلىپ تۇرىدىغان بولۇپ، ئۇلارنىڭ ئارىسىدىكى ئارىلىق ناھايىتى چوڭ ئىدى. خەلق ھەرقانداق شەكىلدىكى ئىلىمدىن تامامەن يىراق ياشاۋاتقان ئەھۋالدا  پارىس، رىم ۋە يۇنان ئالىملىرى ئۇلاردىن ئايرىلىپ تەنھا ياشايتتى.ئۇلارنىڭ ئارىسىدا مۇنازىرە ۋە سۆھبەتلەر بولۇپ تۇراتتى ۋە ئۆز- ئارا ئىلىم ئالماشتۇراتتى.

لېكىن ئىسلام ئۇنداق ئەمەس ئىدى.رەسۇلۇللاھ سەللەللاھۇ ئەلەيھى ۋەسەللەم ئىلىم ئۆگىنىشنى ھەربىر كىشىنىڭ ئۈستىگە يۈكلەنگەن، ئاممىۋى ۋە دىني مەجبۇرىيەت قىلىش ئۈچۈن كەلدى، ۋە مۇنداق دېدى:

«ئىلىم ئۆگىنىش - ھەر بىر مۇسۇلمانغا پەرزدۇر.»

شۇنىڭ ئۈچۈن ھەممەيلەن بىلىملىك بولۇش ئۈچۈن، ئىلىم ئۆگىنىشى زۆرۈر بولۇپ، بۇنىڭدىن ئەر ياكى ئايال مۇستەسنا قىلىنمىدى.

رەسۇلۇللاھ سەللەللاھۇ ئەلەيھى ۋەسەللەم بەدر ئۇرۇشىدا ئەسىرگە ئېلىنغانلاردىن ھەر بىر كىشى، مەدىنە ئەھلىدىن ئون كىشىگە ئوقۇش ۋە يېزىشنى ئۆگىتىش بەدىلىگە ئۇلارنى قويۇۋېتىش پىكرىگە قوشۇلدى ھەم بۇ تەلىم- تەربىيە پروگراممىسىنى ئەمەليەتكە تەتبىقلىدى. ئەلۋەتتە بۇ پىكىر شۇ زاماندا، ھەتتاكى شۇنىڭدىن كېيىنكى بىر قانچە ئەسىرلەرگىچە، دۇنيا خەلقى بىلمىگەن ھازارى پىكىر ئىدى.

دەرھەقىقەت، ئىسلام ئىسلامغا ئەگەشكەنلەرنى، ئىلىم ئۆگۈنۈش مەسىلىسىنى ئۇلارنىڭ ھاياتىدىكى ئاساسى پائالىيەت قىلىشقا ۋە ئالىملارنى رەسۇلۇللاھ سەللەللاھۇ ئەلەيھە ۋەسەللەم تۆۋەندىكى ھەدىسىدە دېگىنىدەك، يۇقىرى دەرىجىگە كۆتۈرۈشكە بۇيرىدى:

« كىمىكى، ئىلىم ئۆگىنىش يولىغا قاراپ ماڭىدىكەن، ئاللاھ تائالا ئۇنىڭغا جەننەتنىڭ يوللىرىنى ئاسان قىلىپ بېرىدۇ، پەرىشتىلەر ئىلىم ئۆگەنگۈچىلەرنىڭ قىلغانلىرىدىن رازى بولۇپ، ئۇلارغا قاناتلىرىنى يېيىپ بېرىدۇ، ئاسمان- زېمىندىكى جانلىقلار ۋە سۇدىكى بېلىقلار ئۇلارغا مەغپىرەت تىلەپ تۇرىدۇ. ئالىمنىڭ ئىبادەتگۇي كىشىدىن ئارتۇقچىلىقى، خۇددى ئاي تولغان كېچىدىكى تولۇنئاينىڭ يۇلتۇزلاردىن پەرقلىق بولغىنىغا ئوخشايدۇ. ئۆلىمالار پەيغەمبەرلەرنىڭ ۋارىسلىرىدۇر، پەيغەمبەرلەر تىللا ياكى تەڭگە مىراس قالدۇرمىدى، بەلكى ئىلىمنى مىراس قالدۇردى. كىمىكى ئۇ ئىلىمنى ئالىدىكەن، تولۇق نېسىۋىسىنى ئالغان بولدى.»


ئىسلامدىكى ئىلمى ھەركەتلەرنىڭ شەكىللىرى:

بۇ كوللېكتىپلىق ئىلمى ھەرىكەت رەسۇلۇللاھنىڭ ۋاپاتىدىن كېيىن ئۈزلۈكسىز داۋاملاشتى ۋە ئىلگىرى ياۋروپالىقلارنىڭ چۈشى ھېسابلىنىدىغان ھەرخىل شەكىل ۋە تەسىرلەرنى پەيدا قىلدى. بىز بۇ يەردە ئىسلام بەرپا قىلغان كوللىكتىپ ئىلمى ھەركەتلەرنىڭ كۆرۈنۈشلىرىدىن پەقەت ئۈچىنى تىلغا ئېلىپ ئۆتىمىز:


1- ئاممىۋى كۇتۇپخانىلار

كۈتۈبخانا- دىننىڭ ئىلىم ئېلىشقا قىزىقتۇرىدىغان مۇھىم شەكىللىرىدىن بولۇپ، ئىلگىرى مۇسۇلمانلار كەڭ خەلق ئاممىسىغا ئېچىۋېتىلگەن نۇرغۇنلىغان ئاممىۋى كۇتۇپخانىلارنى تەسىس قىلغان ئىدى. كىشىلەر ئۇ كۇتۇپخانىلاردا كىتابلارنى ھەقسىز ئوقۇيتتى، كىتابلاردىن لازىملىق بىلىملەرنى كۆچۈرۈۋالاتتى. شۇنداقلا خەلىپە ۋە ۋەزىرلەر بۇ كۇتۇپخانىلاردا، باشقا يۇرتلاردىن ئىلىم ئۆگەنگىلى كەلگەن ئوقۇغۇچىلارنى مېھمان قىلاتتى، ئۇلارغا ئۆزلىرىنىڭ شەخسى مال- مۈلۈكلىرىدىن سەرپ قىلاتتى. بۇنداق كۇتۇپخانىلارنىڭ سانى ناھايىتىمۇ كۆپ بولۇپ، ئۇلارنىڭ مەشھۇرراقلىرىدىن، باغداد، قۇرتۇبە، ئىشبىيلىيە، قاھىرە، قۇددۇس، تىرابلۇس، مەدىنە، سانئا، فاس ۋە قەيرەۋان كۇتۇپخانىلىرىدۇر.


2- كەڭ كۆلەملىك ئىلىم سورۇنلىرىنىڭ پەيدا بولۇشى:

ئىسلامدىن ئىلگىرى، ئۆلىمالاردىن كەڭ خەلق ئاممىسى بىلەن سۆزلىشىپ تۇرىدىغان كىشىلەر يوق ئىدى. ئەمما بۇ بۈيۈك دىن پەيدا بولغاندىن كېيىن، ئىسلام دۇنياسىنىڭ ھەممە يەرلىرىدە ئىلىم سورۇنلىرى كەڭ تارقالدى، ھەتتا بەزى ۋاقىتلاردا بۇنداق سورۇنلارغا ئىشتىراك قىلغانلارنىڭ سانى ئويلىغاندىنمۇ كۆپ بولدى.مەسىلەن؛ ئىبنۇل جەۋزىنىڭ سورۇنىغا قاتناشقانلارنىڭ سانى يۈز مىڭدىن ئېشىپ كەتكەن بولۇپ، ئۇلارنىڭ ھەممىسى كەڭ خەلق ئاممىسى ئىدى. شۇندقلا، ھەسەن بەسرى، ئەھمەد ئىبن ھەنبەل، شافىئى، ئەبۇ ھەنىفە ۋە ئىمام مالىكلارنىڭ سورۇنلىرىغىمۇ نۇرغۇنلىغان كىشىلەر قاتنىشىپ تۇراتتى.

بەزىدە ھەربىر مەسچىتنىڭ ئىچىدە، بىرلا ۋاقىتتا بىر قانچە ئىلىم سورۇنلىرى بولىدىغان بولۇپ، بۇ سورۇنلاردا تەپسىر، فىقھى، ھەدىس، ئەقىدە ۋە تېبابەتكە ئوخشاش ھەرخىل دەرسلىكلەر سۆزلىنەتتى.


3- ئاللاھ تائالاغا يېقىنلىشىش ئۈچۈن، ئىلىم يولىدا مال- دۇنيا سەرپ قىلىش:

ئاللاھقا يېقىنلىشىش- ئىسلام ئۈممىتىدىن بولغان پۇلدارلارنى، مەكتەپ ۋە ئىلىم يۇرتلىرىنى قۇرۇش شۇنداقلا، ئوقۇغۇچىلارغا كۆڭۈل بۆلىدىغان ۋەخپىلەرنى بەرپا قىلىش، كۈتۈبخانا تەسىس قىلىش ۋە مەكتەپلەرنى كېڭەيتىش ئۈچۈن پۇل سەرپ قىلىشقا ئۈندىدى.

بۇنىڭغا ئوخشاش ئىلىمگە پۇل ئاجرىتىش- پەقەت ئىلىم ئىگىلىرى ئۈچۈنلا ئەمەس، بەلكى ئىقتىسادلىق كىشىلەر ئۈچۈنمۇ، ياخشىلىقنىڭ ئىشىكىگە ئايلاندى.

دەرۋەقە، ئىلىم ئۆگىنىش- ھەربىر مۇسۇلمانغا ۋاجىب ۋە پەرز بولغانلىقى ئۈچۈن، ئىلىم ئۆگىنىش مەسىلىسى ھەممەيلەنگە خاس ۋە مۇھىم بولغان كوللېكتىپ مەسىلىگە ئايلاندى. كۈتۈبخانا، دەرسخانا ۋە ئىلىم سورۇنلىرى ھەممە يەرگە تارقىلىپ، ساۋاتسىزلىق ئازايدى ۋە تۈگەشكە ئاز قالدى.


( دوكتۇر راغىب ئەلسەرجانى )


2010- يىلى ماي، دۈشەنبە


تەرجىمىسى: مۇھەممەد

ساجىيە تورى



بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   xahida223 تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-3-11 07:57 PM  


روھىنى پاك قىلغان ئادەم چوقۇم مۇرادىغا يېتىدۇ.(سۈرە شەمىس 9-ئايەت).

خەيرى-خوش باللىقىم.....

ئادەتتىكى ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 24464
يازما سانى: 140
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 4280
تۆھپە نۇمۇرى: 461
توردا: 5053 سائەت
تىزىم: 2010-12-30
ئاخىرقى: 2012-6-5
يوللىغان ۋاقتى 2012-3-11 08:59:50 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
رەھمەت ئەھمىيەتلىك تىما يولپسىز... ئاللا ئەجىرىڭىزنى بەرسۇن. ...

ئالاھىم ھارامغا قارشى مىنى ھاللالغا قانائەتكار قىل، سەندىن باشقىسىغا مىنى مۇھتاج قىلما.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 38101
يازما سانى: 120
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى : 4058
تۆھپە نۇمۇرى: 806
توردا: 1006 سائەت
تىزىم: 2011-4-19
ئاخىرقى: 2012-5-31
يوللىغان ۋاقتى 2012-3-11 09:03:24 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئاللاھ رەھمەت قىلسۇن!!ناھايىتى ياخشى تېما يوللاپسىز ،دوكتۇر راغىب ئەل سەرجانىنىڭ ماقالىلىرى ھەقىقەتەنمۇ ياخشى ،بولسا كۆپرەك تەرجىمە قىلىنىپ چىقسا بولاتتى.
بۇ مېنىڭ ئالدىنقى قېتىم يوللىغان تېمام،مۇشۇ كىشىنىڭ ئەسىرى____ئىسلام مەدەنىيتىدىكى كۈتۈپخا ئەنئەنىسى بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   perfume تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-3-11 09:06 PM  


مىنىڭ يۇرتۇم ماڭ

دائىملىق ئــەزا

پائالىيەتچان

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 3649
يازما سانى: 1422
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 8730
تۆھپە نۇمۇرى: 419
توردا: 498 سائەت
تىزىم: 2010-7-9
ئاخىرقى: 2012-6-1
يوللىغان ۋاقتى 2012-3-11 09:41:46 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
رەخمەت قېرندىشىم

بۇ كۈنلەرمۇ ئۆتۈپ كىتدۇ

مەستانە ئـــەزا

پائالىيەتچان

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 28086
يازما سانى: 1582
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 9416
تۆھپە نۇمۇرى: 1357
توردا: 4571 سائەت
تىزىم: 2011-1-28
ئاخىرقى: 2012-6-9
يوللىغان ۋاقتى 2012-3-11 10:11:31 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەجرىڭىزگە مىڭ تەشەككۈر قېرىندىشىم  ، بەكمۇ ئەھمىيەتلىك  تىما يوللاپسىز

قەدىرلىگىن قەدىرىڭىنى بىلگەن قەدىرلىگڭىنى ،قەدىرلىمىگىن قەدىرىڭىنى بىلمىگەن قەدىرسىزنى ،ئالدىڭغا كەلگەن سۆيگۈنى قەدىرلە ،كىشى ئالدىغا سۆيگۈ تىلەپ بارما .

باشقىلار كۆكتە ئ

دائىملىق ئــەزا

پائالىيەتچان

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 81
يازما سانى: 1270
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 9950
تۆھپە نۇمۇرى: 369
توردا: 2099 سائەت
تىزىم: 2010-5-20
ئاخىرقى: 2012-6-10
يوللىغان ۋاقتى 2012-3-11 10:17:58 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
مېنىڭ كاللامدا پەقەت بىرلا خىيال بار، ئەمما، ئەمما................ بەك ئەھمىيەتلىك تېمىكەن، تېما ئىگىسىگە رەھمەت..............

رەببىمنىڭ ئاللاھ، دىنىمنىڭ ئىسلام، پەيغەمبىرىمنىڭ مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام بولغىنىدىن مەمنۇن بولدۇم....!!

مۇسۇلماننىڭ بەختى ئىسلام بىلەن

ئادەتتىكى ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 70853
يازما سانى: 64
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 650
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 97 سائەت
تىزىم: 2011-12-18
ئاخىرقى: 2012-6-1
يوللىغان ۋاقتى 2012-3-11 11:18:52 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەجرىڭىزگە مىڭ تەشەككۈر قېرىندىشىم  ، بەكمۇ ئەھمىيەتلىك  تىما يوللاپسىز

بىلىمسىزلىكنىڭ بالياتقۇسىدا قۇللۇقتىن ئبارەت تۆرەلمە يىتىلىدۇ.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 77292
يازما سانى: 23
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 214
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 31 سائەت
تىزىم: 2012-3-11
ئاخىرقى: 2012-6-9
يوللىغان ۋاقتى 2012-3-11 11:28:43 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بەك ئەھمىيەتلىك تېما يوللاپسىز،بىزنىڭ بۇيەردىمۇ ئوبلاسىتلىق بىرلىك سەپنىڭ ئۇرۇنلاشتۇرىشى بىلەن ھۆكۈمەتتە دىنىي ئۆلىما ھاجىملارنىڭ ئىسلامدىن دەرىس سۆزلەش پائالىيىتى ئېلىپ بېرىلدى،دەرىستە ئىسلام دىنىنىڭ كىشلەرنى تىنىچ خاتىر جەملىككە يىتەكلىشى،بىلىم ئۈگۈنىشكە چاقىرىق قىلىشىدىن ئىبارەت ئېسىل خاسىيەتلىرى بايان قىلىندى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 75511
يازما سانى: 113
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 330
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 158 سائەت
تىزىم: 2012-2-12
ئاخىرقى: 2012-6-10
يوللىغان ۋاقتى 2012-3-11 11:48:57 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 76274
يازما سانى: 38
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 208
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 87 سائەت
تىزىم: 2012-2-20
ئاخىرقى: 2012-6-2
يوللىغان ۋاقتى 2012-3-12 12:10:03 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەھمىيەتلىك تېمىكەن. ئابدۇللاھ ئىبنى ئۆمەر رەزىيەللاھۇ ئەنھۇ قۇلى نافىئ رەھىمەھۇللاھنى، ئابدۇللاھ ئىبنى رەزىيەللاھۇ ئەنھۇ قۇلى ئىكرىمە رەھىمەھۇللاھنى ئىلىملىك قىلىپ تەربيىلەپ، ئازاد قىلىۋەتتى. بۇلار ئىسلامدىكى كاتتا ئىلىملىك كىشىلەردىن بولۇپ، ئىلمى كەڭ تارقالدى.

كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|رەسىمسىز نۇسخا|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش