ئىنتىل سەيناسى

 پارول قايتۇرىۋېلىش
 تىزىملىتىش
ئىزدەش
قىزىق سۆزلەر: مۇسابىقە chrome excel word ps
جەمئىي مىكروبلوگ 340 تال  

مىكروبلوگ[ يېڭى | 24 سائەت | 7 كۈن | 30 كۈن ]

  • dartman 2016-2-24 16:55 [ئىنكاس(0)] [...]

    مۇنبەردىكى pinhan1122 ئىسىملىك تورداشنىڭ چ چ ياكى ئۈندىدار نۇمۇرنى بىلىدىغانلا....

  • dighar 2015-12-30 23:06 [ئىنكاس(0)] [...]

    يېڭى يىلىڭلارغا مۇبارەك بولسۇن! تىنىڭلار سالامەت، ئائىلىڭىز بەخىتلىك بو.....

  • maarip 2015-11-22 11:51 [ئىنكاس(0)] [...]

    ئىنتىل قاچانمۇ نورماللىشار ھە! قايسى تېمىنى ئاچسا Discuz! Database Error مۇشۇ خەت!

  • shahzade 2015-9-6 12:10 [ئىنكاس(0)] [...]

    تىل ئۇگۈنەي دىگەن

  • adminbiz 2015-8-1 01:25 [ئىنكاس(0)] [...]

    ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم

  • XADIMAN 2014-10-5 00:09 [ئىنكاس(0)] [...]

    قوربان ھېيتىڭلارغا مۇبارەك بولسۇن !!!!!!

  • Intil 2013-12-15 21:21 [ئىنكاس(0)] [...]

    Atush ئەپەندىمنىڭ تۇغۇلغان كۈنى ( 2013-12-18 ) گە مۇبارەك ، ئاتا- ئانىڭىزنىڭ ئۆمرى ئۇزۇن بولغااي!    

كۆرۈش: 1899|ئىنكاس: 4

ناخشا: بادام دوپپا

  [ئۇلانما كۆچۈرۈش]
دۆلەتلىك 2-دەرىجىلىك ئارتىس ئابلىكىم روزى توغرىسىدا


  مەملىكەتلىك تىياتىرچىلار جەمىئىيتىنىڭ ئەزاسى، ئاپتونوم رايونلۇق تىياتىرچىلار جەمئىيتىنىڭ ھەيئەت ئەزاسى، ۋىلايەتلىك تىياتىرچىلار جەمئىيتىنىڭ رەئىسى، ۋىلايەتلىك ناخشا- ئۇسۇل، تىياتىر ئۆمىكىنىڭ مۇئاۋىن باشلىقى، مۇنەۋۋەر سەنئەت تەشكىلاتچىسى ئابلىكىم روزى ئەپەندى ئۇيغۇر مەدەنىيەت- سەنئەت ئىشلىرى ئۈچۈن بىر ئۆمۈر تەر تۆكۈپ ، ئەلنىڭ يۈرەك قېتىدىن چوڭقۇر ئورۇن ئالغان سەنئەت پىشىۋالىرىمىزنىڭ بىرى.

  ئابلىكىم روزى 1956 -يىلى 9-ئايدا مارالبىشى ناھىيىسىنىڭ چوڭقۇرچاق يىزا چىنىباغ كەنتىدە تۇغۇلغان. ئۇ كىچىكىدىنلا يېزىدىكى خەلق سەنئەتكارلىرىنىڭ تەسىرىدە ناخشا مۇزىكىغا ئىشتىياق باغلىغان بولۇپ، سەنئەتكە بولغان ئوتتەك قىزىقىش ئۇنىڭ بالىلىق قەلبىگە سەنئەتنىڭ يالقۇنلۇق ئوتلىرىنى ياققانىدى .كىچىك تۇرۇپلا يېزا ۋە ناھىيە تەۋەسىدە ئۆزىنىڭ خۇش ئاۋازى بىلەن تونۇلغان ئابلىكىم روزى 1971-يىلى ۋىلايەتكە ئىشتىن سىرتقى ئارتىسلىققا تاللاندى ھەمدە «قەدىردان ماۋجۇشى» ناملىق ناخشىسى بىلەن سەھنە ھاياتىنى باشلاپ، 1973-يىلىغىچە ئىشتىن سىرتقى ئارتىس بولدى. 1973-يىلى ئۇ سابىق قەشقەر پىداگوگىكا مەكتىپىنىڭ ئومۇمىي پەن سىنىپىغا قوبۇل قىلىندى، بۇ جەرياندا ئۇ دەرسلەرنى ياخشى ئۆگەنگەندىن سىرت يەنە ئىزچىل سەنئەت بىلەن شۇغۇللىنىپ، مەكتەپتە كۆزگە كۆرۈنگەن «كىچىك ناخشىچى» بولۇپ قالدى. 1975-يىلى ئۇ پوسكام ناھىيىلىك مەركىزى باشلانغۇچ مەكتىپىگە پراكتىكىغا چىققاندا مەكتەپ رەھبەرلىرى ئۇنىڭ سەنئەتتىكى ئالاھىدىلىكىنى نەزەردە تۇتۇپ، ئۇنىڭغا ناخشا دەرسىنى ئورۇنلاشتۇردى. دەل مۇشۇ چاغدا ئاساسىي قاتلامدا سەنئەت خادىملىرىنى تاللاۋاتقان سەنئەت پىشىۋالىرىدىن مەرھۇم پاتەم قۇربان، تۇردى روزى قاتارلىق ئۇستاز سەنئەتكارلار دەرىسخانا سىرتىدىن ئۇنىڭ ناخشىسىنى ئاڭلاپ، ئۇنى 1975-يىلى قەشقەر ۋىلايەتلىك ناخشا- ئۇسۇل، تىياتىر ئۆمىكىگە قوبۇل قىلدى ھەم شۇيىلى ئۇنى سابىق شىنجاڭ سەنئەت مەكتىپىگە بىر يىللىق بىلىم ئاشۇرۇشقا ئەۋەتتى.

  ئابلىكىم روزى ئوقۇش پۈتتۈرۈش ھارپىسىدا شىنجاڭ تېلىۋىزىيە ئىستانسىسىنىڭ تۇنجى قېتىم تېلىۋىزوردا نومۇر تارقىتىش سەنئەت پائالىيىتىگە تەكلىپ بىلەن قاتنىشىپ « يۇرتۇمدا باھار» دېگەن ناخشىسىنى ئېيتىپ، كەسپىي سەنئەت ساھەسىدىكى تالانتىنى نامايان قىلدى. 1976-يىلىنىڭ ئاخىرىدا ئوقۇشىنى تاماملاپ ۋىلايەتلىك ناخشا-ئۇسسۇل، تىياتىر ئۆمىكىگە قايتىپ كەلدى.ئۇ ئۆمەككە قايتىپ كەلگەندىن كېيىن، ئۇنىڭ كۆز ئالدىدا سەنئەتنىڭ بىپايان دۇنياسى كەڭ قۇچاق ئېچىپ، قەلبىدىكى ئۇلۇغۋار ئارزۇ-ئارمانلار ۋە جۇشقۇن يېڭى كۈيلەر تىنىمسىز دولقۇنلاشقا باشلىدى. ئۇ ئۈن-تىنسىز ھالدا ئۆگىنىش ۋە ئىزدىنىشكە كىرىشىپ ھازىرقىدەك تالانتى ۋە يۈكسەك ماھارىتىنى يېتىلدۈرۈشكە ئاساس سېلىپ، قەدىمىي يىپەك يولىدىكى سەنئەت تۇپرىقىنىڭ بۇ گۈزەل باغچىسىدا ئاستا-ئاستا چىچەكلەشكە باشلىدى. 1979-يىلى ئاپتونوم رايونىمىزدا جۈملىدىن،قەشقەر ۋىلايىتىدە تىياتىرچىلىق تازا گۈللىنىشكە باشلىغان مەزگىل بولۇپ، بۇ جەرياندا ئۇ كەينى- كەينىدىن «تىمتاس ئەمەس بۇ ماكان»، «غۇنچەم»، «غېرىپ-سەنەم» ، «مەسلىھت چېيى»، « رابىيە-سەئىدىن»، «جەنۇبتىكى جەڭ»،«كۆمۈلمەس ئىزلار»، « مۇقام ئۇستازى» قاتارلىق 15تىن ئارتۇق ئوپىرا ،تىياتىردا غېرىپ، ئوۋياڭ، نۇرۇم، سەئىدىن، ئەزىزجان، ھەسەنھاجى، تۆمۈر خەلىپە، تۇردى ئاخۇن ئاكا قاتارلىق باش پىرسۇناژلارنىڭ رولىنى مۇۋەپىقىيەتلىك ئويناپ ئۇيغۇر ئوپىرا، تىياتىرچىلق سەنئىتىنىڭ تەرەققىياتىغا بەلگىلىك تۆھپە قوشتى. 1992-يىلىدىن 1994-يىلىغىچە ئۇ يەنە ئاپتونوم رايونلۇق ئىختىساسلىقلارنى تەربىيىلەش ئورنىنىڭ كۆڭۈل بۆلۈشى بىلەن قازاقىستاننىڭ ئالمۇئاتا دۆلەتلىك كىنو-تېلىۋىزىيە ئۇنىۋىرسىتىتىدا تىياتىر رىژىسسورلۇقى كەسپى بويىچە ئىككى يىل بىلىم ئاشۇردى. قايتىپ كەلگەندىن كېيىن، ئارتۇقچىلىقىنى جارى قىلدۇرۇپ «ئۆلۈم يولى»، «تىنىق كۆل»، «زەرەپشان ئوغلى»، «پاكلانغان روھ»، «ئىككى ئانا»، «مېھرى-شەپقەت ئەلچىسى» قاتارلىق دىراممىلارغا رىژىسسورلۇق قىلىپ، رېژىسسورلۇقتىن ئىبارەت بۇ يېڭى ساھەدىمۇ ئۆزىنىڭ تالانتىنى نامايان قىلدى.

  ئابلىكىم روزى ناخشا ئورۇنداش جەھەتتىتىكى تالانتىنىمۇ نامايان قىلىپ كەلگەن بولۇپ، ئۇ ئالدى بىلەن يۇقىرى ئاۋازلىق ناخشىلارنى ئورۇنداش جەھەتتە مۇناسىپ ئۇسلۇپ ياراتتى. خەلق ناخشىسىنى ئىلمىيلاشتۇرۇش، كىلاسسىك ناخشىلارنى ئېيتىش ئۇسۇلىنى ناخشا ئېيتىش ئىلمىي نەزەرىيىسى بىلەن بىرلەشتۈرۈش جەھەتلەردە تېگىشلىك تۆھپە قوشتى. بولۇپمۇ ئۇ ئۆزى باش پىرسۇناژنىڭ رولىنى ئالغان دىراما ۋە ئوپىرالاردىكى باش پىرسۇناژنىڭ ناخشىلىرىنى ئۆزى ئورۇنداپ، بۇ جەھەتتىكى بوشلۇقنى تولدۇردى. ئۇنىڭ ناخشىلىرىدا ۋەتەننىڭ ئۇلۇغلىقى، خەلقنىڭ بەختىيار تۇرمۇشى، دوستلۇق ، ئىناقلىق، ئەخلاق- پەزىلەت، ئېلىم- مەرىپەتنى سۆيۈش، چىن ۋە پاك- مۇھەببەتنى كۈيلەش، مەدھىيە ئوقۇش بىلەن بىللە رەزىللىك ، ئەخلاقسىزلىق ۋە ئىناقسىزلىقنى قامچىلاش باش تېما قىلىنغان. ئۇ ئورۇندىغان « پەخىرلەن دۇنياغا مەھمۇد ۋەتىنى» ،«بىر كۆرۈپ»، «مۇھاجىرلار ناخشىسى»، «ۋەدەڭگە ۋاپا قىل يار»، «كۆڭۈلدىكى گەپ» قاتارلىق ناخشىلىرى جامائەتنىڭ ياقتۇرۇپ ئاڭلىشىغا مۇيەسسەر بولۇپلا قالماي ، يەنە ۋىلايەت ۋە ئاپتونوم رايون بويىچە ئۆتكۈزۈلگەن تۈرلۈك سەنئەت كۆرەكلىرى ۋە مەركىزىي خەلق رادىئو ئىستانسىسى ئۆتكۈزگەن ناخشا ئېيتىش مۇسابىقىلىرىدا ئايرىم ئارىم ھالدا 1-، 2- ۋە 3-دەرىجىلىك مۇكاپاتلارغا ئېرىشتى ھەمدە 1987- شىنجاڭ ئۈن-سىن نەشرىياتى تەرىپىدىن ئۇنىڭ خەلق ناخشىلىرى ئاساسىدا رەتلىگەن «لەيلىگۈل» ناملىق ناخشا پىلاستىنكىسى نەشر قىلىپ تارقىتىلدى .

  ئابلىكىم روزى بۇلتۇر يىل ئاخىرىدا شىنجاڭ «تەكلىماكان» ئۈن-سىن مەركىزىنىڭ تەكلىپىگە ئاساسەن ، ئۇلار ئىشلەشكە تەييارلىغان ئىككى قىسىملىق تېلىۋىزىيە تىياتىرى «قاراياش» فىلىمىدە باش پىرسۇناژ قادىرنىڭ دادىسى ئابلىزنىڭ رولىنى ئالغان بولۇپ، بۇ ئابلىكىم روزىنىڭ دىراما ۋە ئوپىرا سەھنىسىدىن چىقىپ تۇنجى قېتىم تېلېۋىزىيە فىلىمىدە رول ئېلىشى بولۇپ، ئۇ فىلىمدىكى ئۆزىگە تەقسىم قىلىنغان رولىنى مۇۋاپپىقىيەتلىك ئورۇنداپ ئۆزىنىڭ سەنئەتچىلىك ھاياتىدىكى پېشىپ يېتىلگەن تالانتىنى نامايەن قىلدى.

  « قارا ياش» فىلىمىدىكى ئابلىز ئالدىن بېيىغان 50 ياشلاردىكى دېھقان بولۇپ، ئۇ ئوغلىنى ئۆزىنىڭ بۇرۇن ئازارلىشىپ قالغان بىر تۇغقىنى ئابلا خەلپىتىمنىڭ چىرايلىق قىزى رەيھانغا ئۆيلەپ قويىدۇ. شەھەرگە يېقىن ئەتراپتىكى يېزىدا چوڭ بولغان دېھقان ئابلىزنىڭ ئوغلى قادىر ئايالى رەيھانگۈل بىلەن بىر مەزگىل ياخشى ئۆتىدۇ. بىراق، رەيھانگۈلنىڭ تۇنجى تۇغۇتى جەريانىدا بىر كۆزى تاسادبىي كۆرمەس بولۇپ قالىدۇ. بۇ ئىشتىن كېيىن قادىرنىڭ ئايالى رەيھاندىن ئاستا- ئاستا رايى يېنىپ، تۇرمۇشتا ئايالى بىلەن ئوتتۇرىسىدا سۈركىلىش پەيدا بولىدۇ ۋە بۇ ئارىلىقتا قادىر بىر قېتىملىق دوستلار ئارا « رەڭلىك ئولتۇرۇش»تا بىر سەتەڭ قىز بىلەن تونۇشۇپ قالىدۇ، ئۇ ئۆزى ئويلىمىغان يەردىن بۇ سەتەڭنىڭ ھېيلىسى ۋە ئازدۇرۇشى بىلەن ئايالىدىن ئاجرىشىپ، بۇ سەتەڭ بىلەن توي قىلىش قارارىغا كېلىدۇ. بىراق، مۇشۇ جەرياندا قادىر بىر قېتىملىق قاتناش ھادىسىسىگە ئۇچراپ بىر پۇتىدىن ئايرىلىپ قالىدۇ، قادىرنىڭ بۇ ھالىتىنى كۆرگەن ھېلىقى سەتەڭ قادىردىن يۈز ئۆرۈپ ئۇنى تونۇماس بولىۋالىدۇ. دەل مۇشۇنداق ۋاقىتتا نەچچە ۋاقىتتىن بېرى ئۇنىڭ ئۆزى ئازار بېرىپ قاقشاتقان ئاتا- ئانىسى ۋە ئايالى ئۇنىڭ قېشىدا پەيدا بولۇپ، خۇددى ھېچ ئىش بولمىغاندەك ئۇنىڭ ھالدىن ياخشى خەۋەر ئالىدۇ ۋە ئىللىق پوزىتىسىيە تۇتىدۇ. قادىر تاپتىن چىققان ئەخلاقسىز قىلمىشلىرىدىن قاتتىق پۇشايمان قىلىپ، ھەسرەت يېشى تۆكىدۇ. قادىرنىڭ دادىسى ئابلىزخان تۇرمۇشتىكى بۇ خىل چېگىش زىددىيەتلەر قاينىمىدا نۇرغۇن كېلىشمەسلىكلەرگە يولۇقىدۇ ۋە دادىغا مۇناسىپ مىجەزى بىلەن ئۇنىڭدىن غالىپ كېلىدۇ.

  ئومۇمەن بۇ فېلىمدا جەمئىيەت تەرەققىياتىغا ئەگىشىپ كىشلەرنىڭ تۇرمۇشىغا بۆسۈپ كىرگەن بىر قىسىم ئەخلاقسىزلىق قىلمىشلىرىنىڭ جەمئىيەت ۋە ئائىلىلەرنىڭ ئىناقلىقى ۋە باشقا جەھەتلەرگە كەلتۈرىۋاتقان زىيىنى قاتتىق قامچىلىنىش بىلەن بىللە ۋاپادارلىق، مېھرىبانلىق ۋە ھەقىقەتكە قايتىش يولى مەدھىيلىنىدۇ.

  ئۆزىنىڭ بىر پۈتۈن ھاياتىنى سەنئەت ئىشلىرى ئۈچۈن بېغىشلىغان ئابلىكىم روزىنىڭ ئۇيغۇر سەنئەت ئىشلىرىغا سىڭدۈرگەن يۇقىرىقىدەك بىر قاتار ئەجىر-مېھنىتى ھەر دەرىجىلىك پارتىيە –ھۆكۈمەت ئورۇنلىرى ۋە كەڭ خەلق ئاممىسىنىڭ مۇئەييەنلەشتۈرۈشىگە ئېرىشتى. ئۇ ئىلگىرى- ئاخىر بولۇپ ئاپتونوم رايون بويىچە « كەسىپ ۋە ئەخلاقتا تەڭ يىتىلگەن سەنئەت خادىمى»، ئاپتونوم رايون، ۋىلايەت بويىچە كۆپ قېتىم « ئىلغار مەدەنىيەت سەنئەت خادىمى» بولۇپ باھالاندى ھەمدە ئۇ ئۆزى رول ئالغان ۋە رىژىسسورلۇق قىلغان «مەسلىھەت چېيى» دىراممىسى «مۇنەۋۋەر ئەسەر» مۇكاپاتىغا، ئۆزى «مۇنەۋۋەر ئارتىس» مۇكاپاتىغا ئېرىشتى. ئۇنىڭ ئىش - ئىزلىرى «شىنجاڭ تېلىۋىزىيە ئىستانسىسى»، «شىنجاڭ گېزىتى» قاتارلىق ئاخبارات ۋاسىتىلىرىدا، «شىنجاڭ سەنئىتى» ژۇرنىلى، «جۇڭگۇمىللەتلىرى» ژۇرنىلى قاتارلىق تەشۋىقات ۋاستىلىرىدا نۇقتىلىق تونۇشتۇرۇلدى. ئۇنىڭ نامى ۋە ئىش- ئىزلىرى « جۇڭگودىكى مەشھۇر مەدەنىيەت- سەنئەتچىلەر قامۇسى»غا كىرگۈزۈلدى. (ئاپتورى: قەشقەر گېزىتى مۇخبىرى ئابدۇشۈكۈر راشىدىن)

  مەنبە: جۇڭگو رادىيو تورى شىنجاڭ ئۇيغۇرچە قانىلى



مەنبە http://video.sina.com.cn/v/b/35962793-1764470160.html
 ئىگىسى| ۋاقتى: 2011-4-28 22:30:42 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئىتوت : مېنىڭ دوپپام
ۋاقتى: 2011-4-29 09:46:49 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مۇشۇ ئىتوتنىڭ ئەڭ كەينىدىكى «بادام دوپپا» دىگەن ناخشا كىمدە بار ،خېلى يىقىملق ناخشىكەن ،توردىن خېلى ئىزدىگەن بولساممۇ تاپقىلى بولمىدى ؟
ۋاقتى: 2011-4-29 13:43:17 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۇيغۇر دوپپىلىرى ھەققىدە

دوپپىلارنىڭ رايون ئالاھىدىلىكى


شىنجاڭنىڭ جەنۇب، شىمالىدىكى ئۇيغۇرلار ئۆزلىرى ياشاۋاتقان رايونلارنىڭ ئالاھىدىلىكى، ئۆزگىچە ئۆرپ-ئادەتلىرىگە ئاساسەن ھەر خىل روشەن يەرلىك ئالاھىدىلىككە ئىگە بولغان دوپپىلارنى تىكىدۇ ھەم باش كىيىمى قىلىپ ئەتىۋارلاپ كىيىدۇ.

تۆۋەندە بىر قىسىم رايونلارنىڭ يەرلىك ئۆزگىچىلىككە ئىگە بولغان دوپپىلىرىدىن قىسقىچە چۈشەنچە بېرىلدى:

قەشقەر دوپپىلىرىنىڭ تېگى قارا رەڭلىك، گۈلى ئاق كېلىدۇ. چۇچىلىق بادام دوپپا، ئالتۇن رەڭ ۋە كۈمۈش رەڭ زەرلىك يىپتا تىكىلگەن ئايالچە دوپپىلار ئۆزىگە خاس ئالاھىدىلىككە ئىگە.




خوتەن رايونىنىڭ دوپپىلىرى رامكا شەكلىدە نۇسخىلىرى كۆپ بولۇپ، ئايالچە نۇسخىلىرى خېلى داڭلىق. گىئۇمېتىرىك تىكىش بىرلەشتۈرۈلگەن، رەڭلىك يىپ ئىشلىتىلگەن نۇسخىلار كۆپ، سىزىقلىرى زىچ گىرەلەشكەن، شەكلى تۈز ئاددىي، تۆت بۇرجىكى كۆتۈرۈلگەن بولۇپ ھەرقايسى جايلاردىكى ئاياللار ياقتۇرىدۇ.



كۇچا رايونىنىڭ دوپپىلىرى - مارجان دوپپىلىرىنىڭ ئايالچە نۇسخىسى ئۈستىگە كۆتۈرۈلگەن نۇسخىدا بولۇپ كۆپ ئۇچرايدۇ. بۇ خىل دوپپىلارنىڭ مارجانلىرى تەكشى تىزىلغان، كۆزلەرنى چاقنىتىدۇ.




تۇرپان رايونىنىڭ دوپپىلىرى — ئۆزگىچە بولۇپ ئاساسلىق ئالاھىدىلىكى گۈلى كەڭ، تەگلىكى تار ، ھەممە يېرى تەكشى تىكىلگەن، گىرۋەكلىرى ماسلاشتۇرۇلغان. دوپپا ئاساسەن گۈل بىلەن ئورىلىپ تىكىلگەن بولۇپ گوياكى گۈل تاجىسىغا ئوخشاپ كېتىدۇ. رەڭگارەڭ بولۇپ كۆزنى چاقنىتىدۇ. كىشىلەرگە باياشاتلىق ، تېتىكلىك، گۈزەللىك تۇيغۇسى ئاتا قىلىدۇ.
ئىزاھات: تۆۋەندە بېرىلگەن تۇرپان نۇسخىدىكى دوپپا 57يىل بۇرۇن تىكىلگەن دوپپا بولۇپ، بۇ بىر جۈپ ئەر–ئايالچە ئېسىل دوپپىنىڭ ئىگىسى(تىككۈچىسى)تۇرپان دىيارىدىن گوياخان ئىسىملىك ئانىمىز ئىكەن. گوياخان ئانىمىز يېڭى توي قىلغان يىللاردا مۇشۇ بىر جۈپ دوپپىنى تىكىپ، ئۆمۈرلۈك ھەمراھى بىلەن كەيگەن ئىكەن. بۇ دوپپا ھازىر گوياخان ئانىمىزنىڭ ھۈنەرۋەن ۋارىسى بولغان قىزىغا قالدۇرۇلۇپتۇ.



قۇمۇل رايۇنىنىڭ دوپپىلىرى - نۇسخىلىرى بىر قەدەر مۇرەككەپ، ئەمما رەڭلىرى چىرايلىق.


ئىلى رايونلىرىنىڭ دوپپىلىرى - نۇسخىلىرى دۆڭرەك ، يۇمىلاق كېلىدۇ. رەڭگى مۇۋاپىق ماسلاشتۇرۇلغان. بىر خىل تىكىش ئۇسۇلى ئومۇملاشقان. دوپپىلار نەپىس، ئازادە.

نىيە، كىرىيە، چىرىيە، چەرچەنلەردە كېپىنەك شەكىللىك دوپپىلارنى كىيىش بىر قەدەر ئومۇملاشقان. ساپ نەقىشتىن ئىشلەنگەن بولۇپ دىئامېتىرى 10 سانتىمېتىردىن ئېشىپ كەتمەيدۇ. ئوتتۇرا ياش ۋە ياشانغان ئاياللار يىڭنە بىلەن تىكىپ چىقىدۇ. گوياكى بېشىغا قوندۇرۇۋالغان گۈلگە ئوخشايدۇ. بۇ خىلدىكى دۇنيا بويىچە ئەڭ كىچىك دوپپىلارنى مۇشۇ رايوندىن باشقا جايلاردا ئۇچراتماق تەس.



ئۇيغۇر دوپپىلىرى، ئەر- ئايال، قېرى، ياش دېگەندەك پەرقلەرگە قاراپ نۇسخا، گۈل چەكمە ۋە رەڭلەردە ئالاھىدە پەرقلىنىدۇ.
ئۇيغۇر دوپپىلىرىنىڭ تۇرلىرى ناھايتى كۆپ. مەسىلەن: بادام دوپپا، تاشكەنت دوپپا، گىلەم دوپپا، مەنپۇ دوپپا ، ئىلمە گۈللۈك دوپپا، چىمەن دوپپا، تور باسقان دوپپا، مارجان دوپپا ، سىدام دۇخاۋا دوپپا، شاپاق دوپپا...... قاتارلىق يۈز خىلدىن ئاشىدۇ.




گۈل يوپۇرماقلىق چىمەن دوپپا— تۆت تالالىق بولۇپ، كۈلرەڭ تەگلىك رەختكە ئاق يىپەك يىپ بىلەن سىزىقلار چېكىلىدۇ، دوپپىنىڭ ئۈستىدىكى بوشلۇققا چېكىلىدىغان يوپۇرماقلار دوپپىنىڭ كۆرۈنۈشىگە ماسلاشقان ھالدا ئاق يىپ بىلەن تىكىلىپ، چۆرىسى قارا يىپ بىلەن ئالاھىدە ئاجرىتىلىدۇ. گۈللەرنىڭ ئارىلىقلىرىغا، جىيەكلىرىگە ئاق يىپ بىلەن ئۆركەش شەكىلدە چىقىرىلغان يوللار دوپپىغا تېخىمۇ ھۆسۈن قوشىدۇ. ئۆركەشنىڭ ئاق يوللىرى قارا يىپ بىلەن ئاجرىتىلىدۇ. دوپپىنىڭ جىيىكى قارا مەخمەل بىلەن چۆرىدەپ تىكىلىدۇ. بۇ خىل دوپپا ئەرلەرگە خاس.

گۈل غۇنچە دوپپا— بۇ خىل دوپپا تۆت تالالىق بولۇپ، تېگى ھاۋارەڭ ياكى كۆك رەڭ تاۋاردىن تىكىلىدۇ. دوپپىنىڭ تالالىرىغا تىكىلگەن گۈللىرى قېنىق يېشىل يىپەك يىپ بىلەن، ئەۋرىشىم يوپۇرماقلىرى سۇسراق يېشىل يىپ بىلەن چېكىلىدۇ. يوپۇرماقلارنىڭ ئەتراپىدىكى گۈللەر قىزىل، كۆك، سۇس قىزىل رەڭلەردە بېزىلىدۇ. بۇ خىل دوپپا ئاياللارغا خاس بولۇپ، دوپپىنىڭ جىيىكى قارا مەخمەل بىلەن چۆرىدەپ تىكىلىپ، گىرۋىكىدىكى گۈللىرى ئۈستىدىكى گۈللىرىدىن ئۈلگە ئېلىپ چېكىلىدۇ.




بادام مارجان دوپپا— بۇ خىل دوپپىنىڭ تېگى قارا، كۆك، توق يېشىل مەخمەللەردىن تىكىلىدۇ. دوپپا تۆت تالالىق بولۇپ، گۈللىرى پىستە بادام شەكلىدە يوغان- يوغان چېكىلىدۇ. ئۇلار ئاق سەدەپ مارجان بىلەن يىپلارغا تىزىلىدۇ. بادام گۈلىنىڭ ئەتراپى چېكىت- چېكىت يۇلتۇزلاردەك بېزىلىدۇ. گىرۋىكىدىكى يېرىم ئاي شەكلىدىكى دۈگلەك گۈل مارجانلار بىلەن تولدۇرۇلۇپ، ئەتراپى ئاق مارجانلار بىلەن كۆركەم قىلىپ چېكىلىدۇ. بۇ خىل دوپپا چوكانلار، ئوتتۇرا ياشلىق ئاياللارغا خاس بولۇپ، قەشقەر، كۇچا ئاياللىرىنىڭ ئەتىۋارلىق باش كىيىمىدۇر.



ئەرەنچە چىمەن دوپپا — چىمەن دوپپا ئىسمى- جىسمىغا لايىق تولىمۇ چىرايلىق بېزىلىپ تىكىلىدۇ. بۇ دوپپىنىڭ نامىنىڭ چىمەن دوپپا دەپ ئاتىلىشىمۇ شۇنىڭغا باغلىق. دوپپا دۈگلەك شەكىلدە بولسىمۇ تۆت تالاسى توق يېشىل يىپەك يىپ بىلەن ئاجرىلىپ تۇرىدۇ. دوپپىنىڭ تېگى يېشىل يىپ بىلەن تىكىلىپ، گۈل- غۇنچىلىرى قوشماق باداملار بىلەن بېزىلىدۇ، ئۈستىدىكى گۈللىرى شاپتۇل چېچىكى رەڭلىك يىپتا، گىرۋىكىدىكى گۈللىرى بولسا قېنىق قىزىل يىپتا چېكىلىدۇ. دوپپىنىڭ جىيىكى قارا مەخمەل بىلەن چۆرىدەپ تىكىلىپ، گۈل ئارىلىقى ئاق يىپەك يىپتا نازۇك قىلىپ يوپۇرماقنىڭ تارام- تارام تومۇرلىرىدەك بېزىلىدۇ. ئۇ ئەرلەرگە خاس بولۇپ، قەشقەر تەۋەسىدىكى ئەرلەر تولىمۇ ياقتۇرۇپ كىيىدۇ.

گۈلشەن چىمەن دوپپا — بۇ دوپپىنىڭ شەكلى گىلەم دوپپىغا ئوخشىسىمۇ، ئەمما گۈللىرىنىڭ تىكىلىش تېخنىكىسى ۋە قۇرۇلمىسى باشقىچە. بۇ دوپپا گىئومېتىرىيىلىك ئۇسۇلدا ئەمەس، ئادەتتىكى گۈل دوپپىلىرىدەك ئىشلىنىدۇ. دوپپا توت تالالىق بولۇپ، گۈللىرى ناھايىتى ئوچۇق رەڭلىك يىپەكلەردىن تىكىلىدۇ. دوپپىنىڭ تېگى ئاق رەختتىن بولۇپ گۈللىرى ئۈچ لىنىيىگە بۆلۈپ ئورۇنلاشتۇرۇلىدۇ. تېگىدىكى چوڭ گۈل قېنىق قىزىل رەڭلىك يىپتا، ئىككى يېنىدىكى ئېچىلغان يوپۇرماقلىرى قىزىل يىپتا چېكىلىدۇ. ئوتتۇرىسىدىكى گۈللىرىنىڭ ھەممىسى ئاق، قوش يوپۇرماقلىرى توق يېشىل، ئىككى تەرىپىدىكى تۆت تالالىق گۈلى قېنىق ھال، ئوتتۇرسىدىكى ئاچىماق چېچەك يېشىل، يېنىدىكى يوپۇرماق لىنىيىلىرىنىڭ بىرى قىزىل، ئىككىنچىسى توق سۆسۈن رەڭلىك يىپتا چېكىلىدۇ. دوپپىنىڭ يۇقىرىسىغا جايلاشقان ئۈچىنچى لىنىيىدىكى گۈللەر ئوچۇق ھال رەڭدە، ئىككى ياندىكى قوش يوپۇرمىقى قېنىق ھاۋارەڭ ۋە قېنىق يېشىل رەڭلەردە بېزىلىدۇ، بۇ دوپپا ياش يىگىتلەر ۋە ئوتتۇرا ياشلىق ئەرلەرگە خاس.

گۈل قىياق دوپپا— دۈگلەك شەكىلدە بولۇپ، سۇس ھاۋارەڭ تەگلىككە ھەر خىل رەڭدىكى يىپەك يىپلار بىلەن گۈل تىكىلىدۇ. گۈللەر قىياق بەلگىلىرى بىلەن قۇراشتۇرۇلۇپ، دوپپىنىڭ ئەڭ ئۈستىنىڭ ئوتتۇرىسىدىكى گۈلى قېنىق سۇس رەڭدە، ئەتراپتىكى تۆت گۈل قېنىق ھاۋارەڭ يىپتا چېكىلىدۇ، گۈللەرنى ئوراپ تۇرىدىغان قىياق يوپۇرماقلار قېنىق ھال، ھاۋارەڭ، توق يېشىل رەڭلەردە چېكىلىپ، گۈللەر قارا يىپەك چېكىتلەر بىلەن تۆت تەرەپكە ئاجرىلىپ بېزىلىدۇ. دوپپىنىڭ جىيىكى قارا مەخمەل بىلەن چۆرىدەپ تىكىلىدۇ. بۇ دوپپا قەشقەر ئۇستىلىرىنىڭ مەھسۇلاتى بولۇپ ئەرلەر كىيىدۇ.

چىمەنگۈل دوپپا— بۇ خىل دوپپا تۆت تالالىق بولۇپ، سۇس يېشىل، مايسىرەڭ تەگلىككە ھەر تۈرلۈك گۈللەر چېكىلىدۇ. گۈللەر دانە- دانە شەكىلدە ئوچۇق ھال ۋە قىزىل رەڭلىك يىپتا چېكىلىدۇ. گۈللەرنىڭ تۈزۈلۈشى خۇددى كېسىلگەن لىمون دانىلىرىغا ئوخشايدۇ. يوپۇرماقلىرى توق يېشىل، سۆسۈن ۋە ئوچۇق كۆكرەڭلىك يىپەك يىپلاردىن ئىبارەت. گۈللىرى، جىيىكى ئاق، قارا يىپلار ئارقىلىق گويا ھەرىنىڭ چىشىغا ئوخشاش ئاجرىتىلىپ بېزىلىدۇ. دوپپىنىڭ جىيىكى قارا مەخمەل بىلەن چۆرىدەپ تىكىلىپ، چىيەك ئۈستىگە ئايرىم- ئايرىم گۈل پارچىلىرى چېكىلىدۇ. بۇ خىل دوپپا ئەرلەرگە خاستۇر.

قىزىل گۈل دوپپا— بۇ خىل دوپپا تۆت تالالىق بولۇپ، توق يېشىل تەگلىك، ئاق، ساغۇچ يىپەك يىپ بىلەن گويا ئۆمۈچۈك تورىدەك بېزىلىدۇ. ئۈستىگە چۈشۈرۈلگەن گۈللىرى قىزىل يىپەك يىپ بىلەن دانە- دانە قىلىپ چېكىلىدۇ. گۈللەرنىڭ ئەتراپىدىكى چاچراپ چىققان بىخلار، غۇنچىلار يېشىل رەڭدە، ئېچىلاي دېگەن غۇنچىلار بولسا شاپتۇل چېچىكى رەڭلىك يىپتا، ئۈستى ئاق يىپەك يىپتا چېكىلىدۇ. دوپپىنىڭ گۈللىرى گېئومېترىيىلىك ئاساستا ئىشلەنگەن بولۇپ، يوپۇرماقلىرى تۈز سىزىقلار بىلەن ئىپادىلىنىدۇ. بۇ دوپپىنى ياش يىگىتلەر ۋە ئاياللار كىيسىمۇ بولىدۇ.

توقۇلما گۈللۈك دوپپا— بۇ خىل دوپپا خۇددى گىلەمگە ئوخشايدۇ، ھەممە يېرىگە چىرايلىق رەڭلىك يىپلار بىلەن گۈل چېكىلىدۇ. بۇ قۇمۇل، تۇرپان خەلقىنىڭ ئەتىۋارلىق باش كىيىمى.




گۈللۈك مانچېستىر دوپپا— بۇ خىل دوپپىلار ھەر خىل رەڭدىكى مەخمەل، مانچېستىرلاردىن تىكىلىدۇ، دوپپىنىڭ جىيىكى قارا مەخمەل بىلەن چۆرىدەپ تىكىلىدۇ. گۈللىرى قىزىل، كۆك، ھال، يوپۇرماقلىرى يېشىل، غۇنچىلىرى ئوچۇق شاپتۇل چېچىكى رەڭلىك يىپلار بىلەن چېكىلىدۇ.



مارجانگۈل دوپپا— بۇ خىل دوپپا تۆت تالالىق بولۇپ تېگى ئاق زەر رەختتىن تىكىلىپ، گۈللىرى يوغان- يوغان، دانە- دانە قىلىپ چېكىلىدۇ. دوپپىنىڭ ئۈستىگە ۋە گىرۋەكلىرىگە چېكىلگەن گۈل سەل سوقۇچاق بولۇپ، ھال، ئاق، قېنىق قىزىل يىپلاردا تىكىلىدۇ. گۈلنىڭ ئەتراپىدىكى يوپۇرماقلار توق يېشىل رەڭدە بولىدۇ. بۇ دوپپىنىڭ يەنە بىر ئالاھىدىلىكى پۈتۈن گۈل، يوپۇرماقلارنىڭ ئەتراپى ئاق سەدەپ مارجان بىلەن چۆرىدىلىپ بىر قاتاردىن چېكىلىدۇ. شۇنىڭدەك گۈل ئۈستىگە ۋە يان تەرىپىگە ئاق يىپەكتىن يوپۇرماق پارچىسى چېكىلىدۇ. بۇ خىل دوپپا ئەرلەر، قىزلار ۋە چوكانلارغا خاس بولۇپ، كۇچا ئۇستىلىرىنىڭ مەھسۇلاتىدۇر.

سەدەپ يۇلتۇز گۈللۈك دوپپا— بۇ خىل دوپپا دۈگلەك شەكىلدە تىكىلىدۇ. كۆك مەخمەل تەگلىككە توق سېرىق يىپەك يىپ بىلەن گۈللەر پۈتۈن، يوغان چېكىلىپ، ئاندىن ئۇنىڭ ئۈستى ئاق سەدەپ مارجان بىلەن بېزىلىدۇ. يۇلتۇز گۈلنىڭ ئەتراپىدىكى ھەر بىر بۇلۇڭغا قىزىل مارجان قادىلىدۇ. يۇلتۇزنىڭ ئوتتۇرىسىغا قويۇلىدىغان يالغۇز مارجان يېشىل رەڭلىك بولىدۇ. يۇلتۇز گۈلنىڭ ئىككى تەرىپىدىكى غۇنچە گۈلنىڭ ئوتتۇرىسىغا قىزىل مارجان تىكىلىدۇ. دوپپىنىڭ جىيىكى قارا مەخمەل بىلەن چۆرىدەپ تىكىلىپ، جىيەكنىڭ ئۈستىگە ئۆركەش قىلىپ ئاق سەدەپ مارجان تىكىلىدۇ. بۇ خىل دوپپا كۇچا ئۇستىلىرىنىڭ مەھسۇلاتى بولۇپ، قىزلارنىڭ يارىشىملىق باش كىيىمىدۇر.

ئانار گۈللۈك مارجان دوپپا— بۇ خىل دوپپا دۈگلەك شەكىلدە تىكىلىدۇ، تېگى قېنىق زىغىررەڭ مەخمەلدىن بولىدۇ. گۈللىرىنى تېگى توق سېرىق ئالتۇنرەڭ يىپتا، تۆپىسىدىكى ئانار ۋە ئۇنىڭ يوپۇرماقلىرى ئوخشاش يىپتا، گۈلىرى ئاق ئۇششاق سەدەپ مارجاندا چېكىلىدۇ. دوپپىنىڭ گىرۋىكىدىكى گۈلگىمۇ ئانارنىڭ يوغان شەكلى چۈشۈرۈلۈپ، ئوتتۇرىسىغا چېچىكى تىكىلىدۇ.

چەكمە قىزىلگۈل دوپپا— بۇ خىل دوپپا دۈگلەك شەكىلدە تىكىلىدۇ. ئۇنىڭ تېگىدىكى توق سېرىق زەر رەخكە باشقا دوپپىلارغا گۈل تىكىش قائىدىسىدىن ئالاھىدىرەك قىلىپ، يوغان قىزىل گۈللەر چۈشۈرۈلىدۇ. گۈل يېشىل يىپتا، ئۇنىڭ ئەتراپى ئاق قىزىل يىپتا، چېتىدىكى گۈلى قېنىق بېغىرەڭ چېكىلىدۇ. گۈللەرنىڭ ئارىلىقى ۋە گىرۋىكىدىكى يېشىل يوپۇرماقلار ئاق يىپ بىلەن ئاجرىتىلىپ دانە- دانە قىلىپ تىكىلىدۇ. گۈلنىڭ ئىچى ھاۋارەڭ يىپتا، ئەتراى ئوچۇق قىزىل ۋە قارا يىپتا چېكىلىدۇ، گويا توزنىڭ قاناتلىرىدەك يېيىلىپ تۇرغان يوپۇرماقلىرى ئۇنىڭغا ناھايىتى چىرايلىق تۈس بېرىدۇ. دوپپىنىڭ يان بۇرجىكىگە توق يېشىل رەڭ يىپتا قارلىغاچ قانىتىدەك ئاچىماق قىياق گۈل چېكىلىدۇ. جىيىكى قارا مەخمەل بىلەن چۆرىدەپ تىكىلىدۇ. بۇ خىل دوپپا قىزلار ۋە چوكانلارغا لايىقتۇر.

ئاق گۈل چىمەن دوپپا— بۇ خىل دوپپا تۆت تالالىق بولۇپ، گۈللىرى مۇرەككەپ ئەمەس. گۈللەر دوپپىنىڭ ئۈستىدىن تا ئاستىغىچە بىر خىل تۈردە، ئاق گۈل چېچەك، غۇنچىلاردىن تەركىپ تاپىدۇ. ئۇنىڭ چوڭ گۈللىرى بېغىررەڭ يىپتا، قالغان گۈللىرى، غۇنچىلىرى بولسا ھاۋارەڭ يىپتا چېكىلىدۇ. دوپپىنىڭ جىيىكى قارا مەخمەل بىلەن چۆرىدەپ تىكىلىدۇ. ئۇنىڭ تۆت تالاسى ئاق يىپەك يىپ ئارقىلىق بۇغۇم- بۇغۇم، گۈل چېكىلگەن سىزىقلار بىلەن ئاجرىتىلىدۇ. بۇ خىل دوپپا ئەرلەرگە خاس بولۇپ، خوتەن، قەشقەر تەۋەسىدە كۆپ كىيىلىدۇ.

ياش بالىلار ۋە يىگىتلەرگە خاس بولغان گۈل دوپپا— كۆك مەخمەلدىن تىكىلىدۇ. ئۈستىگە بىرلا يەرگە گۈل چېكىلىدۇ. گىرۋىكىگە تۈز يول قىلىپ ئاق يىپەك يىپتا سىزىقلار تىكىلىدۇ. گۈللىرى رەڭلىك تىكىلىدۇ.جىيىكى قارا مەخمەل بىلەن چۆرىدەپ تىكىلىدۇ. تۆت تالاسى قىزىل يىپ بىلەن لىنىيە بويىچە ئاجرىتىلغان.

دوپپا كىيش ئۇسۇلى ھەققىدە

دوپپىنىڭ ئىجاد قىلىنىشىدىن تارتىپ ،دوپپىنى قانداق كىيىش ، نەقىشلەرنى قانداق قوندۇرۇش، قانداق كىيىشكىچە ئۆزگىچە بىر گۈزەل مىللىي سەنئەت. بۇ سەنئەتتە ئۇيغۇرلارغىلا خاس بىر قەدىمىي ئەقىل-پاراسەت پارلاپ تۇرىدۇ. دوپپا كىيىشنىڭ توغرا ئۇسۇلى ئالدى تەرەپتىن قارىغاندا بىر بەت تولۇق، ئىككى يان بەتنىڭ ئۈچتىن بىر قىسمى كۆرۈنۈشى كېرەك.
چىمەن دوپپا، بادام دوپپا، ئۇنچە دوپپا دېگەندەك تۆت قىرلىق دوپپىلارنى كىيگەندە مەلۇم بىر قىرىنى ، ئوڭ ياكى سول قېشىمىزنىڭ كۆتۈرۈلگەن يەنى ئوتتۇرا قىسمىغا توغرىلاپ ، پېشانىمىزگە چۈشۈرۈۋالماي ئازراق چوققا چېچىمىز كۆرۈنگۈدەك قىلىپ سەل ئارقىغا تارتىپ ياراشتۇرۇپ كىيىمىز.

قايسى قاش تەرەپكە ئاغدۇرۇشنى تاللىغاندا ، چېچىنى ئايرىپ تارايدىغانلار ئۆزى كۆنگەن ھەم ئەپلىك ھېس قىلغان تەرەپنى تاللىسا بولىدۇ.
دوپپا قىرىنى قېشىمىزنىڭ ئوتتۇرسىغا توغرىلىساق ياكى تۆت بۇرجەك قىلىپ ئۇدۇل كىيىۋالساق ئوخشاشلا كۆرۈمسىز بولۇپ قالىدۇ.
دوپپىلارنى كىيگەندە سورۇنغا قاراپ تاللاپ كىيىشمۇ مۇمكىن. قېنىق رەڭلىك، گۈللۈك، ھەم ئېسىل ئۈنچە-مارجان ۋە ياكى ئالتۇن زەرلەرنى تۇتقان ئېسىل دوپپىلار مېھماندارچىلىق، ھېيت- بايرام، تويلارغا ئوخشاش خۇشاللىق سورۇنلارغا ماس كېلىدۇ.
ئادەتتىكى تۇرمۇشتا بەكمۇ رەڭدار ئەمەس ،ئەمما قولدا سىپتا ئىشلەنگەن چىمەن ، گېلەم ياكى بادام دوپپىلار مۇۋاپىق كېلىدۇ.
ئۆلۈم-يېتىم ياكى بىرەر ئاغرىقلارنى يوقلىغاندا ياكى بىرەر يىغىن سورۇنلىرىغا كىيىمىمىزنىڭ رەڭگىگە ماسلاشتۇرۇپ بادام دوپپىلارنى ياكى مەخمەل دوپپىغا ئوخشاش سىدامراق ياكى رەڭگى قېنىقراق سەل سالاپەتلىك كۆرسىتىدىغان دوپپىلارنى كىيشكە بولىدۇ.
ئىلگىرى قىزلارنىڭ دوپپىلىرىغا ئالتۇندىن تاج ھەم قاداقلارنىمۇ تاقايتتى ، ھازىر سەنئەت نومۇرلىرىنى ئورۇنلاشتىن باشقا سورۇنلاردا بۇنداق دوپپا ئۇچرىمايدۇ. قىزلارنىڭ ھازىرقى دوپپىلىرىمۇ ئنتايىن يارىشىملىق ۋە چىرايلىق بولۇپ، چىراي ۋە باش شەكلى ئوخشىمىغان ئۇيغۇر قىزلىرىغا ماس كېلىدىغان تۈرلۈك گۈللۈك ، مارجان ۋە چىمەن دوپپىلارنى ئۇچرىتىش مۇمكىن.




دوپپىنىڭ ئۇيغۇر كىيىم-كېچەكلىرىدىكى ئورنى

ئۇيغۇرلارنىڭ مىللى كىيىنىش ئادىتىدە باش كىيىمنىڭ رولى ناھايىتى چوڭ. ئۇيغۇر ئەرلىرى تۆت پەسىلنىڭ ھەممىسىدە ئوخشاشمىغان باش كىيىملەرنى كىيىشكە، ئاياللىرى ئومۇمەن بىشىغا ياغلىق سېلىشقا ياكى دوپپا كىيىشكە ئادەتلەنگەن بولۇپ، باش كىيىمسىز يۈرۈشنى ئۇيغۇرلار يامان كۆرىدۇ. بولۇپمۇ ئۆلۈم-يېتىم، نەزىر-چىراغقا بارغاندا مەيلى ئەر ياكى ئايال بولسۇن چوقوم باش كىيىم كىيىشى شەرت.

خەلقىمىزنىڭ ئەنئەنىۋى تۇرمۇش قارىشىدا ئومۇمەن ئاممىۋىي مۇراسىملارغا باش كىيىمسىز بېرىش بىر خىل ھۆرمەتسىزلىك ۋە ئەدەپسىزلىك ھېسابلىنىدۇ.
رايون پەرقى، كەسپىي پەرق ۋە ياش قۇرام پەرقى تۈپەيلىدىن ئۇيغۇرلارنىڭ باش كىيىملىرى ناھايىتى كۆپ خىللىشىپ كەتكەن، شۇنىڭ ئۇچۇن كىيگەن باش كىيىمگە قاراپ شۇ كىشىنىڭ قەيەرلىك ئىكەنلىكىنى، قانداق كەسپ بىلەن شۇغۇللىنىدىغانلىقىنى ھەمدە ياش قۇرامىنى بىلگىلى بولىدۇ .

ئۇيغۇرلارنىڭ باش كىيمى شەكىل جەھەتتىن ئومومەن قىشلىق تېرە تۇماق، سىدام دوپپا ۋە گۈللۈك دوپپىدىن ئىبارەت ئۈچ خىل بولىدۇ. بۇ باش كىيىملەرنىڭ ھەر قايسى تۈرىدە يەرلىك رايون پەرقى روشەن گەۋدىلەنگەن.

قىزىل ۋە يىشىل دۇخاۋىدىن تىكىلگەن سىدام دوپپىلار كۆپرەك شىمالىي شىنجاڭ ئۇيغۇرلىرى ئارىسىدا ئومۇملاشقان بولۇپ، بۇدوپپىلارنىڭ رەڭگى ئۇيغۇرلارنىڭ رەڭ ھەققىدىكى ئەنئەنىۋىي چۇشەنچىلىرى بىلەن زىچ مۇناسىۋەتلىك.

ﻣﻪﻧﺒﻪ : ئۇيغۇرلاردا دوپپا مەدەنىيىتى ۋە ساقلانغان سۈرەتلەر   



-ئەلكۈيى تورىدىن

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   yolum تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2011-4-29 13:43  

ۋاقتى: 2011-4-29 13:55:45 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مىللى ئۆرىپ ئادەتلىرىمىزدىن -باش كىيىم مەدەنىيتى


ھەر قايسى مىللەتلەرنىڭ تۇرمۇش ئالاھىدىلىكى، جۇغراپىيلىك شەرت-شارئىتى، دىنى ئېتىقادى ،مەدەنىيەت سەۋىيسى ۋە گۈزەللىك قارىشى قاتارلىق تەرەپلەرنىڭ ئوخشىماسلىقى سەۋەبلىك ئۇلارنىڭ كىيىنىش ئادىتىدە روشەن مىللى پەرق كېلىپ چىقىدۇ.
ئۇيغۇرلارنىڭ مىللى كىيىنىش ئادىتىدە باش كىيىمنىڭ رولى ناھايتى چوڭ. ئۇيغۇر ئەرلىرى تۆت پەسىلنىڭ ھەممىسىدە ئوخشاشمىغان باش كىيمىنى كىيىشكە، ئاياللىرىنىڭ ھەممىسى بېشىغا ياغلىق سېلىشقا ياكى دوپپا كىيىشكە ئادەتلەنگەن. ئىشقىلىپ باش كىيىمسىز يۈرۈشنى ئۇيغۇرلار يامان كۆرىدۇ. بولۇپمۇ نەزىر چىراققا بارغاندا مەيلى ئەر ياكى ئايال بولسۇن چوقۇم باش كىيىم كىيىشى شەرت . خەلقىمىزنىڭ ئەنئەنىۋى قارىشىدا ئۇمۇمەن ئاممىۋى سورۇنلارغا باش كىيىمسىز بېرىش بىر خىل ھۆرمەتسىزلىك ۋە ئەدەبسىزلىك ھېسابلىندۇ.
رايون پەرقى ، كەسپى پەرق ۋە ياش قۇرام پەرقى سەۋەبلىك ئۇيغۇرلارنىڭ باش كىيمى ناھايتى كۆپخىللىشىپ كەتكەن، شۇنىڭ ئۈچۈن كىيگەن باش كىيمىگە قاراپ شۇ كىشىنىڭ قەيەرلىك ئىكەنلىكىنى، قانداق كەسىپ بىلەن شۇغۇللىنىدىغانلىقىنى ۋە ياش قۇرامىنى بىلگىلى بولىدۇ.
تۇماق ئادەتتە ئۇيغۇرلارنىڭ قىشلىق باش كىيمى بولۇپ، ئاساسەن تېرىدىن ئىشلىندۇ.نۇسقا جەھەتتىن ئاق تۇماق، سالۋا تۇماق، سوغا تۇماق، كۇلا تۇماق، يېڭسار تۇمىقى، كېرىيە تۇمىقى،ساغان تۇمىقى، ھەربىيچە تۇماق، سۆسەر تۇماق، قاما تۇماق قاتارلىق 10 نەچچە خىلدىن ئاشىدۇ. ھەر قايسى خىلدىكى تۇماقنىڭ ئۆزىگە خاس ئالاھىدىلىكى بولۇپ، نەپىس ۋە كۆركەم ئىشلەنگەن. بۇ تۇماقلارنىڭ كۆپىنچىسى ئاشلانغان يۇمشاق تېرىدىن ئىشلىنىپ ، ئېغىز گىرۋىكىگە
چىرايلىق كۆپىدىن چوڭ-كىچىك زىغرىق تۇتۇلغان، بەزى تۇماقلارنىڭ ئۈستىگە قارا ياكى باشقا رەڭلىك رەختلەردىن تاشلىق تۇتۇلۇپ ئەستىرىگە تېرە ئېلىنغان. ھەر خىل تۇماقلارنىڭ ئۆزىگە خاس قېلىپى بولۇپ ، ئۇنىڭغا تۇماقچىلىقنى كەسىپ قىلغان ھۈنەرۋەنلەرنىڭ يۈكسەك ماھارىتى سىڭدۈرۈلگەن . ئۇيغۇر تۇماقلىرىنىڭ ئېگىزلىكى ئادەتتە 20 سانتېمىتىر ئەتراپىدا بولىدۇ. ئاياللارنىڭ تۇمىقى پەرىقلىق بولۇپ ، كۆپرەك ياشانغان ئاياللار ياكى مەرتىۋىلىك ئاياللار ھەرخىل مۇراسىملارغا قاتناشقاندا تۇماق كىيىدۇ. بۇ <قاما تۇماق> دېيىلىپ ، ئۈستى قارا مەخمەل ياكى قارا دۇخاۋا بىلەن قاپلىندۇ. قاسقىنىغا بۆرەكچە شەكىلدە 3-4 سانتېمىتېر كەڭلىكتىكى ئەتىۋارلىق قامىدىن گىرۋەك ئورنىتىلىدۇ، ئىچىگە يۇمشاق ئەلتېرىدىن ئەستەرلىك ئېلىنىدۇ. بۇ تۇماقنىڭ تەنەرخى خېلى يۇقۇرى بولغاچقا ، ھاللىلىق شەھەر ئاھالىلىرى ئىچىگە كۆپرەك ئومۇملاشقان.
<قۇلاقچا> مۇ ئۇيغۇرلارنىڭ ھازىرقى زامان قىشلىق باش كىيىملىرىدىن بىرى بولۇپ ، شىمالى شىنجاڭ ئۇيغۇرلىرى ئارىسىدا ھەمدە شەھەرلەردە كۆپرەك ئومۇملاشقان. جەنۇبى شىنجاڭنىڭ يېزا-قىشلاقلىرىدا ئۇيغۇرلارنىڭ يۇقارقى ئەنئەنىۋى تۇماقلىرى يەنىلا ئاساسلىق باش كىيىم ھېساپلىندۇ.
دوپپا ئۇيغۇرلارنىڭ ئىستىتىك قارىشىدا ئەكىس ئەتكەن تەبىئەت گۈزەللىكىنىڭ ئوبرازى سۈپىتىدە روشەن مىللىيلىككە ئىگە بولغان يازلىق باش كىيىم ھېسابلىندۇ. ئۇيغۇر دوپپىللىرى نۇسقىسىنىڭ كۆپ خىللىقى، ھۈنەر سەنئەت جەھەتتىكى نەپىسلىكى بىلەن دۇنياغا مەشھۇر. قەشقەر شەھرىنىڭ< دوپپا بازىرى > گوياكى تۇمەنمىڭ خىل رەڭدار گۈللەر بەس-بەستە ئېچىلغان گۈزەل باغچىغا ئوخشىشىدۇ. قەشقەر شەھرىدە دوپپىچىلىق كەسپى ناھايتى تەرەققى قىلغان.
ئۇيغۇر دوپپىلىرىنىڭ تۈرى ناھايتى كۆپ : بادام دوپپا ، تاشكەنت دوپپا، گىلەم دوپپا ، مەنپۇ دوپپا،
ئىلمە گۈللۈك دوپپا، چىمەن دوپپا، تور باسقان دوپپا، مارجان دوپپا، سىدام دۇخاۋا دوپپا ، شاپاق دوپپا قاتارلىق يۈز خىلدىن ئاشىدۇ. بۇ دوپپىلار نوقۇل باش كىيمى بولۇپلا قالماستىن، ئۇ يەنە بىرخىل گۈزەل سەنئەت بويۇمى ھېسابلىندۇ.
ئۇيغۇر دوپپىلىرى ئىچىدە ئەڭ كەڭ ئومۇملاشقىنى بادام دوپپا بولۇپ، ئۇ ئۇيغۇرلارنىڭ سىموۋولى ھېسابلىندۇ، بادام دوپپىنىڭ تۈرلىرىمۇ بىر قانچە خىل بولۇپ ، ھەممىسىگە بادام شەكىللىك يېرىم ئاي نۇسقىسى ۋە جىيەكنىڭ ئۈستىگە چۈشۈرۈلگەن گۈمبەز شەكىللىك گۈل نەقىش قىلىپ جۇلالىق ئاق مەشۇت بىلەن تىكىلگەن. بۇ گوياكى ئاي ئەتراپىدا چىمىرلاپ تۇرغان سانسىز يۇلتۇزلارنى ئەسلىتىدۇ.
گۈللۈك ۋە زەر باسقان دوپپىلار ئاياللارغا خاس بولۇپ ، ئۇنىڭ نۇسقىللىرىمۇ كۆزنى چاقنىتىدۇ.
قىزىل ۋە يېشىل دۇخاۋىدىن تىكىلگەن سىدام دوپپىلار شىمالى شىنجاڭ ئۇيغۇرلىرى ئارىسىغا ئۇمۇملاشقان بولۇپ، بۇ دوپپىلارنىڭ رەڭگى ئۇيغۇرلارنىڭ رەڭ ھەققىدىكى ئەنئەنىۋى چۈشەنچىللىرى بىلەن زىچ مۇناسىۋەتلىك.

ئۇيغۇر ئۆرىپ ئادەتلىرى ناملىق كىتابتىن ئېلىندى..
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى

سىتاتىستىكا|قاماقخانا|يانفۇن|Archiver|ئىنتىل تورى ( 新ICP备11001938号 )  

GMT+8, 2016-4-11 03:31 , Processed in 0.129612 second(s), 25 queries .

Powered by Discuz! X3.2 Licensed(NurQut Team)

© 2001-2013 Comsenz Inc.

تېز ئىنكاس چوققىغا قايتىش سەھىپىگە قايتىش
Nobis Linden Insulated Jacka Svart Nobis Stanford Midweight men Bomber Jacka Svart Nobis Paavo Homme Reversible Quilted Vest Nobis Paavo Menn Reversible Quilted Vest Nobis Abby Ladies Knee Length Parka Kvinnor Nobis Justice Trench Nobis Bailey Unisex Hooded Parka Nobis Lady Taylor Femmes Overcoat Nobis Talia Ladies Reversible Quilted Vest Nobis Rosco Menn Long Parka Kvinnor Nobis She Ra Stone Nobis Kato men Magnetic Closure Peacoat Nobis Kato Mens Magnetic Closure Peacoat Nobis Cartel men Bomber Nobis Kato men Magnetic Closure Peacoat NOBIS SIR SALVADOR MENS OVERCOAT Nobis Sir Salvador Mens Overcoat